צעד קדימה שתיים אחורה- מסע בזמן בראי הקולנוע, חלק 2
עומרי בר-לב

שבוע שעבר הבאנו לכם את החלק הראשון. והנה עבר עוד שבוע (ולמי שיש לו מכונת זמן אולי רק כמה שעות) והגענו לחלק השני.

בחזרה לעתיד וביל וטד.
בחזרה לעתיד 1 עד 3



ואם כבר הזכרנו מכונת זמן, אז מכונת הזמן שניחקקה לפחות בזיכרון של הדור שלי היא מכונת זמן בצורת דלוריין , היא הדולריין, מטרילוגיית בחזרה לעתיד . הטרילוגיה שעוקבת אחרי מרטי מקפלי (מייקל גי' פוקס) משוטט לו בזמן.

Photobucket

הסרט ביים זומקיס ושפילברג הפיק
אבל כמעט קיבלתם שחקן אחר לגמרי עם טון שונה לגמרי בסרט , אריק שולץ , שיחק את התפקיד הראשי של מרטי מקפלי, ואפילו הספיקו לצלם כמעט 50 אחוז מהסרט, עד שזומקיס ושפילברג החליטו שהוא לא מתאים, שולץ לקח את התפקיד הזה הרבה יותר ברצינות כמו שאתם רואים בכמה התמנות הבודדות שהתגלגלו מחוץ להאולפנים (כל החומר עם שולץ נגנז) הוא נראה אפל יותר, לבוש שחור ומספרים שהוא ניסה להשפיע על הסרט שיהיה סרט הרבה יותר "רציני". ולכן הוחלט בסוף להעזיב אותו ולנסות עם הבחירה הראשונה שלהם מייקל גי פוקס. מייקל הכניס לדמות כלכך הרבה מעצמו, והוא הפך את מקפליי למה שאנחנו מכירים.

Photobucket

מייקל כלכך הזדה עם הדמות, כאשר הוא עשה עוד סרט עם כריסטופר לוויד , את "עיר הפחד" (פרייטנרס), הוא כל הזמן התבלבל עם השם של הדמות וקרא לו "דוק" במקום גא'ג אפשר לראות את זה בתוספות של הסרט.

גם היו כמה רעיונות לפני שהגיעו לעניין שהמכונה תיהיה מכונית, כמעט קיבלנו מקרר נוסע בזמן, שיפלברג סיפר מאוחר יותר שהם ירדו מהרעיון של המקרר רק בגלל שהם פחדו שאחרי הסרט ילדים ינסו להיכנס למקררים וינעלו בפנים.

אבל נחזור לסרט שכן נעשה בסוף, הסרט הראשון למי שלא זוכר מרטי מקפלי נקלע לשנת 1955 ובטעות משבש את ההכרות של ההורים שלו, ובעצם הסרט מעלה כאן את הדילמה של פרדוקס הסב (מה יקרה אם נחזור בזמן נהרוג את סבא שלנו לפני שהוא הוליד את אבא שלנו), ובעצם זה מבטל את הקיום שלו. והוא מנסה לתקן את המעוות על מנת שהוא והאחים שלו ינצלו, בסופו של דבר לא רק הוא מצליח הוא אפילו משפר בקצת את המצב שלהם בהווה שלו (1985). עכשיו שהוא חוזר בחזרה ל1985 הוא עדיין אותו מרטי מקפליי שהיה לפני שהוא נסע, זאת אומרת שהוא היחידי שזוכר את מה שהיה לפני. זה קצת מסובך להבין את זה , אבל כולם כולל דוק לא יודעים איך הייתה המציאות שהוא עזב, ומרטי שגדל בזמן השונה הזה הוא לא אותו מרטי שחזר מהעבר, הוא לא גדל בבית שהיה בו יותר כסף הוא לא ראה את אבא שלו כמישהו אסרטיבי. הוא נישאר בדיוק כמו שעזב בעוד כל העולם מסביבו השתנה. בעצם המרטי מקפלי שנישאר בסוף הסרט הוא מישהו שלא היה קיים מעולם, ברגע שבתחילת הסרט הוא נסע לעבר והתחיל את השינוי הכי קטן, הזמן שממנו הוא יצא בעצם נמחק קליל והוחלף על ידי זמן שונה לגמרי. יכול להיות השינוים היו מינורים אבל עדיין זה לא אותה זמן שהוא עזב בתחילת הסרט, האחים שלו זה לא האחים שלו הם גדלו בסביבה אחרת לגמרי עם הורים אחרים. מבחינה ביולוגית הם המשפחה שלו שהוא עזב בתחילת הסרט אבל מבחינה פסיכולוגית הם אנשים שונים לגמרי בלי שום ידע על מה שהיה לפני זה.

Photobucket

הסרט לא ממש מספר לנו איך הנסיעה בזמן אפשרית, דוק המציא את "הפלסק קפסטר" , בזמן שהוא נפל מהאסלה , שהוא מתחיל להסביר איך זה בדיוק פועל אז מגיחים הטרוריסטים הלובים, כך שבעצם אנחנו לא ממש יודעים איך זה עובד. מה שכן אנחנו רואים הסרט מדבר על קו זמן אחד ואחיד , עם גורם ותוצאה. בסרט השני בסדרה אנחנו רואים את זה בבירור.


הסרט השני ממשיך מאותה נקודה שהראשון הפסיק, (אם כי במקור לא היה כוונה לעשות סרט המשך) מרטי דוק וג'נפר נוסעים קדימה בזמן, חשוב להדגיש שנסיעה קדימה בזמן היא נטולת פרדוקסים בניגוד לנסיעה אחורה בזמן, נסיעה קדימה בזמן אפשר להמשיל את זה לאדם שפשוט הלך לישון ולקח לו כמה שנים להתעורר (אנחנו עוד נחזור לעניין הזה ).
Photobucket

דבר ראשון שאנחנו לומדים מהכמה השניות הראשונות, שדוק עשה כבר כמה נסיעות בזמן בעיקר קדימה, שהוא ראה את הידרדרות של המקפלייז' והלך אחורה לראות את נקודת ההתחלה של ההדרדרות , וזו הנקודה שאליה הוא לוקח את מרטי, המעצר של מקפלי ג'וניר. עכשיו יש כאן בעיה לוגית, דוק נסע לעתיד ראה את הדרדרות והביא איתו את עיתון שבו מופיע מקפלי ג'וניר נעצר, מרטי משנה את המצב העיתון משתנה למעצר של גריף , עכשיו בעצם שדוק יסע לעתיד כל מה שיהיה בו זה את העתיד משופץ ככה שבעצם אין מה לתקן, הרי הנסיעה הראשונה של דוק לעתיד היא יותר רחוקה מהנקודה שבו הוא מביא את מרטין, אז אם הנסיעה הראשונה שלו הוא לא רואה את הדרדרות הוא לא יחזור על העקבות בזמן לגלות את נקודת הפתיחה ואז הוא לא יצתרך לתקן אותה. אבל יש בעיה יותר גדולה.
כשמרטי ודוק בעתיד ביף הזקן נוסע בדוליראן לביף הצעיר , ונותן לו ספר שיעזור לו להפוך לאדם הכי עשיר בעולם. אז עוד נקודה לא ברורה , אמרנו שברגע שאתה נוסע לעבר כל מה שהיה לפני הנקודה הזו נמחק, גם שדוק ומרטי חוזרים ל85, הם חוזרים ל85 שונה שהעבר שלו שונה ותוצאה מזה ההווה שלהם גם שונה. אז למה העתיד שממנו הם יצאו לפני מספר דקות לא השתנה. שהם עזבו את 2015 הכל ניראה אותו דבר כמו שהם הגיעו והזיכרון שלהם היה של ה85 המקורי שהם עזבו. גם שהם חוזרים אחורה בזמן ומצליחים לעצור את המזימה של ביף, עדיין הם אולי שינו את ההווה אבל להווה אחר, אולי יותר דומה למה שהם התרגלו אליו אבל זה לא יכול להיות בדיוק אותו הווה שהם עזבו.

הסרט השלישי יש פחות בעתיות אם כי הוא לא חף מהן אבל הן פחות אקוטיות משני הסרטים הראשונים.


שכתבו את הסרט הראשון, לא היה כוונה בכלל לעשות סרט שני. הסוף הפתוח שמרמז על סרט שני, היה בעצם בדיחה פנימית. השני והשלישי לא רק שניכתבו ביחד הם גם צולמו ביחד, זה היה הפעם הראשונה ששני סרטים צולמו במקביל, זה קרה אחרי כזה עוד כמה פעמים האחרונה בהם היה עם שודדי הקריבים.

צריך לקחת בחשבון שבסה"כ זה סרטים כיפי, קומדיה מהנה ולא באמת באה להתמודד עם כל שאלות המסע בזמן .
הסרט הראשון היה הצלחה אדירה, והיה הסרט הכי מרוויח ל1985, אבל הם לא לוקחים את עצמם יותר מידי ברצינות, אם כי הם אכן מנסים לתת הצדקות ואיזה שהו הסבר. לא כמו הסרט הבא שנדבר עליו.


מסע הפלאים של ביל וטד

ביל וטד 1989 במאי סטפן האריק (שלושת המוסקטרי,בלתי ניראה)

bill %2526 ted%2527s excellent adventure Pictures, Images and Photos

הסרט שפרסם את קיאנו ריבס, מספר על 2 חברים טיפשים כמו נעל, שהמוזיקה שלהם תשנה את העולם. אבל הכל בתנאי שהם ישארו ויקימו את הלהקה להם ה"ווילד סטליון", וזה לא יקרה אם הם יכשלו בפרזנטציה שלהם בהיסטוריה. לכן נשלח אליהם תא טלפון שמשמש כמכונת זמן ובעזרתו הם חורשים על ההיסטוריה עלמנת למצוא גיבורי היסטוריה שיעזרו להם במשימה. בין השאר הם פוגשים את ג'ינגס חאן, בילי הנער, גאן דארק, זיגמונד פרויד סוקרטס ועוד כמה .

הסרט הוא קומדיה דבלית אפילו פחות רצינית מבחזרה לעתיד אבל עדיין סרט מסע בזמן ואחד הסרטים הטיפשים אבל הכייפים שיצאו בנושא.

ההסבר לנסיעה בזמן הוא אחד הטובים שנשמעו בקולנוע. "אנחנו יכולים לנוע בקוי הזמן כמובן בעזרת טכנולגיה מודרני" זה כמו לשאול אדם פשוט מהרחוב איך טלויזיה עובדת, הוא יודע להשתמש בה הוא נהנה ממנה כמעט כל יום, אבל לרוב האנשים מהרחוב אין מושג איך זה באמת פועל (במיוחד עכשיו עם פלזמות וLCD וכו...) פשוט זה טכנולגיה למה להתעמק בזה .

אבל הסרט בעיתי ביותר מבחינת הניתוח שלו , אין לו התחלה אין סוף הכל מתנהל במעין לופ אין סופי ולא ברור .

נתחיל עם דוגמא קטנה רופס לעולם לא אומר להם את השם שלו, מי שמציג אותו זה ביל וטד מהעתיד, הוא מעולם לא אומר את השם שלו. אז איך הם יודעים? חייבת להיות איזה שהיא נקודה שבה הוא סיפר להם קודם.



בכלל כל הסיפור הוא בעיתי, בעתיד הלהקה קמה ויוצרת עולם חדש שמבוסס על המוזיקה שלה, אז אם העולם הזה קיים אין לו סכנה, אז אין לרופס סיבה לחזור לעבר. ואם הלהקה לא קמה אז הם לא באמת מכירים משהו אחר וה"ווילד סטליון" הם הערת שוליים בעולם המוזיקה שאף אחד אפילו לא הכיר. צריכה להיות נקודה שבה קו הזמן המקורי משתנה לכך שיהיה סיבה לנסוע ולעזור לשני הנערים האלה.

סברה הגיונית היא , שמישהו (אולי רופס עצמו) נסע במקרה לנקודה הזו בזמן ועזר להם לעבור את הפרזנטציה , ואז העולם השתנה לאוטפיה שאנחנו רואים בתחילת הסרט. ביל וטד כתבו על האירוע הזה בביוגרפיה שלהם, ואז בעולם האוטופי היה זמן לחשב את מי לשלוח חזרה ולדאוג שהם שביל וטד יקבלו את התא טלפון. מסובך? כן כמו כל דבר בסרט הזה. עוד לא התחלנו אפילו !

אבל משהו יותר לא ברור בסרט הוא העבודה שהם חוטפים את הדמויות ההיסטוריות, לפני שהם סיימו את פעולן בהיסטוריה, אבל עדיין הם דמויות היסטוריה ידועות. למשל נפוליון הראשון שהם אוספים, הם אוספים אותו באמצע בקרב על אוסטריה, ומוציאים אותו מההיסטוריה, לפני שהוא הספיק לכבוש את רוב אירופה, אבל בדרך כל שהיא הוא עדיין דמות היסטורית ידוע בחזרה ב1988 וזה כמובן נמשך לאורך כל הסרט עם המשחק החביב, כמה דמויות היסטוריות אתה יכול לדחוס בתוך תא טלפון אחד , דמויות שונות כמו סוקרטס ג'אן דארק זיגמונד פרויד וכו...


Photobucket

אבל לא רק הבעיה עם מה שהם עושים בעבר יש בעיה יותר רצינית, שהם נוסעים לעתיד לשנת 2688, בעצם הם הוציאו אתם עצמם מהזמן, בנקודה הזו הם נעלמו מ1988 והגיעו ישר ל2688 מה שאומר שהם לא הקימו להקה והעולם שהתבסס על המוזיקה שלהם לא נוצר.

אבל הדבר היחידי שלא ממש ברור לי, או שפשוט 2 החברה האלה ממש מטומטמים (מה שמאוד יכול להיות) הם כל הזמן לחוצים להגיע בזמן למבחן, הם לא קולטים שהם במכונת זמן? אפילו מרטי מקפלי הבין את זה בסרט הראשון "יש לנו את כל הזמן שבעולם יש לי מכונת זמן"
אבל נעזוב את כל הטעיות האלה בצד כי בסרט הזה רעיון מאוד, מאוד מעניין, כשביל וטד מחליטים שהם יעשו משהו בעתיד הוא מתרחש בהווה, ובעצם הם לא צריכים לעשות את זה בעתיד כי זה כבר קרה.

למשל ,כאשר ביל וטד רוצים לשחרר את החברים שלהם מהכלא, הם מחליטים שאחרי הפרזנטציה הם יסעו לעבר יגנבו את המפתחות של אבא של טד (שהוא השריף הראשי של העיר) יחביאו אותו ואז שהם יבאו (כבר באו, שם עכשיו) הפתחות יהיו מוחבאים מאחורי השלט. ואכן המפתחות שם, בעצם היה שינוי של העתיד. ומעכשיו אנחנו על קו זמן חדש לגמרי, קו זמן שבו הם בעצם לא צריכים לנסוע אחורה כי הם כבר עשו את זה. זה התחכמות מדהימה של מסע בזמן, הם בעצם מבטלים את הצורך שלהם לנסוע בזמן כי בעצם הם כבר נסעו.

מבולבלים? גם אנחנו !



להתראות בשבוע הבא בעתיד דיסטופי ואפל עם שליחות קטלנית ו12 הקופים.




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב