עבודה עברית - מאמר מערכת
אלי הרשטיין

השבוע ראה אור במקומותינו הגיליון השני של 'חלומות באספמיה', כתב העת הישראלי למדע בדיוני ולפנטסיה, כתב עת שמבחינות מסוימות הנו כתב העת העברי הראשון העוסק בתחומים שכה קרובים לליבנו.
_________________________________________________________היום אנו מתחילים ב ISF, במסורת חדשה של מאמרי מערכת שיתפרסמו מעת לעת וידונו בענייני השעה, בשאלות מהותיות בתחומי המדע הבדיוני והפנטסיה. אשמח מאוד לקבל כל תגובה או ביקורת, הערה או הארה בנוגע לתוכן המאמרים המתפרסמים כאן בפרט ובנוגע לחוויית הקריאה שלכם ב ISF בכלל. _________________________________________________________
'חלומות באספמיה', עורכת: וורד טוכטרמן, הקדמות: ניר יניב. בעצם הרעיון של מגזין מדע בדיוני המבוסס על חומרים מקוריים ישראליים, יש משום הפרחת השממה. רעיון חלוצי ומהפכני במלוא מובן המילה, רעיון שאולי יהפוך סוף-סוף, אחרי 2000 שנות גלות, את המדע הבדיוני והפנטסיה לז'אנר מקובל ולגיטימי במקומותינו. ולא לשווא כתבתי 2000 שנות גלות, שהרי רק לפני שנות דור היה לנו כאן בארץ 'פנטסיה 2000' משלנו, מגזין מקומי שכולו על טוהרת המדע הבדיוני והפנטסיה, אך כולו על טוהרת החומרים המתורגמים דווקא. אין הדבר דומה כלל ועיקר ל'חלומות באספמיה'. שכן 'פנטסיה 2000', שהיה ללא ספק מוביל דרך ופרץ גבולות חדשים עבור חובבי המדע הבדיוני והפנטסיה בישראל, פעל עדיין בתחושה הפרובינציאלית של הנה אנו מביאים את תרבות העולם הגדול, אל העם היושב בציון. בכל גיליון הוקפד על פרסומו של סיפור מקורי אחד לפחות, אך הן מפאת רמתו הירודה של החומר שהגיע למערכת (וכותב שורות אלה יכול להעיד על כך) והן בגלל אותה גישה אליטיסטית, נשאר 'פנטסיה 2000' במשך כל שנותיו מגזין מתורגם, מגזין שהביא לקהל הקוראים את המיטב שבמיטב של המדע הבדיוני והפנטסיה העולמיים, אך פסח על שני הסעיפים בהגיעו ליצירה המקורית. היו גם כמובן חוברות נוספות כגון 'קוסמוס' או 'מדע דמיוני' בשנות השמונים ומבחר חוברות בשנות ה-50 וה-60, שכולן התבססו על טוהרת החומר המתורגם דווקא, אך כולן לא האריכו ימים ולא הותירו את חותמן על התרבות הפופולארית הישראלית. וכאן אני חוזר ל'חלומות באספמיה'. כתפיסת עולם, כפילוסופיה של עריכה, אימצה לעצמה וורד טוכטרמן, עורכת המגזין (אולי בהיותה כותבת מדע בדיוני ופנטסיה בזכות עצמה), את התפיסה של חוברת מקורית המפרסמת סיפורים עבריים בלבד כאשר סיפורים מתורגמים מהווים את הדובדבן שבקצפת - לא להפך. תפיסה זו מהווה פענוח של מציאות תרבותית עכשווית, השונה במידה רבה מהמציאות התרבותית ששררה בישראל בשלהי שנות ה-70 בואך שנות ה-80, עת בה הופיע 'פנטסיה 2000'. מציאות עכשווית בה כותבים עשרות רבות ואף מאות של יוצרים מקוריים, ברמה זו או אחרת של ביטוי לשוני, מאות רבות של סיפורים מקוריים. הבמה היחידה לפרסומם של סיפורים אלו היא אתרי האינטרנט השונים או חוברת 'המימד העשירי' - ביטאונה של האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה - שדווקא בעת זו בחרו עורכיו למלא את עמודיו בסיפורים מתורגמים על פני אלו המקוריים. באגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה נמנעו השנה מלהעניק פרס לספר ישראלי מקורי בתחום ומסיבה כבדת משקל - אין מספיק ספרים. אך בעת בה מקבלת האגודה תמיכה ממשרד המדע התרבות והספורט כדי להוציא לאור ביטאון ישראלי למדע בדיוני ולפנטסיה, בוחרים קברניטיה לעשות שימוש בכסף זה כדי לרכוש שוב יצירות מתורגמות, מבלי להבין את הקשר בין שתי ההחלטות. אם יכול מגזין מסחרי המשלם לכותביו על עבודתם, להרשות לעצמו את המותרות של פרסום יצירה מקורית ישראלית, מדוע לא יכול לעשות זאת ביטאונה של אגודה, אשר בסעיף השני של מניפסט ההקמה שלה כתוב כי מטרתה: לטפח כתיבת מדע בדיוני ופנטסיה מקוריים, וכן יצירה מקורית בתחומי אומנות אחרים?!מגזין מסוגו של 'חלומות באספמיה' עשוי להוות את לשון המאזניים. מגזין מסוג זה יכול לתת לספרות המדע הבדיוני והפנטסיה הישראלית את הדחיפה שהיא כל כך זקוקה לו, ולהמריא עמה לרנסאנס של ריבוי יצירה ויצירתיות שופעת, שלאיכות, אליה אנו מייחלים, אין ברירה אלא לצמוח ממנה ולעלות מתוכה. יצירה איכותית אינה צומחת מתוך ואקום תרבותי אלא מתוך מילייה של יצירה שופעת, מרובה ביצירות שחלקן בינוניות או גרועות. רק על כר כזה יכולה להתפתח יצירה אמיתית כפי שאנו רואים את ניצניה ב'חלומות באספמיה'. רק על מצע של פריחה תרבותית נוכל למצוא את היינליין הישראלי, או אסימוב הישראלי, או אפילו את טולקין או לה-גווין הישראלית, שעלתה מדרום אמריקה. נכון עשה וועד האגודה כאשר החליט להעניק מדי שנה פרס לסיפור המקורי הטוב ביותר. כעת, על אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה, לשוב ולעיין במניפסט ההקמה שלה. לאחר מכן עליה לשנות את סדר העדיפויות באופן שיאפשר פרסום רב יותר של סיפורים בביטאון האגודה, ויאפשר מצד שני לתמוך מבחינה לוגיסטית וכלכלית במפעל כגון 'חלומות באספמיה'. מגזין שבשתי החוברות הראשונות שלו פרסם יותר סיפורים מקוריים מאשר פורסמו בחמש שנותיו של 'המימד העשירי', מגזין שכל כולו קודש לקידום המדע הבדיוני והפנטסיה המקוריים בישראל. באותה הזדמנות ניתן לשקול להשתמש בכסף שיחסך מתשלום זכויות יוצרים לכותבים מחו'ל כדי להעניק, לפחות לספר המדע הבדיוני והפנטסיה המקורי הנבחר ולסיפור המדע הבדיוני והפנטסיה המקורי הנבחר, פרס כספי בנוסף לפרס הסמלי שמוענק כיום. אך בחזרה למגזין עצמו. מלבד התוכן המעניין והמגוון, מוגשת החוברת באריזה מושכת עין ומעוצבת היטב. הגרפיקה פשוטה אך נוחה לקריאה והאיורים המלווים את החוברת, איורים שלמותר לציין כי כולם פרי יצירה מקורית, יפים מאוד ומעשירים את חוויית הקריאה. כל הסיפורים שקראתי היו סבירים ברמתם וחלקם אף טובים מאוד.'חלומות באספמיה' הוא ללא ספק ההשקעה הטובה ביותר בעיר לחובבי המדע הבדיוני והפנטסיה האמיתיים שבניכם. לא רק בשל התמורה שהוא מספק, בהיותו חומר קריאה מעניין וטוב, אלא בעיקר עבור הניעור שהוא מנער את התחום כולו, ובשל ההוכחה הנוספת שהוא מספק, לכך שתעוזה ויצירתיות הן הן הכוח המניע מאחורי מהפכות תרבותיות של ממש.



לידיעה זו התפרסמו  18  תגובות
תגובות
1   איפה אפשר לקנות את החוברות?
00:00:00  27/11/2002 דורון   

2   אמנם עדיין לא ראיתי את החוברת החדשה
00:00:00  27/11/2002 איציק   
אבל כל הכבוד על העבודה וההשקעה בחוברת הראשונה, הסיפורים אחד אחד והעטיפה ממש מדהימה, תמשיכו הלאה עם העבודה המצויינת.

3   המממ..
00:00:00  27/11/2002 השועל בכרם  Foxvineyard@Hotmail.co.il 
א, לדורון - את החוברות ניתן לקנות בארבע חנויות המופיעות באתר האינטרנט שלנו

ב, ולנושא הכתבה, בקצרה, במסגרת האפשרות המצומצמת לענות כאן.

חלומות באספמיה הינו עסק פרטי. ככזה, השקעתי בהפקת שני הגליונות הראשונים למעלה מ 30,000 ש"ח. לא יעלה על דעתי שהאגודה עצמה תסכן סכומי כסף כה נכבדים על מנת להפיק כתב עת שאין בטחון מתי יחזיר את ההשקעה בו. יתרה מזו, הפצתו של כתב העת ושיווקו אינם עולים בקנה אחד (לדעתי) עם פעילותו של עמותה ללא כוונת רווח. כם מכירת עמודי פרסום לחברות שונות עומדת בניגוד מסוים להתנהלות המבוססת על פעילות חובבים בלבד.

4   ועיקר שכחתי
00:00:00  27/11/2002 השועל בכרם  Foxvineyard@Hotmail.co.il 
אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה אינה צריכה לתמוך בחלומות באספמיה, היא לא התבקשה לתמוך בכתב העת, ואין סיבה שהיא תתמוך בו.
אם חלומות לא יכול לעמוד בפני עצמו, תמיכת האגודה תהייה בזבוז כסף, ואם הוא יכול לעמוד בפני עצמו, תמיכת האגודה תהייה מיותרת.

5   לשועל - מדוע ולמה?
00:00:00  27/11/2002 דוד   
הרי האגודה כבר מוציאה, מדפיסה ומשווקת חוברת מדע בדיוני. האגודה גם מוכרת את החוברת אם כי לא בהצלחה גדולה - היא גם מפיקה אירועים בתשלום - הכל כמובן במטרה לעזור בקידום המדע הבדיוני. היכן בדיוק אתה רואה קונפליקט? - כלומר, אם אתה לא רוצה סיוע, זה כמובן זכותך אבל למה שהאגודה לא תוציא יותר סיפורים ישראלים ופחות תרגומים - עם כל הכבוד יש כבר מספיק תרגומים בארץ ואני לא חושב שצריך עוד - אבל זו כמובן רק דעתי.

6   לדוד
00:00:00  27/11/2002 השועל בכרם  Foxvineyard@Hotmail.co.il 
בא נפריד בין שני דברים. האם צריכים להיות סיפורים מקוריים במימד העשירי, והאם האגודה צריכה להתעסק עם הדפסה של כתב עת דו-חודשי בהיקף של 120 עמודים.

לפני הכל, אני רוצה להדגיש כי כל מה שאני אומר הוא על דעתי בלבד, ואינו אמור לייצג את האגודה.

הדפסה של כתב עת דו-חודשי בהיקף כזה גוזלת מהעוסקים במלאכה *המון* זמן. אני לא בטוח שהפקה התנדבותית יכולה לקחת על עצמה התחייבות כזו, ולאורך זמן.
ושוב, העניין הכספי. התחייבות להוצאת עשרות אלפי שקלים מקופת האגודה נראית לי גדולה מדי ובלתי ריאלית.

אז מה נשאר לנו? שהאגודה יכולה להוציא מימד משופר ובו סיפור-שניים-שלושה מקוריים, וזהו. זה מספיק? לא ממש. היא כבר עושה את זה, וסיפורים מקוריים התפרסמו בה לא אחת, ועובדה שזה לא מספיק.

ומאיפה יגיעו הסיפורים? ומי יעשה ליקטור של חמישים סיפורים, ויבחר מתוכם את הראויים לפירסום? ומה עם כל הסיפורים שלא יימצא להם מקום בפורמט המצומצם של המימד?

אחת המטרות שלי בהפקה של חלומות באספמיה היא לעודד הצטרפות לאגודה. לכן יש הפרש במחיר לטובת חברי אגודה, לכן יש עמוד פרסום (בחינם) לאגודה בשער האחורי הפנימי של החוברת. כשיהיו לאגודה הרבה יותר חברים, אני בטוח שהיכולת של האגודה לעשות יותר תעלה באופן משמעותי. עד אז, מתוך ראייה מפוכחת מהצד, חוששני שדמי החבר השנתיים שלנו, התמיכה של משרד החינוך וההכנסות מאייקון אינם מספיקים כדי להרים פרוייקט בהיקף של חלומות.

7   טוב תראה,
00:00:00  27/11/2002 דוד   
אני לא ממש יודע כמה עולה לעשות כנס או כמה עולה לערוך חוברת.
אני מניח שאתה יודע.
בכל מקרה אני חושב שהאגודה צריכה להשקיע יותר בקידום המדע הבדיוני בישראל ופחות בדברים אחרים.
אבל בכל מקרה, זו רק דעתי.

8   רק רציתי לומר כל הכבוד על החוברת הראשונה
00:00:00  27/11/2002 שלומית   
פשוט יופי של חוברת.

9   פנטזיה 2000 לא פסחו על שני הסעיפים
00:00:00  27/11/2002 אליחמת   
הם עמדו על סעיף אחד, ועמדו עליו יציב.

10   כמה דברים:
00:00:00  27/11/2002 רני  ranigraff@yahoo.com 
ואותם אני אומר כחבר ועד האגודה:

1. אחד מתפקידי האגודה הוא אכן לקדם יצירת מד"ב מקורי בארץ. אבל זהו רק אחד מתפקידיה. תפקידיה הנוספים, בין השאר, הם גם לקדם את התחום בכלל. לא ניתן, וגם לא צריך, להפוך את "המימד העשירי" לחוברת על טהרת הסיפורי המקור, משום שאז נבגוד בתפקידנו האחר: להביא לקוראים בארץ את מיטב סיפורי המד"ב והפנטסיה המתפרסמים בחו"ל.

2. האגודה אכן (ולא מעט ביוזמתי, אם ניתן להשוויץ קצת) מקדמת בשנתיים האחרונות את תחום סיפורי המקור ביתר שאת: השנה נוספה לפרס גפן קטגוריה נוספת המיועדת לסיפורי מקור, ובשנה הבאה תתווסף קטגוריה נוספת לספרי מקור.

3. האגודה גם עורכת מדי פעם תחרויות סיפורים המתפרסמות באתר האגודה.

4. בנוסף, ניתן לקרוא סיפורי מקור נוספים על שבחלומות גם באתר האגודה וגם בבלי פאניקה, אחד ממגזיני המד"ב המשובחים ביותר המתפרסמים בארץ אשר מביא לקוראיו מיטב סיפורי מד"ב מהארץ ומהעולם.

4. יחד עם כל זאת: הייתי שמח לראות עוד חומרים מקוריים המתפרסמים תחת כנפי האגודה.

5. ואחרון אחרון חביב: "חלומות באספמיה" הוא אחד הפרוייקטים החשובים ביותר בתחום שנעשו בארץ בשנים האחרונות, אם לא החשוב שבהם. ההערצה מתגברת עוד יותר לנוכח הוצאת הכספים האדירה המלווה את הפרוייקט, ללא תמיכה ציבורית כלשהי. ועל כך נותר רק לומר תודה ענקית במיוחד לשועל, המו"ל הנאמן, לבוג'י - העורכת הבלתי נלאית ולשאר הפעילים בפרוייקט.

11   חבל שכתבה בנושא כזה משמשת לניגוח
00:00:00  30/11/2002 רמי שלהבת   
של האגודה ושל עורכי "המימד העשירי". זה חבל במיוחד, לאור זה ש"חלומות באספמיה" הוא ללא ספק פרוייקט מבורך ומוצלח, שמגיע לו לזכות בבמה בזכות עצמו, ולא רק לשם עירור פולמוס חסר בסיס.

להלן כמה פרטים שחמקו מסיבות אלה ואחרות מטיעוני הכותב:

* המימד העשירי פועל בתקציב מוגבל ואמור, מעצם מהותו, לשמש ככתב עת בשלל הנושאים בהם עוסקת האגודה - לא רק בספרות המקור.

* בעקבות התקציב שהתקבל השנה ממשרד התרבות, הצלחנו להרחיב את המימד בלא מעט עמודים, ובשני הגליונות האחרונים עלה משמעותית מספר הסיפורים שפורסמו בכתב העת - הן סיפורי מקור והן ספרות מתורגמת. קשה לומר מה יקרה בגליונות הבאים, לאור זאת שכרגע חלומות באספמיה מושך אליו את רוב החומרים העבריים החדשים שנוצרים כרגע בארץ.

* גם אחרי ההרחבה, "המימד העשירי" הוא כתב-עת עני ודק יחסית ל"אספמיה", ואין בו מקום לפרסום סיפורים בהיקף אותו כותב המאמר מצפה משום מה שניתן יהיה לפרסם. לא רק שמספר הדפים הוא כשליש מזה שיש ב"אספמיה", חלק מהם חייב להיות מוקדש לתחומים האחרים שעל האגודה לקדם - מאמרים, ספרות מתורגמת, וכן הלאה.

* האגודה היא גוף עני שקיומו ופעילויותיו תלויים בהכנסות זעירות משני הכנסים השנתיים ומתשלום דמי חבר. שני אלה גם יחד לא מספקים תקציב גדול דיו להרחבה של המימד מעבר לממדיו הנוכחיים, ובודאי לא ליצירת כתב-עת חדש. "חלומות באספמיה" בחר במודע לפעול ככתב-עת עצמאי ובלתי תלוי, והשבחים (כמו גם הסיכון הכלכלי) הם שלו בלבד. הוא ראוי עוד יותר לשבח על כך שהוא בחר לעשות כמיטב יכולתו לעידוד ההרשמה לאגודה. נקווה שככל שיהיו לנו יותר חברים, כך מרחב התמרון שלנו יעלה ונוכל לעשות יותר פרוייקטים מאלה שאנחנו מפעילים כיום.

* תמוהה בעיניי ההצעה להעביר את הכסף שמושקע ברכישת זכויות לסיפורים עבור "המימד" למטרות אחרות. כפי שאלי בודאי יודע, האגודה מחפשת דרכים לממן פרסים מהסוג אותו הוא הציע, אולם הדבר לא יכול לבוא על חשבון פעולות חשובות אחרות שגם להן האגודה מחויבת. זאת ועוד, רכישת הזכויות לסיפורים נעשית מתוך תקציב שנמסר לאגודה על-ידי המדינה לצורך הפקת המימד, וזו תהיה עבירה על החוק אם האגודה תשקיע אותו במטרות אחרות - חשובות ככל שיהיו.

* יצירה מקורית היא נושא חשוב. יצירה מקורית לא מתקיימת בואקום, ובודאי לא בתחום עם אוריינטציה אוניברסאלית כמו המדע-הבדיוני. לאור החוסר בסיפורת קצרה מתורגמת בארץ (ומי מודע לכך יותר מכותב שורות אלה, האחראי לחלק ניכר מהסיפורים הקצרים שפורסמו בארץ בשנתיים האחרונות), אחד מתפקידיה של האגודה הוא לחשוף את חובבי המד"ב והפנטסיה בארץ לקמצוץ מתוך מאסה אדירה של קלאסיקות ושל סיפורת חדשה שיצאה בחו"ל ומעולם לא הופיעה עד כה בעברית. מטרה זו אינה חשובה יותר מעידוד יצירה מקורית - אבל גם לא פחות ממנה. האגודה, מחויבת לאזן בין מטרות רבות ומגוונות, ולא יכולה לרקוד לצלילי חלילו של סעיף בודד בתקנון שלה ולשכוח מכל האחרים.

12   אני מצטרף לדבריהם של השועל, רני ורמי:
00:00:00  01/12/2002 NY   
האגודה תמכה ועודנה תומכת ביצירת מקור, וזאת באמצעות המימד, האתר, תחרויות הסיפורים ופורום הסיפורים. בו בזמן האגודה ופרסומיה עוסקים במגוון תחומים אחרים, כפי שצוין למעלה. אני מיצר על כך שכותב המאמר בחר, במקום להתמקד בחלומות באספמיה (שהנו בהחלט סיבה למסיבה!), לשחת את זמנו וזמננו בויכוחים קטנוניים אודות נושא שנדון כבר לעייפה בפורומים השונים. חבל - כי אספמיה בהחלט ראוי להתייחסות ארכנית ומפורטת יותר.
כולי תקווה כי מאמרי המערכת הבאים ימנעו מעיסוק עקר במדיניות האגודה ויתמקדו בעיקר - פעילות המד"ב והפנטסיה בארץ. סוף סוף יש מספיק ממנה על מנת לכתוב, אז יאללה!

13   בתגובה לתגובות
00:00:00  01/12/2002 אלי הרשטיין  anakin@isf.co.il 
וראשית רמי, סלח לי אך אינני מסכים עמך. מדוע כל ביקורת או חווי דעה שונה או מנוגדת (ובעיקר בכל הנוגע לאגודה למדע בדיוני) מפורש באופן מיידי כניגוח או כתוקפנות? האם האגודה היא גוף הפועל מחוץ לגבולות הביקורת?

הטענה כאילו נעשה שימוש במאמר על 'חלומות באספמיה' כדי לנגח את האגודה היא פשוט מגוחכת. הרי המדובר במוצהר במאמר מערכת ולא בביקורת על החוברת. אם לא די בכך באה ההקדמה ומוסיפה כי הדיון במאמרים אלו יהיה בבעיות השעה ולא בביקורת.

ולגופו של עניין. בגליון הראשון של 'המימד העשירי' שנהנה מתמיכת משרד החינוך, הוקדשו מרבית (אם לא כל) העמודים הנוספים לפירוט רחב באופן קיצוני של הספרים המועמדים לפרס גפן. בגיליונות שלאחר מכן הוקדש רוב המקום הנוסף (אם לא כולו) לסיפורים מתורגמים. אני חולק על דעתך ועל דעתם של חלק מהמגיבים לכתבה זו, כי זהו השימוש הטוב ביותר לכסף המגיע בימים אלו למימד. אשמח מאוד למצוא במימד סיפור אחד מתורגם לצד אוסף של סיפורי מקור ולא להיפך. אני סבור כי התרבות והיצירה, כמו גם המדע הבדיוני בישראל ירוויחו מכך הרבה יותר מאשר הם מרוויחים מסיפורים מתורגמים לרוב.

אין ולא הייתה לי כל כוונה לנגח איש אלא ליצור סדר עדיפויות שונה באגודה - סדר עדיפויות שיעמיד את קידום היצירה המקורית בראש מעיניה. אין צורך לבטל את כל פעילויות האגודה כדי לעשות זאת, יש צורך לשנות את שיווי המשקל.

המאמר בהחלט עשה שימוש במפעל החשוב והמבורך של 'חלומות באספמיה' כדי לנסות ולהראות כי ניתן גם אחרת. ניתן לבסס מגזין על יצירה מקורית מבלי להזניח תרגומים וביקורת, וניתן לעשות זאת גם ב'מימד העשירי' אם כי בממדים אחרים.

אני סבור כי האגודה עושה גדולות ונצורות בתחום אירועי החובבים, ובתחומים נוספים, אך אינה עושה מספיק על-מנת לקדם את היצירה המקומית בארץ.

אני מצידי אנסה להמשיך ולדרבן את האגודה, כמו גם כל גוף אחר, לעשות כל שביכולתו כדי לקדם את היצירה המקורית בארץ.

אין ספק בליבי כי 'חלומות באספמיה' הוא קפיצת דרך נחשונית בדרך לתרבות אמיתית של מדע בדיוני מקומי. יתרה מזו, זהו המפעל החשוב ביותר שקם בארץ בתחום זה, מזה זמן רב. על כן אני סבור (וסלח לי השועל על כי אני חולק גם עליך - סך הכל זכויותיך אינן מוטלות לרגע בספק) כי על האגודה לעשות כל שביכולתה כדי לסייע למפעל זה להמשיך ולהתקיים לאורך זמן.

14   הבהרה לאלי:
00:00:00  01/12/2002 רני  ranigraff@yahoo.com 
אין בכלל שאלה של "השימוש הטוב ביותר" שניצן לעשות בכספי התמיכה של משרד החינוך. הכסף הזה ניתן, במוצהר, לצורך תרגום סיפורים. יתכן שבשנה הבאה, כשנבקש תמיכה נוספת, ניתן יהיה לבקש להרחיב את המנדט, אבל לא השנה. כל שימוש אחר בכסף הזה יהיה בגדר הפרת חוק.

מעבר לזה, הייתי מאד שמח לראות סיפורים מקוריים נוספים טובים במימד או בכל מקום אחר בנוסף לאספמיה, אבל לא על חשבון סיפורים מתורגמים.

כפי שרמי אמר: אנחנו לא פועלים בבועה, וחשוב לתרגם סיפורים באופן רציף כדי שנהיה מודעים למה שקורה בעולם בתחום הסיפורת הקצרה, תחום שהוצאות הספרים די מזניחות.

15   בנוגע לתמיכת האגודה ב"אספמיה"
00:00:00  01/12/2002 רמי שלהבת   
האגודה בהחלט תומכת ב"חלומות באספמיה" בכל הדרכים העומדות לרשותה. לפחות שניים מחברי הועד כותבים או עורכים סיפורים עבור כתב העת, אתר האגודה פרסם סיפורים לדוגמה משני הגליונות שפורסמו עד כה, וניתן לכתב העת פרסום נרחב (לפחות ביחס לאמצעים המוגבלים שברשותנו), באתר האגודה ובמכתב החודשי לחברים. אם זה לא מספיק, חוברות "אספמיה" הראשונות נמכרו בכנס אייקון בדוכן האגודה, לצד גליונות "המימד" והדבר נעשה ברצון ובשמחה.

איזו תמיכה "אספמיה" לא קיבל? רק כסף, ואת זה ידידנו השועל בכרם מעולם לא ביקש, ואם היה מבקש היה מתקשה לקבל יותר מאשר סכום סמלי. לאגודה, כיום, אין עומק כלכלי מספק ב\לתמיכה בפרוייקטים בסדרך גודל כזה.

16   על ממון ומימון
00:00:00  01/12/2002 NY   
כללית, אני מוצא את הקריאה למימון פרויקטים אלה ואחרים ע"י האגודה תמוהה למדי. האגודה יכולה *לתמוך* בפרויקטים, באמצעות פרסום והפניית האנשים הנכונים, כמו גם באמצעות זמן עבודה - אך בהחלט *לא* בכסף.
מטרתה של האגודה היא לתמוך בהוצאת ספרים חדשים - *להבדיל* מהוצאתם בעצמה; לתמוך במגזינים מלאים בתחום - *להבדיל* ממימונם (המימד נוצר כאשר לא היה כל כתב עת שכזה בארץ, ואני חייב להודות כי שאיפתי הסופית היא לראותו עצמאי ומסחרי - אך עוד חזון למועד); לתמוך בכל פעילות הקשורה לתחום המד"ב והפנטסיה בארץ. הקריאה הנרגשת, במאמר שלמעלה, להקצות מימון אגודה לאספמיה, כמוה כקריאה, שהתפרסמה לא אחת במקומותינו, לאגודה להפיק סרט מד"ב ישראלי.
לא ולא, וידעו כולם - האגודה תומכת, *לא* מממנת.

ועניין נוסף, לא קשור: אם יואילו שלטונות האתר להגדיל את תיבת עריכת התגובה לפי שתיים מרוחבה הנוכחי ופי שלוש מגובהה, יהיו חיי המגיבים נעימים בהרבה. כנ"ל תיבת הצפיה בהודעות האחרות.

17   שלש תשובות
00:00:00  01/12/2002 אלי הרשטיין  anakin@isf.co.il 
ראשית בנוגע ל'חלומות באספמיה'.
כל תמיכה שהאגודה נותנת ל'חלומות באספמיה' הוא בגדר ברכה והשקעה בכיוון הנכון.

שנית בנוגע לכיוון בו פוסעת האגודה - ממש אין לי בעיה עם תרגום סיפורים - נהפוך הוא. אני מצטרף לדעתו של רני שאשמח לראות במימד עוד סיפורים מקומיים לצד אלו המתורגמים. עם זאת כאשר המקום בחוברת מוגבל - הרי שהייתי נותן משקל רב יותר לסיפורת מקומית ודרכה מעודד את היצירה המקומית. אין סיבה בפריחה העכשווית שקיימת בתחום הכותבים הצעירים שלא יקום כאן סופר מדע בדיוני של ממש. לדעתי זוהי מטרה שראוי להתגייס למענה ופרסום יותר חומר מקורי - גם אם הוא על חשבון המתורגם - מכוון בדיוק לשם.
עם זאת הרי שאני סבור כי הבעתי את עמדתי בצורה ברורה מספיק זו הפעם השלישית ולכן אולי נסכים כי מצאנו עוד נושא בו איננו מסכימים בכל מאת האחוזים - למרות שנדמה לי (אולי) שהפערים אינם כה גדולים.
ובנוגע לרוחב טור התגובות - אנו במצוד אחר מתכנת האתר שנמלט לפני למעלה מחודשיים מהמוסד בו אישפזנו אותו - כל היודע דבר על אודות מקום המצאו מוזמן לפנות לתחנת המשטרה הקרובה למקום מגוריו.

18   תגובה נוספת:
00:00:00  01/12/2002 רני  ranigraff@yahoo.com 
א. יואיל עורך ISF הנכבד למצוא את המתכנת הסורר, וישא"ק, שכן קשים מנשוא חיי המגיבים כאן.

ב. עם כל אהדתי המרובה לחומר מקורי (ואני סבור שממש אינני צריך להוכיח זאת) לא הייתי רוצה לראות את המימד הופך לתואם חלומות. כרגע מתפרסמים שני מגזיני נייר: המימד וחלומות. האחד מדגיש חומר מקורי, האחר מתורגם.

ממש כשם שלא הייתי רוצה לראות שני מגזיני חומר מקורי עם דגש קל על מתורגם, כך לא הייתי רוצה לראות גם את המצב ההפוך.

חשיבותם של סיפורים מתורגמים אינה נופלת מפרסומם של סיפורי מקור.

אם כבר הגענו למצב המבורך בו יש מגזין אחד לכל דגש, אני אהיה האחרון לתת יד לשינוי המצב הזה.

במידה ולא היה מתפרסם חלומות, בהחלט היה מקום לחשוב על הרחבת המקום לסיפורי מקור.

כרגע, יחד עם בלי פאניקה ואתר האגודה, יש לא מעט מקום לפרסום סיפורי מקור, ולמעשה, בשנה הקרובה יגבר מספרם של סיפורי המקור המתפרסמים על אלה המתורגמים.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
לאתר חלומות באספמיה

פרטים על הגליון הראשון של חלומות באספמיה

פרטים על הגליון השני של חלומות באספמיה

אתר אגודה ישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב