למה דווקא הוא? - על הפופולאריות של 'שר הטבעות'
נעמי ווינר

'עם הצלחה', כידוע, 'אין להתווכח'! 'שר הטבעות' נחשב לאורים ולתומים של עולם הפנטסיה במאה העשרים, אולי כיוון שהוא הספר הנמכר ביותר במאה ה-20 לאחר התנ'ך (כבודו במקומו מונח). אך מדוע הצליח 'שר הטבעות' כפי שהצליח? על שאלה זו מנסה לענות נעמי וינר במאמר ראשון פרי עטה ב - ISF. אנו מברכים את נעמי על הצטרפותה לצוות הכותבים ומאחלים לעצמנו לקרוא עוד רבים ממאמריה.
_________________________________________________________ תלי תילים של מילים נשפכו על 'שר הטבעות', היצירה הקלאסית של ג'.ר.ר. טולקין. מבקרים אוהדים כתבו על האפוס המרהיב שנפרש בפני הקוראים ועל עושר הדמיון, חוקרים כתבו על היקום שנולד מתוך שפה, מבקרים אוהדים פחות כתבו על שבלוניות מסוימת של הדמויות ועל הנאיביות הברורה. כולם כתבו על 'היצירה הספרותית הגדולה של המאה העשרים', כפי שבחרו קוראי אנגליה בסקר של הבי.בי.סי., אבל אני רוצה לכתוב על שר הטבעות האחר: שר הטבעות הפופולארי. איך הפך שר הטבעות, קלאסיקה ספרותית, לאחד מהספרים הנמכרים ביותר בעולם? מה מביא את הקלאסיקה הספציפית הזו להיות אהודה כל כך, בניגוד לקלאסיקות ספרותיות אחרות שהופכות אהודות בעיקר על מומחים לספרות? למה הוא זכה לעיבוד קולנועי מהשאפתניים והמצליחים ביותר בקולנוע - ולא 'יוליסס', למשל, היצירה שנבחרה על ידי המבקרים המקצועיים באותו סקר בריטי?כשבאים לענות על שאלה מורכבת כזו, עולים מייד הסגנון והמבנה של שר הטבעות. כבלשן, הכיר טולקין את השפה האנגלית על בוריה, טוב יותר ממרבית בני האדם - כסופר, הוא הפליא להשתמש בה. הדבר ראשון שניתן להבחין בו ברפרוף על שר הטבעות הוא הלשון העשירה, ומייד לאחר מכן מצטרפים האווירה הקסומה שיוצרת הלשון הזו ורוחב היריעה האפוסי, המאוזכר בכל תקציר של הספר. אבל לשון עשירה, אווירה תואמת ורוחב יריעה קיימים כמעט בכל קלאסיקה: ברוב המקרים הם-הם ממאפייניה הראשוניים. ג'ימס ג'ויס, אם תרשו לי לחזור לדוגמת 'יוליסס', עושה בהם שימוש טוב לפחות כשל טולקין. הם לא אלו שמביאים מספר כל כך גדול של קוראים לחזור לספר שוב, ושוב, ושוב - או שהיינו דנים בקפקא ובבאלזק כרגע במקומו של טולקין. התשובה נעוצה, לא במאפיינים הסגנוניים, אלא באותו מרכיב המבדיל ספר מספר בצורה הברורה ביותר - בתוכן. במוטיבים, בדמויות, ברבדים.התופעה הבולטת לעין ביותר בתוכנו של שר הטבעות היא החלוקה הברורה מאוד לטוב ולרע, שחור ולבן. נוח לנו יותר, מסתבר, כשהעולם שלנו מחולק בצורה חדה וברורה - יש לבני האדם נטייה טבעית להפוך את הטוב שהם מכירים לטוב יותר, להעצים אותו, ולהתייחס למנוגד להם כרע נוראי, עד כדי להופכו אנושי פחות מהם. למה? התשובה בידי ההיסטוריה והפסיכולוגים, ואין זה הדיון של מאמר זה. לעומת זאת יש ההוכחות לשימוש המאסיבי של טולקין בתופעה הזו. ה'רע' של טולקין הוא דמוני, שטני, אפל. רוע מוחלט שאי אפשר לדון עמו על תנאים, אי אפשר לחיות לידו בהרמוניה - רוע שבעצם קיומו מאיים על כל החי, היפה והטוב שאנחנו מכירים. מעצם כך המלחמה בו מוצדקת לחלוטין, ללא דילמה או שאלה: אותה מלחמת קודש שהאדם רוצה כל כך להשתתף בה, מלחמה שהביאה אבירים למסעות הצלב ואת האמריקאים ללחום בנאצים. הרג הדמויות המייצגות את האופל, אין בו בעיה מוסרית: הן לא אנושיות, אין בהן שריד לטוב. הן דמויות מייצגות של רוע, ותו לא - החל מהאורקים עד לדמויות כמו-אנושיות כמו לשון-כחש וסארומן. כמו-אנושיות ולא אנושיות, מכיוון שטולקין מקפיד היטב לסלק מהן את המאפיינים האנושיים שהיו יכולים להביא לאיזו שהיא דילמה, ולהפוך אותן, שוב, למייצגי האופל ולא יותר. הדמויות הדואליות היחידות שהוא מאפשר להן להיות חלוקות בין המחנות, גולום ודנתור, הורגות את עצמן למרבה הנוחות. מול הרע המוחלט, הטוב של טולקין מייצג את כל הבהיר, היפה, השמח - החל ממיצגי הטוב האולטימטיביים, האלפ'ים 'בהירי העין', ועד להוביטים המקפידים לשמור על שמחת החיים הפשוטה. אבל בעוד שהטוב הוא מוחלט ללא עוררין, הדמויות הטובות הן יותר מייצוג אילם שלו. יש להן, לכולן, פגמים ובעיות, קשיים וספקות - מגבלויות שהופכות אותן לאנושיות. גם כשאנו זקוקים לטוב האבסולוטי כדי להפוך אותו לגדול מהחיים, למיתי, למשהו שיש לשאוף אליו, אנחנו זקוקים לאנושיות של הדמויות - היא זו שמאפשרת לנו להזדהות איתן, להרגיש כאילו אנחנו נוטלים חלק במסע הפנטסטי שלהן למיגור הרשע. טולקין, אם מהבנת העיקרון הזה או מאינטואיציה של סופר וקורא, מגיש לנו פנתיאון רחב במיוחד של דמויות קלות להזדהות, איש-איש והדמות הדומה לו. נערה פמיניסטית, סביר להניח שתמצא באיאוון את הנפש התאומה שלה. נער צעיר יכול למצוא את ההוביטים בכלל ואת פרודו בפרט כדומים לו מספיק כדי להרגיש כמוהם, במיוחד אם הוא יחוש שהאורקים הם הקבלה לבריונים בסביבתו. מי שמתחיל להרגיש שהמשפחה שלו תלויה בו וההחלטות שלו גוזרות את גורלה לכאן או לשם, ימצא אולי באראגורן את המושא שלו להזדהות - וכן הלאה והלאה, ומכיוון שכל הדמויות הן אנושיות ונותנות תחושה של חיים ממשיים, אדם יכול למצוא את עצמו מזדהה בקלות עם יותר מדמות אחת ברמות שונות.אבל הדמויות מספקות לנו יותר מאשר הצצה לתוך העולם הפנטסטי שלהן - ברגע שאנו מזדהים איתן הן מגשימות לנו את הפנטסיות הפרטיות שלנו. אם נתחיל בשלושת הדוגמאות שהבאתי קודם, איאוון תגשים את הפנטסיה של אותה נערה פמיניסטית, להראות לעולם השוביניסטי מסביבה את ערכה האמיתי, בצורה הקיצונית ביותר - לולא היא, לולא היותה אישה ולא גבר, איש לא היה יכול לעמוד מול המלך האפל והמלחמה הייתה מסתיימת בתבוסה. לנער הצעיר - ובעצם, לכל מי שזוכר איך זה להיות ילד - פרודו מגשים את השאיפה להיות הקטן, הלא-מוערך שלא שייך לעולם הגדול, שדווקא הוא מציל את העולם כולו ושוב - בצורה הקיצונית ביותר. באופן האנושי ביותר, אראגורן מגשים את האהבה הבלתי-מושגת שרובנו חווים בשלב זה או אחר - אבל הוא גם הרבה יותר מזה. הוא מעין דמות אב פנטסטית, אידיאלית, למי שהצורך בדמות אב משחק חלק באישיות שלו. הוא גם הסלבריטאי שאנחנו יכולים להצביע ולומר 'אנחנו הכרנו אותו עוד כשהיה אחד העם, ולגלגו עליו', וביתר שאת הוא המלך הנערץ, האהוב - שאנחנו מכירים באופן אישי מאוד. הוא מגשים את הצרכים והחלומות שלנו, בעיקר מכיוון שההזדהות מביאה אותנו להרגיש כחלק מהסיפור. הגשמת הצרכים, מצד שני, לא נעשית רק על ידי הדמויות. היא נעשית על ידי כמה מוטיבים נוספים, ובראש ובראשונה - מוטיב המוות והחזרה לחיים. כל מי שאיבד אי פעם אדם הקרוב לליבו, היה רוצה לחזור לראותו בן החיים, וטולקין, שאיבד יותר מאדם קרוב אחד, מגשים את השאיפה המתסכלת הזו שוב ושוב. לא רק על גאנדאלף התאבלנו רק כדי להיות מאושרים כשהוא חוזר לחיים - פרודו נחשב כמת פעמיים, בקרב במוריה ובצורה ברורה יותר לאחר ההכשה של שיילוב. מרי ופיפין מתו לזמן קצר בארץ הכוכים, והוחזרו לחיים בעזרתו האדיבה של תום בומבדיל. איאוון נישאה מזירת הקרב על אלונקת-מתים, ורק התערבותו של פארמיר הביאה אותה לבית המרפא במקום לבית הקבורה. ובכל פעם, התגובה המתאבלת שלנו מתוגברת על ידי העצב של הדמויות שאנחנו מזדהים איתן - ולכן השמחה, ההקלה שלא תאמן שבאה לאחר מכן חזקה הרבה יותר, חזקה מספיק על מנת למלא את הצורך העמוק, התת-הכרתי, בתחייה-מחדש של האנשים שהכרנו.מוטיב נוסף, שמתבטא בחלקו על ידי אותו מוות-וחזרה-לחיים, הוא מוטיב התקווה הבלתי-צפויה. גילדור והאלפ'ים שאיתו מגיעים בזמן כדי למנוע מההוביטים להילכד על ידי הנאזגול ביציאה מהפלך, גלורפינדל ממלא את אותו תפקיד, ואף מספק לפרודו את האמצעי להגיע לריוונדל בבטחה. זקן עץ לא רק אוסף ומנחם את מרי ופיפין כשהם אבודים, אחרי החוויות המזוויעות שעברו עליהם - הוא זה שמנטרל את האיום של סארומן. אראגורן מביא את הצי, ובמקום שודדי ים - את אותם הלוחמים שיטו את הכף בקרב על מינאס טירית'. איאוון מביאה למותו של אותו מלך אפל ששום 'ילוד אישה' לא יוכל להרגו, והשיא - בשעה האפלה ביותר, הן מבחינת הלוחמים העולים על מורדור והן מבחינת פרודו שנכנע לכוח הטבעת, מופיע גולום כדי ליפול איתה להר הגעש ולהשמיד אותה. ואלה הן רק דוגמאות מעטות - שוב ושוב ושוב נמצאת תקווה אמיתית, מסייעת, יעילה, בדיוק במקום המסוכן ביותר. בדיוק במקום שלא נצפה לה. אפילו העץ הלבן המאפשר את סיום העלילה הראשית נמצא במפתיע על צלע הר שכוחת-אל.במבט ראשון אפשר להעביר ביקורת חמורה מאוד על המוטיב החוזר הזה - התקווה נוטה להיות כל כך בלתי צפויה, שהיא נראית לנו כפתרון קל לחילוץ הגיבורים בסגנון דאוס-אקס-מכינה. במבט שני, אנחנו מוצאים שדווקא בדיקה של מוטיב זה, תגלה לנו את אחד מהיתרונות הגדולים של הספר: התכנון מראש המלא והמקיף של טולקין, שמאפשר לו לשלב קווי-עלילה ורבדים רבים מספור. כמעט כל מופע של אותה תקווה נובע בהכרח מהנסיבות, ממהלך האירועים - הן על פרודו והן על בילבו נאמר שהיה להם 'שיח ושיג' עם האלפ'ים שעברו בקרבת הפלך ממש. ואם רבים כל כך מהם נודדים בסמוך לו כדי להגיע אל הנמלים האפורים, למה שלא יעברו בדרך-המלך כשפרודו וחבריו נמצאים בה? גלורפינדל נשלח, בהחלטה הגיונית, לחפש את נושא-הטבעת. פנגורן מוזכר שוב ושוב כיער 'מוזר' ו'חי' יותר - בגלל הימצאותם של האנטים. אראגורן הלך בדרך המתים בכוונה תחילה, והגיעו אל הקרב הוא אך ורק שילוב חכם של שני קווי עלילה מקבילים. איאוון מבהירה שהיא לא מוכנה להישאר בבית כשהגברים יוצאים למלחמה, וגולום רודף אחרי הטבעת בעיוורון הרבה לפני שהוא נושך אותה מעל ידו של פרודו. אם כן, למה רק 'כמעט' כל מופע של התקווה נובע מהעלילה? מכיוון שהעץ הלבן, למשל, הוא אכן מעין 'סימן מהאלים' המאשר את מלכותו של אראגורן. אותו שילוב מורכב של קווי עלילה הופך את שר הטבעות למעניין יותר מאותם ספרי 'ואז' שקורה בהם משהו, ואז קורה עוד משהו, ואז קורה משהו אחר. בנוסף, הוא הופך את העלילה הכל-כך פנטסטית, לדומה יותר למציאות המורכבת שלנו-עצמנו, מה שעוזר לנו הן ב'החייאה' שלה בדמיוננו בזמן הקריאה והן לתחושה שאנחנו חלק מההרפתקאות, חלק מהעלילה. לבסוף, הוא נותן עומק לספר - עומק שהופך את הספר לספרות 'טובה' יותר בעינינו מצד אחד, ומביא אותנו לקרוא אותו שוב מצד שני, בתקווה לעקוב אחרי כל אותן מורכבויות. ואם בעומק של שר הטבעות עסקינן, הרי שהוא מגיע למימדים נרחבים הרבה יותר מאשר קווי-עלילה בעזרת אותו תכנון מראש ומקיף שהוזכר קודם - כש'מקיף' היא מילה קטנה ביחס להכנה של טולקין. כל סיפור מדברי ימי הארץ התיכונה שאנחנו שומעים, מקורו לא ברעיון שעלה לסופר בזמן כתיבת העלילה הראשית, אלא באמת ובתמים מדברי הימים של העולם הטולקינאי, שנבנה בפרוטרוט הרבה לפני כתיבת הספר. כל שיר בשפה זרה ואקזוטית נכתב באמת ובתמים בשפה זרה - ששר הטבעות נכתב כתוצאה ממנה, ולא להפך. כשאנחנו מקבלים את שר הטבעות, אנחנו זוכים בעצם להצצה לתוך עולם חדש, מפורט, מלא ועשיר: עולם שנותן לנו תחושה אמיתית עד כדי אמונה קיצונית בקיומו על ידי מעטים, והשעיית חוסר-האמונה בקיומו על ידי כולנו. התוצאה המיידית של העומק המדהים הזו היא תחושת הפליאה שהקורא מרגיש בפעם הראשונה, בלי להבין למה - אותה תחושה שמביאה אותו לקריאה שנייה, שבה יגלה רבדים נוספים של הסיפור ושל האפוס. לקורא המתמיד, זה שיהפוך למעריץ של הספר ויחזור אליו שוב ושוב, מחכים רבדים נוספים לגילוי.מתחת - או אם תרצו, מעל - לעומק, לרבדים השונים ולעלילה, נמצאות האמירות של המחבר, אמירות שלא כופות את עצמן על הסיפור אלא נובעות ממנו. באופן ברור, פחדיו של טולקין מהתיעוש המתפשט במהירות ואהבתו את הטבע, עולים מתוך שר הטבעות. באופן מעט יותר סמוי, עולים הפחד מהמלחמה והאמונה הדתית באל. אנחנו יכולים להזדהות עם המסר הזה ברמה שתתן לספר עומק נוסף מבחינתנו ותתרום לאהבה שלנו כלפיו, אבל גם אם איננו מוצאים דווקא את המסר הגלוי והסמוי כמתאימים לנו, עצם קיומם מאפשר לנו לפרש את הספר באלפי דרכים שונות שיתאימו להשקפת העולם שלנו. ברור לנו, למשל, שטולקין לא היה פמיניסט בשום צורה שהיא - אבל כשאיאוון הנשית, אך בא בעת שווה בכוחה לגברים, חוברת עם הידע שמסרים סמויים נמצאים בשר הטבעות, אנחנו יכולים למצוא אמירה פמיניסטית בלי להתאמץ הרבה. גם אם טולקין לא עסק במודע בהתמכרויות ולא חשב על ההקבלה בין הטבעת שאי אפשר להתנתק ממנה למרות הנזק הברור שהיא גורמת, לבין שלל החומרים המסוכנים שהאדם מתמכר להם גופנית, המסר נמצא שם. כשאנחנו יודעים שיש מסרים אנחנו נוטים לחפש אותם, וכשאנחנו מחפשים מסרים שיתאימו לנו בתוך ספר שיש לו עומק שכזה - לא קשה למצוא אותם. אם כן - סגנון ושפה, טוב מול רע, דמויות קלות להזדהות והגשמת מאווים, מוות וחזרה לחיים, תקווה ואור במקום שהיאוש שולט בו, קווי עלילה ורבדים, מורכבות ועומק שלא יאמן, מסרים ופרשנויות, כולם חוברים עלינו והופכים את שר הטבעות לקלאסיקה ספרותית עם ערך, עניין, עומק - ופופולאריות שלא זכתה לה קלאסיקה ספרותית מאז התנ'ך.



לידיעה זו התפרסמו  9  תגובות
תגובות
1   מאמר מענין ומרתק.
00:00:00  01/12/2002 ארז לנדוור  erez521@bezeqint.net 
המאמר מציג בצורה יפה ונכונה את הספר שראוי להשוואה לא רק לתנ"ך אלא גם לשייקספיר.

2   תודה :)
00:00:00  01/12/2002 אסטרו-נעמי  astronomi23@yahoo.com 
נזהרתי מהשוואות מרחיקות לכת בכתבה עצמה, אבל אני בהחלט מוצאת את שר הטבעות כ"יצירה הספרותית הטובה ביותר", לפחות במאה שעברה - אם לא בכלל. לא רואים את זה בכתבה, אה? ;)
בכלל, נזהרתי מהרבה מאוד דברים. קשה לכתוב על טולקין בישראל, במיוחד כשהמוג'הדין הטולקינאי יודע איפה אני גרה :)

3   יפה מאוד!!!
00:00:00  02/12/2002 לימור קוקית   
ויש עוד משהו ששכחת לציין וזה שספרים מהסוג הזה מושכים לקרוא בהם כאילו היו נגועים בכישוף כלשהוא, אני לא יודעת אם זה השם, העטיפה או הציורים.
אני למשל בחרתי לקרוא את הספר "ההוביט" באנגלית ממש במקרה... במסגרת חיפוש ספר טוב באנגלית "לבוק ריפורט" בבית ספר.
זה היה לפני כ-7 שנים בערך ולא ידעתי שזה ספר ששייך לסדרה כל כך מפורסמת ומוערכת, רק תוך כדי הקריאה ושסיפרתי לאנשים איזה ספר זה הם המליצו לי לקרוא גם את
"שר הטבעות".
ועוד יותר ריגש אותי שאחרי שקראתי את הספרים החליטו לעשות את הסרטים לפי הסדרה של הספרים כשלפני שנה היה הסרט הראשון וראיתי אותו וכל מה שדמיינתי וזכור לי מהספר ממש
"קם לתחייה".
הפכתי למעריצה שרופה של טולקין.

4   רעיון מצוין, ומנוסח יפה. כל הכבוד.
00:00:00  02/12/2002 מתולתלת   

5   ניתוח יפה! אבל תיקון אחד:
00:00:00  03/12/2002 אייתלאדאר   
כתבת "כל סיפור מדברי ימי הארץ התיכונה שאנחנו שומעים, מקורו לא ברעיון שעלה לסופר בזמן כתיבת העלילה הראשית, אלא באמת ובתמים מדברי הימים של העולם הטולקינאי, שנבנה בפרוטרוט הרבה לפני כתיבת הספר." לא מדויק. כל העידן השני, כל סיפור נומנור, גונדור וארנור, נבנה תוך-כדי כתיבת "שר הטבעות" כשטולקין המציא את אראגורן ואת ייחוסו.
אני דווקא הייתי חושב שהעומק הוא הגורם הראשון-במעלה לפופולאריות של שה"ט, משום שאגדות על טוב ורע יש המון - אבל זה כבר נושא לדיון ארוך הרבה יותר. ההסבר שלך נשמע משכנע ויפה!

6   אהבתי
00:00:00  03/12/2002 איציק   
כתבה טובה מאוד, כתובה מצויין ומנומקת הייטב. בתור חובב טולקין המצוי על סף הטולקינאיות - כל הכבוד!

7   
00:00:00  07/12/2002 ירון  assaj@nonstop.net.il 
כתבה משובחת ללא ספק. מפתיע שבחרת להתייחס רק במקום אחד למוטיב הדת. אמנם זה לא רלוונטי (כל-כך) לארץ, אבל חלק מהמשיכה הטולקינאית בעולם ללא ספק נובעת מההקבלה בין כלל האפוס של טולקין לבין הברית החדשה (ולדעתי החלוקה לטוב מוחלט/רע מוחלט נובע מהקבלה זו). לא רק סיפור הבריאה עצמו, אלא גם הרבה מההתרחשויות העלילתיות (גם בספרי שר הטבעות), לא רק מתבססים על אותם יסודות ומוטיבים כבברית החדשה, אלא לעיתים זהים להם, אחד לאחד.

8   יפה מאוד! בכל זאת הערה:
00:00:00  09/12/2002 Elendil   
ניתוח יפה, כמובן שיש עוד הרבה מאוד שאפשר להוסיף בנושא.
לדעתי הגורם העיקרי לפופולריות של הספר היא האמינות שהספר משרה על הקוראים, אבל זה כבר נושא למאמר נפרד.
הערה: אצל טולקין אין רע וטוב מוחלטים! להגיד דבר כזה זהו ניתוח פשטני של הטקסט. הרע והטוב המוחלטים נמצאים מעבר לגבולות הספר ואינן דמויות ממשיות. גם אצל הדמויות ה"רעות" אנו רואים איכויות אנושיות.

9   but way did you write so many spoilers without telling
00:00:00  16/12/2002    


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ההיסטוריה של שר הטבעות

ביקורת על הגרסא הארוכה של 'שר הטבעות - חבורת הטבעת' - הסרט

ביקורת על הסרט 'שר הטבעות - חבורת הטבעת'

מאמרים נוספים מאת נעמי וינר באתר אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב