יצירת מופת לא ממומשת
רני

הקרנת "סולאריס" כבר מאחורינו וב-30 לחודש אנו צפויים לאירוע מיוחד בבית אריאלה שיידון ב"סולאריס" על גווניו השונים. רני היה שם, ביום שרב לוהט, עיניו חוזות במראות ואוזניו שומעות את הקולות.

_________________________________________________________
"סולאריס", במאי: סטיבן סודרברג עם: ג'ורג' קלוני, נטשה מקלהון, וויולה דיוויס, ג'רמי דיוויס, ארה"ב 2002, צבע, 98 דקות.
שישי בצהריים, השרב הראשון של העונה, ואני מוצא את עצמי בפקק אביבי בתל-אביב (לאן הולכים כולם ולמה הם לא יושבים בבתים הממוזגים שלהם?) בדרך לקולנוע "גת", מקלל את כל העולם ואשתו על כך שדווקא את היום בחרו כדי להקרין את "סולאריס". אבל מודע לגודל האירוע (זו אחת ההזדמנויות הבודדות לראות את הסרט כמו שצריך, על מסך גדול) אני ממשיך להיאבק במכוניות ובסוף, לא להאמין, אפילו מוצא חנייה במרחק סביר מהקולנוע.
חם, חם מאד, אבל בכניסה לקולנוע אני כבר מזהה פרצופים מוכרים והעניין כולו מתחיל להיראות כמו קון לא רשמי. קולנוע "גת" מוכרז לשעות הקרובות כטריטוריה של חובבי מד"ב, על כל המשתמש מכך. בעלייה במדרגות האולם, בחיפוש אחר מקומות פנויים, קשה לעבור בין השורות מבלי לומר שלום לעוד מישהו שכבר לא ראית הרבה זמן. כולם מסתדרים להם בחבורות חבורות, כל שורה תופסת לה צביון אנושי קצת אחר (ובמילים אחרות: קליקות, קליקות) ואט אט האולם מתמלא. ממקומי בירכתי האולם המקום נראה מלא למדי, ובכניסה מוכרים את המהדורה החדשה לספרו של לם, זה שעל פיו הופק הסרט שאוטוטו נראה.
ג'ורג' קלוני מתגשם על המסך והמוסיקה של קליף מרטינז, המלחין הכמעט קבוע של סודרברג, זורמת מהרמקולים. הצילומים המרשימים של סודרברג (כן, הוא גם הצלם של הסרט, למרות שהוא עושה זאת תחת השם הפיקטיווי פיטר אנדרוז כדי שלא להסתכסך עם איגוד הצלמים האמריקאי) מתפרשים לכל אורך הפריים הרחב, ושוב אנו במחוזותיו של לם. טוב, לא בדיוק. הסרט הזה, לטוב ולרע, הוא סרט של סודרברג. פרשנות מאד יחודית וצרה של סודרברג לרומן המפתח של לם שכבר הנפיק עיבוד קולנועי מרשים אחד בעבר, "סולאריס" של טארקובסקי בהפקה רוסית מרשימה משנת 1972.
"סולאריס" הוא ספר שקשה - כמעט בלתי אפשרי - לעבד לקולנוע. יש בספר הרבה הומור (תיאור מדע הסולאריסטיקה למשל), הרבה מלנכוליה, הירהורים על משמעות הזהות האנושית, סיפור אהבה טראגי שמתרחש הרבה לפני שהספר נפתח ואנו זוכים להציץ רק בשרידיו, ותהיות על ההתקשרות עם תבונה זרה, זרה כל כך שכמעט בלתי אפשרי לתקשר איתה. או שמא אפשר? ולמרות הקושי בעיבוד הספר למסך הגדול הוא כבר זכה לשני עיבודים קולנועיים, כבוד שספרים קלים בהרבה לא זכו לו.
שני העיבודים הקולנועיים, זה של טארקובסקי מ 1972 וזה הנוכחי, תפסו היטב את האווירה המלנכולית של הספר. מעבר לכך - אלו הם שני סרטים שונים לגמרי, שתי פרשנויות אישיות מאד לקלאסיקה יחודית משל עצמה. שני הסרטים, ובסרטו של סודרברג זה מורגש במיוחד, לקחו מרכיבים מאד מסוימים והתרכזו רק בהם. סרטו של סודרברג, לטוב ולרע, עושה זאת אף ביתר קיצוניות והעזה מסרטו של טארקובסקי.
מי שקרא את הספר זוכר בוודאי (איך אפשר לשכוח) את העלילה המהורהרת: אי שם בחלל העמוק שוכן לו כוכב הלכת סולאריס. את כוכב הלכת עוטף אוקיאנוס ענק שהוא בעצם סוג של תבונה זרה, אותה תבונה נוכרית אותה כבר הזכרנו. אל תחנת המחקר המקיפה את הכוכב מגיע כריס קלווין, חוקר, כדי ללמוד את התופעות המוזרות המתגלות על פני הכוכב, והתחנה. כריס נושא עימו גם טרגדיה אישית: הוא עדיין חולם על האריי, אשתו שמתה, אותה כל כך אהב עד שהוא ממשיך לחלום עליה לילה אחר לילה.
האוקיאנוס שמתחת, זה שהוא אולי תבוני, שולח מבקרים אל התחנה. כל אחד מהחוקרים מקבל מבקר המתגשם בחדרו שעה שהוא ישן: העתקים מושלמים של אנשים אהובים, חיים או מתים, מחייהם על כדור הארץ. כריס, שעדיין חולם על אישתו המתה, מקבל ביקור ממנה - וכל רגשותיו צפים על פני השטח מחדש. מיהם המבקרים הללו? האם זו דרכו הנאיבית של האולי-יצור האולי-תבוני שמתחת לתקשר עם הגזע האנושי החוקר אותו? ואולי אין פה כלל תבונה וזוהי רק תופעת לוואי של עצם נוכחות החוקרים בתחנה? אולי בכלל הכל הוא יציר הדמיון, תוצאה של הבדידות המעיקה במעמקי החלל. הרבה שאלות מעלה הספר, לא תמיד ניתנות התשובות.הסרט, זה החדש של סודרברג, מתמקד בעיקר במישור אחד של הסיפור: סיפור האהבה בין כריס להאריי (שבסרט הוחלט, משום מה, לשכל את שמה לריאה). אין בסרט ולו איזכור אחד לאוקיאנוס הענק המקיף את כוכב הלכת ("דמות" כל כך מרכזית בספר, המשפיעה על כל המתרחש בו) אבל קיים דגש חזק מאד, כמעט בלעדי, לסיפורו של כריס וההתמודדות שלו עם זכרונותיו, עם אהבתו לאשתו שאיננה. הסרט מהורהר מאד, איטי, כזה שחודר אליך לאט לאט, מאד לא טיפוסי להפקה הוליוודית יקרה שהשם ג'יימס קאמרון מקושר אליה כמפיק.
עלי להודות שכששמעתי לראשונה שההפקה החדשה של "סולאריס" תהיה תחת חסותו של קאמרון הזדעזעתי במקצת. מי שהיה אחראי ל"טיטניק" ההיסטרי - אחד הסרטים האיומים של שנות התשעים - יפיק את "סולאריס" הפילוסופי של לם? סטיבן סודרברג, במאי אינטיליגנטי שמונה לפרוייקט, הצליח - לטוב ולרע - לנטרל את ההשפעה הקאמרונית ולהטביע בסרט את חותמו. סודרברג החליט מראש שאי אפשר להעביר את כל גודש היריעה שנקראת "סולאריס" אל מסך הקולנוע והחליט במודע להתרכז בחלק אחד שלה. "סולאריס" של סודרברג הוא בעצם סיפור אהבה עתידני (אם כי העתיד בסרט נראה מאד עכשווי - האם זה אומר שלדעת סודרברג העתיד כבר הגיע ומקיף אותנו?) סיפור אהבה המדבר על זיכרון, ועל הדרך בה הזיכרון הופך אותנו למי שאנחנו.
סיפור האהבה האמיתי שבסרט התחיל והסתיים עוד לפני שהסרט נפתח. אנו חוזים רק בשרידיו של הסיפור הזה. ריאה כבר מתה מזמן ומופיעה רק בפלאשבקים ובחלומותיו של כריס (קלוני). כוכב הלכת שמתחת מממש את דמותה של ריאה מחדש שעה שקלוני ישן וחולם, וכפילתה של ריאה מתממשת בחדרו של קלוני בזמן שהוא ישן. אבל למרות שהיא נראית כמו ריאה, למרות שיש לה את זכרונותיה של ריאה, היא לא ריאה. וריאה, אותה כפילה, מבינה זאת יותר טוב מכולם, טוב יותר מכריס עצמו.
הסרט דן באופן אינטיליגנטי, אם כי נדוש במקצת, במהותו של הזיכרון האנושי ובדרך בה הוא בונה את הזהות הזו. הצרה היא שכולנו כבר היינו בסרט הזה: קוראים לו "בלייד ראנר". גם הסיום של הסרט מאזכר (ואי אפשר לחשוב שלא במודע) את "בלייד ראנר", וזה לא לזכותו. סיום הסרט הוא אחד החלקים החלשים ביותר, סיום קלישאי אמריקאי שהזיוף בו זועק לשמיים. זה לא הסיום שהסרט הזה היה זקוק לו, זוהי בחירה פופוליסטית תמוהה וחסרת הצדקה שהסיבה היחידה להיותה בסרט היא הפחד שהקהל לא יגיע לאולמות הקולנוע. הקהל אכן לא הגיע ואולי בגירסת הדיוידי נזכה לסוף אינטיליגנטי יותר לסרט שלמרות חסרונותיו המרובים הוא בסך הכל סרט טוב וראוי, גם אם מוזר למדי.
כותרות הסיום עולות בפתאומיות, והאורות חושפים פרצופים מהורהרים למדי מטפסים במדרגות אל הרחוב הלוהט. בשיחות שנערכות בחוץ לאחר ההקרנה אני שומע טון כללי של אכזבה. קשה להאשים: הסרט, גם אם הוא ראוי, הוא עדיין "סולאריס" מוחמץ, סרט שלא השכיל לטפל באינטיליגנטיות לה התיימר, בנושאים שהיו בספר. החירות האמנותית שסודרברג לקח לעצמו בעיבוד הזה היתה כה גדולה עד שחבל שהוא לא לקח אותה כמה צעדים נוספים קדימה ויצר סרט טוב של ממש. היה פה פוטנציאל ליצירת מופת, חבל שלא מומש.




לידיעה זו התפרסמו  3  תגובות
תגובות
1   סולאריס
00:00:00  07/04/2003 פיקבו   
טוב...אני הייתי בהקרנה ואני לא ממש יודע. לא יצא לי לקרוא את הספר עדיין, אבל הסרט בהחלט הותיר אותי עם רושם מלנכולי כבד.
מה שאני הצלחתי להבין מהסרט שהוא עוסק במעיין הרהור על מהות גן העדן ומה עלול לקרות לאנשים שנחשפים אליו.

2   סולריס
00:00:00  07/04/2003 Jack   
קראתי את הספר, ואחרי הסרט קראתי אותו עוד פעם. הסרט הזה הזכיר לי את "אינסומניה", מי שראה - איטי, קשה, מנסה להחליף המון מחשבות במוזיקה. אחרי שקראתי את הספר שנית, התפלאתי מחדש - איך אפשר לנסות לעבד ספר שכולו פילוסופיה? אם כבר, היה צריך לשנות את העלילה ולהתרחק מהספר כמה שהיה נדרש. הספר מעולה, הסרט כושל, והאכזבה היא בגלל שזה היה צפוי, אבל בכל זאת קיוויתי.

3   לג'ק: נסה לראות את הסרט של טארקובסקי. יש לי תחושה שיותר ידבר אליך.
00:00:00  07/04/2003 רני   


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אירוע סולאריס של האגודה

לם המתאבל

מאחורי הקלעים של הפקת סולאריס

סולאריס


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב