לצעוד בעקבות ענקים ולהכשל - ביקורת סרט - אקסמן 3
זיו קיטרו

כשאדם לוקח את מושכותיה של עגלה שנהג בה אחר, כדאי לו מאוד שישים לב לצורת הנהיגה של אותו הנהג. לפרדות ולסוסים יש נטייה להבחין כשנהג אחר מתחלף ואז הם נוטים לבעוט במקרה הטוב, או לדרדר את העגלה אל מעבר למצוק במקרה הרע. זה בדיוק מה שקרה בסרט השלישי בסדרת סרטי ה"אקסמן".

"אקסמן 3: המפלט האחרון" - X-Men: The Last Stand
בימאי: ברט ראטנר
תסריט: סיימון קינברג וזאק פן
שחקנים: איאן מק'קלן, פטריק סטיוארט, יו ג'קמן, האלי ברי, פמקה ג'נסן, קלסי גרמר, ג'יימס מרסדן
ארה"ב - אנגלית - צבע - 104 ד'

רטנר, שעבודתו הקודמת כוללת בין השאר את סרט האקשן "שעת שיא" (Rush Hour) ואת הדרמה "איש משפחה" (Family Man) , היה הבחירה הפחות מוצלחת להיות ממשיך דרכו של סינגר. כשהוכרז השם, רבים "קברו" את הסרט וטענו שלא יצליח להמריא. אך הנה חלף לו השבוע הראשון והסרט גרם 107 מיליוני דולרים, משאיר את התחזיות מאחור ומוכיח שאפילו במאי גרוע, כנראה, לא יכול להרוס אגדה.

"אקסמן 3: העמדה האחרונה", נכתב כסרט שמסיים את הטרילוגיה וברמה מסוימת מסיים את סדרת הסרטים של אנשי האיקס. המהלכים שביצע רטנר בסרט היו מפתיעים, מרתקים בתחילה וכאלו שבאופן כללי הצביעו על גאונות, אלא שקשה לדעת כמה מהגאונות הזו הייתה שלו וכמה של הצוות סביבו.

הסרט סובל מפגמים רבים. החל מהתסריט, דרך המשחק ועד ליישום המלא. על מנת להיות כנה וחד - רטנר לא שולט בסצנות, בימוי התמונות חסר דמיון, השימוש בדמויות החדשות כושל ויצירת עלילות המשנה כל כך גרוע עד שלא ברור מדוע הן שם.

הסרט השלישי בטרילוגיה הביא איתו הבטחה גדולה. עברו שניים מהסרטים שהציגו את העולם, ביססו את הדמויות ויצרו מרחב סיפורי גדול מספיק כדי לפתח עומק ולהציג את הדברים הרוחשים מתחת לפני השטח. כשמתבוננים בעלילת הסיפור נראה שזה הכיוון אליו פונה הסרט השלישי. "העמדה האחרונה" היא, בסופו של דבר, הקו שלא ניתן לחצות והוא מופיע בדמותו של פיתרון לבעית המוטציות - תרופה שתתקן את גן ה-X הסורר. התרופה יוצרת מחנות בין בני האדם ומרחיבה ומשנה את מבנה המחנות בין המוטנטים עצמם - חלקם שמחים ומייחלים שהתרופה תעבוד ותאפשר להם לחיות חיים נורמלים ואחרים רואים בכל הוכחה לכך שבני האדם יעשו הכל כדי לחסל את הדור החדש של האנשים.

אלא שהעלילה אינה מספיקה כשהבמאי לא יודע לכוון את הדרך. סוף הסרט השני הבטיח לנו את הפניקס שתעלה מתוך אפר גופתה של ג'ין גריי ורטנר החליט לקיים את ההבטחה הזו ובכך חתם את גורל אחת הדמויות המרתקות ביותר שניתן היה ליצור עבור הסרט. שני הסרטים הקודמים ביססו דמויות חזקות המגולמות ע"י שחקנים טובים ורטנר החליט שכאשר הוא מוסיף עומק הוא למעשה מייצר דמויות חדשות העומדות כנגד המבנה והאישיות שהתבססו קודם לכן.

רטנר לקח את כל מה שהיה טוב בסרטים הקודמים, עטף הכל באפקטים מרהיבים וסצנות פעולה מבוימות ברישול וסיפק לצופים את מה שהם רצו (אחרת כיצד נסביר את ההצלחה של הביזיון הקולנועי הזה?) - סרט חסר אופי, סרט חסר תוכן שנראה טוב, כל עוד לא צופים בו באמת. רטנר מקבל X על כל מיומנות בימוי נדרשת.

אחת האיכויות של סינגר היא היכולת לקחת עלילות משנה ולשזור אותן אל תוך העלילה המרכזית מבלי: א) לאבד מעוצמת העלילה המרכזית ב) שהעלילה המשנית תאבד. רטנר לקח שתי עלילות משניות ומוסס אותן לחלוטין.

העלילה הראשונה היא זו של הפניקס - ג'ין גריי שבה לחיים ומביאה איתה דמות אשר בקומיקס הייתה "מהות הכוח" שג'ין משתמשת בו. בסרט שינו את מקורה של הפניקס אך זו לא הייתה הבעיה, רחוק מכך. הבעיה העיקרית הייתה שהפניקס לא עושה דבר פרט מלהמתין. להמתין ולהמתין ולהמתין ולבסוף, לאחר שהסרט נגמר, היא כועסת ומתפרצת בזעם שאין לו עילה. הסיבה שניתן לה הייתה יכולה להצית זעם בליבה של כל דמות אחרת אבל בפניקס? קשה להאמין. אולי רק בגלל חוסר האקטיביות והאכפתיות הכללית שהיא משדרת לאורך הסרט. כאשר הסצנה מסתיימת בעימות בין וולברין לפניקס, עימות המוכיח שהאהבה מנצחת גם אם היא מובילה למעשים קשים, אי אפשר שלא לתהות אם טעם האפר שנותר בפיו של הצופה אינו עוד כוח של המוטציה החזקה ביקום. רטנר מקבל X על קיום הבטחות בצורה ראויה.

עלילת משנה נוספת היא זו של אנג'ל. הילד בעל הכנפיים שאביו יצר את התרופה לטיפול בגן הארור, פותח את הסרט בסצנה מן העבר וזמן לא רב לאחר מכן מופיע שוב בצורתו הבוגרת (ומגולם על ידי אחד השחקנים הצעירים המבטיחים של העשור, בן פוסטר) ועושה עוד מספר גיחות אל תוך העלילה. בכל פעם רומז לכך, או לפחות מספק תחושה, שמשהו מתבשל. כשאנג'ל מגיע לביתם של האקסמן לקראת שיא הסרט אי אפשר שלא לתהות לגבי התזמון ולחשוד שהנה, עלילת המשנה הזו עומדת להשתלב בצורה מופלאה אל תוך הסרט. אלא שהיא לא ועלילת המשנה נותרת להתרחש לצד הסרט מבלי לגעת בו והולכת לאיבוד. כל מה שאנג'יל ייזכר בו יהיה תחליף יונת השלום שהפכו את דמותו בתמונה האחרונה של הסרט, אותה תמונה בה דמות נוספת עוברת את הגבול באופן סופי והופכת מיצור קשוח, אכפתי אך ציני לדמות מלאת שמחה המריחה את הוורדים על המרפסת המוארת אור שמש מלא הבטחות של מחר טוב יותר. רטנר מקבל X גדול על בזבוז הכשרון של פוסטר, הריסת דמותו של וולברין וחוסר היכולת לממש פוטנציאל.

הכעס הגדול ביותר שיש לכותב שורות אלו על רטנר הוא על ההבטחה שהבמאי יצר בתחילת הסרט ולא קיים. הוא הפתיע, חידש, שינה, קרץ לעלילות קומיקס ותיקות, רמז לגדולות ואז שכח הכל ויצר משהו אחר לחלוטין המאכזב לא רק את קוראי הקומיקס אלא גם את צופי הסרט, אלו שבאמת אכפת להם מהעלילה ומהסיפור ולא הגיעו לראות את האפקטים בלבד.
חובתו של במאי ממשיך דרך היא לסיפור ולמעריצים. הוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה כל עוד הוא לא בוגד בעלילה או במעריצים ורטנר חצה את הגבול והצטרף לשורה ארוכה של בוגדים מרחבי ההיסטוריה. רטנר מקבל X גם כאן.

"אקסמן 3: העמדה האחרונה" הוא ביזיון מהנה. כשצופים בו הוא משעשע, אך רק אם השעשוע הזה לא עלה כסף. בעלות של כרטיס, פופקורן ושתייה אפשר לעשות דברים טובים ויפים יותר.

והערה אחרונה: הסחיטה של האלי ברי לא הוכיחה את עצמה. תוספת הזמן שהיא דרשה לעצמה כדי להיות חלק מהסרט משמשת לא יותר מהוספת משפט בכל סצנה שהוא מיותר לא פחות מהתספורת החדשה שלה. שחקנית בינונית בתפקיד מינורי שקיבלה יותר משהגיע לה וחבל.



לידיעה זו התפרסמו  11  תגובות
תגובות
1   מישהוא טרח לערוך את הכתבה הזו?
9:52:00  30/05/2006 חובב קומיקס   
למרות תוכנה ועומקה המהנה - כל כך הרבה שגיאות כתיב ועריכה שממש לא יאה ולא נאה ל - ISF!

2   לא
14:17:00  30/05/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
עד היום בצהריים לא ערכו את הכתבה.
אבל עכשיו היא ערוכה ואני מודה לך על ההארה ועל המחמאה

3   הסבר
17:36:00  31/05/2006 שחר   
אך בדיוק הוא הרס את דמותו של וולורין?
אשמח אם תסביר

4   שהוא יוצא להריח את הפרחים
0:34:00  01/06/2006 זיו   
כאילו היה הנזירה מריה והגבעות מתמלאות בחיים לצלילי המוזיקה...

5   מסכימה
23:22:00  01/06/2006 יערה   
הסיבה היחידה לראות את הסרט היא בשביל לראות מוטאנטים משתמשים בכוחות שלהם עם אפקטים מגניבים.
מבחינת דמויות, הסרט די מעורר רחמים. זה נראה כאילו מישהו מנסה לדחוס 5 עלילות שונות של קומיקס לתוך סרט קטן באורך שעתיים. בשלב מסוים הקפיצה המטורפת בין סצינה לסצינה נהיתה פשוט מגוחכת.
זה הורגש בעיקר בזמן המסך שניתן לדמויות המשניות - ארכאנג'ל וקיטי, שהיו יכולות להיות דמויות מצוינות אם היו רואים אותן יותר מחמש דקות.
גם דמויות ראשיות יותר נאלצו להתמודד עם משפטים מביכים ופעולות חסרות סיבה בגלל המחסור בזמן(למשל, הסצינה האחרונה בין מגנטו ומיסטיק).

אני מקווה שהסרט הזה יוכיח את עצמו כדבר טוב, ולו רק אם זה ישפיע על החלטה לעשות סרט רביעי ולהחזיר את סינגר לביים...

6   אני דווקא אהבתי
0:52:00  02/06/2006 Bajoran Priest   
מבחינתי העלילות השתזרו זו בזו בצורה טובה למדי, יחסית לסרט קולנוע, אהבתי את האזכורים לכל מיני דברים בקומיקס, אהבתי את האומץ לפגוע בדמויות (פיסית ואישית).

7   מה זאת אומרת יחסית לסרט?
18:28:00  02/06/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
זה כדי לצאת ידי חובה?
סרטים הם מדיום מעולה, כמו שספר הוא מדיום מעולה וכמו שקומיקס הוא מדיום מעולה.
בכל אחד אפשר לעשות דברים שונים. בכל אחד אפשר לשזור סיפורים באופן אמין ומושלם - פה הדבר לא נעשה. לא יחסית לסרט. המשפט יחסית לסרט אומר שהסיפורים לא נשזרו באופן טוב אחרת ההסתייגות לא הייתה קיימת ואם לא הצליחו לשזור את הסיפורים אז לא הצליחו וזה לא יחסית לכלום אלא משקף את העובדה שהבמאי לא יודע לביים.

8   בזיון.
18:07:00  03/06/2006 the riddler   
אני לא מבין איך נתנו לעלילה כזאת אישור?

כל פעם שקראתי שמוסיפים מלא דמיות לסרט ישר הרמתי גבה, אמרתי בטוח זה יהיה בשביל שלכל דמות תהיה דקת מסך.

וכך היה.
מלא דמויות חדשות ומלאות פוטנציאל נכנסו לסרט, ואפילו לא פיתוחו אותם!!!
שלא לציין שאת הדמיות הותיקות פשוט העיפו מעלילה.

עלילת המשנה שכל הזמן חיכית שתשתלב באמת לא קרה כלום וזה נהפך להיות "עוד דמות משנית מגניבה"

ושתם לב שגם התעלמו פשוט מהרבה דברים?
חורים ענקיים בעלילה!!?
מה קרה לפירו אחרי הקרב?
קייטי שלקחה את הילד "המיוחד" ראו אותם אחר"כ?
וג'יין גריי שזו הדמות הכי חזקה פשוט לא עשתה כלום כל הסרט.

ממש ביזבוז.

9   אכן סרט מאכזב אבל....
17:04:00  04/06/2006 Nick Fury  nick_fury@walla.com 
לא תהיתם למה הסרט אורך רק שעה וחצי? אולי עושים לנו כאן תרגיל שיווקי נוסח דרדוויל, שרק אחר כך מביאים לנו את גרסת הבמאי, שאורכה מגיע לשעתיים פלוס הראויות לכל סרט קומיקס? אולי החיתוך נועד כדי לרצות את האולפנים ולאו דווקא את הבמאי?
זה הדבר היחיד שמחזיק אותי מאכזבה גמורה. אבל, יצא גם שטעיתי...

10   תשובות לשאלות
14:48:00  05/06/2006 זיו   
כן, ראו את הילד המיוחד בבית הספר של אקסוויאר בסוף
פיירו אחרי הקרב? משער שבכלא...
אנחנו לא צריכים לראות איך עוצרים אותם

ואומץ לפגוע בדמויות? חחח
להרוג את הדמויות של שחקנים שלא היו יכולים להופיע הרבה, זה לא אומץ
זה טיפשות מצידם

11   לא הורגים דמיות בשקל
17:17:00  12/06/2006 scfi199   
אין לי שום בעיה שהורגים דמיות מפתח אבל שזה יהיה טןב ןלשם קידום העלילה ציקלום נפל כמן זבוב ואקסביר נפל חלל עוד לפני שאמרתי לו שלום ראו
ארך סדרת אנימה מופתית
wolf rine בה כאשר דמות מתה היא משנה את העלילה כמעת על פיה אני אומר לכל במאי שרוצה
להרוג דמיות טוב שילך ןיראה אנימה אולי הם קצת יחכימו
ואסיים במיבטה אוסטרלי כבד
(אני בכוונה אנגלית קלוקלת)
bich dont yhu know how i ame
i'me the jugguernauut



לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של הסרט

דף הסרט ב - IMDB

הטיילר הארוך (7 דקות) של הסרט באתר של ''אפל''


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב