שיין בארץ הקנגורו - 25 שנה ל"מקס הלוחם בדרכים".
רון פוגל

השנה מלאו לסרט "מקס הלוחם בדרכים" עשרים וחמש שנים מאז שיצא לאקרנים.
מה הפך את המשכו של הסרט מקס הזועם (שהיה סרט פעולה די שגרתי ולא ממוקד מספיק) לסרט מופת שהשפיע רבות על תעשיית הסרטים העולמית והפך סופית את מל גיבסון לכוכב על?


And in this maelstrom of decay, ordinary men were battered and crushed…man like the warrior max…who in the roar of an engine, lost everything …and became a shell of a man …a burnt out, desolate man, a dead man, running from the demons of his past. A man who wandered far away…and it was here in this blighted place, that he learned to live again.

עלילתו של לוחם הדרכים היא די פשוטה: בעולם פוסט אפוקליפטי, תוך כדי נסיוניותיו להשיג דלק, עוזר מקס לקבוצה של מתישבים במדבר להלחם בכנופייה המעונינת לכבוש את שטחם וזאת בשל העובדה שהם יושבים על מצבור גדול של נפט.
אז מה בכל זאת מפריד את מקס הלוחם מהשאר? התשובה היא השימוש המוצלח שעשו יוצרי הסרט ברעיונות קולנועיים שונים (שהיו בנמצא עוד לפני מקס הזועם) והשילוב ביניהם.

הנופים: הסרט צולם כולו באאוטבק האוסטרלי (שזה אומר מדבר והרבה חול). האפקט של כבישים מאובקים שלא מובילים לשום מקום,סלעים חשופים ובתים נטושים הוא מהמם. לא במקרה צולמו מערבוניו הידועים ביותר של ג'ון פורד ("מרכבת הדואר" ,"פורט אפאצ'") באזור מדברי - המלא בסלעים ענקיים היוצאים מהקרקע - הנקרא מוניומנט ואלי במדינת יוטה. מטרתו של פורד היתה ליצור דואליות אצל הצופה: מצד אחד תחושת המרחבים והחופש - עולם חדש שניתן ליצוק לתוכו כל דבר ומצד שני הסכנה האורבת במקום שלא חלים עליו כל חוקים –ומתקיים בו רק הטבע (והאדם )הפראי.
במקס הלוחם בדרכים השכיל הבמאי ג'ורג מילר להשתמש בנוף מולדתו ולתת לצופה את אותה תחושה של "גיהנום עלי אדמות": המדבר האוסטרלי הלוהט מוצג במלוא הדרו. הצופה מבין די בהתחלה כי באזור שכזה –שום דבר אינו נורמלי.
מאז סרטי מקס הזועם נעשה שימוש נרחב במדבר האוסטרלי כתפאורה וכאתר הסרטה. "פרסיליה מלכת המדבר", "ההצעה" ו"וולף קריק" הן רק מספר דוגמאות לניצול שעושים היוצרים האוסטרליים בתבנית נוף מולדתם .

הדמויות:מזמן לא נראו על המסך אוסף ססגוני כזה של דמויות. מנהיג הכנופיה השרירי הומנגוס (שזה עצום בעברית) הקורא לעצמו בשם הבלתי נשכח "האייטולה של השממה" ומסתובב עם מסיכה ונראה כמו גלאדיאטור שבטעות מצא עצמו במדבר ולא בקולוסיאום.
ווז-השחקן המדהים וורנון וולס (שזכור מהופעתו המלבבת בסרט "קומנדו "בתפקיד הסמל המטורף בנט) ענק עם תספורת מוהוק המתנהג יותר כחיה מאשר כאדם (ואף מוחזק על ידי הומנגוס ברצועה ומוגדר על ידו כ"חיית השעשועים שלי").
הילד הצעיר שמקס מוצא שאינו מסוגל לדבר שגם הוא נמצא סנטימטר מלאבד כל צלם אנוש.
וכמובן –מקס בעצמו. דמות הגיבור הלאקוני והמיוסר שאיבד את כל מה שהיה לו בסרט הראשון ומסתובב חצי שפוי בשממה.

הקולנוע מאד אוהב את דמותו של הזר המסתורי (ובדרך כלל בעל העבר האפל) המגיע לקהילה (בדרך כלל מבודדת) משום מקום ובחוסר רצון בולט מציל בסופו של דבר את המצב, תוך כדי שהוא זוכה לגאולה אישית משלו - ואז הוא עוזב (מכיון שבעצם הוא לא יכול לחיות במערכת הנורמלית?). אני לא בטוח שאני שלם עם המסר שרק איש חזק וחסר מצפון יכול בסופו של יום לעמוד במשימה ולהשיב את הסדר על כנו –אך זה מה שבדרך כלל קורה בסרטים.
דוגמאות:המערבון הנפלא "שיין" עם אלן לאד, הסרט "הנוקם" עם קלינט איסטווד ואפילו "יוג'ימבו" של קוראסווה.
מקס שבסך הכל רצה למצוא קצת דלק לרכב שלו ,הוא הזר המושיע האולטימטיבי.פעם הוא היה טוב (שוטר) וכדי לשרוד הוא הפך ללוחם הדרכים חסר רחמים .אבל המתישבים חסרי האונים עוררו בו את אנושיותו מחדש והוא שב ושם את טובת הכלל לפני הרווח האישי שלו ובעט את הרעים לקיבינימט (שזה בטח איפה שצילמו את הסרט).



עולם פוסט אפוקליפטי-יצר האדם רע מנעוריו? מה יקרה לאחר שרוב האנושות תאבד עצמה לדעת? איך יחיו הניצולים? שאלות אלו העסיקו את הקולנוע במיוחד מאז ימי המלחמה הקרה ואיומי הפצצות הגרעיניות. לא מעט סרטים נעשו בנושא-חלקם טובים (למשל "לוגנס ראן" עם מייקל יורק) וחלקם איומים ("סייבורג" עם ון-דם "שרי 2000" המגוחך עם מלאני גריפית). ברוב הסרטים מוצגים הניצולים בשתי קבוצות עיקריות ה"רעים" שאיבדו כמעט כל צלם אנוש ומתנהגים כברברים וה"טובים" המנסים להשיב את הסדר לקדמותו לחיות על פי כללי מוסר. המאבק בין שתי קבוצות אלה מוצג במקס הלוחם בדרכים באופן אמין ויעיל . הרעים הם מאד (מאד) רעים ולידם כל כנופיות הרחוב שהוצגו בסרטים דומים נראות כנערי מקהלה. הטובים (שחלקם לבוש לבן!) מוצגים באור אנושי ובתווך נמצא כמובן מקס. השוטר שנשתבשה עליו דעתו ורחוק רק צעד אחד מלעבור לצידם של אלו שבעבר הלא רחוק רדף עד חורמה.

הלוק של הסרט או "עזרי לבוש של אופנוענים מצטלמים נפלא":
יוצרי הסרט הלבישו את הדמויות בכביכול שאריות של העולם שחרב-וכך נוצר המראה היחודי לסרט-שאחר כך שימש כהשראה לכל הסרטים שעסקו בעולם שלאחר שואה כלשהי.
מראה ה"אופנוען הזרוק" שכלל מגיני כתפיים ,מעילי עור קרועים ובנוסף אוסף של רכבים שונים שעברו שינויים קוסמטיים-הוא פשוט מדהים (ואלים מאד) ויוצר אצל הצופה תחושת אי נוחות והרגשה של עולם שבו נשברו כל הגבולות. קל מאד להפוך תפאורה שכזו למגוכחת (כפי שלמשל נראים אנשי עיר האסירים בסרט הדבילי "הנינג'ה האמריקאי 4") אבל כאן האפקט הוא לא פחות ממושלם.

כלי הרכב: בסרט מוצג אוסף מופלא של רכבים מסוגים שונים ,החל באופנועי שטח ,דרך דיון באגיס וכלה במשאית ענקית שהיא הכוכבת האמיתית של סצינת הסיום עוצרת הנשימה. הכלים המשודרגים רק מוסיפים לאווירת הטירוף הכללית השורה על הסרט ומעצימים אותה.
ואי אפשר שלא להזכיר את רכבו של מקס "the last of the v8 interceptors" בעל טורבו בוסט (הרבה לפני "אביר בגלגלים" ) הרכב - שהיה סימן ההכר של מקס עוד בסרט הראשון הוא כמעט הדבר היחיד שקושר את מקס לעברו ומסמל במראהו השחור והמרופט את מקס -עבר מפואר, הווה מעורער.

קטעי הפעולה:בכל סרט אקשן יש בדרך כלל סיקוונסים של מרדפי מכוניות ("בוליט "עם סטיב מקווין הוא אולי הדוגמא הטובה ביותר). במקס הלוחם בדרכים אפשר לקרוא לסצינות האלה – אומנות. סצינת הסיום הנפלאה - שבה מקס נוהג במשאית ענק והכנופייה מנסה לעצור אותו - נכנסה כבר לפנתיאון סצינות הפעולה ובעזרת שימוש במצלמות שניתלו במקומות שונים בצידי המשאית מושג אפקט מהמם והצופה ממש מפסיק לנשום לכל אורך הסצינה.

מל גיבסון: גיבסון היה רק בן 25 כשצולם הסרט (ומאחוריו רק חמישה סרטים) והוא פשוט טורף את התפקיד ובלי מלח. נכון שהוא לא קלינט איסטווד בתפקיד "האיש ללא שם" בטרילוגיה של סרגיו ליאונה, אבל זוהי ללא ספק אחת מפסגות המשחק שלו. הוא מצליח להטמע בתוך דמותו של לוחם הדרכים ויוצר את אחת הדמויות הזכורות ביותר בקולנוע בכלל. דרך ארוכה עשה גיבסון מאז –והיום הוא אחד השחקנים המוכרים בעולם (ובטח האהוב ביותר על הנוצרים מאז"הפסיון של ישו").

מקס הלוחם בדרכים היה המשך למקס הזועם ובעקבותיו נעשה הסרט השלישי (והמביך) "מעבר לכיפת הרעם" שהוא דוגמא לאיך לא עושים סרט פוסט אפוקליפטי.
בלוחם הדרכים יש שילוב מופלא של כל המרכיבים הדרושים כדי שיצא מעדן אמיתי. הסרט הוא לא פחות מיצירת מופת וגם היום –עשרים וחמש שנים לאחר יציאתו לאקרנים הוא משאיר את הצופה פעור פה.

As for the road warrior …that was the last we ever saw of him. He lives now…only in our dreams.



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
מקס הזועם


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב