|
|
|
|
|
|
מי (באמת) מסתתר מאחורי המסכה?
דורון כהן
|
|
מי הם גיבורי הקומיקס אותם אנו מעריצים? מומחה המדור לענייני עיצוב בוחן את ההשפעות הסגנוניות השונות, על חיי גיבורי הקומיקס.
|
במבט ראשון כולם דומים: טייטס הדוקים בצבעים זוהרים. אבל כשבודקים קצת יותר לעומק את עיצוב התלבושות ואת סיפורי הרקע של גיבורי הקומיקס הפופולאריים ביותר - וגם של אויביהם הידועים לשמצה - ניתן לגלות מאפיינים בולטים ומעניינים המבדילים בין יצירי מרוול ודי.סי. הבדלים אלו מובילים למסקנה כי בעוד שבדי.סי ציירו בעיקר בני אדם, הרי שבמרוול ציירו מוטציות.ההחלטה להלביש סופר-גיבור בבגדי גוף הדוקים, ולא משנה אם הוא מבית מדרשו של סטן לי או לא, נובעת - כפי שיודע כל מי שחשקה נפשו לצייר קומיקס - מההנאה הצרופה של המאייר בציור האנטומיה האנושית על כל חמוקיה, שריריה ותנוחותיה המגוונות בזמן פעולה או מנוחה. הטייטס הצמודים מאפשרים למאייר לצייר למעשה את דמויותיו בעירום, עם שינויים מזעריים המתבקשים פה ושם. הצבעוניות החזקה היא פועל יוצא של המגמה הנ'ל: אלמלא היו הגיבורים נבדלים זה מזה בצבעים בולטים, קשה היה להבדיל ביניהם. נוספת על כך העובדה שטרנד הסופר-גיבורים ככלל יועד לקהל ילדים הצורך גם מוצרי לוואי (צעצעועים, פוסטרים, בגדים וכד') ומשום כך לצבעוניות העזה יש גם סיבות שיווקיות טהורות (חשוב לזכור כי המדובר בשנות ה 40 - 70 כאשר - בניגוד להיום - פלח הגיל הממוצע של צרכני הקומיקס האמריקאי היה 7 - 15 ). לכן הגיבורים היו צריכים לבלוט הן במראיתם והן בכוחותיהם. לכל הגיבורים הראשיים של שתי החברות היו תכונות וכוחות הנראים לעין (וניתנים לציור): תעופה, חסינות לכדורים, זריזות ואתלטיות, שיגור קרניים ושדות אנרגיה, כוחות טלפתיים מיוחדים (המסוגננים כעיגולים או קשתות), כלי נשק שונים ומשונים, ועוד ועוד.מעניין לגלות כי צבעוניות עזה וססגונית מאפיינת גיבורים 'עליזים', הפונים לקהל הצעיר יותר. מעצבי הדמויות הקפידו להלביש גיבורים 'רציניים' ואפלים יותר, בגוונים מונו-כרומאטיים כהים וזוהרים פחות: באטמן (והיפוכו המוחלט רובין), DEADMAN, דרדוויל, הפנתר השחור, המעניש, ועוד. דוגמא קלאסית לעניין זה הוא השינוי העיצובי שחל ב'פנס הירוק': כשהומצאה הדמות (1940) היא הולבשה בשלל צבעי הקשת ( מכנסיים ירוקות, חולצה ומגפיים אדומות, מסיכה שחורה, גלימה בגוון סגול כהה) ונראתה כמו ליצן. הוא היה אז עוד סופר גיבור וסיפור הרקע שלו היה שילוב בין נוסחאות קומיקס קלאסיות לסיפורי אלף לילה ולילה (אלדין ומנורת הקסמים). בשנת 41 אף הוצמד לו עוזר משעשע (נהג מונית!) שצויר בסגנון קריקטוריסטי. אולם בשנת 1959 קבלה הדמות תפנית חדה לכיוון רציני יותר, על טהרת המד'ב. היא כבר לא הייתה רק הגיבור הבודד הכל-יכול הנלחם בפשע: האל ג'ורדן התגלה כבורג קטן במערכת קוסמית ענקית ומשומנת היטב של שומרי גלקסיה, חייל אחד בצבא שלם של 'פנסים ירוקים' - ותלבושתו שונתה בהתאם , לגווני הירוק-שחור שאנו מכירים כיום: מונוכרומטית, הרמונית, כיאה ל'מדים' של צבא השומר על שלום הכוכבים.בהתאם לתקופה ההיא הטוב היה יפה (או חמוד) והרע היה גרוטסקי, מעוות ומכוער. ספון הוא תוצר מובהק של שנות ה-90 ואם היה נוצר לפני חמישים שנה הרי שקרוב לודאי שהיה משתייך לקבוצת הרשעים. הניסיונות החלוציים הראשונים להפר את החוקיות הנ'ל החלו רק לקראת תחילת שנות ה- 70 בדמויות כמו ה - DEADMAN (67), SWAMP-THING (71), JONAH HEX (72) והגוסט ריידר ( 72 ). אחריהן הגיעו דמויות מורכבות יותר, בעלות חזות רגילה שלא ניחנו בכוחות-על : המעניש ( 74 ), מאסטר הקונג-פו ( 73 ), ג'ון קונסטנטין HELLBLAZER (84), THE QUESTION (86 ) ואחרים. כשבוחנים לעומק את סוגיית עיצוב הדמויות בשתי חברות הענק אין ספק כי ההבדל הבולט ביותר הנראים לעין הוא המראה החיצוני. לצורך ההשוואה ניקח קבוצה של עשרת הגיבורים הידועים והפופולאריים ביותר מכל חברה, שהומצאו מסוף שנות ה- 30 ועד תחילת שנות ה- 70 של המאה הקודמת. מטעם חב' מרוול נמצא כמובן את ספיידרמן, איש הברזל, הענק הירוק, הגולש הכסוף ( טענות על התרגום נא להפנות אלי), גוסט ריידר, דרדוויל, קפטן אמריקה, ד'ר סטריינג', ת'ור וארבעת המופלאים. מטעם די.סי נפגוש את סופרמן, באטמן, רובין, הפנס הירוק, החץ הירוק, הפלאש, וונדר-וומן, אקוומן, הוקמן ומפלצת הביצה (SWAMP-THING).ניתן להבחין בנקל כי בדי.סי השתדלו לשמור על מראה אנושי של הדמויות: למעט מפלצת הביצה, כל גיבורי די.סי נראים כבני אדם לכל דבר, כאשר על פניהם מסיכות המכסות רק את החלק העליון של הפנים ומותירות אף, פה וסנטר חשופים או ללא מסיכה כלל. מגמה דומה מאפיינת גיבורים אחרים של התקופה ההיא כאדם סטריינג' , האטום או פלסטיקמן. במרוול לעומת זאת, המגמה הייתה הפוכה ונועדה לטשטש את המראה האנושי של גיבוריה: אם ע'י מסיכות 'קפואות' נטולות הבעה המכסות את כל הפנים ( ספיידרמן, איש הברזל ) ואם ע'י הפיכתם לדמויות לא אנושיות כלל: הענק הירוק, גוסט ריידר, הגולש הכסוף ושניים מארבעת המופלאים.אצל 'רשעי-העל' המפורסמים של אז נגלה מגמות דומות: בדי.סי הם נראו כבני אדם או כקריקטורות גרוטסקיות של בני-אדם שנותרו עם שריד של מראה אנושי כדוגמת לקס לות'ור, הג'וקר, הפינגוין, הרידלר, דו-פרצוף, ואחרים. במרוול רוב הרשעים נראו כמוטציות שונות ומעוותות: ד'ר דום, הלטאה, רד סקאל, הגובלין הירוק, הלידר ועוד. מובן שנמצא יוצאי דופן בשתי החברות, אך עדיין הסטטיסטיקה מראה בבירור על המגמות הנ'ל. האקס-מנים (שהופיעו לראשונה ב- 63 אך זכו לתהילה אמיתית רק עשר שנים מאוחר יותר ) התפרסמו בדיוק בשל הניגוד שהיה כל כך מיוחד בעולם של מרוול: מוטציות שנראו אנושיות. כשמנסים להבין את הסיבה להבדלים האלה חשוב לזכור כי רוב הדמויות של די.סי הומצאו ועוצבו יותר מ - 20 שנה לפני הדמויות של סטן לי. לפערי השנים הייתה השפעה מכרעת - ספיידרמן וחבריו באו לעולם בשנות ה - 60 העליזות שאופיינו בליברליות, ילדי הפרחים והפופ ארט.בדי.סי עיצבו גיבורים שנראו אנושיים - כיוון שלמעשה הם היו באמת אנשים רגילים לגמרי - או לא היו אנושיים מלכתחילה ! כך למשל נמצא שגיבוריהן של סדרות שלמות ומצליחות של די.סי היו למעשה חייזרים לכל דבר, שלפי קוד היופי והגבורה של שנות ה- 40 וה- 50, היו חייבים להראות כבני אדם יפים ואציליים. הידוע שבהם הוא כמובן סופרמן, שנראה יותר אנושי מכל האנשים על פני כדור הארץ גם יחד ; אקוומן שהיה יותר דג מבן אדם, לא יכול לשהות מחוץ למים יותר משעה ובכל זאת נראה כמו רוברט רדפורד, ועוד חייזרים חביבים אחרים מהתקופה ההיא כ- JON J'OZZ ששינה צורתו לאדם לעתים תכופות ,וה'טורנדו האדום'. בעוד החייזרים הסתובבו בינינו ונראו אנושיים לכל דבר, דווקא הגיבורים הארציים לבשו מסיכות. כך מתחוורת לנו סיבה נוספת להבדלי הגישה העיצובית בין מרוול ודי.סי. אם נגדיר 'סופר-גיבור' כבן-אדם בעל כוחות על אנושיים, נגלה כי מתוך עשרת גיבורי די.סי שהוזכרו קודם רק שניים הם כאלה: הפלאש והפנס הירוק. באטמן, רובין והחץ הירוק לא ניחנו בכוחות-על, הם בעצם אתלטים מוכשרים שיכלו להתחרות בכל אולימפיאדה איש-איש בתחומו. מפלצת הביצה היא& מפלצת, שבגלגולה הראשון לא הייתה בעלת כוחות מיוחדים כלשהם. בדיקה נוספת של הששה הנותרים רק תגלה לנו כי שלושה מהם אינם אנושיים כלל - הם חייזרים, ומכאן כוחות העל שלהם: סופרמן, אקוומן והוקמן. גם וונדר וומן היא למעשה מעין חייזרית בהיותה שייכת לגזע מיתי-דמיוני של אמזונות ולא בת-אדם רגילה. נותרנו רק עם הפלאש והפנס הירוק, שהיו פעם בני אדם רגילים והפכו ל'על-אנושיים'. כך שרוב גיבורי העל האמיתיים מבית די.סי לא היו בני אדם - הם היו דמויי אדם (HUMANOIDS).הנבחרת של מרוול תגלה לנו כצפוי את ההיפך: דווקא משום שרוב גיבוריה היו בני אדם רגילים וארציים שעברו מוטציה, הקצינו המעצבים לפעמים את השינוי בהעניקם לדמויות מראה לא אנושי. כך נמצא שפיטר פרקר הילדון היורמי הופך לספיידרמן ('המדהים') בעל המראה המאיים, טוני סטארק חולה הלב הופך לאיש הברזל ה'בלתי מנוצח', רוברט ברוס באנר המדען הצנום, הופך לענק הירוק המפלצתי, ג'וני בלייז הצעיר הופך לגוסט ריידר המפחיד, וכן הלאה. שינויים דרמטיים וקיצוניים בין 'בשר ודם' ל'כוחות על' היו מוטיב מקובל בעיצוב הדמויות של מרוול, כפי שניתן להבין גם ממאט מרדוק העיוור ההופך לדרדוויל ('האיש ללא פחד') או אל הרעם האימתני ת'ור ההופך לד'ר דונלד בלייק הצולע, למען ילמד ענווה מהי.במבט לאחור ניתן לסכם כי משנות ה- 40 ועד שנות ה- 70 נטו היוצרים של די.סי לשמרנות מסוימת בכל הנוגע לעיצוב הוויזואלי של הדמויות. במרוול העיזו יותר - בעיצוב תלבושות כמו גם בחיפוש צורני מקורי לדמויות עצמן. דמויות מצליחות ולא מיופיפות כגון הענק הירוק, THE THING או הגוסט ריידר שהפכו לחלק מזרם המרכזי בקומיקס האמריקני כבר לפני שלושים וארבעים שנה, סללו את הדרך להצלחתן של הדמויות הגרוטסקיות של השנים האחרונות: ספון, לובו , ודומיהם.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 0 תגובות
|
תגובות
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|