צפייה חסרת ציפייה בהשלכות הצפויות – ביקורת סרט - סופרמן חוזר
עופר ברנשטיין

"סופרמן חוזר", הסרט החדש בסדרת סרטי סופרמן העולה על מסכי הקולנוע בארץ בשבוע הקרוב, מהווה נקודת ציון נוספת ביחסים ההפכפכים בין מדיום הקומיקס למדיום הקולנוע. הוא מגלם בתוכו את כל הטוב ביחסים אלה אך במבט מעמיק מעצים את הבעיות ומחדד את החסרונות של שיתוף עלילות ביניהם.

"סופרמן חוזר" – Superman Returns
בימוי: בראיין סינגר
תסריט: מייק דוהרטי ודן הריס
שחקנים: ברנדון רות', קייט בוסוורת', קווין ספייסי
ארה"ב – אנגלית – צבע – 154 ד'

על אף פתיחה תמוהה זו – לכו וראו אותו. אין כמו סופרמן החוצה את המסך וגלימתו מתנפנפת כדי לגרום הנאה צרופה לצופה קולנוע באשר הוא.

עלילת הסרט, ממוקמת אי שם לאחר שני סרטי סופרמן הראשונים של ריצ'ארד דונר (מתחילת שנות ה-80) ולפני הקטסטרופות הגדולות של סרטי סופרמן 3 ו - 4 שרובנו נשמח לשכוח.

סופרמן שב לאחר חמש שנות היעדרות אל עירו מטרופוליס (שנראית ניו יורקית יותר מתמיד). החיים בהיעדרו המשיכו כרגיל (כמעט). פרי וויט עודנו העורך של הדיילי פלאנט, ג'ימי עדיין עושה עבורו שליחויות וצילומים ולקס לות'ור חורש מזימות. רק לוייס היקרה הורסת את התמונה, כי כשהחיים נמשכים גם יוצרים קשרים חדשים (ומתחתנים... ויולדים ילדים יפים בלונדיניים עם משקפיים ואסתמה...). לתוך השגרה הזו שב גיבורנו (הזוכה ליותר דקות מסך כסופרמן מאשר אי פעם) ומתחיל לעשות סדר בבלגאן. לקס, כמובן, זומם משהו וסופרמן יציל את המצב. נשמע קצת נדוש, אולם באופן מפתיע ועל אף קווי העלילה הבנאליים, התסריט והשחקנים מצליחים לסחוף את הצופים ולגרום לנו להאמין שבסרט הזה זה באמת אפשרי.

אין להקל ראש במשפט האחרון. סופרמן, כפי שנאמר עליו אין ספור פעמים הוא "גיבור גדול מהחיים". תואר מחייב זה טומן בחובו לא רק יתרונות כי אם גם חסרונות. כמה פעמים התלוננו אנשים על האופן הבלתי אמין בעליל בו קלארק הופך סופרמן, הופך קלארק וחוזר חלילה (מה... הם לא שמים לב שזה אותו אדם בלי משקפיים ועם תלתל?).

צופה הנכנס לקולנוע לראות סרט על סופרמן כבר מכיר כבר את הכללים: סופרמן - מחליף זהויות בלי שאיש ירגיש. מסוגל לשנות את כל תנועות גופו ולהראות יותר שלומיאל מחושחש הבלש שרק קם משינה. בעל חריפות שכל של שרלוק הולמס וטמטום של הבלש קלוזו כתלות במצב. נוסף על הכל - הוא עף. יש לקבל כל זאת כנתון עובדתי ובלתי ניתן לערעור. אכסיומה שאין להרהר בה. הוא עף ואף אחד לא רודף אחריו כדי לגלות מי הוא באמת!

לאחר שהקהל קיבל על עצמו את הכללים, ניתן לעבור להמשך העלילה ופשוט ליהנות מסרט הזורם באופן נפלא ומקסים. אפילו כותב שורות אלה, שעל פי רוב סולד מגיבורי על באופן קיצוני, יכול להודות ללא מאמץ מיותר: אם סופרמן קיים (בסרט הזה), אז אין שום דבר אחר הסותר את ההגיון ומפריע להנאה.

ראשית נדבר על התסריט המרהיב. על אף היותו מחורר, הגיוני ואינו סותר את עצמו. הזרימה והתזמון מושלמים ואין יותר מדי עיכובים בפרטים מיותרים. יש קיטש במידה, אקשן במידה וכל עלילות המשנה מקבלות טיפול הולם וסגירת קצוות ראויה.

הייתכן שסופרמן ימריא ללא שחקנים ראויים? כאן אין כל בעיה. הליהוק המצוין של ברנדון רות' כסופרמן, קייט בוסוורת' כלוייס ליין וקווין ספייסי, שחקן בעל שיעור קומה, שידע לגנוב את המסך עם כל הופעה, אך לא להאפיל על הצוות שסביבו, עושים את העבודה.

האלמנטים האחרים המשפיעים על חווית הצפייה גם כן זכו לטיפול מקצועי ומוצלח. פס הקול שידע להלך על הקו הדק בין מלודיות חדשות למוזיקת המקור של אוטמן (Otman). האפקטים שהיו מדהימים אך לא מופרכים או מוגזמים. התלבושות ועיצוב הסטים (ובמיוחד האופן המשכנע שבו עדכנו את הלובי של מגדל הדיילי פלאנט). הכל בהשקעה, בטעם טוב ובלי להגזים. אלו סיבות מצוינות להגיד שאין דבר שיפגע בחוויה.

אולם, כפי שמרמזת הפסקה הראשונה בביקורת זו, הסרט מעלה אל פני השטח חסרונות רבים הקשורים ביחסים בין הקומיקס לקולנוע. אם נרצה לחדד זאת - רדידות המסר והרעיונות שבבסיס הסרט פוגעים במדיום הקומיקס, מעוררים את הסטריאוטיפים השליליים כלפיו ומחדדים את ההבדלים הבסיסיים בינו לבין המדיום הקולנועי.

יש שיטענו שבסרט על דמותו של "סופרמן" אין מה לצפות למסר עמוק, משמעותי או רציני. זהו סרט כיף, שלא נועד להעביר מסרים עמוקים או משמעותיים ולכן המסר שלו פשטני ובנאלי: "הטוב מנצח את הרע". המסר הזה, הפשטות המבנית שלו, והדרך הפתלתולה שעובר הצופה על מנת להגיע אליו – הם הפגיעה הראשונה בקומיקס ומהותו.

הקומיקס של סופרמן תמיד עסק, עוסק ויעסוק במלחמת הטוב ברע. המוסריות, ההקרבה העצמית והאנושיות הם בבסיסו הנצחי. אולם בקומיקס הם זוכים לעימותים קשים, לפקפוק, לבחינות מחדש ולניסיונות הפרכה. כל סרטי סופרמן, ללא יוצא מהכלל, לא העלו מסרים ורעיונות כה מסובכים. אין ביכולתו של הקולנוע לספק פתרונות לשאלות כאלו ב- 154 דקות הנחלקות בין שאלות המוסר, לסצנות הומור, אקשן וכתוביות הסיום.

הבעיה מחריפה גם לנוכח תדמיתו הבעייתית של המדיום בדעת הקהל האמריקאית (שהיא בית הגידול העיקרי שלו). הקהל מקבל תוצר רדוד ושטחי כסרט סופרמן וכל מערכות יחסי הציבור סביבו שבות ומזכירות את מקורותיה של הדמות. זאת ה עושות יחד עם אזכור דמויות אחרות וסרטים אחרים מבוססי קומיקס (בדרך כלל על גיבורי על ואף פעם לא יצירות מופת כ"הדרך לפרדישן"). כל אלו מחזקים אצל קהל הצרכנים את העובדות השליליות של המדיום וגורמות להתגברות הדימוי השלילי שלו בחברה. במקום להעניק למדיום הקומיקס שירות טוב וחיובי, שרות אליו הוא כה מייחל, בא סרט זה ומחזיר אותו עשור אחד או שניים אחורה. אל תקופה רדודה, בה הלעג לחובבי קומיקס כילדים חסרי בגרות היה דבר שבשגרה.

הקהל מוכן לקבל את השטחיות של סופרמן, כי הוא מגיע לראות כיף, אקשן חסר הגיון ושחקנים נאים. הקהל אינו מגיע כדי לראות סופרמן העוסק בשאלות פילוסופיה בגרוש (כניאו ב"מטריקס"), כיון שהקהל כבר רגיל שאת זה הוא לא יראה אצל סופרמן. המקסימום שאותו קהל יקבל תהיינה מעט שאלות מוסר או מצפון וזה רק אצל "באטמן" (ורק אם זה יגיע בגיבוי סצינות אקשן למכביר).

העיוותים העלילתיים המוכנסים לסרטים מבוססי קומיקס, פוגעת באמינות המדיום ולפיכך פוגעת במעמדו שבין כה וכה חלש יחסית. בניגוד למדיום הרדיו (הנחשב בן דורו של הקומיקס) הוא מעולם לא נתפס כאמצעי המספק מידע חשוב או מהותי לניהול חיים. בניגוד לעיתון ולספר, אחיו הקרובים ממשפחת הדפוס, הוא תמיד תויג כילדותי ושטחי. במצב הדברים האמור, כשיש סתירה בין הקומיקס לבין הקולנוע, ידה של המדיה החזקה תמיד תהיה על העליונה אצל ההדיוטות. זאת על אף שסופרמן הופיע תחילה בקומיקס ורק אחר כך על מסך הקולנוע.

דוגמה מוחשית לכך היא הדוגמא הבאה: ילד צעיר המבקש להיכנס לעולם הקומיקס לאחר שצפה בסרטי סופרמן מגלה לפתע שהדברים אינם כפי שחשב שהם. הוא יחוש נבגד. הוא יחוש מרומה. הדבר שקיווה שיהיה כפי שחשב מתגלה כמשהו מסובך ושונה. לא את זה הוא רצה. אם בילד עקשן עסקינן, הוא יצלח את הבדלי הגרסאות ויהפוך קורא קומיקס. אם לאו –יפתח רגשות שליליים ויהיה פרט נוסף בקבוצת שוללי הקומיקס כמדיום ראוי.

אולם אין זו אשמת הקומיקס שכך הם הדברים. האשמה נעוצה בקולנוע המעוות ומסרס רעיונות ומסרים בסיסיים בעיבוד אותו הוא מבצע לא רק לקומיקס אלא גם לספרות יפה. כשחושבים על זה כך, קל הרבה יותר להבין מדוע מתנגד אלן מור (סופר הקומיקס הבריטי במוצאו) לעיבוד יצירותיו לסרטי קולנוע.

אין דרך קלה לצאת מהתסבוכת הזו. הפתרונות הם חלקיים בלבד ואינם מבטיחים הצלחה בהכרח. כך, למשל, שיתופם של יוצרי הקומיקס על הסט מוכיח עצמו כתורם להעברת המסרים ובהתחשבות במקור (כפי שבלט עד מאוד ב"עיר החטאים" – Sin City, למשל). אולם, לאורך היסטוריית הפקת הסרטים בכל העולם, שיתופם של יוצרים מקוריים על סט העיבוד הקולנועי הוכח כמעשה בעייתי עד מאוד. כך קרה עם איאן פלמינג על סט סרטי בונד הראשונים, עם אגת'ה כריסטי, עם מייקל קרייטון ורק לאחרונה גם עם ג'י. קיי רולניג על סט הסרט השני בסדרת הארי פוטר. דרך אחרת היא להפקיד את מלאכת העיבוד בידי היוצר המקורי, בבחינת הכנסתו כשותף בעשייה ועל ידי כך להרגיעו כי הסרט נעשה עד כמה שאפשר נאמן לדבריו. אולם שוב - לא תמיד טוב הדבר, כיון שהיוצר נקשר ליצירתו ואינו מוכן להכניס בה שינויים נדרשים.

בסרט "ספר הקומיקס – הסרט" (Comic Book the Movie) הוצע (בין אם במתכוון או שלא) רעיון מוצלח אחר – צירוף יועצים חיצוניים לתהליך ההפקה. אולם כפי שידוע לרבים בתחביב, המעריצים הם לא אחת פנאטיים יותר מהיוצרים לכן גם כאן תיווצר בעיה.

לקראת סיום, עולה שאלה אחת עקרונית בנוגע לביקורת זו: כיצד מתיישבים הדברים העגומים והמרירים שנכתבו עד כאן עם תחילתם? ובכן, כפי שנרמז כבר בחלק הדן בסרט לגופו ואולי זהו באמת הפתרון המתבקש לבעיות שהסרט מעורר. משמוכן הקהל לקבל את האכסיומות הבסיסיות של סופרמן כפי שהן, משנזנחו כל ציפייה או מחשבה על מסרים עמוקים או משמעות בדברים, מתפנה המוח לבהייה מלאת הנאה, אושר תמים וצחוק לנוכח התוצר הקולנועי המרשים שהפיקו בריאן סינגר וחבר עוזריו.

זהו... סופרמן חזר. הכתוביות הכחולות בתלת ממד שבפתיחתו מחכות לכם בבתי הקולנוע. רק הצעה - אל תבואו עייפים או תלכו לראותו מאוחר בערב - עם זמן מסך של 154 דקות אתם עוד עלולים להירדם לקראת הסוף.




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   ביקורת מצויינת.
13:49:00  23/07/2006 דורון כהן   
והיות וטרם ראיתי את הסרט אני אתייחס ליחסי הגומלין בין הקומיקס לקולנוע.
אני מסכים לחלוטין עם מה שנאמר כאן. זה לא מקרה שרוב עיבודי הקומיקס לקולנוע הם של גיבורי-על. זה גם לא מקרה שכותר כמו "Watchmen" עבר אינספור גלגולים בין אולפנים ובמאים משך שנים, תוך נסיונות נואלים ליצור ממנו משהו סביר שיתאים לקולנוע.
ייתכן והקומיקס הקולנועי נמצא כעת באותו שלב אבולוציוני שבו היה הקומיקס בתחילת דרכו: כר פורה לצורות וצבעים, אפקטים, אקשן, חייזרים, סיפורי פנטזיה ומדע בדיוני. העומק הרעיוני האמיתי, זה שחודר אל מתחת לתלבושתו הססגונית של גיבור העל ומעביר מסרים חובקי-עולם על החיים הגיע רק שנים רבות מאוחר יותר אל דפי הקומיקס.
בסופו של דבר הרי מדובר בשיקולים כלכליים גרידא: אפקטים ממוחשבים, אקשן, רעים כריזמאטיים וסיפורי אהבה תמיד ישברו קופות. זו המציאות ואלה חוקי המשחק.
אישית, מאוד נהניתי מרוב עיבודיו הקולנועיים של אלן מור (ונדטה, קונסטנטין, מהגיהנום) למרות שהקשר ביניהם ליצירה המקורית עצמה הוא רופף למדי במקרה הטוב. אולם די לצפות בעיבודים הקטסטרופיים ל"מפלצת הביצה" (Swamp thing) כדי להבין עד כמה המעבר לקולנוע הוא בעייתי, וכי כותרים שהם יצירות מופת מעל דפי הקומיקס, הינם בעייתיים (אם לא בלתי אפשריים) כמוצרים קולנועיים. אלן מור הוא אולי הדוגמא המובהקת ביותר לבעייתיות הנ"ל ויצירותיו הן מהמורכבות ביותר שנכתבו עד היום בקומיקס בכלל. לעומתו, יצירותיו של פרנק מילר נוחות הרבה יותר להתייחסות קולנועית, שכן כתיבתו היא "חזותית" ומתומצתת יותר מזו של מור.
לכן אחזור על המלצתי שנוגעת גם לעיבודים ספרותיים: להימנע מהשוואות ולנסות לשפוט את המוצר הסופי בפני עצמו.

2   אינני מנסה לעסוק בהשוואת תוצר אלא ביחסי גומלין
11:51:00  24/07/2006 עופר ברנשטיין   
השאלה העיקרית אותה הצבתי בטקסט הזה אינה מה דומה ומה שונה בין סופ' המאוייר למצולם.
אינני בר סמחא בכותרי סופ' ולכן אינני במעמד לעשות דיון שכזה. מה גם שזהו דיון חסר טעם בשל הסגולות התקשורתיות והטכניות הייחודיות לכל מדיום לבדו. יחד עם זאת, אין להתעלם מהקשר שנוצר בין שני האמצעים הללו כשהדבר נוגע לשאלות של יחסי ציבור, דעת קהל והקשרים תרבותיים.
אני את דעתי הצגתי בטקסט - המעבר בעייתי ולכן יש למצוא לו פתרונות. הצעתך לגבי עיבודים של תכנים שהם מלכתחילה יותר 'קולנועיים' היא בהחלט מוצלחת לשלב הראשון עד שימצאו מנגנוני הפקה שמצליחים למצות גם את הדברים העמוקים יותר, אולם מה הוא אותו מנגנון? זאת עדיין לא ידוע.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של הסרט

דף הסרט ב - IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב