שבוע שעבר הבאנו לכם את החלק הראשון. והנה עבר עוד שבוע (ולמי שיש לו מכונת זמן אולי רק כמה שעות) והגענו לחלק השני.
בחזרה לעתיד וביל וטד.
בחזרה לעתיד 1 עד 3
ואם כבר הזכרנו מכונת זמן, אז מכונת הזמן שניחקקה לפחות בזיכרון של הדור שלי היא מכונת זמן בצורת דלוריין , היא הדולריין, מטרילוגיית בחזרה לעתיד . הטרילוגיה שעוקבת אחרי מרטי מקפלי (מייקל גי' פוקס) משוטט לו בזמן.
הסרט ביים זומקיס ושפילברג הפיק אבל כמעט קיבלתם שחקן אחר לגמרי עם טון שונה לגמרי בסרט , אריק שולץ , שיחק את התפקיד הראשי של מרטי מקפלי, ואפילו הספיקו לצלם כמעט 50 אחוז מהסרט, עד שזומקיס ושפילברג החליטו שהוא לא מתאים, שולץ לקח את התפקיד הזה הרבה יותר ברצינות כמו שאתם רואים בכמה התמנות הבודדות שהתגלגלו מחוץ להאולפנים (כל החומר עם שולץ נגנז) הוא נראה אפל יותר, לבוש שחור ומספרים שהוא ניסה להשפיע על הסרט שיהיה סרט הרבה יותר "רציני". ולכן הוחלט בסוף להעזיב אותו ולנסות עם הבחירה הראשונה שלהם מייקל גי פוקס. מייקל הכניס לדמות כלכך הרבה מעצמו, והוא הפך את מקפליי למה שאנחנו מכירים.
מייקל כלכך הזדה עם הדמות, כאשר הוא עשה עוד סרט עם כריסטופר לוויד , את "עיר הפחד" (פרייטנרס), הוא כל הזמן התבלבל עם השם של הדמות וקרא לו "דוק" במקום גא'ג אפשר לראות את זה בתוספות של הסרט.
גם היו כמה רעיונות לפני שהגיעו לעניין שהמכונה תיהיה מכונית, כמעט קיבלנו מקרר נוסע בזמן, שיפלברג סיפר מאוחר יותר שהם ירדו מהרעיון של המקרר רק בגלל שהם פחדו שאחרי הסרט ילדים ינסו להיכנס למקררים וינעלו בפנים.
אבל נחזור לסרט שכן נעשה בסוף, הסרט הראשון למי שלא זוכר מרטי מקפלי נקלע לשנת 1955 ובטעות משבש את ההכרות של ההורים שלו, ובעצם הסרט מעלה כאן את הדילמה של פרדוקס הסב (מה יקרה אם נחזור בזמן נהרוג את סבא שלנו לפני שהוא הוליד את אבא שלנו), ובעצם זה מבטל את הקיום שלו. והוא מנסה לתקן את המעוות על מנת שהוא והאחים שלו ינצלו, בסופו של דבר לא רק הוא מצליח הוא אפילו משפר בקצת את המצב שלהם בהווה שלו (1985). עכשיו שהוא חוזר בחזרה ל1985 הוא עדיין אותו מרטי מקפליי שהיה לפני שהוא נסע, זאת אומרת שהוא היחידי שזוכר את מה שהיה לפני. זה קצת מסובך להבין את זה , אבל כולם כולל דוק לא יודעים איך הייתה המציאות שהוא עזב, ומרטי שגדל בזמן השונה הזה הוא לא אותו מרטי שחזר מהעבר, הוא לא גדל בבית שהיה בו יותר כסף הוא לא ראה את אבא שלו כמישהו אסרטיבי. הוא נישאר בדיוק כמו שעזב בעוד כל העולם מסביבו השתנה. בעצם המרטי מקפלי שנישאר בסוף הסרט הוא מישהו שלא היה קיים מעולם, ברגע שבתחילת הסרט הוא נסע לעבר והתחיל את השינוי הכי קטן, הזמן שממנו הוא יצא בעצם נמחק קליל והוחלף על ידי זמן שונה לגמרי. יכול להיות השינוים היו מינורים אבל עדיין זה לא אותה זמן שהוא עזב בתחילת הסרט, האחים שלו זה לא האחים שלו הם גדלו בסביבה אחרת לגמרי עם הורים אחרים. מבחינה ביולוגית הם המשפחה שלו שהוא עזב בתחילת הסרט אבל מבחינה פסיכולוגית הם אנשים שונים לגמרי בלי שום ידע על מה שהיה לפני זה.
הסרט לא ממש מספר לנו איך הנסיעה בזמן אפשרית, דוק המציא את "הפלסק קפסטר" , בזמן שהוא נפל מהאסלה , שהוא מתחיל להסביר איך זה בדיוק פועל אז מגיחים הטרוריסטים הלובים, כך שבעצם אנחנו לא ממש יודעים איך זה עובד. מה שכן אנחנו רואים הסרט מדבר על קו זמן אחד ואחיד , עם גורם ותוצאה. בסרט השני בסדרה אנחנו רואים את זה בבירור.
הסרט השני ממשיך מאותה נקודה שהראשון הפסיק, (אם כי במקור לא היה כוונה לעשות סרט המשך) מרטי דוק וג'נפר נוסעים קדימה בזמן, חשוב להדגיש שנסיעה קדימה בזמן היא נטולת פרדוקסים בניגוד לנסיעה אחורה בזמן, נסיעה קדימה בזמן אפשר להמשיל את זה לאדם שפשוט הלך לישון ולקח לו כמה שנים להתעורר (אנחנו עוד נחזור לעניין הזה ).
דבר ראשון שאנחנו לומדים מהכמה השניות הראשונות, שדוק עשה כבר כמה נסיעות בזמן בעיקר קדימה, שהוא ראה את הידרדרות של המקפלייז' והלך אחורה לראות את נקודת ההתחלה של ההדרדרות , וזו הנקודה שאליה הוא לוקח את מרטי, המעצר של מקפלי ג'וניר. עכשיו יש כאן בעיה לוגית, דוק נסע לעתיד ראה את הדרדרות והביא איתו את עיתון שבו מופיע מקפלי ג'וניר נעצר, מרטי משנה את המצב העיתון משתנה למעצר של גריף , עכשיו בעצם שדוק יסע לעתיד כל מה שיהיה בו זה את העתיד משופץ ככה שבעצם אין מה לתקן, הרי הנסיעה הראשונה של דוק לעתיד היא יותר רחוקה מהנקודה שבו הוא מביא את מרטין, אז אם הנסיעה הראשונה שלו הוא לא רואה את הדרדרות הוא לא יחזור על העקבות בזמן לגלות את נקודת הפתיחה ואז הוא לא יצתרך לתקן אותה. אבל יש בעיה יותר גדולה. כשמרטי ודוק בעתיד ביף הזקן נוסע בדוליראן לביף הצעיר , ונותן לו ספר שיעזור לו להפוך לאדם הכי עשיר בעולם. אז עוד נקודה לא ברורה , אמרנו שברגע שאתה נוסע לעבר כל מה שהיה לפני הנקודה הזו נמחק, גם שדוק ומרטי חוזרים ל85, הם חוזרים ל85 שונה שהעבר שלו שונה ותוצאה מזה ההווה שלהם גם שונה. אז למה העתיד שממנו הם יצאו לפני מספר דקות לא השתנה. שהם עזבו את 2015 הכל ניראה אותו דבר כמו שהם הגיעו והזיכרון שלהם היה של ה85 המקורי שהם עזבו. גם שהם חוזרים אחורה בזמן ומצליחים לעצור את המזימה של ביף, עדיין הם אולי שינו את ההווה אבל להווה אחר, אולי יותר דומה למה שהם התרגלו אליו אבל זה לא יכול להיות בדיוק אותו הווה שהם עזבו.
הסרט השלישי יש פחות בעתיות אם כי הוא לא חף מהן אבל הן פחות אקוטיות משני הסרטים הראשונים.
שכתבו את הסרט הראשון, לא היה כוונה בכלל לעשות סרט שני. הסוף הפתוח שמרמז על סרט שני, היה בעצם בדיחה פנימית. השני והשלישי לא רק שניכתבו ביחד הם גם צולמו ביחד, זה היה הפעם הראשונה ששני סרטים צולמו במקביל, זה קרה אחרי כזה עוד כמה פעמים האחרונה בהם היה עם שודדי הקריבים.
צריך לקחת בחשבון שבסה"כ זה סרטים כיפי, קומדיה מהנה ולא באמת באה להתמודד עם כל שאלות המסע בזמן . הסרט הראשון היה הצלחה אדירה, והיה הסרט הכי מרוויח ל1985, אבל הם לא לוקחים את עצמם יותר מידי ברצינות, אם כי הם אכן מנסים לתת הצדקות ואיזה שהו הסבר. לא כמו הסרט הבא שנדבר עליו.
מסע הפלאים של ביל וטד
ביל וטד 1989 במאי סטפן האריק (שלושת המוסקטרי,בלתי ניראה)
הסרט שפרסם את קיאנו ריבס, מספר על 2 חברים טיפשים כמו נעל, שהמוזיקה שלהם תשנה את העולם. אבל הכל בתנאי שהם ישארו ויקימו את הלהקה להם ה"ווילד סטליון", וזה לא יקרה אם הם יכשלו בפרזנטציה שלהם בהיסטוריה. לכן נשלח אליהם תא טלפון שמשמש כמכונת זמן ובעזרתו הם חורשים על ההיסטוריה עלמנת למצוא גיבורי היסטוריה שיעזרו להם במשימה. בין השאר הם פוגשים את ג'ינגס חאן, בילי הנער, גאן דארק, זיגמונד פרויד סוקרטס ועוד כמה .
הסרט הוא קומדיה דבלית אפילו פחות רצינית מבחזרה לעתיד אבל עדיין סרט מסע בזמן ואחד הסרטים הטיפשים אבל הכייפים שיצאו בנושא.
ההסבר לנסיעה בזמן הוא אחד הטובים שנשמעו בקולנוע. "אנחנו יכולים לנוע בקוי הזמן כמובן בעזרת טכנולגיה מודרני" זה כמו לשאול אדם פשוט מהרחוב איך טלויזיה עובדת, הוא יודע להשתמש בה הוא נהנה ממנה כמעט כל יום, אבל לרוב האנשים מהרחוב אין מושג איך זה באמת פועל (במיוחד עכשיו עם פלזמות וLCD וכו...) פשוט זה טכנולגיה למה להתעמק בזה .
אבל הסרט בעיתי ביותר מבחינת הניתוח שלו , אין לו התחלה אין סוף הכל מתנהל במעין לופ אין סופי ולא ברור .
נתחיל עם דוגמא קטנה רופס לעולם לא אומר להם את השם שלו, מי שמציג אותו זה ביל וטד מהעתיד, הוא מעולם לא אומר את השם שלו. אז איך הם יודעים? חייבת להיות איזה שהיא נקודה שבה הוא סיפר להם קודם.
בכלל כל הסיפור הוא בעיתי, בעתיד הלהקה קמה ויוצרת עולם חדש שמבוסס על המוזיקה שלה, אז אם העולם הזה קיים אין לו סכנה, אז אין לרופס סיבה לחזור לעבר. ואם הלהקה לא קמה אז הם לא באמת מכירים משהו אחר וה"ווילד סטליון" הם הערת שוליים בעולם המוזיקה שאף אחד אפילו לא הכיר. צריכה להיות נקודה שבה קו הזמן המקורי משתנה לכך שיהיה סיבה לנסוע ולעזור לשני הנערים האלה.
סברה הגיונית היא , שמישהו (אולי רופס עצמו) נסע במקרה לנקודה הזו בזמן ועזר להם לעבור את הפרזנטציה , ואז העולם השתנה לאוטפיה שאנחנו רואים בתחילת הסרט. ביל וטד כתבו על האירוע הזה בביוגרפיה שלהם, ואז בעולם האוטופי היה זמן לחשב את מי לשלוח חזרה ולדאוג שהם שביל וטד יקבלו את התא טלפון. מסובך? כן כמו כל דבר בסרט הזה. עוד לא התחלנו אפילו !
אבל משהו יותר לא ברור בסרט הוא העבודה שהם חוטפים את הדמויות ההיסטוריות, לפני שהם סיימו את פעולן בהיסטוריה, אבל עדיין הם דמויות היסטוריה ידועות. למשל נפוליון הראשון שהם אוספים, הם אוספים אותו באמצע בקרב על אוסטריה, ומוציאים אותו מההיסטוריה, לפני שהוא הספיק לכבוש את רוב אירופה, אבל בדרך כל שהיא הוא עדיין דמות היסטורית ידוע בחזרה ב1988 וזה כמובן נמשך לאורך כל הסרט עם המשחק החביב, כמה דמויות היסטוריות אתה יכול לדחוס בתוך תא טלפון אחד , דמויות שונות כמו סוקרטס ג'אן דארק זיגמונד פרויד וכו...
אבל לא רק הבעיה עם מה שהם עושים בעבר יש בעיה יותר רצינית, שהם נוסעים לעתיד לשנת 2688, בעצם הם הוציאו אתם עצמם מהזמן, בנקודה הזו הם נעלמו מ1988 והגיעו ישר ל2688 מה שאומר שהם לא הקימו להקה והעולם שהתבסס על המוזיקה שלהם לא נוצר.
אבל הדבר היחידי שלא ממש ברור לי, או שפשוט 2 החברה האלה ממש מטומטמים (מה שמאוד יכול להיות) הם כל הזמן לחוצים להגיע בזמן למבחן, הם לא קולטים שהם במכונת זמן? אפילו מרטי מקפלי הבין את זה בסרט הראשון "יש לנו את כל הזמן שבעולם יש לי מכונת זמן" אבל נעזוב את כל הטעיות האלה בצד כי בסרט הזה רעיון מאוד, מאוד מעניין, כשביל וטד מחליטים שהם יעשו משהו בעתיד הוא מתרחש בהווה, ובעצם הם לא צריכים לעשות את זה בעתיד כי זה כבר קרה.
למשל ,כאשר ביל וטד רוצים לשחרר את החברים שלהם מהכלא, הם מחליטים שאחרי הפרזנטציה הם יסעו לעבר יגנבו את המפתחות של אבא של טד (שהוא השריף הראשי של העיר) יחביאו אותו ואז שהם יבאו (כבר באו, שם עכשיו) הפתחות יהיו מוחבאים מאחורי השלט. ואכן המפתחות שם, בעצם היה שינוי של העתיד. ומעכשיו אנחנו על קו זמן חדש לגמרי, קו זמן שבו הם בעצם לא צריכים לנסוע אחורה כי הם כבר עשו את זה. זה התחכמות מדהימה של מסע בזמן, הם בעצם מבטלים את הצורך שלהם לנסוע בזמן כי בעצם הם כבר נסעו.
מבולבלים? גם אנחנו !
להתראות בשבוע הבא בעתיד דיסטופי ואפל עם שליחות קטלנית ו12 הקופים.
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני'' רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
Fuzion- the generic rules אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
מטאל גיר סוליד 4 עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.