דו'ח מיוחד - שאלות ותמיהות
דורון כהן

הסרט דו'ח מיוחד מעלה בין השורות שאלות פילוסופיות ועקרוניות. הסרט זכה כבר לביקורות רבות, רובן משבחות, אך דורון כהן מוצא שאלות נוספות העולות מתיאור המציאות על פי סטיבן שפילברג. אתם כמובן מוזמנים להוסיף כתגובה למאמר זה את שאלותיכם אתם ואת הניטפוקים שלכם בנוגע לסרט.
________________________________________________________________הסרט דו'ח מיוחד הוא סרט המותיר את הצופה פעור פה ומרותק למסך לכל אורכו. זהו אחד הסרטים המרהיבים ביותר שנעשו מעולם ואין ספק ששפילברג מוכיח כי כוחו עדיין במותניו. כדוגמה: השוט העילי הסוקר מה קורה בכל חדר וחדר בבניין הרעוע שעה ש'העכבישים' המכניים סוקרים כל פינה וכל אדם הוא פשוט מבריק - סצנת ה'עכבישים' במלואה היא פשוט שפילברג במיטבו. הציטוטים הקובריקיים, הצילום היפהפה בגוונים המונו-כרומאטיים להדגשת הקור והסטריליות של העתיד הטכנולוגי - כל אלה בונים תמונה מוחשית של עולם העתיד - אדירה בעוצמתה הויזואלית ובאמינותה הרעיונית.אולם בדיוק 5 דקות אחרי היציאה מהאולם, כשאתה אפוף מחשבות, מתחילות בזה אחר זה לצוץ סימני השאלה. הבדיקה הזו בציציות לא הייתה הכרחית אלמלא היה זה סרט שהוא יותר מסתם סרט פעולה קיצי... השילוב בין שפילברג לבין פיליפ ק.דיק וההשוואות ל'בלייד ראנר' מחייבות.הרי לכם חלק משאלות אלו.בסביבה עתירת היי-טק נראית כל שיטת הלוטו ('והכדור הזוכה הוא...') לזיהוי רוצחים/קורבנות כמו לקוחה מסרט אחר. לואו-טק זר ומסורבל מעידן קדום. התמיהה הזו מקבלת משנה תוקף כשמביאים בחשבון שכל המנגנון הזה אמור לזהות רוצחים במירוץ נגד הזמן, והדחיפות הזאת באה בסתירה מוחלטת למסלול הארוך, הפתלתול והאיטי שעושים הכדורים עד שהם מגיעים לידי החוקר. זוהי סימבוליות (חיי האזרח הקטן בידי האח הגדול הרואה-כל) הבאה על חשבון אמינות.פגם לוגי בשיטת הכדורים: לא מתקבל על הדעת שהטרומים (או המערכת) יזהו את שמו של אדם ולא יזהו את כתובתו. הרי אדם לא נולד עם שמו - השם הוא דבר מלאכותי ואינו מהווה חלק מהוייתו הפיזית. אם הטרומים מסוגלים לקלוט את שמו מאיזשהו מימד מטפיזי-אנרגטי אחר, הרי שבאותה דרך יכלו גם לקלוט פרטים נוספים עליו.התזמון ההוליוודי הבלתי-אפשרי: בדיוק ברגע בו מביא אנדרטון את אגאתה אל ידידו הקומבינטור (בעל המועדון), מחליט החוקר הפדרלי לבדוק מה מסתתר מאחורי התמונה המשפחתית שעל שולחנו של אנדרטון במשרד. הסיבה לפעולה אימפולסיבית זו תמוהה ביותר: היה זה אנדרטון האחראי (הבלעדי???) להרכבת המערכת השולפת מידע ממוחות הטרומים - ולא זו בלבד אלא שדאג להסתיר את פרטי מתקין המערכת מעיני כל. אחריות גדולה מדי, בעיקר אם מביאים בחשבון את רמת הסיווג הגבוהה של העניין - אנדרטון הרי לא עבד לבד ולא עמד בראש שרשרת הפיקוד - האם מידע חשוב שכזה נמנע ממפקדיו? האם איש מלבדו באמת לא ידע מי בנה את המערכת?אנדרטון הוזהר בבירור כי אם יזריק לעצמו את החומר המשנה את תוי-פניו, הרי שתהליך החזרה למראהו הטבעי ילווה ב'כאבים עזים כמוהם לא חווה מימיו'. התהליך הזה כנראה צונזר ונשאר על רצפת חדר העריכה כי אנדרטון חוזר להראות כמו קרוז בלי להניד עפעף... הקלישאה ההוליוודית: נוסחת 'החבר הנאמן/המפקד הטוב/דמות האב שמנצל את מעמדו ואמון חבריו לרעה ומתגלה כבוגד וכאויב הגדול ביותר של הגיבור' כבר מיצתה את עצמה מזמן.הפרדוקס: הטרומים חוזים עתיד וודאי בלתי תלוי בקיומם - הם בגדר צופים מן הצד בלבד. אלא שבמקרה של אנדרטון הם מפסיקים להיות פסיביים והופכים להיות קובעי עתיד אקטיביים: הם יוצרים את הנבואה שמגשימה את עצמה, ואלמלא היה אנדרטון רואה אותה, הוא לא היה פוגש את קרואו מימיו. הם 'שידרו' עתיד 'יש מאין': במקום לנבא את עתידו של הווה בלתי-תלוי (כמו בכל שאר המקרים), הם יצרו עתיד שקיומו תלוי בחיזיון עצמו - ובכך חרגו מהתפקיד אותו היו אמורים למלא. במילים אחרות: דשיאל, אגאתה וארתור הם רוצחיו האמיתיים של קרואו - הם החלו את שרשרת האירועים שהובילה למותו. האם זו הסיבה האמיתית בגללה בוטלה כל השיטה בסוף הסרט? האם שלושת הרוצחים נשלחים לחופשי לחיי נופש ושלווה בכפר? כל אחד יבין ויפרש כרצונו. אולם בשום מקום לא נרמז כי למפקד הזקן (ברגס) יש את היכולת לתכנת את הטרומים כך ש'ישדרו' חזיונות כרצונו. כיצד אם כן יכל לתכנן את הפללתו של אנדרטון מלכתחילה? לזכותו של 'דו'ח מיוחד' ייאמר כי הוא מספק חומר למחשבה. הוא לא עמוק כ'בלייד ראנר' אבל בהחלט קצבי, פעלתני, מרהיב ומרשים כ'מאטריקס', גם ברמת הסוגיות הפילוסופיות בהן הוא עוסק. מומלץ, למרות הכל.



לידיעה זו התפרסמו  6  תגובות
תגובות
1   דורון היקר
00:00:00  07/09/2002 רות בר שרף   
זו הפעם השנייה שאני קוראת ביקורת שלך על סרט ואני תוהה איך אתה מעביר את לילותך מכיוון שלהוציא הפרדוקס האחרון בכל הכתבה שלך, אני חייבת לציין שהיא קטנונית ומגוכחת, מה זאת אומרת שהטרומים לא יודעים כתובת, אנשים זזים ממקום למקום אתה יודע, עוברים דירה, נוסעים לחופשה, אולי הרצח מתבצע בים, אז הם מזהים את האדם אבל לא את מיקומו (רק במקרה הרצח הראשון מתרחש בביתו של הרוצח זה לא אומר שכל הרציחות מתרחשות שם). כל שאר הדברים שהעלת, למה בדיוק הוא הסתכל על השולחן, החזרה לפנים הנורמליות של טום קרוז, נו באמת, עם אלו הדברים שאתה מחפש אחרי שאתה יוצא מסרט אז כל מה שאני יכולה להגיד זה שאני מרחמת עליך.

2   חזרה לעתיד
00:00:00  07/09/2002 מאור   
לפי דעתי חזרה לעתיד היה הרבה יותר מעניין מורכב ועתידני מדוח מיוחד, הציפייה לסרט והדיבור על העתיד הנצפה מן העבר הלהיב אותי, מה שהשאיר אותי עם המשפט מרבה ציפייה מרבה אכזבה.
או כגודל הציפייה כך גודלה של האכזבה.
סרט בינוני+ טוב, לא יותר מזה.

3   שאלות מינוריות וקטנוניות
00:00:00  07/09/2002 קלומפטר   
שמע השאלות שלך מענינות אבל בסרט הזה יש חורים הרבה יותר גדולים. למשל: כל הסיפור מגיע מכך שאחת הפרה-קוגנטיבים חזתה ברצח של האמא שלה. כעת, כל הטריגר הסיפורי של הסרט הוא הכוונה להפוך את הניסוי המקומי הנערך בוושינגטון רבתי לשיטה כלל ארצית. כלומר, בשאר ארה"ב אין מניעת פשעים ולכן נשאלת השאלה - האם אותו מפקד, לא יכול היה לקחת את האמא לניו יורק נגיד, לרצוח אותה שם, ואז אף אחד לא היה מגלה? למה כל הסיפור המסובך של רצח כפול שגם מניח הנחה לא הגיונית שלאחר שהצילו אותה מרצח, משאירים השוטרים את הקורבן על חוף האגם כדי שהרוצח הבא יוכל לבוא ולרצוח אותה.
יש עוד אבל זהו לבנתיים.

4   רות היקרה
00:00:00  07/09/2002 איציק   
אני חושב שעלייך צריך לרחם או יותר נכון על חוסר ההגיון ששולט תמיד בתגובותייך. כלומר, למה שהם ידעו את השם ולא דברים אחרים - פשוט החלטה שרירותית של הבמאי - היא לא נובעת מהסיפור, היא לא באה משום מקום. סתם נוח ודרמטי ומעניין אבל לא יותר. גם לי הפריעו כמה דברים בסרט. למשל למה הקוגניטיבים קולטים רק רצח, למה רק וושינגטון, איך בדיוק רצו להפוך את היחידה לארצית - הרי השלושה האלו נוצרו במקרה, איך יכול להיות שאחרי שהוא פושע נמלט אף אחד לא מבטל את הקלירנס של אנדרטון והוא נכנס עם העין שלו לתוך הבסיס של היחידה. איך אחרי שהוא עושה את זה פעם ראשונה שוב לא מבטלים לו את אישור המעבר ואישתו עושה את זה שוב. איך למשל מייצרים מכוניות במפעל עם דלק כבר בפנים - ייצרת נסעת?
הסרט הזה הוא לא נטול שגיאות גם אם אהבת אותו - האמת גם אני אהבתי אותו מאוד.

5   ניצוץ של גאונות ופיספוס ענק.
00:00:00  08/09/2002 פיקבו   
רבותי וגבירותי.
בואו נתעלם לרגע מכל השאלות האתיות ונסתכל שניה על הסרט.
הסרט מעוצב היטב, העלילה מרתקת ומותירה אותך (אותי לפחות) מרותק לכיסא עד סוף הסרט, ולמרות שאין מדובר באחת מההופעות היותר טובות של טום קרוז, הוא עדיין נותן הופעה משכנעת.
ניצוץ הגאונות של שפילברג ניכר בסרט היטב.

הסוף, לעומת זאת, הוא הפיספוס הגדול. הסרט עוסק בשאלה תיאולוגית בסיסית ביותר - האם כבני אדם, יש לנו את היכולת לשנות את עתידינו, ברגע שאנו יודעים אתות? האם אנו אדונים לעצמנו או שגורלינו קבוע מראש וכתוב אי שם בשמיים.
לדעתי סצינת הסיום יכלה להיות טובה הרבה יותר אם שפילברג היה משאיר לנו הצופים מקום למחשבה עצמית :
לאחר שאנדרטון מציג בפני ברג'ס את הדילמה סביב יחידת הטרום-פשיעה והפשע שברג'ס עומד לבצע, היה צריך שפילברג לתת לברג'ס לומר "אני מצטער ג'ון". אבל במקום לספק לנו הצופים את התשובה, אני הייתי, בנקודה זו ממש, חותך את הסרט ועובר לכתוביות הסיום. תנו לצופים קצת קרדיט - הם יכולים לחשוב בעצמם...

6   לקוראיי היקרים - ורות במיוחד
00:00:00  08/09/2002 דורון כהן  dario_c@012.net.il 
תגובותיכם ושאר ה"פספוסים" שמצאתם בסרט רק מוכיחות את החלטתי לבדוק בציציותיו: דווקא במוצר כזה המושקע עד לפרטי פרטיו, יש מקום לבחון את ההגיון הפנימי על פיו מתנהל העולם המוצג בו, ודווקא בסיפור בלשי כזה יש מקום להיות "קטנוני".
ספק אם ב"בלייד ראנר"- גם הוא סיפור בלשי - הייתם מוצאים כל כך הרבה חריקות. לפיקבו: הצעתך לסוף מצאה חן בעיני מאוד...


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ביקורת על דו'ח מיוחד

ביקורת בעלת כיוון קצת שונה

האתר הרשמי של הסרט מינוריטי רפורט

הדף הפספוסים של מינוריטי רפורט ב IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב