המשחק שהצליח- Star Wars: Republic Commando
חנן ארגוב

מי שמכיר משחקי מחשב המבוססים על היקום של מלחמת הכוכבים שירים את ידו. עכשיו, מי שמכיר משחקי מחשב מוצלחים המבוססים על היקום של מלחמת הכוכבים שירים את ידו.
עדיין הרבה ידיים? עכשיו, מי שמכיר משחקי מחשב של אקשן בגוף ראשון מוצלחים המבוססים על היקום של מלחמת הכוכבים שירים את ידו (ו- Jedi Knight לא נחשב). אין הרבה כאלו. אם חושבים על זה אז אין משחקים כאלו, עד שמגיעים למשחק (Star Wars: Republic Commando (RC.

קודם כל לפני שייערף כאן ראשו של מישהו, הסיבה לכך ש Jedi Knight אינו נכלל היא שסדרת JK היא סדרה די בינונית עד שעוברים למצב של גוף שלישי בשביל לחימה בחרב האור, שזו הסיבה העיקרית לשחק במשחק. אבל JK הוא נושא לביקורת אחרת.

עכשיו לעיקר, על מה המשחק?
המשחק מספר על חוליית קומנדו של צבא השיבוטים של הרפובליקה בזמן המוגדר בין הסרט השני לסרט השלישי בסדרה הקולנועית של מלחמת הכוכבים.
השחקן משחק בגוף ראשון את מפקד החולייה, דלתא 3-8, כאשר מתחתיו נמצאים שלושה חיילים בעלי "התמחויות" שונות המבדילות ביניהם:
דלתא 4-0- "המתקן", משנה למפקד, נצמד להנחיות ומתעקש לקרוא לכולם בקודים שלהם ולא לפי כינוייהם. הוא ידוע גם במומחיותו לטכנולוגיה והוא גם האיש לחיתוך קונסולות ופריצת קודים.
דלתא 0-7- "סוו", חולה ההדק של החולייה. הוא נלחם בשביל ההתרגשות שבקרב.
דלתא 6-2- "סקורץ'", הקומיקאי של החולייה, תמיד יש לו בדיחה או הערה צינית לזרוק לאוויר. ממוחיותו היא בחומרי נפץ.

מה שמיוחד במשחק זה היא רמת ההשקעה. העלילה עצמה יפה ומתאימה לאווירת המשחק, כגון בדיקת ספינת רפאים, שחרור מנהיג ווקים וכדומה. העלילה לא מסובכת וליניארית, ממש כמו לקרוא ספר, ליתר דיוק לשחק בסרט של מלחמת הכוכבים.

השליטה בחיילים פשוטה מאוד ונעשית בצורת נקודות חמות וסימונים. מצבי אגרסיביות נקבעים ע"י לחיצה על מקשים. פקודות לחברי הצוות, כגון איוש עמדות, פריצת דלתות ופיצוץ מכשולים, נעשים ע"י מבט לכיוון האזור החם ולחיצה על מקש האנטר. אם נפלת בקרב או שחבריך לחולייה נפלו, המשחק לא ייגמר. יש אפשרות להחיות את הנופלים.

יש שלושה מצבי ראייה: רגיל, טקטי וראיית לילה. בראייה רגילה אנו רואים את העולם כרגיל מעבר לקסדה. מצב טקטי נותן לך פרטי משימה, מצב ומיקום החולייה. בראיית לילה הכל נצבע בגווני אפור ולבן וכולל המידע שניתן לך מהמצב הטקטי. בכל מצב ראייה העולם חי מאוד (או מת אם מדובר בספינת הרפאים). הצבעים חזקים וישנה הרבה דינמיקה בעולם. מבחינה וויזואלית רואים שכל פרט ופרט במשחק הושם שם לאחר תכנון, השקעה, וביצוע טוב.

מבחינת הסאונד, מומלץ מאוד לשמוע את הסאונד דרך מערכת סראונד או אוזניות איכותיות. כל אביזר שמע אחר פשוט מאוד בושה. המוזיקה נשמעת חלומית, דיבובי הדמויות ריאליסטית וטובה, האפקטים עצמם הם "אמיתיים", כלומר השתמשו במחלקת אפקטי הצליל של לוקאסארטס בשביל ליצור צלילים מחפצים אמיתיים ולא דיגיטאליים. ועוד פעם, לא להשתמש ברמקולים קטנים!

רמת ההשקעה במשחק ניכרת בכל שלב ושלב ב-RC. ולדובדבן שבקצפת של RC יש את התוספות המיוחדת. בתוספות מציגים לנו את השלבים בהכנת RC: אימון הגרפיקאים ע"י איש ימ"מ בשביל קבלת התחושה האמיתית של החולייה. יצירת אפקטי הקול בסגנון הישן ע"י אנשי הסאונד של לוקאסארטס. הדיבוב המקצועי ותמונות הסטוריבורד.

קשה לכתוב דברים רעים על RC אולם כפי שצויין בביקורת הקודמת, אין משחק בלי בעיות, חלקם עם יותר בעיות וחלקם עם פחות. RC למרבה המזל נמצא בחלק השני. כל ההשקעה שנתנו ב-RC נותן טעם של עוד, רק חבל שהמשחק קצר. לא עוזר גם העובדה שקל לסיים את המשחק. חוץ ממספר נקודות שהיו חנוקות מבחינת עומס של כמויות אויבים, לעבור את RC היה ממש משחק ילדים, בעיקר בגלל השדה המגן שמתחדש לאחר זמן מה ללא פגיעה והכמויות הנדיבות של עמדות העזרה ראשונה. חוץ מתקלות לא משמעותיות של סאונד וגרפיקה המשחק רץ חלק וללא בעיות.

ציונים לפי חשיבות:

ממשק- נוח מאוד לתפעול. תנועה חלקה ושליטה מהירה וטובה על שאר אנשי החולייה.
כיף- מה יותר כיף מלירות ברובוטים? לירות בג'אר ג'אר. אבל הוא לא נמצא אז תסתפקו לירות בכל דבר אחר.
סאונד- מדהים, מקסים, נהדר, מרהיב. מההערות ועד המוזיקה.
גרפיקה- הפרטים הקטנים עושים את ההבדל. האנימציה, הדקויות שבטבע, הטבעיות שבתנועה.
עלילה- ליניארית אך מתאימה לאווירה, נותנת לך סיבות לירות במה שמסביב.

סיכום- דוגמא טובה לאיך שמשחק פעולה מגוף ראשון צריך להיות, חבל שהוא קצר. נותרה תחושה חזקה שיש צורך לירות בעוד רובוטים (ואולי גם בג'אר ג'אר?)




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   אתה צודק
14:08:00  05/07/2006 פישינזון  דפםרק0@'שךךשץבםצ 
באמת משחק מצויין רק חבל שקצר אבל נזכרתם לעשות עכשיו ביקורת הוא יצא לפני שנה

2   מסכים אתך
19:54:00  31/07/2006 אלכס   
הובכן כן שיחקתי במשחק וזה היה ממש קל אבל מהנה ובאמת חבל שהוא קצר אבל כמובן שאמור להיות המשך בו נקווה שזה נכון
חוץ מזה על המשחק אין דבר רע להגיד עליו.

3   תודה,אף פעם לא ידעתי מה התפקיד של כל אחד...
15:40:00  15/06/2009 zuby  zain.sharmuta.com 

4   עזרה
20:32:00  15/08/2009 דן   dansdan@012.net.il 
אני מומחה למשחק הזה אבל יש לי העיה אני צריך עזרה קודים מידע לא אכפת לי.אני תקוע במפעל הדרואידים מסוג אף 3(האפורים עם הטילים)איחידה שלי זזה תמיד לחדר אחר ולא תא השיגור. אני חושב. למה לאן הם זזים.מחקה לתשוב.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
המשחק

LucasArts

walkthru למשחק


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב