נייר מול מחשב?
חנן ארגוב

לפני זמן מה צצה בראשו של חנן השאלה: האם משחקי התפקידים במחשב דומים למשחקי התפקידים על הנייר?
התשובה שבאה אחרי שאלה זו הייתה: "לא!" תשובה זו גם קיבל כששאל את חבריו לתחביב. אולם לאחר כניסה יותר עמוקה לשאלה מסקנות חדשות עלו.
הבעיה המרכזית היא עצם ההגדרה: מהו משחק תפקידים?
לפי וויקיפדיה משחק תפקידים הוא משחק שבו השחקנים מגלמים דמויות שונות, שפועלות בעולם דמיוני.
לפי הגדרה כללית זו אפשר להגיע למסקנה שכל משחק, ויהיה על הנייר או במחשב, שבו משחקים יהיה משחק תפקידים. אולם ישנו דבר עצום המפריד בין משחק התפקידים הממוחשב לבין משחק התפקידים הקלאסי- חופש. מילה קטנה זו יוצרת את כל ההבדל.

באו נבחן את המשחקים לפי צורות שונות של מושג זה:
1) חופש תנועה- המושג הבסיסי ביותר. במשחק תפקידים קלאסי, בין אם זה על הנייר או משחק חי (LARP), יש לך חופש ללכת לאן שתרצה, מתי שתרצה, ללא הגבלה- חוץ מפעמים שע"י אמצעים שהעולם מפעיל עליך כגון: קשירת הדמות, לחש שיתוק וכו'. אולם במשחקי התפקידים כל אדם הגיע למצב שבו הוא רצה ללכת למקום מסוים אך נתקע במחסום בלתי נראה משאיר אותו בתוך השביל בלי אפשרות להיכנס לתוך השיחים.

2) חופש דיבור- האינטראקציה עם שאר הדמויות במשחק ע"י הדמות שלך, פה מופיע בברור היתרון של משחק עם שחקנים אחרים. בגרסא הממוחשבת, בד"כ יהיו לך אפשרויות מס' לבחור מביניהם, ולפי הבחירה שלך הדמות הממוחשבת תענה לך מתוך מאגר התשובות שלה. בגרסא הקלאסית, מאחר ואתה משחק מול בן-אדם אחר, ביכולתך לשאול או להגיד כל מה שעולה בראש דמותך והתשובה שתתקבל גם תהיה בהתאם.

3) חופש עלילה- במילים אחרות, גמישות העלילה. במשחקי תפקידים ישנו דגש על עלילה, כי למרות הכול, זה מה שישאיר אותך במשחק. נכון שבמשחקים הממוחשבים המפתחים דואגים שהעלילה תהיה כמה שיותר פתוחה ולא ליניארית, אולם יש גבול ליכולות שלהם לנחש מה נמצא בראש השחקן. מכאן יוצא שהעלילה היא די ליניארית ומגבילה, למרות עלילות משנה ואפשרויות סיום (כולנו מכירים את ההרגשה של שמחה כשהמפתחים מודיעים על שלוש אפשרויות לסיום המשחק). במשחק הקלאסי לשה"מ ישנן את אותן הבעיות, אך מאחר והוא נמצא בזמן שהשאר משחקים במשחק, אז הוא יכול להתאים את העלילה, אפילו את העולם, לפי פעולות השחקן, ובכך מאפשר לשחקן חופש פעולה.

4) חופש דמיון- זהו נושא קצת שנוי במחלוקת. דמיון הוא דבר יחסי, ולכן מדי פעם צריך את הזרז המסוים כדי להבין את הרעיון שהשה"מ \ מפתח רצה להעביר. ישנם אנשים שיעדיפו שיתארו להם את העולם\חדר\מפלצת\כל דבר שהוא במילים ולדמיין את השאר בראש. אולם ישנם גם אנשים שיאמרו, שתמונה אחת שווה מליון מילים. זה יותר קשור בהעדפה אישית, אולם משחקים רבים, שמשוחקים במבט מלמעלה, מורידים את כניסת האדם לתוך המשחק והופכים אותו לצופה מהצד. אולם ישנם משחקים ממבט ראשון (כגון Elder Scrolls האחרון), שהשחקן נכנס לנעליו של הדמות ובכך יותר נהנה מהמשחק. בנוסף לכך גם הגרפיקה גם כן יכולה לתרום, ומצד שני להרוס, אולם ככל שכח המחשוב יגדל, אנו נראה שיפורים בכיוון זה.

אם נסתכל יותר לעומק, נראה ששני הסוגים דומים מאוד. לדוגמא ניקח את משחקי ה-MMORPG. במשחקים אלו, השחקן יוצר דמות ומשנה את המראה שלה לפי רצונו (עד כמה שאפשר), ונכנס לתוך עולם נרחב שבו נמצאים שחקנים אחרים. בעולם זה האינטראקציה היא מאוד חופשית ואפשר להיכנס לדיאלוגים עמוקים או פשוט לחפש את המפלצות כדי להרגם ולקחת את השלל. במשחקים הקלאסיים גם כן קיימים שני הגרסאות הללו: גרסת "המנצ'קין" (Munchkin), שבו השחקן רוצה רק לעלות בדרגות, לאסוף אוצרות ולהילחם במפלצות), וגרסת "המשחק העמוק" (Deep Role-Playing), שבו הדגש הוא על האינטראקציה בין הדמויות, ובד"כ הקרבות מתפרסות לאחד למפגש. כל שחקן המשחק המשחקים אלו, גם בקלאסיים וגם בממוחשבים, יכול עם קצת חיפוש למצוא את הנישה שלו.

בעולם משחקי המחשב ההגדרה של משחק תפקידים היא שאפשר לשנות את תכונות ויכולות הדמות לפי המשך המשחק, בד"כ לעלות דרגות ולמצוא חפצים שמעצימים את הדמות. אולם ישנם משחקים שלא מוגדרים במקור כמשחקי תפקידים (RPG):
ניקח את סדרות הקווסטים הישנות של סיירה כדוגמא. משחקים אלו היו בנויות על משחק הדמות והתקדמות בעלילה ולא היו מבוססות על תכונות הדמות. השחקן יכול ללכת לכל כיוון שרצה (רק לא מתחת לשולחן) ולנסות כל מה שמסביבו. מאחר והדגש היה על העלילה אז קראו למשחקים אלו בתור משחקי הרפתקאות, אולם גם למשחקי הנייר ישנם סוגים של משחקים שלא משתמשים בסטטיסטיקה (Diceless).
בין לבין ישנם גם המשחקים של Bioware לדוגמא. אלו משחקים המבוססים גם על סטטיסטיקות וגם על עלילה, כך שהשחקן יכול גם לפתור בעיות בדרכי שלום וגם בדרכי קרבות.
ולבסוף ישנם המשחקים שהמטרה שלהם היא להרוג כמה יותר, לעלות כמה שיותר ולהשיג חפצים כמה שיותר חזקים. המשחק שמייצג את הז'אנר הזה הוא דיאבלו, שהתחיל את הטרנד של משחקי Click n’ Slash.

משחק נוסף הוא סימס 2. משחק זה הוא בעצם, משחק תפקידים טהור. הסיבה- אתה שולט הדמות, שאתה יוצר, בכל צורה שקיימת: נתונים פיזיים, קריירה, אהבה, משפחה, לימודים ועוד. השליטה בסימים היא מפורטת מאוד וכוללת החלטות של פנייה אל דמויות אחרות והחלטות על מה להגיד להן, וגם החלטות על מתי לאכול ומתי ללכת לשירותים.

יהיו הרבה וויכוחים על ההבדלים בין משחקי התפקידים הממוחשבים, ומשחקי התפקידים הקלאסיים, אולם ככול שכוח המחשוב יגדל, ויכולות התכנות ישתפרו, כך הגבולות בין ז'אנרים אלו יטושטשו עוד ועוד.



לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   הגבולות לא יהיו מטושטשים, והחומה גבוהה
18:10:00  21/05/2006 DDN   
תמיד יהיה הבדל ביניהם, ואתה מכיר את דעתי כאן.

מחשב הוא לא הכלי המתאים למשחקי תפקידים.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
מהם משחקי תפקידים - מאת אבי סבג

אתר משחק התפקידים הממוחשב - neverwinter nights

משחקי תפקידים בוויקיפדיה

האתר של הסימס


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב