הנסיכה והצפרדע
אביעד שמיר

הפעם ביקורת קצת אחר. סרט האנימציה החדש של דיסני. הנסיכה והצפרדע. סרט דו מימדי בעולם רב תרבותי.
ילדים גדלים על אגדות. לא מספרים להם על צבא, אוניברסיטה, מס הכנסה, ביטוח לאומי. ילדים לומדים לפתח אופטימיות לא מציאותית דרך סיפורים על נסיכות, טירות מכושפות ודאוס אקס מכינה מובטח. לא מספרים להם על האיש הרע שמציע סוכריות, או על הבריון שמוציא עליך עצבים כי אבא שלו מכה אותו. בשביל ילד ממוצע, האגדות האלה משפיעות על תפיסת העולם ומעוותות אותה. באופן מוזר, הן כנראה גם מה שמסייע לאנשים להישאר שפויים, בזכות הרצון להגשים איזו פנטזיה מהאגדות ולא להרים ידיים כשהחיים נעשים קשים.

כך גם טיאנה. בניו אורלינס של תחילת המאה ה-20, טיאנה מקשיבה לסיפורים של אמה על הנסיכות הנוצצות והנסיכים העשירים שמגיעים משום מקום ולוקחים אותן אל הטירה מוקפת הזיקוקים וריקודי הואלס שלהם. אלא שהחלום של טיאנה אינו להיות נסיכה, את החלום הזה היא שומרת לשרלוט, בתו של ביג דדי העשיר, נסיכה מהסוג הנפוץ בדרום ארצות הברית. טיאנה שבה בסוף היום לצריף הצנוע של הוריה, לבשל ארוחת ערב עם אביה ולדבר איתו על המסעדה שיפתחו יום אחד.

השנים חולפות, אבא של טיאנה נפל במלחמת העולם, אבל טיאנה לא מוותרת על החלום. היא עובדת בשתי משרות ונמנעת מבילויים ושינה בכדי לחסוך כל סנט לפתיחת המסעדה. הסכום הדרוש נראה רחוק מהשג יד, עד שכמו בכל אגדה שמכבדת את עצמה, מגיע נסיך. הנסיך נאווין ממלדוניה נוחת בניו אורלינס רגע לפני חגיגות המארדי גרא וביג דדי צפוי לארחו לנשף של החברה הגבוהה. שרלוט, שמבינה כי זו הזדמנות מצוינת לדוג נסיך ולהפוך לנסיכה, מבקשת מטיאנה להיות אחראית על הקייטרינג לארוע ומציעה לה סכום נדיב בתמורה. ערמת השטרות הירוקים היא בדיוק מה שטיאנה צריכה בכדי לפתוח מסעדה והיא נענית בחיוב. מה חבל שרוכש מסתורי מאיים לגזול ממנה את הנכס היקר, כך שכל המאמצים עלולים להיות לחינם.

אלא שנאווין הוא לא פרינס צ'רמינג. הוא אמנם מאמין שיצליח להשיג כל דבר בעזרת חיוך כובש וקסם אישי, אבל בהגיעו לניו אורלינס, הוא חסר פרוטה מאחר והוריו נישלו אותו. הסיבה לכך לא מוזכרת, אבל ניתן לשער שהיא קשורה לנטיה של נאווין לנגן ולרקוד עם בחורינות במקום לקחת אחריות על חייו ולא לבזבז אותם על מסיבות וחופשות יקרות. מפגש עם ד"ר פסיליה, מכשף הוודו המקומי (יש אחד כזה בכל ישוב), משבש את התכניות של כולם. טוב, כולם חוץ מד"ר פסיליה. הוא נעזר בחבריו מ"הצד האחר" והופך את נאווין לצפרדע. זה לא מונע מהנסיך להגיע למסיבה של ביג דדי, אולם מי שפוגשת בו בגרסת הדו-חי היא לא שרלוט, אלא טיאנה. בתום חילופי דברים, מבטיח נאווין לגמול לטיאנה בעין יפה אם תשיב אותו לצורתו המקורית בעזרת נשיקה. טיאנה מסכימה, בחוסר חשק מופגן, נאווין הופך בחזרה לנסיך וכולם חיים באושר ועושר עד עצם היום הזה.

אממ... לא, הם לא. טיאנה איננה נסיכה כנדרש באגדות ובמקום להסיר את הכישוף, הנשיקה הופכת את טיאנה לצפרדע והיא ונאווין מגורשים מהמסיבה לארץ הביצות. הם מתגלגלים לשורה של הרפתקאות הכוללות תנין שחולם לנגן בתזמורת ג'אז, גחליליות הילביליות עם נטיה לרומנטיקה וחיפוש אחר כהנת וודו זקנה, שאולי תסייע להשיב את גיבורינו למשפחת היונקים.

תמיד הייתה לי חולשה לסרטי דיסני. הסרט הראשון שראיתי בקולנוע היה "שלגיה ושבעת הגמדים" וכל מנגנוני האנטי-קיטש הקיימים לא יכולים למנוע ממני להתמוגג למשמע שיר מ"בת הים הקטנה", או צפיה בפעם המי יודע כמה ב"מלך האריות". יש לאולפן הזה, שמשמש הן כמגדלור תרבותי לדורות של ילדים והן כסמל לאימפריית רשע קפיטליסטית, את היכולת למשוך אותי כל פעם מחדש. אין סרט שלהם שאני מחשיב ילדותי מדי וגם הנאיביות שבסצנות משתלבות איכשהו בבידור האיכותי.

"הנסיכה והצפרדע" הוא הסרט הראשון של דיסני שרובו באנימציה דו-מימדית, מאז "מרד החיות" (2004). הוא ממשיך את הקו שהוטווה מאז תחילת העשור עם "הקיסר נפל על הראש", "לילו וסטיץ'" ו"לפגוש את הרובינסונים", סרטים שמתרחקים מהתבנית הקלאסית המקובעת. סרטים אלה מאופיינים בקצב מהיר יותר ובמעבר חד בין סצנות קומיות פרועות לבין רגעים דרמתיים מהורהרים. הם לא מתרחשים בארץ האגדות, אלא במציאות שלנו, רק עם טוויסט. אחרי שהיה זה חייזר הרסני שמסייע ליתומות להתגבר על הבדידות, או ילד שנוסע לעתיד כדי ללמוד... משהו (אני לא בטוח שיש לרובינסונים מסר), הפעם, משתמשים הבמאים רון קלמנטס וג'ון מאסקר באגדה מהופכת בכדי להחדיר צבע לחייה הקשים של אישה שחורה צעירה בדרום ארה"ב.

בכל הנוגע לעיסוק בנושאים חברתיים, "הנסיכה והצפרדע" די מתחמק מהאש. דיסני נמנעו מזה זמן רב מליצור סרטים עם דמויות שחורות בתפקיד הראשי, הרבה בגלל הביקורות שספג "שירת הדרום" לאורך השנים. הסרט הואשם בכך שהוא מציג אידיליה לחיי העבדים בדרום ומתכחש לסבלם ודיסני בתגובה הורידו אותו מהמדפים ונמנעו מלהוציא אותו מחדש לקולנוע. גם "הנסיכה והצפרדע" עמד בסיכון, במיוחד בעידן המגה-פוליטיקלי קורקט של ימינו, אבל הצליח לצאת נקי. טיאנה היא דמות מעוררת הזדהות והיותה שחורה פוגע בה רק מכיוון שזו הייתה המציאות באותה תקופה. השוואה בין הבתים דמויי הארמונות של הלבנים לבין צריפי העץ הצנועים של השחורים, לצד משפט שנזרק מכיוון סוכני הנדל"ן על הרקע של טיאנה, מהווים את כל העיסוק הישיר בפערים החברתיים בחברה מעורבת. הסרט מעדיף להתמקד בחיפוש אחר חלומות וביופי פנימי כנושאים מרכזיים.

עכשיו, לא נעים, אבל נדמה שהוריקן קתרינה עשה שירות מצוין ליחסי הציבור של ניו אורלינס. לולא האסון שגבה אלפי קורבנות והחריב חלקים גדולים מהעיר, ספק אם הייתה סיבה להפוך אותה לדמות מרכזית בסרט. הפסקול, הכולל שירים שחבר רנדי ניומן, נוצר ברוח גדולי הג'אז של ניו אורלינס והתנין לואיס מזכיר בעצמו את לואיס ארמסטרונג כאחד מאליליו. הסרט כולל גם מספר התייחסויות למחזה "חשמלית ושמה תשוקה", המתרחש בניו אורלינס, כולל הקריאה המפורסמת "היי, סטלה!". כמו "ראיון עם ערפד", "סודות נעולים" ו"הסיפור המופלא של בנג'מין באטן", גם "הנסיכה והצפרדע" מתבסס על המסתורין שאופף את העיר שעל שפך המיסיסיפי. השילוב בין מסורות וודו, אגדות אפריקאיות ואינדיאניות עתיקות, אחוזות הפאר, השפעות אירופאיות שונות ואדמת הביצות המקיפה, הפכו את ניו אורלינס כר פורה לשמועות וסיפורי אימה ופלא. ארצות הברית היא מקום גדול ויש בו פינות נסתרות רבות, אבל נדמה שלפחות חצי מהן מרוכזות סביב המיסיסיפי.

למרות ההתחמקות מעימות ישיר עם נושאים חברתיים, "הנסיכה והצפרדע" ניחן בגישה בוגרת יחסית לסרטים לכל המשפחה. במיוחד מפתיע היחס למוות במסגרת העלילה. בניגוד לסרטים קלאסיים, בהם מוות הוא לעיתים רגע השיא של הסרט, כאן מתייחסים אליו כחלק מהחיים. חלק עצוב, אבל לא מה שיכריע גורלות. אביה של טיאנה לא מת בידי מכשף רשע, או כשניסה להציל את העיר מאסון. הוא נהרג בקרב, לצד מיליוני חיילים אחרים והאזכור היחיד לכך הוא בדמות אות הגבורה שניצב ליד תמונתו. סופו של הסרט, בלי לחשוף פרטים, הפתיע אותי לטובה בנכונות שלו ללכת נגד התבנית הטיפוסית של אגדות הנסיכות שדיסני כל כך מומחים בהן.

"הנסיכה והצפרדע" הוא חלק מהדור החדש של סרטי דיסני. למרות שיש לו נסיך, הוא מעוגן במציאות וחלק גדול ממנו מוקדש לבדיחות מהירות וקטעים מוזיקליים מורכבים. הוא מכיר בכך שהקסם הוא לא חלק מהמציאות ושדרושות נסיבות חריגות ביותר בכדי שיהיה לו קיום. עם כל החיבה שלי לקלאסיקות, אני מודה שהסגנון החדש עובד ממש טוב מבחינתי. הסרטים החדשים לא בהכרח טובים יותר, אבל ההליכה המכוונת נגד האגדות הישנות מראה על אולפן שיודע להתקדם עם הזמן ומכיר בכך שהקהל שלו פחות תמים מזה שהיה לפניו



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב