בובה של סרט או צעצוע של סיפור?
אביעד שמיר

אחת המשימות הקשות ביותר בעולם הקולנוע, היא ליצור סרט המשך מוצלח. אני לא מתכוון לחלק מטרילוגיה שתוכננה מראש, אלא להוציא סרט, לראות שהתגובות אליו חיוביות וההכנסות יפות ורק אז ליצור חלק נוסף שיתווסף לעלילה.
ברוב המקרים, ההמשך יתפס כפחות מוצלח מקודמו. הרעיונות כבר משומשים, אין הרבה מה לחדש ואיפה שכן מנסים להוסיף, הרבה פעמים רק הורסים את הקסם של החלק הראשון. קשה במיוחד לשמור על אותו קצב עבודה ואותה אווירה מנצחת שעבדה קודם לכן, עכשיו שיש גם לחץ לעמוד בסטנדרטים שהסרט הראשון הציב. כדי להצליח פעם אחת ליצור המשך שלא רק יהיה מוצלח, אלא גם יספק תחרות קשה לקודמו על תואר החלק המוצלח בסדרה, דרושים הרבה מזל ומיומנות. בשביל לעשות את זה פעמיים, דרושה כבר התערבות של כח על אנושי. לכח הזה קוראים פיקסאר.



ב-1995, הלכתי לקולנוע לראות את "צעצוע של סיפור", הסרט הראשון באורך מלא שנוצר כולו באנימציה ממוחשבת. אני זוכר שהיו לי ספקות לגביו, לא חשבתי שאנימציית מחשב יכולה להיות מספיק דינמית ואמינה בשביל להחזיק שעה וחצי של עלילה, עם דמויות ודיאלוגים. אתם מבינים, עיקר היצירות באנימציית מחשב שהכרתי באותה תקופה היו פרקים של "רוני וליטל". שמחתי לטעות והסרט הפך לקלאסיקה מיידית עבורי ועבור רבים אחרים. כולם דברו אז על ההשג הענק ופורץ הדרך של דיסני, שיצרו דרך חדשה להפיק סרטי אנימציה שאינם נופלים מהאנימציה הקלאסית. אז, עוד לא ממש ידעו מה זה פיקסאר. צעצוע של סיפור התפרסם בזכות התמיכה של דיסני ולא בזכות האולפן הקטן והצנוע שלמעשה יצר את הסרט. ארבע שנים לאחר מכן, נוצר צעצוע של סיפור 2. דיסני התכוונו להפיץ אותו ישירות לוידאו, עד שמישהו העיף מבט על הסרט והבין שדבר כזה ראוי לחשיפה על המסך הגדול. זו הייתה אחת מאותן פעמים נדירות בהן סרט המשך נחשב לא פחות טוב מהמקורי וכשמדובר בדיסני, החברה שאחראית ל"היפה והחיה 2: חג מולד קסום", ההפתעה הייתה גדולה במיוחד. בשנים שחלפו מאז, פיקסאר הלך והפך לאחד האולפנים החשובים והמוערכים בהוליווד וזכה לכזו הצלחה שכשאשר התמזג סופית עם דיסני, אנשי פיקסאר הם שהפכו למקבלי ההחלטות בחברה.

Photobucket

צעצוע של סיפור 3 מתחשב בזמן שעבר מאז הפרק הקודם. הדמויות המוכרות עדיין כאן. וודי וג'סי הבוקרים, באז סייר החלל, מר וגברת תפוח אדמה, רקס הדינוזאור, סלינקי הכלב הקפיצי והאם, החזיר שמשמש כקופת חסכון בזמנו החופשי. אנדי, הילד ששחק איתם במשך שנים והמציא להם הרפתקאות מרגשות, התבגר ועומד לעזוב לקולג'. הוא עושה סדר בחפצים, מחליט מה לזרוק, מה לתרום ומה לקחת איתו. הוא פותח את ארגז הצעצועים בהם לא נגע כבר שנים ומניח את כולם בשקית המיועדת לעליית הגג. לא אידאלי, אבל בטח עדיף על פח האשפה. רק את וודי, הצעצוע האהוב עליו בכל הזמנים, אנדי מניח עם החפצים המיועדים לקולג'. סדרה של התרחשויות מביאה לכך שהצעצועים כמעט ונזרקים, אולם מגיעים לבסוף לארגז אותו תורמת אמו של אנדי לגן הילדים סאניסייד. וודי מנסה לשכנע את הצעצועים לחזור לאנדי, אולם הם לא מאמינים שנועדו לעליית הגג ולא לזבל ובוחרים להישאר. אני זוכר שבסרט הראשון הם לא האמינו לוודי שלא נסה להרוג את באז. נראה שיש איזו בעיה של אמון בחבורה.

בסאניסייד (שם אין ערפדים, בניגוד למה שחלקכם בטח חושבים), מגלים הצעצועים את הדבר הקרוב ביותר לגן עדן. דובון מזדקן בשם לאצו, המריח מתותים, מקבל את פניהם וקן, בן זוגה של ברבי, עורך להם סיור. יש שם מרפאה לצעצועים, טיפוסים חברותיים, חיי חברה תוססים וכשהילדים נעשים גדולים מדי, הם פשוט עוברים הלאה וילדים חדשים מגיעים במקומם. מאחר והסיוט הגדול של כל צעצוע הוא שיפסיקו לשחק בו, הרעיון של אספקה בלתי נדלית של ילדים, משכנע את החבורה להישאר. רק וודי, שנותר נאמן לאנדי, לא מוכן להישאר. מתברר שהבחירה לעזוב הייתה רעיון טוב, כאשר הצעצועים מגלים מה באמת קורה בסאניסייד ולמה לא טוב להיות צעצוע חדש בגן ילדים.

זו כבר קלישאה לכתוב שפיקסאר עושים סרטים למבוגרים לא פחות משהם מיועדים לילדים. עם כל סרט, נראה כאילו הם מאתגרים את עצמם יותר לעסוק בנושאים לא פשוטים, תוך הסתכנות בכך שקהל צעיר לא יבין אותם כהלכה. צעצועים הם דבר שילדים בהחלט מבינים בו. ישנם אפילו מבוגרים שימנעו מלראות את צעצוע של סיפור כי כשאומרים להם "סרט אנימציה על צעצועים מדברים", הם משוכנעים שיובל המבולבל אורב מעבר לפינה. למעשה, צעצוע של סיפור 3 משתמש בצעצועים לא רק כדמויות שניתן להעביר במצבים שבני אדם לא יכולים להיקלע אליהם, אלא גם כמשל. כל הסרט עוסק בפרידה של צעצועים מבעליהם, בין אם בכוונה או במקרה, בהתבגרות של ילדים שנראית לדור ההורים כאילו התרחשה במהירות שיא ובצורך לוותר על קשרים ישנים לטובת התקדמות לשלב הבא בחיים. אמא של אנדי והעובדת בסאניסייד מתפלאות, כל אחת בתורה, איך הילדים גדלים. לאצו, כמו ג'סי בסרט השני, חווה את כאב הנטישה בידי ילד שגדל ואם יש מסר אחד שבאמת מפומפם שוב ושוב, זה החשיבות של החברים שלצדך.
למעשה, זה המסר שלווה גם את שני הסרטים הקודמים. שיר הנושא נקרא "You got a friend in me" כדי להדגיש את חשיבותה של חברות וההתלבטות הגדולה שמלווה את וודי, נוגעת לרצון להישאר עם החבורה לעומת הקשר החזק שלו עם אנדי. סצנה אחת, לקראת סוף הסרט, מדגישה עד כמה חשוב ליוצרים להראות את הקשר בין הדמויות. כאשר נראה שהכל אבוד, הן מוצאות נחמה בכך שהן יחד. זו אחת הסצנות היותר מפחידות ומטלטלות שראיתי אי פעם בסרט שמיועד לכל המשפחה, אבל היא אפילו לא המרגשת ביותר בסרט. למרות שיש כאן לא מעט רגעים של קיטש, הם לא מפריעים. הסרט עשוי בכל כך הרבה רגש, שהקיטש לא רק שאינו פוגע בהנאה, אלא מחזק אותה וגורם לצביטה מאוד חזקה בלב, כמו שמעט מאוד סרטים יכולים לעשות.
רוב המדבבים המקוריים חזרו לתפקידם בפעם השלישית. טום הנקס, טים אלן, וולאס שון, דון ריקלס, ג'ואן קיוזאק (שהצטרפה בסרט השני) וג'ון רצנברגר, הקבוע של פיקסאר. אפילו ג'ון מוריס, שדבב את אנדי בשני הסרטים הראשונים, חוזר לדמות שהתבגרה וקולה התחלף. בין השחקנים שהצטרפו, בולטים במיוחד נד ביטי כלאצו ומייקל קיטון בתור קן. שניהם עושים עבודה טובה, עד כמה שקשה לדמיין את קיטון כקולו של בוב שכל חייו סובבים סביב החלפת בגדים. את הבמאי ג'ון לאסטר, מחליף לי אונקריץ', ששמש עורך בשני הסרטים הראשונים ובמאי שותף בחלק השני. הוא היה שותף גם לבימוי "מפלצות בע"מ" ו"מוצאים את נמו" וזו הפעם הראשונה בה הוא מביים סרט בעצמו. הוא עושה עבודה מצויינת ומצטרף לבראד בירד ואנדרו סטנטון ברשימת במאים שפיקסאר המרו עליהם ויצאו עם כל הקופה.

Photobucket

אני לא מרבה לכתוב ביקורות שכולן שבחים. לכל סרט יש את הנקודות החלשות שלו וגם צעצוע של סיפור אינו חף מפגמים. יש לו כמה רגעים מתים, הוא נוטה לקיטש והסיום שלו הוא הזמנה לטראומת ילדות, אם צופים בו בגיל צעיר מדי. עדיין, כל זה מתגמד לעומת מה שאני מגדיר כסרט טוב באמת. זה אחד מאותם סרטים שעוד לפני שהסתיימו, אני יודע שראיתי משהו מאיכות מעולה. כך הרגשתי כשראיתי את "ממזרים חסרי כבוד" או את "האביר האפל", התחושה הזו שמה שלא יקרה, יהיה טוב. מי שמפחד ללכת לסרט כי הוא נראה ילדותי, בהחלט מפספס. הוא לא בוגר רק במסרים ודרך העברתם, אלא גם בהומור שהוציא ממני פרצי צחוק ממושכים. צעצוע של סיפור 3 טוב לפחות כמו שני החלקים הקודמים בסדרה, אם לא יותר.




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   גם גרסת הדיבוב מצויינת
8:34:00  01/07/2010 חיליק  hilik@walla.co.il 
הלכתי לגרסה המדובבת עם בני הגדול. הנאה צרופה לא פחות. הן מבחינת התרגום והן מבחינת עבודת הדיבוב.
רק... אין צורך לראות סרט זה בתלת-מימד - לא שווה את מחיר הכרטיס ואין אף סצינה בסרט שמצדיקה אותו.

2   כל הכבוד
17:06:00  01/07/2010 עירן   
כל הכבוד לכותב הביקורת, כתיבה מעניינת


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב