SOAPERMAN OPERA - ביקורת סרט
אלי הרשטיין

גבוה יותר, מהר יותר, חזק יותר, "סופרמן חוזר" הוא לא יותר מאופרת סבון של גיבורי-על מעוטרת באפקטים מיוחדים. אלי הרשטיין ציפה רבות ונכזב בגדול, וכעת הוא יורד למקלטים מתוך פחד שהמוג'הדין של חובבי סופרמן יודע איפה הוא גר.

"סופרמן חוזר" – Superman Returns
בימוי: בראיין סינגר
תסריט: מייק דוהרטי ודן הריס
שחקנים: ברנדון רות', קייט בוסוורת', קווין ספייסי
ארה"ב – אנגלית – צבע – 154 ד'




אזהרת ספויילרים – הביקורת שלפניכם רצופה בספויילרים קטלניים, הרסניים ובלתי מתחשבים בעליל בצופים בעלי קיבה רגישה לספויילרים – ראו הוזהרתם.




אינני נוהג לכתוב ביקורות בלשון אישית. יעידו על כך כותבי ISF הזועמים, להם קיצצתי כעורך את האמרות האישיות חזור וקצץ לאורך השנים. אך כאשר ישבתי בסינמה סיטי ממתין לכותרות הפתיחה של "סופרמן חוזר" חשבתי לעצמי שאין לי כל דרך לכתוב על הסרט הזה באופן אובייקטיבי. "סופרמן" קשור לכל כך הרבה זכרונות ילדות ונערות, לכל כך הרבה תקוות וחלומות שפשוט אינני יכול להתייחס באובייקטיביות לגלגול הקולנועי החמישי בסדרה הקולנועית של "סופרמן", כך חשבתי. עד כמה יכולתי לטעות.
בעת שעלו על המסך כותרות הסרט ומוזיקת הפתיחה רעמה באולם הקולנוע לא יכולתי להכיל את התרגשותי. סופרמן חוזר אחרי כל כך הרבה שנים אל מסך הקולנוע ואני שבתי להתרגש כמו ילד קטן לצלילי המארש של סופרמן פרי עטו של ג'ון וויליאמס האלמותי. אך מהר מאוד, מהר מדי יש לומר, הבנתי שהשנה איננה 1978 ובעיקר שאנחנו כבר לא בקנזס - אך על פי המתרחש על המסך נראה שבריאן זינגר לא הבין את זה.

ראשית יאמר כי סרטו של זינגר הוא סרט ויזואלי לעילא, מוקפד, מעוצב, ומצולם למשעי. סופרמן מודל 2006 הוא פסגת הטכנולוגייה הקולנועית, ויוצריו לא הסתפקו בפחות מהטוב ביותר. אך הויזואלייה המרשימה של הסרט אינה מצליחה לכסות את ערוותה של הריקנות התוכנית, הרעיונית והתסריטאית של הסרט. שכן מכל בחינה אחרת חודרות חריקות צורמות וממלאות את המסך ובראשן התחושה הקשה שבסרט הזה כבר היינו, והרבה יותר מפעם אחת.

בתחילת הסרט נקלעת לויס ליין לתאונה אווירית מרשימה המצולמת ומבויימת במיטב המסורת ההוליוודית של האפקטים המיוחדים. סופרמן כמובן נחלץ לעזרתה ומנחית את המטוס הענק בלב מגרש פוטבול בסצנה מדהימה ומרשימה – כמיטב המסורת כבר אמרנו. אך תוך כדי הסצנה לא ניתן להתעלם מהשאלה למה לויס ליין צריכה את כל זה. במשך חמש שנים תמימות היא חיה בשלווה, התחתנה, ילדה ילד חמוד, ואפילו זכתה בפוליצר. ללא תאונות, ללא אסונות קולוסאליים, ללא תאונת רכבת או מסוק (טוב, כל זה לא מסופר בסרט אבל ניתן להניח זאת מהעובדה שלמרות שסופרמן לא היה בנמצא לויס נותרה בחיים...). אז למה לכל הרוחות היא צריכה את הסופרמן הזה שיחזיר אותה לתקופה בה היא צונחת מבתים, מתרסקת ממטוסים וטובעת מתחת למים? למה הוא היה חייב לחזור? ולחשוב שאת הפוליצר היא קיבלה על כתבה ששמה "מדוע העולם לא זקוק לסופרמן".
ב"סופרמן חוזר" יש יד מכוונת ושרירותית הקובעת מי ימות ומי יחייה. מי ינצל ומי לא. הסיבה לכך אינה ברורה אך כל מי שיופיע על המסך, מלבד אם הוא שייך לליגה של "הרעים" יזכה להצלה של הרגע האחרון בידיו של סופרמן. אז לדרוש אמינות ריאליסטית מסרט גיבורי על זו אולי דרישה מוגזמת אבל יש גבול למקריות. יש גבול למספר הפעמים בה התערבות אלוהית או סופרמנית תציל את המצב לפני שכל העסק הופך למשעמם - לא ב"סופרמן חוזר". והתוצאה של מקריות עקבית ותחושה של מעשים שמוכתבים מן החוץ (כלומר מהתסריטאים) ואינם נובעים מהסיפור, היא סרט הנופל אל הבור המסוכן ביותר - הוא צפוי מראש. סרט בו לא נשאלת ולו פעם אחת השאלה "האם?", והיא מוחלפת כלאחר כבוד בשאלה "מתי?" הוא סרט נטול מתח אמיתי, נטול דרמה ונטול כלים שימשכו את הצופה לתוככי הסיפור ולנבכי גורלן של הדמויות. וכאשר זה קורה הרי שבסצנה שאמורה להיות מותחת, בה משפחת לויס ליין הנלכדת מתחת למים ללא יכולת להיחלץ, השאלה היא לא מה יקרה אלא מתי סופרמן יופיע. ואפילו השאלה הזו מוגבלת שכן הוא יכול להופיע רק לפני שיקרה משהו רע. אף פעם לא אחרי. ולכן השאלה היא כמה זמן ימשוך אותנו הבמאי בטרם נקבל את התשובה המתבקשת (ספויילר – שאכן מגיעה). אבל זו אחת הבעיות כשיש לך גיבור כל-יכול שהדבר היחיד שהוא אינו יכול לעשות זה להיכשל. הבעיה מוקצנת יותר כאשר במהלך סרט שלם הכותבים אינם מאפשרים לגיבור אף כישלון אמיתי אחד (מלבד הקרב האבוד על ליבה של לויס ליין – ושמישהו יסביר לי פעם אחת מדוע לכל הרוחות הוא לא מגלה לה כבר שקלארק קנט הוא סופרמן?).
אז נכון שזו בעיה המאפיינת אולי כל סרט של גיבורי-על, שכן זו המשמעות של גיבור-על, בין השאר בהיותו בלתי מנוצח ובהיותו חלק מהקנון וחלק מהסרט הבא בסדרה – אלא שברוב הסרטים עושים התסריטאים כל שלאיל ידם כדי להילחם בסימפטום הזה ולהקטין את משמעותו. ב"סופרמן חוזר" נכנעים התסריטאים לבעיה הזו מראש – גישה אולי מקורית – אך בלתי יעילה בעליל.

ואם לא אמינות אז לפחות היגיון פנימי. למשל למה מחליט ריצ'רד, החבר של לויס ליין, להפנות את מטוסו אחורנית בסוף הסרט ולהסתכן במוות בטוח? כי לוייס ליין אמרה שסופרמן ימות? כלומר – הצופים יודעים שסופרמן הוא... ובכן סופרמן. גם ריצ'רד יודע שסופרמן הוא כל יכול. לפני חמש דקות בדיוק סופרמן שילח אותם לדרכם ויצא להציל את העולם – מה הם בדיוק יכולים לעשות בשבילו? להזכירכם, ריצ'רד אינו יודע כלום בשלב זה על מצבו של סופרמן באותו רגע. אבל לויס ליין אמרה אז היא כנראה יודעת. או הסצנה בה מעיף סופרמן את היבשת החדשה של לקס לותור אל החלל. בואו נחשוב על זה לרגע. עשר דקות מוקדם יותר קירב לקס לותור ספייק ירוק אחד לסופרמן והחליש אותו באופן שהפך אותו ללפלף ממוצע. פתאום עכשיו, כשהוא מוקף בקריפטונייט ירוק מכל עבריו, כאשר מים ירוקים נוזלים על ידיו (תמיד יכול להיות שהירוק הזה הוא סתם אזוב ביצות ולא קריפטונייט) מצליח סופרמן להעיף לחלל את היבשת השישית. האם זה הזמן למטבע הלשון "נו באמת!"?

ובמקום שאין אמינות ואין הגיון שולטות הקלישאות. שוב סופרמן פגיע לקריפטונייט ירוק (כנראה שהוא עבר מחיקת זיכרון במהלך הטיסה לקריפטון אחרת הוא היה זוכר את זה כמו כולנו) ושוב במגע עם אותו חומר קטלנו הוא הופך לעוד לפלף שכונתי מצוי שכל החברה מרביצים לו. שוב הרשע התורן אינו הורג את הגיבור אלא נותן לו למות מוות ארוך שיאפשר לו כמובן להימלט (מה חשב לקס לותור – שסופרמן שאינו צריך לנשום, יטבע?). למה שלא יכרות לו את הראש (ועוד כמה אברים באותה הזדמנות) עם גרזן וישליך כל חלק במקום אחר (כל עוד הוא יכול)? אחרי הכל אין המדובר בג'יימס בונד. אבל שוב היד האנושית עוזרת לאיש הברזל בדקה האחרונה ממש, ושוב איש הברזל גומל בהצלות של השנייה האחרונה. ושוב בעת צרה שומע קאל אל את קולו של ג'ור אל במלודרמטיות של אופרת סבון. למה שלא ישמע פעם את גנרל זוד? ולסיום, היתה לתסריטאים הזדמנות מצויינת להוציא את העוקץ מכל הביקורת הזו בכך שהיו באמת הורגים את סופרמן בסוף הסרט. זה היה מפתיע. לויס ליין יוצאת מבית החולים, המצלמה עולה למעלה, כותרות הסיום מתגלגלות על רקע מוסיקה קודרת. לרגע אחד היה סיכוי ש... אבל לא. הפתעה. (ספויילר) סופרמן חיי. בסצינה לאחר מכן שב סופרמן לתחייה ומעביר את חוכמתו לדור הבא. מרלון ברנדו מתהפך בקברו.
אז נכון שקלישאות הן קלישאות מכיוון שהן מבוססות על נוסחה בדוקה ועובדת, אך לפעמים לא די ברצף של קלישאות שחוקות המבוצעות היטב, מרשימות ככל שיהיו, כדי להעמיד סיפור בעל משמעות.

נקודת האור היחידה בסרט היא הופעתו המבריקה של קווין ספייסי כלקס לותור. זהו סופר-לותור כפי שרק קווין ספייסי יכול היה לגלם. הרגעים היחידים בהם מתעלה הסרט לרמה של קולנוע מתקבל על הדעת הם הרגעים בהם עולה ספייסי על המסך ולפתע הכל עובד. התזמון מושלם, המשחק מעולה, הבימוי אינו מורגש וספייסי מצליח להוציא מדמותו של לותור את האיכויות אותן הפיק ממנו לפני כשלושים שנה ג'ין הקמן – השחקן האמריקני הטוב ביותר החי היום.
לקס לותור הוא הדמות המעניינת היחידה בסופרמן (אם לא לוקחים בחשבון את הכלבה הפקינזית של קיטי שמכרסמת להנאתה את אחותה התאומה... קטע ביזארי ויוצא דופן בסרט המתאים יותר לסם ראימי מאשר לבריאן זינגר). הפילוסופיה של לותור פשוטה, הוא רוצה את החלק המגיע לו, כוח וכוח ועוד כוח. הוא אינו לוקח את עצמו ברצינות ולו לרגע אחד ולכך יש כמובן לחבר את כשרונו האדיר של ספייסי.
אך הופעתו הנפלאה של ספייסי רק מדגישה בדרך השלילה את חוסר הכריזמה ואת יכולת המשחק הלקוייה של שאר צוות השחקנים. מלבד דמיונו המדהים של ברנדון ראות לסופרמן, סליחה כריסטופר ריב, הרי שבכל קטגוריה אחרת הוא מוצא את עצמו בקטגוריית אופרות הסבון. מלבד אותו חיקוי מושלם לכריסטופר ריב המנוח אין לראות מה להציע ובת זוגתו היפהפייה קייט בוסוורת' כלויס ליין גם היא נראית כאילו יצאה ממשמר המפרץ (ויסלחו לי הקוראים על חוסר העדכנות בכל הנוגע לסדרות איכות כאלו ואחרות). הדיאלוגים המבריקים מהסוג של "אני מצטער שעזבתי אתכם, אני אחזיר אותך עכשיו" מתחרה ברמת הביצוע בדיאלוג המבריק של צמד סבוני אחר, היידן כריסטנסן ונטלי פורטמן עם ה"אני אוהב אותך" – "לא, אני אוהבת אותך יותר" מ"מתקפת המשובטים". הכריזמה שאפיינה את כריסטופר ריב ומרגוט קידר, נעדרת מבני דמותם מודל 2006, והמקום היחיד בסרט בו תמצאו את אותה כריזמה הוא המקום בו הותיר אותה ג'ין הקמן לפני כ-30 שנה. גם סצנות הטיטאניק של סוף הסרט אינן מוסיפות לאווירה הכללית וגורמות לך להתגעגע לרגע ל"טיטאניק" הלא נגמר של קמרון, ולתהות מה היה קורה אם קמרון היה מכניס את סופרמן לסרט שלו.


אבל הבעיה העיקרית בסופו של "סופרמן חוזר" אחרת לחלוטין. ביצירה הקולנועית ידוע המושג השעיית הספק. הרי לכולנו ברור וידוע (טוב, לפחות לחלקנו) שסופרמן אינו קיים באמת. למרות זאת, מצליח קולנוען מקצועי כזינגר לגרום לנו את "השעיית הספק" כאשר אנו מבלים שעתיים מול מסך הקולנוע, מזדהים עם הדמויות, נהנים מההרפתקאות תוך תחושה שהעולם הבדיוני שלפנינו קורם עור וגידים והוא מציאותי לפחות כמו עולמנו. אין ספק כי מסורת של 100 שנים של קולנוע אמריקני היפר-ריאליסטי הובילו ליצירת עולם אמין וקוהרנטי גם ב"סופרמן חוזר" – אבל. בסוף הסרט, כאשר סופרמן "מת" כביכול, הרגע שאמור להיות הדרמטי ביותר בשיאו של הסרט – אינו עובד. הוא אינו עובד כי אין ולו אחד בקהל המאמין באמת שסופרמן יכול למות. ואם יש הרי זה חייזר מהכוכב קריפטון שבילה את 50 השנים האחרונות מחוץ לעולמנו. הרגע בו אמורים כולנו לעצור את נשימתנו ולתהות "האומנם?", הופך לקטע דביק ושמאלצי בו כולם ממתינים לראות מתי יחזור סופרמן. בשיא הסרט מתמצה הבעיה המרכזית של הסרט כולו, זהו סרט שבלוני וצפוי מראש שכל שורה בו נשחקה עד דק בשנים על גבי שנים של קלישאות קומיקס וקולנוע – סרט שאינו מוסיף ולו שורה מקורית אחת לקנון ממנו הגיע.

הקיטש הנורא של סוף הסרט מהווה, לפחות לעת עתה את שירת הברבור הקולנועית של גיבור העל הידוע מכולם. לצופים נותר רק להתגעגע למקוריות, לעוצמה ולדרמה - לתחושת הראשוניות, החלוציות אם תרצו, שאפיינו את הסרט הראשון בבימויו של ריצארד דונר, ושכה בולטים בהעדרם בסרט הזה. סופרמן חוזר הוא סרט קייץ חביב, צפוי מראש ויפהפה – חובה לאוהבי הז'אנר? – לא בטוח.




לידיעה זו התפרסמו  26  תגובות
תגובות
1   באמת סרט לא משהו
2:33:00  26/07/2006 איציק   

2   סרט הכי גרוע של העשור של האלף .......
11:06:00  26/07/2006 אייל השחר  eyaldaniel76@yahoo.com 

3   הייתי עושה שימוש בכוחי כעורך
15:57:00  26/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
ומוחק את השטויותש כתבת כאן, אבל אני חושב שאשאיר את זה למען יזכרו כולם שאין לך טעם בסרטים.

4   היי, מה עם אזהרת ספוילרים?
17:01:00  26/07/2006 איש הכספית   

5   האם השורה הבאה עונה על ההגדרה אזהרת ספוילרים?
17:28:00  26/07/2006 המערכת   
אזהרת ספויילרים – הביקורת שלפניכם רצופה בספויילרים קטלניים, הרסניים ובלתי מתחשבים בעליל בצופים בעלי קיבה רגישה לספויילרים – ראו הוזהרתם.


כי אם כן היא מופיעה בראש הכתבה שכרגע קראת והופיעה שם גם קודם לכן.

6   זיו יקירי, אני מציע שתמשיך לצעוק שטויותש, שטויותש
17:32:00  26/07/2006 anakin   
ואל תיתן לרשימת העובדות המזעזעת, ולתמונות הקשות שמציגה הכתבה להפריע לך. אחרי הכל - הכל שטויותש.


7   אלי
23:29:00  26/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
העובדה שכתבת משהו והוא עלה לאתר לא עושה את הנתונים עצמם לעובדות - אתה טועה וזה בסדר.

8   אויש, שטויותש
0:06:00  27/07/2006 anakin   

9   זיו ואלי... תמשיכו... תמשיכו...
7:41:00  27/07/2006 חיליק  hilik@walla.co.il 
אולי בסוף תהייה לשניכם פינה בתוכנית של זיו: "אלי נגד זיו - הסיבוב השבועי"... :-)

למרות שעדיין לא ראיתי, רוב אלה שראו וכתבו מהליים דווקא... אבל שוב - לא ראיתי ולכן לא אוכל להביע עמדה

10   חיליק אני מצטער אבל התגובה לכתבה הזו מוגבלת למי שראו את הסרט בלבד
11:39:00  27/07/2006 ANAKIN   
לבוא ולצעוק "סופרמן", "סופרמן", זה בהפגנה ביום שישי ליד הבית שלי, לא כאן באתר.

תודה

11   אלי הפכת לבן 6?
13:26:00  27/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
מה התגובות המפגרות לחיליק ואלי?

12   דרוש
13:51:00  27/07/2006 anakin   
חוש הומור משומש במצב טוב


נא לפנות לזיו קיטרו, אתר ISF - רק פניות רציניות ייענו.

13   המממ... ובתשובה לשאלתך
13:55:00  27/07/2006 anakin   
מעולם לא עברתי את גיל 6...

14   אולי בעידן הדינוזאורים אלי
16:57:00  27/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
ולכן גם מה שנראה לך חוש הומור, נקרא פה כמו תגובות של תינוק.

15   אז זהו שלא
18:55:00  27/07/2006 ANAKIN   
ואולי מכאן נובע הבלבול שלך.
דינוזאורים היו בפארק היורה ומאוחר יותר גם בקינג קונג.

בסופרמן חוזר לא היו דינוזאורים.

צר לי אם כל זה מבלבל אותך ואני יודע שאתה בתקופה קשה אבל למה להפיל את כל זה על הקוראים התמימים?

16   סוף סוף
20:10:00  27/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
אתה מתחיל לחזור לעצמך סבא.
עכשיו לך וקח את הכדורים שלך ותנוח

17   אם אפשר לקטוע לרגע את הויכוח המשעשע...
21:45:00  27/07/2006 יערה   
הייתי רוצה להגיב לביקורת -
בקשר להתהייה שכיצד זה יתכן שלויס עדיין בחיים, הכותבים כיסו את עצמם די טוב, שכן לקס לותור הוא הגורם לכל הרוע בעולם, ורק הרגע הוא השתחרר מהכלא ויצא לגרום תוהו ובוהו.

בנוגע להשוואה הקטנטנה בין סינגר לראימי - אוי ואבוי.
גם אני לא יכולתי להימנע מכך כל הסרט, ונראה שסינגר מגלה דמיון מטריד לראימי בכל הנוגע לנטיותיו של האחרון לסצינות בבוחנות סיבולת של נשים מצווחות למשך הרבה יותר מדי זמן.
אי אפשר להתעלם גם מהסימבוליזם הקיטשי של "הו, אי הגבישים שיצר לותור, בן אנוש, הוא כה מזוהם ביחס למבצר הבדידות הטהור!" או "הו! סופרמן סוחב את משקל העולם על כתפיו! (או במקרה זה, את הדיילי פלאנט".
שתי הסצינות מאוד הזכירו את סצינת ספיידרמן/ישו ברכבת, שאני זוכרת שהעלתה גיחוך רב בקהל באולם.

והערה קטנה - 4 ביקורות על סרט אחד?
גם אם זה כואב, אולי בעתיד מומלץ לקצץ...

18   תשמע, מכון שאני זקן
21:50:00  27/07/2006 ANAKIN   
אבל לפחות כשאני לוקח את התרופות שלי אני בסדר,
מה התירוץ שלך?

19   נכון שאני זקן...
21:51:00  27/07/2006 ANAKIN   

20   ליערה
21:54:00  27/07/2006 ANAKIN   
כן, היו עוד רגעים מגוחכים בסופרמן 4, סליחה סופרמן חוזר, שלא הקדשתי להם אולי את תשומת הלב המלאה - אבל כמה אפשר.

באשר לריבוי הביקורות, אתר ISF מעודד ריבוי של ביקורות בשעריו דבר המוביל לדיונים שונים ולריבוי דיעות (ולא - הויכוח כאן למעלה אינו מסוג הויכוחים אותם אנו מנסים לעודד!!!)

לכן אנו מחפשים מגוון של דעות על אותו הסרט כדי לקבל את המגוון ודרכו את הסגנון הייחודי של ISF.

21   אני מצטערת, אבל "סופרמן חוזר" הוא סופרמן 3, לא 4
0:56:00  28/07/2006 יעל   
ומעבר לזה, אני די מסכימה עם הביקורת. כתבתי דברים דומים בחלקם בביקורת שפרסמתי בבלי פאניקה.

ובכל זאת, אם אתה כבר מספיילר כל כך הרבה, ראוי להזכיר את הקטע המוצלח ביותר בסרט, את הפגישה של לויס ולקס על היאכטה, ואת סצינת נגינת הפסנתר.
הנה, פה היה קטע ארוך ושלם שלא היה צפוי, לא היה ברור מה יקרה בו, כל הדמויות שהשתתפו בו הפגינו אישיות, ושהיה מותח ומעניין.
חבל נורא שזה היה קטע אחד בודד.

22   ראשית, ולמרות שעובדתית את צודקת, ההשוואה לסופרמן 4 בתגובה הקודמת לא היתה מקרית...
12:22:00  28/07/2006 ANAKIN   
מעבר לזה, אם תחפשי ממש טוב בביקורת, (ואני מודה שזה הולך קצת לאיבוד בקיטונות הרותחין ששפכתי על הסרט) תגלי שאכן דמותו של לקס לותור החייתה לטעמי את הסרט הזה ואפילו חשבתי שויזואלית הוא היה רוב הזמן יפה מאוד. את גם צודקת ששתי הסצנות הללו היו בין הטובות בסרט.

23   הסצנה עם הפסנטר
7:35:00  29/07/2006 עודד   
הייתה יותר צפויה מאשר לראות את סופרמן עף בסרט

ברגע שראו את הילד זה היה ברור מי הוא.
הסרט כבר מהתחלה הרס את סופרמן האיקון לדעתי וזה מה שעשה את כל האופרת סבון הזאת עוד יותר צפויה רק

24   לעודד - לא התכוונתי לרגעיו האחרונים של הפסנתר
19:18:00  29/07/2006 יעל   
*ספוילרים כמובן*
התכוונתי לסצינה בה הילד מתיישב ליד הפסנתר, ואז ברוטוס מתיישב לידו ומנגן איתו.

25   הבנתי
22:08:00  29/07/2006 עודד   
..אבל עדיין שמתי לב שאין הרבה התייחסות לילד ברוב הביקורות..
תהיתי מה אנשים אחרים חושבים על הטוויסט בשקל הזה?

26   בדיוק כמו שכתבת
0:40:00  30/07/2006 ANAKIN   
טוויסט בשקל - ולא ממש ראוי להתייחסות. הגם שיש גבול לספויילרים...


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ביקורת של זיו קיטרו על סופרמן חוזר

ביקורת של שחף בן צור על סופרמן חוזר

ביקורת של עופר ברנשטיין על סופרמן חוזר

סופרמן אז ועכשיו - חנן ארגוב


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב