על ערפדים, פנטזיה ומה שבניהם (חלק רביעי ואחרון) / כל הקלאסיקות
יוליה שנרר

הפרק הרביעי והאחרון בסידרת הערפדים של יוליה
ערפדים הוא נושא ענק, זהו ז'אנר שמכסה את כל תחומי העשייה, החל משירה, דרך קולנוע וכלה כמובן בספרות. בחלק האחרון של סדרת המאמרים אנחנו נתרכז בקלאסיקות של כל התחומים הנ"ל בהקשר של ערפדים, נבחן את אבני היסוד של הז'אנר. וכבוד הראשונים בנושא הזה מגיע כמובן, ללורד ביירון. ב-1813 הניח לורד ביירון את היסודות למוטיב הערפד "המודרני", בשירו – "הכופר" הוא מכניס שילוב של אימה ותשוקה הנקשרים למושג הערפדות בת האלמוות גם בימיינו : "ואש צמאה, שאינה יודעת רוויון
סביב, בתוך לבך תשכון;
לא אוזן תשמע לא לשון תספר,
את עינויי נשמתך במישור האחר!
אך ראשית, עלי אדמה כערפד שנקרא,
גופתך מתוך קברה תקרע:
אז בבעתה תרדוף את מקום מושבך,
ותמצוץ את דם גזעך".

לורד ביירון תרם תרומה גדולה למוטיב הערפד, בנוסף להיותו משורר דגול, הוא גם היה מושא ההשראה לרומן הערפדי הראשון. ג'ון וויליאם פולידורי ביסס את גיבור הרומן הערפדי הראשון - "הוומפיר", לורד רות'בן, על אורך חייו הפרועים של ביירון. אחרי ביירון ותרומתו האקטיבית והפסיבית, מן הראוי שנעבור לסוף המאה, שם הונחה אבן הפינה לרוב היצירה בנושא הערפדים – "דרקולה" של בראם סטוקר. הרומן הגותי שפורסם בשנת 1897, ומאז זכה למקום ניצחי בהיכל הדם של הערפדים. בדרקולה אנחנו נחשפים לדמות הערפד שמקושרת למין, דם ומוות, אותם מאפיינים עצמם שיחזרו מאותו הרגע תמיד בדמותם של הערפדים ה"מודרניים".
כמו כן סטוקר קובע נוסחה נוספת שתזכה בעתיד לחיקויים ולאיזכורים רבים – הביסוס ה"אותנטי" על דמותו של ולאד צפש (נסיך ולאכיה בשנת 1448, שלחם נגד העות'מאנים באמצעים אכזריים מאוד),הוא ולאד השלישי דראקולה. הרומן של סטוקר קבע נוסחה בסיסית ליצירת הערפד ומאז כל סופר מפתח אותה או סותר אותה כרצונו, אך הבסיס בתחום שייך לסטוקר (בספר שהביקורת אליו מובאת בהמשך, יש צורת מסירה של יומן עם תאריכים, אותה צורה עצמה בה השתמש סטוקר בדרקולה).
כשמדברים על גדולי היוצרים בז'אנר הערפדי אי אפשר לדלג על מי שהיא אימו של הערפד המיוסר – אן רייס. רייס כתבה עשרות ספרים, שהגיבורים הראשיים שלהם היו הערפדים. אן רייס היא לא רק אימו של הערפד המיוסר (למרות שזאת אחת התרומות הגדולות ביותר שלה לז'אנר), היא גם אימם של כל הערפדים (כאשר כמובן סטוקר הוא האב הגאה), היות והיא כתבה יותר ספרי ז'אנר מכל סופר אחר, ובספרים שלה היא קידמה את דמות הערפד בכמה קפיצות אבוליצאוניות – היא נתנה לו רגשות שהם מעבר לתאוות הדם, היא נתנה לו מחשבות שהן מעבר לחיה ויצרה לו תסביכים כמו לכל בן אנוש נורמלי. בין הספרים שהיא כתבה נכללים: מלכת הארורים, הערפד ארמאן, מריק, תיבת פנדורה וכמובן אחד מהקלאסיקות הגדולות של הז'אנר – ראיון עם ערפד.
ואם כבר הזכרנו את הספר נעבור לתחום הקולנוע שגם בו נוצרו כמה יצירות מופת אלמותיות בנושא.
הסרט הראשון היה בשנת 1909, זה היה סרט אילם בשם Vampire of the Coast . מאז אפשר לחלק את ז'אנר הערפדים לשני סוגים – הערפד הפחיד, המפלצת המאיימת כמו שניתן לראות אותו ביצירת המופת "נוספרטו" 1922,(סרטו של הבמאי פרידריך ווילהלם מורנאו, מאבני הדרך של האקספרסיוניזם הגרמני, עיבוד על הספר של סטוקר שהפך לקלאסיקה מרגע יציאתו), והערפד השרמנטי והכריזמטי כמו שניתן לראות לראשונה ב"הרוזן דרקולה" 1927 שהוצג בברודווי בכיכובו של השחקן בלה לוגוסי (שמת ב1956 ונקבר בתחפושת של דרקולה).

מאז תחילת המאה הקודמת נעשו אינספור סרטים על דרקולה (רשימה מלאה בקישור), כשבעשרות השנים האחרונות הדמות נפוצה לא רק בסרטי ערפדים אלא גם בכל סוג של פרודיה או פשוט בתור אזכור מצחיק או מפחיד בסרטים שלא קשורים לז'אנר. מהסרטים שיצאו בעשור האחרון אפשר להזכיר את שלושת הסרטים של בלייד (בנושא הזה ראו ערך ציידי ערפדים), מלחמת האופל על שני חלקיה, דרקולה 2000 וכמובן הסרט שמבוסס על הספר של אן רייס – ראיון עם ערפד,בתפקידים הראשיים מככבים בראד פיט, אנטוניו בנדראס וטום קרוז (יש עוד רבים וטובים ששמם לא אוזכר מפאת חוסר מקום).

ולסיום כמה אפיזודות מתולדות הערפדים, שלא ידעתם:
• יש ספר ערפדים ישראלי אחד, שמו בישראל הוא לילה אדום, והסופר שהעז לעשות את הצעד הראשון הוא גל אמיר. תקציר ממש קצר: "ליל הסילווסטר, שנת 2000, 00:50 גופתו של כומר קתולי נמצאת מוטלת בצימר בצפון. על הקיר מרוחה בדם כתובת לטינית. טביעות האצבעות מובילות את המשטרה לזיהוי מהיר של החשוד. יש עם זה רק בעיה אחת: החשוד מת ונקבר עוד באפריל 1965". ופרט טריוויה בנושא, כמה עולה היום הספר בסטימצקי? 17 ₪, למעוניינים.

• ערפדים מודרניים: בבולגריה נפוצו שמועות על קיומו של שבט ערפדים הקרוי "ילדי יהודה", שחבריו הינם צאצאיו בני-האלמוות של יהודה איש קריות. ילדי יהודה נוהגים להשאיר צלקת של "XXX", (שמשמעה 30 בספרות רומיות),על הקורבנות שלהם.

אזכורים של ערפדים תוכלו למצוא בהרבה מאוד מקומות בספרות ובקולנוע המודרניים, כמעט כל מי שעושה פרודיה על נושא הפנטזיה יזכיר את הערפדים; החל מרוג'ר ז'ילאזני בספרו המצוין "לילה אחד באוקטובר הבודד" , דרך הסרט שבו השתתפו שון קונרי ופטה ווילסון "ג'נטלמנים מובחרים" וכמובן בשילוב המנצח של "שרלוק הולמס מול דרקולה". חלקם מוצלחים חלקם מוצלחים פחות אבל זה תמיד מעניין לפגוש ערפדים רחוק מכור מחצבתם.

ונעבור לקבוצה מיוחדת של ערפדים שכתב עליהם הסופר הנודע ג'ורג' ר.ר.מרטין שאהבו לשוט על אוניית קיטור –


חלום קדחת

הספר, לכל אורכו עוקב אחרי השירים של לורד בירון, המוכר לנו זה מכבר. ולכן זה בלתי נמנע שגם ביקורת זו של הספר תתחיל מהשיר של ביירון, שבו בוחר ג'ושוע לתאר את "חלום קדחת":
"היא מהלכת ביופי, כמו הלילה
של ארץ אין ענן וכוכבים זרועים בשמיים,
וכל הטוב אשר באופל ובהִלה
נפגשים בחזות לה ובעיניים:
מרוככים כך באותו אור פגיע,
זה אשר נמנע מיום ראוותני על ידי השמיים."
מרטין הוא הסופר שמוכר לכולנו בזכות הסידרה המופתית "שיר של אש ושל קרח" . אך מה שהרבה אנשים נוטים לשכוח זה שמרטין כתב עוד דברים חוץ מהסדרה הלא גמורה, ואחד מהם הוא מה שכונה בפי כל "המפגש של בראם סטוקר עם מארק טווין"- חלום קדחת. זהו סיפור שמתרחש על נהר המיסיסיפי החביב כל כך על טווין, כשברקע אוניות הקיטור צופרות והמלחים משמיעים קללות גסות. הדמויות הראשיות כתמיד אצל מרטין לא צבועות בצבעי השחור והלבן האופיינים לסטריוטיפים, וגם לא מעוררות בקורא את הרגשות הצפויים (אזהרה לכל מי שאוהב את הערפד שלו עם יתד בלב) של שנאה או אהבה. הדמויות הראשיות הן: אבנר מארש – איש נהר מחוספס והבעלים של חברת סחר נהר הקדחת (בעקבות אסון שפקד את מארש, מאחורי השם המפואר עומדת רק ספינת קיטור אחת – אלי ריינולדס הזקנה).
ג‘ושוע יורק – דמות מסקרנת, שבהתחלה מציגה את עצמה בתור אדם עשיר עם הרבה מוזרויות, משנה את זה לצייד ערפדים ולבסוף – המלך החיוור. דיימון ג'וליאן – ערפד, אכזרי, צמא דם, מאוד מרושע ומאוד חזק. הסיפור שלנו מתרחש במעלה ובמורד המיסיסיפי, כאשר בהתחלה אבנר מארש וג'ושוע הופכים להיות שותפים עסקיים, וג'ושוע ממן את חלומו הגדול ביותר של אבנר – לבנות את הספינה המהירה והמפוארת ביותר - "חלום קדחת". כל זה קורה בתנאי שאבנר מלמד את ג'ושוע, את כל מה שקשור לניווט ומתעלם מהמוזרויות שלו. והמוזרויות אכן רבות, אם לסכם אותן במילה אחת – "ערפדים" (חיוורים, לא אוהבים שמש וקטלניים מאוד), אבל אחרי דרישה עיקשת של אבנר ג'ושוע יוצא לסעוד עם כל הצוות בצהריי היום. בהמשך אנחנו עדים לעימות הבלתי נמנע בין ג'ושוע לדיימון ג'וליאן ולתוצאות המבלבלות שלו. אך הסיום הבלתי נמנע של המאבק המתרחש לכל אורך הספר מגיע רק כעבור 10 שנים מהפגישה הראשונה בין ג'ושוע לאבנר, ושם באותם עמודים אחרונים של הספר המרתק הזה אנחנו מגלים את מלוא עומק המשמעות של המושג ערפד.

במשך כל העלילה הקורא מוצא את עצמו בהתלבטויות לגביי האופי האמיתי והעיסוק של הדמויות. הרי מרטין ידוע בכך שהוא לא צובע את הדמויות שלו בצבעים אחידים, אין אצלו רע מוחלט או טוב מוחלט, כולם צבועים בצבעים של אפור. וכך במשך המחצית הראשונה של הספר הקורא מתלבט האם יש לו עסק עם ערפדים בכלל או האם מנסים להטעות אותו, ואחר כך הוא עובר בשטף להתלבטות האם לצדד בערפדים או להילחם בהם. וכל זאת באותה הנשימה, כי גדולתו של מרטין היא לא בכך שהוא כותב ספר טוב על ערפדים, אלא בכך שהוא מביא את הקורא למצב חדש, בו יש לו התלבטויות שונות ממה שהוא רגיל למצוא בספרי ערפדים. כאן הערפדים הם לא הרוע המוחלט (וגם לא הטוב), אלא מין מצב ביניים שכל חובב ערפדים דמיין לעצמו לפחות פעם אחת – ערפדים שיכולים להשתלט על התשוקה לדם, למה זה הופך אותם ? הרי כל ערפד מעונה שתיקחו תמיד מתחרט רק על זה שהוא נאלץ לרצוח חפים מפשע, וכאן הנושא הזה נפתר. איפה זה משאיר את הערפדים ? את הדילמה הזאת ועוד כמה פחותות ממנה מציב בפנינו מרטין. במין תמונת מראה לשאיפות שלנו, האם גם כאשר אין תירוץ הערפד ימשיך לשתות דם, או שהוא יוותר על זה ? והאם הוא צריך ?

הספר הזה הוא לא מה שבהכרח הייתי מציעה לקרוא למי שאינו בקיע בכלל בתחום הערפדים, כי מרטין עוסק רוב הספר בניפוץ כל המיתוסים המוכרים. אך זהו ספר קולח, שברגע שתופסים את הקצב שלו קשה להניח אותו מהידיים. הוא בהחלט מומלץ לחובבי מרטין, חובבי ערפדים ולכל אחד אחר שמוכן להסתכן בספר ערפדים לא שגרתי.

" ואז הוא הבין.כפי שתמיד הבין דברים כאלה. אבנר מארש אולי היה איטי, אבל הוא אף פעם לא שכח. הוא הבין. המשקה, חשב"











לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   זה מצדיק את זה כנראה.
22:38:00  27/08/2008 שימי  s_youngster@walla.com 
הספר נשמע לא משהו, ולמען האמת, אני משער שהוא באמת גרוע, ספרות המד"ב והפנטזיה בארץ על הפנים, וחבל שכך.

2   ילדי יהודה
19:47:00  25/02/2009 שילת  s_youngster@walla.com 
אתה צריך להוסיף דברים על ילדי יהודה .כי זה מעניין שיש ערפדים כיום ורוצים לדעת איך הם.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
רשימת סרטי הערפדים המלאה

דרקולה של בראם סטוקר במלואו ברשת


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב