|
|
|
|
|
|
הטבע האנושי
מיכאל דרגאצקי
|
|
מיכאל בוחן את פריחת סרטי האימה בסוגת הפיסכולוגית החדשה.
|
לאחרונה אנו נתקלים בסרטים מסוגת האימה שמטרתם היא חקר הטבע האנושים: מה תעשה כשאתה מבודד מהעולם ? כיצד תנהג כאשר חוקי הציוויליזציה אינם חלים עליך כי אף אחד אינו רואה? מה תעשה כאשר עצם קיומך תלוי בכך שתשבור כל מוסכמה חברתית ? שאלות אלו ועוד הן המוקד של סרטים רבים כמו הוסטל , הירידה, המסור ועוד.
מאחר שסרטי סלשרים אבדו את כוחם (הקהל כבר ראה מספיק דם וזה לא מפחיד יותר) וסרטי מפלצות כבר לא ממש מטרידים את שנתנו, עולם הקולנוע של סרטי האימה קיבל תפנית ונשאלה השאלה הגדולה - מה יפחיד אותנו אחרי שכבר ראינו הכול. התשובה היא שאם שום דבר מבחוץ כבר לא משפיע עלינו אז צריכים לחזור פנימה לאויב מבית ,לטבע האנושי , לחיה שבאדם. הכול התחיל בסרט קנדי צדדי וקטן בשם "קיוב" בוא נכלאו מספר זרים בחדר דמוי קוביה כאשר בכל פאה של הקובייה ישנה דלת לחדר חדש דמוי קוביה הזהה לקודמו. חלק מהחדרים בטוחים וחלקם צופנים בתוכם מוות ודאי. לראשונה בסרטים המודרנים אנו נתקלים בסוג כזה של סרט. אין מפלצת , אין אנשים רעים, כולם אנשים מהשורה (שוטר, רופאה , אוטיסט , מהנדס ...). הזמן חולף וכאשר אנשים מתים והדרך החוצה נראת רחוקה מתמיד יצר ההישרדות נחשף - אותו קול פנימי שכולנו שומעים אך לעיתים קרובות משתיקים אותו בגלל מוסכמות חברתיות כאלה ואחרות לדוגמה "לא תרצח". כאשר היצר החייתי יוצא על העולם אנו עדים למגוון דמויות שונות כאילו לא עברו אלפי שנות תרבות וחזרנו להיות אנשי מערות בורים חלק הופכים ל"ציידים" חלק ל "אמהות מגוננות" חלק פשוט יושבים בצד ובוחנים את המתרחש פוחדים לקחת חלק בטרוף.
אז כן קיוב התחיל את כל העניין ומאז הנושא השתלב כמעט בכל סרט אימה שמכבד את עצמו כגון המסור, המסור2, הוסטל, המערה, הירידה והרשימה נמשכת ... חלק מהסרטים מרתקים יותר וחלק מרתקים פחות ופה נכנסת נקודת המפתח. אמפתיה. סרט אימה פסיכולוגי מסוג זה חייב לחבר את הצופה לאחת או יותר מהדמויות ולגרום לו להרגיש שאם זה היה הוא הוא היה חווה את אותם הרגשות בדיוק וכאן כמו תמיד אנו נתקלים בסרטים כמו קיוב 2 או הוסטל שהדמויות פשוט לא מעניינות. החיבור לדמות הוא לכל היותר לפרק זמן של מספר דקות מצומצם לעומת סרטים שעושים זאת בצורה מופלאה כמו המסור 1 ו 2 או הירידה שבעצם שולחים את הצופה למסע עם הדמות. הצופה מרגיש את הכול לא רק את הפחד כי עם גם את האושר, העצב וכמובן האימה. בלי החיבור האמפתי הסרט שווה כקליפת השום. סרט כמו הוסטל שמרגש אותך במשך היום יומיים הראשונים ישכח מזיכרונך כי אין חיבור לאף אחת מהדמויות. לעומתם סרטים כמו המסור כובלים את הצופה אליהם. כאשר אנו צופים במסור אנו רואים כמה הפיתרון להמלטות קרוב - נסר את הרגל שלך כדי להיפתר מהכבלים שמחזיקים אותך ואתה בחוץ חופשי. כמו הדמות, אף אחד מהצופים לא היה מעלה בדעתו לעשות את זה. אבל הסיפור נפרש ואנו נחשפים לתמונה הגדולה - המשפחה של הדמות נמצאת תחת איום ומה שמפריד בינם לבין מוות הוא אתה. כמו הדמות גם הצופים עוברים את התהליך ומגיעים למסקנה שעל מנת להציל את האנשים היקרים לך, אפשר וצריך להקריב חלק מהגוף. כאשר הסצנה מתפתחת ומגיעה לשיא רבים מהצופים מבינים לחלוטין את הדמות ואחרים, מזועזעים, לא יכולים שלא לתהות כיצד הם היו נוהגים - מלכודת האמפתיה המושלמת בפעולה.
הדילמות המוסריות שאנו מביאים מהחברה המודרנית הם יסוד שפיותנו. כל חריגה מהנורמה נחשבת לשיגעון או טרוף ואותו טרוף בסרטים שראינו עד היום הם רוצחים, מפלצות, רוחות ושאר יצירי הפינות האפלות של העולם. אותם מנודים מהחברה שכאשר אנו צופים באחד מהם רוצח או מתעלל או מבצע מעשה אלימות כזה או אחר זה מקובל כי הם לא חלק מהחברה שלנו. אבל כשהאויב הוא מבית, כשהאויב יכול להיות כל אחד מאיתנו, כשהאויב האמיתי הוא אנחנו עצמינו אנו חופשים את הקו הדק שם החיבור לצופה הוא הגדול ביותר. הסרטים אלו מצליחים גם בגלל הפורקן שהם מספקים. כל אחד מאיתנו אמר לעצמו את המילים "שימות אמן" בצורה כזאת או אחרת. כל אחד מאיתנו בשלב כלשהו הגיע לאיבוד שליטה עצמית בגלל כעס. כל אחד מאיתנו בשלב מסויים בחייו רצה להרוג מישהו מתוך כעס בלתי נשלט, אבל בגלל אותן נורמות חברתיות אנו נמנעים ממעשים אלו. כאשר אנו רואים את עצמינו משתפקים בדמויות שעל המסך באיזושהי רמה פסיכולוגית ההתחברות שלנו לדמויות אלו היא לצורך פורקן אותם רגשות שכולנו חווים. לדוגמה דמות האם שנקלעת למערה אפלה ללא מוצא ומותקפת על ידי הסביבה העוינת תהפוך גם היא לרוצחת. היא תעשה הכול כדי לשרוד! הכול כדי לחיות ! אין חוקים אין גבולות כי אף אחד לא מסתכל,אז מותר וזה נוגע בנו.
במקביל אך לא רחוק מאותם סרטים ישנו עוד זרם של אימה פסיכולוגית שהתחיל להיות נפוץ והוא הזרם של סרטי ה"משהו לא בסדר ואני לא בדיוק יודע מה זה". סרטים בסגנון "חלון אחורי" בכיכובו של ג'וני דפ (מומלץ בחום) או "משחקים נסתרים" בכיכובו של דנירו (להשמיד את המקור) הם סרטים שבוחנים את הטבע האנושי בסביבה הטבעית. במרכז החברה המערבית משהו משתבש, משהו לא תקין, מישהו עושה דברים שלא יעשו ואנחנו לא יודעים מי או מה או למה זה קורה. עד סופו של הסרט אנו מוצאים את עצמנו מצמידים כמעט לכל דמות את תווית הרוצח עד שמגיע המספר ומפרק את מגדל הקלפים שבנינו. המוקד בסרטים אלו הוא לגלות מי או מה הוא הגורם הלא שייך הזה, מה מטריד את השלוה וכשאנו מגיעים לסוף אנו מופתעים כי הצליחו לשטות בנו (המסור) - אנחנו שראינו מאות סרטי אימה ומכירים כל טריק בספר חוטפים סטירה מצלצלת לפנינו ומגלים שכל התאוריות וכל מה שהאמנו בו נשתל שם בכוונה כדי שנגיע לאותן המסקנות אך הסיפור הובל על ידי מישהו אחר. ההרגשה שמישהו או משהו מושך בחוטים וזה לא אנחנו, מטריפה אותנו ואנו חווים רגש שאותו אנו לא רגילים לחוות וזהו ניפוץ הבועה שאנחנו בשליטה ויודעים הכול, וזה מה שגורם לסרטים אלו להיות טובים מהאחרים.
במבט על ההווה והעתיד אפשר לראות שסוגה זאת כמו סוגות אחרות מתחילות לאבד את כוחן, אנו עדים להגברה ברמות האלימות רק כדי לשמור את העניין של הצופה בסרט (הוסטל), אנו עדים לתוספות של מיניות וסקס לאותם הסרטים רק כדי לשמור את הצופה בכיסא אך למרבית הצער רק מעטים הסרטים שבאמת מצליחים לחבר אותנו לדמות בצורה מושלמת כדי שנהנה מסוגה זאת. הצניחה של סוגה זו של סרטים, תיצור סגנון חדש של שמיכת תלאים של סגנונות כאשר הבסיס אומנם יהיה בסיס פסיכולוגי ואנושי אך הגורם המניע יהיה אותם יצירי אימה כגון מפלצות ודמויות אפלות שהפחידו אותנו עד היום.
סרטי האימה של דורנו יזכרו בעודפי דם ,עודפי אלימות ומוות. העובדה שפעם להקת ציפורים שמתקיפה עיירה הייתה מספיקה כדי לעורר את האימה בכל אחד מאיתנו מוכיחה שמשהו השתנה מאוד בתפיסה שלנו והשינוי המבורך והמרענן בסרטי אימה פסיכולוגים שמצמררים שוב הוא מה שעולם הקולנוע היה זקוק לו וכן ירבו.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 4 תגובות
|
תגובות
|
1 מרתק
|
|
13:02:00 30/05/2006
|
שיפה
|
|
תודה
|
|
2 אני אתעלם ממספר שגיאות כתיב
|
|
17:09:00 30/05/2006
|
Sabre Runner
|
|
אני לא חושב שהמערה והירידה הם סרטים המתאימים לסיווג. אחרי הכל, האויב שם הוא עדיין המפלצת. יש בהם את המאפיינים הדרושים אבל לא במידה הדרושה, לפי דעתי. קיוב, ולפי דעתי, קיוב 2 בעיקר, כן נופלים לקטגוריה.
חלון אחורי הוא סרט לא כל כך טוב, גם עם הסצינות החסרות שלו, שמאוד מוסיפות. משחקים נסתרים, בהנחה שאתה מתכוון ל-Hide and Seek, היא ממש טוב וגם כל הכבוד לדאקוטה פאנינג.
מעניין שהכתבה עלתה עכשיו. אני מתכנן לסוף השבוע הזה ערב 'סרטי אימה ישנים וטובים (לפי מה שאומרים)' עם The Omen המקורי, In the Mouth of Madness ו-Scanners. נראה בהמשך.
|
|
3 מממ...
|
|
17:46:00 31/05/2006
|
מיכאל
|
|
סורי על השגיאות . אבל אני לא מסכים איתך אתה יכול להגיד שבגלל שיש מפלצות אז הסרט לא מתמקד בפן האנושי והופך לסרט מפלצות וזה לא נכון כי בקיוב יש לך את הסביבה העויינת שהיא "המפלצת"
חלון אחורי סרט מצויין וטוב שהורידו חלקים הן לא מוסיפות הן מאכילות אותך בכפית ואם רואים אותם אז בשניה יודעים מה הטוויסט זה מיותר והורס.
לגבי משחקים נסתרים....זיו תגיד לו ! סרט גרוע ביותר בעולם גם אם היו צורבים אותי בשמן רותח וקורתים לי אברים לא הייתי רואה אותו שוב , איום ונורא.
תהנה לך בסופ"ש סרטים טובים בחרת :)
|
|
4 לבסוף...
|
|
18:54:00 05/06/2006
|
Sabre Runner
|
|
Scanners הוא כל כך סרט שנות ה-80. ממש דבילי וטוב שהאוורד שור התקדם הרבה מאז. מייקל אירונסייד היה לא רע אבל גם בעל הבעות פעמים מפגרות מדי. פטריק מק'גוהאן, היחידי שם שמשחק נורמלי כי השחקן הראשי היה ממש ממש גרוע.
The Omen המקורי היה חביב אך מרגיש מלאכותי ולא ממש מלוטש. אני מקווה שעשו כמה שינויים לטובה בתסריט ושהסרט החדש יראה יותר טוב ויהיה מותאם לשנות ה-2000.
The Thing של ג'ון קרפנטר היה, מחוסר בתיאור יותר טוב, עוד סרט עם קורט ראסל.
In the Mouth of Madness נדחה, עד שיגיע Beyond Re-Animator, ל-Lovecraft Mega-Super-Feature Friday!
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|