סופרמן – אז ועכשיו - השוואה מהירה לאנשים מהירים
חנן ארגוב

את סופרמן הראשון, ראה חנן באחד מהשידורים הטלוויזיונים, אי שם בתקופה בה הוא היה צעיר, שעיר, רזה ויפה. מאותו רגע זה היה רומן שרק פרח עם השנים.
כעת עם צאתו של הסרט החמישי ”סופרמן חוזר“, חנן מביא את רשמיו של מעריץ נלהב ומציג, בקצרה, את השונה והדומה בין הסרטים של פעם לסרטים של היום.
סקירת השוואה לאנשים שלא בטוחים אם לראות או לא לראות את הסרט ואין להם זמן לביקורת מלאה.
"סופרמן חוזר" – Superman Returns
בימוי: בראיין סינגר
תסריט: מייק דוהרטי ודן הריס
שחקנים: ברנדון רות', קייט בוסוורת', קווין ספייסי
ארה"ב – אנגלית – צבע – 154 ד'

אנו נבחן מספר אספקטים: עלילה, דמויות, פס הקול ואפקטים ונעשה זאת בלי הקדמות מיותרות נוספות.

עלילה:
עלילת הסרט היא עלילת סופרמן רגילה. עולם בצרות, סופרמן מגיע ומציל כל דבר שלא מחובר במסמרים, אויב שמתכנן לחסלו, סופרמן קרוב למוות, מתאושש ומציל את העולם. ברקע קיים משולש האהבה של לויס/קלארק/סופרמן. לויס מאוהבת בסופרמן, קלארק, שהוא סופרמן, מאוהב בלויס - אך מתחבט בשאלה הנצחית: האם לגלות לה או לא שהוא האיש שהיא אוהבת. עד שיחליט הוא מנסה ליצור איתה יחסים בתור קלארק, אולם היא אפילו לא שמה לב אליו, וכל תשומת ליבה מופנים אל סופרמן.
אלא שלמשוואה הנוכחית מצטרפים ללויס ארוס ובן. קצת מזכיר את הסרט השלישי עם לאנה ובנה אך הפעם החליטו להתמקד יותר בעניין היחסים בין לויס וסופרמן וסיבוכם על-ידי הכנסת הארוס. עוד בתחילת הסרט קלארק מגלה שללויס יש עדיין רגשות כלפי סופרמן. מפה ההתפתחות מעניינת, האם סופרמן יהיה שובר התא המשפחתי שקיים כבר כמה שנים? האם סופרמן הוא האיש הרע כאן?

דמויות:
סופרמן מציג דמיון מוחלט. בסדר, לא מוחלט, אבל רואים שרות' ראה את ארבעת הסרטים הראשונים כדי להבין איך ריב ז"ל גילם את סופרמן. רות מחקה בדיוק רב את משחקו של ריב - מהשלומיאליות של קנט ועד הבטחון של סופרמן. אלא שריב סיפק יותר מצבי סלפסטיק בביצועו את קנט. כשרואים את רות' מנסה לחקות את ריב כקלארק, רואים אותו ניקלע למצבים דומים כמו בסרטים הקודמים, אולם הוא לא מממש אותם עד הסוף. סצינה קטנה לדוגמא היא סצינת הדלת המסתובבת בדיילי פלאנט, שבה קלארק מצטופף עם לויס ביציאה מהבנין. המקור היה יותר מצחיק.

בדמותו של לות'ור הומאז' עצום להקמן. ביצוע מעולה ותשובה מלאה לשאלה "מה היה קורה ללקס אם היה מתבשל בכלא מס' שנים בגלל סופרמן?". למי שעדיין רוצה תשובה אז היא: שיגעון טוטאלי ואובססיבי כלפי סופרמן והעצמת הרצון להחזיר לו, ובכלל להרוג אותו. באופן כללי ספייסי הוא השחקן של הסרט, מה שמוכיח שלעתים קרובות האיש הרע הוא מהות הסרט. סרטים רבים הוכתרו כטובים בגלל גילום מוצלח של הרשעים בהם. הפעם בסרט ישנו שינוי במצב המנטאלי של לקס, וגם זה בספק. רצונותיו של לות'ור הנם אותן רצונות: שליטה עולמית וחיסולו של סופרמן. אולם הפעם לקס מגיע למצב אובססיבי לחלוטין, והוא מודע לכך.

לויס היום היא אם לילד, מאורסת לאחיינו של פרי ונושאת טינה כלפי סופרמן על שעזב אותה. הסרט מתמקד אצלה יותר ביחס כלפי סופרמן מאשר באופייה ההרפתקני. הטינה מוצגת כקונטרסט גמור בין דמותה בסרט הנוכחי לבין דמותה בסרטים הקודמים. בסרטים הקודמים היא רדפה אחרי סופרמן כמו גרופית מושבעת. היום, היא מחפשת כל דרך כדי להמנע ממנו, כולל תיחקור סיפורים אחרים, אשר ללא ידיעתה קשורים באותו נושא גדול ועיקרי, סופרמן.

פרי הוצג בצורה שונה מאשר בסרטים המקוריים. פרי הנוכחי הוא שקט, מדבר בטון נעים ולא מתעצבן בקלות. ההפך הגמור לפרי הישן, הנרגן, שצעק בכל רגע ורגע על כל דבר שזז ולפעמים על מי שלא זז. מי שלא הכיר את פרי הישן, לא תהיה לו בעיה עם החדש. לנגלה משחק את פרי בצורה שונה מכל אחד אחר שאי פעם גילם אותו. פרי הישן היה יותר מזכיר את הבוס של כל עיתונאי בכל סרט שקיים, בעל אופי של שנות העשרים העליזות, לוחץ על עובדיו ואת צעקותיו היו שומעים עד לכניסה.

ג'ימי, בלי הרבה מלים לא עבר שינוי - היה ילד ונשאר ילד.

קיטי קוואלסקי היא הגירסה הנוכחית לאיב טשמאכר. קיטי היא הצמודה הנוכחית של לקס שמגלה את אכזריותו חסרת הפרופורציות. הדומה הוא השימוש שלקס עושה בהן והשונה הוא אופיין ההתחלתי ורמת האינטיליגנציה שלהן. קיטי מבצעת בסרט זה תפקיד יותר משמעותי, למרות שלא בהרבה, וזמן המסך שלה כמעט משתווה לאיב.

הדמויות האחרות הן חדשות ונימנות ביניהן ריצ'ארד-ארוסה של לויס, וג'ייסון- בנה של לויס. שניהם דמויות מהנות לצפייה ורואים שהם לא שם סתם למילוי מסך.

פס-קול:
זהו הסרט הראשון המשתמש בפס-קול המבוסס על פס-קול של סרט קודם (לפי הכתוביות בהתחלה). ולרוע המזל שמים לב לזה. ההרגשה היא שלקחו את פס-הקול המקורי, חתכו אותו וקיצצו אותו למצב של חתיכות שלא מבצעות את המטרה המקורית שלהן הן נוגנו. הסימפולים חוזרים על עצמם ולא מכניסים את הצופה לתוך הסרט, שלמעשה בגירסה המקורית המוסיקה ופס הקול ריגשו את הצופים והכניסו אותם עמוק פנימה. הפיספוס הגדול הוא בשימוש בהתחלת המנגינה כל פעם שרואים את סופרמן, לאחר מספר פעמים מתחשק לצעוק "די, תגוונו קצת!", במיוחד כשהוא מופיע ומציל אנשים וחפצים רוב הסרט.

אפקטים:
בימינו נראה שכל דבר אפשרי ליצור על-ידי גרפיקת מחשב. מללכת על הירח, דרך סצינות מלחמה עקובות מדם ועד סצינות של סחרור מסביב לגיבורים בזמן שהם נמצאים בתוך מצב קטסטרופאלי (בלי ת'- הערה ללויס). בסרט הנוכחי הבמאי החליט להשתמש בהרבה מאוד אפקטים, כל כך הרבה עד שעלויות הסרט הגיעו לרמה של 260 מיליון דולר. כן, זה נכון, 260 מיליון דולר! השאלה היא במה? עם כל הכבוד, הסרט לא היה בעל אפקטים כל כך מיוחדים שהצדיקו את הסכום הנ"ל. מבחינה וויזואלית כללית הסרט נראה מלוטש ומקצועי. אין השוואה בין האפקטים של סרט זה לעומת הסרטים הראשונים, רואים בבירור את השיפורים שביצעו מאז.

לסיכום, הסרט נראה כמו בנוי מחלקים של הסרטים המקוריים: סצינות התעופה, ההצלות והאיזכורים למיניהם. כל חלק נראה טוב, עשוי טוב וניכרת ההשקעה. אולם כסרט מלא הוא יצא קטן יותר מסכום כל חלקיו. חבל, באמת חבל שהביצוע היה כמו כל ביצוע של סרט בימינו, נסיון שיפוץ ושיפור דברים שכבר הוכחו כמוצלחים מאוד. זוהי קריאה לכל יוצרי הסרטים המבוססים על חוברות קומיקס, סרטים ישנים וספרים: תפסיקו בבקשה לנסות לשפץ אותם, הם לא מקולקלים. מה כל כך קשה בלקחת סיפור ולהעביר אותו למסך הגדול בלי לגעת בעלילה? אם כבר משתמשים בעלילה חדשה, אז נא לא לשלב חלקי עלילה מוכרים בתוך העלילה החדשה. התוצאה הסופית כמו פאזל יפה שמודבק במסקינג טייפ, ועוד פעם חבל.




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   הסרט הראשון עולה על זה בכמה דרגות
1:26:00  25/07/2006 רועי   
הדברים שכתבת מדוייקים להפליא,

על הכל אפשר לסלוח אבל באמת הרסו את הקטע של המוזיקה שהיה קירטי להיווצרות הדרמה והשיא של הדרמה.

למשל הקטע בו סופרמן מגלה את עצמו נופל מהסרט הראשון באופן מחפיר וזה באמת חבל, הוא לא פותח את החולצה ומחפש מקום להחליף עם התופים הנעים ברקע ורק כשהוא מחליף את מתחילה התחלת הנעימה המוכרת.


היה נהדר עם בריאן סטינגר לא היה מנסה לשנות נוסחה כל כך מצחילה, הסרט הראשון הוא סרט הקומיקס הכי טוב שיצא אי פעם בכמה דרגות, ובכלל הוא בין הסרטים הכי טובים.

בכל אופן הסרט היה מהנה, אך אם לא היה מנסה להתעלות הוא לא היה צולל מתחת לראשון.

2   המוזיקה
10:09:00  15/08/2006 ליאת  liat_s@yahoo.com 
הייתה מצויינת!!!!


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר מעריצים מקיף לסופרמן


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב