פרספקטיבה של זמן - סיכום עונה
אלי הרשטיין

בימים אלו מוקרנים בערוץ 10 הפרקים המסיימים את עונת השידורים הראשונה של 'אנטרפרייז', ספינת הדגל החדשה והראשונה של צי הכוכבים המתהווה, והסדרה החמישית בכרונולוגיה רבת השנים של 'מסע בין כוכבים'.
זוהי אולי תרומתו האמיתית היחידה של ערוץ 10, הנמצא על סף פשיטת רגל, לתרבות המקומית ועל כך שלוחה לו לפחות תודה אחת קטנה מכל הטרקרים שבנינו. כידוע, הסדרה 'אנטרפרייז' מתרחשת בימי קוממיות הפדרציה, המאה ה-22, בימים בהם החוק והסדר האנושיים היו מוגבלים לכדור הארץ, וההנחיה הראשונית של צי הכוכבים הייתה משפט בן שתי הברות - להישאר בחיים. לצורך כך עוצבה מחדש הסדרה 'אנטרפרייז' באופן שאמנם אינו מזכיר כלל את הסדרה הראשונה שמתרחשת במאה ה-23 וצולמה בסוף שנות השישים (כן של המאה העשרים), אך הוא בהחלט מפואר פחות מחד, וצפוף וצנוע יותר מאידך, בהשוואה לשלושת קודמותיה בתפקיד, שהתרחשו במאה ה-24.בדיוק כפי שהיה בסדרות 'מסע בין כוכבים' קודמות, מתמקדת העונה הראשונה של אנטרפרייז במסע היכרות עם הנפשות הפועלות. בכל פרק אנו לומדים מעט יותר על אנשי הצוות, על האויבים הפוטנציאליים ועל העולם בו אנו מצויים. כל אלו באים על חשבון התחכום העלילתי שכל סדרה מבית 'מסע בין כוכבים' התברכה בו, ובשפע, רק החל מהעונה השנייה או השלישית. האנטרפרייז כאמור אינה שונה מבחינה זו. אך מלבד העיצוב וכלי הנשק, המדים, הטכנולוגיה וההיסטוריה שהוזזה במאה שנים אחורנית, שינו מפיקי הסדרה גם את מבנה התסריט הקלאסי של 'מסע בין כוכבים'. השינוי העיקרי הוא מבחינת יחסי הכוחות, והמידע המצוי בידי דמויות הסדרה מצד אחד אל מול המידע היחסי של הצופים בבית מהצד השני. תסריטאי האנטרפרייז מנצלים היטב את מעמדם החדש של הצופים. המוטו המרכזי אינו עוד ' לחקור עולמות חדשים ומוזרים', אלא הרי לכם עולמות ישנים ומוכרים היטב המקבלים צביון חדש, בעיקר עקב המראה שהתיישן ב200 שנים והסיפורים החדשים המסופרים בהם. בסדרה הקלאסית היו אנשי החללית והצופים, בקו התחלה אחד. הצופים גילו מדי שבוע עולם חדש וזאת בצוותא עם צוות החללית שיצאה למסע בן חמש שנים במטרה לגלות ולחקור עולמות חדשים ומוזרים. הצופה למעשה הלך עם גיבורי הסדרה במשעול התגליות והחידושים, כאשר דרך עיני הגיבורים הוא חווה את סיפור העלילה ואת נתיב התגליות. ב'הדור הבא', כמו גם בשני הענפי שגידלה: 'חלל עמוק 9' ו'וויאג'ר, החליפו אנשי הצוות בסדרה מיקום וניצבו צעד אחד לפני הצופה הממוצע. מאה שנים לאחר קורותיהם של קירק וספוק, בני האדם בגלקסיה הגיעו לפרקם. הם מכירים היטב את היקום המצוי סביבם ובעוד אשר מדי פעם נכונה להם הפתעה זו או אחרת, אותה יחקרו עם הצופים התמימים, הרי שבדרך כלל עומק המידע של אנשי הצוות גדול הרבה יותר מזה של הצופה. לראשונים ניסיון מצטבר של כמאתיים שנות חלל ואילו לצופה הממוצע שלוש שנות שירות על האנטרפרייז (הראשונה), לכל היותר. והנה ב'אנטרפרייז' התהפכו היוצרות. לכאורה חזרנו אל המצב הבתולי של אנשי כדור הארץ התמימים היוצאים לחקור את הכוכבים. למעשה בעוד צוות החללית צעד דור אחד לאחור, הרי שהצופים המשיכו לצעוד קדימה. לקהל הצופים הממוצע בראשית המאה ה-21, יש כ 24 עונות של שידורים ממפקדת צי הכוכבים, בעוד צוות האנטרפרייז הנוכחי הוא ירוק בשטח. בהתאם לכך נגיע אפילו אנו, הצופים - יורדי חלל וותיקים שכמונו - אל עולמות חדשים בהם טרם ביקרנו, שכן כידוע - גדול ורחב הוא היקום. אך בחלק ניכר מהפרקים מנצלים התסריטאים את הידע המוקדם של הצופים ועושים בו שימוש כדי להעצים את המבנה הדרמטי של הפרקים. לדוגמא המפגש הראשון עם הקלינגונים הוא מופת לפרק בו קם הקהל על רגליו או יותר נכון רוקע בתסכול רב בעקביו, כאשר קפטן ארצ'ר מבצע כל טעות אפשרית במגעיו עם הקלינגונים. ברייזה למשל אנו מוצאים את כוכב הנופש הטוב בגלקסיה שמעולם לא נראה טוב יותר והזכור לנו היטב מעברה (עתידה) של הסדרה, והרשימה נמשכת. שינוי זה מהווה שוני מהותי בין 'אנטרפרייז' לבין קודמותיה ונותן ל'אנטרפרייז' אופי שונה לחלוטין מכל מה שהתרגלנו אליו. על בסיס זה ינסו בשנים הבאות תסריטאי האנטרפרייז לבנות את המבנה העדין של הפדרציה ולהעלות את האנושות במאה ה-22, על המשעול המוליך לעבר הכוכבים. אך יותר מכך ינסה הצוות הקריאטיבי לעשות את דרך החתחתים מעניינת ומרתקת גם עבור הצופים בעלי הידע.כמובן שתמיד נתונה בידיהם של התסריטאים האפשרות להוכיח לצופה היודע-כל, כי המידע שבידיו אינו מלא - אינו מדויק או לוקה בחסר. אלו הן הנקודות בהן מצליחה הסדרה 'אנטרפרייז' לרתק את האדוקים באמת שבחובבי הסדרה. אלו הן נקודות הממשק בהן נפגשים עבר, הווה ועתיד; מאין צמתי מידע בהם יקבל הצופה הממוצע את המידע הנחוץ לעלילת הפרק, בעוד הצופה המתקדם ימצא בו עולם ומלואו עם הקבלות לעתידה של הסדרה. השימוש המבוקר שעושים תסריטאי הסדרה ברעיון של כוח מהעתיד שמנסה לכוון את התנהלות בני האדם בין הכוכבים או אפילו למנוע אותה, הוא מקום בו נראה כנראה בעתיד יותר מרמז או קישור אחד לסדרות העתידיות. בעונה הראשונה קיבלנו רק רמזים ספורים בנוגע לאותה מלחמת זמן, המעסיקה את תיירי העתיד ברחבי הגלקסיה ואין ספק כי במהלך העונות הבאות יורחב הנושא, והעלילות יהפכו למורכבות יותר ושטוחות פחות. בכל מקרה, אם ישכילו קברניטי הסדרה להמשיך בקו אותו התוו במהלך העונה הראשונה של ה'אנטרפרייז', הרי שצפויות לנו כעת עוד לפחות שש שנים טובות בחברתם של צוות האנטרפרייז, זאת מתוך תקווה כי ערוץ 10 ימשיך לספק את הסחורה ולא ילך בדרך כל בשר.



לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   אני מסכים!
00:00:00  29/07/2002 משה   


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ביקורת על הסדרה אנטרפרייז

האתר הרשמי של אנטרפרייז

האתר הישראלי של אנטרפרייז

ביקורת על הסדרה וויאג'ר


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב