|
|
|
|
|
|
בואו לשחק במשחק ההכלאות
דורון כהן
|
|
האם חלפה בכם אי פעם, בעת צפייה בסרט זה או אחר, תחושה קלה של דה-ז'ה-וו? דורון כהן, מומחה ISF לסרטי טראש ולמיני סרטי איכות יצא לחקור את התופעה וחזר עם תוצאות מפתיעות.
|
________________________________________________________________והרי לכם חידה : מה נקבל אם ניקח את 'מקס הלוחם בדרכים' ונשים אותו בים ? התשובה היא כמובן 'עולם המים'.והנה עוד שתי דוגמאות: 'רמבו' + 'הנוסע השמיני' = 'הטורף, מטרופוליס' + 'הנץ ממלטה' = 'בלייד ראנר'.משחק ההכלאות אינו מדע מדויק וכל אחד עשוי להגיע בו לתוצאות שונות, אבל העיקרון ברור. אחת הדרכים השכיחות ביצירה הקולנועית היא 'הכלאה' או שילוב של רעיונות/ אלמנטים/סגנונות מסרטים קודמים: השילוב הזה, במינון משתנה, מניב סרטים חדשים. במקרה הטוב הקהל אינו מודע לכך בראותו את התוצר הסופי ( או מודע אך הנאתו מהסרט אינה נפגמת או אף גדלה, בעיקר במקרים בהם השילוב בולט במתכוון ), ובמקרה הרע השילוב יצרום או פשוט ייראה כהעתקה.תהליך ההכלאה מעניין במיוחד אם נבחן אותו בפרספקטיבה של ז'אנרים.בשנות ה- 80, השלאגרים הקולנועיים נהיו אלימים יותר: פורצי דרך כ'רמבו' ו'קונן הברברי' הגדירו מחדש ( ובמובנים רבים אף יצרו ) את ז'אנר סרטי הפעולה. נוצרה מגמה ברורה של שילוב אקשן בז'אנרים אחרים. כך נמצא כי בעוד 'הנוסע השמיני' מ - 79 היה הכלאה מוצלחת במיוחד של אימה ומד'ב, הרי שהמשכו 'שובו של הנוסע השמיני' מ - 86 כבר היה סרט פעולה מצוין בסביבה מדב'ית.הכלאת מד'ב ופעולה ניכרת לאורך כל העשור ההוא ( 'שליחות קטלנית', 'רובוקופ', 'הטורף' ) ונמשכה בשנות ה- 90 ( 'זכרון גורלי', 'טיימקופ', 'מאטריקס', וכו' ). הגבולות טושטשו וסרטים כאלה השתייכו ליותר מז'אנר אחד. למעשה האקשן נהיה כל כך פופולארי, עד שבאמצעותו הצליחו תסריטאי הוליווד להביא לקאמבק של סרטי האסונות (ז'אנר מצליח בשנות ה- 70 ): סדרת 'מת לחיות', 'תחת מצור' ('מצור ימי 2'), 'ספיד', 'נוסע '57 , 'Daylight' ודומיהם, כולם היו וריאציות על סרטי אסונות עם מינון גבוה של מכות, פיצוצים ודם.מגמה נוספת שהחלה בשנות ה - 80 וממשיכה עד היום היא ה'קליפיזציה' של הקולנוע: מאז החל ערוץ ה- MTV את דרכו וביסס את הקליפ הטלוויזיוני כיצירה אמנותית העומדת בפני עצמה, החלו לצלם סרטים רבים בסגנון 'קליפי' או לשלב בהם אלמנטים 'קליפיים'. התוצאה במקרים מסוימים מקורית, מעניינת ומרשימה ('רוצחים מלידה', 'ראן לולה ראן') או תמוהה ומאולצת במקרים אחרים ( 'הנוסע השמיני 3', 'סטיגמטה').משחק ההכלאות עשוי להניב ז'אנרים קולנועיים חדשים לגמרי. אחת הדוגמאות היותר מעניינות לכך היא ההכלאה הבלתי אפשרית לכאורה בין שני הפכים: אימה וקומדיה. קומדיות האימה מעולם לא זכו לפופולאריות של שוברי הקופות בבתי הקולנוע אך עם זאת נהנו מקהלי מעריצים אדוקים של 'אניני טעם' שפיתחו סביבם פולחנים לרוב. מאמצע שנות ה- 80 ואילך חלה פריחה של הז'אנר, וחלק מסרטים אלה אף הפכו לסדרות: 'מוות אכזרי', 'Toxic Avenger', 'פחד עד מוות', 'האגם השקט', 'Dead Alive ', ועוד ( ובמידה מסוימת משתייכת לז'אנר זה גם סדרת 'הסיוט מרח' אלם' ).סרטי מד'ב זכו כאמור להכלאות שונות. הפופולאריות ביותר הן : מד'ב - פעולה, מד'ב - אימה ('הנוסע השמיני', 'הזבוב', 'מין מסוכן', 'סיוט בקצה האופק' וכו' ) , מד'ב - אסונות ( 'מלחמת העולמות', 'היום השלישי',' ארמגדון' ) וקומדיות - מד'ב , שלאחר ניצנים בודדים בשנות ה - 70 ( 'ישנוני', 'Dark Star' ) זכו לפריחה מחודשת משנות ה - 80 ( 'Innerspace' , 'הפלישה ממאדים', 'גברים בשחור', 'אבולוציה' , וכו'). כל זאת בנוסף כמובן לפארודיות - מד'ב : 'גאלאקסי קווסט', 'שגעון בחלל', ודומיהן.הכלאה נוספת שעולה על מסכינו מדי כמה שנים היא מד'ב- כלא. ז'אנר סרטי בתי - הסוהר המתארים חיי אסירים או מבצעי בריחה נועזים (אמיתיים או פיקטיביים ), החל כבר בשנות ה - 50 עם סיפורים מימי מלחה'ע השנייה : 'הבריחה הגדולה', 'סטאלאג 17 ' ודומיהם החלו סוגה קולנועית מצליחה של 'סרטי אסירים' או 'סרטי בריחה', חלקם מצליחים מאוד ( ' הבריחה מאלקטרז ', 'אקספרס של חצות', 'חומות של תקווה', ועוד). בשל טבעו של הז'אנר הרבו לשלב בו אקשן, בעיקר בשנות ה- 80 . אולם גם המצאת מתקני כליאה עתידניים במציאויות אחרות קסמה לא מעט לתסריטאים: 'המבצר', 'הבריחה מאבסולום',' קיוב', 'דדלוק' ודומיהם.המד'ב - מרדפים: סרטי מרדפים, כלומר סרטים שעלילתם מתנהלת סביב מרדף אחר דמות/דמויות 'תפסו תאוצה' כבר בשנות ה- 60 עם השתכללות טכניקות הצילום והפעלולים בקולנוע. בשנים האחרונות נראו בז'אנר זה להיטים כמו 'הנמלט' ו'מרדף חצות'. העברת המרדף לסביבה עתידנית ( לעתים אפוקליפטית ) הניבה לא מעט סרטים: ''Logan's run,'הבריחה מניו-יורק', 'מקס הלוחם בדרכים', 'הנרדף', 'פריג'ק' ואחרים.הכלאות מוצלחות במיוחד הן ע'פ רוב בסיס לז'אנרים חדשים. היסטוריית הקולנוע רצופה 'בני-כלאיים' ייחודיים, הכלאות מקוריות או מוזרות, חלקן עומדות כאבני דרך בפנתיאון הסרטים, חלקן נגוזו בערפילי השיכחה ללא יורשים וממשיכי דרך: 'בלייד ראנר' (מד'ב + פילם נואר ), 'טיטניק' ( אסונות + רומנטי ), 'פרוייקט המכשיפה מבלייר' (אימה + דוקומנטרי), 'מי רצח אותי ?' (פילם נואר + קליפ ), Death Race' 2000 '(מד'ב + טראש ), 'Meet The Feebles' ( חבובות + טראש ) ועוד ועוד.לא פעם אנו יוצאים מסרט עם תחושה ש 'בסרט הזה כבר היינו' או 'משהו מזה כבר ראינו פעם'. סרטים שהם יסודות קולנועיים, שאינם דומים לשום דבר אחר וגם אינם הכלאות, הם נדירים היום יותר מאי פעם. לכן משחק ההכלאות נהיה תהליך מתמשך של יצירה, כלי לגיטימי שיוצרים עושים בו שימוש בכל האמנויות המוכרות להגשמת חזונם או גאוניותם. עבור אחדים זהו עוד מנגנון למחזור, שכפול והעתקת אמנותם של אחרים.מכירים עוד סרטים 'מוכלאים' ?
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 10 תגובות
|
תגובות
|
1 למה באתר הזה הכל כל כך פשטני?
|
|
00:00:00 27/09/2002
|
|
|
אפילו כותבים שכבר הוכיחו שהם מסוגלים לנמק ברצינות את טענותיהם זוכים כאן (מפאת קוצר היריעה?) רק לזרוק אמירה רדודה כלשהי. "מאקס הלוחם בדרכים על רטוב=עולם המים"... נו באמת.
|
|
2 פשטני?
|
|
00:00:00 28/09/2002
|
איציק
|
|
אני כבר לא מתייחס לציניות העוקצנית של התגובה הזו, כנראה שיש למי שכתב אותה משהו נגד האתר ולכן גם לא הזדהה בשם. אבל על זה יגיבו עורכי האתר כרצונם. אני מתכוון לשאלה שנשאלה בתגובה - ממש צריך להיות גאון כדי לראות את הקשר בין עולם המיים לבין מקס הזועם. תשמע ממש אין קשר, שניהם מתרחשים בעולם לאחר שואה, שניהם מתרחשים בחברה שבנויה על הריסותיה של תרבות שחרבה, בשניהם הגיבור הוא אאוטסיידר שנלחם כנגד הכוחות האפלים בעולם - תשמע ממש אין קשר - פשטנטת מאין כמוהה! אני חושב שהכתבה מעניינת מאוד ומעוררת מחשבה, ונכון הדבר שהייתי מוכן לקרוא עוד פיתוח של הרעיונות שמוצגים בה.
|
|
3 תגובתי
|
|
00:00:00 28/09/2002
|
דורון כהן
|
dario_c@012.net.il
|
מטרת הכתבה הייתה להראות "על קצה המזלג" כיצד אופנות ,סגנונות וז'אנרים מתערבבים אלו באלו ביצירה הקולנועית. מובן כי ניתוח פרטני על מקורות ההשראה וההשפעה של כל אחד מן הסרטים שהוזכרו כאן היה דורש "יריעה" רחבה הרבה יותר.לדעתי"משחק ההכלאות" עצמו הוא נושא לדיון מפורט יותר, וייתכן כי ארחיב עליו עוד בעתיד.
|
|
4 פשטני?
|
|
00:00:00 28/09/2002
|
אסף
|
|
מה זה הפסבדו-אינטלקטואליזם הזה?
כל בר דעת יודע שלהציל את טוראי ראיין הוא כמו "מלכוד 22", אבל באירופה, "ארין ברוקוביץ" הוא כמו "סוניה האדומה", אבל באמריקה, ו"פטץ' אדאמס" הוא כמו Flatliners, אבל רק עם רופא אחד במקום צוות.
אתה הוא הפשטני, ידידי.
|
|
5 אני פשטני גאה
|
|
00:00:00 29/09/2002
|
איציק
|
|
ראשית כל רציתי לשאול מה זה הפסאודו אינטלקטואליזם הזה שאתה מדבר עליו (אני מקווה שכתבתי את זה נכון), חוץ מזה, אם תתאמץ ממש חזק אתה יכול למצוא את הקשר בין סונה האדומה לפוטיומקין. אבל אתה צריך ממש להתאמץ (או אולי מספיק לעצום עיניים ולא לראות אחד מהסרטים) כדי לפספס את הקשר בין מקס הזועם לבין עולם המים. כלומר דאאאאא..... אבל אתה רשאי להחזיק כמובן בעמדתך או להצטרף אלי בפשטנות פושרת, הכל כרצונך.
|
|
6 צודק, איציק.
|
|
00:00:00 29/09/2002
|
אסף
|
|
עלילה היא ענין של העבר. ציורן של דמויות הוא ספיח מיותר, שלרוע המזל לא ניתן להפרד ממנו. מסרים? זה רק לשיעורי ספרות.
אז עם מה נשארנו? תפאורה! תפאורה, ידידי, היא השוס האולטימטיבי לשפיטת איכותם של סרטים.
|
|
7 תגובה לאסף ודורון כהן
|
|
00:00:00 30/09/2002
|
|
|
ברור לי שהכתבה נועדה להביא את הדברים על קצה המזלג. מה שלא ברור לי היא הסיבה לכך - למה באתר המוקדש כולו למד"ב אין אפשרות להרחיב בנושא במקום להסתפק בקביעות שכאשר הן באות ללא נימוק הן, מה לעשות? שוב המילה הזאת - פשטניות. אשמח לקרוא בעתיד עוד כתבה על הכלאות בין סרטים בתקווה שהיא תהיה מעט מנומקת יותר (ולא, אני לא בעניין של פוסטמודרניזם ומילים גדולות, רק שססמאות ריקות לא עושות לי את זה). ומעבר לזה, אסף יקירי, העובדה שאני לא משאיר את שמי בכל אתר שאני מבקר בו אינה מעידה על עויינות אלא על רצון עז בפרטיות.
|
|
8 אל דאג, מגיב עלום.
|
|
00:00:00 01/10/2002
|
אסף
|
|
גם אני לא משאיר את שמי.
|
|
9 לאלמוני המיסתורי...
|
|
00:00:00 01/10/2002
|
דורון כהן
|
|
נראה כאילו נתקעת בשורה השנייה של הכתבה - ולא המשכת לקרוא.אתה לא מוסר תגובה עניינית לשאר המאמר.לא ברור לי אם יש לך השגות לגבי נכונות הדברים, דיוקם וכיו"ב.אשמח לשמוע. מעבר לכך, הדוגמאות בתחילת הכתבה הן ל"משחק ההכלאות" - וזה כל מה שזה - משחק.אל תחפש בו משמעויות נסתרות. משחק פשטני? הכל בעיני המתבונן.
|
|
10 אני בדילמה לגבי משחק ההכלאות
|
|
00:00:00 02/10/2002
|
אסף 2
|
|
האם נתן שירנסקי הוא בעצם בדיוק אותו דבר כמו אביגדור ליברמן (אותו מבטא בדיוק - העתקה גסה), או שבעקבות המשחק אני אמור להבין שליברמן הוא בסך הכל הכלאה זולה של המבטא של שירנסקי וצורתו החיצונית של שרון?
רציתם פשטנות, קיבלתם פשטנות. מחוץ לעינו של המתבונן ובתוכה.
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|