למה העולם זקוק לסופרמן
זיו קיטרו

רבים מהאנשים שמדברים על סופרמן מתלוננים על כך שהבעיה העיקרית של הדמות היא שאי אפשר להתחבר אליה. החייזר הקריפטוני שאימץ את כדור הארץ והפך את עצמו לסמל המייצג את כל מה שטוב באדם הוא אידיאל שאולי ראוי לשאוף אליו, אך קשה להשיגו.
אז למה, למרות שהוא מיושן, לא נגיש ומושלם מידי, למה העולם עדיין זקוק לסופרמן?
"סופרמן חוזר" – Superman Returns
בימוי: בראיין סינגר
תסריט: מייק דוהרטי ודן הריס
שחקנים: ברנדון רות', קייט בוסוורת', קווין ספייסי
ארה"ב – אנגלית – צבע – 154 ד'

"סופרמן חוזר" מתחיל חמש שנים אחרי שסופרמן עזב כדי לחקור את מה שמדענים חשבו שהוא שרידי הכוכב קריפטון. בחמש השנים הללו העולם למד לחיות בלי גיבור שיגן עליו, בלי אדם שידאג למצוקות שלו והלמידה הזו לא הייתה לטובה. בני האדם לא מילאו את החלל החסר בטוב לב אלא בכאב נוסף. בתום חמש השנים הללו כותבת לויס ליין כתבה המסבירה מדוע העולם לא זקוק לסופרמן אך מהרגע שהוא חוזר ברור לנו שאנחנו זקוקים למושיע, לא כדי שיחלץ אותנו פיזית מהבוץ אלא כדי שיראה לנו שאפשר לצאת מהבוץ.

בסרט "סופרמן חוזר", מציג בריאן סינגר את סופרמן כפי שהוא צריך להיות ונשאר נאמן לדמות שיצרו ריצ'רד דונר וכריסטופר ריב. ברנדון רות' מזכיר מאוד את השחקן שקדם לו בתפקיד לא רק במבנה אלא גם בהתנהגות ובאינטונאציה. כריסטופר ריב היה סופרמן המושלם וברנדון רות' מוכיח שסופרמן לא מת. הוא מגלם בתוכו את התכונות של כריס ומוסיף למיתוס שכבה נוספת מתוכו.
הדמויות המקיפות את סופרמן - לויס ליין וג'ימי אולסון - הופכות את הסרט לתענוג צרוף. אך כמובן שיש דמות אחת שהופכת את הסרט ליצירת מופת - לקס לותר.

הבעיה הגדולה ביותר של סופרמן, כמו תמיד, הוא לקס לותר אשר מגולם ע"י קווין ספייסי הנפלא. סינגר וספייסי הצליחו גם כאן לשמר את רוחו של ג'ין הקמן ולהוסיף לנבל הפופולארי מעטפת אכזרית וקשוחה יותר. ומה תכניתו של לקס? לעשות כמה שיותר כסף ולהרוויח כמה שיותר תוך ניצול אחד המשאבים הנדירים ביותר - הטכנולוגיה החייזרית שסופרמן הסתיר במבצר הבדידות שלו.
המאבק בין לותר לסופרמן מגיע לשיא באחד הקטעים הקשים ביותר לצפייה שכן האימה הגדולה ביותר באותו מעמד הוא לא נפילתו של אדם (גיבור או לא) אלא נפילתו של סמל. אך כעוף החול, מגיח סופרמן מתוך האפר ועושה את שצריך לעשות ומספק שיא מרגש, רב עוצמה שהפיק צהלות רמות לפחות מפיו של כותב שורות אלו.

בריאן סינגר שולט בסרט הזה. החל מהפתיחה המרשימה שמותירה את הצופים חסרי נשימה, דרך הסרט שעוצב לתפארת ונכתב בצורה חכמה, המשך בדיאלוגים הנפלאים של הדמויות וכלה בסופו של הסרט החותם את הסיפור כמו שרק סינגר יודע לעשות.
הצילום בסרט מרהיב, השליטה של סינגר בסצנות ניכרת בכל רגע ורגע. אין דמות שאינה נמצאת במקומה, אין צילום שהוא פחות ממושלם, וכראוי לסרט כמו סופרמן הוא מספק מאות "רגעי קודאק" - תמונות שפשוט אי אפשר לשכוח.
פס הקול של הסרט המציג את המוסיקה המקורית הוא לא פחות ממושלם ופורט על רגשותיהם של הצופים בצורה נפלאה - מעורר נוסטלגיה באלו מאיתנו שמכירים את העבר וסוחף אחריו דור שלם של מעריצים חדשים.

מאז שהופיע לראשונה אי שם בשנת 1938, הפך סופרמן לסמל, שאין כיום ילד או מבוגר שלא מכירים אותו. מדמות קומיקס הוא הפך להיות גיבור לאומי וחלק מהתרבות והפולקלור האמריקאי. חשיבותו רבה כל כך לעולם עד שבתקופה בה יצאה החוברת "מותו של סופרמן" התעורר גל של זעם לא רק בין קוראי הקומיקס האדוקים, אלא בקרב האומה עצמה עם הדים באירופה ונקודות נוספות בעולם המערבי התרבותי.
סופרמן לא שייך ל DC הם אמרו, הוא שייך לעולם.
ההרגשה הזו, שיוצריו של סופרמן כלל לא חלמו עליה, מוכיחה מעל לכל שהעולם שלנו זקוק לגיבורים.

אחרי הופעתו של סופרמן, חזה העולם בגל של גיבורי על - רובם בנויים על הרעיונות של המיתולוגיות הקלאסיות. הם היו חזקים, יפים, אמיצים ורחוקים מאוד מבני האדם. בניגוד לבני דמותם המיתולוגיים - גיבורי העל לא סובלים מרמות מוסר מפוקפקות.
כל הדברים האלו השתנו כאשר מארוול נכנסה לתמונה וכפות המאזניים המוסריים נטו לכיוון הגוונים האפורים והשחורים כאשר הגיבורים הפסיקו להיות מושלמים והצדדים האנושיים שלהם הובלטו יותר. בעיות משפחתיות ורדיפות, רעיונות של גזענות, חשש מהומוסקסואליות, ביטוי עצמי ומאבק יומיומי בחיים היו מהרעיונות שהפכו את הגיבורים הללו לנגישים כל כך לבני האדם הפשוטים שקראו אותם.
אך למרות הפופולאריות האדירה של הגיבוריםה חדשים - הם עדיין לא סופרמן.

בעוד שלחוברות של סופרמן היו עליות ומורדות עם נקודות שפל נוראיות (שהיו חלק מהגורמים שהובילו למותו מעל דפי הקומיקס), בסופו של היום אי אפשר היה לגעת באיש הברזל, הוא הצליח להשאר נקי ולהזכיר לכולם למה הוא הגיבור הגדול מכולם.
מראהו מעורר תקווה, הרעיונות שמאחוריו, בהיותן אידאלים, מעודדים אנשים לשאוף גבוה. הוא מלא בחמלה אנושית וכנות, והוכיח לא פעם לאורך הקריירה שלו, שגם בשעה החשוכה ביותר יש קוד מוסרי ממנו אסור לסטות.

העולם שלנו הופך מריר יותר ויותר. מה שאנשים מכנים תחכום הוא לא יותר משכבה עבה של פחד וציניות המשמשים כמגן בפני האירועים שפוגעים בנו בכל יום - טרור, רעב, אונס, רצח, התעללות בילדים, שחיתות ממסדית, חטיפות, סמים, זנות, אלימות, פגיעה בטבע, חוסר אכפתיות, אטימות בדרכים. לאנשים נמאס ומאחר והם מרגישים שאינם מסוגלים לעשות דבר כדי לשנות את כל זה, הם מסתגרים בתוך עצמם - מתייחסים (אולי) לבני משפחותיהם ותו לא.
בעולם כזה, קשה להיות גיבור על מושלם, בעולם כזה, קשה להראות דרך של אמת וכנות מבלי להיתפס כתמימים, מטופשים ואולי אפילו מיותרים.

העולם זקוק לסופרמן כי הוא סמל שלא משנה כמה ינסו להכתים אותו, ישאר זך ונקי. העולם זקוק לסופרמן כדי שמישהו יוכל להתרומם מעל לזוהמה הכללית המציפה אותנו ולהראות לנו את הדרך. העולם זקוק לסופרמן כדי לזכור שלכולנו מותר לחלום ובסופו של דבר, החלום הזה יכול להפוך למציאות. סופרמן אינו מושלם, יש לו יכולות אדירות אך הוא נאבק בכל יום מחדש בדילמות שיש לכל אדם.
העובדה שהוא מסוגל לעמוד בחלל ולשמוע את זעקות העזרה של אחיו בני האנוש לא עושה אותו שונה מאיתנו - לא במהות. בכל יום אנחנו שומעים את קריאותה עזרה של האנשים סביבנו - אבל מה אנחנו עושים כאשר אנחנו שומעים את הקריאות האלו?
נכון, סופרמן יכול לעוף למקום ולהציל את האישה הנמצאת במצוקה מבעלה המכה אבל האם אנחנו לא יכולים לעשות את אותו הדבר? אולי לא לעוף אבל כאשר אנחנו שומעים קריאת מצוקה, אנחנו לא יכולים להגיע לשם ולנסות לעצור את הרעה?
התשובה היא כן! אנחנו יכולים, אנחנו רק בוחרים בדרך כלל לא לעשות את זה. זו הסיבה שסופרמן נראה לנו מרוחק כל כך, לא כי הוא על אנושי אלא כי הוא עושה את הבחירות האנושיות באמת שאנחנו מפחדים לעשות.

הסרט "סופרמן חוזר" הוא יצירת מופת שלמרות אורכה מביאה לקהל את סופרמן כפי שלא נראה מעולם, תוך שהיא שומרת מקום של כבוד לעבודתם של דונר וריב.
כרזת הסרט המקורי הבטיחה שאנחנו נאמין שאדם יכול לעוף. "סופרמן חוזר" מקיים את ההבטחה הזו שוב כמו שרק סופרמן יכול לעשות.



לידיעה זו התפרסמו  12  תגובות
תגובות
1   מצטער
9:36:00  18/07/2006 שוקי   
אבל לדעתי הדמות של סופרמן מושלמת מדי, יחסית לדמויות קומיקס אפלות יותר ולכן אף פעם לא אוכל להתחבר אליה כמו לבאטמן או הלבוי...
אבל הסרט בהחלט נראה מרהיב!

2   יפה
11:07:00  18/07/2006 זיו   
רק חבל על הספוילרים הקטנים פה ושם לסרט שעוד לא יצא...

3   תודה זיו
17:35:00  18/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
לגבי הספויילרים - לא חושב שנתתי פה דברים לגבי העלילה שלא נראו בפרסומים

4   הבעיה עם סופרמן היא פשוט חוסר אמינות
18:33:00  22/07/2006 עירן   
גם בתסריט שאיך לעזאזאל פתאום מכשיר שוקר חשמלי משפיע עליו וגם מבחינת הדמות
אם ניקח גיבורים של סרטי קומיקס של מארוול אתה רואה כמה הגיבורים אנושיים ..כמה העולם משפיע עליהם וגם עד עכשיו למעט מקרים קטנטנים באקס מן ..יש אמינות מאחורי הכל..וזה מה שיפה
אנשים היום הרבה יותר מתוחכמים ..אנחנו לא יכולים לקבל סתם פעלול של וויש יפה ולאמר וואלה זה היה יפה וטוב ואמין...וזה הבעיה הגדולה של סופרמן..לא יכול להיות אמין בעיננו כמו שזיו כתב שהעולם כזה דינאמי והכל אבל סופרמן נשאר נאיבי ..תמיד מפתיעים אותו ..לא משקר ולא בלה בלה בלה..זה פשוט לנו כצופים גובל באוטיזם...וכל הקטע שהוא משתדל להראות טמבל בחיי היום יום..לקחו את זה בסרט להקצנה..היו צריכים למתן את זה כמו שעשו בסדרה סמולוויל למרות שגם שמה לקח להם זמן ...אבל הנה סדרה יפה ושמה אפשר להתחבר אל קלארק וממש להבין אותו..והוא בן אדם שמה שעושה טעויות כמו כולם ולא כמו בסרט..
לקס לותר על ידי קווין ספייסי כמובן ענק אבל באמת חזרה לאמינות של סרט (ופה יש ספויילר אז לא לקרוא מי שלא ראה)
1. 5 שנים הוא לא היה ..איך הוא הגיע לקריפטון איך הוא חזר ..למה הוא הוא חזר בגביש המוזר הזה..לא עונים לכל זה וזה ממש מרגיז .
2.כאילו מה הקטע בליצור פיסת
קרקע עקרה ויבשה של גבישים..מי באמת יגור עליה או יגדל עליה משהו ...זה פשוט כזה מטומטם..ממש זילזול באינטיליגנציה.
3.כן הילד שלו גדל לגיל 5 מבלי שעשה שום דבר מיוחד...הרי רק חיבוק אחד מכל הלב שלו צריך לפרק את האמא שלו.
4.אני מצטער אבל לסופרמן כזה אטום כלפי חוץ אי אפשר להתחבר ממש כמו לקלארק מסמולוויל...מה לעשות..

נימה לסיום..מי שראה KILL BILL 2 יש קטע שבו מסביר ביל למה סופרמן הוא דמות הקומיקס הכי נערצת והכי מיוחדת מכל יתר הדמויות : שבעוד לכל יתר הגיבורים..הצד השני שלהם הוא הגיבור עם המסכה שאף אחד לא רואה וביום יום הם בני אדם..אצל סופרמן זה הפוך ..ביום יום הוא סופרמן והצד השני של האגו שלו הוא הבן אדם..איך שהוא רואה אותנו כחברה..מגושמים ומסכנים כמו האדם שאותו הוא "מגלם" ...אז לא ממש התמודדו עם זה לא לכאן ולא לכאן...כן סופרמן שכב עם לואיס והיא לא שמה לב אחרי זה שזה קלארק וגם לא זוכרת אותו בכלל..אז סופרמן הטהור שלנו באמת עשה תרגיל ..שיחק אותה גדול בשביל לשכב איתה ובתכלס ביום יום הוא סתם לידה והיא לא שמה עליו כלום...משהו אחר חושב שיש פה משהו זנותי ומלוכלך חוץ ממני

היה להם משהו כמו כמעט 2 עשורים לכתוב עלילה ..חבל שזה מה שיצא בסוף...

5   לגבי ההערה השנייה - הקרקע
23:30:00  22/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
בלי להיכנס ליותר מידי פרטים - השטח יכול לשמש להמון דברים - האדמה לא עקרה כי זו אדמה קריסטל, מה שעושה אותה עשירה מאוד ואפשר לגדל עליה כמעט כל סוג של צמחייה.
מאופן ממוקד יותר זהו מקום ליצירת שטח בנייה, מקום לאנשים לגדול בו.
נזכיר גם שכל הכוכב של סופרמן היה עשוי מהקריסטל הזה ונראה שהם חיו בו טוב מאוד עד שהשמש שלהם החליטה להתפוצץ כך שלצערי, את ההערה הזו לא אוכל לקבל.

אה כן, לגבי הגיבורים של מארוול. איך הם בדיוק יותר אנושיים מסופרמן? נמאס לי מהמנטרה הזו שחוזרת על עצמה.
סופרמן מושפע מהעולם והוא משפיע על העולם. במה ספיידרמן שונה ממנו? כי הוא ילד בבית ספר שצריך לשמור על הזהות שלו מול הילדים? כי לאחר מכן הוא צלם שצריך להתמודד עם זה ששונאים אותו? במה זה הוא שונה מספורמן?

6   אני אסביר
2:29:00  23/07/2006 עירן   
הקרקע עקרה כי לקס החליט להשתמש בקריסטל יחד עם קריפטונייט עליה..שזה החומר הרדיואקטיבי הורג כל החי בקריפטון...ראית מכאן שכל האדמה שנוצרה לא הייתה מבריקה לבנה ופועמת כי אם שחורה ושברירית כזו עם עיטורים של כל הקריפטונייט..שום דבר לא היה גודל שם חוץ מזה...זה הסיבה שהיא עקרה....כי ברור שהקריסטל עצמו לבד היה יוצר קרקע טובה..לפחות למי שיש לו עוד קריסטלים לגדל דברים

בנוגע לדבר השני אני אסביר...אני דיברתי על הסרט ..כי בסדרה למשל סמולוויל עשו עם הזמן מקלארק טיפוס הרבה יותר אנושי שגם לו יוצא לשקר ולא להיות הכי כנה וגם לו יש לבטים אנושיים והוא ממש לא מסתובב עם פנים חתומות כי אם יותר מיוסרות..אני מדבר על הדמות ששמו בסרט
ספיידרמן למשל..הוא האנטיתזה של כל זה כי הוא תמיד וגם בקומיקס שלו וגם בסרטים מתבדח על עצמו ...אף פעם לא לוקח את זה יותר מדי ברצינות אלא אם כן הוא מול הרשע עצמו ...וגם בתור דמות רגילה מתנהג נורמלי.
סופרמן יוצא מדרכו לגלם אידיוט במכוון בתור עיתונאי אבל בתור סופרמן הוא לא מגיב כזה..אפתי...מהנהן ומספר תמיד אמת .ותמיד מנופף או מחלק מספר מילים ..ממש מלכת אנגליה...אי אפשר להתחבר לדמות לא אנושית כזו...זה ממש לא אמין שבתור סופרמן הוא כאילו ללא פגם כלשהוא...כל הקטע של בני אדם זה הפגמים וכן כל הגיבורים של מרוול מכילים איזה שהוא פגם כזה או אחר ...אבל לא סופרמן וזה מה שפוגם בו..בעולם של היום אף אחד לא אוהב מושלם..מושלם זה משעמם ולא אמין..הרבה יותר מתחברים לפגמים והצדדים האפלים של וולברין ובטמן...וספיידרמן..ואחרים...
אני חושב שמושלמות כמו של סופרמן מתאימה יותר לילדים קטנים שיכולים להאמין לדבר מושלם כזה..בתור בן אדם גדול..מבחינתי מושלמות אטומה כזו לנוכח כל האנושיות הסובבת אותו מתחברת לאיזה אוטיזם חברתי..צר לי אני פשוט זקוק לקבלה הזו של גיבור כאילו זה היה תרחיש אמיתי ובמציאות אם היה אחד כזה למשל ...יעניייי
הוא לא היה מושלם מידות כמו סופרמן אלא אפל ובעל צדדים אחרים אנושיים יותר כמו יתר גיבורי מרוול...לא לחינם סופרמן כמעט ונעלם מעולם הקומיקס בעוד הגיבורים האפלים יותר משגשגים עד היום.

7   טוב למי שפספס
13:00:00  23/07/2006 מיכאל   
סופרמן- כשמו כן הוא ...אדם על.
איש מושלם או שלא.
היופי האמיתי בדמותו של סופרמן היא שהוא אכן יותר טוב מאיתנו בכל תחום אפשרי אבל איך הוא יכול להשתלב בחברה כאדם כזה ? האם הדחקת האני עצמי שלו (הכוחות ויצר הצדק שלו) כדי להשתלב בחברה אנושית שווה את המחיר של לדעת שמישהו מת כשיכולת לעצור את זה.
הפחד לדעת שיש לך אויבים בכל מקום ולדעת שהם יתקפו אותך במקום היחד בו אתה פגיע (האנשים שאתה אוהב).
אלה הם הדילמות של סופרמן הוא לא מוטנט שנולד בכוכב הזה עם כוחות על הוא חייזר הוא לא מפה ולשפוט אותו על פי אמות מידה של בני אדם היא טעות.
אפשר לראות את זה כאילו היו שמים אתכם בקן של נמלים כאשר אתם יודעים שצעד לא נכון שלכם יכול להרוג אלפי נמלים ובהנף יד אתם יכולים לבלום כל גורם עויין לקן אבל כל מה שאתם רוצים זה להיות חלק מהקן להיות כמו כולם ולא להרגיש לבד...

8   מה????
13:29:00  23/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
לקס השתמש בקריסטל יחד עם החומר ממנו קריפטון עשוי!
קיפטונייט לא הורג כל מה שבקריפטון, זו האדמה של הכוכב עצמו והיא רעילה לסופרמן כשהוא בכדור הארץ.

העובדה שגיבורים אפלים משגשגים היא אינה סימן טוב לעולם שלנו יקירי, היא רק מראה את המצב אליו התדרדרנו.

9   עד כמה שהבנתי
15:13:00  23/07/2006 מיכאל   
ותקנו אותי אם אני טועה.
הקריסטלים השקופים הם החומר ממנו היו עשויים הערים והכל בקריפטון.
לעובדה הם לא הפריאו לסופרמן בסרט הראשון בסדרה או במבצר הבדידות שלו אבל , אותו קריפטונייט ירוק / אדום / ווטאבר זה אותו הקריסטל אבל טעון רדיואקטיבית בגלל ההתפוצצות של השמש האדומה ולכן הוא מזיק לסופרמן בעוד שהכריסטלים שהיו עם סופרמן בתא המילוט לא ספגו את הקרינה ,ויזוי ארגו הם לא "רעילים" לאיש הפלדה. אם אני לא טועה :)

10   למיכאל
17:27:00  23/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
נראה לי שאתה צודק.
בכל מקרה, הנקודה היא שקריפטונייט אינו מזיק לאנשים ולא הופך את האדמה לרעילה ולכן אין בעיה, לבני אדם, לעשות בה שימוש.

11   טוב חזרה על כמה דברים למי שלא קרא אף פעם את הקומיקס בצורה נרחבת
19:49:00  24/07/2006 עירן   
או לא שם לב למשפט הבודד שאמרו על קריפטונייט בסרט..
כן זה הוא חומר רדיואקטיבי שעל סופמן משפיע מייד ..אבל עדיין כחומר רדיואקטיבי הוא הרסני לכל מה שמייצגים הקריסטלים..הקריסטלים במצבם הטבעי תמיד פועמים או בוהקים..הם כאילו חיים זה כל העניין...מה שלקס יצר זה אדמה מתה ..בניסיון להיות מוכן לקראת סופרמן הוא יצר סתם שממה..אפשר לראות איך מתפוררים שמה חלקים בסרט בניגוד לאיך קריסטלים פשוט מתחלקים זה עם זה במערה של סופרמן
דבר נוסף בנושא מי סופרמן
כל הקטע של סופרמן הוא שיש לו כח והוא בן אדם טוב..הכח שלו זה בתכלס ההבדל הכי רציני שלו מיתר בני האדם..כמו שניתן לראות ישנם גם כאלה כמוהו רעים ובזכות שכאלה הושמד אחרי הכל עולם הבית שלו.אז כן סופרמן אמור להיות אנושי כמו כולם ונתון לאותם פיתויים כמו כולנו ולכן לא הגיוני שבן אדם שלכאורה כל כך חכם ורואה הכל עקב כל הידע שברשותו כמעט בדיוק כמו שתיארתי קודם..פשוט אוטיסט חברתי...
לראייה סופרמן אנושי ...עיינו ערך סמולוויל :)
ככה זה עולם מתפתח גיבור מושלם זה דבר שלא קונים היום....כי אף אחד לא מושלם...והבעיה בסופרמן היא שאף פעם בסרטים לא ראו איזה צד אפל שלו.כמו שלכל יצור אנושי יש...וגם לאבא שלו שמדריך אותו מדי פעם היו צדדים אפלים גם בקומיקס גם בסדרה ..ככה שאני חושב שטענתי לא ממש מופרכת

12   היי עירן
21:51:00  24/07/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
ההערה האחרונה שלך מעניינת ויש בה הרבה. בקומיקס לא פעם מציגים את הפן האחר של סופרמן, מראים יותר עומק ומציגים אותו במצבים קשים.
הבעיה היא שבסרט, אייקוני כמו זה, אי אפשר להכנס לפסיכולוגיה הזו, אולי בסופרמן הבא.
שם לב שבסופרמן 3 הציגו את הפן הרע של סופרמן וזה היה גם מעניין, הבעיה שלהכיס את ריצ'ארד פיורר (ז"ל) לסרט לא נתן לו יותר מידי רצינות.

לגבי החלק הראשון של ההערה שלך לצערי אני לא יכול לקבל. בעוד אני מסכים עם מה שאמרת, אני לא בטוח שהרדיואקטיביות של קריפטון קשורה לעניין ותשפיע, זה גם לא משנה כי זה דיון עקר בערך כמו איך אפשר להגיע לעל חלל לפי סטארטרק.

אני מקבל את הזווית שלך, היא מעניינת אבל אני לא יכול להפריך אותה או להוכיח את שלי במאה אחוז.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי

הסרט באי אמ די בי

סופרמן בוויקיפדיה

קו זמן של סופרמן משנות ה30'


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב