סרט מרהיב מטריד ומיוחד. הסרט החדש של פיטר ג'קסון. מבט מגן עדן.
בגיל 14, סוזי סלמון (סירשה רונאן) התמודדה עם הדברים הרגילים שנערה מהפרברים התמודדה איתם בשנת 1973. היא נאבקת על עצמאותה מול ההורים שלא מוכנים לרדת מנכסיהם כדי לטפח את קריירת הצילום שלה. היא נפגשת עם חברים, מסתובבת בקניון, תולה בחדר פוסטרים של אלילי הנוער הנערצים עליה ומתחילה לתהות איך מרגישים בנשיקה הראשונה. יש לה אח ואחות צעירים ממנה, סבתא (סוזן סרנדון) שעסוקה בעיקר בעישון בשרשרת וטיפוח עור הפנים והיא מאוהבת בתלמיד כתה י"ב המתהדר במבטא בריטי אסלי.
היום האחרון בחייה של סוזי, היה אמור להיות היום הטוב בחייה. אחרי שבועות של היסוסים, הבריטי התחיל איתה ולמרות שרגליה נגעו באדמה, סוזי הרגישה בעננים בדרכה הביתה. כמו שכיפה אדומה הצליחה להתקל בזאב היחיד ביער שיודע לדבר, גם סוזי נקלעת למפגש שמבחינה סטטיסטית, היה יותר קל להימנע ממנו. מר הארווי (סטנלי טוצ'י), השכן המשופם אותו ראתה סוזי רק פעם אחת בעבר, מבחין בה באמצע שדה תירס קצור ומזמין אותה לראות משהו כיפי. הוא פותח דלת בקרקע ומגלה לסוזי חדר תת קרקעי שבנה, מלא במשחקים ובקבוקי קוקה קולה. לדבריו של מר הארווי, בנה את החדר כדי שיהיה לילדי השכונה מקום מפגש סודי משלהם. סוזי אמנם חוששת, אבל יורדת בסולם ובוחנת את הפרויקט. בשלב מסוים, כאשר סוזי מתחילה לחוש לא בנוח, היא מנסה לצאת, אך מר הארווי תופס אותה.
הדבר הבא שסוזי זוכרת הוא עולם מופלא. זה לא גן עדן, זו תחנת ביניים. היא יודעת שהיא מתה והיא יודעת מי רצח אותה. היא לא יודעת מתי תעבור הלאה והאם יש דרך לספר למשפחתה על מה שקרה. בעוד ההורים המודאגים מתקשרים למשטרה ומנסים שלא לחשוב על הנורא מכל, סוזי מסתובבת בשדות תירס אינסופיים, חופים בהם מתגלגל כדור משחק ענק וספינות אמיתיות שטות בבקבוקי זכוכית, כמו אלה שבנתה עם אביה, עד שהן מתרסקות על החוף. המקום הזה, מעין לימבו, בנוי מהזכרונות שלה ורק דלת אחת מפרידה בינה לבין התנתקות סופית מעולם החיים. נערה נוספת מנסה להסביר לה שאין לנסות לתקשר עם מי שהשאירה מאחור ומעודדת את סוזי לגלוש על השלג, או לשחק בשדה, כי העולם המרהיב הזה הוא כולו שלה.
מרהיב זו אכן המילה. בעוד רוב הסרט מתרחש בשכונה האפרורית והמשעממת של סוזי, החלק שמתרחש בעולם הביניים הוא הנאה על חושית. פיטר ג'קסון יצר עולם דינמי ומלא צבעים, שכל פינה שלו היא ערבוביה מופלאה בין נופים פראיים וחפצים מחייה של סוזי. כמו בחלום, הסרט מציג גרסה מעוותת, אך לא מפחידה, של הדברים שסוזי לא רוצה להשאיר מאחור. היא רואה את הדייט שהתבטל, כאשר נקודת המפגש בקניון מוקפת מים ובלתי נגישה. היא מנסה להעביר לאביה מסר שהכל בסדר בעזרת משחקי השתקפות בחלון. יחד עם הפסקול הסוחף עליו אחראי בריאן אינו, הסרט מזכיר בחלקו גרסה מצולמת ל"פנטזיה" של דיסני. קונצרט משותף של אור וצבע, מלווה בנגינה שמימית.
כאמור, זהו רק חלק מהעניין. הסרט עוסק במקביל בהתמודדות של משפחת סלמון עם הרצח. ההורים הולכים ומתרחקים, כאשר האם (רייצ'ל וייס) חשה שהיא לא יכולה להישאר יותר בעיר והאב (מארק וולברג) מחפש באובססיביות אחר רמזים לזהות הרוצח. לרוע מזלו, בשנות השבעים עוד לא ידעו כיצד להתיחס למקרים כאלה. ילדים נעדרים עוד נחשבו בעיקר לצ'יזבטים והרעיון שמישהו מהשכונה יכול לקצור את חייה של נערה תמימה מבלי שעשתה לו דבר, היה פשוט בלתי נתפס. המשטרה לא יודעת לאיזה כיוון לפתח את החקירה והזמן עובר מבלי שידוע אפילו היכן גופתה של סוזי הוסתרה. בימינו, מר הארווי היה הופך לחשוד מיידי. גבר נטול חברים בגיל העמידה, החי לבדו ומעביר את זמנו בבניית בתי בובות ומלכודות ציד. תוסיפו לכך את שפם הפורנו שלו והעובדה שהנוכחות שלו משרה חוסר נעימות מיידי על הסביבה והיה הרבה יותר קל לצמצם את רשימת החשודים.
פיטר ג'קסון, למי ששכח, היה פעם במאי של סרטי אימה. הוא מפורסם במיוחד בזכות טרילוגיית "שר הטבעות", אבל עדיין יש בו את החלק שרוצה קצת להקפיץ את הקהל. "מבט מגן עדן" הוא לא סרט אימה וגם ברובו לא סרט פנטזיה, אולם הוא נעזר לא מעט בנסיון של ג'קסון בשני התחומים. ידוע כבר מפתיחת הסרט שמר הארווי רצח את סוזי, אבל עדיין קיים מתח במפגש ביניהם ועוד יותר, במפגש בינו לבין בני משפחה האחרים. יש בסרט מספיק סבלנות ואיפוק בכדי לגרום לעולם החיים להיות ניגוד מוחלט ללימבו המופלא. בלימבו אין דאגות, לחיים יש רק צרות.
לידיעה זו התפרסמו2תגובות
תגובות
1 סרט איום ונורא!
6:25:00 25/02/2010
אני
מאוד לא אחיד. CGI לא משהו. דמויות גרועות. רק סצינת הסיום והמוזיקה היו טובים. איך אפשר להשוות משהו כמו זה ליצירת מופת כמו 'פנטזיה'?
2 ככה לא כותבים ביקורת לסרט
0:18:00 12/03/2010
אתה
איך קוראים לסרט (גם בעברית)? וא, החדש של פיטר ג'קסון זה לא מספיק בשביל לזהות באיזה סרט מדובר... מה עם קצת פרטים טכניים: שנה, אורך, שחקנים...
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני'' רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
Fuzion- the generic rules אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
מטאל גיר סוליד 4 עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.