|
|
|
|
|
|
פנטסיה לכל עת
אברהם לוטם
|
|
שלשה סרטים משמשים בידיו של אברהם לוטם ככלי מדידה בניסיונו לתהות על הגבול הדק המפריד בין פנטסיה לריאליזם בקולנוע. האם 'בואנה ויסטה קלאב' הוא סרט פנטסיה?
|
________________________________________________________________'איש נצח', 1986. במאי: ראסל מולקהי, שחקנים: כריסטופר למברט, שון קונרי, קלנסי בראון; 'מועדון קרב' , 1999. במאי: דיוויד פינצ'ר, שחקנים: אדוארד נורטון, בראד, הלנה בונהם קרטר; 'בואנה ויסטה קלאב' , 1999 במאי: וים ונדרס, שחקנים: תיעודי. מהי פנטסיה? מי מחליט מה זו פנטסיה? מי קובע את גבולותיה ותחומיה של הפנטסיה? האם הפנטסיה היא מיתולוגיה נורדית בלבד? האם הפנטסיה מורכבת רק מדרקונים, אבירים, מבוכים ועולמות מקבילים או על טבעיים? או, אולי יש גם מקום לפנטסיה מודרנית, עכשווית ובת זמננו? הרי לפניכם מספר הגדרות למושג 'פנטסיה' כפי שליקטתי באתרי האינטרנט השונים (ס'ה שש הגדרות מתוך עשרות ואולי מאות הגדרות נוספות):1) פנטסיה היא ז'אנר הכולל בתוכו אחד או יותר מהמאפיינים הבאים: המקום - עולם לא מציאותי או בלתי קיים. הדמויות - דמיוניות(פיות, דרקונים) או בלתי מציאותיות(עצמים או חיות מואנשות) 2) הפנטסיה מתארת את העל טבעי והבלתי מציאותי. הספור מתרחש בעולמו האמיתי או הדמיוני של המחבר, וקיימים בו רק שני סוגים של דמויות: טובים ורעים, והטובים מנצחים תמיד.3) מקובל לחשוב על הפנטסיה כעל ענף של המדע הבדיוני המבוסס רובו ככולו על אלמנטים מהמיתולוגיה הנורדית ועל סיפורי עמים, ולא היא: הפנטסיה קיימת בעולם מקביל אשר אין לו נגיעה לעולמנו ומהווה למעשה אסקפיזם מוחלט מהמציאות שלנו.4) פנטסיה היא כל פעילות מנטלית שהיא. רוב האנשים יודעים שחלומות וחלומות בהקיץ הם פנטסיות. רק מעטים מודעים לכך שכל מחשבה היא פנטסיה.5) פנטסיה היא מה שאנו מחליטים שהיא פנטסיה!6) יצירה פיוטית המביעה הזיות וכיסופים שלא מן המציאות.אין הכוונה במאמר זה, לדון בכל המאפיינים של ז'אנר ה'פנטסיה'. על מנת להקיף את כל התופעה הזו הקרויה 'פנטסיה' יש צורך בספר עב כרס ולא במאמר מצומצם בהיקפו. מאמר זה יגרד רק את פני השטח וייגע בשולי הז'אנר, תוך ניסיון להבין ולברר האם כיום, במאה ה-21 , אפשר להגדיר כסרטי פנטסיה לא רק סרטי פנטסיה קלאסיים כמו: 'שר הטבעות', 'הספור שלא נגמר' או 'הסיוט שלפני חג המולד', למשל, אלא גם סרטים אחרים שאינם כה ברורים בהגדרתם, כמו שלושת הסרטים המצוינים ששמם מתנוסס בראש הרשימה הזו.עם הסרט הראשון 'איש הנצח' אין בעיה. אין לי ספק שכולם יסכימו עם הגדרת הסרט כסרט 'פנטסיה'. אמנם אין בסרט מבוכים ודרקונים ופיות ואבירים, והסרט מתנהל ברובו בזירת העיר המודרנית, בתקופתנו שלנו, אבל המוטיב העיקרי של הסרט לקוח מעולם הפנטסיה: חיי נצח. כריסטופר למברט, שון קונרי וקלנסי בראון הם בני אלמוות. הם חיים במשך מאות שנים בקרב בני תמותה רגילים ונידונים לחיי בדידות, כי קשר עמוק עם בני אדם מן השורה יסב להם רק כאב וסבל. כל העת הם עסוקים בהישרדות כי רק בן אלמוות אחד ישרוד בערבו של יום. וכיצד ייספו היתר? באבחת חרב! כאשר ראשו של המפסיד בקרבות הנערכים ביניהם יותז מעל כתפיו ואילו המנצח ייוותר עד לקרב הבא. כלומר, בני האלמוות חיים אמנם בעולמנו, אבל למעשה הם נעים בעולם משלהם, עולם מקביל לעולמם של בני התמותה והם עסוקים בקרבות שהם תחליף לקרבות האבירים מעולם הפנטסיה הקלאסי. ראסל מולקהי מגבש את כל העולמות הללו לסרט מרתק ויפהפה המשלב רגעים של אלימות וקרבות חרבות רועשים, ברגעים של פיוט ומוסיקה מרגשת וצילומים נפלאים של הרי סקוטלנד הפראיים. הגדרת הסרט תהיה לכן: פנטסיה אפית. אבל מה עם הסרט השני 'מועדון קרב'?, האם סרט המספר על עולמם של צעירים בני ימינו, בעיר המודרנית הגדולה יכול להיכנס להגדרה של סרט פנטסיה? הסרט מוגדר על ידי מבקרי הסרטים כ'דרמה קומית שחורה' או סתם 'דרמת פעולה', האמנם?אקדים ואזהיר כי בשורות הבאות מצויים 'מגה-ספויילרים' וכל מי שטרם ראה את 'מועדון קרב' מוזמן לקפץ אל הפסקה הבאה.אדוארד נורטון הוא ג'ק, יאפי צעיר החי בעיר הגדולה(ניו יורק?), עובד במשרד מצליח, מואס בחיי השגרה המשעממת שלו ומחפש טעם אחר לחייו. הוא פוגש את טיילר דירדן (בראד פיט) הפרוע והאנרכיסטי, ויחד הם מקימים את 'מועדון קרב', מקום מפגש לצעירים כמותם שמאסו בחיי החברה הצרכנית המודרנית ומחפשים אתגר חדש לחייהם: קרבות אגרוף באגרופים חשופים עד זוב דם המאפשרים להם פורקן ומשמשים כיסוי לחיפוש אחר דרך חיים אלטרנטיבית. עד מהרה הופך המועדון לתנועה אנרכיסטית הפועלת וחיה בעולם מקביל משלה, במחתרת, במסתרים, מתחת לעולמם הפיסי והמציאותי, אותו היא מנסה לשנות ולהפוך לעולם אחר פחות חומרני, התואם את הפנטסיות שלהם. עם השינוי שחל בג'ק אנו מבינים כי טיילר דירדן הוא למעשה האלטר אגו של ג'ק, וכי למעשה, דירדן הוא ג'ק. כשג'ק הופך סופית לטיילר דירדן, בראד פיט נמוג ונעלם מן המסך וג'ק הוא כבר דירדן באפיו ובאישיותו, הוא הגשים את הפנטסיה שלו. אין בסרט הזה דרקונים ואבירים ובני אלמוות וקרבות חרבות, אבל יש פה מוטיבים של פנטסיה שלו היו מלבישים אותם על דמויות מעולם דמיוני ופנטסטי, היינו מקבלים סרט פנטסיה קלאסי ולכן הגדרתי לסרט זה היא: פנטסיה מודרנית! ומה עם הסרט השלישי ברשימה: 'בואנה ויסטה קלאב'? האם זהו סרט פנטסיה? האם סרטו התיעודי של וים ונדרס, המספר על חבורת אומנים קובנים השרה את שיריה של קובהסרט העוקב אחריהם בביתם, בלכתם ברחובות עיר מגוריהם, בעת הקלטת שיריהם ובעת הופעותיהם באמסטרדם ובאולם 'קרנגי הול' בניו יורק, האם זהו סרט פנטסיה?כן, זוהי פנטסיה! זוהי פנטסיה במיטבה! מה זו פנטסיה אם לא התגשמות הפנטסיות של קומפיי סגונדו, אדם נשכח ולא ידוע מחוץ לארצו, כשבגיל 90 הוא עומד על הבמה מול אלפי צופים מריעים באולם 'קרנגי הול' בניו יורק ושר עם חיוך מקסים על פניו את שיריה של קובה? זהו סרט תעודה, אבל הכל בו כה פנטסטי ולא יאומן עד שהסרט הופך לפנטסיה צרופה. בייחוד עבורנו, הישראלים, העוקבים אחר הקובנים הללו שחיים בחוסר כל ובצניעות ובעוני מתמיד, בעיר הנראית במקרה הטוב כעיר רפאים עלובה והרוסה שיצאה זה עתה מסרט מדע בדיוני כלשהו. אבל זו אינה עיר רפאים כי בתוכה חיים הקובנים, בצבעוניות ועוני השולטים בכל, בינות להריסות. הם שרים שירים עם קצב מדליק במין אהבת חיים שכזו, טובעים בעוני ובעליבות, וקומפיי סגונדו בן ה-90 שר ומנגן על גיטרה, וראובן גונזלס בן ה-80 פורט בוירטואוזיות באצבעותיו הארוכות על גבי הפסנתר, ואברהם פרר בן ה-70 שר כסוליסט את מירב השירים, וגם כל היתר כבר לא צעירים אך מלהיבים, והשירה והקצב כל כך נפלאים. אם זו לא פנטסיה, אז מה כן?כפי שמגדירה אחת ההגדרות בתחילת הרשימה: פנטסיה היא מה שאנו מחליטים שהיא פנטסיה, וכל אחד יבחר את הפנטסיה שלו, מקלאוד איש ההרים הנלחם בחרב כנגד קלנסי בראון, ג'ק הניו יורקי הנלחם באגרופיו נגד טיילר דירדן האנרכיסטי או קומפיי סגונדו השחור בן ה-90 העומד בשנת 1998 על בימת קרנגי הול בניו יורק ושר באהבה את שיריה של קובה.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 12 תגובות
|
תגובות
|
1 צודק לחלוטין.
|
|
00:00:00 14/10/2002
|
אסף
|
|
אם כי אני קצת מתקשה למצוא סרט שאינו פנטזיה, לפי ההגדרות שהועלו. האם תוכל לתת דומגה?
|
|
2 תגובה לאסף
|
|
00:00:00 14/10/2002
|
אברהם לוטם
|
|
א.מה שנכון שכמעט כל סרט הוא בריחה מהמציאות אל עולם הפנטסיה. ב.קיים וכוח על נושא זה. אוהדי הפנטסיה הקלסית יטענו כי לא יעלה על הדעת שסרט שאינו מבוסס על המיתולוגיה הנורדית ייחשב כסרט פנטסיה. אני אישית, חושב שכל סרט הוא פנטסיה אם כך הוא בעיניך. ג.אבל, בכל אופן, כל הסרטים של הזרם הריאליסטי לא נראים כפנטסיה.למשל, לא נראה לי שאפשר להגדיר את סרטיו הנפלאים של הבמאי האנגלי קנט לואץ' כסרטי פנטסיה. אלה סרטים ריאליסטיים מדי מכדי להכניסם לז'אנר הזה.
|
|
3 חלוקה לקטגוריות
|
|
00:00:00 14/10/2002
|
חובבן
|
|
ניתן לדון במטרה של חלוקת סרטים לקטגוריות שונות. אם מחליטים לסווג, ברור שאין שום יתרון בקטגוריה (כמו ההגדרה שניתנה כאן לפנטזיה) שכוללת את כל הסרטים. הגדרה כזאת לא מוסיפה מידע על הפרט בקבוצה ולכן מיותרת.
|
|
4 מסכים לחלוטין עם מגיבים 1,3:
|
|
00:00:00 14/10/2002
|
רני
|
|
אם אתה מחליט שכל סרט (או ספר או מה שלא יהיה) הוא פנטסיה, לא עשית כלום ולא תרמת כלום, למעט מאמר מיותר לחלוטין.
ו"מועדון קרב" נחשב בעיני רבים וטובים כבר הרבה מאד זמן לפנטסיה במיטבה, כך שגם פה לא ממש גילית משהו חדש.
|
|
5 ועוד משהו:
|
|
00:00:00 14/10/2002
|
רני
|
|
ההגדרה שלך לפנטסיה היא מאד מיושנת, שלא לומר מבוססת על חוסר ידע.
יש פנטסיה אורבאנית, יש הסטוריה סודית ויש עוד זרמים רבים. רובם ככולם לא כוללים פיות ודרקונים. להביע דיעות וניתוחים זה יפה מאד, אבל רצוי לגבות במידע אמין. קיימת אצלי תחושה שלא ממש ביצעת מחקר לפני הכתיבה ופשוט כתבת מהירהורי לבך.
אצלי זה לא מספיק טוב.
|
|
6 תגובה לרני וגם לחובבן
|
|
00:00:00 15/10/2002
|
אברהם לוטם
|
|
א.שמחתי שהגבתם.משמע,יש ערך לכתבתי למרות שאיננה לרוחכם. ב.ודאי שיש כל מיני זרמים של פנטסיה,כמדומני שזה גם מרומז בכתבתי. ג.ודאי שלא כל הסרטים הם פנטזיה,וכבר התיחסתי לכך בתגובתי לאסף.פשוט, לדעתי כל סרט הוא פנטסיה אם הצופה רואה אותו כך,ואפילו אם לדעתכם זו הגדרה מיושנת, אז מה? האם דעתי חיבת להיות כדעתכם? ד.לידיעתכם,הרעיון לכתבה זו בא לאחר וכוח עם קורא ותיק של ספרי פנטסיה ובעל ידע רב בנושא הנידון, שטען בחום רב כי הסרט "מועדון קרב" כלל אינו סרט פנטסיה. לדבריו לא יעלה על הדעת לשייכו לז'אנר זה, וכעס עלי כי רעיון זה בכלל עלה בראשי המעוות.לידיעתך רני,יש גם דעות אחרות משלך באשר לזרמים השונים של הפנטסיה.
|
|
7 מי אמר שהכתבה לא לרוחי?
|
|
00:00:00 15/10/2002
|
חובבן
|
|
נכון שאני לא מסכים עם החלוקה שעשית. אבל, המאמר מעורר למחשבה ומענין . כן ירבו.
ולא באותו ענין: תמיד יגיבו מי שלא מסכימים עם דעתך, המסכימים ישארו חרישיים. אל תתן לזה לרפות את ידך.
|
|
8 בחזרה לחובבן
|
|
00:00:00 15/10/2002
|
אברהם לוטם
|
|
תודה על הערכתך החיובית.ובקשר לחרישיים אתה צודק כמובן. לכן אני שמח כשיש תגובות שליליות או סתם לא אוהדות, כי אז יש הד למה שכתבתי, ואילו כש"הדממה" שוררת ואין תגובות אינני יודע אם כולם מסכימים לדעתי או שסתם לא מתענינים ושעממתי אותם.
|
|
9 יש דיעות ויש ידע. נראה לי שאתה מבלבל
|
|
00:00:00 15/10/2002
|
רני
|
|
בין השניים.
אני יכול לבוא ולומר שלדעתי הכנה "הסנדק" הוא סרט פנטסיה, כי אין משפחה כזו. נו? זה אומר ש"הסנדק" ישר נכנס לקטגורית סרטי הפנטסיה? לא, זה אומר שיש לי דעה שלא מבוססת על כלום.
זרמים שונים בפנטסיה אינם ענין לדעה אישית, לא שלי ולא שלך. הם ענין להגדרות שהתפרסמו על ידי אינספור אנשים שמבינים בנושא, באינספור מאמרים. זה לא אומר כמובן שהם צודקים, אבל אם אתה מבקש לבוא ולכפור בדעתם רצוי שתביא נימוקים מעט יותר מלומדים מאשר "אני חושב ככה". אז, באמת יכול היה להיות לך מאמר מעניין.
לשם התחלה, הייתי פותח בסקירת הזרמים המקובלים, ואז לאחר שניתחתי אותם, ממשיך וכותב מדוע זרמים אלה אינם מקובלים עלי.
ובקשר ל"מועדון קרב": העובדה שחובב פנטסיה אחד אמר לך שהוא לא מחשיב את את הסרט כפנטסיה מלמדת יותר על בורותו של אותו חובב מאשר הסרט. כי לסרט, ושמח למצוא לך קישורים למאמרים אם תתעקש, יש הרבה מאד מקורות השואבים מזרמים עכשויים בפנטסיה המודרנית. כך גם "פישר קינג", למשל (השואב מזרמים אחרים מאלו של "מועדון קרב") וכך גם עוד כמה. ובאף אחד מהם אין דרקונים, חרבות, קסמים או פיות.
ענין נוסף, חמור אף יותר, הוא הסיבה בעטייה הגדרת את "בואנה ויסטה קלאב" כפנטסיה.
נראה לי שחל אצלך בילבול סמנטי: יש פנטסיה ויש פנטסיה. יש פנטסיה כז'אנר (ספרות, קולנוע וכו...) ויש פנטסיה שהיא הגשמת משאלת לב, ויש גם פנטסיות מיניות. האחד לא קשור בשני.
וצר לי: אבל לקשר מין בשאינו מינו מעידה בעיקר על בורות בתחום עליו אתה כותב. ולא, זה ממש לא ענין לדעה.
|
|
10 תשובה לרני
|
|
00:00:00 16/10/2002
|
אברהם לוטם
|
|
שלום רני, אינני מבקש לכפור בדעתו של אף אחד.להיפך,במקרה הזה(שלא כמו בפוליטיקה,למשל)אני מבקש לומר שכולם צודקים.דווקא בגלל שיש הרבה זרמים בפנטסיה וכל אחד מתיחס אליה בצורה שונה,אישית,אזי כל אחד יכול לקבוע את דעתו שלו,עם ידע או בלי ידע. קח,למשל,את הסרט "בואנה ויסטה קלאב",דרך אגב,אף אחד לא התייחס לסרט זה,אולי לא ראיתם אותו כלל ואתם מעדיפים לא להתייחס? הרי סרט זה הוא סרט תעודי!אז איך יכול סרט המתאר אנשים חיים בחיי יום יום להיחשב כסרט פנטסיה? ובכל אופן,הארועים בסרט כה פנטסטיים,כמו בפנטסיה.אם זמר קובני שחור,נשכח ולא מוכר כלל מחוץ לקובה,לפתע בגיל 90 מופיע באולם "קרנגי הול" בניו יורק ומלהיב אלפים,זה כמו...סינדרלה!אמנם אין פה פיה טובה,אבל יש פה אוירה של פנטסיה. אני חושב ככה,ולכן זה דווקא כן מעניין!
|
|
11 היה נחמד אם גם היית מתייחס ענינית
|
|
00:00:00 16/10/2002
|
רני
|
|
למה שאמרתי, ולא משיב רק ב"אני חושב ככה". זה פשוט מכניס את הויכוח הזה למבוי סתום.
תנסה את זה פעם.
(ובאותה הזדמנות תנסה גם לתפוס את ההבדל בין פנטסיה כז'אנר לפנטסיה כמשאלת לב. זה במילון, או שגם שם המילון טועה?)
|
|
12 לרני ועוד פעם לחובבן
|
|
00:00:00 17/10/2002
|
אברהם לוטם
|
|
רני,אתה כמוני,מתייחס רק למה שאתה רוצה.קראת רק שכתבתי "כך אני חושב",את היתר לא ראית.וברצינות,אני מסכים אתך בדבר אחד:הפנטסיה היא שדה נרחב יש בז'אנר זה המון זרמים,המון דעות ויש מקום לדיון מעמיק ונרחב בנושא,אבל אי אפשר לעשות זאת בכתבה זעירה כמו זו לעיל וגם לא התכונתי לעשות זאת.מה שכן אולי אפשר יהיה לעשות זאת בעתיד בסדרת כתבות מקיפה,אולי. וחובבן,בקשר להערתך הראשונה בקשר לחלוקה לקטגוריות.החלוקה שעשיתי לקטגוריות היתה רק אמצעי,העיקר הוא הדיון בנושא,וצדקתי.קראנו כמה דברים חביבים משלך ומשל רני.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|