במערבולת הסחרור - ביקורת ספר
עזריאל דגן

סחרור הוא ספר קריא מאוד, מסקרן מאוד, אך לבסוף מותיר אותך מאוכזב. ספר שמצליח להיות יותר מדי ופחות מדי בעת ובעונה אחת. ביקורת עם ספוילרים.

סחרור
מאת רוברט צ'רלס וילסון
תרגום דוד חנוך
גרף הוצאה לאור 2006
מחיר 84 ₪


אי שם בעתיד הנראה לעין נעלמים הכוכבים. קרום חצי-חדיר עוטף את כדור הארץ, קרום שבתוכו עוצר הזמן מלכת. בעוד שבכדור הארץ עוברות עשרות בודדות של שנים, ממשיך היקום במרוצו ועל הגלקסיות מסביבנו עוברים מאות מיליארדים של שנים.
על כדור הארץ, מבינים כמה מדענים כי בתוך עשורים ספורים תכלה השמש את עצמה ותגרום אגב כך להרס מוחלט של התרבות האנושית.

על בסיס זה בונה רוברט צ'רלס וילסון (הכרונוליתים) סיפור מתח ואהבה ששזור בכמה רעיונות מעניינים והמתרחש על רקע שינויים אדירים העוברים על התרבות האנושית. כתות ואמונות רדיקליות קמות וקורסות חדשות לבקרים, הטכנולוגייה האנושית עולה ויורדת דרגה בעת ובעונה אחת, וקבוצה של מדענים מחליטה כי זה הזמן ליישב את מאדים ובכך להציל את שאריות האנושות מהשמדה טוטאלית.


ראשית יש לומר כי סחרור הוא ספר קריא וזורם. מרתק אפילו. יכולתו של וילסון ליצור דמויות ולגלגל עלילה מצליחה לסחוב את הספר בערך שני שליש מהדרך. וילסון כהרגלו, עוסק בשינויים תרבותיים ובהשפעתם של הטכנולוגייה ושל כוחות הטבע על בני האדם. אבל בחלקו האחרון של הספר, בערך שני שלישים אל תוכו, מתחילה לנצנץ בעיה ראשונה. איך יצליח וילסון לשזור את כל הסיפורים הקטנים, את כל פיסות האינפורמציה, ובעיקר איך יצליח לספר עד תומם את כל אותם סיפורים שבהם כבר החל? סיפור החברות הנצחית בין שני חברים, מילדות ועד למוות המנצח אחד מהם. סיפור האהבה המשתרע על פני מליארדי שנים ומליוני שנות אור. סיפורו של כדור הארץ הגווע. סיפור אהבה לסבי ולא ממומש. סיפורם של המשוערים. סיפורו של אי די. סיפורו של מאדים (בעיקר סיפורו של מאדים) ועוד ועוד.
ככל שמתקרב הספר לסופו מתבררת העובדה הכאובה. וילסון עושה שימוש בכל הסיפורים הללו, רותם אותם לעגלת הסיפור הגדולה של הסחרור, אבל לא מצליח לפתח אותם באמת או להביא אף אחד מהם לכדי סיכום או מיצוי. וילסון נוטע זרעי סיפורים בכמות המספיקה לעשרה רומאנים אך מותיר אותם במצבם הגולמי – לאכזבת הקוראים.

הבעיה השנייה, שואבת את כוחה מהבעיה הראשונה והיא מספר חורים בלתי מוסברים ובלתי פתורים בעלילה כשהמרכזי שבהם, הנוגע לעלילה המרכזית, הוא מה מונע מבני המאדים ליצור קשר עם כדור הארץ. מדוע לא גילו בני המאדים את כל מה שיש לגלות על הסחרור, הרי יש להם את האמצעים הדרושים לעשות זאת (כפי שמתברר בפרק בעלילה אותו לא נחשוף). אחרי הכל, ג'ייסון לוטון היה אולי היחיד על כדור הארץ עם היכולת לתקשר עם המשוערים – אך במאדים היו עוד כמה (אלפים? מאות אלפים? מליונים?) שיכלו לעשות זאת. ואגב כך, מה קרה לאותם מאדימאים? האם כולם סבלו מגורל דומה לזה של לוטון?

מעבר לרצונו של הסופר להותיר את הקורא בעלטה, רצון המתבטא במשפט אחד על בקשה משונה של נשיא ארצות הברית מבני מאדים שלא להעביר מידע טכני לכדור הארץ (מידע על המשוערים אינו נכלל בקטגוריה הזו אבל ניחא), לא מוסבר הנתק הזה כלל – אולי מכיוון שוילסון מקדיש לחמש עשרה השנים שחלפו מאז סיום הסחרור בסוף הספר – בערך עשרה עמודים. שום דבר באותם עמודים אינו מצליח לפתור את התעלומה המרכזית של הספר והיא - לאן נעלמו בני מאדים כשצריך אותם. הספר מסתיים בקול ענות חלושה כאשר השאלות הנותרות פתוחות קשורות יותר לשאלה; מה חשב לעצמו וילסון כשהותיר עלילה כה פרוצה, ופחות לרעיונות המעניינים לכשעצמם של הספר.

התרגום של דוד חנוך טוב וקריא אך חבל שהספר לא עבר עוד קריאה בטרם יצא אל הדפוס – שכן יש בו יותר מדי שגיאות.
לסיכום, סחרור הוא ספר מאכזב מבחינות רבות אך עדיין יכול להוות קריאה מהנה, בודאי לכל מי שנהנה מהכרונוליתים.





לידיעה זו התפרסמו  21  תגובות
תגובות
1   תמהתני
23:19:00  22/03/2006 המפלצת מן הכוכבים   
האם אדם שכותב בהתמדה "משוארים" כשיר למתוח ביקורת על שגיאות בטקסט כלשהו?

2   תמהתני אף תמהתני
0:15:00  23/03/2006 קפטן אחאב  melvile@ahav.com 
מדוע לא השכיל המבקר הנכבד להזהיר את קוראיו מפני ספוילרים חמורים לעלילת הספר. חלק גדול מתיאור העלילה שלו את הספר רצוף בהפתעות עלילתיות שכוונו להפתיע את הקורא וראוי היה להזהיר את אלה שאינם חובבי ספוילרים שלא להמשיך ולקרוא את הביקורת. אוסיף ואומר כי לעניות דעתי המבקר אף לא הבין את הספר, אבל על טעמים ריחות ושאר מנגינות אין טעם להתווכח.

3   זהירות! ספוילרים קשים בביקורת!
1:24:00  23/03/2006 ניר   
למי שעדיין לא קרא את הספר מומלץ שלא לקרוא את הביקורת שמספיילרת חלקים גדולים מאד מהספר. חבל שלא ניתנה אזהרה בכותרת הכתבה.

4   אמנם ישנם כמה חורים בעלילה
13:04:00  23/03/2006 בן  ben_esh@hotmail.co.il 
אך בכל זאת, מצאתי את עצמי מרותק לספר כפי שלא הייתי מזמן. העלילה מצוינת, הדמויות אמינות לחלוטין, ואני ממליץ לכל אחד באשר הוא לקרוא אותו, אם הוא מעוניין בכהמ ימים של הנאה צרופה.

5   עכשיו ראיתי בפורומים שהספר קיבל מועמדות לפרס הוגו 2006
13:49:00  23/03/2006 אופיר   
וזו הפעם הראשונה שספר מד"ב מתפרסם בעברית כל כך מהר עוד לפני שקיבל מועמדות לפרס ההוגו.

6   ביקורת הביקורת
14:10:00  23/03/2006 חן   
1. מבקר לא אמור לספיילר את הספר שעליו הוא כותב. אם בוחר לעשות את זה רצוי להזהיר בפתיחה לטובת קוראים שאינם מעונינים בספוילרים. הגינות.

2. אדם שכותב בשגיאות כתיב אינו יכול לבקר שגיאות בטקסט אחר.

3. קראתי את הספר ומצאתי בו שתי שגיאות הגהה לאורך 500 עמודים. אולי היו עוד כמה שלא ראיתי אבל זה עדיין לא מצדיק לכתוב שיש בו יותר מדי שגיאות. במיוחד מאדם שבעצמו כותב בשגיאות.

4. הביקורת לא ממוקדת וקשה להבין ממנה מה יחסו של הכותב לספר. מצד אחד הוא נטפל למה שנראה לו כחורים בעלילה ומצד שני הוא נהנה. אבל הוא אינו כותב דבר על הנושאים שהספר מתייחס אליהם ודווקא פה יש הרבה מאד מה לכתוב (למשל: אמונה ומדע, תהליכי קבלת החלטות, קיצוניים דתיים, התייחסות מודעת לסופרי מדע בדיוני נוספים, ועוד רבים). מי שמחזיק מעצמו מבקר ראוי שימקד את דבריו, יבדוק טוב טוב את עצמו לפני שהוא מבקר אחרים בשגיאות שהוא עצמו נופל בהן, וראוי שיתייחס לספר בהקשר רחב יותר.

כמי שקרא את הספר אני יכול להעיד (מבלי קשר לדעתי) שהקשר בין הביקורת לספר המדובר קלוש. מאתר נכבד זה שלרוב אינו נופל בפחים מהסוג הזה הייתי מצפה ליותר.

7   אהבתי את הספר
15:45:00  23/03/2006 דניאל    
ואינני מסכים עם הביקורת. אני אבל לא מבין למה כדי לומר שבספר יש שגיאות צריך לכתוב בלי שגיאות. מה, כדי להגיד למישהו שהוא מכוער אני חייב להיות יפה?

גם אני ראיתי הרבה שגיאות בספר וחבל כי הוא ספר טוב וגם כי בדרך כלל הספרים בהוצאת גרף יותר מוקפדים.

8   תגובה לדניאל בתגובה מספר 7
15:54:00  23/03/2006 חן   
כיעור וכתיבה בשגיאות שונים באופן מהותי. אתה יכול להגיד על מישהו שהוא יפה או מכוער גם אם אתה אחד מהשניים. זה לא ענין של בחירה. כתיבה בשגיאות מורידה מערכו של האדם שכותב כך, כי יש לו בחירה. אדם שכותב בשגיאות יכול לבחור ולהתאמץ כדי להתגבר עליהן, או לפחות לקרוא את הטקסט שהוא כתב כדי לנקות אותו משגיאות שאולי נפלו בו. עובדה שהוא לא עשה את זה ולכן הביקורת שלו על טקסט אחר שיש בו שגיאות (הרבה פחות חמורות מאלה שיש בטקסט הביקורת) קצת מגוחכת, ומגחיכה גם את הכותב עצמו.

העיקרון הוא מאד פשוט: מי שגר בבית זכוכית שלא יזרוק אבנים. אדם שיודע שיש לו נטיה לכתוב בשגיאות רצוי שלא יבקר אחרים בנושא זה. אם הוא עושה זאת בכל זאת שיקח בחשבון שהתגובה עשויה לחזור אליו כבומרנג, כפי שקרה כאן.

9   לדניאל במספר 7:
16:32:00  23/03/2006 ניר   
התשובה היא כן. זה מתבקש. אם אתה מבקר מישהו על שגיאות רצוי שתכתוב בלי שגיאות כי אז הביקורת שלך מצחיקה ולא אמינה. איך ידעו הקוראים שאתה יודע לזהות שגיאות אם אתה כותב בשגיאות? אולי מה שנראה לך כשגיאה הוא לא שגיאה ורק הידע הלקוי שלך בשפה העברית גורם לך לחשוב שזו שגיאה?

10   עניין של בחירה... הממממ... - לא!
19:25:00  23/03/2006 דניאל   
אני ממש מצטער, כנראה שאתם מכירים את מי שכתב כאן - ולא אוהבים אותו במיוחד - אני לא מכיר אותו.

אני רק יודע שלי לפעמים יש נטייה לכתוב בשגיאות.
למה?
כי בגיל 9 איבחנו אצלי דיסלקציה קלה.
ולא, זה ממש לא מתוך בחירה - ולא ממש אין לי מה לעשות בקשר לזה.
למרות זאת שגיאות כתיב מפריאות לי מאוד.
עם כל הכבוד לכם, אני שילמתי כסף כדי לקנות את הספר סחרור ואני מצפה ממנו להיות נקי משגיאות גם אם אני עצמי כותב בשגיאות. זה לא סותר ואף אחד לא משלם בשביל לקרוא את התגובות שלי. על הספר כן.

11   מישהו דיבר עליך?
20:00:00  23/03/2006 ניר   
דברו על המבקר. אף אחד לא יודע אם הוא כותב בשגיאות מתוך דיסלקציה או סיבה אחרת. אבל בשביל זה יש עריכה, בשביל זה יש את בדיקת האיות של וורד, יש הרבה אמצעים לבדוק שגיאות לפני שהן מתפרסמות באתר או בעיתון. יש הרבה דיסלקטים שהשתלבו בעולם הכתיבה וזה לא מורגש כשקוראים את מה שהם כותבים. כי הם מודעים לבעיה ודואגים לנטרל אותה. באופן אישי לא מענין אותי מה הסיבה שכותב מסוים כותב בשגיאות: זה נראה רע, וזה נראה עוד יותר רע כשהוא מבקר שגיאות של אחרים, אם הן קיימות. (אני קראתי את סחרור ופרט לשגיאות הגהה בודדות לא מצאתי שם אף שגיאת כתיב, אבל אולי לא ראיתי הכל). זה נראה מצחיק כשמישהו שלא עשה מאמץ קל כדי לנטרל את השגיאות שלו עצמו (למשל: קריאה חוזרת, מעבר על ידי בן אדם נוסף ויש עוד אמצעים) מעיר על שגיאות מאותו סוג בטקסט אחר. אותו אדם צריך ליטול קורה מבין עיניו.

12   הביקורת שטחית. יש תחושה שהמבקר לא הבין את הספר.
6:28:00  24/03/2006 דורון  doronaylon@yahoo.com 
גם אם נתעלם מהעובדה שהמבקר מספיילר את הספר ללא רחם ולא טורח לידע את קוראיו על כך, קיימת תחושה שעיקר הספר חמק מפניו.

(שימו לב: מרגע זה יגיעו ספוילרים כבדים לסיפור. מי שלא קרא את הספר וחרד מספוילרים רצוי כי לא יקרא הלאה)


המבקר כותב:
"ג'ייסון לוטון היה אולי היחיד על כדור הארץ עם היכולת לתקשר עם המשוערים – אך במאדים היו עוד כמה (אלפים? מאות אלפים? מליונים?) שיכלו לעשות זאת. ואגב כך, מה קרה לאותם מאדימאים? האם כולם סבלו מגורל דומה לזה של לוטון?"

הספר מסביר עובדה זו בבהירות: התרופה המאדימאית שהפכה את ג'ייסון לרביעי, כמו בני המאדים, השפיעה עליו באופן שונה מאשר על כל השאר שלקחו אותה (מאדימאים וארצנים כאחד) משום המחלה שבה לקה. הספר אף מדגיש את העובדה כי ג'ייסון היה החולה היחיד במחלה זו שטופל בדרך הזו (משום שרק לו היתה גישה לתרופה המאדימאית ולהוראות הטיפול של המאדימאי) ולכן הוא היחיד שתקשר עם המשוערים, והתקשורת הזו היא שהרגה אותו.

התעלומה המרכזית של הספר אינה "לאן נעלמו בני המאדים כשצריך אותם" (הם גם היו במעטפת סחרור, כזכור) אלא מה מטרתם של המשוערים. מטרה זו מתבררת לחלוטין בפרק בו מתקשר ג'ייסון עם המשוערים ומת.

מדוע, באמת, לא גילו בני המאדים את כל שיכלו על הסחרור? אף פרט זה, שנותר עלום עבור המבקר הנכבד, מוסבר בספר בבהירות: בני המאדים בנו לעצמם חברה שונה מאד מזו הארצנית והם פחדו ממדע עם המשוערים. רק כשהבינו, באיחור גדול, כי גם הם עתידים להיות מוקפים על ידי קרומית סחרור החליטו לעשות מעשה ולשלוח שגריר אל כדור הארץ.

נקודות אלה, ונוספות, שמעלה המבקר מעלות תהיה בנוגע להבנתו את הספר. או שהחמיץ דברים שהוסברו באופן ברור בספר, ואז נשאלת שאלה לגבי כשירותו לסקר ספרים. או שרפרף ודילג על קטעים שלמים בספר, ואז בוודאי שאינו ראוי להיות מבקר.

שגיאות הכתיב שהסתננו לביקורת, ואשר תוקנו מאז עלתה הביקורת לאתר, מעלות תמיהות לגבי כשירותו לבקר טקסטים עבריים. כיצד יכול מי שכותב בשגיאות לזהות, ולבקר, שגיאות של אחרים? האם לא ראוי כי מי שבא לבקר יבוא בידיים נקיות?

מעבר לכל אלה חוששני כי המבקר הנכבד לא התייחס כלל לנושאים רבים שהספר נוגע בהם, וחבל.

כיום נודע כי הספר נכנס לרשימת המועמדים הסופית לפרס ההוגו. אני שמח כי קהל חובבי המד"ב העולמי ראה בספר דברים שונים מאלה שראה מר עזריאל דגן.

13   כנראה מר דורון שלא קראנו את אותו הספר
23:30:00  24/03/2006 עזריאל דגן   
מלבד זאת אתה מתעלם מהעובדה שנוספה אזהרת ספוילרים בתחילת הכתבה הרבה לפני התגובה שלך - אבל כנראה שיש לך מטרה לתקוף אותי וזה בסדר. בכל מקרה - גם בתגובה הזו יהיו ספויילרים.

תחילת הספוילרים:

בספר שאני קראתי הוסבר מפורשות שהטיפול הראשוני שעבר לוטון פתר את הבעיה של מחלתו. אך טיפול זה היה פלטפורמה בלבד לטיפולים שונים שהפכו את הרביעיים להרבה יותר. אחד מהטיפולים הנוספים - זה שלקח לוטון - אפשרו לו לתקשר עם המשוערים, כפי שודאי איפשר גם לרבים מבני מאדים כפי שכתבתי.

כל זה מוסבר בפרק בו נמצא לוטון על סף מותו.

מעבר לכך, האופן שבו מדלג הסופר בין סיפור אישי לסיפור אישי אחר תוך שהוא משמיט שנים ולפעמים עשרות שנים, גרמו לי לפחות להתנתק בכל פעם מהסיפור מה שגרם לתחושה של הרבה סיפורים שלא מתחברים אלא במאמצים רבים בסיום.

כפי שכתבתי, למרות חסרונותיו הספר קריא אוד ומסקרן, אך העובדה שזכה בהוגו או לא לא יהפוך אותו עבורי לספר טוב יותר או פחות. אם אני לא טועה גם אחד מההמשכונים של הארי פוטר זכה בהוגו - ואולי גם הם לדעתך יצירות מופת. אני חשבתי שהם קריאים ונחמדים אבל לא יותר.

ובאשר לשגיאות הכתיב בכתבה (כן, נכון החלפתי ע ב - א במילה משוערים) - הן תוקנו מייד לאחר התגובות הראשונות - מה שלצערנו לא ניתן לעשות בספר מודפס - וחבל.

14   אני לא דורון, אבל אגיב על נקודה אחת שהעלית:
0:03:00  25/03/2006 חן   

ספוילר

אמרת בהודעת התגובה שלך לדורון ש: "בספר שאני קראתי הוסבר מפורשות שהטיפול הראשוני שעבר לוטון פתר את הבעיה של מחלתו. אך טיפול זה היה פלטפורמה בלבד לטיפולים שונים שהפכו את הרביעיים להרבה יותר. אחד מהטיפולים הנוספים - זה שלקח לוטון - אפשרו לו לתקשר עם המשוערים, כפי שודאי איפשר גם לרבים מבני מאדים כפי שכתבתי."

וזה כמובן נכון, אבל לא לגמרי נכון. לאף אחד מהמאדימאים שלקח את סם הרביעיים לא היתה המחלה של ג'ייסון. הצירוף של השניים הוא שגרם ליכולת התקשור הגבוהה שלו עם המשוערים, וגם למותו.

אני מסכים אתך כי מועמדות (לא זכיה, כפי שכתבת) להוגו אינה הופכת ספר ליצירת מופת והמקרה של הארי פוטר שהבאת הוא דוגמא טובה. הארי פוטר הוא ספר טוב ומצוין אבל לא יצירת מופת. לא ראיתי שמישהו טען שסחרור הוא יצירת מופת ולכן קשה לי להבין על מה הויכוח בנקודה זו.

ונקודה אחרונה:
בכתבה המקורית (לפני התיקונים היו שגיאות כתיב. בספר לא היו כלל, למעט שגיאות הגהה לא רבות. לא מובן לי, אם כן, מדוע אתה טוען שיש בספר שגיאות כתיב כפי שכתבת כאן.

15   לעזריאל דגן בתגובה מספר 13: (ספוילרים)
3:42:00  25/03/2006 דורון  doronaylon@yahoo.com 
ספוילרים בתגובה

ג'ייסון אומר במפורש לטיילר כי:
"זכור: מה שקורה לי - לגוף שלי, למוח שלי - זה לא היישום, זאת תקלה".

והתקלה הזו נובעת ממחלתו של ג'ייסון.

יותר מזה: וואן עצמו מסביר במפורש בספר כי היו פריטי מידע שהסתיר מהאנושות כיון שהוא פחד מהשחיתות האנושית, אותה לא הכיר על המאדים. בסופו של דבר הוא חלק את כל הידע הזה עם ג'ייסון על ידי כך שהעניק לו את הסם המאדימאי. בני המאדים, אם כן, דווקא חלקו את הידע שלהם עם האנושות דרך ג'ייסון מתוך ניסיון לחמוק ממשל מושחת. זו גם הסיבה שהממשל רודף והורג את כל מי שלקח את הסם באופן עצמאי, וזו גם הסיבה שטיילר ודיאן נוסעים אל מעבר לקשת. וילסון סוגר את כל הקצוות בצורה מושלמת, והוא בונה את זה כך כבר מתחילת הסיפור, החל מהדף הראשון.

כמו כן אין לי מושג מדוע החלטת כי מטרתי היתה לתקוף אותך. מטרתי היתה לבקר אותך קשות על חוסר ניקיון הכפיים שלך בביקורת. לדעתי, מי שכושל בשגיאות כתיב אינו רשאי מוסרית לבקר שגיאות אצל אחרים. אני עדיין עומד מאחורי דעתי זו. מי שמבקר שגיאות אצל אחרים בל יבוא בטענות כשמעירים לו עצמו על שגיאות שנפלו בטקסט שלו. מי שאינו מקפיד על טקסט נטול שגיאות אינו יכול לבקר אחרים על אותו הדבר. יצוין גם כי במהלך קריאת הספר לא נתקלתי ולו בשגיאת כתיב אחת, ואילו במהלך קריאת המאמר שלך, מר דגן, דווקא נתקלתי גם נתקלתי. אם זו נקראת התקפה, שיהיה.

16   נו, אני אנסה שוב להסביר
0:16:00  26/03/2006 עזריאל דגן   
התקלה לפי מיטב הבנתי (וזו כמובן הבנתו הנחותה של מי שלוקה בשגיאות כתיב ולכן אין לייחס לה כל חשיבות) היא מותו הנורא של לוטון. התיקשור שלו עם המשוערים היתה מטרת הטיפול הנוסף שקיבל. לפיכך בני המאדים היו צריכים להצליח בתקשור באופן טוב יותר ולקבל מידע - דבר שלא מוזכר בספר וחבל.

בנוגע להתקפה עלי. אין לי בעיה עם זה שמבקרים אותי על שגיאות כתיב שאכן היו.
אך זו לא היתה ביקורת על שגיאות הכתיב. זו היתה ביקורת על יכולתי כמבקר עקב העובדה שהיו שגיאות כתיב. נראה לי שהתייחסות של "נכון, היו טעויות אבל לך אסור להזכיר אותן כי גם לך יש שגיאות" היא התייחסות ילדותית ומגוחכת. כדי לבקר סופר כמו ווילסון אינני צריך להיות סופר בעצמי וכדי לזהות ולהעיר על שגיאות בטקסט אינני צריך להיות חף משגיאות. עוד מעט תדרוש ממני לדעת לבשל לפני שאני נהנה ממטעמיה של אשתי.

אתה יכול להעיר לי על השגיאות שלי אבל להסיק מכך שאינני ראוי להעביר ביקורת???

זו תוקפנות לשמה שנועדה לשמוט את הקרקע מתחת לרגלי. אבל גם אם זה אין לי ממש בעיה - אתה מוזמן להמשיך, למרות שאני לא מבטיח להמשיך לענות.

יום טוב

עזריאל דגן

17   על שגיאות כתיב וביקורות (תגובה למספר 16)
3:02:00  26/03/2006 דורון  doronaylon@yahoo.com 
בוא ואסביר בפשטות: כאשר מבקר מעיר על שגיאות בטקסט שאותו הוא מבקר, המינימום הנדרש הוא שבביקורת שלו עצמו לא יהיו שגיאות. לא שגיאות כתיב ולא אחרות. אם אותו מבקר לא מסוגל להימנע מהן, על מה הוא מלין כאשר מבקרים אותו עצמו על אותן שגיאות שביקר אצל אחרים?

שים לב, וקרא בקפידה את דבריי הקודמים: לא אמרתי בשום מקום כי אינך יכול לבקר את וילסון כיון שיש לך שגיאות. טענת השגיאות התייחסה אך ורק לדבריך שנגעו לשגיאות בתרגום, שלטענתך מצאת. הטענה השניה שלי, ולא היה לה קשר לביקורת השגיאות, נגעה למה שלדעתי נבע מאי הבנתך את הספר. אלו היו שתי טענות נפרדות ותמהני שלא עלית על כך בעצמך.

בדבר אחד אתה צודק: אכן מטרתי היתה לשמוט את הקרקע מתחת לרגליך. מי שכותב בשגיאות כתיב (גם לתגובתך, מספר 16, השתרבבה אחת - אניח לך למצוא אותה לבדך) אינו רשאי מוסרית לבקר שגיאות של אחרים, אם הן אכן קיימות. כאמור, למעט מספר מועט של שגיאות הגהה (בספרים של הוצאות אחרות מצאתי הרבה יותר) לא מצאתי בספר אף שגיאת כתיב אחת לרפואה. אתה טענת שיש בספר שגיאות כתיב ושגיאות מרובות ולגטימי מצדי לתהות האם מי שאינו מסוגל לכתוב ללא שגיאות מסוגל (טכנית) למצוא שגיאות אצל אחרים. כי מי יודע, אולי מה שנראה לו כשגיאה הוא בעצם עברית תקנית? אם אתה רוצה בכל זאת לבקר גם על שגיאות בטקסטים אחרים ראה את עצמך חופשי לעשות זאת, אבל תתפלא אם אחרים יראו את זה כטיפה, רק טיפה, מגוחך.

אין הדבר דומה להנאה מתבשיליה של אשתך למרות שאינך יודע לבשל. כי במקרה הזה אינך מתיימר לבשל או להיות בשלן. במקרה של הביקורת אתה מתיימר, מעצם פרסומה של ביקורתך, להיות אדם כותב המבין בטקסטים ספרותיים. מי שמתיימר לעסוק בכך אמור לדעת לנטרל את שגיאותיו. א"ב של ביקורת. אם אינך מסוגל לכך עליך לתת למי שכן לעבור על הטקסט שלך כדי שאתה לא תצא מגוחך. ראה זאת כעצה חברית.

ואחזור על נקודה נוספת -

אמרת בתגובתך:
"כדי לזהות ולהעיר על שגיאות בטקסט אינני צריך להיות חף משגיאות."

אז הו: שכן. כדי לבקר אחרים על שגיאות עליך להיות חף מכל שגיאה שהיא. כדי ללמד דקדוק אינך יכול לדבר בשגיאות. כדי ללמד מתמטיקה או לבקר מאמר מתמטי אינך יכול לבצע שגיאות מתמטיות. כדי לבקר טקסטים עבריים עליך לשלוט בעברית וזה מתבטא, בין השאר בכתיבה ללא שגיאות.

מעולם לא ראיתי מבקר כלשהו - לא רק ספרותי - שכתב בשגיאות. אתה לא רק שעשית זאת אלא אף יש בך עזות מצח וחוצפה לטעון כי העובדה שיש בכתיבתך שגיאות אינה מונעת ממך לבקר שגיאות.

מזכיר לי את הסיפור על אותו אדם שרצל את הוריו מבקש רחמים מהשופט כי הוא יתום ומסכן.

18   לעזריאל
11:11:00  26/03/2006 מיקי   
אני קוראת שקטה של האתר ועד היום לא נהגתי להשאיר תגובות לכתבות המתפרסמות. אבל אתה הצלחת להוציא אותי מהשלווה. לא קראתי את הספר האמור עדיין, אבל אני חושבת שהתגובות שלך מעידות על חוצפה ויהירות. אני מתכוונת לענין שגיאות הכתיב. כשאתה מעיר למישהו על שגיאות עליך להיות חף משגיאות. אם אתה לא מסוגל להיות חף משגיאות (ומבקר ספרים שכותב בשגיאות כתיב זו בושה גדולה בפני עצמה) תזהר מלהעיר לאחרים על כך. הכלל הוא מאד פשוט ומאד בסיסי: אם אתה כותב בשגיאות ולא טורח לעשות את המאמץ הכי קטן לנפות אותן מהכתבה שלך, באיזה זכות אתה מבקר אחרים על שגיאות מאותו הסוג? האם אינך מבין שקודם כל אתה פוגע בעצמך? האם אינך מבין שבסופו של דבר מי שיוצא פה פאתטי הוא אתה בלבד? לתשומת לבך.




19   תחי הבורות, הידד ליהירות
13:41:00  26/03/2006 גולש בסבבה   
מבקר ספרים שמעלה על נס את הבורות ומתהדר בשגיאותיו ואף מעז לבקר אחרים על שגיאותיהם חייב להגיש את מועמדותו לארץ נהדרת ויפה שעה אחת קודם. בואו נכתוב נח בשבע שגיאות ונחגוג את חוסר הידיעה, בואו ונעלה על נס את חוסר ידיעת השפה ואז גם נבקר אחרים כי רק לנו מותרות השגיאות.

גו עזריאל, גו!

20   משהו משהו הפתיל הזה
18:45:00  26/03/2006 גרגמל    

21   לעזריאל
0:12:00  05/04/2006 זיו קיטרו  sickbar@gmail.com 
אני נהניתי מאוד מהספר. אני לא עומד להיכנס לדיון פה ולכל מה שנכתב. דבר אחד לגבי המאדימים והבעיה שיש לך איתם - נכון, יש מאדימים שיכולים לתקשר בדיוק כמו ג'ייסון. השוני היחיד במחלה גרם לצורה בה הוא התדרדר ומת ממנה, הקריסטלים בעיניים וכו. כתוב שהפלטפורמה של הגיל הרביעי נוצלה ע"י בני מאדים אך הם עדיין לא היו יכולים לתקשר עם המשוערים.
למה?
כי לא הייתה להם היכולת לשגר את הטילים הנושאים את היצורים המיקרוביולוגים לחלל. כאשר כדור הארץ שלח אותם האותות שודרו לכדור הארץ ולא לשום מקום אחר - זו הסיבה שוואן היה כאן, לקלוט את השדר. אולם, לאחר שזה מת ג'ייסון הפך להיות המקלט לשידורים.

הכל כתוב בספר.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב