Prey : או איפה זה למעלה?
חנן ארגוב

חנן לקח את מחשב הגרוטאה (סליחה, ענתיקה, אחרי הכל יש לו אילן יוחסין) שלו לסיבוב על משחק חדש Prey והוא חזר עם הרבה חוויות ודעות נחרצות.

רגע, לפני הכול צריך להתוודות על משהו קטן. המשחק שוחק ברזולוציה של 480X640. "מה? שיחקת במשחק ברזולוציה של משחקי דוס? מה אתה משוגע?" אתם חושבים.
אז דבר ראשון כן כותב שורות אלו הוא משוגע (אחרת לא היה חלק מצוות המתנדבים של ISF). דבר שני המחשב, כאמור, הוא סוג של גרוטאה (ענתיקה) ולא מספיק חזק כדי להריץ את המשחק אפילו ברזולוציה של 600X800 שלא לדבר על הפעלת שלל האפקטים הטמונים במשחק אבל מה? זה אפשרי ונחזור לזה בהמשך.

רקע למשחק למי שגר מתחת לסלע במדבר ולא יודע על מה מדובר. המשחק במקור הוכרז לפני תשע שנים, כמעט עשור, ע"י חברת 3DRealms, יוצרת המשחק הידוע Duke Nukem (DN). הוא הוכרז ביחד עם משחק ההמשך Duke Nukem Forever (DNF), ובינתיים הם צדקו בדבר אחד, לוקח להם נצח לפתח את DNF. בינתיים החברה הוציאה משחקים פה ושם (Shaddow Warrior לדוגמא) ותוספות ל-DN ושדרוגים. טרף (Prey) עצמו הוכרז והופסק בכמות הדומה לכמות החתונות של ג'ניפר לופז.
אלא שנראה שימות המשיח הגיעו, חזירים התחילו להצמיח כנפיים ולעוף, והחורף בגיהינום מושלג עם סופות קרח, כי לפני שנה וחצי בערך המשחק הוכרז מחדש ולפני חודשיים יצא לחנויות.

למרות שבתחילה ההרגשה היא די רגילה, ככל שמשחקים יותר ויותר מתחילים להבין שיש פה פוטנציאל חיובי שמומש בצורה טובה.

העלילה של המשחק היא עלילת סרט מדע-בדיוני שלא הייתה מביישת סרט קולנוע, כל עוד לא היו מכניסים לתוכו עקרונות או פילוסופיות למיניהן כדי להכניס עומק. אתם משחקים את טומי, שרברב ממוצא צ'רוקי שמתגורר בשמורה אינדיאנית ורוצה לעוף משם מהר ככל האפשר. הדמות מתחילה בשירותים של הבאר של השמורה המנוהלת ע"י חברה של טומי - ג'ן, לאחר מילות שכנוע עצמי ניגש טומי אל החדר המרכזי ופוגש בכניסה לחדר את סבו אניסי, שמודיע לו שהוא הגיע בכדי לעזור לו ולתמוך בו. לאחר דיבור קצר והיכרות של שני בריונים עם המפתח השוודי של טומי, כל הגיהינום פורץ החוצה. אורות ירוקים ולבנים מסביב, אהוביו נשאבים כלפי מעלה ואז המשחק מתחיל. טומי מתעורר לתוך סיוט אחד גדול, שלמרבה המזל לא מוצג בתור סרטון מעבר אלא כחלק מהמשחק עצמו. טומי, ג'ן וסבו אניסי מוחזקים ומובלים כמו צאן לטבח באופן מילולי. בנק' מסוימת הוא מצליח להשתחרר ומחפש את ג'ן ואיך לברוח. מכאן מתחיל האקשן האמיתי.
העלילה מוכרת ובנויה ממרכיבים רבים של משחקים אחרים: חטיפה ע"י חייזרים, חיפוש אהובים, בריחה והשמדת כל מה שזז בדרך. היישום עשוי טוב והמשחק לא משעמם אפילו לאחר שעות רבות של משחק.

מבחינת הממשק, התפלאתי שישנם מעט מאוד מקשים שצריך לזכור. במשחקים היום צריך לזכור יותר ויותר מקשים לזכור כדי לתפעל את הדמות שאתה משחק, ואילו בטרף התוספות המעקות ביותר הן מקשי המצית וזריקת ה-"רימון".

הגרפיקה מבוססת על המנוע של 3 DOOM. ליתר דיוק, לקחו את המנוע של דום 3 ותגברו אותה והיום המשחק נראה באמת הרבה יותר טוב, אפילו ברזולוציות נמוכות. בזמנו ג'ון רומרו טען שרזולוציות גבוהות הן די לא משמעותיות. הוא נתן כדוגמא את שרק אחד ושתיים והגרפיקה המעולה שלהם, בעוד שהרזולוציה שלהם היא על 600X800 בערך. כפי שצויין קודם, המשחק שוחק ברזולוציה של 480X640 ועדיין נראה מדהים (כפי שניתן לראות למעלה), נכון שלא ריאליסטי כמו התמונות של הרזולוציות הגבוהות אבל עדיין מאוד יפה.

הסאונד עשוי טוב, מבחינת הפס שמכניס את השחקן לתוך המשחק ועד הדיבוב של הדמויות שנעשה באופן מקצועי מאוד. צליל היקפי כבר נהיה חלק מאוד אינטגראלי של המשחקים ולכן עצה קטנה לכם: תתחילו להשקיע ברמקולים נורמאליים כדי ליהנות גם מחוויה נוספת שלא פחות חשובה, הצליל. הרעיון שלשמוע את הספירה מדברת בתוך ראשי היא מאוד מאוד אינטנסיבית ומוסיפה לאווירה, בנוסף לכל קולות הרקע שטרחו להכניס למשחק.

כדאי מאוד לחקור כמה שיותר מסביב, כי הספירה (אה כן, למקום, שאליו נחטף טומי, קוראים ספירה. הסברים במשחק) עצמה מרתקת עם כל האפשרויות שטמונות בו. הספירה היא עצומה אפילו ביחס לכדור הארץ שלנו. בנוסף לכך שישנם הרבה חידות מסוג מבוכי שערים מימדיים בין מקומות שונים בספירה (באיזה עוד משחק אפשר לטעון על הצלחה בלירות לעצמך ישירות בגב?). הכיוונים של מעלה, מטה, ימינה ושמאלה מתערבבים כל פעם מחדש בגלל כפתורים למיניהם, לחצנים ומדפי הליכה מפותלים בין הרצפה, הקירות והתקרה. הספירה עצמה היא חצי טכנולוגית חצי אורגאנית, מה שמעיד גם על היצורים עצמם והנשקים. היצורים עצמם נראים כניסויי מדע וטבע שהתפתחו מעבר לרצון של פרנקנשטיין, מה שיכול להעיד שלא רק לבני אנוש יש מחשבה מפחידה על הכלאות. הנשקים הם גם הכלאות של ביולוגיה וטכנולוגיה, כך שיוצאים סוגים של נשקים "חמודים": הרימון שהוא בעצם יצור קטן ירוק בעל שלוש רגליים והרובה שמצמיד אליך עינית עם שיניים בשביל מצב צליפה.

בנוסף לכל, יש אפשרות להסתובב במצב חוץ גופי. מה זה? אתה נכנס לטראנס עמוק ומוציא את נשמתך כך שהינך רואה את העולם בדרך אחרת (מצופה בלבן וזוהר יותר). אך יש גם יתרונות מעבר לכך שהינך במצב זה, לדוגמא האפשרות לעבור שדות כוח ועוד... את השאר תצטרכו לגלות לבד.

למה תמיד צריך לדבר על מה שרע במשחק? נו טוב... נתחיל מרמת הקושי, מתחילים הרמת קושי של Normal, שלמעשה היא רמת קושי של Easy. מאחר ונותנים אפשרות להחיות את הדמות לאחר קרב "קשה" עם רוחות בעולם שמעבר. הערה מס' 2: הנשקים מתפקדים ממש לא באופן ליניארי. כל נשק, שמשיגים מאוחר יותר במשחק, צריך להיות יותר ויותר חזק, נכון? אז זהו שפה זה לא. הרעיון של רובה הגלילים הירוק בלתי מובן בעליל...

ציונים לפי חשיבות:

עלילה- יש פה עלילה, זאת כבר לא הפתעה למרות שיש את הרמת הגבה, הרי מדובר פה על החברה שהביאה לנו את דיוקי. הלוואי וימשיכו במתכונת הזאת.
כיף- יש, יש ויש. מומלץ לשים דלי או את האח הקטן למקרה ויהיה צורך להקיא משינויי הכיוונים.
ממשק- פשוט עד שצריך להודיע לכל העולם "ככה צריך לעשות במשחק!!!"
סאונד- קשה לחזור לימים של הסטריאו או צפצופי הרמקול מהמחשב. דיבוב ורקע טוב, זה מה שצריך וזה מה שיש פה.
גרפיקה- גרפיקה מעולה, תשומת לב לפרטים וחוסר בעיות. אין צורך בלפרט הלאה.
רב משתתפים- ברגע שאשחק, אדע.

לסיכום: משחק מהנה, עשוי טוב, לא מסובך שכדאי שיעבור תחת כל אחד שקורא לעצמו גיימר (וגם לאלו שלא).

מס' הערות-
1) הילדים עדיין מפחידים את כותב שורות אלו.
2) תחכו עד סוף הכותרות בסוף (יש הפתעה).
3) ברשימת הקרדיטים יש את חברת VOODOOPC. למי שלא יודע, משם קנה כותב שורות אלו את מחשבו הקט מלפני ארבע חצי שנים.




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר החברה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב