|
|
|
|
|
|
נייר מול מחשב?
חנן ארגוב
|
|
לפני זמן מה צצה בראשו של חנן השאלה: האם משחקי התפקידים במחשב דומים למשחקי התפקידים על הנייר? התשובה שבאה אחרי שאלה זו הייתה: "לא!" תשובה זו גם קיבל כששאל את חבריו לתחביב. אולם לאחר כניסה יותר עמוקה לשאלה מסקנות חדשות עלו.
|
הבעיה המרכזית היא עצם ההגדרה: מהו משחק תפקידים? לפי וויקיפדיה משחק תפקידים הוא משחק שבו השחקנים מגלמים דמויות שונות, שפועלות בעולם דמיוני. לפי הגדרה כללית זו אפשר להגיע למסקנה שכל משחק, ויהיה על הנייר או במחשב, שבו משחקים יהיה משחק תפקידים. אולם ישנו דבר עצום המפריד בין משחק התפקידים הממוחשב לבין משחק התפקידים הקלאסי- חופש. מילה קטנה זו יוצרת את כל ההבדל.
באו נבחן את המשחקים לפי צורות שונות של מושג זה: 1) חופש תנועה- המושג הבסיסי ביותר. במשחק תפקידים קלאסי, בין אם זה על הנייר או משחק חי (LARP), יש לך חופש ללכת לאן שתרצה, מתי שתרצה, ללא הגבלה- חוץ מפעמים שע"י אמצעים שהעולם מפעיל עליך כגון: קשירת הדמות, לחש שיתוק וכו'. אולם במשחקי התפקידים כל אדם הגיע למצב שבו הוא רצה ללכת למקום מסוים אך נתקע במחסום בלתי נראה משאיר אותו בתוך השביל בלי אפשרות להיכנס לתוך השיחים.
2) חופש דיבור- האינטראקציה עם שאר הדמויות במשחק ע"י הדמות שלך, פה מופיע בברור היתרון של משחק עם שחקנים אחרים. בגרסא הממוחשבת, בד"כ יהיו לך אפשרויות מס' לבחור מביניהם, ולפי הבחירה שלך הדמות הממוחשבת תענה לך מתוך מאגר התשובות שלה. בגרסא הקלאסית, מאחר ואתה משחק מול בן-אדם אחר, ביכולתך לשאול או להגיד כל מה שעולה בראש דמותך והתשובה שתתקבל גם תהיה בהתאם.
3) חופש עלילה- במילים אחרות, גמישות העלילה. במשחקי תפקידים ישנו דגש על עלילה, כי למרות הכול, זה מה שישאיר אותך במשחק. נכון שבמשחקים הממוחשבים המפתחים דואגים שהעלילה תהיה כמה שיותר פתוחה ולא ליניארית, אולם יש גבול ליכולות שלהם לנחש מה נמצא בראש השחקן. מכאן יוצא שהעלילה היא די ליניארית ומגבילה, למרות עלילות משנה ואפשרויות סיום (כולנו מכירים את ההרגשה של שמחה כשהמפתחים מודיעים על שלוש אפשרויות לסיום המשחק). במשחק הקלאסי לשה"מ ישנן את אותן הבעיות, אך מאחר והוא נמצא בזמן שהשאר משחקים במשחק, אז הוא יכול להתאים את העלילה, אפילו את העולם, לפי פעולות השחקן, ובכך מאפשר לשחקן חופש פעולה.
4) חופש דמיון- זהו נושא קצת שנוי במחלוקת. דמיון הוא דבר יחסי, ולכן מדי פעם צריך את הזרז המסוים כדי להבין את הרעיון שהשה"מ \ מפתח רצה להעביר. ישנם אנשים שיעדיפו שיתארו להם את העולם\חדר\מפלצת\כל דבר שהוא במילים ולדמיין את השאר בראש. אולם ישנם גם אנשים שיאמרו, שתמונה אחת שווה מליון מילים. זה יותר קשור בהעדפה אישית, אולם משחקים רבים, שמשוחקים במבט מלמעלה, מורידים את כניסת האדם לתוך המשחק והופכים אותו לצופה מהצד. אולם ישנם משחקים ממבט ראשון (כגון Elder Scrolls האחרון), שהשחקן נכנס לנעליו של הדמות ובכך יותר נהנה מהמשחק. בנוסף לכך גם הגרפיקה גם כן יכולה לתרום, ומצד שני להרוס, אולם ככל שכח המחשוב יגדל, אנו נראה שיפורים בכיוון זה.
אם נסתכל יותר לעומק, נראה ששני הסוגים דומים מאוד. לדוגמא ניקח את משחקי ה-MMORPG. במשחקים אלו, השחקן יוצר דמות ומשנה את המראה שלה לפי רצונו (עד כמה שאפשר), ונכנס לתוך עולם נרחב שבו נמצאים שחקנים אחרים. בעולם זה האינטראקציה היא מאוד חופשית ואפשר להיכנס לדיאלוגים עמוקים או פשוט לחפש את המפלצות כדי להרגם ולקחת את השלל. במשחקים הקלאסיים גם כן קיימים שני הגרסאות הללו: גרסת "המנצ'קין" (Munchkin), שבו השחקן רוצה רק לעלות בדרגות, לאסוף אוצרות ולהילחם במפלצות), וגרסת "המשחק העמוק" (Deep Role-Playing), שבו הדגש הוא על האינטראקציה בין הדמויות, ובד"כ הקרבות מתפרסות לאחד למפגש. כל שחקן המשחק המשחקים אלו, גם בקלאסיים וגם בממוחשבים, יכול עם קצת חיפוש למצוא את הנישה שלו.
בעולם משחקי המחשב ההגדרה של משחק תפקידים היא שאפשר לשנות את תכונות ויכולות הדמות לפי המשך המשחק, בד"כ לעלות דרגות ולמצוא חפצים שמעצימים את הדמות. אולם ישנם משחקים שלא מוגדרים במקור כמשחקי תפקידים (RPG): ניקח את סדרות הקווסטים הישנות של סיירה כדוגמא. משחקים אלו היו בנויות על משחק הדמות והתקדמות בעלילה ולא היו מבוססות על תכונות הדמות. השחקן יכול ללכת לכל כיוון שרצה (רק לא מתחת לשולחן) ולנסות כל מה שמסביבו. מאחר והדגש היה על העלילה אז קראו למשחקים אלו בתור משחקי הרפתקאות, אולם גם למשחקי הנייר ישנם סוגים של משחקים שלא משתמשים בסטטיסטיקה (Diceless). בין לבין ישנם גם המשחקים של Bioware לדוגמא. אלו משחקים המבוססים גם על סטטיסטיקות וגם על עלילה, כך שהשחקן יכול גם לפתור בעיות בדרכי שלום וגם בדרכי קרבות. ולבסוף ישנם המשחקים שהמטרה שלהם היא להרוג כמה יותר, לעלות כמה שיותר ולהשיג חפצים כמה שיותר חזקים. המשחק שמייצג את הז'אנר הזה הוא דיאבלו, שהתחיל את הטרנד של משחקי Click n’ Slash.
משחק נוסף הוא סימס 2. משחק זה הוא בעצם, משחק תפקידים טהור. הסיבה- אתה שולט הדמות, שאתה יוצר, בכל צורה שקיימת: נתונים פיזיים, קריירה, אהבה, משפחה, לימודים ועוד. השליטה בסימים היא מפורטת מאוד וכוללת החלטות של פנייה אל דמויות אחרות והחלטות על מה להגיד להן, וגם החלטות על מתי לאכול ומתי ללכת לשירותים.
יהיו הרבה וויכוחים על ההבדלים בין משחקי התפקידים הממוחשבים, ומשחקי התפקידים הקלאסיים, אולם ככול שכוח המחשוב יגדל, ויכולות התכנות ישתפרו, כך הגבולות בין ז'אנרים אלו יטושטשו עוד ועוד.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 הגבולות לא יהיו מטושטשים, והחומה גבוהה
|
|
18:10:00 21/05/2006
|
DDN
|
|
תמיד יהיה הבדל ביניהם, ואתה מכיר את דעתי כאן.
מחשב הוא לא הכלי המתאים למשחקי תפקידים.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|