איש היה בארץ עוץ - ביקורת ספר
אלי הרשטיין

'הדרור' מאת מרי דוריה ראסל, עברית: רחביה ברמן, 'אופוס' הוצאה לאור, מהדורה ראשונה 1999, 417 ע'.
'איש היה בארץ עוץ איוב שמו והיה האיש ההוא תם וישר וירא אלהים וסר מרע.' (איוב א' א')'הדרור' הוא מספרי המדע הבדיוני החשובים שנכתבו בעשור האחרון. הסופרת האמריקנית מרי דוריה ראסל, שזהו הרומן הראשון פרי עטה, משרטטת ביד אמן את דמותו של האב - בלשן - אמיליו סאנדוס, כומר ישועי בן המאה ה21, היוצא בשליחות כבדת משקל: ליצור קשר עם אינטליגנציה חוצנית שנתגלתה בכוכב רחאט אשר במערכת אלפא קנטאורי. לכאורה, רומן של מפגש ראשון עם ישות חוצנית הצועד בשביל מוכר וסלול היטב, אשר הותווה על ידי עשרות ומאות סיפורים משנות הארבעים והחמישים ועד ימנו. למעשה המדובר בסיפורו של אדם שאמונתו אומנותו, המתמודד עם אובדנו של האל שהכזיב. סיפור על אובדן התקווה, האמונה, המובילים להרס האני, ולפקפוק בכל מה שהוא 'נכון' ו'אמיתי' בעיניו של אדם מאמין. קורותיו של כומר אשר המסלול בו צעד הוביל אותו, ודרכו את הקורא, לפקפק בעצם קיומה של הישות האלוהית עצמה. תחילתו של הספר בוותיקן אשר ברומא, בחודש דצמבר קר, שלהי שנת 2059. האב אמיליו סאנדוז, הוא הניצול היחיד ממשלחת התנועה הישועית לכוכב רחאט. סאנדוז, חולץ מרחאט, ממעמקיו של בית הבושת המקומי, כשהוא שבור פיזית ונפשית, והוחזר כלאחר כבוד לכדור הארץ. השאלה כיצד הופך כומר ישועי, נאמן ומאמין במלא נפשו ומעודו, לרוצח אכזרי העוסק במקצוע העתיק בעולם ומוכר את גופו לכל המרבה במחיר, היא השאלה המרחפת מעל עלילת 'הדרור' לכל אורכו. אמיליו סאנדוז הוא מעין איוב מודרני. הוא מאמין כי כל חייו, כל צעד שעשה או החלטה שקיבל, כל דבר שלמד או כאב שסבל הוליכו בהכרח למשלחת רחאט שאמורה להיות פסגת הישגיו כאיש אלוהים, כבלשן וכבן אנוש. המשלחת קורמת עור וגידים סביב דמותו הדומיננטית של סאנדוז. הוא האב הרוחני ומורה הדרך האמיתי של המשלחת. חזונו יוביל את האנשים הקרובים לו, למרחק של ארבע שנות אור ממולדתם ואל עברי פי פחת. שברו של החלום, הוא אולי ראשית ההבנה של המתרחש מאחורי הקלעים של משלחת רחאט. עלילת הספר משנה את מיקומה בזמן ובמרחב בקצב מסחרר. סיפור חייו הסוערים של סאנדוז והדרך שעשה עד להצטרפותו למשלחת רחאט, נטווה לתוך עלילות המשלחת עצמה והקורות אותה על הכוכב הרחוק. שניהם נארגים בתורם לתוך סיפור שובו של סאנדוז לכדור הארץ והאדם שהפך להיות. המעברים החדים בין עבר הווה ועתיד משמשים את המחברת ליצירת יקום מורכב ודטרמיניסטי. הידיעה המוקדמת על העומד לעלות בגורלו של האב סאנדוז, יוצרת במהלך הסיפור המתפתח על רחאט את התחושה של הכל ידוע והרשות נתונה. מבנה זה מחזק את הניגוד הקוטבי שקיים בין הזמנים השונים בעלילה. התוצאה היא התחושה הנוראה של הפער הבלתי ניתן לתפיסה, בין האמונה באל וההשלמה עם גורל קבוע מראש, לבין ההתרסה הבוטה אל מול אל חסר רחמים, בלתי מובן, אל שעצם קיומו מוטל כעת בספק. זהו מהותו האמיתית של שברון האמונה. לתוך מבנה השתי וארג הזה, קושרת דוריה ראסל באופן מרשים, גלריה בלתי נשכחת של דמויות אשר במרכזה דמותו המיוסרת של האב - בלשן אמיליו סאנדוז. הקונטרסט שנוצר בין איש האלוהים הקדוש אשר יצא לרחאט ופעל בה, לבין הדמות הגרוטסקית משהו, של האדם שבור הרוח, מוכה הגורל אשר חזר משם, מובילה בהכרח, לבחינה מחדש של מערך הערכים ואת היסודות עליהן מושתתת אמונתנו. מעטים הספרים היוצרים דיכוטומיה מדויקת שכזו, ויחד עם זאת שומרים על קו עלילתי מרתק עם מבנה סיפורי קוהרנטי ונוגע כל כך במהות הרגש הדתי. כל זאת נוצר מבלי לערער לרגע את תחושת המציאות, ותוך כדי שרטוט דמות שלמה ורב ממדית, שאמינותה איננה מתערערת ולו לרגע בעיניו של הקורא. אך מרי דוריה ראסל אינה מסתפקת בתיאור הלך נפשו של אחד אמיליו סאנדוז. משלחת הישועים, המתחבטת בבעיות מוסר תרבות ודת, מגלה ברחאט תרבות מרובדת, רב שכבתית, הפועלת על פי חוקים - לא אנושיים לכאורה- משלה. בתיאור דקדקני היורד עד לפרטים הקטנים ביותר מצליחה ראסל ליצור חברה שונה, זרה, ועם זאת אנושית עד להחריד. הקולוניאליזם ה'נאור' אותו מפגינים חברי המשלחת כלפי ה'ילידים' מתגלה כבועה שמתנפצת באופן הדרגתי עם התפתחות העלילה. כמו קולומבוס ב 1492, כך גם משלחת רחאט, מנסה להחיל על תושבי המקום את כללי התרבות העליונה של האנושות המערבית. הם אינם מנסים ללמוד ולקבל את התרבות החדשה אותה גילו. אט, אט נחשפת המשלחת לתרבות המבוססת על עקרונות חייזריים, שאינם עומדים בקנה מידה אחד עם אמונותיהם הומניסטיות - ישועיות של חבריה. האבחנות שעושה ראסל בין הערכים ה'אנושיים' לבין מהות התרבות, החוק והמוסר הן חדות וברורות וחושפות את הקורא לגירוי מחשבתי מתמיד ולהתבוננות מחודשת על האמיתות התרבותיות עליהן גדל. מסעם של חברי המשלחת הוא מסע גילוי אשר יוביל אותם אל נבכי נפש האדם ואל מהות הרוח האנושית ומעבר לה. כתיבתה של מרי דוריה ראסל מתאפיינת בבהירות מדהימה. עם זאת, זהו אינו ספר קל לקריאה למרות שהתרגום לעברית הצליח להעביר (גם אם לא באופן נטול שגיאות) את סגנון הכתיבה הקריא והשוטף של המחברת. מחד, קיימים הדימויים הגראפיים בהם היא משתמשת ואילו אינם קלים לעיכול כלל ועיקר, ומאידך ניצב העתיד האנושי אליבא דה-מרי דוריה ראסל. חזונה הדטרמיניסטי הוא חזון קודר, המותיר מעט תקווה לעתיד טוב יותר - לא רק משום התוצאה הסופית של מהלך הדברים אלא גם ואולי בעיקר עקב הנסיבות המוליכות לסיום זה, הידוע מראש.הדרור הזכיר לי מדוע התחלתי לקרוא מדע בדיוני מלכתחילה. אולי כיוון, כפי שכתבתי בתחילת דברי, שהוא מזכיר בסגנונו את ספרי המדע הבדיוני הקלאסיים של שנות הארבעים והחמישים. אך למעשה, במודעות למורשת התרבותית אותה הוא מייצג, עושה הספר שימוש במוסכמות ובשבלונות שנוצרו לאורך השנים כדי להתל בחוקי הז'אנר. מרי דוריה ראסל כתבה סיפור המיועד לא רק לחובבי המדע הבדיוני אלא גם לכל שוחר תרבות באשר הוא. זהו מדע בדיוני חברתי - חושב, מפתיע ומאתגר, ללא ספק אחד הספרים הטובים של השנה.ביקורת זו פורסמה לראשונה במוסף הספרים של העיתון מעריב.



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב