חמש שנים ואנחנו - ''בבילון 5'' שינתה את הדרך שבה אנו צורכים טלוויזיה.
אסף רזון

אומרים שלעולם לא תשכח את הראשונה שלך. ו"בבילון 5" תיזכר אצלי תמיד כראשונה בכל-כך הרבה תחומים - אך בראש ובראשונה בהסתכלות על הטלוויזיה כאמנות של ממש.

הכל התחיל מסרט טלוויזיה חביב, שהגיע לספריות הווידאו וגם לערוצי הכבלים. הסרט תיאר תחנת חלל שמתמודדת עם רצח מסתורי של נציג חייזרים מסתורי לא פחות. הסרט היה מעניין, הומוריסטי והציג כמה דמויות מעניינות - חלקן מגוחכות, חלקן מפחידות. מאוחר יותר התברר שהסרט היה פיילוט לסדרה חדשה שתעקוב אחר אותה תחנת חלל.

מתישהו בשנת 1995 החלו לשדר את הסדרה בכבלים - וכיום קשה לומר באיזו נקודה התחלנו להבין שיש שם משהו מיוחד. העונה הראשונה התקדמה די לאט, כשהיא מתנדנדת בין פרקים חיוורים ברגע אחד, ומרשימים מאוד ברגע אחר. מה שהחזיק אותנו לאורך כל העונה הראשונה גם בתקופות הקשות היה המסתורין שבתעלומה - מה קרה למפקד סינקלייר בקרב הגדול שלפני הקמת התחנה? מדוע, על סף ניצחון והשמדת האנושות, החליטו החייזרים ה"מינבארים" להיכנע לכדור-הארץ ולסיים את המלחמה? אבל משהו נוסף היה יוצא-דופן. מתישהו נודע לנו על החידוש המדהים - הסדרה תוכננה מההתחלה כסיפור שיימשך 5 עונות. בניגוד לרוב הסדרות שהכרנו עד אז והיו אפיזודיות לגמרי (עברו כמעט תמיד משבוע לשבוע בלי לחשוב על העתיד), כאן לא רק שתוכננה עלילה עונתית, אלא מחומשת.

קשה להפריז בהשלכות של ההחלטה האמיצה הזו, במיוחד כשהיא גובתה בכישרון כה רב. אורך היריעה איפשר לפתח דמויות לאורך זמן רב, וטיפין טיפין. עלילת המסתורין הראשית נפתרה אבל כבר לא היה צריך אותה - האירועים הרגילים (והמסתורין החדשים שנפרשו מול עינינו) כבר השאירו אותנו מרותקים במשך כל העונות הבאות. רמזים ומגמות שנשתלו בעונה הראשונה התגלו במלוא משמעותם זמן רב אחר-כך. דמויות עברו מסעות אישיים ומוסריים, צללו לתהומות ולפעמים גם חזרו מהן. מי שנראה כ"איש הרע" הפך, בצעדים קטנים שאותם לא הרגשנו לכאורה, לדמות נערצת, ומי שהיה רק טיפש לא-מזיק התגלה כדמות טראגית שנעה בין המפלצתי למעורר-הרחמים.

והכתיבה, הכתיבה. דיאלוגים שנעו בין המצחיק-עד-דמעות לפאתוס הנשגב והרציני ביותר. מדמויות אהובות ברגעיהן הקטנים ועד מלחמות חוצות-גלקסיות. תחושת ההתפעמות והשגב לנוכח יופיו של היקום הנפרש מול עיניך, וההבנה שזה בסך-הכל היקום שלנו, דרך עיניים של מישהו שעדיין מלא פליאה. וכמובן, העומק של הפוליטיקה, הפסיכולוגיה, והמוסר שעוררו את המחשבה והיו כל-כך טבעיים בסדרה, וכל-כך נדירים בטלוויזיה שהכרנו עד אז. הדרך שבה היוצר תמיד היה שני צעדים לפנינו, חושף טפח ומסתיר טפחיים. מסביר שוב ושוב ש"נכון שהראיתי לכם משהו שיקרה בעתיד, אבל שום דבר לא נהרס - בחיים לא תדעו איך הגענו לשם. המסע הוא החשוב!" - כמה שהוא צדק, הממזר.

תמיד אהבנו מד"ב, ולמרות שבאותה תקופה כבר הוקרנו "מסע בין כוכבים" ו"חלל עמוק 9" בערוצים שנקלטו בארץ, ולמרות שכבר השתייכנו למה שניתן לכנות "מעריצים", פה היה משהו אחר לגמרי.
כי "בבילון 5" הכניסה לחיינו הטלוויזיוניים בראשונה משהו נפלא, שלא חווינו קודם ויהיה קשה לחיות בלעדיו שוב. ההתפעמות, ההתרגשות, הרגשה של גדולה, של משהו היסטורי וראשוני שקורה ומתפתח מול עיניך. מעולם לא חשנו כך לא כלפי דמויות ולא כלפי עלילה. היא היתה הראשונה שבה היינו מסיימים צפייה בפרקים בנשימה עצורה וללא יכולת לדבר. הראשונה שבה הרגשתי כה נרגש מפרק עד שישבתי לכתוב לו ניתוח מפורט ולפרסם אותו ברשת אלקטרונית. הראשונה שבה נברנו בכל בדל של רמז ובכל פרט עלילה בניסיון להבין מה קרה זה עתה ומה צופן "העתיד". זו היתה כנראה הסדרה הראשונה שהתחלתי להקליט במסודר ובפנאטיות (עד כדי חיפוש אחר קלטות מיוחדות באיכות-גבוהה שיהיו היחידות שייתנו כבוד ראוי לאיכותה).

ואנחנו לא היינו היחידים. בכל מקום ישבו אנשים מרותקים לסדרה, עד כדי היסטריה. וידוע המקרה של המעריץ שסיפר כיצד החליק ונפל במדרגות, והדבר היחיד שעלה בראשו היה "אני לא יכול למות עדיין, עוד לא ראיתי את פרק הסיום..." בכל רחבי העולם זוכר אותה דור שלם של חובבי מד"ב וגם כאלה שאינם חובבים קלאסיים אך נשבו בקסם של הסדרה. אנשים שתמהו על משמעות המשפט המסתורי "היה זה סופו של העידן השלישי של האנושות", שצמרמורת עברה בגבם למשמע המלים "Babylon 5 was our last, best hope for peace", ודמעות עלו בהם עם התחלפות הסיסמה ל- It failed. Now it was the last best hope for victory, שתוהים עד היום על דבריו המסתוריים של השגריר קוש, ומפעם לפעם ממלמלים No boom today, boom tomorrow - רק בשביל הכיף...

מעבר למעורבות הרגשית היחידה במינה (עד אז), היו גם דברים אחרים שהפכו אותה ל"ראשונה" לא רק בעבורנו. היא נתפסת כראשונה (בעידן המודרני) שתוכננה לזמן ארוך ומראש, הראשונה שהשתמשה אך ורק במודלים ממוחשבים (שהיו פורצי דרך לזמנם) וב"במות צילום וירטואליות" שהושתלו בעזרת מחשב מסביב לשחקנים ששיחקו בחלל ריק. ומעבר לכל, היא היתה הראשונה שבה היה לנו "אלוהים", והוא דיבר אלינו מבעד למסך ולמודם.

"אלוהים" היה ג'יי מייקל סטראזינסקי, המכונה בראשי תיבות JMS - כותב בסדרות מתח, אימה, ואנימציה שונות, שבעברו גם כמה ספרים ומחזות. פתאום מופיע אדם כזה, ששום דבר בקריירה שלו לא מראה על גאונות ופוטנציאל מדהימים כאלה, ומתכוון להגשים חזון (שהופיע, כך נטען, ברגע של השראה פתאומית במקלחת): אופרת-חלל המתוכננת מראש לתקופת זמן מוגבלת. מדהים לגלות איך, כאילו היה אחת מן הדמויות שלו עצמו, הוא הצליח בעקשנות ובנחישות לגרום למהפכה כנגד כל הסיכויים.

בשונה מכל מה שראינו בעבר, יוצר הסדרה לא היה רק שם ולוגו בכותרות הסיום. באותה תקופה מעט מאוד מפיקים היו מוכרים ומזוהים מאחורי היצירות, או מאחורי סגנון ודרך חשיבה מובהקים. ארון ספלינג היה מותג-על, סטיבן בוצ'קו היה תו תקן לאיכות, והמבינים בהיסטוריה זכרו גם את רוד סרלינג ונורמן ליר פורצי הדרך. אבל אף אחד מהם לא זוהה גם כ-Auteur, אלא כמי שיוצר רעיון, מנחה אותו לפעמים, ומשתמש בכותבים שכירים לקדם אותו. סטראזינסקי היה בעל החזון המוחלט, לטוב ולרע. כותב שהפך למפיק רק כדי שיוכל להגשים את חזונו במידה הנאמנה ביותר, והתעקש לכתוב בעצמו את רוב פרקי הסדרה (שיא טלוויזיוני ככל הידוע).

המוניטין האלה נקנו בזכות ולא בחסד, ו-JMS טרח לא מעט לאשש ולבנות אותם. הוא לא היה עוד יוצר שפועל רק בתוך התעשייה ומביא אל הצופים מוצר מוגמר. הוא היה כותב פעיל ברשתות/שירותי מידע טקסטואליים שפעלו לפני רשת האינטרנט וכשזו היתה בחיתוליה. זמן רב לפני שהתחילה הפקת התוכנית, הוא חשף את החזון לפני מעריצים פוטנציאליים, שהפכו מהר מאוד למעריצים אמיתיים (עוד לפני שהסדרה צולמה!). הוא שיתף אותם בכל שלבי היצירה, התקדמות ההפקה, הליהוק, העיצוב, ואפילו המאבקים הפוליטיים באולפנים (כולל תמיהה על תוכנית אחרת שמתארת תחנת חלל ושהפקתה החלה בצורה מזורזת ובפתאומיות זמן לא רב לפני צילומי הפיילוט שלו...). צילומים של מודלים ממוחשבים דלפו לרשתות ועוררו במעריצים עוד ועוד תיאבון. הוא היוצר הראשון שהכרנו שכונה "אלוהים", והראשון שהכניס לחיינו את המושג האזוטרי "קשת סיפור" (Story Arc) שמעולם לא שמענו עליו קודם. לא במפתיע, הוא גם היה בין הראשונים שנתקלו בבעיות החוקיות הקשות הנובעות משימוש ברשת, ובהתנגשות בין המרחב האנרכיסטי "הפתוח" לזכויות התאגידים.

זמן שידורה של הסדרה, בשנים 1993-1998, היה יחיד במינו, זמן שבו הגידול במספר המחשבים האישיים, המודמים הביתיים והרשתות הפרטיות, הגיע למסה קריטית. מה שהיה בהתחלה רק אוסף סיפורים ושמועות על רשת גלובאלית בשם "אינטרנט" שמתי מעט באוניברסיטאות מקבלים גישה אליה, הפך לפרצה שהלכה והתרחבה כאשר יותר ויותר אנשים החלו למצוא את הדרך אל הרשת. ואולי יותר מכל תרמה העובדה שאי-שם באילינוי המציא הסטודנט מארק אנדרסן דפדפן מהפכני והחליט להקים סטארט-אפ שישכלל אותו תחת השם "נטסקייפ". הלחץ הציבורי הלך וגדל עד שב-1994 הסיר הממשל האמריקני את המגבלה על שימוש מסחרי ברשת, ומאותו הרגע החל הפיצוץ הגדול. הגל הלך וגבה, ו"בבילון 5" היתה בדיוק בשיאו, רכבה עליו והתרוממה איתו.

פורומים לדיון בסדרה נפתחו עוד ברשתות ה"פרימיטיביות" - כאמור, עוד לפני הפקת הסדרה - ולאחר מכן בקבוצות דיון באינטרנט הטקסטואלי הראשוני. קל ליחס זאת לעובדה שקהל המד"ב והקהל הצעיר הם בדרך כלל מן הראשונים לאמץ חידושים טכנולוגיים, אבל העידוד של היוצר ומעורבותו בוודאי תרמו לשאיבת המעריצים למדיום החדש.

זו כנראה הסיבה העיקרית שבגללה בבילון 5 פרצה את הדרך גם מבחינה אמנותית, גם מבחינה טכנית, גם מבחינה נפשית וגם מבחינה "סוציולוגית/טכנולוגית".

אולי במקרה של סדרה אחרת זה לא היה קורה כל-כך בקלות. אבל הרגשות העזים שעוררה הסדרה התחברו להכרה שקיים עולם חדש שמאפשר לתעל אותם. הדחף לחוות ולחלוק, הרצון לדבר עם אנשים אחרים, לשמוע מה חשבו בחו"ל ואיך ניתחו שם את הפרק. הידיעה שכל-כך קשה לחכות בסבלנות עד השבוע הבא או (חמור מכך) עד שהערוץ הישראלי ירכוש את העונה הבאה, התחברו להבנה חשובה אחת. ההבנה שיש אלטרנטיבה. יש עולם שלם בחוץ, אנחנו לא חיים באי בודד, ולמידע כבר אין גבולות. לא אשכח איך היינו רצים מיד אחרי שידור הפרק ל-Lurker's Guide כדי לקרוא את הניתוח המפורט (אביו של הסכפ"ש המפורסם), ולעתים לשוחח בצ'אט עם מעריצים מהארץ ומחו"ל (תוך תחינה להימנעות מספוילרים). כך נוצר קשר עם מעריצים אחרים. הישראלים כבר לא היו אי בודד אלא הפכו לחלק מהעולם הטלוויזיוני העכשווי, עד כמה שהיה אפשר. והם גילו גם זה את זה.

פה היתה פריצת הדרך שלנו במעבר מצריכה פאסיבית לאקטיבית. לא לחכות לפרקים אלא לקרוא עליהם מראש. לא לקוות שאיזה עיתונאי באיזה מגזין יטרח לכתוב או לראיין מישהו, אלא למצוא בעצמך עוד מידע. תחושת ההעצמה הזאת היתה ייחודית עד אז, וכרגיל בעולמנו, אנשים שטעמו לראשונה טעמו של חופש כבר לא יוכלו לחזור אחורה.

ומי יודע, אולי היתה כאן איזו השפעה, איזה הדהוד, של המסרים של הסדרה. כמו המלחמה בעריצות למען החופש, שיתוף הפעולה האפשרי נגד כל הסיכויים בין אנשים וגזעים המאוחדים למען מטרה משותפת, והיכולת לקבוע את גורלך אפילו כשנדמה שהוא נגזר מראש.

גם אנחנו סירבנו להיכנע לגורל. ופתאום לאחר הסיום המופלא של עונה 3, כבר לא יכולנו או שלא רצינו להחזיק מעמד. משהתברר שאחד החברים מן הטכניון קיבל מארה"ב קלטות עם פרקי תחילת עונה 4, ארגנו בבית הקרנה לכל החברים הלחוצים. הכנו כיבוד ושתייה, גירשנו את ההורים והאח, וישבנו בחושך, נרגשים ומתוחים, לחוות עוד חוויה ראשונית ועוצרת נשימה. מה שטריוויאלי כל-כך היום היה אז צעד אמיץ וחסר תקדים בשבילנו.

קשה לומר מתי הפכנו ל"מעריצים". מתי הפכנו מאנשים ל"קהילה". אבל מתישהו זה קרה, וזה שינה את חיינו. החנונים שעד אז נפגשו במקרה, בחנויות ספרים או מחשבים וחיו לעתים בבדידות מזהרת, גילו פתאום שהם רבים יותר ממה שנדמה. ולא מקרה הוא שבדיוק אז בשנים 1996-1997 קרה סופסוף האירוע שרבים אמרו כי הוא בלתי נמנע אך לא הצליחו להגשימו - הוקמו האגודה למדע בדיוני, סטארבייס, והתארגנויות אחרות אשר הובילו לכנס המד"ב הראשון (ש"בבילון 5" היתה מאבני הפינה של התכנים בו).

אבל כל קהילה היא בבסיסה אדם אחד, ובמקרה שלנו, שניים. כי מעל לכל, זאת היתה הסדרה של שנינו. יחד גילינו אותה וצלחנו אותה מתחילתה ועד סופה. יחד ישבנו דבוקים למסך בכל שבוע, מתרגשים, מזדעזעים, ותמיד מרותקים. יחד כאבנו את כאבן של הדמויות, העלינו ניחושים לגבי העתיד, וקראנו בצמא כל בדל ריאיון וניתוח אפשרי. כשאיתרע המזל ונקראתי למילואים בדיוק בשבוע של פרק שהבטיח להיות פרק מופת, התקשרתי מהבסיס ובקול רועד שאלתי אותו אם באמת זה היה נפלא כמו שאומרים, ובחופשה רצתי לראות את ההקלטה שהקליט לי. לפני שהגישה לאינטרנט נפתחה לקהל הרחב הייתי יושב ושומר הודעות מקבוצות דיון שקראתי בטכניון, ומביא לו בכל שבוע דיסקט עם הקבצים שמצאתי, כדי שלא יישאר מאחור...

יחד נחרדנו מהאפשרות שהסדרה תתבטל טרם זמנה, ושלחנו ל-WB מכתב זועם כחלק מקמפיין מעריצים עולמי. ישבנו לצ'אטים לאחר סיום הפרקים, התווכחנו באינטרנט, העלינו השערות ופרסמנו ניתוחים. יחד ארגנו את ההקרנה הביתית, והיינו בסודם של הכנסים הראשונים - מרגישים פתאום כאילו המקום הזה חיכה לנו כל חיינו וכעת מצאנו אותו, ואנחנו בין חברים.

והיום אני דומע עם כל זיכרון מאותה תקופה שבה החיים היו הרבה יותר יפים, מסרב להסתכל בחולצת "בבילון 5" שלו, וקצת כמו הסוסים המכונפים של הארי פוטר, רק היום אני מסוגל להבין במלואו את הפרק שכתב ניל גיימן בעונה 5.

כי זאת היתה הסדרה של חיינו. וכעת היא נותרה רק שלי.

מוקדש לזכר אחי עידו רזון, שאהבה נפשי.

המאמר פורסם לראשונה במסגרת פרוייקט "הסדרה של חיי" באתר "המסך המפוצל"




לידיעה זו התפרסמו  11  תגובות
תגובות
1   כשאני התחלתי לראות בבילון 5.... (מבט נוסטלגי)
8:36:00  03/09/2006 אריאל מיאסניקוב  arimis@012.net.il 
כמו יתר הדברים שאותם הכרתי מאוחר יחסית, היה בשידורים חוזרים לקראת סיומה של הסדרה. מיותר לציין את האוסף הנכבד (שישה מארזים ו-20 ספרים) שיש לי כעת לאחר התמכרות טוטאלית, כי זו באמת היתה יצירת מופת בימים בהם המד"ב הטלויזיוני הכיר רק את עולם הסטאר טרק. זכורה לי במיוחד (בין היתר, כמובן) טרילוגיית ספרי Legions of Fire של פיטר דיויד שעסקו בסנטורי פריים בתקופה שלאחר עונה 5.
כשאני חושב על זה, הרבה דברים שקורים מפעם לפעם בחיי היומיום מחזירים אותי למחשבה על בבילון 5, כי הפילוסופיה שם היתה רחבת היקף, מלאת חזון, לוחמנית, מלאת אחווה, שקישרה באופן טראגי בין הנפשות הפועלות.

זה הרבה יותר נחמד הצפיה בשניים. ההתרגשות לקראת כל פרק, הטוקבקים למיניהם, ההמתנה הדרוכה (ולא, אני לא קורא ספוילרים בדיוק בגלל גורם ההפתעה). בימים אלה של סדרות מרובות, אני מוצא את עניין ההמתנה והציפיה רלוונטי אליי בדיוק כשם שהיה רלוונטי אליך, אסף, באותם ימים. אבל כשמדובר בפרויקט כזה, שהיה יחיד במינו, באמת אין כמו הפעם הראשונה...

עכשיו אפשר רק להמתין בציפיה לפרויקט הבא של סטרזינסקי בעולם בבילון 5, כפי ששמעתי לאחרונה.

2   מייגע
22:22:00  04/09/2006 ביני   
מה מטרת הכתבה? להכיר לנו את הסדרה? כי אם כן ניתן היה לערוך אותה - היא ארוכה מדיי, מייגעת, טכנית ולא ממש כתבתית.

3   פספסת את מטרת הכתבה
13:34:00  05/09/2006 אסף רזון  assaf-isf@razon-family.com 
היא בהחלט לא באה להכיר לאנשים את הסדרה, אם כי מנסה במקביל לדבר גם אל אלה שיודעים וגם לאלה שלא.

המטרה היא להסביר את ההשפעה והייחודיות שלה, ולהוסיף גם נקודת מבט אישית.

4   ממש לא מייגע
15:53:00  05/09/2006 מתן  matan811@hotmail.com 
אני העצלן הגדול ביותר שאני מכיר, והרבה פעמים כתבות בגודל זה היו גורמים לי להפסיק באמצע, או לא לקרוא בכלל... אבל ממש נהניתי לקרוא את הכתבה. אהבתי את הנקודת מבט האישית, וכמובן - הנהנתי עם כל אמירה לגבי הסידרה.

באמת כתבה יפה.

5   כתבה יפה
20:34:00  09/09/2006 הדס   
שגרמה לי לרצות לראות את הסדרה שלא ראיתי בזמנו. (אז גרתי עם ההורים שלא החזיקו טלויזיה או מחשב בבית מסיבות... כבר ניחשתם) מישהו יודע אם יהיה שידור חוזר?

6   נהדר
2:41:00  21/09/2006 Bajoran Priest   
מעניין שאני נתקל בכתבה הזאת בדיוק עכשיו.

לפני יומיים כתבתי משהו די דומה בהקשר ל"חלל עמוק תשע". זה יופיע, בעזרת הנביאים, במדריך "חלל עמוק תשע" של סטארבייס ש*אמור* לצאת באייקון.

אכן, בבילון 5 היא סדרה גדולה.

7   לא סדרה גדולה אלא הגדולה מכולם
12:34:00  25/09/2006 שוקי   
שום סדרה אחרת עלי אדמות לא יכולה להתחרות בה.

8   למס' 7
14:09:00  28/09/2006 זאפוד ביבלברוקס   
אמנם בבילון 5 שברה את הסכמה המוכרת והיא אכן אחת מסדרות המד"ב הגדולות ביותר, אבל בתור מעריץ אדוק של "באטלסטאר גלאקטיקה", הייתי אומר שהיא נותנת פייט לא רע בכלל לבבילון...

9   ל8
7:58:00  02/10/2006 שוקי   
לא היתה וככל הנראה לא תהיה שום סדרת טלויזיה "מד"ב או לא מד"ב) בעלת עלילה מתמשכת לאורך כל כך הרבה שנים. יש לא מעט סדרות טובות אבל בבילון 5 יש רק אחת. BG נחמדה וכל זה אבל זה לא זה. זו סתם עוד סדרה להעביר את הזמן.

10   שתי הסדרות טובות מאוד.
17:31:00  15/10/2006 Sabre Runner  sabrerunner@gmail.com 
כי כמו שציטטה נעמי מה-TIME בהרצאתה: "באטלסטאר גלקטיקה נבחרה לאחת מסדרות הדרמה הטובות ביותר של 2005. חלק מכם חושבים שזאת בדיחה. האחרים פשוט ראו את הסדרה."

אני מסכים שגלקטיקה היא סדרה מצויינת ופורצת דרך בזכות עצמה ואני לא מפספס שום פרק שלה (כולל ה-Webisodes) והיא רק נהיית יותר מורכבת.

אבל בבילון מיוחדת בזכות עצמה, בזכות פריצת הדרך היחודית שלה, בכך שהיא בנתה עלילה מלאה מראש ל-5 עונות. זאת לא הייתה 'משימה ל-5 שנים' שנקטעה כמו במס"ב המקורי. זאת הייתה חבילה אחת גדולה - הכל או כלום.

ואני באמת צריך למצוא לעצמי את מארזי ה-DVD המלאים של הסדרה לראות עוד פעם.

11   לינק לעריכה שעשיתי בנושא בבילון 5
20:16:00  14/11/2006 Nick Fury  nick_fury@walla.com 
http://www.youtube.com/watch?v=o0BxQinNRas


לתחילת הכתבה
 
קישורים
הסדרה של חיי

המסך המפוצל

לזכרו של עידו רזון


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב