|
|
|
|
|
|
אל גורו
אסף גלעד
|
|
גורו מיאזאקי, הבן של.., בסרט שיגרום לשיני אביו להתקהות
|
גורו מיאזאקי, במאי סרט האנימה "אגדות ארץ-ים" (Tales from Earthsea, 2006), החזיר את האנימה היפנית כמה עשרות שנים לאחור, לתקופה בה חיזרו האולפנים היפניים אחרי הקהל המערבי באמצעות המחזת אגדות וסיפורי ילדים פופולריים לסדרות טלוויזיה. מי לא זוכר את התקופה הנפלאה של סדרות החינוכית 'הלב' (בתרגום מילולי מיפנית "מהאפנינים לאנדים"), 'הקוסם מארץ-עוץ', 'סיפורי התנ"ך" ומה לא? הייתה זו תקופה בה אולפני האנימה היפניים נחשבו במערב בעיקר ליצרני זבל, ולא הצליחו להתברג ללוחות השידורים של רשתות מערביות. לפיכך היה צורך לחזר אחריהם באמצעות אדפטציה של אגדות וסיפורי ילדים מערביים לטלוויזיה. בעידן הנוכחי- כאשר ילדים בני 4 בישראל מזפזפים לערוץ אחר כשאינואישה אינו משודר בשפת המקור, או כאשר פרס האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר הולך דווקא לבמאי אנימה ולא לאחד מ4 המועמדים הוליוודיים, עולה התמיהה כמה מקום יש לאולפני אנימה ליצור סרטים שהם בעליל 'לא-יפניים', שלא לומר – מתרפסים בפני הקהל המערבי בחוסר ה'יפניות' שלהם.
עלילת הסרט, "אגדות ארץ-ים" , מבוססת בצורה קלושה על ספריה של אורסולה לה-גוין והיא מתרחשת בארץ-ים, עולם של איים המוקפים בים גדול. הגיבור הוא הנסיך ארן, אשר התנקש באביו – מלך חכם ונערץ – ללא כל סיבה נראית לעין. קרוע מרגשות אשם ומפוביות רדיפה, הוא הופך לנווד הנמלט על נפשו, עד שפוגש ברב-מג "דרור-נץ". המכשף הקדיש עצמו למשימה להחזיר את האיזון לעולם, איזון שהופר ועתה תוצאותיו ניכרות בכל מקום: יערות נובלים, חוות ננטשות ע"י תושביהם והופכות למדבר (מוכר לכם מאיפשהו?) , ואולי המוזר ביותר: דרקונים המופיעים לפתע באזורים בהם לא צריכים להיות. יחד יוצאים השניים למסע להחזיר את האיזון למצבו הטבעי, ובדרך גם נמלטים מסוחרי עבדים ופוגשים בילדה מסתורית בעלת צלקת על לחייה הימנית.
כצפוי, הצירוף הזה של השם מיאזאקי, הפקה של אולפני ג'יבלי והסאגה האפית הותיקה והמוערכת "אגדות ארץ-ים" הביאו לתוצאות כספיות משביעות רצון בהחלט – 52 מיליון דולר בחמשת השבועות הראשונים להקרנה בתוך יפן לבדה. אך בסופו של דבר כל אלה לא הצליחו לקנות ביקורות מחמיאות מדי מצד המבקרים.
המאפיינים הבולטים בסרטי מיאזאקי האב ואולפני ג'יבלי בכלל- החיבה למורכבות עלילתית ואפיון דמויות מעניינות, סצנות פעולה סוחפות, לצד רגעים של קסם ואתנחתות קומיות סוחטות דמעות – את כל אלה לא תמצאו כאן. הסיפור נלקח ברובו מן הספר השלישי בסדרת 'ארץ-ים' , "החוף הרחוק ביותר", ובהחלט גם מרגיש כמו אמצע של עלילה. כאשר הגיבורים מדברים עצמם לדעת בכל חלקו הראשון של הסרט רק כדי להכניס אותנו לאווירה בעוד שלמעשה אין מניעים לרוב המעשים שנעשים- אין פלא שהעלילה מלאה בחורים. האווירה הקודרת, רווית אלימות וחסרת הרחמים אינה מוצאת בסרט ולו נחמה אחת של הומור, קצת מוזר בהתחשב בזה שזהו אחד ממרכיבי היסוד של סרטי ילדים מיפן, ובמיוחד סרט של אולפני ג'יבלי . אפילו בסרט 'הנסיכה מונונוקי' , הקודר והאפי מאוד שכתב אביו ,ניתן למצוא אתנחתאות קומיות כגון המריבה בין קורוקו לאישתו. ואם זה לא מספיק , אלמנט נוסף שכה היה חסר בסרט הזה הוא פס הקול של ג'ו היסאישי, מלחין הבית של מיאזאקי האב (שעושה את כל פסי הקול של טקאשי קיטאנו). כשרונו האדיר של היסאישי לשמר טונאליות יפאנית במוזיקה המנוגנת בתזמורת סימפונית מערבית היא זו שהשלימה לרוב את הקסם שבמתח בין מזרח למערב במיוחד בסרטים שעסקו כביכול בסרטים 'מערביים' כגון הטירה הנעה, או מסעו של קיטאנו לאמריקה בסרט 'אחי'. במקום זאת אנו מקבלים פס קול מערבי כמעט לחלוטין הנשמע כמו גרסא חיוורת של הווארד שור ( ההמלחין של 'שר הטבעות'). בקיצור, אפשרי מאוד שכשרון ציור הוא דבר שעובר ישירות בגנים, אבל הגן שאחראי לכשרון לבניית סיפורים מורכבים, דמויות מעניינות ועלילה סוחפת ככל הנראה מדלג דור.
אמנם, אי אפשר לומר שגורו לא יצר כאן סגנון משלו: פני הדמויות עומדות בסטנדרט היפני הרגיל עד שהן חוות כעס או אימה, אז נהפך האף לסולד והעיניים גדלות. זוהי שבירה אמתית, ואולי אמיצה של סגנון איור הדמויות החד-גוני הקיים באולפני ג'יבלי מאז שנוסדו. בנוסף, ציורי הרקע מרהיבים, מהיפים שנראו בסרטי אנימציה. ציורי הערים שופעי צבעים ורגשות ומהווים קפיצת מדרגה אמיתית אם משווים אותם לציורי-הרקע של עיר הבירה ב 'שרות המשלוחים של קיקי' מלפני 18 שנה.
אורסולה לה גווין, האם החורגת של הסרט הזה, חוותה לצערה הרב עוגמות נפש קודמות בעיבוד סדרת ספריה לגרסאות מצולמות. לאחר שצפתה בהקרנה פרטית בעיר מגוריה באורגון, ארה"ב, יצאה בתגובה מתנצלת לקהל מעריציה. ואפשר להבין אותה: היא חתמה בעצמה על הזיכיון המאפשר את עשייתו של הסרט הזה, שנעשה כביכול בהשראת סדרת ספריה, והצפיות שלה מהסרט- כמו גם צפיות כולנו- היו גבוהות ביותר (ובינינו, אי אפשר גם להתעלם מהעובדה שהסרט יקפיץ את מכירות ספריה באיים היפנים בצורה משמעותית). אך מבעד למילים המנומסות המאפיינות סופרים קשישים בעלי מבטא אנגלוסכסי ניתן להבחין בגלי תסכול מן התוצאה הסופית. הנה כמה ציטוטים שלה כדי שתוכלו ללקק את האצבעות: "מהרגע שמסכים הסופר לעשיית סרט ברוח ספריו, הוא הופך לנוכח-נפקד. כינויים כמו 'יועץ קריאטיבי' הם חסרי משמעות. בבקשה מכם – אל תייחסו אחריות על הסיפור לאיש מלבד התסריטאי." או למשל: "גורו שאל אותי אם אהבתי את הסרט. עניתי לו: 'כן. זה אינו הספר שלי, זהו הסרט שלך. זה סרט טוב.' אך דיברתי אליו כאשר הוא היה מוקף באנשים. הייתי מעדיפה לתת לו תשובה ראויה בארבע עיניים".
עוד מגלה אורסולה כי היא הייתה זו שהציעה למיאזאקי האב לביים את הסרט, ואף נפגשה איתו ועם טושיו סוזוקי (המפיק האגדי של אולפני ג'יבלי) מספר פעמים. רק לאחר התחלת ההפקה החליט האב לפרוש לאכזבתה הרבה, והפקיד את הבימוי בידי בנו – תוך הבטחה לאורסולה על כך שישמור על בנו בשבע עיניים ושיהיה מעורב בכל זאת בעשייה, הבטחה שלא קוימה. תחושת הבגידה אף הלכה וגדלה בקרבה עוד יותר כאשר שמעה כי הייאו מעורב בעשיית סרט חדש (ראו את המבזקים השונים העוסקים בסרט במדור זה למידע נוסף). ואכן, הייאו מיאזאקי הוא מעריץ נלהב של לה-גוין וקורא נלהב עוד יותר של סדרת ספריה משנות השישים. הוא אף חיבר מנגה קצרה בשם "עלילות שונה" שהפכה להיות הבסיס לדמויות המופיעות בסרט זה.
אז האם גורו הוא בן סורר בחזקת "בנים אכלו בוסר ושיני אבות תקהנה"? מראיון איתו עולה התמונה שאביו אינו בדיוק כיבשה תמימה. גורו: "בצאת ההפקה לדרך, ביקש ממני טושיו סוזוקי (מפיק הסרט. א.ג.) לומר כמה מילים בזמן הישיבה לכבוד המאורע. אמרתי שאעשה את המיטב וכשהכל ייגמר- אחזור לניהול מוזיאון האולפנים. למחרת, כששמע על כך, אבא התקשר אלי בכעס ואמר לי: 'השתגעת?! אתה כבר מתכנן לך דרך החוצה?' וזאת הייתה הפעם האחרונה שדיברנו מאז. אפילו במסדרון אנחנו מתחמקים אחד מהשני". פתאום הבנתי למה הסרט מתחיל בהתנקשות בלתי מוסברת של נסיך באביו!
שנה לאחר צאת הסרט למסכים, גורו מיאזאקי, אדריכל מקצועו, אכן בחר ב'דרך המילוט' שדיבר עליה קודם לכן והוא כיום מנהל המוזיאון של אולפני גי'בלי במיטאקה. לפי IMDB אין באופק פרויקטים קולנועיים שהוא מתעתד לעסוק בהם. הבמאי הבא שסרטו הולך לצאת במסגרת אולפני ג'יבלי הוא מיאזאקי... הייאו מיאזאקי. ושבו אבות לגבולם.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 זה סרט בעייתי...
|
|
18:01:00 09/10/2008
|
אני, מה?
|
|
הוא מהווה יותר "אירוע" מאשר סרט, ואי-אפשר לשפוט אותו בקריטריונים של סרט. כסרט, הוא מקבל ציון "טוב מאוד" , שהופך ל"בינוני" רק כשמשווים אותו לסרטים של מיאזאקי האב.
כ"אירוע" הסרט הוא מעולה. הוא מרגש, מעורר מחשבה ודיון, ומשפיע.
הסרט בנוי על רקע שלושה מקורות חיצוניים - ההיסטוריה של האנימציה, תרבות האנימה העכשווית, והספרים של אורסולה לה-גווין. מבין השלושה, הספרים הכי-פחות חיוניים להבנת הסרט.
האנימציה של הסרט היא, במילה אחת, נוסטלגית. היא אמנם ניראית מיושנת, אבל אני חושב שזה נעשה באופן מכוון. לצד זה, יש כמה חידושים יפים (האנימציה של המיים,למשל), ופרטים קטנים מקסימים (הקשרים על הגדר, האבן שנופלת מהגשר). יש התיחסויות גרפיות לסרטים של גיבלי ("נאוסיקה מעמק הרוחות", בעיקר, אבל לא רק - יש התייחסות אפילו ל"חד-קרן האחרון"), וזה יכול להיראות כמיחזור של חומרים, אבל בעיניי זה מוסיף לסרט, ונראה כמחווה למיאזאקי.
את הנושאים (האוניברסליים) שהסרט עוסק בהם - הורים-ילדים, חיים ומוות, יחסי גברים ונשים - כדאי לראות לאור הדיון בהם בתרבות האנימה המודרנית. מספיק לציין שאם הסרט היה נעשה לפני 20 שנה, היו עושים את הגיבור צעיר הרבה יותר. אם מתרכזים רק בעלילה, ומתעלמים מהדיון הרעיוני בסרט, רובד שלם הולך לאיבוד. זה חלק ממה שפוגם בו כסרט, אבל עושה אותו ל"אירוע".
יש בסרט גם אמירה אישית חזקה, שאי-אפשר להתעלם ממנה. כולם יודעים שהסרט נעשה על-ידי מיאזאקי הבן, על רקע יחסים מתוחים עם אביו, והיחסים של "נץ" עם "ארן", מקבלים משמעות קצת שונה על הרקע הזה, ומסבירים למה הסרט נראה כמו שהוא נראה.
היכרות עם הספרים של אורסולה לה-גווין, הגם שהיא מבורכת בפני עצמה, לא עקרונית לסרט הזה, ויכולה רק להפריע. קראתי אותם מזמן, כך שלא ציפיתי לדיוק רב. זה עוזר לצפות כמה דברים מראש, והופך את רוב המושגים למוכרים, ולכן פחות מבלבלים, אבל מי שיצפה להקבלה מושלמת - יתאכזב. המושגים מתאימים יותר למיתולוגיה מודרנית מאשר למיתולוגיה הפנימית של ארצ-ים.
אוף, זאת הייתה אמורה להיות תגובה קצרה, אבל שפכתי את כל מה שאני חושב על הסרט...
אני מאוד התחברתי למה שאורסולה לה-גווין כתבה בתגובה השנייה שלה לסרט - מה שכתב לה אדם מיפן על המחלוקת שנוצרה שם בנוגע אליו...
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|