מסע בזמן ובמרחב למחוזות רחוקים - משחקי תפקידים
ערן אבירם

משחק התפקידים Continuum הוא הבסיס לתיאוריית זמן מורכבת ומלאת פרדוקסים המשפיעה על חייהם של עשרות חברי הרצף אשר מכופפים את הזמן כרצונם אך נותרים כדי להתמודד עם תוצאות מעשיהם.

_________________________________________________________אם תוכל ללמוד לנוע בזמן לפי רצונך... לאיזו תרבות אתה נכנס? לפני מספר שנים יצא משחק תפקידים בשם Continuum, הדן בסוגיית המסע בזמן. חברת Aertho, המוציאה לאור של המשחק, לקחה על עצמה אתגר של ממש, ויצרה את אחד ההסברים הסבירים והחזקים ביותר למסע בזמן שנוצרו מעולם, במסגרת משחק תפקידים ובכלל. זאת מכיוון שההגיון מאחורי השיטה חייב להישאר עומד אל מול מתקפותיהם החוזרות ונשנות של שחקנים, הידועים בנטייתם הנבזית לסטות כליל מהעלילה המתוכננת. במאמר זה נתעלם מההיבטים המשחקיים של Continuum, ונציג רק את תיאוריית הזמן המעניינת שלו.
ברגע שהמציא אדם כלשהו את מכונת הזמן הראשונה, הוא הרי יכול היה לנסוע "למעלה", לעתיד, עד לתקופה בה שיכללו את מכונת המסע בזמן לצורה האולטימטיבית שהיא אי פעם תוכל להיות. אז הוא יוכל לקחת את אותה מכונה -אולטרא יעילה, ולהשתמש בה במקום המכשיר המיושן שלו. מאחר וכל נוסע בזמן יוכל לעשות בדיוק כמוהו, המכונה שתהיה בשימוש הנרחב ביותר היא המכונה הטובה ביותר שאפשר יהיה ליצור. הכלי הטוב ביותר לאדם הוא גופו שלו, ועל כן, המכונה האולטימטיבית היא זו המופעלת במחשבה בלבד.
אדם המסוגל לנוע בזמן בקלות שכזו נכנס לתוך חברה של אנשים שכולם מסוגלים לכך, והם משתרעים לכל אורך ההיסטוריה מהמפץ הגדול "למטה" ועד כליון היקום "למעלה". קהילת כל נוסעי הזמן נקראת "הרצף", Continuum. זוהי לא "משטרת זמן", או כל ארגון פורמלי אחר. זו גם אינה "אומה", במובן שאנחנו מכירים אותה. קיימים רק חמישה כללים שיש לשמור עליהם על מנת להחשב "אזרח הרצף", ולא שום דבר נוסף. אדם המסוגל לנוע בזמן נקרא "מכופף", מלשון היכולת עצמה: לכופף את רצף הזמן. מכופף מסוגל לנוע גם בזמן וגם במרחב ("שיגור"), במגבלות מסויימות, עליהן הוא מתגבר ככל שהוא מתבגר. תנועה בזמן היא ב"כיפוף", תנועה במרחב היא "מישורית".
הרצף הוא המרקם החברתי ששומר על קיומו של היקום. זאת איננה הגזמה: כנוסע בזמן, אתה מסוגל לגרום ל-"סדק", שאלא אם כן יטופל, יגרום לקריסת היקום כולו. אתה לא לבד בזמן-חלל וישנם עוד נוסעי זמן כמוך, הנאמנים לכללי הרצף. שמירה על כללים אלו דואגת לכך שאף אחד לא יסדוק את עצמו או אף אחד אחר - לשם כך למעשה הם קיימים. כך שמסתבר כי על מנת לנוע בזמן באופן חופשי יש לשלם בשליטה עצמית ניכרת, הנדרשת על מנת לעמוד בחמשת הכללים, כפי שיסתבר עוד מעט. זוהי אחריותך לעצמך, לרצף, וליקום. החוקים של המסע בזמן הופכים לחוקי התנהגות.
הסיבה לכל זה היא שהיקום הוא קו רציף ולא, כמו שמוכרים לנו כמה סרטי מסע בזמן, אין-ספור מציאויות הצמודות אחת לשניה. רצון תבוני מסוגל להפעיל כוח על המציאות, ולשנות אותה. על כן, נוסע בזמן שירד "למטה" ושינה פרט כלשהו, למעשה השפיע על היקום בכוח רצונו. הבעיה היא שלפעמים הדבר גורם לכך שהיקום יתפצל לשתי אפשרויות - הישנה והחדשה, אלא שהדבר הזה בלתי אפשרי מאחר וקיימת רק מציאות אחת. לפיכך, אלא אם כן יופעל כוח רצון נגדי ועודף, בדיוק באותה נקודת זמן, הנזק ליקום יגדל עד כדי כך שהוא יפרום את המציאות וישמיד למעשה את הכל. לשם כך קיימים כללי הרצף - הם מעודדים התנהגות חברתית של כל האזרחים לטובת עצמם והכלל, ולמטרת מניעת ותיקון שברים. מאחר והרצף כולל כמות אדירה של כוח תבוני, הוא תמיד יהיה עודף, ותמיד ינצח, בסופו של דבר.ינצח את מי? את הנרקסיסיסטים. נרקסיסיסט הוא אחד היודע לנוע בזמן ומתעלם מסיפוריו של הרצף לגבי מציאות אחת: הוא עומד לשנות את המציאות לטובתו. מאחר והוא מונע ממניעים אישיים, הוא קרוי נרקסיסיסט. הנרקסיסיסטים מתעלמים מהכללים של הרצף, ועושים מה שבראש שלהם. על כן, הרצף מתאגד נגדם, לרוב בצורת האנשים שניזוקו בצורה ישירה מהשבר שיצר הנרקסיסיסט, ויש להם אינטרס מיידי לתקן את השבר ולכסח למניאק את הצורה.
ה-"עדיין". המכופפים מנותקים מהתקדמות הזמן הרגילה ולכן הם עשויים ללמוד על דברים שהם עומדים לעשות, בטרם ביצעו אותם, לראות את תוצאותיהם של מעשים שרק תוכננו להיעשות, או אפילו לפגוש את עצמם העתידי (הקרוי "בוגר"). המכופף יודע שכל הדברים האלה נמצאים בעתידו, והוא עומד לעשות אותם - עובדה, הוא ראה אותם קורים. לכן, אומרים עליהם שהם נמצאים ב-"עדיין" שלו, או In his Yet. למה? כי הוא עדיין לא עשה אותם. They are yet to happen. "עדיין" מרמזת על קיומו של עתיד שהוא לא רק אפשרי, אלא מחוייב לחלוטין: הבוגר שלך נפגש איתך עכשיו - משמעו שיום אחד בעתיד תחזור לנקודה הזאת בזמן ותיפגש עם עצמך הצעיר. עובדה, זה קרה כרגע. לחרוג מהעתיד המחוייב פירושו ליצור שבר. להזכירכם, הכוונה היא לפרדוקס: היקום מכיל בו זמנית שתי אמיתות שונות. שתיהן נכונות ומנוגדות, ולכן בלתי אפשרי שהן יתקיימו יחדיו. אם תופיע לפגישה עם עצמך ותגיד דברים שונים בתכלית ממה ששמעת את עצמך אומר, או שלא תופיע בכלל, יתקימו שתי מציאויות נפרדות, והדבר בלתי אפשרי מאחר ויש רק מציאות אחת. כל פרדוקס שכזה, אם לא ייושב במהרה, יגרום להריסת היקום. כל פרדוקס! ולכן קריטי בצורה מוחלטת, ומעל לכל, להימנע מפרדוקסים. מכאן נובעים הכללים, ומכאן נגזר הרצף כולו.
הטרמינולוגיה של המסע בזמן אינה מסובכת. "עבר" ו-"עתיד" הם ביטויים שמשמשים ביומיום לציון אירועים שהתרחשו בנקודות זמן התואמות בין זרימת היקום לזרימתנו שלנו. כלומר, "זה קרה אתמול", משמעו שזה קרה באתמול של שאר העולם, לא שלך אישית (ייתכן שלפני 24 שעות שלך היית בכלל בפירנצה, במאה ה-17). מכופפים זורמים באופן שונה לחלוטין מהיקום, והם חופשיים ללכת לאן שהם רוצים. על כן, יש להפריד בין הטרמינולוגיה של זרימת היקום לבין זו של זרימת האדם הבודד. מבחינת היקום, למטה משמעו "לכיוון המפץ הגדול", ו-למעלה משמעו "הרחק מהמפץ הגדול". כמו שאתה מתקדם צפונה, כך אתה גם מתקדם, למשל, "למעלה". "גיל" מייצג את העבר האישי של המכופף, ו-"עדיין" מייצג את העתיד שלו. ייתכן שב-"גיל" שלך היית בשנת 1980, ולאחר מכן קפצת ל-2013. מבחינתך, כבר עשית את זה. באותו אופן, "נמצא בעדיין שלי" מייצג בדר"כ עתיד הכרחי, כלומר, לא רק משהו שתרצה לעשות, אלא משהו שאתה חייב לעשות. בדיוק כמו שהגיל שלך הוא עובדה קבועה, ואין לשנותו, כך גם העדיין שלך הוא עובדה קבועה שאין לשנותה. בשביל המישוריים (אלו שאינם מכופפים), זה ברור מאליו. בשביל מכופפים, ניתן לשנות גם את העבר וגם את העתיד. אין קל מזה: עליך רק לקפוץ לנקודה שבה זה קרה, ולשנות את המתרחש. הבעיה היא שזה גורם לפרדוקס נוראי (זה יביא לקיומן של שתי עובדות מציאות מקבילות, וקיימת רק מציאות אחת). בעיה נוספת היא שקל מדי לעשות זאת. לדוגמא, אתה יכול לחזור "למטה" שלוש דקות, ולהרביץ לעצמך עד לחוסר הכרה. אז, כשיעברו שלוש דקות, תהיה חסר הכרה ולכן לא תוכל לרדת "למטה"... אבל אז מי ירביץ לך עד לחוסר הכרה? פרדוקס הסבא הידוע. על מנת למנוע שבירות שנגרמות מפזיזות וחוסר תשומת לב, הומצאו הכללים. שום דבר לא מונע ממך לשבור את הכללים, מלבד המשמעת העצמית (וכל שאר המכופפים ברצף, שמאוד יכעסו אם תשבור אותם).
_________________________הכללים:__________________________
___________________________1.____________________________

"מידע הוא הכל": "באם אדע או לא אדע דבר, תלוי קיומי. אם אני יודע כי דבר עומד לקרות, זוהי מחויבותי הראשונית לראות כי אכן יתרחש. זהו ה-עדיין שלי, העתיד ההכרחי, וזהו המחיר שאני משלם בשמחה תמורת היכולת לנוע בזמן. הרצף עומד ללא הפסק בפני שינוי הידוע, על מנת שחירותינו וחיינו יוכלו להתגשם." _________________________________________________________ אם אתה יודע שמשהו נכון, הרי הוא המציאות. לפיכך, כל שינוי שלו יביא ליצירת פרדוקס, שיביא לקריסת היקום. מאחר ומכופפים חופשיים לחלוטין לנוע בזמן, הדבר היחיד שיכול למנוע מהם לגרום ליצירת שבר - אפילו לעצמם, אפילו בטעות - הוא משמעת עצמית ולחץ חברתי. שוב, חוקי המסע בזמן הם למעשה חוקים חברתיים. הריגת היטלר לפני זמנו תביא לשינוי אורח חייו של כל מכופף שנולד אחרי תקופתו, כלומר, לשבירת החוקים. צפה למאות מכופפים זועמים שירדו עליך וידרשו ממך לתקן את המעוות. לסיכום: אסור לשנות את המציאות. היא קיימת, נקודה. או כמו שאומרים המחברים, The Universe IS. ___________________________2.____________________________

"כבד את הבוגרים שלך, הם יודעים יותר ממך": "הבוגרים שלי היו כבר אני, ויותר. אני אתנהג אליהם בנימוס וכבוד, ואניח בצד כל מחויבות קודמת על מנת להגשים את דרישותיהם. בשיחה איתם אדבר רק כאשר אתבקש לעשות זאת, כמו ילד מחונך היטב שהוא חלומו של כל הורה." _________________________________________________________ היכולת לנוע בזמן באופן חופשי משמעה ששום דבר לא מונע ממך מלפגוש את עצמך, מלבד משמעת והפחד לפשל. מדוע פחד? מאחר ולפי הכלל הראשון, "מידע הוא הכל", אסור לשנות את הנודע, ומה ידוע לך יותר מאשר ההיסטוריה שלך עצמך? אם תחזור ותשנה משהו בעברך, אתה גורם לעצמך שבר נוראי. על כן, הבוגר שלך הוא פשוט אתה, כמו שתהיה בסופו של דבר. הכלל הזה קובע שבתור הצעיר, עליך להקשיב לעצמך המבוגר ולעשות בדיוק מה שהוא אומר לך. הסיבה היא שהוא אתה, ולכן יש לו אך ורק את האינטרסים לפעול טובתך. הוא יודע יותר ממך, ולכן, רצונו חשוב יותר משלך. כשאתה נעשה הבוגר, וחוזר לבצע את אותה הפגישה בדיוק, אתה זוכר אותה ולכן מנהל אותה בדיוק באותו האופן. ההבדל הוא שעכשיו אתה גם יודע למה בעצם אתה דורש את מה שאתה דורש. השיטה לא מושלמת, אך היא מונעת שבירה ומדגישה שליטה עצמית.
___________________________3.____________________________

"מדוד פעמיים, חתוך פעם אחת": "משמעת היא הדם הזורם בעורקיו של הרצף. אני אדע מתי ואיפה אני נמצא, לאן אני הולך, ואשמור על תיעוד קפדני באשר להיכן הייתי. אני אארגן פינות, מקומות בהם אני וחבריי המכופפים נוכל להיפגש בבטחה, ולתאם את פעולותינו." _________________________________________________________ הכוונה היא שעליך להיות בטוח לגבי המקומות שאליהם אתה הולך, הדברים שאתה עומד לעשות, ועליך להיות מוכן לקראתם. כל מקום שבו תהיה אי פעם - אתה כבר נמצא בו. כך גם לגבי כל מקום שבו היית. חשוב על כך. נאמר שחזרת לשנת 1916, לשלישי בדצמבר, לבאר האהוב עליך. מאוחר יותר עזבת את המקום, ונעת "למעלה" שלושים שנה. אם אי פעם בעתידך האישי ("העדיין" שלך) תחזור אל שנת 1916, השלישי בדצמבר, לאותן שעות ואותו הבאר, הרי שתמצא שם את עצמך הצעיר. כך גם להיפך: אם אתה עדיין צעיר, ועוד לא יצא לך לבקר בשנת 1916 מעולם, אבל אתה קופץ לשם עכשיו לראשונה, אתה עלול לפגוש את עצמך המבוגר, שנוהג לבוא לבאר הזה מדי פעם. הדבר היחידי המונע זאת ממך הוא משמעת עצמית (שתבטיח שאתה הבוגר חכם מספיק כדי לא לחזור לאותם מקומות בהם אתה יודע שהוא כבר היה). לסיכום, עליך להיזהר שלא לגרום לשבירה עצמית ולהיות מוכן מראש לקראת העומד להתרחש. כך גם לגבי מכופפים אחרים - הם לא אוהבים ששוברים אותם. על מנת לעזור בכך הומצא "כרטיס הכיפוף" שהוא פשוט שם מפואר לחתיכת מחברת ועיפרון. לאחר כל תנועה בזמן אתה רושם את פרטי התנועה, וכך תמיד נשאר עליך הידע היכן היית, לעיון. כן, זה מפרך, ונדרשות כמויות אדירות של משמעת עצמית. צדו השני של הכרטיס נקרא "כרטיס העדיין", צ'ק-ליסט המתארת את הפעולות ההפוכות, פחות או יותר: הדברים שאתה יודע שאתה עומד לעשות, ועדיין לא בצעת. לפי הכלל הראשון אסור לשנות את הידוע, ומאחר והעדיין שלך הוא מידע ידוע, בדיוק כמו המקומות בהם היית, הרי שעליך לנהל מעקב גם אחריו. כל דבר שבצעת נמחק מהרשימה.
נמשיך. מכופפים חברים מתקיימים ברצפי-זמן אישיים. למשל, אתה יכול לדבר עם חברך, שחזר מהמסיבה שאתה עומד ללכת אליה רק היום בערב. הוא יכול לספר לך את כל הפרטים לגבי הדברים שעשית במסיבה ("השתכרת כמו גמל במרתף יינות"), אבל אם יעשה זאת, הרי שאתה תדע כי זה בעדיין שלך, ולכן יהיה עליך לעשות זאת. התחושה היא כמו של שחקן בהצגה, שכל עתידו כבר מתוכנן מראש, וכל מחשבה על בחירה עצמאית נשללת ממך. זה מדכא מאוד. על כן, חברים מכופפים מעדיפים שלא לספר אחד לשני פרטים מיותרים. עם זאת, אתה עשוי לשאול אותם שאלות שעלולות לתת לך תשובה שלא תרצה לשמוע. לשם כך הומצא הביטוי "מידע נוסף אינו ניתן כאן", "Further information is not available here", שמשמעותו הוא שאינני יכול אפילו להגיד לך אם יש בידי מידע רלוונטי לצרכיך (הרי גם אם אני יודע שאין לי מידע רלוונטי, גם זה עשוי להשפיע על העדיין שלך - אתה יודע שאני לא עומד להיות חלק מהאירוע עליו אתה שואל). "מידע נוסף..." הוא ניטרלי כל כך, עד שאינך יודע אפילו אם יש או אין ברשותי את המידע שאתה מחפש, אלא רק שלא תוכל לקבל אותו ממני.
___________________________4.____________________________

"הזמנות לריקוד": "אם מישורן היה עד לאירוע מסע בזמן, אחד מהבאים חייב להתרחש, לפי סדר מהנפוץ לנדיר:
___________________________א.____________________________ העד מובא לכך שלא יוכל לספר את אשר חווה, למשל על ידי מחיקת זכרונו. ___________________________ב.____________________________
הצפייה באירוע הייתה מכה כנגד הרצף; העד מובא לכך שלא יוכל לספר את אשר חווה, והגופים האחראיים לפעולה נרדפים ומטופלים בהתאם. ___________________________ג.____________________________
העד נעשה מכופף, כמוני, חלק מהרצף וראוי לכבוד." ________________________________________________________
הסיבה לכך שאסור לחשוף את קיום המסע בזמן למישורנים, היא שהמסע בזמן נעשה פומבי בנקודה מדוייקת בהיסטוריה (2220, אם אתם מתעקשים לדעת). זהו דבר ידוע, ועל כן, על פי הכלל הראשון, אסור לשנותו. לפיכך, כל אדם שנעשה מודע למסע בזמן, עליו לעבור את אחת משלוש האפשרויות שהוזכרו לעיל. הדרך היחידה להפוך למכופף היא להצטרף אליו: אנשים לא נולדים מכופפים. בכך זוהי כבר קהילה מיוחדת למדי. כשאתה חובט בשאלה באם לצרף מישורן לחוג חבריך, זכור: מכופפים שמצטרפים לרצף עומדים להיות שם לכל המשך קיומך, לכן כדאי לבחור רק בחבר'ה שמוצאים חן בעיניך. למעשה, ייתכן שאתה מכיר את המצטרף ה"חדש" כבר שנים רבות. ייתכן אפילו שהוא היה המנטור שלך ושאתה עכשיו עומד להיות המנטור שלו. מסובך? זה עוד כלום, כי אסור לך לחשוף מידע מיותר. אם האדם שכרגע צירפת לרצף יתגלה בעתיד כנרקסיסיט, אפילו כזה שכבר הבסת ב-"גיל" שלך, -אסור לך לעשות שום דבר בנושא-. זה הרי יהיה שינוי של הידוע, ועל כן, מנוגד לכלל הראשון. זה נורא להיות המנטור של אדם שאתה יודע שעומד לעשות נזק איום, אבל אין לך מה לעשות בעניין.

___________________________5.____________________________
"אין להלחם למען מטרה אבודה.": "אני אסייע לחברי לרצף להלחם בשבריהם, עד לנקודה ברורה ומוגדרת. מעבר לנקודה זו, לא תנתן עוד עזרה לחברי במלחמתם בשבר. מטרות אבודות הם מכופפים אשר בעקבות תאונה או תכנון, באשמתם, אשמת אחרים, או שלא באשמתו של אף אחד, סבלו משבר מעבר לכל אפשרות לתיקון, אפילו על ידם. אם אי פעם אסבול גם אני משבר שכזה, לא אהסס להוציא את שארית קיומי בעזרה לרצף." _________________________________________________________
זהו למעשה השכל הישר. להסתובב עם אנשים ששבורים בצורה רצינית עלול לגרום לשבר אצלך. יש בעיות רגשיות ברורות אם זהו חבר משכבר הימים, אבל זאת בדיוק הנקודה בה יש להשתמש בשליטה העצמית המפורסמת של המכופפים.


מה עושים המכופפים עם חייהם? למה לנוע בזמן? איך מעבירים מסרים על פני המאות? מה עושים עם "מטרות אבודות"? ומה באמת נסגר עם אטלנטיס והחייזרים האפורים? כל זאת ועוד, בתוך הספר של Continuum. תקנו. מומלץ.
לסיכום, דוגמא, שמכסה את חיי היומיום של מכופף ממוצע. ידידתי ענת ואני היינו צריכים לעשות עבודה מסכמת לאחד הקורסים ששנינו לוקחים באוניברסיטה. מה לעשות, אני מכופף צעיר ועדיין מחובר לחיי היום יום השגרתיים, כמו כל מישורן ממוצע. זהו יום שבת בערב, יורד גשם, וממש אין לי כוח לנסוע עד תל-אביב. אז למה לנסוע? אני מעביר את עצמי מישורית היישר אל חדר המדרגות של ענת. אני נזכר לפתע שהיא תתפלא אם לא תשמע אותי מצלצל באינטרקום, ומעביר את עצמי מישורית אל מחוץ לבניין. צלצלתי באינטרקום, נכנסתי, והכל טוב.
אלא שבסוף הפגישה (הפרודקטיבית, אגב), אורי, החבר של ידידה שלי, מבקש שאני אוריד אותו בדרך בתחנת רכבת צפון. הרי למיטב ידיעתם, באתי עם רכב... ומה אם אטען שרק הורידו אותי פה, ועכשיו מגיעים לקחת אותי? זה אינו פתרון, מאחר ולא משנה של מי הרכב, בכל מקרה ממש לא מסובך להסיע אותו לרכבת צפון, שנמצאת בדרך שלי בכל מקרה (אני יורד לאילון). מתוסכל, אני מבין כי לא תהיה לי ברירה: או שאמציא תירוץ מצוץ מהאצבע, שיגרום להם לעקם את האף, או שאאלץ להקפיץ אותו לרכבת צפון. אלא שבשביל זה אני צריך את האוטו. כלומר, עלי לדאוג לכך שבחוץ יחכה לי האוטו. ליתר דיוק, עלי לדאוג לכך שהוא כבר מחכה לי בחוץ. אנחנו יוצאים מהדירה, מנופנפים לשלום לענת, ואני ממהר במורד המדרגות כך שאני נעלם מעבר לעיקול ומחוץ לקו הראיה של אורי. באותו רגע אני מעביר את עצמי למטה כחצי שעה, בחזרה לביתי בראשון. אני לוקח את המפתחות של האוטו ויוצא לכיוון תל-אביב, מגיע אחרי כעשרים דקות, ומסתובב עוד כעשר דקות עד שאני מוצא חניה (עיר ארורה). אני ממלא את כל פרטי המעבר שלי בכרטיס המכופף שלי (אני מאוד ממושמע), ומעביר את עצמי למעלה כמה דקות, כך שאני מופיע בדיוק אחרי שנעלמתי, באותה נקודה, בחדר המדרגות של ענת. אורי יורד במדרגות מאחורי, כלל לא מודע לכך שנהגתי עכשיו חצי שעה במיוחד בשבילו. אנחנו יורדים למטה, הולכים למכונית (שהחנתי בעצמי, לפני מספר דקות), נכנסים ויוצאים לדרך. קצת מאוחר מדי, אני מבין שייתכן ואורי ישאל את עצמו למה פנים המכונית חמים כל כך כשבחוץ קר כל כך. הוא לא שואל, ואני פולט אנחת רווחה וגוער בעצמי. בפעם הבאה שיקרה מקרה דומה, אני אחזור למטה שעתיים, כך שיהיה למכונית מספיק זמן להתקרר ממיזוג האוויר שהפעלתי במהלך הנסיעה לתל אביב.
כדי לעשות זאת מעניין יותר, בואו נוסיף סיבוך: מה אם הייתי נכנס לפקק? לא הייתי מספיק להביא את המכונית בזמן. ובמצב כזה, הייתי בבעיה רצינית. נגיד שערן א' חזר לשעה שש וחצי, לקח את המכונית, ונכנס לפקק. מרגיש כמו דביל, ערן חוזר לשעה חמש וחצי (ומעכשיו הוא יקרא ערן ב'), ולוקח את המכונית, וכך נמנע מהפקק שמתחיל רק בשש. אלא שאז, כשיגיע ערן א' בשעה שש וחצי, לא תהיה לו מכונית... כי הרי ערן ב' לקח אותה, כבר שעה לפני כן! שיניתי את הידוע, והייתי יוצר לעצמי שבר. בשום פנים ואופן לא מקובל, ולכן לא הייתי חוזר לחמש וחצי. מה שאומר שהייתי נשאר בפקק, ולא היתה לי ברירה אלא לאחר (על האלטרנטיבה - יצירת שבר, אין מה לדבר בכלל), מה שהיה מציב את ערן ג' במצב מביך מאוד כשאורי היה שואל אותו "איפה חנית?" מאחר ובאותו רגע ממש נמצא ערן א' במכונית, מקלל, כשעוד לא נכנס בכלל לתל-אביב. במצב כזה לא היתה לי ברירה אלא להפנט אותו, כך שישאר בתרדמת עד שערן א' יגיע עם המכונית. ערן ג' יכנס עם אורי למכונית, יסיע אותו לרכבת וישאיר אותו בהשריה היפנוטית שהוא התבלבל בשעה ולכן האיחור המוזר של עשר דקות. ערן א' בינתיים יחזור למטה כמה דקות, לחדר המדרגות, בכך הופך להיות ערן ג', ויפגש עם אורי. (אגב, כשערן א' יגיע עם המכונית, לא יהיה לערן ג' טעם לכעוס עליו מאחר והוא היה ערן א' בעצמו, עד לפני כמה דקות. הם יחליפו איזה מבט רוטן, יכעסו קצת על טיפשותם שלהם, אבל מיד יפרדו וילכו איש איש לדרכו. בעצם, כנראה שערן א' יעזור ל-ג' להעמיס את אורי הישן אל תוך האוטו) כך שטוב שלא היה פקק.
אה, ומה אם לערן ג' אין כישורים היפנוטיים עוצמתיים? במצב כזה, הוא יאלץ לקפוץ לשנת 2020, ללמוד במשך מספר שבועות או חודשים, עד שיגיע לרמת כשרון גבוהה מספיק, ואז יחזור לאותה נקודה בדיוק (ובאותם בגדים), ויבצע את ההפנוזה. המון המון בלאגן, המון זמן מבוזבז, ורק בגלל שלא חשבתי מראש והתחשבתי בפקקים בכניסה לתל-אביב.
קשה, קשה להיות מכופף. אבל מגניב.




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   זה מזכיר לעוד מישהו את "קץ כלזמן" של אסימוב?
00:00:00  23/03/2003 עוצליגוצלי   

2   ענק!!! ל"ת
00:00:00  25/03/2003    


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר ה Continuum

הספר באמזון


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב