קראש הטיטאנים
אביעד שמיר

התנגשות הטיטאנים, סרט מיטולגיה חדש. האם העם היווני לא התעלל בנו מספיק?



ב-1981, יצא לאקרנים סרט ההרפתקאות "התנגשות
הטיטאנים". הסרט, שהתבסס על מישמש של סיפורים מהמיתולוגיה היוונית (ומפלצת אחת מהמיתולוגיה הסקנדינבית), ספר כיצד פרסאוס הגיבור יוצא למסע בכדי להציל את אנדרומדה מפני הקראקן הנוראי. לורנס אוליביה שחק את האל זאוס, מגי סמית את הטיטאנית תטיס, אורסולה אנדרס הייתה, כמובן, אפרודיטה והארי המלין היה פרסאוס. הסרט זכה להצלחה מסחרית והפך לקאלט, למרות ואולי בזכות היותו קאמפי למדי. יאמר לזכותו שבתחילת שנות השמונים, כמעט הכל היה קאמפי ולראיה, "פלאש גורדון" ו"סופרמן 2".

אחרי כמעט שלושה עשורים, מישהו החליט שעבר מספיק זמן מאז הגרסה הקודמת והחיה את "התנגשות הטיטאנים". האפקטים מתקדמים בהרבה, כל הצוות המקורי הוחלף והקהל עוטה משקפי תלת מימד שלא באמת מצפצפים אם יוצאים איתם מהאולם, אבל צוות הקולנוע רוצה שנחשוב אחרת. במקום הארי המלין, לוהק סם וורת'ינגטון (כן, זה מ"אווטאר") לתפקיד הראשי. במקום לורנס אוליביה, ליאם ניסן מגלם את ראש האלים ובמקום עלילה, יש שעה וחצי של קשקוש מוחלט. טוב, זה לא מדויק. יש סוג של עלילה בסיסית עליה הסרט בנוי. היא פשוט כמעט ולא קשורה לעלילת הסרט המקורי, או למיתולוגיה היוונית. היא מזכירה תרבות אחרת לחלוטין, אבל לזה אגיע בהמשך.

פרסאוס נמשה מהים בהיותו תינוק. הוא נמצא בתוך ארון מעץ, חבוק בזרועות אמו המתה. הוא מגודל בידי דייגים פשוטים ומפתח שרירים מעבודתו כמתקן רשתות. במהלך שיט ליד ארגוס, הורסים חיילים מקומיים את פסל זאוס ובתגובה, מופיע האדס, אל השאול ומחסל את כל הנוכחים, כולל משפחתו של פרסאוס. בתור הניצול היחיד מהארוע, נלקח פרסאוס לארמון המלוכה ומבין כי בני האדם קוראים תגר על האלים ומבקשים להשתחרר ממרותם. זאוס ברא את האדם בכדי שתפילותיו ישמשו לו מזון, אבל בני האנוש מרגישים כי האמונה היא יותר נטל מאשר ברכה. המלכה קסיופאה אף מתגאה שבתה אנדרומדה (כן, זאת מהסלע) יפה יותר מאפרודיטה עצמה. בתגובה, שוב מופיע האדס (יש לו איזה קטע עם כניסות דרמתיות) ומודיע שני דברים. ראשית, הפתעה, פרסאוס הוא בנו של זאוס, מה שיכול להסביר למה הוא יותר חזק מכל הלוחמים המאומנים בצבא ואיך הוא מצליח להסתובב עם תספורת מארינס בעת העתיקה. הדבר השני הוא שהאדס נותן לתושבי ארגוס תנאי אכזרי לכפרה. בזמן ליקוי החמה הקרב, יעלה הקראקן המפלצתי מקרקעית הים וישמיד את העיר, אלא אם אנדרומדה תוקרב ליצור.

נשמע כמו עסקה טובה ואפילו אנדרומדה חושבת שעדיף שהיא תמות מאשר שכולם, בהם היא עצמה, יהרגו או ישארו ללא קורת בית. לרוע המזל, אנשי ארגוס מתאפיינים באיי.קיו כולל של צלחת דיסקוס ונכשלים בחשבון הפשוט הזה. הם מחליטים שהפגנת העוצמה של אל השאול רק מוכיחה שעליהם להמשיך בהתקוממות ופרסאוס מתנדב לצאת עם קבוצת חיילים אל המכשפות הסטיגיות, בתקוה שלהן תהיה התשובה כיצד מביסים את הקראקן. אל החבורה מצטרפת איו, אישה שקוללה בנעורי נצח, אשר לטענתה עקבה אחרי פרסאוס כל חייו. גם לה, כמו לכל אדם בסרט, חוץ מבלונדיני מטורף עם קוקו וחיתול, יש חשבון פתוח עם האלים.

Photobucket

מי שראה את הסרט המקורי, הבחין כבר בלא מעט שוני בין העלילות. במקום שארגוס תהיה עיר הולדתו של פרסאוס, היא העיר אליה הוא מגיעה ואותה מאיים הקראקן להשמיד. הישראלים שביניכם יתאכזבו לגלות שהעלילה אינה מתרחשת ביפו (הלכה ההזדמנות לצעוק "הנה אבולעפיה!" במהלך הסרט), אלא בחלק לא ידוע של העולם העתיק. אגב, לפי המיתולוגיה היוונית, אנדרומדה הייתה נסיכת אתיופיה. הסלע היה ליד יפו כי אם אתם כבר הולכים להקריב את יורשת העצר היחידה למפלצת ימית בגודל אי, עדיף שזה לא יהיה ליד חוף שאתם משתמשים בו. האדס, שכלל לא מופיע בסרט הישן, הפך בחדש לדמות שמשפיעה על מהלך העניינים. בין השאר, הוא מגייס את בעלה של אמו הביולוגית של פרסאוס לעצירת גיבורנו (כי מתברר שאלים יכולים להשמיד צבא שלם רק חלק מהזמן) ומגלה כי שנה את שמו לקליבוס. בסרט המקורי, קליבוס הוא הנבל המרכזי. פרסאוס לא רוצה להשמיד את הקראקן כי הוא מאוהב באנדרומדה. הוא בכלל לא שם עליה. מעניין אותו רק לנקום את מות משפחתו. למעשה, האזכור הישיר היחידי לעיבוד משנות השמונים הוא בדמות הופעת אורח מפתיעה. עקרבים ענקיים, אגב, דווקא מופיעים גם בסרט החדש. כנראה שיש דברים שאי אפשר בלעדיהם.

להתנגשות הטיטאנים אין יותר מדי הגיון פנימי. נכון, כשמבססים סרט על סיפור ממיתולוגיה קדומה, דרושה מתיחה מסוימת של גבולות האמינות. אחרי הכל, מדובר בסיפור פלאי. זה עדיין לא מסביר איך באותה סצנה החיילים מתחילים לרוץ ביער ופתאום נמצאים בלב מדבר שומם. הם פשוט רצו מאיזור אקלים אחד לשני בתוך כמה דקות. האדס, ככל הנראה, לא מסוגל לפגוע בפרסאוס מעצם היותו חצי אל. זה לא מסביר למה הוא נמנע מפגיעה בחיילים המלווים אותו ושולח את קליבוס חסר התועלת לעשות בעצמו את כל העבודה. המכשפות הסטיגיות מנבאות נבואה שאמורה להיות מאוד משמעותית לסוף הסרט, אלא (ספוילר) שהיא בכלל לא מתגשמת ואף דמות לא טורחת בכלל לציין זאת. (סוף ספוילר)

סרט עם עלילה כל כך לא עקבית, יכול לפחות למצוא נחמה באפקטים טובים. בגרסה המקורית, הצד הזה טופל בידי איש האפקטים האגדי ריי האריהאוזן. כמעט כל סצנה הכילה יצור מיתי, או נס שהפך למציאות בסדנת הסטופ-מושן של האריהאוזן. זו גם אחת ההצדקות הגדולות לרימייק. סטופ-מושן הייתה טכניקה יעילה במשך עשרות שנים, אולם כיום, אנשים רגילים לראות אפקטים יותר מתוחכמים. הסרט מ-1981 נראה מיושן להחריד, דווקא בגלל האפקטים פורצי הדרך שלו. ברור שאם עושים גרסה חדשה, חייבים לברוא את כל העסק מחדש. כאן גם טמונה האכזבה הגדולה מהמודל החדש. אפשר לקבל את זה שסרט קיץ יהיה דבילי ולא הגיוני, כל עוד הוא נראה טוב. יצירי המחשב שמציפים את המסך בכל סצנה, לא מצליחים להשתלב עם השחקנים האנושיים. לפעמים, יש הצלחות, כמו הסוסים המעופפים שנראים די טוב, או אותם עקרבי ענק שלפחות חלק מהזמן, לא מודבקים בגסות על פני הרקע המדברי. מצד שני, יש לא מעט פאשלות. במיוחד, בולטת לרעה מדוזה שנראית פחות אמינה מקודמתה (וקודמתה הייתה בובה, חי פוסידון!).

עוד בעיה היא שהסרט לא סוחף. פרסאוס וחבורתו עוברים הרפתקאות בצורה די אינטנסיבית, אבל זה בעיקר נראה מוכר ולא מחדש כלום. העובדה שרייף פיינס מגלם את האדס כאדם חיוור וצרוד, הייתה מספיקה כדי להקפיץ את הופעתו כלורד וולדמורט לתודעה. אלא שבצעד ליהוקי ביזארי, הוא מופיע מדי פעם מול ליאם ניסן, המגלם את זאוס. זה דבר אחד לראות סרט פנטזיה ולהיזכר בהארי פוטר, זה דבר אחר כשהסרט הראשון שעולה לראש הוא "רשימת שינדלר", בו השניים שתפו פעולה לראשונה. הדג'ין, מכשפי מדבר מסתוריים, מזכירים מאוד את השומרים הבדווים מ"המומיה". המכשפות הסטיגיות נראות באופן חשוד כמו אחד היצורים מ"המבוך של פאן". עצם זה שלמפלצת האיומה קוראים קראקן, עושה מן הסתם אסוציאציות לשודדי הקריביים. הכי גרוע הוא הליהוק של סם וורת'ינגטון לתפקיד הגיבור שיש בו משהו מיוחד, אבל הוא עצמו לא יודע מה הוא. הסרט לא היה עד כדי כך מזכיר סצנות מסוימות מ"אווטאר", אם לא הייתה לוורת'ינגטון נטיה לקפוץ מיצור מכונף אחד למשנהו בכל סרט שהוא משתתף בו לאחרונה.

אחרי כל זה, טרם נגעתי בדבר הבאמת תמוה בהתנגשות הטיטאנים. אפשר לצפות מסרט על פי מיתולוגיה של תרבות פגאנית עתיקה, שיהיה הרבה דברים. קצת פחות סביר לצפות ממנו שיהיה כולו מטאפורה לנצרות. הרמז המובן מאליו, זה שמופיע כבר במיתוס המקורי, נוגע לכך שפרסאוס הוא בנם של אל ואישה בת תמותה. אוקיי, זה לא בהכרח משל למרים ורוח הקודש. במיתולוגיה היוונית, האלים התיחסו למין האנושי כסוג של סוכנות ליווי. במיוחד זאוס, שהעמיד יותר צאצאים משימי תבורי. המיסיונריות מסתתרת בחלקים אחרים של הסיפור. הקונפליקט בסרט נוצר כאשר בני האדם נוטשים את האמונה, מה שמוביל להתחזקותו של אדון השאול והחלשותו של האל הבורא. שאר האלים מופיעים ברקע, בעיקר כניצבים אלמים. כל הטיטאנים שקדמו לאלים הושמדו מזמן ולמעשה, התסריט נותן תפקיד של ממש רק לזאוס והאדס, האל הבורא ואדון השאול. המיתולוגיה המבוססת על ריבוי אלים, צומצה לדת מונותאיסטית דה פקטו, מאחר וכל אל מלבד זאוס הוא או סמל הרשע, או סתם שלומפר חסר כוחות. לכל אורך הסרט, נראים מעט מאוד פסלים וכולם מנותצים. אף אחד לא נראה מקים פסל בכדי להשיב את האמונה ופרסאוס צריך להתמודד עם החיה כדי להביס את אדון האופל. כל אלה יכולים להיות צרופי מקרים, אבל בזמן הצפיה, נערמים עוד ועוד רמזים לכך שהסטיה מהסיפור המיתולוגי היא לא רק בפרטים, אלא גם בדת.

אם יש חוק אחד שכל רימייק צריך לפעול לפיו, זה לא לגרום לסרט המקורי להראות כמו יצירה שלא ניתנת לחיקוי. התנגשות הטיטאנים גרסת 2010 עבר על החוק הזה במהירות מופרזת. הוא לא סתם יוצר געגועים לעיבוד מ-81, הוא מביא לכך שהקאמפיות שלו נראית קסומה ומושכת את הלב, כפי שאף גרסה חדשה לא תצליח לעשות. החידוש לא רק שאינו מאפיל על המקור, הוא גורם לעצם הרעיון ליצור את הסרט מחדש להראות בלתי אפשרי. לא הייתה לי הרבה הערכה כלפי הסרט המקורי, עד שראיתי את החידוש והבנתי שקאמפ, קאמפ, אבל לפניך. יש יצירות שלא צריך לגעת בהן, לפחות עד שיגיע מישהו שיודע מה לעזאזל הוא עושה



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב