כי זה רק עוד יום –סטרזינסקי נגד העולם החלק המסכם.
שי גרינברג

החלק השלישי והאחרון בסידרת הכתבות של שי גרינברג על היוצר השנוי במחלוקת סטרזינסקי.
עלול ואכן מכיל ספולירים
חלק שלישי

בסיפור One More Day (להלן OMD), נראה שפיטר יעשה הכל על מנת להציל את דודתו מיי שנורתה על ידי מתנקש, כאשר שד בשם מפיסטו מציע לו ולמרי ג'יין את חייה של מיי תמורת פרידתם. המעריצים מיהרו לחבר אחד ועוד אחד: קסאדה מגיע בעצמו ל ASM על מנת לבצע דה-חיתון לפיטר ו MJ. סטרזינסקי ממילא נתפס כמי שכבר אינו כותב את הסדרה מתוך השראה וחלק ניכר מהמעריצים שמחו להיפטר ממנו, אבל נראה שהרעיון מאחורי ההפרדה של MJ ופיטר הפריע להם יותר. סטרזינסקי החליט להגיב לאחד הדיונים האלה, אבל בהתחשב בהצהרותיו הקודמות, תוכן ההודעה היה די מפתיע.

ההודעה התפרסמה בתחילת דצמבר בקבוצת הדיון של מארוול, טרם פרסום הגיליון האחרון של OMD, אבל אפשרות הפרידה של פיטר ו MJ, ואופן הפרידה, כבר היו ידועים בנקודה זו. סטרזינסקי חזר שם על האמירה שקסאדה הוא הבוס, אבל הצהיר כמה הוא התנגד לצורה שבה הסתיים OMD, ואף סיפר על כך שביקש להוריד את שמו משני הגיליונות האחרונים. הוא גם הצליח איכשהוא להטיח את האשמה על סאגת "נורמן עשה את גוון סטייסי" חזרה על קסאדה, משהו שנראה שהוא שמר בבטן לא מעט זמן.

קסאדה חיכה עד לאחר סיום OMD כדי להגיב. בראיון, קסאדה השתמש באותה לשון השתלחות עטופת מחמאות שסטרזינסקי השתמש בה. הוא חזר והבהיר שהוא מצר על כך שנאלץ לשנות את הסיפור של סטרזינסקי, אבל הסיטואציה שהוא תיאר נשמעת כבר הרבה יותר מתאימה לסטרזינסקי שאנחנו מכירים.

לטענת קסאדה, לא רק שסטרזינסקי לא היה נגד הפרדת פיטר ו MJ, הוא יצר את הרעיון העלילתי שאפשר זאת – זמן רב לפני כן. קסאדה התחיל לצייר את הסדרה, אך הוכה בתדהמה כשקיבל את התסריט לגיליונות האחרונים. התסריט היה שונה מהרעיון שעליו סוכם עם סטרזינסקי. התסריט כפי שסטרזינסקי כתב אותו לא תאם את הגיליונות שלאחר OMD (הנקראים Brand New Day, או BND), שעליהם כבר החלה העבודה, והעלילה שלהם תוכננה קדימה לשנה וחצי הקרובות. ספציפית, הויכוח היה על האופן בו משליך הקסם של מפיסטו על החיים של פיטר פארקר כפי שתוארו בסדרה עד עתה. לפי הרעיון שסוכם עם סטרזינסקי, אירועים משמעותיים למעשה "יימחקו" מזכרונן של הדמויות. לסטרזינסקי היה רעיון אחר (שטרם פורט במלואו).
בנקודה הזו, קסאדה לא יכל לקבל את התסריטים של סטרזינסקי, ובסוף שיכנע את סטרזינסקי לכתוב את הסיפור כפי שנהגה במקור. גם את יתר הסיפור לא כתב סטרזינסקי לחלוטין, וקסאדה השלים ושינה אותו בעצמו. הגיליון האחרון של OMD מסתיים בקטע המהווה בסיס ל BND, שלחלוטין לא נכתב על ידי סטרזינסקי.

סטרזינסקי לא נשאר חייב, וציין שההתנגדות שלו נבעה מכך שהקסם של מפיסטו כפי שתואר בסופו של דבר הוא בלתי הגיוני ומלא בחורים, ושהרעיון שהוא הציע היה מאפשר למארוול פתרון יותר סביר לבעיה. הוא המשיך והביע ביקורת על נושאים נוספים בעלילת OMD, אבל שוב חתם בכך שהוא מכבד את קסאדה והחלטותיו. כפי שצויין כבר בכתבה ובראיון עם קסאדה, סטרזינסקי עדיין מועסק במארוול נכון לרגע זה – הוא כותב את הגרסא המחודשת של Thor, ובנוסף לה סדרה מוגבלת בשם The Twelve שעוסקת בגיבורים מתקופת הזהב של הקומיקס שמגיעים לעידן המודרני. קסאדה טוען שאינו מסוכסך עם סטרזינסקי, אבל ההתנצחויות שלהם מוכיחות אחרת.

בכל מקום אחר סטרזינסקי היה כבר מזמן בחוץ. קסאדה התבדח בראיון על כך שהיו מי שטענו שההודעה של סטרזינסקי הייתה תרגיל שיווקי להעלות את מספר הקוראים של OMD. אבל העובדה שסטרזינסקי ממשיך ללכלך על קסאדה ללא ספק תפגע במכירות של ASM. סטרזינסקי מקפיד לציין בכל הודעותיו שהוא מבין מהיכן קסאדה בא, כי גם הוא היה בפוזיציה הזו בעבר, אבל קשה להאמין שסטרזינסקי היה ממשיך להעסיק עובד שמלכלך עליו באינטרנט. בעיקר, ההתנצחויות מעידות על חוסר תקשורת בין קסאדה לסטרזינסקי. הסיטואציה שבה סטרזינסקי נותן תסריט שאינו התסריט שסוכם עם מארוול היא אופיינית לסטרזינסקי הישן, זה שלפני תקופתו במארוול.

קסאדה, מצידו, לקח החלטה שבבירור משרתת את התמונה הגדולה והביזנס על חשבון הסיפור. קסאדה יכול היה לתפור את הסוף של סטרזינסקי לסיפור החדש – זה פשוט היה עולה לו יותר מדי. קסאדה גם מקפיד לציין את שיקולי הלו"ז שעמדו מול עיניו – אמירה מעניינת ממי שעד לא מזמן תירץ והגן על איחורים של יוצרים בחברה שלו. במידה מסויימת, ההחלטה של קסאדה פוגעת בתדמית של מארוול כמעוז החופש היצירתי. קסאדה כנראה הסתכסך בעבר עם כותבים, אבל לא עם כאלה עם פה גדול כמו של סטרזינסקי.

אבל נראה שסטרזינסקי וקסאדה צריכים זה את זה. קסאדה צריך את סטרזינסקי כי מדובר בשם שמביא איתו קוראים. מעבר לכך, מעבר של סטרזינסקי לחברה אחרת הוא תסריט שקסאדה אינו מעוניין בו. סטרזינסקי בעיקר נהנה מאוד מלשחק עם הגיבורים האהובים עליו, ובמקביל ליצור יצירות עצמאיות שאותן לא יכל ליצור במדיום אחר (בהן לא נגעתי בכתבה זו). לבסוף, חייבים לזכור שבמשך חמש שנים סטרזינסקי הוכיח שהוא מסוגל לנצל יפה מאוד את החופש היצירתי שקסאדה נתן לו, וגם להיות כותב שכיר בשירות האירועים של מארוול. שיטת העבודה במארוול אפשרה לו לעבוד לבד או להיות מעורב כפי שירצה, וייתכן ששניהם יהיו מסוגלים לראות את OMD כתקרית בודדת.

ללא קשר להשפעה על יחסיהם, OMD מעיד על הכיוון שאליו הולכת תעשיית הקומיקס. בקרב בין סטרזינסקי לקסאדה, מתברר שהמעריצים אפילו לא היו פקטור. בכלל לא בטוח שקסאדה היה מצליח להפריד את פיטר ו MJ ללא כותב כמו סטרזינסקי עם הנכונות לעשות זאת. קסאדה גם מצהיר במפורש שחשיפת הזהות של ספיידר-מן נעשתה מתוך ידיעה ש OMD הולך למחוק את המאורע הזה. סטרזינסקי הצהיר שהוא רצה גם למחוק את הילדים של נורמן וגוון, אבל לא קיבל את הצ'אנס. חייבים לתהות כמה מהחופש היצירתי שקיבל סטרזינסקי ב ASM עוד לפני כן ניתן מתוך ידיעה של שני הצדדים שמתישהו הולכים להוריד את המים.

אולי הצורך של סטרזינסקי במארוול ובמעריציה פחת בזמן האחרון בשל הצלחתו הפתאומית במדיומים אחרים. סטרזינסקי מכר תסריט לסרט עם אנג'לינה ג'ולי בבימויו של קלינט איסטווד (שכבר סיים את צילומיו), ולמספר סרטים נוספים, בינם גם סרט על הגולש הכסוף. סטרזינסקי הצליח להחיות את בבילון 5 ב DVD, ונראה שמדובר בפרוייקט שימשיך לאחר שביתת הכותבים. ייתכן שמדובר כאן בתקופה חדשה בקריירה של סטרזינסקי, אבל אפילו אם סטרזינסקי יעזוב את מארוול, קשה לראות את סטרזינסקי עוזב את הקומיקס – פשוט כי כרגע זהו עדיין מקום שבו הוא יכול להביע את עצמו באופן די קבוע ועם תלות מעטה בהחלטות מערכתיות. ואם יש משהו אחד שסטרזינסקי אוהב לעשות, זה להביע את עצמו.





לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   מגניב שיעזוב את מארוול וייקח את קסאדה גם!
15:11:00  19/01/2008 זיו   


לתחילת הכתבה
 
קישורים
לחלק הראשון בסידרת הכתבות

לחקל השני בסדרת הכתבות


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב