|
|
|
|
|
|
איש היה בארץ עוץ - ביקורת ספר
אלי הרשטיין
|
|
'הדרור' מאת מרי דוריה ראסל, עברית: רחביה ברמן, 'אופוס' הוצאה לאור, מהדורה ראשונה 1999, 417 ע'.
|
'איש היה בארץ עוץ איוב שמו והיה האיש ההוא תם וישר וירא אלהים וסר מרע.' (איוב א' א')'הדרור' הוא מספרי המדע הבדיוני החשובים שנכתבו בעשור האחרון. הסופרת האמריקנית מרי דוריה ראסל, שזהו הרומן הראשון פרי עטה, משרטטת ביד אמן את דמותו של האב - בלשן - אמיליו סאנדוס, כומר ישועי בן המאה ה21, היוצא בשליחות כבדת משקל: ליצור קשר עם אינטליגנציה חוצנית שנתגלתה בכוכב רחאט אשר במערכת אלפא קנטאורי. לכאורה, רומן של מפגש ראשון עם ישות חוצנית הצועד בשביל מוכר וסלול היטב, אשר הותווה על ידי עשרות ומאות סיפורים משנות הארבעים והחמישים ועד ימנו. למעשה המדובר בסיפורו של אדם שאמונתו אומנותו, המתמודד עם אובדנו של האל שהכזיב. סיפור על אובדן התקווה, האמונה, המובילים להרס האני, ולפקפוק בכל מה שהוא 'נכון' ו'אמיתי' בעיניו של אדם מאמין. קורותיו של כומר אשר המסלול בו צעד הוביל אותו, ודרכו את הקורא, לפקפק בעצם קיומה של הישות האלוהית עצמה. תחילתו של הספר בוותיקן אשר ברומא, בחודש דצמבר קר, שלהי שנת 2059. האב אמיליו סאנדוז, הוא הניצול היחיד ממשלחת התנועה הישועית לכוכב רחאט. סאנדוז, חולץ מרחאט, ממעמקיו של בית הבושת המקומי, כשהוא שבור פיזית ונפשית, והוחזר כלאחר כבוד לכדור הארץ. השאלה כיצד הופך כומר ישועי, נאמן ומאמין במלא נפשו ומעודו, לרוצח אכזרי העוסק במקצוע העתיק בעולם ומוכר את גופו לכל המרבה במחיר, היא השאלה המרחפת מעל עלילת 'הדרור' לכל אורכו. אמיליו סאנדוז הוא מעין איוב מודרני. הוא מאמין כי כל חייו, כל צעד שעשה או החלטה שקיבל, כל דבר שלמד או כאב שסבל הוליכו בהכרח למשלחת רחאט שאמורה להיות פסגת הישגיו כאיש אלוהים, כבלשן וכבן אנוש. המשלחת קורמת עור וגידים סביב דמותו הדומיננטית של סאנדוז. הוא האב הרוחני ומורה הדרך האמיתי של המשלחת. חזונו יוביל את האנשים הקרובים לו, למרחק של ארבע שנות אור ממולדתם ואל עברי פי פחת. שברו של החלום, הוא אולי ראשית ההבנה של המתרחש מאחורי הקלעים של משלחת רחאט. עלילת הספר משנה את מיקומה בזמן ובמרחב בקצב מסחרר. סיפור חייו הסוערים של סאנדוז והדרך שעשה עד להצטרפותו למשלחת רחאט, נטווה לתוך עלילות המשלחת עצמה והקורות אותה על הכוכב הרחוק. שניהם נארגים בתורם לתוך סיפור שובו של סאנדוז לכדור הארץ והאדם שהפך להיות. המעברים החדים בין עבר הווה ועתיד משמשים את המחברת ליצירת יקום מורכב ודטרמיניסטי. הידיעה המוקדמת על העומד לעלות בגורלו של האב סאנדוז, יוצרת במהלך הסיפור המתפתח על רחאט את התחושה של הכל ידוע והרשות נתונה. מבנה זה מחזק את הניגוד הקוטבי שקיים בין הזמנים השונים בעלילה. התוצאה היא התחושה הנוראה של הפער הבלתי ניתן לתפיסה, בין האמונה באל וההשלמה עם גורל קבוע מראש, לבין ההתרסה הבוטה אל מול אל חסר רחמים, בלתי מובן, אל שעצם קיומו מוטל כעת בספק. זהו מהותו האמיתית של שברון האמונה. לתוך מבנה השתי וארג הזה, קושרת דוריה ראסל באופן מרשים, גלריה בלתי נשכחת של דמויות אשר במרכזה דמותו המיוסרת של האב - בלשן אמיליו סאנדוז. הקונטרסט שנוצר בין איש האלוהים הקדוש אשר יצא לרחאט ופעל בה, לבין הדמות הגרוטסקית משהו, של האדם שבור הרוח, מוכה הגורל אשר חזר משם, מובילה בהכרח, לבחינה מחדש של מערך הערכים ואת היסודות עליהן מושתתת אמונתנו. מעטים הספרים היוצרים דיכוטומיה מדויקת שכזו, ויחד עם זאת שומרים על קו עלילתי מרתק עם מבנה סיפורי קוהרנטי ונוגע כל כך במהות הרגש הדתי. כל זאת נוצר מבלי לערער לרגע את תחושת המציאות, ותוך כדי שרטוט דמות שלמה ורב ממדית, שאמינותה איננה מתערערת ולו לרגע בעיניו של הקורא. אך מרי דוריה ראסל אינה מסתפקת בתיאור הלך נפשו של אחד אמיליו סאנדוז. משלחת הישועים, המתחבטת בבעיות מוסר תרבות ודת, מגלה ברחאט תרבות מרובדת, רב שכבתית, הפועלת על פי חוקים - לא אנושיים לכאורה- משלה. בתיאור דקדקני היורד עד לפרטים הקטנים ביותר מצליחה ראסל ליצור חברה שונה, זרה, ועם זאת אנושית עד להחריד. הקולוניאליזם ה'נאור' אותו מפגינים חברי המשלחת כלפי ה'ילידים' מתגלה כבועה שמתנפצת באופן הדרגתי עם התפתחות העלילה. כמו קולומבוס ב 1492, כך גם משלחת רחאט, מנסה להחיל על תושבי המקום את כללי התרבות העליונה של האנושות המערבית. הם אינם מנסים ללמוד ולקבל את התרבות החדשה אותה גילו. אט, אט נחשפת המשלחת לתרבות המבוססת על עקרונות חייזריים, שאינם עומדים בקנה מידה אחד עם אמונותיהם הומניסטיות - ישועיות של חבריה. האבחנות שעושה ראסל בין הערכים ה'אנושיים' לבין מהות התרבות, החוק והמוסר הן חדות וברורות וחושפות את הקורא לגירוי מחשבתי מתמיד ולהתבוננות מחודשת על האמיתות התרבותיות עליהן גדל. מסעם של חברי המשלחת הוא מסע גילוי אשר יוביל אותם אל נבכי נפש האדם ואל מהות הרוח האנושית ומעבר לה. כתיבתה של מרי דוריה ראסל מתאפיינת בבהירות מדהימה. עם זאת, זהו אינו ספר קל לקריאה למרות שהתרגום לעברית הצליח להעביר (גם אם לא באופן נטול שגיאות) את סגנון הכתיבה הקריא והשוטף של המחברת. מחד, קיימים הדימויים הגראפיים בהם היא משתמשת ואילו אינם קלים לעיכול כלל ועיקר, ומאידך ניצב העתיד האנושי אליבא דה-מרי דוריה ראסל. חזונה הדטרמיניסטי הוא חזון קודר, המותיר מעט תקווה לעתיד טוב יותר - לא רק משום התוצאה הסופית של מהלך הדברים אלא גם ואולי בעיקר עקב הנסיבות המוליכות לסיום זה, הידוע מראש.הדרור הזכיר לי מדוע התחלתי לקרוא מדע בדיוני מלכתחילה. אולי כיוון, כפי שכתבתי בתחילת דברי, שהוא מזכיר בסגנונו את ספרי המדע הבדיוני הקלאסיים של שנות הארבעים והחמישים. אך למעשה, במודעות למורשת התרבותית אותה הוא מייצג, עושה הספר שימוש במוסכמות ובשבלונות שנוצרו לאורך השנים כדי להתל בחוקי הז'אנר. מרי דוריה ראסל כתבה סיפור המיועד לא רק לחובבי המדע הבדיוני אלא גם לכל שוחר תרבות באשר הוא. זהו מדע בדיוני חברתי - חושב, מפתיע ומאתגר, ללא ספק אחד הספרים הטובים של השנה.ביקורת זו פורסמה לראשונה במוסף הספרים של העיתון מעריב.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 0 תגובות
|
תגובות
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|