רשמים מפסטיבל הקומיקס האנימציה והקאריקטורה
זיו קיטרו

ההבדל בין כנס לפסטיבל הוא במיקוד. בעוד שבשני המקרים מדובר בהתכנסות של אנשים בעלי עניין משותף, הכנסים מתמקדים בנושא אחד ולרוב כוללים מספר פעילויות מוגבלות בהם המיקוד הוא בקהילה בעוד שהפסטיבלים מתרכזים בצבעוניות, בשלל נושאים ובמגוון פעילויות רחב תוך התמקדות בתכנים.
בשנים האחרונות אנו צופים בעלייה במספר האירועים הקהילתיים. בין אם מדובר בכנסים, פסטיבלים או ערבי הקרנות והרצאות. הגופים השונים שהוקמו למען הקהילה מוכיחים את עצמם כמעט על בסיס חודשי ומספקים לחובבים דרך ליהנות מהתחביב שלהם באותה המידה שחובבים מחו"ל נהנים ממנו, אולי אף יותר.

אחד הכנסים שנושאו משיק לנושאי הקהילה, אך מאורגן ע"י גוף חיצוני, הוא כנס הקומיקס האנימציה והקריקאטורה השנתי שחגיגות שש השנים שלו הסתיימו שלשום. כמו בכל שנה, הכנס כלל עשרות הרצאות, הקרנות של סרטים שלא נראו עד כה בארץ, תחרות אסיף אשר זיכתה את הזוכים בפרס של 5000 ש"ח, דוכנים שספקו סחורות מחו"ל ומהשוק המקומי ועוד. קאק"ון, כפי שהוא מוכר בקרב הקהילה, מוכיח שאם אמונה ודחיפה, רעיון טוב יכול להפוך לסיפור הצלחה.
כאשר ניסים חזקיהו, המנהל האומנותי של הפסטיבל, הגיעה עם הרעיון לראשונה למנהלי הסינמטק – הוא קיבל אחר צהריים אחד להוכיח שאנשים בארץ מתעניינים בנושא. מאחר והיה לו ברור שרק קומיקס או רק אנימציה לא ימשכו את הקהל הנדרש הוא החליט לאחד את הנושאים ולספק חבילה אחת אשר יש לה בסיס משותף וקשר ברור. אין צורך לומר שהתגובות היו נלהבות ושנה לאחר מכן הכנס קיבל יום שלם ולאחר מכן יומיים וכן הלאה וכיום הפסטיבל הוא בן ארבעה ימים ומגיעים אליו מאות אנשים, מרחבי הארץ מטווח גילאים עצום שמוצאים עניין חדש או מחודש במה שלצופה מהצד נראה כמו לא יותר מתחביב לילדים בלבד.

השנה, לא רק שהכנס הוכיח שנושאיו מכילים תכנים המתאימים לצעירים ומבוגרים, הוא גם הוכיח שהעניין בתכנים הללו הולך וגובר והפריחה שחשה קהילת הקומיקס בשנה האחרונה אינה אשליה כי אם פריחה אמיתית הנוגעת בכל קצוות האוכלוסיה. יציאת סרטים המבוססים על קומיקס, המודעות הגוברת ליצירות עצמאיות בתחום האנימציה, יצירות המופצות בעזרת הרשת, הבעיות החברתיות והפוליטיות שהיום יותר מכל זמן אחר מעודדות יצירה של קאריקטורות – כל אלו חברו יחד וספקו את השלד עליו קורם עור וגידים הפסטיבל אשר, לדברי ניסים חזקיהו, מהווה את הפסים עבור "רכבות הקומיקס". אין ספק שבתוך שנים ספורות, בזכות פעילות הפסטיבל ופעילויות דומות ניתן יהיה לומר שיש תרבות קומיקס בישראל.
איזו צורה תלבש תרבות הקומיקס? זו שאלה טובה שקשה לתת לה תשובה כעת.

במהלך השנים, הקומיקסים היחידים שהיו זמינים בעברית היו אלו שהגיעו עם מאגזינים לילדים. כמו שאמר עופר זאנזורי בראיון ל"מופע השוליים של קיטרו": “ילדים קוראים את הקומיקס בחוברות דיסני, אז כשהם כבר ממש גדולים, בני 9-10, הם קוראים אורי פינק" אבל אחרי זה, טוען עופר, עד גיל 16 שהוא גיל בו רוב האוכלוסיה קוראת אנגלית בצורה טובה, אין להם מה לקרוא והם מאבדים את הקשר שלהם לעולם הקומיקס.
את החלל הזה מילאו עד לשנים האחרונות הקומיקסים המחתרתיים. קשה להבין מדוע אנו קוראים להם מחתרתיים או אלטרנטיביים, כאשר אין קומיקס מיינסטרים בסביבה. המילה אטלטרנטיבה מצביעה על כך שהיא אפשרות אחרת, אך כאשר אין אפשרות אחרת, האלטרנטיבה היא המיינסטרים כמובן. יחד עם זאת שאר ההגדרות של הקומיקס האלטרנטיבי נותרו זהות – קומיקס בהדפסה זולה, נושאים שנויים במחלוקת, עומס חומרים, פאנלים "מלוכלכים", איורים מקצועיים למחצה, לרוב שחור לבן עם טקסטים עמוסים בשפה בוטה וגסה.

הפסטיבל האחרון הוכיח שהיוצרים המחתרתיים עומדים לזכות סופסוף במקום אותו ביקשו לעצמם – הם עומדים לשבת בשוליים, מקום בו יוכלו ללעוג סוף כל סוף לקומיקס המיינסטרימי. אדירי התכלת, טנטופוביה, בילי אייקרס – שלושת אלו הם קומיקסים נקיים מאוד, המספרים סיפור קוהרנטי ומהוקצה. הם מובילים את המיינסטרים הישראלי וממנפים אירועי קהילתיים על מנת לפתח את ההכרה של הקהל השיראלי בקיומו של קומיקס.
כל מי שצעד בין הדוכנים השונים זכה לראות קשת של יוצרים עם כותרים נפלאים, החל מהמיינסטרים, דרך הקומיקס העצמאי ועד לקומיקס השוליים. כותב שורות אלו חייב להודותש הוא משתעשע מההגדרות הללו שכן כל תעשיית הקומיקס הצטופפה באוהל קטן אחד והקשת, מגוונת ככל שתהייה, כללה מעט מאוד כותרים אך ריח המהפכה נישא באוויר, ריח של התחלה, של הסערה הרוחשת שתביא לשיטפון של יצירה מקומית נפלאה.
לרוע המזל, היו מי שהפסטיבל הצליח להרחיק אותם ולא לאחד אותם עם הקהילה. מאחר ואין בידינו את כל הפרטים, קשה לשפוט מי האשם, אם יש אשם בכלל ומה הייתה הבעיה אך אין צורך להבהל יתר על המידה – קהילה לא יכולה להיות מוגבשת מהיום הראשון ווודאי שגם בעתיד לא כולם יהיו חברים. מה שחשוב להבחין הוא שגם המריבות הללו הן חלק מבניית קהילה שלמה בה יש מקום לדעות מנוגדות.

מעבר לסל הקניות הגדול שספק הפסטיבל השנה, ניתן היה להבחין בתכנים מרתקים, פאנלים שמשכו אליהם קהל גדול, הרצאות שהמבקרים בהם כללו אנשים מעל לגיל החמישים שמצאו עניין בדרך בה קומיקס, אנימציה וקאריקטורה התפתחו ומה יש לקומיקס לומר היום.
תחרות אסיף ספקה פרס גדול ומכובד והזוכים במקום הראשון בתחרות האנימציה – רון נדל ואלון בורודה – גרפו פרס של 5000 ש"ח כל אחד על סרטם הנפלא והמרגש “גולם” והוכיחו שבצלאל, למרות ניסיונם של חלק מהמורים לחבל במכוון במוחם של יוצרים צעירים, מצליח להוציא מידי פעם אומנים ששווה לעקוב אחריהם. לדבריו של רון נדל, מוריו ואנשי מחלקת האנימציה של בצלאצל הם אלו שאפשרו לו להגיע להשיגים אליהם הגיע ושמדובר במחלקה מעולה (לדעת כותב שורות אלו, מתוך היכרות עם סטודנטים אחרים - רוב הסטודנטים מצליחים למרות ולא בזכות בית הספר הזה). פרסים נוספים גרפו יוצרים אחרים בתחום האנימציה והשמחה, אין ספק, הייתה גדולה.

קאק"ון השנה היה הצלחה מסחררת, אין ספק בכך וכולנו תקווה שהשנים הבאות יהפכו את האירוע השנתי הזה למפואר ומוצלח עוד יותר.



לידיעה זו התפרסמו  12  תגובות
תגובות
1   אלטרנטיבה למה בדיוק?
11:25:00  31/08/2006 אמיתי סנדי  amitaiss@yahoo.com 
אמרתי את זה כבר עשרות פעמים, אבל אני רואה שיש צורך לאמר את זה שוב: קומיקס אלטרנטיבי בארץ לא מהווה אלטרנטיבה לקומיקס מיינסטרים, אלא לתרבות המיינסטרים הישראלית בכלל.

אם תסתכל על הנושאים שבהם מתעסק, לדוגמא, אריאל וייסמן, הוא לא מתעסק עם ספיידרמן (או עם "אדירי התכלת") אלא עם אפרת גוש.

מגוחך לאמר שיוצרים אלטרנטיביים "חיכו" לחזור לשוליים - או שהם היו צריכים את קומיקס גיבורי העל או הפנטסיה כנקודת התייחסות. עבור רבים מהם, ז'אנר גיבורי העל פשוט לא רלוונטי.

2   אתה יכול לומר זאת עשרות פעמים
15:34:00  31/08/2006 זיו קיטרו  zivkitaro@gmail.com 
אבל כמו שלא תוכל להגדיר את המילה בוקר מחדש ולומר שאלו השעות בהן השמש שוקעת, אי אפשר להגדיר מחדש את המושג קומיקס אלטרנטיבי.

אני לא יכול לצייר ציור שהוא אלטרנטיבה לתרבות הישראלית ואני לא יכול להכין ארוחת בוקר אלטרנטיבית לתרבות הישראלית.

אין קשר בין הדברים.
אתה יוצר קומיקס אז אתה נמצא בנישה של קומיקס. אתה חושב שכל תרבות הקומיקס אמורה להיות אלטרנטיבה לצריכת התרבות הישראלית - וואללה, על זה אפשר לדבר.

גיבורי על הוא קו האמצע של המיינסטרים. אתה יכול להתווכח עם זה, אתה תמשיך לטעות אם תעשה את זה - אחרי הכל זה הקומיקס שהרוב קונים. העובדה שאתה ואני לא קוראים גיבורי על לא הופכת אותו ללא רלוונטי אלא ללא מעניין עבורנו. אתה ואני זקוקים לאלטרנטיבה - כלומר לאפשרות אחרת ואחת שעדין תהייה בתחום הקומיקס - כי שנינו רוצים לקרוא קומיקס (אחרת הדיון הזה לא היה מתקיים).

3   משהו שפספתי
20:01:00  31/08/2006 זיו קיטרו  zivkitaro@gmail.com 
ציינת, בתגובה לכתבה, שהיוצרים לא "חיכו" לחזור לשוליים. אני צריך להחליט אם לחזור בי או לא בכתבה, אבל כתגובה אומר שיש יוצרים שנותנים רושם, לי ולאחרים, שהם מחפשים את השוליים - אם הכרזות מודגשות של "מיינסטרים זה חרא" ותגובות מתוחכמות אחרות.

4   בוודאי שאפשר להגדיר מחדש
20:38:00  31/08/2006 אמיתי סנדי  amitaiss@yahoo.com 
העובדה שאני יוצר קומיקס לא תוקעת אותי בנישה של קומיקס, מכיוון שהקהל שלי הוא לא קהל שקורא קומיקס מתוך מחוייבות כלשהי למדיום אלא קהל שצורך תרבות איכותית במדיומים שונים. אותם אנשים ששומעים זאב טנא ולא נינט קוראים דודו גבע ולא ספיידרמן.
יצירות ממדיומים שונים מתכתבות אחת עם השניה, אנחנו לא נמצאים בבועה, כלואים בתוך המדיום שלנו.

בוודאי שאתה יכול להכין ארוחת בוקר שהיא אלטרנטיווה לתרבות הישראלית. לדוגמא: הארוחות השכונתיות שמתארגנות בשדרות רוטשילד הם אלטרנטיווה קהילתית לארוחות בודדות מול הטלוויזיה.

גיבורי על הם המיינסטרים בארה"ב. לא כאן. בישראל יש יותר אנשים שקוראים את אורי פינק ואת אריאל וייסמן (מעריב לנוער) מאשר קוראי ספיידרמן. שניהם לא שייכים לז'אנר גיבורי העל. שניהם שייכים לז'אנר ההומור.




5   לדוגמא
21:47:00  31/08/2006 אמיתי סנדי  amitaiss@yahoo.com 
אריאל וייסמן הוא בעת ובעונה אחת אלטרנטיבה בתרבות הישראלית הכוללת אבל המיינסטרים מבחינת הז'אנר הפופולארי בתחום הקומיקס הישראלי.

6   עכשיו יותר נוח לדבר
0:34:00  01/09/2006 זיו קיטרו  zivkitaro@gmail.com 
כי אני מבין מאיפה אתה מגיע.
ראשית, הייתי שמח לקבל ממך כתבה בעניין לפרסם ב ISF - אם בא לך.

הרעיון של תרבות צריכה אלטרנטיבית - קומיקס במקום ספרות או מוסיקה או מה שלא יהיה נשמעת לי כדבר מעניין. אני לא בטוח שהמבנה הזה בטוח יעבוד. לא כי אני מזלזל בקומיקס (אני מאמין שקומיקס יכול וצריך לשמש גם ללימודים בתחום ההיסטוריה, המתמטיקה, הפיסיקה והתנ"ך בתור התחלה) אלא כי להגדיר את הקומיקס כאלטרנטיבה תרבותית מעמיד מולו המון מגזר גדול מאוד של נושאים ותחומי מדיה אחרים.

ברור ומקובל שדווקא קומיקסים בעלי גוון של הומור, של דרמה אמיתית, סיפורי חיים בסגנון סליקטר וכדומה יעבדו הרבה יותר טוב לקהל הישראלי לא בגלל שהוא לא אוהב גיבורי על אלא בגלל שזו נקודת כניסה נקייה יותר ומוכרת יותר לאנשים שלא מכירים קומיקס בכלל.

7   איכות היא מילה גסה
19:57:00  01/09/2006 אלון רוס  darkwalker@walla.co.il 
אני מתכוון לפחות בשימוש המאוד לא אובייקטיבי בה.

אמיתי, כשאתה משווה את גבע לספיידרמן וטוען שהקהל שלך הוא קהל שצורך איכות לעומת אותו קהל שצורך את ספיידרמן ושות' זה יותר מצורם לי.
אני מבין שהדבר נכתב על פי דעתך האישית בלבד, רק שלדעתי אמירה כזאת, ועוד על ידי יוצר צריכה להיות יותר שקולה.

אני יכול להעיד מניסיוני הפרטי למשל, שאחד הקומיקסים הראשונים שקראתי בתור ילד היה הברווז של גבע, לגיבורי העל הגעתי רק הרבה יותר מאוחר. האם זה הומר שהפכתי לבן אדם שמחפש פחות איכות עם הגיעי לבגרות (לפחות ברמה מסויימת), או לבן אדם שמוצא את באיכות היחסית לתחום.

לפי מה שהבנתי מזיו, ההשוואה בין שוק הקומיקס האמריקאי לישארלי היא זו שמבטלת אמרות מסוג זה. אם בארה"ב האיכות היחסית היא בכותרי השוליים, כי שם ניתן דגש הרבה יותר גדול על סיפור ואמנות שתתאים, זה לא מוריד מאיכות גיבורי העל, שם פשוט הסיפורים שאותם אתה יכול להגדיר כאיכותיים ושלא באו סתם לקדם מכירות היא נמוכה.

לפי תגובה מספר 4 אני יכול להבין שיוצרי הקומיקס האלטרנטיבי מנסים להיות יוצרים אלטרנטיבים, אז בעצם מעכשיו צריך לקרוא להם יוצרי קומיקס מיינסטרים, אך יוצרים אלטרנטיבים?

8   יש קריטריונים מדידים לאיכות
14:10:00  03/09/2006 אמיתי סנדי  amitaiss@yahoo.com 
איכות היא לא רק עניין סובייקטיבי, יש קריטריונים למדידת איכות ביצירה אמנותית.

רוב ז'אנר גיבורי העל מיוצר למטרות מסחריות, וההחלטות האמנותיות בו מושפעות מאוד משיקולים מסחריים. ברובו הוא לא יצירה אישית, וליוצרים אין הרבה משקל בהחלטות חשובות.

מהבחינות האלה, הוא נחשב פחות איכותי מיצירה אישית שלא נוצרה משיקולים מסחריים.

שים לב שאני לא טוען שהז'אנר לא יכול לייצר סיפורים טובים או יצירות מעולות. גם הקולנוע ההוליוודי הוא מדיום סופר מסחרי ולא אישי וגם בו נוצרות יצירות מופת. גם בקולנוע יש אבחנה ברורה ומקובלת בין קולנוע איכותי\אמנותי לקולנוע מסחרי.

9   זאת ועוד
14:29:00  03/09/2006 אמיתי סנדי  amitaiss@yahoo.com 
אני לא מאמין בחלוקה הזאת כבאמת מוחלטת, יש טיעונים תקפים רבים גם נגדה, רק הבאתי את ההגדרה המקובלת למושג איכות בהקשר הזה.

10   נו באמת
11:07:00  04/09/2006 אלכס גרשמן   gersh23@gmail.com  
קודם כל אתה טועה, ההבחנה הקולנועית היא בין קולנוע "אמנותי" למסחרי, כלומר בין אותו סוג פלצני של יצירות פסודו-אינטלקטואליות לקולנוע מסחרי שגם מספק
את תחושת האסקפיזם(שלמענו נוצר הקולנוע מלכתחילה), ההבחנה אינה בין קולנוע איכותי למסחרי, ראשית משום ש"איכותי" הינה הצהרה שאינה אובייקטיבית ו\או מדידה
באמצעים ביקורתיים.
ושנית מפני שהקביעה מסחרי גם היא באה לעתים קרובות (וזאת בכל תחומי המדיה, אם כי יותר פעם מהיום) לאחר מעשה ומקבעת את התוצר כ"מסחרי" במיוחד אם התלוותה אליו הצלחה כלכלית גדולה או יוצאת דופן.
קצת יומרני מצדך לקבוע שספיידרמן הוא הפשטות ודודו גבע (דודו גבע?) הוא האיכות.
בכל זאת מדובר באלו שהמציאו את הקומיקס... מרוול,דיסי והלאה.

11   תהרגו אותי בעצם אל תהרגו
2:14:00  05/09/2006 glendon   
באמת אני לא מבין את המשמעות של הדיון הזה. מה זה משנה לי בכלל באיזה ז'אנר אני יוצר. הדיון הזה נראה לי בכלל כלכלי. היות שמרבית כלכלת הדוכנים בפסטיבל עברה לכיסי הדוכנים השמנמנים והחו"לניקים אז אני חושב שאין כאן מקום לדיון כלכלי. זיו, לדעתי עדיף שתכתוב יותר על התכנים של הקומיקס החדשים שקראת בנימתך הביקורתית והמעניינת. ככה תוכל לתרום לזירה משהו משמעותי

12   לאלכס
1:55:00  09/09/2006 אמיתי סנדי  amitaiss@yahoo.com 
אתה טועה. יש אמנם הגדרות שונות לאיכות, אבל להגדרה המקובלת אכן יש קריטריונים ברורים ומדידים.

לא יומרני בכלל. קל מאוד להוכיח שיצירתו של דודו גבע מורכבת, מתוחכמת ובעלת כמויות של רבדים שספיידרמן לעולם לא יגיע אליהם.

מארוול ודיסי לא המציאו את הקומיקס. (חשתי צורך לענות ברצינות למרות שאני מקווה שהתלוצצת)


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר הפסטיבל

אתר מופע השוליים של קיטרו

טיזר של הסרט ''גולם''


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב