|
|
|
|
|
|
במערבולת הסחרור - ביקורת ספר
עזריאל דגן
|
|
סחרור הוא ספר קריא מאוד, מסקרן מאוד, אך לבסוף מותיר אותך מאוכזב. ספר שמצליח להיות יותר מדי ופחות מדי בעת ובעונה אחת. ביקורת עם ספוילרים.
|
סחרור מאת רוברט צ'רלס וילסון תרגום דוד חנוך גרף הוצאה לאור 2006 מחיר 84 ₪
אי שם בעתיד הנראה לעין נעלמים הכוכבים. קרום חצי-חדיר עוטף את כדור הארץ, קרום שבתוכו עוצר הזמן מלכת. בעוד שבכדור הארץ עוברות עשרות בודדות של שנים, ממשיך היקום במרוצו ועל הגלקסיות מסביבנו עוברים מאות מיליארדים של שנים. על כדור הארץ, מבינים כמה מדענים כי בתוך עשורים ספורים תכלה השמש את עצמה ותגרום אגב כך להרס מוחלט של התרבות האנושית.
על בסיס זה בונה רוברט צ'רלס וילסון (הכרונוליתים) סיפור מתח ואהבה ששזור בכמה רעיונות מעניינים והמתרחש על רקע שינויים אדירים העוברים על התרבות האנושית. כתות ואמונות רדיקליות קמות וקורסות חדשות לבקרים, הטכנולוגייה האנושית עולה ויורדת דרגה בעת ובעונה אחת, וקבוצה של מדענים מחליטה כי זה הזמן ליישב את מאדים ובכך להציל את שאריות האנושות מהשמדה טוטאלית.
ראשית יש לומר כי סחרור הוא ספר קריא וזורם. מרתק אפילו. יכולתו של וילסון ליצור דמויות ולגלגל עלילה מצליחה לסחוב את הספר בערך שני שליש מהדרך. וילסון כהרגלו, עוסק בשינויים תרבותיים ובהשפעתם של הטכנולוגייה ושל כוחות הטבע על בני האדם. אבל בחלקו האחרון של הספר, בערך שני שלישים אל תוכו, מתחילה לנצנץ בעיה ראשונה. איך יצליח וילסון לשזור את כל הסיפורים הקטנים, את כל פיסות האינפורמציה, ובעיקר איך יצליח לספר עד תומם את כל אותם סיפורים שבהם כבר החל? סיפור החברות הנצחית בין שני חברים, מילדות ועד למוות המנצח אחד מהם. סיפור האהבה המשתרע על פני מליארדי שנים ומליוני שנות אור. סיפורו של כדור הארץ הגווע. סיפור אהבה לסבי ולא ממומש. סיפורם של המשוערים. סיפורו של אי די. סיפורו של מאדים (בעיקר סיפורו של מאדים) ועוד ועוד. ככל שמתקרב הספר לסופו מתבררת העובדה הכאובה. וילסון עושה שימוש בכל הסיפורים הללו, רותם אותם לעגלת הסיפור הגדולה של הסחרור, אבל לא מצליח לפתח אותם באמת או להביא אף אחד מהם לכדי סיכום או מיצוי. וילסון נוטע זרעי סיפורים בכמות המספיקה לעשרה רומאנים אך מותיר אותם במצבם הגולמי – לאכזבת הקוראים.
הבעיה השנייה, שואבת את כוחה מהבעיה הראשונה והיא מספר חורים בלתי מוסברים ובלתי פתורים בעלילה כשהמרכזי שבהם, הנוגע לעלילה המרכזית, הוא מה מונע מבני המאדים ליצור קשר עם כדור הארץ. מדוע לא גילו בני המאדים את כל מה שיש לגלות על הסחרור, הרי יש להם את האמצעים הדרושים לעשות זאת (כפי שמתברר בפרק בעלילה אותו לא נחשוף). אחרי הכל, ג'ייסון לוטון היה אולי היחיד על כדור הארץ עם היכולת לתקשר עם המשוערים – אך במאדים היו עוד כמה (אלפים? מאות אלפים? מליונים?) שיכלו לעשות זאת. ואגב כך, מה קרה לאותם מאדימאים? האם כולם סבלו מגורל דומה לזה של לוטון?
מעבר לרצונו של הסופר להותיר את הקורא בעלטה, רצון המתבטא במשפט אחד על בקשה משונה של נשיא ארצות הברית מבני מאדים שלא להעביר מידע טכני לכדור הארץ (מידע על המשוערים אינו נכלל בקטגוריה הזו אבל ניחא), לא מוסבר הנתק הזה כלל – אולי מכיוון שוילסון מקדיש לחמש עשרה השנים שחלפו מאז סיום הסחרור בסוף הספר – בערך עשרה עמודים. שום דבר באותם עמודים אינו מצליח לפתור את התעלומה המרכזית של הספר והיא - לאן נעלמו בני מאדים כשצריך אותם. הספר מסתיים בקול ענות חלושה כאשר השאלות הנותרות פתוחות קשורות יותר לשאלה; מה חשב לעצמו וילסון כשהותיר עלילה כה פרוצה, ופחות לרעיונות המעניינים לכשעצמם של הספר.
התרגום של דוד חנוך טוב וקריא אך חבל שהספר לא עבר עוד קריאה בטרם יצא אל הדפוס – שכן יש בו יותר מדי שגיאות. לסיכום, סחרור הוא ספר מאכזב מבחינות רבות אך עדיין יכול להוות קריאה מהנה, בודאי לכל מי שנהנה מהכרונוליתים.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 21 תגובות
|
תגובות
|
1 תמהתני
|
|
23:19:00 22/03/2006
|
המפלצת מן הכוכבים
|
|
האם אדם שכותב בהתמדה "משוארים" כשיר למתוח ביקורת על שגיאות בטקסט כלשהו?
|
|
2 תמהתני אף תמהתני
|
|
0:15:00 23/03/2006
|
קפטן אחאב
|
melvile@ahav.com
|
מדוע לא השכיל המבקר הנכבד להזהיר את קוראיו מפני ספוילרים חמורים לעלילת הספר. חלק גדול מתיאור העלילה שלו את הספר רצוף בהפתעות עלילתיות שכוונו להפתיע את הקורא וראוי היה להזהיר את אלה שאינם חובבי ספוילרים שלא להמשיך ולקרוא את הביקורת. אוסיף ואומר כי לעניות דעתי המבקר אף לא הבין את הספר, אבל על טעמים ריחות ושאר מנגינות אין טעם להתווכח.
|
|
3 זהירות! ספוילרים קשים בביקורת!
|
|
1:24:00 23/03/2006
|
ניר
|
|
למי שעדיין לא קרא את הספר מומלץ שלא לקרוא את הביקורת שמספיילרת חלקים גדולים מאד מהספר. חבל שלא ניתנה אזהרה בכותרת הכתבה.
|
|
4 אמנם ישנם כמה חורים בעלילה
|
|
13:04:00 23/03/2006
|
בן
|
ben_esh@hotmail.co.il
|
אך בכל זאת, מצאתי את עצמי מרותק לספר כפי שלא הייתי מזמן. העלילה מצוינת, הדמויות אמינות לחלוטין, ואני ממליץ לכל אחד באשר הוא לקרוא אותו, אם הוא מעוניין בכהמ ימים של הנאה צרופה.
|
|
5 עכשיו ראיתי בפורומים שהספר קיבל מועמדות לפרס הוגו 2006
|
|
13:49:00 23/03/2006
|
אופיר
|
|
וזו הפעם הראשונה שספר מד"ב מתפרסם בעברית כל כך מהר עוד לפני שקיבל מועמדות לפרס ההוגו.
|
|
6 ביקורת הביקורת
|
|
14:10:00 23/03/2006
|
חן
|
|
1. מבקר לא אמור לספיילר את הספר שעליו הוא כותב. אם בוחר לעשות את זה רצוי להזהיר בפתיחה לטובת קוראים שאינם מעונינים בספוילרים. הגינות.
2. אדם שכותב בשגיאות כתיב אינו יכול לבקר שגיאות בטקסט אחר.
3. קראתי את הספר ומצאתי בו שתי שגיאות הגהה לאורך 500 עמודים. אולי היו עוד כמה שלא ראיתי אבל זה עדיין לא מצדיק לכתוב שיש בו יותר מדי שגיאות. במיוחד מאדם שבעצמו כותב בשגיאות.
4. הביקורת לא ממוקדת וקשה להבין ממנה מה יחסו של הכותב לספר. מצד אחד הוא נטפל למה שנראה לו כחורים בעלילה ומצד שני הוא נהנה. אבל הוא אינו כותב דבר על הנושאים שהספר מתייחס אליהם ודווקא פה יש הרבה מאד מה לכתוב (למשל: אמונה ומדע, תהליכי קבלת החלטות, קיצוניים דתיים, התייחסות מודעת לסופרי מדע בדיוני נוספים, ועוד רבים). מי שמחזיק מעצמו מבקר ראוי שימקד את דבריו, יבדוק טוב טוב את עצמו לפני שהוא מבקר אחרים בשגיאות שהוא עצמו נופל בהן, וראוי שיתייחס לספר בהקשר רחב יותר.
כמי שקרא את הספר אני יכול להעיד (מבלי קשר לדעתי) שהקשר בין הביקורת לספר המדובר קלוש. מאתר נכבד זה שלרוב אינו נופל בפחים מהסוג הזה הייתי מצפה ליותר.
|
|
7 אהבתי את הספר
|
|
15:45:00 23/03/2006
|
דניאל
|
|
ואינני מסכים עם הביקורת. אני אבל לא מבין למה כדי לומר שבספר יש שגיאות צריך לכתוב בלי שגיאות. מה, כדי להגיד למישהו שהוא מכוער אני חייב להיות יפה?
גם אני ראיתי הרבה שגיאות בספר וחבל כי הוא ספר טוב וגם כי בדרך כלל הספרים בהוצאת גרף יותר מוקפדים.
|
|
8 תגובה לדניאל בתגובה מספר 7
|
|
15:54:00 23/03/2006
|
חן
|
|
כיעור וכתיבה בשגיאות שונים באופן מהותי. אתה יכול להגיד על מישהו שהוא יפה או מכוער גם אם אתה אחד מהשניים. זה לא ענין של בחירה. כתיבה בשגיאות מורידה מערכו של האדם שכותב כך, כי יש לו בחירה. אדם שכותב בשגיאות יכול לבחור ולהתאמץ כדי להתגבר עליהן, או לפחות לקרוא את הטקסט שהוא כתב כדי לנקות אותו משגיאות שאולי נפלו בו. עובדה שהוא לא עשה את זה ולכן הביקורת שלו על טקסט אחר שיש בו שגיאות (הרבה פחות חמורות מאלה שיש בטקסט הביקורת) קצת מגוחכת, ומגחיכה גם את הכותב עצמו.
העיקרון הוא מאד פשוט: מי שגר בבית זכוכית שלא יזרוק אבנים. אדם שיודע שיש לו נטיה לכתוב בשגיאות רצוי שלא יבקר אחרים בנושא זה. אם הוא עושה זאת בכל זאת שיקח בחשבון שהתגובה עשויה לחזור אליו כבומרנג, כפי שקרה כאן.
|
|
9 לדניאל במספר 7:
|
|
16:32:00 23/03/2006
|
ניר
|
|
התשובה היא כן. זה מתבקש. אם אתה מבקר מישהו על שגיאות רצוי שתכתוב בלי שגיאות כי אז הביקורת שלך מצחיקה ולא אמינה. איך ידעו הקוראים שאתה יודע לזהות שגיאות אם אתה כותב בשגיאות? אולי מה שנראה לך כשגיאה הוא לא שגיאה ורק הידע הלקוי שלך בשפה העברית גורם לך לחשוב שזו שגיאה?
|
|
10 עניין של בחירה... הממממ... - לא!
|
|
19:25:00 23/03/2006
|
דניאל
|
|
אני ממש מצטער, כנראה שאתם מכירים את מי שכתב כאן - ולא אוהבים אותו במיוחד - אני לא מכיר אותו.
אני רק יודע שלי לפעמים יש נטייה לכתוב בשגיאות. למה? כי בגיל 9 איבחנו אצלי דיסלקציה קלה. ולא, זה ממש לא מתוך בחירה - ולא ממש אין לי מה לעשות בקשר לזה. למרות זאת שגיאות כתיב מפריאות לי מאוד. עם כל הכבוד לכם, אני שילמתי כסף כדי לקנות את הספר סחרור ואני מצפה ממנו להיות נקי משגיאות גם אם אני עצמי כותב בשגיאות. זה לא סותר ואף אחד לא משלם בשביל לקרוא את התגובות שלי. על הספר כן.
|
|
11 מישהו דיבר עליך?
|
|
20:00:00 23/03/2006
|
ניר
|
|
דברו על המבקר. אף אחד לא יודע אם הוא כותב בשגיאות מתוך דיסלקציה או סיבה אחרת. אבל בשביל זה יש עריכה, בשביל זה יש את בדיקת האיות של וורד, יש הרבה אמצעים לבדוק שגיאות לפני שהן מתפרסמות באתר או בעיתון. יש הרבה דיסלקטים שהשתלבו בעולם הכתיבה וזה לא מורגש כשקוראים את מה שהם כותבים. כי הם מודעים לבעיה ודואגים לנטרל אותה. באופן אישי לא מענין אותי מה הסיבה שכותב מסוים כותב בשגיאות: זה נראה רע, וזה נראה עוד יותר רע כשהוא מבקר שגיאות של אחרים, אם הן קיימות. (אני קראתי את סחרור ופרט לשגיאות הגהה בודדות לא מצאתי שם אף שגיאת כתיב, אבל אולי לא ראיתי הכל). זה נראה מצחיק כשמישהו שלא עשה מאמץ קל כדי לנטרל את השגיאות שלו עצמו (למשל: קריאה חוזרת, מעבר על ידי בן אדם נוסף ויש עוד אמצעים) מעיר על שגיאות מאותו סוג בטקסט אחר. אותו אדם צריך ליטול קורה מבין עיניו.
|
|
12 הביקורת שטחית. יש תחושה שהמבקר לא הבין את הספר.
|
|
6:28:00 24/03/2006
|
דורון
|
doronaylon@yahoo.com
|
גם אם נתעלם מהעובדה שהמבקר מספיילר את הספר ללא רחם ולא טורח לידע את קוראיו על כך, קיימת תחושה שעיקר הספר חמק מפניו.
(שימו לב: מרגע זה יגיעו ספוילרים כבדים לסיפור. מי שלא קרא את הספר וחרד מספוילרים רצוי כי לא יקרא הלאה)
המבקר כותב: "ג'ייסון לוטון היה אולי היחיד על כדור הארץ עם היכולת לתקשר עם המשוערים – אך במאדים היו עוד כמה (אלפים? מאות אלפים? מליונים?) שיכלו לעשות זאת. ואגב כך, מה קרה לאותם מאדימאים? האם כולם סבלו מגורל דומה לזה של לוטון?"
הספר מסביר עובדה זו בבהירות: התרופה המאדימאית שהפכה את ג'ייסון לרביעי, כמו בני המאדים, השפיעה עליו באופן שונה מאשר על כל השאר שלקחו אותה (מאדימאים וארצנים כאחד) משום המחלה שבה לקה. הספר אף מדגיש את העובדה כי ג'ייסון היה החולה היחיד במחלה זו שטופל בדרך הזו (משום שרק לו היתה גישה לתרופה המאדימאית ולהוראות הטיפול של המאדימאי) ולכן הוא היחיד שתקשר עם המשוערים, והתקשורת הזו היא שהרגה אותו.
התעלומה המרכזית של הספר אינה "לאן נעלמו בני המאדים כשצריך אותם" (הם גם היו במעטפת סחרור, כזכור) אלא מה מטרתם של המשוערים. מטרה זו מתבררת לחלוטין בפרק בו מתקשר ג'ייסון עם המשוערים ומת.
מדוע, באמת, לא גילו בני המאדים את כל שיכלו על הסחרור? אף פרט זה, שנותר עלום עבור המבקר הנכבד, מוסבר בספר בבהירות: בני המאדים בנו לעצמם חברה שונה מאד מזו הארצנית והם פחדו ממדע עם המשוערים. רק כשהבינו, באיחור גדול, כי גם הם עתידים להיות מוקפים על ידי קרומית סחרור החליטו לעשות מעשה ולשלוח שגריר אל כדור הארץ.
נקודות אלה, ונוספות, שמעלה המבקר מעלות תהיה בנוגע להבנתו את הספר. או שהחמיץ דברים שהוסברו באופן ברור בספר, ואז נשאלת שאלה לגבי כשירותו לסקר ספרים. או שרפרף ודילג על קטעים שלמים בספר, ואז בוודאי שאינו ראוי להיות מבקר.
שגיאות הכתיב שהסתננו לביקורת, ואשר תוקנו מאז עלתה הביקורת לאתר, מעלות תמיהות לגבי כשירותו לבקר טקסטים עבריים. כיצד יכול מי שכותב בשגיאות לזהות, ולבקר, שגיאות של אחרים? האם לא ראוי כי מי שבא לבקר יבוא בידיים נקיות?
מעבר לכל אלה חוששני כי המבקר הנכבד לא התייחס כלל לנושאים רבים שהספר נוגע בהם, וחבל.
כיום נודע כי הספר נכנס לרשימת המועמדים הסופית לפרס ההוגו. אני שמח כי קהל חובבי המד"ב העולמי ראה בספר דברים שונים מאלה שראה מר עזריאל דגן.
|
|
13 כנראה מר דורון שלא קראנו את אותו הספר
|
|
23:30:00 24/03/2006
|
עזריאל דגן
|
|
מלבד זאת אתה מתעלם מהעובדה שנוספה אזהרת ספוילרים בתחילת הכתבה הרבה לפני התגובה שלך - אבל כנראה שיש לך מטרה לתקוף אותי וזה בסדר. בכל מקרה - גם בתגובה הזו יהיו ספויילרים.
תחילת הספוילרים:
בספר שאני קראתי הוסבר מפורשות שהטיפול הראשוני שעבר לוטון פתר את הבעיה של מחלתו. אך טיפול זה היה פלטפורמה בלבד לטיפולים שונים שהפכו את הרביעיים להרבה יותר. אחד מהטיפולים הנוספים - זה שלקח לוטון - אפשרו לו לתקשר עם המשוערים, כפי שודאי איפשר גם לרבים מבני מאדים כפי שכתבתי.
כל זה מוסבר בפרק בו נמצא לוטון על סף מותו.
מעבר לכך, האופן שבו מדלג הסופר בין סיפור אישי לסיפור אישי אחר תוך שהוא משמיט שנים ולפעמים עשרות שנים, גרמו לי לפחות להתנתק בכל פעם מהסיפור מה שגרם לתחושה של הרבה סיפורים שלא מתחברים אלא במאמצים רבים בסיום.
כפי שכתבתי, למרות חסרונותיו הספר קריא אוד ומסקרן, אך העובדה שזכה בהוגו או לא לא יהפוך אותו עבורי לספר טוב יותר או פחות. אם אני לא טועה גם אחד מההמשכונים של הארי פוטר זכה בהוגו - ואולי גם הם לדעתך יצירות מופת. אני חשבתי שהם קריאים ונחמדים אבל לא יותר.
ובאשר לשגיאות הכתיב בכתבה (כן, נכון החלפתי ע ב - א במילה משוערים) - הן תוקנו מייד לאחר התגובות הראשונות - מה שלצערנו לא ניתן לעשות בספר מודפס - וחבל.
|
|
14 אני לא דורון, אבל אגיב על נקודה אחת שהעלית:
|
|
0:03:00 25/03/2006
|
חן
|
|
ספוילר
אמרת בהודעת התגובה שלך לדורון ש: "בספר שאני קראתי הוסבר מפורשות שהטיפול הראשוני שעבר לוטון פתר את הבעיה של מחלתו. אך טיפול זה היה פלטפורמה בלבד לטיפולים שונים שהפכו את הרביעיים להרבה יותר. אחד מהטיפולים הנוספים - זה שלקח לוטון - אפשרו לו לתקשר עם המשוערים, כפי שודאי איפשר גם לרבים מבני מאדים כפי שכתבתי."
וזה כמובן נכון, אבל לא לגמרי נכון. לאף אחד מהמאדימאים שלקח את סם הרביעיים לא היתה המחלה של ג'ייסון. הצירוף של השניים הוא שגרם ליכולת התקשור הגבוהה שלו עם המשוערים, וגם למותו.
אני מסכים אתך כי מועמדות (לא זכיה, כפי שכתבת) להוגו אינה הופכת ספר ליצירת מופת והמקרה של הארי פוטר שהבאת הוא דוגמא טובה. הארי פוטר הוא ספר טוב ומצוין אבל לא יצירת מופת. לא ראיתי שמישהו טען שסחרור הוא יצירת מופת ולכן קשה לי להבין על מה הויכוח בנקודה זו.
ונקודה אחרונה: בכתבה המקורית (לפני התיקונים היו שגיאות כתיב. בספר לא היו כלל, למעט שגיאות הגהה לא רבות. לא מובן לי, אם כן, מדוע אתה טוען שיש בספר שגיאות כתיב כפי שכתבת כאן.
|
|
15 לעזריאל דגן בתגובה מספר 13: (ספוילרים)
|
|
3:42:00 25/03/2006
|
דורון
|
doronaylon@yahoo.com
|
ספוילרים בתגובה
ג'ייסון אומר במפורש לטיילר כי: "זכור: מה שקורה לי - לגוף שלי, למוח שלי - זה לא היישום, זאת תקלה".
והתקלה הזו נובעת ממחלתו של ג'ייסון.
יותר מזה: וואן עצמו מסביר במפורש בספר כי היו פריטי מידע שהסתיר מהאנושות כיון שהוא פחד מהשחיתות האנושית, אותה לא הכיר על המאדים. בסופו של דבר הוא חלק את כל הידע הזה עם ג'ייסון על ידי כך שהעניק לו את הסם המאדימאי. בני המאדים, אם כן, דווקא חלקו את הידע שלהם עם האנושות דרך ג'ייסון מתוך ניסיון לחמוק ממשל מושחת. זו גם הסיבה שהממשל רודף והורג את כל מי שלקח את הסם באופן עצמאי, וזו גם הסיבה שטיילר ודיאן נוסעים אל מעבר לקשת. וילסון סוגר את כל הקצוות בצורה מושלמת, והוא בונה את זה כך כבר מתחילת הסיפור, החל מהדף הראשון.
כמו כן אין לי מושג מדוע החלטת כי מטרתי היתה לתקוף אותך. מטרתי היתה לבקר אותך קשות על חוסר ניקיון הכפיים שלך בביקורת. לדעתי, מי שכושל בשגיאות כתיב אינו רשאי מוסרית לבקר שגיאות אצל אחרים. אני עדיין עומד מאחורי דעתי זו. מי שמבקר שגיאות אצל אחרים בל יבוא בטענות כשמעירים לו עצמו על שגיאות שנפלו בטקסט שלו. מי שאינו מקפיד על טקסט נטול שגיאות אינו יכול לבקר אחרים על אותו הדבר. יצוין גם כי במהלך קריאת הספר לא נתקלתי ולו בשגיאת כתיב אחת, ואילו במהלך קריאת המאמר שלך, מר דגן, דווקא נתקלתי גם נתקלתי. אם זו נקראת התקפה, שיהיה.
|
|
16 נו, אני אנסה שוב להסביר
|
|
0:16:00 26/03/2006
|
עזריאל דגן
|
|
התקלה לפי מיטב הבנתי (וזו כמובן הבנתו הנחותה של מי שלוקה בשגיאות כתיב ולכן אין לייחס לה כל חשיבות) היא מותו הנורא של לוטון. התיקשור שלו עם המשוערים היתה מטרת הטיפול הנוסף שקיבל. לפיכך בני המאדים היו צריכים להצליח בתקשור באופן טוב יותר ולקבל מידע - דבר שלא מוזכר בספר וחבל.
בנוגע להתקפה עלי. אין לי בעיה עם זה שמבקרים אותי על שגיאות כתיב שאכן היו. אך זו לא היתה ביקורת על שגיאות הכתיב. זו היתה ביקורת על יכולתי כמבקר עקב העובדה שהיו שגיאות כתיב. נראה לי שהתייחסות של "נכון, היו טעויות אבל לך אסור להזכיר אותן כי גם לך יש שגיאות" היא התייחסות ילדותית ומגוחכת. כדי לבקר סופר כמו ווילסון אינני צריך להיות סופר בעצמי וכדי לזהות ולהעיר על שגיאות בטקסט אינני צריך להיות חף משגיאות. עוד מעט תדרוש ממני לדעת לבשל לפני שאני נהנה ממטעמיה של אשתי.
אתה יכול להעיר לי על השגיאות שלי אבל להסיק מכך שאינני ראוי להעביר ביקורת???
זו תוקפנות לשמה שנועדה לשמוט את הקרקע מתחת לרגלי. אבל גם אם זה אין לי ממש בעיה - אתה מוזמן להמשיך, למרות שאני לא מבטיח להמשיך לענות.
יום טוב
עזריאל דגן
|
|
17 על שגיאות כתיב וביקורות (תגובה למספר 16)
|
|
3:02:00 26/03/2006
|
דורון
|
doronaylon@yahoo.com
|
בוא ואסביר בפשטות: כאשר מבקר מעיר על שגיאות בטקסט שאותו הוא מבקר, המינימום הנדרש הוא שבביקורת שלו עצמו לא יהיו שגיאות. לא שגיאות כתיב ולא אחרות. אם אותו מבקר לא מסוגל להימנע מהן, על מה הוא מלין כאשר מבקרים אותו עצמו על אותן שגיאות שביקר אצל אחרים?
שים לב, וקרא בקפידה את דבריי הקודמים: לא אמרתי בשום מקום כי אינך יכול לבקר את וילסון כיון שיש לך שגיאות. טענת השגיאות התייחסה אך ורק לדבריך שנגעו לשגיאות בתרגום, שלטענתך מצאת. הטענה השניה שלי, ולא היה לה קשר לביקורת השגיאות, נגעה למה שלדעתי נבע מאי הבנתך את הספר. אלו היו שתי טענות נפרדות ותמהני שלא עלית על כך בעצמך.
בדבר אחד אתה צודק: אכן מטרתי היתה לשמוט את הקרקע מתחת לרגליך. מי שכותב בשגיאות כתיב (גם לתגובתך, מספר 16, השתרבבה אחת - אניח לך למצוא אותה לבדך) אינו רשאי מוסרית לבקר שגיאות של אחרים, אם הן אכן קיימות. כאמור, למעט מספר מועט של שגיאות הגהה (בספרים של הוצאות אחרות מצאתי הרבה יותר) לא מצאתי בספר אף שגיאת כתיב אחת לרפואה. אתה טענת שיש בספר שגיאות כתיב ושגיאות מרובות ולגטימי מצדי לתהות האם מי שאינו מסוגל לכתוב ללא שגיאות מסוגל (טכנית) למצוא שגיאות אצל אחרים. כי מי יודע, אולי מה שנראה לו כשגיאה הוא בעצם עברית תקנית? אם אתה רוצה בכל זאת לבקר גם על שגיאות בטקסטים אחרים ראה את עצמך חופשי לעשות זאת, אבל תתפלא אם אחרים יראו את זה כטיפה, רק טיפה, מגוחך.
אין הדבר דומה להנאה מתבשיליה של אשתך למרות שאינך יודע לבשל. כי במקרה הזה אינך מתיימר לבשל או להיות בשלן. במקרה של הביקורת אתה מתיימר, מעצם פרסומה של ביקורתך, להיות אדם כותב המבין בטקסטים ספרותיים. מי שמתיימר לעסוק בכך אמור לדעת לנטרל את שגיאותיו. א"ב של ביקורת. אם אינך מסוגל לכך עליך לתת למי שכן לעבור על הטקסט שלך כדי שאתה לא תצא מגוחך. ראה זאת כעצה חברית.
ואחזור על נקודה נוספת -
אמרת בתגובתך: "כדי לזהות ולהעיר על שגיאות בטקסט אינני צריך להיות חף משגיאות."
אז הו: שכן. כדי לבקר אחרים על שגיאות עליך להיות חף מכל שגיאה שהיא. כדי ללמד דקדוק אינך יכול לדבר בשגיאות. כדי ללמד מתמטיקה או לבקר מאמר מתמטי אינך יכול לבצע שגיאות מתמטיות. כדי לבקר טקסטים עבריים עליך לשלוט בעברית וזה מתבטא, בין השאר בכתיבה ללא שגיאות.
מעולם לא ראיתי מבקר כלשהו - לא רק ספרותי - שכתב בשגיאות. אתה לא רק שעשית זאת אלא אף יש בך עזות מצח וחוצפה לטעון כי העובדה שיש בכתיבתך שגיאות אינה מונעת ממך לבקר שגיאות.
מזכיר לי את הסיפור על אותו אדם שרצל את הוריו מבקש רחמים מהשופט כי הוא יתום ומסכן.
|
|
18 לעזריאל
|
|
11:11:00 26/03/2006
|
מיקי
|
|
אני קוראת שקטה של האתר ועד היום לא נהגתי להשאיר תגובות לכתבות המתפרסמות. אבל אתה הצלחת להוציא אותי מהשלווה. לא קראתי את הספר האמור עדיין, אבל אני חושבת שהתגובות שלך מעידות על חוצפה ויהירות. אני מתכוונת לענין שגיאות הכתיב. כשאתה מעיר למישהו על שגיאות עליך להיות חף משגיאות. אם אתה לא מסוגל להיות חף משגיאות (ומבקר ספרים שכותב בשגיאות כתיב זו בושה גדולה בפני עצמה) תזהר מלהעיר לאחרים על כך. הכלל הוא מאד פשוט ומאד בסיסי: אם אתה כותב בשגיאות ולא טורח לעשות את המאמץ הכי קטן לנפות אותן מהכתבה שלך, באיזה זכות אתה מבקר אחרים על שגיאות מאותו הסוג? האם אינך מבין שקודם כל אתה פוגע בעצמך? האם אינך מבין שבסופו של דבר מי שיוצא פה פאתטי הוא אתה בלבד? לתשומת לבך.
|
|
19 תחי הבורות, הידד ליהירות
|
|
13:41:00 26/03/2006
|
גולש בסבבה
|
|
מבקר ספרים שמעלה על נס את הבורות ומתהדר בשגיאותיו ואף מעז לבקר אחרים על שגיאותיהם חייב להגיש את מועמדותו לארץ נהדרת ויפה שעה אחת קודם. בואו נכתוב נח בשבע שגיאות ונחגוג את חוסר הידיעה, בואו ונעלה על נס את חוסר ידיעת השפה ואז גם נבקר אחרים כי רק לנו מותרות השגיאות.
גו עזריאל, גו!
|
|
20 משהו משהו הפתיל הזה
|
|
18:45:00 26/03/2006
|
גרגמל
|
|
|
|
21 לעזריאל
|
|
0:12:00 05/04/2006
|
זיו קיטרו
|
sickbar@gmail.com
|
אני נהניתי מאוד מהספר. אני לא עומד להיכנס לדיון פה ולכל מה שנכתב. דבר אחד לגבי המאדימים והבעיה שיש לך איתם - נכון, יש מאדימים שיכולים לתקשר בדיוק כמו ג'ייסון. השוני היחיד במחלה גרם לצורה בה הוא התדרדר ומת ממנה, הקריסטלים בעיניים וכו. כתוב שהפלטפורמה של הגיל הרביעי נוצלה ע"י בני מאדים אך הם עדיין לא היו יכולים לתקשר עם המשוערים. למה? כי לא הייתה להם היכולת לשגר את הטילים הנושאים את היצורים המיקרוביולוגים לחלל. כאשר כדור הארץ שלח אותם האותות שודרו לכדור הארץ ולא לשום מקום אחר - זו הסיבה שוואן היה כאן, לקלוט את השדר. אולם, לאחר שזה מת ג'ייסון הפך להיות המקלט לשידורים.
הכל כתוב בספר.
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|