על דרקונים, מבוכים ורמחים - סקירת עולם
משה גולדמן

עולם הפנטזיה 'רומח הדרקון' הוא אחד מעולמות הפנטזיה הגדולים ביותר, אם לא הגדול שבהם. עד היום יצאו לאור יותר ממאה ספרים תחת הכותרת 'רומח הדרקון', ונראה כי היד עודנה נטויה.
עולם זה צבר לעצמו עדר עצום של חסידים בלתי מתפשרים, אך הוא ויוצריו מהווים גם מוקד לשנאה עזה מצד המתנגדים ל'פנטזיה נוסחתית' - כלומר, תת ז'אנר הפנטזיה שנוצר בעקבות 'שר הטבעות' של טולקין ומתקשר לתרבות משחקי התפקידים 'מבוכים ודרקונים'(D&D). כתבה זו תנסה לתת סקירה אובייקטיבית על עולם רומח הדרקון, על יתרונותיו וחסרונותיו.עולם רומח הדרקון נוצר לראשונה ב 1982 כרעיון לסדרת הרפתקאות משחקי תפקידים שתהייה קשורה לסדרה של ספרים. ואכן, הטרילוגיה הראשונה של רומח הדרקון, 'הרשומות', נוצרה בחלקה הגדול בהשראת משחקי התפקידים ששיחקו כותביה, מרגרט וייס וטרייסי היקמן (האחרון הוא גבר). בספר הראשון, 'דרקונים של דמדומי הסתיו', הורגשה במיוחד היותו קובץ של הרפתקאות אקראיות המתרחשות אחת אחרי השנייה, אשר מציג דמויות כמעט סטריאוטיפיות- האביר, הברברית, האתנחתא הקומית, המכשף המיוסר וכו'. זוהי לפי דעתי נקודת השפל של הספר. הטרילוגיה סיפרה על חבורת גיבורים(חלקם בעל כורכם) שיצאו להילחם בשרי הדרקונים הרשעים שיצאו לכבוש את הארץ. טרילוגיה זו הניחה את היסודות לעולמו של רומח הדרקון- 'קרין'. בתחילה נראה עולם זה טולקיני למדי. שוב אנו פוגשים עולם אשר מאוכלס על ידי בני אדם מצד אחד, ומן הצד השני בגזעים שכמו יצאו מתוך 'שר הטבעות': אלפים(Elves)- מאריכי חיים ורואים את עצמם כנעלים על השאר. ההבדל ברומח הדרקון לעומת שר הטבעות הוא שהאלפים של וייס והיקמן אינם בני אלמוות, וגם פחות 'טובים אוטומטית', אבל העיקרון זהה. גמדים(Dwarves)- מאפיינים זהים, שוב גמדים מזוקנים אשר חיים מתחת לבטן ההרים(או לפחות חלקם), נושאים גרזנים ומתעסקים בבנייה. יצורי אופל- האורקים של טולקין היו גזע עבדים אשר שירת את שר האופל. הגזעים הרשעים של רומח הדרקון הם במידה רבה זהים- הגובלינים, ההוב-גובלינים והדרגונים(Draconians) הם חסרי מולדת ושאיפות פוליטיות משל עצמם. הם מוצגים בעיקר כחיילים של מלכת האופל, האלה טאקיזיס. זו בתורה, מזכירה לא מעט את סאורון, שהיה דמות כמעט אלוהית בפני עצמו. שניהם לא הוצגו כמעט 'פנים מול פנים' אל מול הקורא, אלא אך ורק בתור רשעים אולטימטיביים אשר רוצים לכבוש את הארץ. הדמיון אינו נגמר בדמויות ובגזעים. כמו בעולמו של טולקין, גם בקרין, מרב ההתרחשויות מתרחשות ביבשת אחת מרכזית ומרובת ארצות. בשר הטבעות הייתה זו ה'ארץ התיכונה' ואילו ברומח הדרקון מדובר ב'אנסאלון'. אפילו מספר מרכיבים עלילתיים מזכירים את עלילת שר הטבעות (לא שאני רומז להעתקה והפרת זכויות יוצרים, חס וחלילה)- בשני המקרים המדובר במלחמה ביו כוחות הטוב לבין אלו של הרוע על גורלו של העולם; תניס חצי-אלף ולאורנה נסיכת האלפים המאוהבים אינם יכולים שלא להזכיר את אראגורן וארוון מ'שר הטבעות', עם כל ההבדלים בין הדמויות והסיפורים; החיפוש אחר רומחי הדרקון (שנתנו לעולם הספרים והמשחקים את שמו) ואחר שאר חפצים שיעזרו במיגור כוחות האופל, מזכיר במידת מה את המסע להשמדת הטבעת; יש אפילו יער אפל בספרים הראשונים של שני הטרילוגיות.אבל עד כאן הדמיון. טרילוגיית 'הרשומות' הציגה גם מאפיינים חדשים שהפכו לבסיס לשאר הספרים. הוצגו שלושת מסדרי הכישוף: הלבן, האדום והשחור. הוצג גזע חדש- הקנדרים, יצורים מעצבנים למדי וחסרי פחד, שואפים להרפתקאות והם חסרי חוש כבוד לבעלותם של אנשים על חפציהם. הוצגו הדרקונים, חלקם משרתי מלכת האופל, וחלקם משרתי הטוב. למען האמת, הצגה זו של הדרקונים הפכה אותם למשניים למדי בסיפור, אחרי הכל. הם, כמו גם רומחי הדרקון הנם בסך הכל כלי נשק במאבקם של הצדדים הלוחמים, ואין זה משנה כמה עתיקים וחכמים הדרקונים יהיו. מעל לכל- בטרילוגיה זו ניתן להבחין במוטיב העיקרי שיהווה גם בהמשך את הקונפליקט העיקרי בו עוסק העולם(וגם הוא אינו חדש לז'אנר הפנטזיה)- המאבק לשליטה ולאיזון בין ה'טוב' ל'רע', ומה שביניהם. האלים בקרין מתחלקים לשלוש קטגוריות- טובים, רעים, וניטרליים. הטרילוגיה הראשונה מפגישה אותנו(למרבה האכזבה) רק עם שלושה אלים (בעיקר), ראשי הפנטאונים של כל צד. האל הטוב, פלדין; אלת הרשע, טקיזיס; ואל הנייטרליות- גיליאן. המכשפים בעולם של קרין נחלקים גם הם לשלושה קטגוריות, הלבן, האדום והשחור, כל מכשף על פי נטייתו לטוב, נייטרליות או רוע. הקונפליקט הזה מתבטא גם בסיפורי הדמויות השונות- התאהבותו הכפולה של תניס בלאורנה האלפית התמימה מן הצד האחד, ומן הצד השני משיכתו חסרת המעצורים כלפי קיטיארה, בת אדם אשר השתעבדה מרצון לרוע; סיפורו של רייסטלין, המכשף אדום הגלימה אשר הקריב את בריאותו למען הכישוף (כלומר למען הכוח) ואשר ממשיך ומחליף את גלימותיו לשחורות בחיפושו אחר כוח; וישנו גם סער בהיר להב, האביר האולטימטיבי, שלבסוף גם מקריב את חייו למען הצדק.המסקנה המתבקשת בסופה של הטרילוגיה היא שיש לשמור על איזון בין הטוב, הרע והנייטרלי. ולראיה, מלכת האופל הובסה ע'י בגידתו של רייסטלין, נתינה החדש, שהרי 'הרוע פונה תמיד כנגד עצמו' ולכן לעולם לא ינצח. ומנגד- מסופר לנו שלפני מספר מאות שנים, הטיחו האלים הר אש אשר הרס ושינה את העולם בעקבות זעמם על 'המלך הכהן'. המלך הכהן שלט בעידן בו הייתה ידם של כוחות 'הטוב' על העליונה, אך הוא הפך את שלטון הטוב לגזענות, תכנן להשמיד את הגזעים שנחשבו ל'רעים' בעינו, רדף את המכשפים ולבסוף פנה כנגד האלים עצמם. מעשה זה גרם לנטישת בני האנוש על ידי האלים (אחד המעשים החשובים ב'רשומות' הוא גילוים המחודש של האלים בידי בני האנוש). מכאן שעודף יתר של 'טוב' יכול בעצם להיות רע, ואין טוב או רע אולטימטיביים. מסקנה זו מתנגשת עם חלוקתם הברורה של האלים, וקיומם של הגזעים הרשעים. מצד אחד מראים לנו שגם האלפים עשויים להיות אכזריים, כפויי טובה ואנוכיים, אך מצד שני לא מראים לנו שהגובלינים יכולים להיות רכי לב, בנסיבות מסוימות. לאחר הטרילוגיה הראשונה הגיע טרילוגיית 'אגדות', גם היא מאת מרגרט וייס וטרייסי היקמן. טרילוגיה זו התמקדה ברייסטלין ואחיו, קרמון. היא חקרה את היחסים ביניהם תוך כדי סיפור ניסיונו של רייסטלין לתפוס את מקומה של טקיזיס ולהפוך לאל. תוך כדי מהלך האירועים, נוסעות הדמויות בזמן לתקופות שונות בהיסטוריה של קרין וכך אנו למדים בין השאר, יותר על האירועים הקשורים ב'מלך כהן'. כמו כן נוספות שתי דמויות חשובות- קריסניה, כוהנת פלדין האל הטוב, אשר מתאהבת ברייסטלין הרשע; ודאלאמר, מכשף אלף לובש גלימות שחורות, אשר נודה בשל כך ממולדתו. דאלאמר ורייסטלין הם שתיים מהדמויות היותר מעניינות ברומח הדרקון. את הסיפור מלווה גם הקנדר גדילן קוץ רגל. עמדתו המרכזית של גדילן מבטאת את סגנון הכתיבה של וייס והיקמן, אשר משלבים (או מנסים לשלב) קטעי הומור רבים בסיפוריהם. טרילוגיה זו טובה בהרבה מהראשונה, בעיקר בשל זרימתו הנקייה יותר של הסיפור. לעומת הטרילוגיה הראשונה שנראתה לעתים (במיוחד בתחילתה) נוסחתית במידה מוגזמת ורצופה שרשראות של הרפתקאות משמימות, וחסרות אמירה אמיתית, הטרילוגיה השנייה היא יותר ממוקדת. היא לא חפה משטויות (שמסתבר שיש אנשים שפשוט מאוהבים בהן) אבל במקרה זה הן נסבלות יותר.כך או כך, הספרים זכו להצלחה עצומה, ובעקבות שתי הטרילוגיות הללו החלו סופרים נוספים לכתוב ספרים בעולם רומח הדרקון. חלק מהספרים הללו מספרים על קורותיהם של 'גיבורי הרומח' בימים מוקדמים יותר, בטרם המלחמה ואחרים ממשיכים לפתח, ולחקור את עולם קרין לאורך ורוחב ההיסטוריה, והמרחב הגיאוגרפי. הגזעים קיבלו נופח ועומק רב יותר ודמויות היסטוריות שהוזכרו בשמן בלבד, קיבלו אישיות וסיפור מלא. יש לציין, שחלק מהמעריצים מחשיבים חלק מספרים אלו כ'לא-קאנוניים' ומעדיפים להסתמך על וייס והיקמן בלבד לתיאור האירועים. לפני מספר שנים, חזרו וייס והיקמן בכל הכוח לעולם רומח הדרקון, לאחר שעבדו על פרוייקטים אחרים. הם כתבו את הספר 'הדור השני' אשר תיאר את קורותיהם ילדיהם של 'גיבורי הרומח', עשרים שנה לאחר מאורעות 'הרשומות'. בספר זה גם הוצגו רמזים לספר הבא בסדרה- 'דרקונים של להבת קיץ'. ספר זה, שהוצג כמעין ספר רביעי בטרילוגיית רשומות, סיים למעשה את העידן הרביעי בקרין ושינה את העולם מקצה אל קצה. הוא גם הראשון בעולם רומח הדרקון שכמעט ועלה על הציפיות, והצליח לרגש בחלקים מסוימים. בספר זה ניכרת רוח חידוש והמצאה רבה יותר מאשר ראינו בספרים הקודמים. הקוראים מתוודעים לסיפור בריאתה של קרין, לשורה ארוכה של אלים שלא הוזכרו בספרים הקודמים והעולם של קרין נראה כעת, סוף כל סוף, חי ונושם ועצמאי. גם הכתיבה השתחררה כמעט לגמרי מרוח הרפתקנות היתר שהעיבה על הספרים הראשונים (למרות שקוראים לא מעטים ודאי מתגעגעים לימי ה'חלוציות' של רשומות) ומציגה מצב פוליטי מעניין לצד דמויות ואירועים פחות צפויים מראש. (מכאן ועד סוף הכתבה הספוילרים הם על אחריות הקוראים בלבד). הספר(ומספר ספרים נוספים אשר יצאו במקביל לו) מתאר את פלישתם המחודשת של כוחות האופל לאנסאלון, אך הפעם לא מדובר ביצורי אופל חסרי בינה (טוב, לא רק בהם). הפעם עומדים בראש המתקפה אבירים השואבים את השראתם מאבירי הטוב. מלכת האופל הבינה את טעויותיה והחליטה לאמץ את יתרונותיהם של אויביה. האבירים אשר יוצאים לכבוש את הארץ בשמה, הם אנשי כבוד אשר מתייחסים בהערצה כמעט אל אויביהם, כל עוד אלו מתגלים כאנשי כבוד כמוהם, אך הם נאמנים לחלוטין למלכתם ולמטרה. במקביל, משתחרר לעולם 'כאוס', אבי האלים, אשר נחוש בדעתו להשמיד את האלים ואת כל יצירתם. אל הטוב, פלדין, מבין שאין לו כל ברירה. הוא מניח לכוחות הרשע להשתלט על העולם על מנת לאחד אותו לקראת הקרב המכריע מול כוחותיו של כאוס, קרב בו כולם יצטרכו להילחם על עצם הישרדותם. במצב אירועים זה נשאלת השאלה, האם הרוע במתכונתו הנוכחית הוא רע כל כך? הערים הרי לא הרוסות, האנשים ממשיכים בחייהם, הפשע הצטמצם. האם זה שווה את אבדן החופש והחירות? בספר משולבים חלק מהדמויות הותיקות בנוסף לחדשות אשר הוצגו ב'הדור השני'. בסוף הספר מובס כאוס אך לא לפני שהאלים נאלצים לעזוב את העולם. במצב אירועים זה נראה כי קרין לעולם לא תהייה מה שהייתה בעבר. לאחר פרסום ספר זה התפרסמו שורה של ספרים אשר לא נכתבו על ידי וייס והיקמן ומספרים על קרין של העידן החמישי- עידן בני התמותה. כיום מתפרסמת הטרילוגיה האחרונה(עד כה, לפחות) של וייס והיקמן- מלחמת הנשמות. טרילוגיה זה עתידה לשנות פעם נוספת את פניה של קרין. ביקורת על הספר הראשון בטרילוגיה(אשר לא פורסם עדיין בעברית), 'Dragons of Fallen Sun', יתפרסם באתר ISF בקרוב.



לידיעה זו התפרסמו  15  תגובות
תגובות
1   להשוות את הסידרה לזו של טולקין, זה כמו לחפש דמיון בן הסבא לנכד..
00:00:00  06/08/2002 Raistlin  messer-r@inter.net.il 
כולם יודעים שטולקין הוא אבי סיפורי הפנטזיה. על היצורים שיצר ביססו את ה-D&D, ודומיו, ועל ה-D&D התבסס עולם רומח הדרקון. לעשות השוואה כזו היא ממש אינה פיירית לסיפור, ואם כבר מחפשים משהו להשוות, הייתם יכולים לעשות זאת עם האחים של הסדרה, כמו סיפורי "הממלכות הנשכחות" ושאר העולמות הקיימים. המאבק בין הטוב לרע קיים בכל סיפור, אם זה בגלוי, או לא, ההדגש לא צריך להעשות דווקא על זה. פיתוח הדמויות ברומח הדרקון, הוא בין המדהימים שקראתי, לכל אחת יש רקע, חברים, ומה לא, בדומה לשחקני ה-D&D שממציאים זאת על דמויותיהם, אבל היחסים בין הדמויות לא היה יכול להיות טוב יותר. כפי שאמרתי, הייתם צריכים להדגיש זאת יותר, מאשר רק לסווג את הדמויות השונות לגזעים, ולאמר שהיחסים בסיפור דומים לאלה שבטולקין, כי הרי לקחתם רק מעשה אחד מבין אלפים. עוד דבר, אמנם הזכרתם את הגזעים העיקריים, אך יש מגוון רחב יותר, שכחתם לציין את סוגי האלפים, אלפי סילבנסטי, ששומרים על עצמם מפני העולם, אלפי קלינסטי שדווקא פתוחים כלפיו, האלפים "הברבריים" ואלפי הים, ולא רק - אלפים, יש לכולם נטיות משלהם, וחוקים שונים. ישנם גזעים קסומים, כמו האירדה שדיברו עליו ב-"דרקוני להבת קיץ", ועוד רבים אחרים. אז אנא מכם, הכתבה הזו לא באה להראות לנו כמה הסדרה מצליחה ברחבי העולם, אלא באה להשוות בין הסבא לנכד, מה שלא מוצדק בכלל. אבל כל מי שקרא את הסדרה, ובאמת העמיק, יודע להכיר בסיפורים המדהימים של "רומח הדרקון" ולא מחפש במה זה שונה או דומה לאחרים. נקודה למחשבה..

2   לרייסטלין - אהא....
00:00:00  06/08/2002 קלומפטר   
להשוות בין רומח הדרקון לבין טולקין זה כמו להשוות בין פטריק-קים לשייקספיר - נקודה למחשבה...

3   כן, נכון, בין סבא גאון לבין נכד הסובל מפיגור שכלי.
00:00:00  07/08/2002 איציק   
כל השוואה שכזו היא עלבון לטולקין. פשוט לא יאומן איך ניתן לקחת יצירת מופת כמו זן של טולקין ולהפוך אותה למעין ביצה רדודה של רעיונות שחוקים והבלים. רומח הדרקון מיועד לילדים עד גיל 12 ולאילה מבניהם שאינם מפותחים במיוחד.

4   סידרה מפגרת. חד וחלק.
00:00:00  07/08/2002 אסף   

5   יפה לראות שיש אנשים בעלי דעות שונות
00:00:00  08/08/2002 משה   
בתגובה ל-Raistlin, אני אסכים איתך בנקודה שלא רק סדרת רומח הדרקון "חטאה" ביצירת עולם הדומה באלמנטים רבים שלו לעולמו של טולקין.

6   תגובה לתגובות.
00:00:00  09/08/2002 La Gamba  Bennyfell@hotmail.com 
טולקין יצר את הפנטזיה כמו שאינשטיין יצר את הפיזיקה...

טולקים העתיק כמעט הכול מכל מקום אפשרי, ורק חיבר אותם למקום אחד. לכל דבר פנטסטי שם יש מקור דומה ב99% למיתולוגיה כלשהיא.
מעניין למה אנשים שאינם סובלים את הסדרה הזאת טורחים לקורא ביקורת עליה, ואף להשמיץ בעצמם?
ספרי טולקין הם ספרים כל כך טובים שרוב האנושות פשוט נרדמה באמצע, (או כן, הרבה קנו את הספרים, כמה בעצם קראו אותם עד הסוף? כמהסבלו את הסיוט).
הספר לוקח את היסודות המצויינים של טולקין, והופך יצירה משעממת כמו טולקין, למשהו כמו רומח הדרקון, שזה קצת יותר מעניין.

7   נו תשמע לה גמבה יקירי
00:00:00  09/08/2002 איציק   
את הדברים הללו אפשר לומר גם על שיקספיר מול נניח אנטונלה - בסופו של דבר שניהם דנים באותם נושאים והרבה יותר אנשים נרדמו באמצע שיקספיר - אתה יודע מה בסדר, אתה תמשיך לקרוא את רומח הדרקון ולצפות באנטונלה אני אסתפק בשיקספיר ובטולקין.

8   
00:00:00  09/08/2002 מה זה אנטולה?   

9   לעלום השם ששאל על אנטונלה
00:00:00  09/08/2002 איה   
זו טלנובלה.

10   איך משווים את אנטולה
00:00:00  09/08/2002 La Gamba   
לשייקספיר?

11   בדיוק כפי שמשווים את רומח הדרקון
00:00:00  09/08/2002 איציק    
לטולקין - אתה צודק - אי אפשר, זה פשוט לא באותה סקאלה!

12   לה גמבה יקר: אתה אולי נרדמת
00:00:00  09/08/2002 רני   
בעת שקראת את "שר הטבעות". אני דווקא לא. לא יכולתי לעזוב את הספר. ואני מכיר עוד כמה אנשים, הרבה אפילו, שקראו אותו לא רק פעם אחת, אלא הרבה מאד פעמים.

כשהצצתי ב"רומח הדרקון" לעומת זאת, מצאתי סדרת ספרים נוסחתית, שבלונית, חסרת דמיון, וחיקוי עלוב וזול של טולקין. וכן, מתתי משיעמום, ואפילו נרדמתי באמצע. (הרבה קודם, למען האמת).

כל אחד וטעמו.

13   אני נרדמתי!!!
00:00:00  19/08/2002 עודד  oded_deutch@hotmail.com 
מודה ומתוודה, אני נרדמתי לא אחת במהלך שר הטבעות.
אם כל הכבוד לטולקין (ויש לי הרבה כבוד) יש לי בעייה אם כתיבתו מחד, ומהעובדה שמאז ויצאו סיפורי שר הטבעות כל ממלכת הפנטזיה שייכת לטולקין.
news flash
האלפים לא שייכים לטולקין. לא היו ולא יהיו.
הם שייכים לתרבויות מערב אירופה.
כנ"ל לגבי הגמדים, והגובלינים,


לטולקין אין מונופול על הפנטזיה!!!

14   רגע רגע
00:00:00  20/06/2003 רוני  zatutop@walla.co.il 
אני חייב להגיד רק דבר אחד .
עם כל הכבוד שיש לי לטולקין (ויש לי הרבה) אין , אבל אין כמו רומח הדרקון!

15   No Topic Really
00:00:00  24/10/2003 Anubis the Great  Don't_have_e_mail@hotmail.com 
כתבה יפה! אבל חסר סיקור על "כבשן הנשמה" ו"אחים לנשק" שהם די מקדימים לרשומות למרות שהם התפרסמו אחריהם. שני הספרים האלו הם נקודת מפנה הכי חשובה בחייהם של הדמויות היותם צעירים...
אני חושבת שצריך לפרסם כתבה קצרה {אך מתמצטט} על כבשן הנשמה ואחים לנשק שהם שני ספרים פשוט {במילה אחת} מ-ה-מ-מ-י-ם!


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר המעריצים של רומח הדרקון

האתר הרשמי של החברה המוציאה לאור של רומח הדרקון

פורום רומח הדרקון של תפוז


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב