בואו לשחק במשחק ההכלאות
דורון כהן

האם חלפה בכם אי פעם, בעת צפייה בסרט זה או אחר, תחושה קלה של דה-ז'ה-וו? דורון כהן, מומחה ISF לסרטי טראש ולמיני סרטי איכות יצא לחקור את התופעה וחזר עם תוצאות מפתיעות.
________________________________________________________________והרי לכם חידה : מה נקבל אם ניקח את 'מקס הלוחם בדרכים' ונשים אותו בים ? התשובה היא כמובן 'עולם המים'.והנה עוד שתי דוגמאות: 'רמבו' + 'הנוסע השמיני' = 'הטורף, מטרופוליס' + 'הנץ ממלטה' = 'בלייד ראנר'.משחק ההכלאות אינו מדע מדויק וכל אחד עשוי להגיע בו לתוצאות שונות, אבל העיקרון ברור. אחת הדרכים השכיחות ביצירה הקולנועית היא 'הכלאה' או שילוב של רעיונות/ אלמנטים/סגנונות מסרטים קודמים: השילוב הזה, במינון משתנה, מניב סרטים חדשים. במקרה הטוב הקהל אינו מודע לכך בראותו את התוצר הסופי ( או מודע אך הנאתו מהסרט אינה נפגמת או אף גדלה, בעיקר במקרים בהם השילוב בולט במתכוון ), ובמקרה הרע השילוב יצרום או פשוט ייראה כהעתקה.תהליך ההכלאה מעניין במיוחד אם נבחן אותו בפרספקטיבה של ז'אנרים.בשנות ה- 80, השלאגרים הקולנועיים נהיו אלימים יותר: פורצי דרך כ'רמבו' ו'קונן הברברי' הגדירו מחדש ( ובמובנים רבים אף יצרו ) את ז'אנר סרטי הפעולה. נוצרה מגמה ברורה של שילוב אקשן בז'אנרים אחרים. כך נמצא כי בעוד 'הנוסע השמיני' מ - 79 היה הכלאה מוצלחת במיוחד של אימה ומד'ב, הרי שהמשכו 'שובו של הנוסע השמיני' מ - 86 כבר היה סרט פעולה מצוין בסביבה מדב'ית.הכלאת מד'ב ופעולה ניכרת לאורך כל העשור ההוא ( 'שליחות קטלנית', 'רובוקופ', 'הטורף' ) ונמשכה בשנות ה- 90 ( 'זכרון גורלי', 'טיימקופ', 'מאטריקס', וכו' ). הגבולות טושטשו וסרטים כאלה השתייכו ליותר מז'אנר אחד. למעשה האקשן נהיה כל כך פופולארי, עד שבאמצעותו הצליחו תסריטאי הוליווד להביא לקאמבק של סרטי האסונות (ז'אנר מצליח בשנות ה- 70 ): סדרת 'מת לחיות', 'תחת מצור' ('מצור ימי 2'), 'ספיד', 'נוסע '57 , 'Daylight' ודומיהם, כולם היו וריאציות על סרטי אסונות עם מינון גבוה של מכות, פיצוצים ודם.מגמה נוספת שהחלה בשנות ה - 80 וממשיכה עד היום היא ה'קליפיזציה' של הקולנוע: מאז החל ערוץ ה- MTV את דרכו וביסס את הקליפ הטלוויזיוני כיצירה אמנותית העומדת בפני עצמה, החלו לצלם סרטים רבים בסגנון 'קליפי' או לשלב בהם אלמנטים 'קליפיים'. התוצאה במקרים מסוימים מקורית, מעניינת ומרשימה ('רוצחים מלידה', 'ראן לולה ראן') או תמוהה ומאולצת במקרים אחרים ( 'הנוסע השמיני 3', 'סטיגמטה').משחק ההכלאות עשוי להניב ז'אנרים קולנועיים חדשים לגמרי. אחת הדוגמאות היותר מעניינות לכך היא ההכלאה הבלתי אפשרית לכאורה בין שני הפכים: אימה וקומדיה. קומדיות האימה מעולם לא זכו לפופולאריות של שוברי הקופות בבתי הקולנוע אך עם זאת נהנו מקהלי מעריצים אדוקים של 'אניני טעם' שפיתחו סביבם פולחנים לרוב. מאמצע שנות ה- 80 ואילך חלה פריחה של הז'אנר, וחלק מסרטים אלה אף הפכו לסדרות: 'מוות אכזרי', 'Toxic Avenger', 'פחד עד מוות', 'האגם השקט', 'Dead Alive ', ועוד ( ובמידה מסוימת משתייכת לז'אנר זה גם סדרת 'הסיוט מרח' אלם' ).סרטי מד'ב זכו כאמור להכלאות שונות. הפופולאריות ביותר הן : מד'ב - פעולה, מד'ב - אימה ('הנוסע השמיני', 'הזבוב', 'מין מסוכן', 'סיוט בקצה האופק' וכו' ) , מד'ב - אסונות ( 'מלחמת העולמות', 'היום השלישי',' ארמגדון' ) וקומדיות - מד'ב , שלאחר ניצנים בודדים בשנות ה - 70 ( 'ישנוני', 'Dark Star' ) זכו לפריחה מחודשת משנות ה - 80 ( 'Innerspace' , 'הפלישה ממאדים', 'גברים בשחור', 'אבולוציה' , וכו'). כל זאת בנוסף כמובן לפארודיות - מד'ב : 'גאלאקסי קווסט', 'שגעון בחלל', ודומיהן.הכלאה נוספת שעולה על מסכינו מדי כמה שנים היא מד'ב- כלא. ז'אנר סרטי בתי - הסוהר המתארים חיי אסירים או מבצעי בריחה נועזים (אמיתיים או פיקטיביים ), החל כבר בשנות ה - 50 עם סיפורים מימי מלחה'ע השנייה : 'הבריחה הגדולה', 'סטאלאג 17 ' ודומיהם החלו סוגה קולנועית מצליחה של 'סרטי אסירים' או 'סרטי בריחה', חלקם מצליחים מאוד ( ' הבריחה מאלקטרז ', 'אקספרס של חצות', 'חומות של תקווה', ועוד). בשל טבעו של הז'אנר הרבו לשלב בו אקשן, בעיקר בשנות ה- 80 . אולם גם המצאת מתקני כליאה עתידניים במציאויות אחרות קסמה לא מעט לתסריטאים: 'המבצר', 'הבריחה מאבסולום',' קיוב', 'דדלוק' ודומיהם.המד'ב - מרדפים: סרטי מרדפים, כלומר סרטים שעלילתם מתנהלת סביב מרדף אחר דמות/דמויות 'תפסו תאוצה' כבר בשנות ה- 60 עם השתכללות טכניקות הצילום והפעלולים בקולנוע. בשנים האחרונות נראו בז'אנר זה להיטים כמו 'הנמלט' ו'מרדף חצות'. העברת המרדף לסביבה עתידנית ( לעתים אפוקליפטית ) הניבה לא מעט סרטים: ''Logan's run,'הבריחה מניו-יורק', 'מקס הלוחם בדרכים', 'הנרדף', 'פריג'ק' ואחרים.הכלאות מוצלחות במיוחד הן ע'פ רוב בסיס לז'אנרים חדשים. היסטוריית הקולנוע רצופה 'בני-כלאיים' ייחודיים, הכלאות מקוריות או מוזרות, חלקן עומדות כאבני דרך בפנתיאון הסרטים, חלקן נגוזו בערפילי השיכחה ללא יורשים וממשיכי דרך: 'בלייד ראנר' (מד'ב + פילם נואר ), 'טיטניק' ( אסונות + רומנטי ), 'פרוייקט המכשיפה מבלייר' (אימה + דוקומנטרי), 'מי רצח אותי ?' (פילם נואר + קליפ ), Death Race' 2000 '(מד'ב + טראש ), 'Meet The Feebles' ( חבובות + טראש ) ועוד ועוד.לא פעם אנו יוצאים מסרט עם תחושה ש 'בסרט הזה כבר היינו' או 'משהו מזה כבר ראינו פעם'. סרטים שהם יסודות קולנועיים, שאינם דומים לשום דבר אחר וגם אינם הכלאות, הם נדירים היום יותר מאי פעם. לכן משחק ההכלאות נהיה תהליך מתמשך של יצירה, כלי לגיטימי שיוצרים עושים בו שימוש בכל האמנויות המוכרות להגשמת חזונם או גאוניותם. עבור אחדים זהו עוד מנגנון למחזור, שכפול והעתקת אמנותם של אחרים.מכירים עוד סרטים 'מוכלאים' ?



לידיעה זו התפרסמו  10  תגובות
תגובות
1   למה באתר הזה הכל כל כך פשטני?
00:00:00  27/09/2002    
אפילו כותבים שכבר הוכיחו שהם מסוגלים לנמק ברצינות את טענותיהם זוכים כאן (מפאת קוצר היריעה?) רק לזרוק אמירה רדודה כלשהי.
"מאקס הלוחם בדרכים על רטוב=עולם המים"... נו באמת.

2   פשטני?
00:00:00  28/09/2002 איציק   
אני כבר לא מתייחס לציניות העוקצנית של התגובה הזו, כנראה שיש למי שכתב אותה משהו נגד האתר ולכן גם לא הזדהה בשם. אבל על זה יגיבו עורכי האתר כרצונם. אני מתכוון לשאלה שנשאלה בתגובה - ממש צריך להיות גאון כדי לראות את הקשר בין עולם המיים לבין מקס הזועם. תשמע ממש אין קשר, שניהם מתרחשים בעולם לאחר שואה, שניהם מתרחשים בחברה שבנויה על הריסותיה של תרבות שחרבה, בשניהם הגיבור הוא אאוטסיידר שנלחם כנגד הכוחות האפלים בעולם - תשמע ממש אין קשר - פשטנטת מאין כמוהה!
אני חושב שהכתבה מעניינת מאוד ומעוררת מחשבה, ונכון הדבר שהייתי מוכן לקרוא עוד פיתוח של הרעיונות שמוצגים בה.

3   תגובתי
00:00:00  28/09/2002 דורון כהן  dario_c@012.net.il 
מטרת הכתבה הייתה להראות "על קצה המזלג" כיצד אופנות ,סגנונות וז'אנרים מתערבבים אלו באלו ביצירה הקולנועית. מובן כי ניתוח פרטני על מקורות ההשראה וההשפעה של כל אחד מן הסרטים שהוזכרו כאן היה דורש "יריעה" רחבה הרבה יותר.לדעתי"משחק ההכלאות" עצמו הוא נושא לדיון מפורט יותר, וייתכן כי ארחיב עליו עוד בעתיד.

4   פשטני?
00:00:00  28/09/2002 אסף   
מה זה הפסבדו-אינטלקטואליזם הזה?

כל בר דעת יודע שלהציל את טוראי ראיין הוא כמו "מלכוד 22", אבל באירופה, "ארין ברוקוביץ" הוא כמו "סוניה האדומה", אבל באמריקה, ו"פטץ' אדאמס" הוא כמו Flatliners, אבל רק עם רופא אחד במקום צוות.

אתה הוא הפשטני, ידידי.

5   אני פשטני גאה
00:00:00  29/09/2002 איציק   
ראשית כל רציתי לשאול מה זה הפסאודו אינטלקטואליזם הזה שאתה מדבר עליו (אני מקווה שכתבתי את זה נכון), חוץ מזה, אם תתאמץ ממש חזק אתה יכול למצוא את הקשר בין סונה האדומה לפוטיומקין. אבל אתה צריך ממש להתאמץ (או אולי מספיק לעצום עיניים ולא לראות אחד מהסרטים) כדי לפספס את הקשר בין מקס הזועם לבין עולם המים. כלומר דאאאאא.....
אבל אתה רשאי להחזיק כמובן בעמדתך או להצטרף אלי בפשטנות פושרת, הכל כרצונך.

6   צודק, איציק.
00:00:00  29/09/2002 אסף   
עלילה היא ענין של העבר. ציורן של דמויות הוא ספיח מיותר, שלרוע המזל לא ניתן להפרד ממנו. מסרים? זה רק לשיעורי ספרות.

אז עם מה נשארנו? תפאורה!
תפאורה, ידידי, היא השוס האולטימטיבי לשפיטת איכותם של סרטים.

7   תגובה לאסף ודורון כהן
00:00:00  30/09/2002    
ברור לי שהכתבה נועדה להביא את הדברים על קצה המזלג. מה שלא ברור לי היא הסיבה לכך - למה באתר המוקדש כולו למד"ב אין אפשרות להרחיב בנושא במקום להסתפק בקביעות שכאשר הן באות ללא נימוק הן, מה לעשות? שוב המילה הזאת - פשטניות.
אשמח לקרוא בעתיד עוד כתבה על הכלאות בין סרטים בתקווה שהיא תהיה מעט מנומקת יותר (ולא, אני לא בעניין של פוסטמודרניזם ומילים גדולות, רק שססמאות ריקות לא עושות לי את זה).
ומעבר לזה, אסף יקירי, העובדה שאני לא משאיר את שמי בכל אתר שאני מבקר בו אינה מעידה על עויינות אלא על רצון עז בפרטיות.

8   אל דאג, מגיב עלום.
00:00:00  01/10/2002 אסף   
גם אני לא משאיר את שמי.

9   לאלמוני המיסתורי...
00:00:00  01/10/2002 דורון כהן   
נראה כאילו נתקעת בשורה השנייה של הכתבה - ולא המשכת לקרוא.אתה לא מוסר תגובה עניינית לשאר המאמר.לא ברור לי אם יש לך השגות לגבי נכונות הדברים, דיוקם וכיו"ב.אשמח לשמוע.
מעבר לכך, הדוגמאות בתחילת הכתבה הן ל"משחק ההכלאות" - וזה כל מה שזה - משחק.אל תחפש בו משמעויות נסתרות. משחק פשטני? הכל בעיני המתבונן.

10   אני בדילמה לגבי משחק ההכלאות
00:00:00  02/10/2002 אסף 2   
האם נתן שירנסקי הוא בעצם בדיוק אותו דבר כמו אביגדור ליברמן (אותו מבטא בדיוק - העתקה גסה), או שבעקבות המשחק אני אמור להבין שליברמן הוא בסך הכל הכלאה זולה של המבטא של שירנסקי וצורתו החיצונית של שרון?

רציתם פשטנות, קיבלתם פשטנות. מחוץ לעינו של המתבונן ובתוכה.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב