|
|
|
|
|
|
הלב הקבור - פרק מתוך ספר
שמעון אדף
|
|
פרק לדוגמא מתוך ספר פנטסיה מקורי חדש שרואה אור בימים אלו בהוצאת אחוזת בית.
|
אמיר מור-טל וטליה פינטו - הוא ביישן ומופנם, היא פטפטנית וסקרנית - נפגשים בעיירה חמה בדרום הארץ ויוצאים יחד למסע שלוקח אותם אל תעלומה מימי אברהם אבינו, ומפגיש אותם עם סבך של יצרים מוּדחקים ועם מרחבים חדשים ולא נודעים, ובהם אחוזה עצומה ורבת-קסם, יצור אדיר שמתהלך כצל בלבד, מלכים תלויים על פסגת הר גבוה, וגם - שפה קדומה שיש לפענח כדי למנוע אסונות עולמיים.
אמיר וטליה עומדים לשנות את ההיסטוריה.
שמעון אדף הוא משורר, סופר, עורך ומוזיקאי פעיל מאוד. הוא הגיע מעיירת הפיתוח שדרות לתל אביב מיד לאחר השירות הצבאי, הקים להקת רוק בשם "האצולה", למד באוניברסיטת תל אביב בתוכנית לתלמידים מצטיינים, עזב את האקדמיה בעיצומה של כתיבת תזה על ספרות בלשים במאה ה-19, ובשנת 2001, כשהוא בן 29 בלבד, מונה לאחד התפקידים רבי-העוצמה ביותר בזירה הספרותית בישראל: עורך ספרות המקור של הוצאת "כתר". לפני כשנה פרש מעבודתו ב"כתר" כדי להתמסר לאהבתו האמיתית - היצירה.
שמעון אדף, שכתב שני ספרי שירה ורומן בלשי אחד (פירוט בסוף), חוזר לכתיבת פרוזה בז'אנר האהוב עליו כל כך, סיפורי פנטזיה, ובכך מבצע מהלך יוצא דופן בספרות העברית. מעטים הם ספרי הפנטזיה שראו אור בספרות העברית המקורית. יש המייחסים את החסר הזה לקדושתם של המקורות המיתולוגיים של התרבות היהודית - הטקסטים המקראיים - קדושה שאינה מאפשרת בניית מיתוסים חדשים, שיש בהם כדי לערער ולזעזע את הסיפורים המקודשים על-פי הדת.
שמעון אדף החליט לכתוב פנטזיה שיונקת את בסיס התעלומה שלה דווקא מכמה פסוקים מקראיים שמשאירים פתח להרפתקה חדשה. משם היא נוסקת לעולמות ספרותיים ותרבותיים חדשים.
מתוך: הלב הקבור/ שמעון אדף הוצאת אחוזת בית
פרק 8 ההחלטה נופלת
"אני..." פתח אמיר. "עייף?" אמיר הינהן. "אתה מתחיל להרגיש במחיר," אמר הצל. "בְּמה?" שאל אמיר. "במחיר. הרי לא חשבת שתעקור את לבך מקרבך ולא יהיה לזה מחיר כלשהו." "חשבתי..." אמר אמיר והחריש. האמת, הוא כלל לא חשב על המעשה. לא בזמן שהיה שרוי באימה ממותם הקרב של הוריו ולא בעייפות הנוראה שנפלה עליו מרגע שטמן את הלב באדמה. עכשיו, קרוב לצל המפזז באור הכהה של טרום צהרי חורף, חש שמחשבתו מצטללת ומשהו מן העופרת באיבריו מתנדף. הוא גם היה יכול להבחין בבהירות רבה יותר בתווי פניו של הצל. בעומק הגוש האפל שקווי המתאר שלו רעדו כל העת, ראה חוטם דק, נשרי, ושפתיים דקות, מחוסרות דם וצבע ועיניים שקועות, שמעליהן צימחו גבות עבותות. מפליא, חשב לעצמו, כמה חסר ייחוד. תווי הפנים הללו יכולים היו להיות תווי פניו של אדון ניסו מהמכולת, או של דורון חג'בי, אביה השוטר של קורל. ועם המחשבה על קורל, ילדה שלא שם לב אליה כלל בבית הספר, צפה במוחו טליה, ותנוחת גופה שטוף העלבון, הנרתע מזעמו. הוא כיחכח בגרונו. "לא חשבתי," אמר לבסוף. "ומה אתה חושב עכשיו?" "שאולי אני לא אוכל לאהוב אף אחד, לרחם על אף אחד. כמו שאומרים, אין לו לב." הצל ציחקק ביובש. "השפה יכולה להוליך שולל לפעמים." "אז מה קורה לי?" אמר אמיר, כמעט בתחינה. היה נדמה שקולו של הצל התרכך מעט, כאילו נמסכה בו איזו נימה חומלת. "במרכז ישותך נפער חור," אמר, "בתחילה הוא יתרחב וישחיר את הדם. אחר כך הוא יציף את עיניך, ואז לא תוכל לראות אלא את הרע והמכוער בעולם. את המזימות הקטנות שנחבאות מאחורי הדאגה והאהבה של בני האדם. ההורים שלך, החברים שלך, שוחרי טובתך, כל מה שתשמע זה את לחישתם הארסית, כיצד הם מבקשים לחמוס את מה שיפה בך, לנשל אותך מכל מורשת הילדות הערבה שלך, לכפוף אותך לרצונותיהם האכזריים. והפחד יכרסם, כמו שיניים של עכברוש, את כל זיכרונותיך, עד שכל מה שייוותר לך מילדותך הוא שממה עקרה, כאילו כל חייך הלכת בארץ מוּכת צללים." הוא שתק, מניח לדברים לחלחל לתוך תודעתו של אמיר. אחר הוסיף, "רְאה, אמיר מור-טל, ואתה, מכל ילודי האדם האחרים, צריך לדעת זאת היטב, המשמעות של העדר לב היא לא חוסר היכולת לאהוב, אלא חוסר היכולת להאמין שמישהו יכול לאהוב אותך." "בכלל?" שאל אמיר בראש מורכן. "בכלל," אמר אמרפל נחרצות. "אני חושב שזה כבר התחיל לקרות." "אם כך, הגעתי בזמן." "אתה יכול לתקן אותי? להחזיר אותי למה שהייתי קודם?" "אתה רוצה בכך?" "ברור שאני רוצה. כבר שמעתי את סבתא שלי ואת המורה ואת וטליה, ואת שאר הילדים בכיתה. כולם אומרים שהם רוצים ממני משהו, וההורים שלי..." "יש מקום אחד בלבד ברחבי הבריאה הזו שבו תוכל לשוב לאיתנך, להחלים, לצמח את לבך מחדש." "ומה זה המקום הזה?" "האחוזה שלי. אחוזת שִׁנעָר." "איפה נמצאת האחוזה הזאת?" "במקום שבו היא צריכה להיות. אין למיקומה שֵם שתהיה לו משמעות בעבורך." "זה בישראל?" "במובנים מסוימים." "אני לא מבין מה אתה אומר," מחה אמיר, מחשבתו כבר היתה צלולה, והוא לא חש עוד שעליו להורות לגלגלי המוח לסוב ביגיעה כדי שיתפוס את פשרם של הדברים, ובכל זאת לא הבין את תשובתו של הצל. "או שהאחוזה נמצאת בישראל או שלא. היא בסיני? בשטחים? איפה?" "בני אדם תמיד שואלים את השאלות הלא-נכונות. הדרך לשָם אינה עניין של גיאוגרפיה." "מה זאת אומרת?" "שהיא לא נמצאת בשום מפה שאתה יכול לקרוא." אמיר שתק. אילו היתה טליה לידו ודאי היתה יורדת לסוף דעתו של הצל. אבל היא היתה במרחק עצום ממנו - גם אם מבחינה פיזית היה מדובר רק בכמה מאות מטרים. ספק אם תסכים לשוב ולדבר איתו. רגע, הוא חש שהוא על סף הניסוח של תשובה כלשהי. אולי כמו שהיה מרוחק מטליה באותו רגע מרחק נפשי אך לא ממשי היתה האחוזה... "אתה מתכוון שהיא נמצאת באיזה מקום... נפשי?" הצל פלט צחוק מופתע, והצליל הזכיר לאמיר את צחוקו של אביו בשעה שרווה ממנו נחת, כשהצליח לענות על חידה מחידותיו, מה שקרה לעתים נדירות בשנים מאז התחיל ללמוד בבית הספר. "אתם, בני האדם," אמר, "חיים בקוטב הזה של הבריאה שיש בו רק ודאות, רק מוחשות. אינכם מכירים את האפשרויות. מחשבי החשבונות ומודדי העולם שלכם אוהבים לדבר על סיכוייהם של אירועים לקרות, אך האמת העצובה היא שאתם לא יכולים לחוות אפשרות, רק התרחשות. אינכם יודעים מהם רסיסי טעמו, ריחו, תחושתו של יום אביב שכמעט היה, את הכאב החלקי שבחמיקה מאסון שסיכויו לפגוע בכם היו קטנים. רק את הצער על הדברים שאבדו אתם יודעים, ואת הלם החושים של הדברים שישנם. רק את המציאות אתם מכירים. ומשום כך, לך אין מקום פה. לבך חסר, ואתה נידון לחיות את התוצאות של העדרו. אבל ישנו צד אחר לבריאה. צד שבו הדברים קיימים רק בייתכנותם. ושם, בקוטב האחר, היכן שהאפשרויות כולן נולדות ומתהוות וגם תמות לגווע, בעומק ממלכות האפשר, יש לך מקום. ושם נמצאת האחוזה הנהדרת ביותר שהמחשבה יכולה להשיג, האחוזה שלי, אחוזת שנער." אמיר לא אמר דבר. הוא לא עמד על משמעות דבריו של הצל, ומבוכתו ניכרה על פניו. הצל חדל מנאומו ושאל, "היית רוצה לבוא איתי לשם?" "איך, כלומר, אם היא לא..." "בדרך הקלה," קטע אותו הצל, "ברכב אש."
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 ספר מדהים
|
|
10:30:00 13/09/2006
|
אמיר
|
|
קראתי, אהבתי, כל רגע היה הנאה צרופה ומענגת. ממליץ בחום לכולם לקרוא אותו כל הקטע באמיר הוא שהוא הכי לא ילד סתם שיש, הוא עיקרו של הסיפור והכל תלוי בו. לא רוצה להרוס, תקראו ותהינו- בהבטחה.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|