פיטר ''פאן''
יאנה רבינוביץ'

יאנה הכתבת החדשה שלנו הציצה בעולם אלים, גרוטסקי ויפיפה –עולם הפנטזיה האפלה של גיירמו דל טורו, "המבוך של הפאן"



ספרד, 1944. למי מאתנו שזוכר את שיעורי ההיסטוריה מהתיכון, מדובר בימיה האחרונים של מלחמת האזרחים בספרד. אופליה ואמה ההרה מגיעות בתחילתו של הסרט אל מוצב הררי נידח, שם מחכה להן הקפיטן וידאל, אבי התינוק ואביה החורג של אופליה. הקפיטן, נוקשה וקר תחת מעטה דקיק של אדיבות, מציג בפני אמה של אופליה את כיסא הגלגלים שהכין עבורה. 'אין צורך', היא מוחה, 'אני הולכת מצוין', אבל נכנעת עד מהרה. סצנת הפתיחה הרגישה הזו מתפתחת עד מהרה לרעיון מובן למדי; תינוק זכר, יורש עצר וממשיך לשושלת הוא הדבר היחיד שנמצא בראש מעיניו של הקפיטן. אשתו היא כלי שרת הכרחי. בתו החורגת – מטרד פעוט שעם קיומו הוא מוכן להשלים.

בלילה הראשון בחדרה החדש זוכה אופליה לביקור של פיה, אשר לוקחת אותה למבוך של הפאון הגדול (וכאן המקום לתהות מדוע ראו לנכון לקרוא לסרט דווקא "המבוך של פאן"). הפאון מספר לה כי שמה האמיתי הוא מואנה, וכי היא בתו של מלך השאול, אשר ברחה לפני שנים רבות אל העולם שעל פני האדמה. ברגע שסונוורה בידי קרני השמש היא הוכתה בשכחה, ומאז ועד היום אביה מחפש אותה ומחכה בכיליון עיניים לשובה. הפאון מטיל עליה שלוש משימות שתכליתן לבחון את אומץ לבה ולוודא שהיא לא טומאה בשל שהותה הממושכת בין בני האדם.

הסרט, כצפוי, מתחזק שני קווי עלילה מקבילים ועצמאיים; האחד מתאר את שגרת החיים המתוחה במוצב ואת עימותיו העקובים מדם של קפיטן וידאל ואנשיו עם המורדים המסתתרים ביערות, ובו אופליה נוטלת חלק בעיקר כצופה פסיבית; השני עוקב אחר הרפתקאותיה של אופליה כשהיא מנסה להשלים את שלושת המשימות שהוטלו עליה.

מה שצפוי מעט פחות הם יחסי הגומלין המעניינים בין שני הרבדים. היות ואופליה עוד לא מורשית להיכנס לעולם השאול מתרחשות כל הרפתקאותיה בעולמנו אנו.
השזירה בין שני העולמות היא בעיני אחת הנקודות החזקות של הסרט. במקום סצנות דרמטיות ומאולצות משהו שיציינו את המעבר בין רובד המציאות לרובד האגדה אנחנו מקבלים מעברים עדינים, מעוצבים ביד אומן - הפאון שפוסע מתוך הצללים בחדרה של אופליה; העץ הרגיל בתכלית בקרבת המוצב שמאכלס תחתיו את קרפדת הענק התפלצתית ממשימתה הראשונה; עיצובן המחוכם של הפיות הכעורות, דמויות השפירית.
בשלב כלשהו בסרט אופליה מניחה שורש דודא בקערת חלב מתחת למיטתה של אימה הקודחת, מפני שהפאון מבטיח שיש בו סגולות ריפוי. השורש דמוי התינוק מתפתל והומה כשהיא מניחה אותו בקערת החלב, אך ניכר באם שהיא מטושטשת וחולה מכדי להבחין במתרחש.

למעשה, פלישתם של היצורים האגדיים לחיי השגרה במוצב מעודנת כל כך עד כי לאורך מרבית הסרט כלל לא מתעוררת השאלה האם אופליה מדמיינת את הרפתקאותיה או חווה אותן באמת. נראה כי מבנהו של התסריט והבימוי הרגיש מאפשרים לסרט לתמרן בעדינות מסביב לסוגיה מבלי לגעת בה, ממש עד לסצנת הסיום.

המבוך של פאן (למרות העיצוב המזמין והמבלבל של אריזת הדיוידי) אינו סרט ילדים משום בחינה שהיא. שוררת בו אווירה כבדה ומבשרת רעות, שמתגשמת בכמה סצנות מזעזעות במיוחד. הללו נדירות יחסית, אולם כל אחת ואחת מהן בנויה למופת, והן מסייעות להפליא בהעברת המתיחות הנוראית שבה מתנהלים החיים תחת פיקודו של קפיטן וידאל.
במהלך סצנה ראויה לציון אחת וידאל ואנשיו עוברים בין המורדים הפצועים ומחפשים ניצולים בריאים דיים לעמוד בחקירה. וידאל רוכן מעל אחד הפצועים, נער צעיר למראה, כדי למברר האם הוא מסוגל לדבר. משמסתבר שהתשובה שלילית הוא מכוון אליו אקדח בכוונה לחסלו. לפני שהוא מספיק לירות הפצוע מסיט את האקדח הצידה בתנועה חלושה והקפיטן, על פניו רמז קל שבקלים לחיוך משועשע, מחזיר את האקדח למקומו. הנער מסיט אותו שוב, באותה תנועה חלושה ועיקשת; כך פעמיים או שלוש, עד אשר בפעם השלישית וידאל יורה ישירות דרך כף ידו של הנער.

ואם חשבתם שהרפתקאותיה של פיונה בעולם השאול מהוות בריחה מבורכת מהשגרה האיומה במחיצתו של הקפיטן, מזומנת לכם אכזבה. הילד שבוחר למלט את עצמו לעולם בדיוני כדי לא להתמודד עם המציאות הקודרת הוא בסיס עלילתי לאינספור ספרים וסרטים, אבל אם בדרך כלל (ובאורח מובן בהחלט) עולם הבדיות הזה הוא קסום ומופלא (גם אם מסוכן), הרי שלא זה המקרה הפעם; האגדה אליה נקלעת אופליה קודרת, אלימה וברוטאלית לא פחות מהמציאות הסובבת אותה. אם החיים האמיתיים מציעים לאופליה אכזריות, שרירות לב, בדידות ואימה, הרי שמשימותיו של הפאון מזמנים לה את כל הנ"ל, בעטיפת אגדה גרוטסקית.

"אגדה" היא לטעמי אכן ההגדרה הקולעת ביותר לסרט הזה, הרבה יותר מהמונח "סרט פנטזיה". גם לחלקי הסרט המתרחשים בספרד, למרות הריאליזם הבוטה שלהם, מאפיינים אגדיים בולטים. הילדה היתומה, האם הסובלת וחסרת האונים, הידידה המפתיעה שאופליה מוצאת בדמות סוכנת הבית; כולן דמויות שאת אב הטיפוס שלהן ניתן למצוא באינספור אגדות עם. למעשה, גם אלימותו של הסרט הולמת היטב את הז'אנר; רובנו רגילים לחשוב על אגדה במונחים של תמימות, אבל בפועל אגדות עם דווקא נוטות להתאפיין באלימות מזעזעת (חשבו על הרעיון של השלכת אדם לאח מבוערת כדי שייצלה בעודו בחיים, ועוד בידי צמד ילדים). הסיבה לכך שאנחנו לא חושבים עליהן ככאלו נעוצה באופן שבו הן מעובדות ומוצגות, לא בתוכנן. המבוך של פאן, אם תרצו, הוא אגדה שמעולם לא עודנה עבור ילדים.

כמובן, יש לעניין גם צדדים חיוביים פחות. באגדה כמו באגדה, מרבית הדמויות בורכו בעומק של פלקט. לפעמים, כמו בדמותו של הקפיטן, זה דווקא פועל מצוין; רשעותו המופרזת, נטולת המניעים הנראים לעין, הופכת אותו לא לפסיכופת סאדיסט דווקא אלא פשוט לרשע של אגדה, דמות שזדוניותה עמוקה ומושרשת כל כך עד שאין אפשרות או צורך לנמקה.
דמותה של אופליה, לעומת זאת, מוצלחת הרבה פחות. האפיון שלה לא נראה לי "אגדי", אלא פשוט מרושל לפרקים. נראה שהיא יכולה לגלות לסרוגין אינטואיציה ופקחות מפתיעים או משהו שאין לי אפשרות לתאר אלא כטמטום תהומי, הכול לפי צורכי העלילה. לפעמים זה צורם, אבל מרבית הסרט מרהיב דיו כדי שניתן יהיה להתעלם מהמפגע הזה בנוחיות.

יצירי השאול, כמעט ללא יוצא מן הכלל, עוצבו באופן מופתי. הם מרתקים, גרוטסקיים ומכוערים כדבעי, ועל פי רוב לא סובלים מחלקלקות היתר המרגיזה שמאפיינת את תנועתם של יצירי CGI. חלקם, כמו הפאון עצמו, צוידו בשפת גוף מעניינת, שייחודה גורם לגרפיקה להראות בולטת עוד פחות. למעשה, שפת הגוף והבעותיו של הפאון היו מוצלחות כל כך עד שתהיתי האם ייתכן שמדובר בשחקן אנושי שעליו הולבשו שכבות של גרפיקה.

הפן האסתטי לא בא לידי ביטוי בקטעים האגדיים בלבד; רבים מצילומי הפנים של הוילה מוקפדים להפליא. יותר מפעם אחת התפתיתי לעצור את הסרט רק כדי להתפעל לרגע מהתמונה הקפואה, שלכדה פריים מוצלח במיוחד. דווקא סצנות הקרב הארוכות עם המורדים עניינו אותי פחות. הצילומים המוצלחים ביותר בסרט הם הקטנים, המבודדים וה"צנועים" יותר. אני לא הייתי מגדירה זאת כחיסרון. למעשה, ההזדמנות לצפות בסרט שמערב פיות, פאונים ומפלצות ססגוניות מבלי שאצטרך לסבול צילומי מעוף ציפור אפיים של נופי ניו-זילנד הייתה מרנינה.

לסיכום, כמה מילים לגבי נושא השפה; הסרט הוא דובר ספרדית, ולמרבה המבוכה העובדה הזו עכבה אותי מלצפות בו במשך זמן מה. אני מודה ומתוודה, יש לי כמה הסתייגויות לגבי סרטים זרים. ראשית, מסיבות מובנות, אני מתקשה להעריך את איכות הופעתם של השחקנים. שנית, הצפייה בסרט בתיווכן של כתוביות ניראית לי תמיד מסורבלת יותר. היא מצריכה מעט מאמץ נוסף, מחייבת רמה גבוהה מעט יותר של ריכוז ואפילו סוג של תרגיל מחשבתי קטן שיאפשר לי לייחס את הדיאלוג לדמויות ולחוות את הסצנה בשלמותה.
"המבוך של פאן" אמנם לא פותר את הבעיה הזו באורח פלא, אבל הוא בהחלט מצמצם אותה למימדים מינימאליים. יופיו הגרוטסקי של הסרט, המבנה העלילתי הנוקשה והדגש הרב על הפן הויזואלי הופכים אותו לסרט מהסוג ששוקעים בתוכו בקלות, ואת סוגיית השפה לזניחה. ואם צפייה בסרט דובר ספרדית בכל זאת מהווה סוג של מאמץ עבורכם, נותר לי נימוק אחד אחרון – "המבוך של פאן" הוא סרט ששווה להתאמץ עבורו.





















































לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   יאנה, תעשי לי ילד
0:34:00  06/10/2008 מעריץ נלהב   
סופסוף כתבה אינטליגנטית על סרט שווה מבחורה שווה לא פחות.
ניתחת את אחד הסרטים האהובים עליי בצורה ספרותית מעולה. העלת בי חיוכים רבים ותובנות חדשות. בהחלט שיפור משמעותי מרוב הכתבות באתר.

ד"א, הציטוט שלך הוא כמובן של וודי אלן.

יאנה, הנשאי לי?


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב