הקוורטט של אנדר
אלי הרשטיין

הגבול בין מציאות לדמיון, בין האמת לבדיה, מעסיק את ז'אנר המדע הבדיוני מאז ראשיתו. תהיה זו התחדדה במיוחד עם כניסת המושגים ''המרחב הקיברנטי'' (Cyberspace) ו''מציאות מדומה'' (Virtual Reality) למילון המונחים של המחשבה המודרנית, אי שם בשלהי שנות השמונים.
הטשטשות הקווים בין המציאותי לוירטואלי פרמה את מרקם החלל והזמן והותירה מרווח נרחב לדמיונם הפורה של סופרי המדע הבדיוני.
היכן הגבול בין האמת לדמיון, מהו התחום בו מתערבבים הממשי והבדיוני?
קשה להצביע על מיקומו המדויק של קו גבול זה, אך ניתן למקם את רביעית ספרי אנדר, כולה, על קו התפר האמורפי הזה.

אורסון סקוט קארד הוא מהמצליחים שבגל החדש של סופרי המדע הבדיוני. בתור שכזה הוא משרטט תמונת עולם עתידנית, מפורטת, קוהרנטית ומלאה. הוא משכיל ליצור תחושה של ממשות שניתן להיאחז בה בעולם שהוא במהותו פנטסיה טהורה. אולם העולם שהוא בונה משמש רק ככלי ביד היוצר. זהו רק הנדבך הראשון במערכת סבוכה של תמטיקה חברתית המשולבת בדמות הגיבור והיוצרת, במהלך העלילה, סיפור מוסר בעל השלכות על הכאן והעכשיו.


השחקן

בספר הראשון בסדרה, 'המשחק של אנדר', אנו פוגשים באנדרו וויג'ין אנדר – ילד בן שש המצטרף לבית הספר הגבוה ללחימה של כדור הארץ. תפקידו של בית ספר זה הוא להכין את דור המצביאים הבא של צבא כדור הארץ, במלחמתו נגד גזע חרקים המאיים להשמיד את האנושות. הילד, שמוחו מותנה על ידי השאיפה האולטימטיבית לניצחון בכל מחיר, הוא דמות בלתי נשכחת של גיבור טראגי שסופו ידוע מראש.
לתוך עלילה זו, הפשטנית לכאורה, נוסך אורסון סקוט קארד נופך משלו. התפתחותו המחשבתית של אנדר מציבה בפניו שורה של החלטות גורליות, מוסריות, חברתיות, אשר ישפיעו על גורלו, וכך גם על עתיד האנושות כולה. אבדן הילדות, הקיטוב הנורא בין הילד הקטן בעל המחשבה הפורה, הילדותית, התמימה לכאורה, לבין הנפולאון העולה וצומח מתוכו, מדגיש את הפער בין דמות האדם לדמות המנהיג. מערכות השיקולים השונות, הדילמות המוסריות, אשר לכאורה יש רק דרך אחת לפתרן, מציבות סימן שאלה גדול על ערכי המוסר של החברה המודרנית הנצמדת לערכיה רק כל עוד הם אינם מסכנים את עצם קיומה.

הטיימס הניו-יורקי כתב בין היתר : ''...סיפור מלא בהפתעות, שלאחר שהוסברו נראות לפתע כבלתי נמנעות בעליל''. מסיבה זו בדיוק לא יפורט כאן הקו העלילתי של הספר. יצוין רק כי דמותו הטראגית של אנדרו ווג'ין, המבין רק לאחר מעשה כי הקו המפריד בין ניצחון לתבוסה הנו דק מאד וגבולותיו מטושטשים, לעיתים אינם קיימים כלל, היא דמות קלאסית של אדם הנרדף בידי גורלו – לכאורה עומדות בפניו אפשרויות רבות, אך למעשה יש לו רק ברירה אחת.

הדובר

הרביעיה של אנדר היא אחד המקרים הבודדים, בספרות המדע הבדיוני, בו מתעלה ההמשך על קודמו. 'קול למתים', הספר השני, הטוב שבספרי הסדרה לדעת כותב שורות אלה, מצליח להמשיך סיפור שהנו, כביכול, נטול המשך.

אנדר, משמיד גזע החרקים, הילד שגדל, מילא את תפקידו, הטביע חותם עמוק ודומה כי תם סיפורו ונשלם, יוצא בלוית אחותו למסע של מחילה. הוא עובר מכוכב לכוכב ומלמד את סיפורה של מלכת הכוורת אותה השמיד במלחמתו. הוא מטיף את משנתה הסדורה של תרבות נכחדת, מספר על יופיה, כוחה, מעלותיה וחסרונה הבלתי נסבל. אך בעוד על אנדר, הנוסע בחללית הטסה במהירות הקרובה למהירות האור, חולפים שבועות מסע ספורים בין כוכב לכוכב, הרי שבעולם הסובב אותו, עקב עקרון היחסיות, חולפות עשרות רבות של שנים. שמו של אנדר משמיד הגזע, מצוי כבר עמוק בזכרון הקולקטיבי, ואנדרו ווג'ין מופיע כעת בפני קהל שומעיו כ''דובר המתים''. בספר זה, כמו גם בשני המשכיו, מפתח אנדר את תיאורית הגזע שלו, תורה המטיפה לאהבת האחר, השונה, הזר, החיזר. זו היא במידה מסוימת התורה לה מטיף המדע הבדיוני באשר הוא. לא עוד סיפורו של אדם הניצב אל מול גורלו, אלא סיפור של חרטה ומחילה, סיפור של שינוי, סיפורו של גיבור המורד בגורלו ויכול לו. אנדר, שנתלש מביתו כילד קטן, נעקר שוב מכור מחצבתו. הוא מוצא עצמו כעת מנותק מעולמו, חבריו ומשפחתו, כאשר עברו הנורא רודף את מצפונו ורק עתידו, הלוט בערפל, מצוי בפניו.
ֿ
ב'קול למתים' מוצא אנדר את עצמו בקו החזית של מפגש נוסף בין האנושות וחיים תבוניים זרים. אנדר, שעדיין נושא בלבו את זכר המפגש הראשון, הסופי כל כך, אשר ארע מבחינתו לפני שנים ספורות בלבד, מאמץ אל ליבו את השוני. הוא מנצל את ההזדמנות השניה שנקרתה בדרכו ומשתמש בה כדי לכפר על פשעו ואולי אף להחזיר את גלגל הזמן אחורנית.

אולם הגזע האנושי, במהלך מאות השנים שעברו, כבר הספיק לשכוח. הסאגה של אנדר היא משל פיוטי על כל אלה בינינו אשר נידונו לחזור על טעויות העבר כיוון שהם נחושים בדעתם שלא ללמוד מהן דבר. במובנים מסוימים ניתן למצוא את הנמשל העכשווי לסיפורו של אנדר בקוסובו, אפגניסטן ולבנון. האנושות לפי אורסון סקוט קארד, כמו האנושות המוכרת לנו, נצמדת לדפוסי הפעולה הישנים ומסרבת לקבל את השינוי המהותי שמביא עמו הזמן החולף.

שאלות מוסריות וקיומיות אלה נשזרות לתוך המרקם העדין של מראה מקום, דמות ועלילה, הרוקמים יחדיו סיפור מיתולוגי המתפרש על פני אלפיים שנים בזמן ושנות אור רבות במרחב.

הישות

שני הספרים האחרונים בסדרה, 'קסנוסייד' ו'ילדי המחשבה', הם המשך ופיתוח ישיר של הרעיונות שנזרעו ב'קול למתים'. שני הספרים יועדו, במקור, להיות ספר אחד, אך מפאת אורכם חולקו לשני כרכים. אלה מהווים את ה-Grand Finale של הסאגה של אנדר. תפיסותיו המורכבות של אורסון סקוט קארד בנוגע למימדי הזמן והמרחב, הממשי והקיברנטי כאחד, מגיעות כאן לפסגות חדשות.

בחירתו של אורסון סקוט קארד בדמות וירטואלית תבונית כגורם מהותי נוסף המקשר בין כל חלקי הסיפור אינה נראית מקרית. שוב אנו חוזרים אל הקו הדק המפריד בין הגשמי לרוחני, בין האנרגיה לחומר, ומה טוב יותר לשם כך מאשר קו התפר עצמו, ישות וירטואלית המצויה בחלל הקיברנטי? המרחב הוירטואלי לפי אורסון סקוט קארד הנו המפתח לכל. שם מצויה נשמתה של המכונה החדשה, שהיא אנושית יותר מרוב בני האדם. שם מצוי גם הקו המפריד בין הצלחה לכשלון, בין טוב לרע, שם חבויה האמת על כל המשתמע ממנה.

השאלות אותן שואל אורסון סקוט קארד נותרות ללא מענה גם בתום העלילה. שאלות המשאירות מקום למשאלת הלב של הקורא. אולם ספרות מדע בדיוני טובה באמת נמדדת בשאלות אותן היא שואלת הרבה יותר מאשר בתשובות שהיא מספקת להן. לנוכח קריטריון זה, הרי שרביעית אנדר נחה במדף אחד עם המשובחות שביצירות המדע הבדיוני בן ימינו.

'המשחק של אנדר' ו'קול למתים' זכו בפרסי נבולה בשנים 1985 ו-‏1986 ובפרס הוגו בשנים 1986 ו-‏1987. זכויות ההסרטה של הספר הראשון נרכשו לפני זמן לא רב.

באשר לתרגום – הוא מוגש בצורה מרושלת משהו, כמעט כלאחר יד, ועושה עוול ליכולת הביטוי הלשונית של המחבר. הדבר פוגם במקצת בחוויית הקריאה של הקורא העברי – וחבל.



לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   אין לכם בושה ?!
17:55:00  06/05/2006 ניר א.   
ספויילר עצום ל"משחק"
מהפסקה של "דובר" והלאה.
נכון, קשה לדבר על הסדרה בלי ספויילרים, אבל אין מה לעשות, מרבית האנשים לא ירצו לדעת את הפרטים שנחשפו פה.

2   אכן סדרה נפלאה
20:36:00  06/05/2006 בן   
קארד יצר יקום מופלא, מוזר ועם זאת אמין בצורה מדהימה. הסדרה האהובה עלי במד"ב.
אגב, סדרת הצל, סדרה מקבילה שכתב הסופר, אומנם לא מגיעה למחצית מאיכותו של הספר, אך מי שאהב מאוד את "המשחק" ימצא בה הרבה דברים שמשלימים את הספר הראשון.
סדר הקריאה המומלץ לדעתי-

המשחק של אנדר
=
סדרת הצל

הצל של אנדר
הצל של ההגמון
בובות צללים
הצל של הענק
=
המשך הקוורטט-

קול למתים
קסנוסייד
ילדי המחשבה


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של אורסון סקוט קארד

המשחק של אנדר, הסרט? עדכון ממרץ 2006


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב