אפוקליפסה לנצח - ביקורת סדרה
עידו רייף

'ג'רמיה', סדרת המדע הבדיוני החדשה של ג' מייקל סטרז'ינסקי, עדיין אינה מוקרנת במקומותינו, אך עידו רייף טרח ואסף את הפרקים אחד לאחד ומביא לכם את התרשמותו.
מדוע בעצם, נדיר כל כך הז'אנר הפוסט אפוקליפטי בתרבות הקולנועית האמריקנית? מבין כל התרחישים השונים העוסקים בגורלו של עולמנו: אופרות חלל, סייברפאנק, מציאות חלופית וכד', דומה שיש הכי פחות התייחסות לספקולציות על איך ייראה העולם אחרי שהפצצות ייפלו, אחרי יום הדין.רוב הסרטים והסדרות שנעשו בנושא זה הם עיבודים לספרות פוסט אפוקליפטית. יש למשל את הסרט הגרוע במיוחד בכיכובו ובבימויו של קווין קוסטנר 'פוסטמן', שהתבסס על ספרו המופתי של דייוויד ברין. כשהגיע הסרט לארץ התרעמתי על התרגום המילולי שהעניקו לשמו, שגרם לו להישמע כמו סרט על סופר גיבורים. מאוחר יותר ראיתי את הסרט והבנתי שקוסטנר באמת תופס את עצמו כדמות של סופר גיבור& יש גם את המיני סדרה המוצלחת בהרבה 'העמדה', שהיא עיבוד לספרו המוצלח לא פחות של סטיבן קינג. סרטי 'שליחות קטלנית' אמנם מתארים עולם פוסט אפוקליפטי, אך העלילה מתרכזת במניעת העתיד הקודר הזה ואינם מתרחשים בו. בסיטואציה דומה, אם כי קודרת עוד יותר, עוסק סרטו של טרי גיליאם, '12 קופים'. במובן מסוים, גם סרטי 'כוכב הקופים', במיוחד הראשון (ואני לא מתייחס כאן לשובר הקופות האומלל של טים בארטון) הם סרטים פוסט אפוקליפטיים, משום שהתרבות האנושית הוכחדה בהם במלחמה גרעינית, והוחלפה בתרבות של קופי אדם (גם כוכב הקופים, אגב, מבוסס על ספר, מאת הצרפתי פייר בול). סדרת הסרטים הפוסט אפוקליפטיים הידועה ביותר עד היום 'מקס הזועם בדרכים', היא אוסטרלית, לא אמריקנית, למרות הצלחתה ונטיית האמריקנים לאמץ אותה כחלק מתרבותם. כל הסרטים והסדרות האחרים הם זניחים ונשכחים. סרטי מד'ב רבים מהמלחמה הקרה אמנם משדרים פחד אמיתי מעתיד אפשרי זה, אך מעדיפים לספר על המאבק נגד יצירתו של עולם כזה במקום להתמודד עם התנאים שייווצרו בו.גם בספרות נושא זה איננו פופולארי במיוחד, אם כי בהחלט יותר נפוץ מאשר בקולנוע ובטלוויזיה. לדוגמה, אייזיק אסימוב פיתח יחד עם רוברט סילברברג, אפוקליסט לא קטן בעצמו, את סיפורו הקצר 'שקיעה', המספר על עולם בעל שש שמשות החווה לילה בפעם הראשונה וכך נגרמת נפילת הציוויליזציה. הספר אמנם מתרחש בעולם אחר, אך תושביו והתרבות שלהם הם אנושיים במובהק. עוד דוגמאות הם ספרו המפורסם של וולטר מילר 'המנון לליבוביץ' או ספרה הנחות למדי של איבון נבארו 'צללים אדומים'. אפילו בתחום משחקי המחשב יש לז'אנר ייצוג מכובד, בדמות משחקי Fallout.אחת הסיבות לכך, היא הפסימיסטיות של הז'אנר הזה. נקודת המוצא היא שהמין האנושי היה טיפש מספיק להשמיד את עצמו ואת הציוויליזציה שלו. בעולם כזה, קשה למצוא הגיון פילוסופי בייסודה של ציוויליזציה חדשה, משום שבטווח הרחוק אותו עלולה ההיסטוריה לחזור על עצמה. התרבות האמריקנית היא אופטימיסטית בעיקרה, ודוגלת ברעיון שאם תנהג בהגינות כלפי העולם, העולם ינהג בהגינות כלפיך. דבר זה גורם לקושי בקבלת הרעיון של עולם שהושמד משום שמנהיגיו לא היו הוגנים כלפי אזרחיו. זהו המרד האולטימטיבי נגד החלום האמריקאי.סיבה נוספת היא שסיפורים אפוקליפטיים ופוסט אפוקליפטיים חושפים את האתנוצנטריות האמריקנית במלוא כיעורה: כמעט בשום סרט או ספר שכגון אלו אין כל התייחסות לעולם שמעבר לגבולות ארצות הברית. אף אחד לא יודע מה קרה, נניח, באירופה, או באמריקה הדרומית, או אפילו במקסיקו, וחשוב מכך, לאף אחד לא אכפת. העולם הושמד, ואמריקה הושמדה. מכאן נובע שהעולם הוא אמריקה.כל אלו גורמים לסדרה החדשה של ג'. מייקל סטרז'ינסקי, 'ג'רמיה', להיות אחת מהחשובות ביותר מסוגה בשנים האחרונות. זו הפעם הראשונה שמישהו מנסה לעסוק בנושא זה באופן מקצועי וארוך טווח. למרבה הצער, ממש כאילו רצה להרגיע את חששות הצופים (ואולי גם של המפיקים) ממה שסדרה כזו עשויה לומר על תפיסת עולמם, יצא סטרז'ינסקי בהצהרה לפני שהסדרה החלה על כך שהוא לא מעוניין לעשות סדרה 'קודרת' משום שזה כבר נעשה פעמים רבות בז'אנר. במקום זאת, הוא רצה לכתוב סדרה שתשקף תקווה, ותיבנה על ייסוד עולם חדש שיהיה טוב יותר מהישן. מצד שני, 'ג'רמיה' משודרת בכבלים, מה שמאפשר לה גם תקציב ראוי לשמו וגם חופש יצירתי רחב יותר. בסדרה מותר לקלל, להראות עירום כמו גם נושאים אחרים מותרים, שרוב תחנות הטלוויזיה לא יאפשרו מחשש לניכור צופים שמרניים והכעסת הממשלה והציבור. 'ג'רמיה' נמצאת בעצם במעין מלכוד: יש לה את היכולת 'ללכת עד הסוף' ולתאר עולם פוסט אפוקליפטי בצורה מציאותית, ועם זאת היא מנועה מכך מעצם הגדרתה.הסיפור העומד מאחורי 'ג'רמיה' הוא פשוט יחסית: תוך חצי שנה, כמעט ששה מיליארד אנשים נהרגו כתוצאה מהתפשטות של וירוס שכנראה היה מתוכנן גנטית, בדומה לעלילה הבסיסית של 'העמדה'. כל מי שעוד לא עבר את תהליך ההתבגרות מחוסן טבעית כנגד המחלה. הסדרה עצמה מתחילה 15 שנים מאוחר יותר, כאשר הילדים של אז (הדור שניצל) כבר התבגרו ועדיין מנסים לשרוד. משימה זו קשה יותר מתמיד, משום שהאספקה של העולם הישן הולכת ומתדלדלת. מצד שני, ההלם שעברו הילדים הניצולים מתחיל לחלוף, והם עכשיו בוגרים מספיק כדי להתחיל לבנות מדינה משלהם.גיבורי העלילה הם ג'רמיה (לוק פרי, ניצול 'בברלי הילס 90210' והסרט האיום 'באפי קוטלת הערפדים' המנסה נואשות להוכיח שיש לו כשרון משחק) ושותפו השחור קורדי (מלקולם ג'מאל וורנר הגברתן, ניצול 'התוכנית של ביל קוסבי' שלא ממש מנסה להוכיח כלום). שניהם היו בעבר נוודים, אך גויסו מטעם ארגון הנקרא 'סוף העולם' אשר ממוקם באחד המקומות האחרונים שבהם שרדה הטכנולוגיה - בסיס צבאי סודי בשם 'הר הרעם'. מטרתו של 'סוף העולם' היא לבנות מחדש את העולם הישן. משימתם של שני הגיבורים היא לסייר ברחבי ארצות הברית ולגלות כוחות שינסו להתנגד ל'סוף העולם' וכוחות הרוצים להצטרף ולעזור במידת האפשר, מבלי לסכן את 'הר הרעם'.בין השאר הם נתקלים ברודנים קטנים, בכנופיות ניאו נאצים, ספרנים ואנשי קרקס, פלוגות מסתוריות השורפות עיירות שלמות, והגרוע מכל: שמועות עקשניות על שובו הקרב ובא של הנגיף.המידע בפסקה הבא מכיל ספוילרים - ראו הוזהרתם.באחד הפרקים המוצלחים ביותר בעונה, Firewall, מוצאים אנשי 'סוף העולם' את יריביהם העיקריים: בסיס נוסף בשם 'סקטור ולהאלה', בו מרוכזים כוחות משמעותיים של הצבא והממשלה ששרדו את המגיפה. עתה הם מתכוונים לצאת ממחבואם ולהשתלט על העולם.'ג'רמיה' מבוססת על קומיקס בלגי ישן. יוצרה, ג' מייקל סטרז'ינסקי, מוכר היום בעולם המד'ב הטלוויזיוני בזכות אפוס המד'ב פורץ הגבולות שלו 'בבילון 5', כמו גם כאחד הכותבים הפורים והמוכשרים ביותר בתחום. סטרז'ינסקי יצר את 'בבילון 5' וכתב את רוב הפרקים שלה בשתי העונות הראשונות, כמו גם כמעט את כל שלושת העונות האחרונות. ב'ג'רמיה' הוא כותב כמחצית מהפרקים בעונה, וכאן נחה נקודת החולשה החמורה ביותר של הסדרה: סטרז'ינסקי עצמו הוא כותב טוב, למרות שיש לו בעיות מסוימות עם דיאלוגים ולפעמים הוא נוטה לחזור על עצמו במונולוגים נפוחים. בדרך כלל הוא מעניין, תמיד אפשר לסמוך עליו שיחשוב לפני שהוא כותב ושיעשה דברים חדשים, או דברים ישנים בדרכים חדשות, והוא בונה דמויות מרתקות ותלת ממדיות. מצד שני, אין לו שום יכולת לשפוט כתיבה של אנשים אחרים או לשכתב אותם כשהוא צריך (הוא המליץ על 'העדשאי' הדוחה של דוק סמית בתור ספר כתוב היטב). כך קורה שהפרקים שהוא כותב הם כמעט תמיד טובים ואפילו מצוינים, ואילו הפרקים שהוא לא כותב הם כמעט תמיד גרועים וחלשים, אם כי לא באותה רמת הזוועה שהיינו צריכים לסבול בשתי העונות הראשונות של 'בבילון 5'. במידה מסוימת, אני מאמין שסטרז'ינסקי מודע לבעיה שלו - אחרת למה הוא החליט לכתוב את כל שאר הסדרה (דבר שהיה מהפכני בזמנו) כמעט לגמרי לבדו?בכל מקרה, הפרקים של 'ג'רמיה' שסטרז'ינסקי אינו כתב הם מהוססים ומשעממים להחריד, ונופלים שוב ושוב לאותם הקלישאות הקיטשיות והמתקתקות שלמדנו לצפות מטלוויזיה 'אמריקקית'. כמה פעמים מצאתי את עצמי בוהה במסך וחושב: 'האם אני צופה כאן ב 'ד'ר קווין: אחרי יום הדין'?יש לסדרה המון פוטנציאל (האם אי פעם הייתה סדרה עם יותר פוטנציאל?) לכתוב סיפורים מהפכניים וחתרניים על התנהגות של בני אדם ולכן זה עוד יותר מרגיז שלעיתים נראה כאילו הכותבים מונעים מעצמם ללכת 'יותר מדי רחוק'. לדוגמה: בפרק מסוים מגיעים הגיבורים ליישוב בו פועל רוצח ילדים, והדעה הרווחת היא שמדובר בערפד (מה שמתברר בדיעבד כלא נכון) והשאלה היא לשם מה צריך כאן הסבר על טבעי? האם לא נוח לכותבים להודות שקיימים בני אדם רגילים לחלוטין מבחינה פיזית שעושים זאת פשוט למען ההנאה החולנית שבדבר? אין צורך להרחיק כאן עד לעתיד פוסט אפוקליפטי; אנשים כאלו קיימים גם בחברה המודרנית. אלא שלנו יש משטרה ובתי משפט, בעוד להם יש רק מיליציה אזרחית ואוכלוסייה הנוטה לפאניקה ולכן זו יכלה להיות סיטואציה מעניינת, אם היו מטפלים בה כראוי.לעומת זאת, אחד הפרקים מתחילת העונה, כן 'הלך עד הסוף'. בפרק זה, שנקרא And the Ground, Sown with Salt (והאדמה תיזרע במלח), מנהיג כנופיה פסיכוטי משתלט על בסיס טילים צבאי ומשתמש בכוח שנפל לידיו כדי לעשות מעצמו משיח גם אם זה כולל השמדת ערים שלמות. זה היה פרק חזק ומצוין, שלווה בהופעת אורח אפקטיבית למדי של ג'ייסון פריסטלי (שותפו של פרי ל'בברלי', שהצטייד, כראוי, בזקן אופנוענים ומבט מטורף בעיניים). הפרק הזה הראה מה 'ג'רמיה' מסוגלת לעשות אם רק יש לה את הרצון.ואגב שחקנים: הדמויות של הסדרה הם, נכון לעכשיו, כשלון נוסף. אחרי עונה שלמה בקושי אכפת לי מה יקרה לג'רמיה עצמו, ולשאר הדמויות עדיין לא פיתחתי שמץ של אמפטיה. היוצא מן הכלל היחיד היא דמות אורחת מסקרנת בשם איזיקיאל, (השחקן אלכס זהרה, שגם הופיע בפיילוט הנכשל של סטרזינסקי 'אגדת הסיירים') שמופיע מדי פעם בכל המקומות הלא נכונים וטוען שהוא אחיו של ג'רמיה (מה שללא ספק ישעשע צופים הבקיאים בתנ'ך, משום שירמיה ויחזקאל היו שניהם נביאים שדיברו על אחרית הימים). כל שאר הדמויות יבשות, מעניינות בערך כמו שיעור גיאולוגיה, ומשוחקות בידי שחקנים חסרי כשרון וניסיון.לסיום: בינתיים לא מלהיב, נקווה שישתפרו בעונות הבאות ('בבילון' בהחלט עשתה זאת). הפוטנציאל כבר נמצא שם. עכשיו צריך רק להוציאו אל הפועל.



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של ג'רמיה

הדף של ג'רמיה ב IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב