האמת האילמת
אבי סבג

אבי סבג מדבר על זירות הפשע, המבנה שלהן ומה ניתן להוציא מהן. מומלץ לכל מי שמתכנן להריץ משחק פשע.
סרטי ניילון צהובים תחמו את הכניסה לדירת היוקרה ונשאו באותיות של קידוש לבנה את הכתובת "אין כניסה – משטרה". שרון לקחה נשימה עמוקה פתחה את הדלת ונכנסה. בניגוד למה שכולם היו רוצים להאמין, אתה לעולם לא מפתח חסינות למראות האלה, לא ממש. היא הרשתה לעצמה עוד רגע אחד של חסד ואז צעדה פנימה מלאת נחישות עניינית והחלה לנהל את סקירת זירת הפשע. מאותו רגע מראות הזוועה וסימני האלימות הפכו מעדות אילמת לסבל נורא, לרמזים שהרכיבו חידה.
עוד יום.

משחק בלשי, בד"כ, מתנהל באווירה מציאותית מאד וחייב לציית לחוקים ברורים של הגיון, סיבה ותוצאה. במשחק בו החקירה היא אחד המוטיבים המרכזיים, יש משמעות רבה ליצירת סיטואציות אמינות ובניית מעטפת ראיות ריאליסטית שירכיבו את זירות הפשע ובאמצעותן את מהלך המשחק כולו. כמעט בכל ספר, סרט או סידרת טלוויזיה העוסק בבילוש נראה את החוקרים מתרוצצים בין זירות הפשע השונות גובים עדויות ומלקטים רמזים. כמה מתוך מה שאנו רואים נכון ומה למעשה, אשליה הוליוודית זולה?

החקירה הפלילית היא חשיפת רצף התרחשויות שהתקיימו במהלך פשע או הובילו לקיומו, כאשר המטרה הראשונית היא סימון חשודים והסופית היא הגעה לרמת ודאות שתאפשר את הרשעתם. מאות שנות ניסיון וכן התפתחויות מדעיות העמידו בפני רשויות אכיפת החוק והחוקרים שונים מגוון רחב מאד של אמצעים לגילוי וחשיפת האמת. בצד האומנות הישנה והטובה של חקירת החשודים התפתחו טכניקות מתקדמות לאיסוף וניתוח ראיות, אותן עדויות מוחשיות, סימנים ממפלילים ועקבות רבות משמעות.

בכתבה הבאה נכסה את כל תחום חקר הראיות המוחשיות (physical evidence) במטרה להקנות לשחקנים ולמנחים את ידע והיכרות עם היכולות האמיתיות של רשויות האכיפה השונות. זאת מפני שבניגוד לגביית עדויות או חקירת אנשים שונים, אומנות שניתן לשחק עם מעט הגיון ויצירתיות, מחקר של ראיות פיזיות מחייב ידע מקדים. לכן, ערכנו עבורכם את התחקיר הנדרש וריכזנו את היישומים הנפוצים או המעניינים של המדע בשירות החקירה.

המידע במאמר הינו אמיתי לחלוטין ועלול להיות לא נעים לחלק המקוראים (בעיקר סעיפי הפתולוגיה) ראו הוזהרתם!

עקבות וסימני כלים
שובל הרמזים מתחיל עוד לפני הגעתנו לזירת הפשע. בדרך כבר נוכל למצוא עקבות וסימני צמיגים אותם ניתן להתאים לנעליו של חשוד או לרכב מסוים. סימני צמיגים ניתנים לסיווג על פי גודלם, עומק הטביעה והתבנית כדי לשייכם לסוגים וגדלים של רכבים. במקרים רבים, בעיקר עם זירת הפשע נמצאת בתוך מבנה, נוכל למצוא סימני כלים על משטחים שונים בזירה. שריטות, קימוטים, חריטות בעלות תבנית מסוימת יכולות להעיד על שימוש בכלי מסוים עקב סממנים ייחודים.
במידה ונמצא הכלי, בדיקה מקרוסקופית תאפשר לגלות, במידת ודאות גבוהה, אם הכלי היה במגע עם המשטח. במידה אין כלי כראיה ניתן יהיה להעריך מהו סוג הכלי (מברג, גרזן, פלייר וכו') שהיה בשימוש. נוכחות סימני הכלים יכולים, כמובן, להעיד על צורת הכניסה למבנה ולהצביע על דרך הפריצה אליו. לכן, כאשר זירת הפשע ממוקמת במבנה יש חשיבות רבה לבדיקת פתחי הגישה (דלתות חלונות וכו') במטרה לבדוק נזק או סימנים כל שהם למנגנוני הנעילה או לסביבתם.

טביעות אצבע
טביעות אצבע הן עדות רבת ערך מפני שהן ייחודיות, משתנות מאדם לאדם ונשארות קבועות לכל אורך חייו ולכן מספקות זיהוי ודאי של החשודים. הטביעות יושוו למאגר הטביעות שנמצא בידי רשויות אכיפת החוק כך שפושעים או אנשים שנעצרו בעבר מזוהים בקלות. לחילופין ישוו מול טביעות שיילקחו מחשוד חדש. תהליך הפקת הטביעות משתנה בהתאם למשטח עליו הן נמצאות, משטחים קשים (כמו מתכות או זכוכית) יטופלו באמצעות אבקות ומשטחים רכים או סופגים (כמו בדים או נייר) יבחנו באמצעים כימיים. לעיתים גם טביעת אצבע חלקית תספיק לזיהוי ודאי.

כלי נשק וכדורים
במקרים רבים הפשע התרחש תוך שימוש בנשק חם, ניתוח כלי הנשק, הקליעים או התרמילים יכול לספק מידע חיוני. מלבד טביעות האצבע שניתן לנסות להפיק מכלי הנשק, בדיקות יכולות לקבוע אם הוא אכן פעל, מה מידת הכוח הנדרשת להפעיל אותו, במידה והנשק לא נוקה ניתן להוכיח שהוא אכן שימש לירי לאחרונה אך לא ניתן לקבוע מתי. לכל נשק יש מספר סידרתי ייחודי על פיו נערך מעקב אחריו (ניתן לדעת מי היו בעליו, אם הוא נגנב וכו'). לעיתים ניתן לשחזר מספר זה עם הפושע ניסה למחוק אותו אך זה תלוי באיכות המחיקה.
קליעים או תרמילים יכולים להעיד על הקליבר של הנשק ממנו נורו או אם לא נורו ניתן לקבוע האם הטענו לנשק והוצאו ממנו, כמו כן ניתן לבחון את סימני היצרן לזהות אותו. על כדורים הנורים מהנשק נותרים סימני חריטה המוטבעים ע"י הסלילים בקנה. בדיקה בליסטית, בה נורים כרודים נוספים מנשק חשוד, מאפשרת השווה מיקרוסקופית בין הכדורים החדשים שנורו לבין אלו שנמצאו בזירת הפשע. השוואה זו יכולה להוכיח בודאות אם הכדורים אכן נורו מהנשק החשוד.
במידה והקליעים או תרמילים ניזוקו באופן שאינו מאפשר את הבדיקה הבליסטית, כאשר כלי הנשק לא נמצא או כאשר ישנם הרבה קליעים ותרמילים בזירה תבוצע בד"כ בדיקה של החומרים מהם הם עשויים. בדיקות אלו עשויות לזהות את היצרן ולהתאים בין קליע לתרמיל. במהלך הירי נפלט מהנשק פיח וחלק מאבקת השריפה, חלק לכיוון הקורבן (הרחבה על כך בסעיף הפתולוגיה) וחלק נספגים בידיו של היורה. שאריות אלו אינם נשמרות לאורך זמן וניתן בקלות לנקות אותן, אך במידה וחשוד ניתפס בטווח של שעות מהירי ולא הספיק לנקות את ידיו ניתן להוכיח בודאות שהוא ירה בנשק.

כתמי דם
נוכחות דם בזירת הפשע מעידה רבות על האופי האלים של ההתרחשות. לפני ניתוח הדם יש חשיבות רבה לבחינת הצורה של סימני הדם שנמצאו. טיפות הן תוצאה של דימום וגודלן מעיד על הגובה ממנו נפלו. סימני התזה נובעים ממכה חזקה שגרמה לפצע חיצוני, הסימנים עצמם יהיו בצורת קבוצות של כתמים קטנים על החפצים והקירות מסביב לגופה. סימני מריחה מעידים בד"כ על כיוון ואופן ההתקדמות של החשוד או הקורבן. שלוליות דם הן עדות לדימום לאורך זמן או דימום חזק מאד (פגיעה בעורק ראשי).
צבע הדם מסייע רבות לקביעת שעת האירוע מפני שחשיפת הדם לחמצן משנה את צבעו ככל שהזמן עובר. דם טרי יהיה בצבע אדום, לאחר מספר שעות צבעו נעשה כהה, מאוחר יותר חום, לאחר יומיים אפור ועם התקדמות הריקבון הופך ירקרק. מידע נוסף מחייב לקיחת דגימות לבחינה מעבדתית. בבדיקה סירולוגית קובעים אם מדובר בדם אדם או דם חיה, אם מדובר בדם חיה ניתן לגלות באיזו מדובר. אח"כ מסווגים את הדם לסוגים בד"כ על פי שיטת ABO ומשווים אותו לדמו של החשוד. כיום, אין עדיין יכולת התאמה ודאית בין דגימה לחשוד אך בעתיד (אולי במערכה שלכם) כנראה שניתן יהיה להפיק מהדם טביעת DNA.

נוזלי גוף אחרים
באתרים שהיוו זירה לפשעים המערבים עברות מין לעיתים ניתן למצוא שיירי זרע. ראשית עצם נוכחותם עשויה להיות עדות רבת משמעות ושנית, במקרים רבים ניתן ע"י בדיקה מעבדתית לגלות מהם את סוג הדם. במקרים אחרים יתגלו רסיסי רוק (על כוסות שתייה לדוגמה) שגם ע"י בחינה שלהם ניתן לגלות, בסבירות גבוהה, את סוג הדם. למרות שכאמור סוג הדם לא מהווה הוכחה חד משמעית לזהותו של החשוד הוא עדיין מצמצם משמעותית את מרחב הספק.

שיער וסיבים אחרים
בחינה מעמיקה של זירת הפשע עשוי לחשוף שערות או סיבים. למרות שהשיער עצמו אינו מאפשר זיהוי ודאי עדיין ניתן לגלות אם הוא שייך לאדם או חיה. במקרה של חיה ניתן לזהות באיזו מדובר ובמקרה של אדם ניתן לשייך את השיער לאזור בגוף ולגזע כלשהו (אפריקני, סיני וכו'). במקרים רבים ממצאי השיער הם תוצאה של אלימות ונתלשו מהקורבן או החשוד. בסיטואציות כאלה יש סבירות גבוהה למצוא גם שורשי שיער מהן אפשר להפיק DNA להגדיל את ודאות הזיהוי. את השיער ניתן להשוות לזה של החשוד.
סיבים מחולקים לשתי קבוצות: טבעיים (צמר, כותנה) וסינתטיים (פולימרים למיניהם). בדיקות יכולות לזהות את סוג הסיב ואת מקורו, להבחין בין צורות יצור שונות או סוגי צבע בהם נעשה שימוש. את הסיבים ניתן להשוות ולקשר לדברים שנמצאים בבעלותו של החשוד.
מלבד מצבים בהם הדגימות הושוו לבגדיו של חשוד שנתפס בסמיכות לאירוע כמעט לא ניתן להוכיח את הקשר בגלל שכיחות החומרים.

חומרי נפץ ופצצות
השפעות הפיצוץ קלות מאד לזיהוי אך אלה מעוררות שאלות אחרות, מה היה הגורם לפיצוץ ומה היה מרכז הפיצוץ. בדיקת שירידים מזירת הפשע יכולים לגלות עקבות לחומרי נפץ ולזהות את איכות חומר הנפץ. חומרי נפץ מאיכות טובה מופעלים ע"י נפץ או מנגנון הזמה אחר (אלקטרוני או כימי לדוגמה) בעוד שחומרים פשוטים יותר יוצתו באמצעות להבה. כמעט תמיד ניתן יהיה למצוא שאריות מנגנונים אלה ובחינה שלהם תגלה רבות על מידת המיומנות של מפעיליו ועל מקור המטען.
חלק מהמטענים מכוסים בשכבת מתכת שנועדה להתפוצץ לרסיסים (רימונים ומטענים צבאיים אחרים) או מכילים תוספת מסמרים (מטעני חבלה) לשם הגדלת הנזק. בדיקה של רסיסים אלה יסיעו להגדיר את סוג המטען ולאפיין את מפעיליו. מסוג חומר הנפץ, היקף הנזק ובדיקה מקרוסקופית של הזירה ניתן להסיק את כמות החומר ואת מרכז הפיצוץ כלומר הנקודה בה הונח המטען.

סימני הצתה
לעיתים זירת הפשע היא חורבה עשנה שרובה נאכלה באש. במקרים אלה יש חשיבות רבה לגילוי סיבת השריפה. בדיקות יכולות לגלות נוכחות של חומרים להאצת בערה כמו דלקים או שמנים, כמו כן נערך חיפש אחר גפרורים, נרות, שארי בקבוקי מולוטוב או קרעי בדים שיכולים להוכיח שאכן בוצעה הצתה. העובדה שאש בד"כ מתקדמת מעלה ושהתפשטותה מושפעת מהרוח מאפשרים את קביעת נקודת ההצתה.

פתולוגיה
חקירת הפשעים החמורים יותר, רצח ואונס, חושפים אותנו לקורבנות שגופם נושא את העדויות הקשות ביותר אך גם בעלות הערך הגבוהה ביותר לחקירה. הרפואה המשפטית נועדה לסייע בתהליכי החקירה ובהליכים המשפטיים. כאשר מדובר בקורבנות חיים עיקר המאמץ מתמקד באבחון זמן הפגיעה, זיהוי המכשיר שגרם לפגיעה וזווית הפגיעה. כאשר מדובר בגופות השאלות המחייבות תשובה הן סיבת המוות, כלומר מה היה הגורם למוות (לדוגמה טביעה או חניקה) וסוג המוות, הקביעה אם מדובר במוות טבעי או לא.
מובן שאת עיקר העניין מעוררים המיתות הבלתי טבעיות ובהן מבחינים בארבע קבוצות: מוות עקב תאונה, מוות בהתאבדות, מוות כתוצאה מפעולה אלימה ומוות ברשלנות. האבחנה בין סוגי המוות אינה פשוטה וכדי לאפשר אותה הפתולוג נדרש לקבוע את זמן המוות, מקום המוות, הגורם למוות ומנגנון המוות. תשובות לשאלות אלה מקשרות את זירת הפשע, מועד האירוע, מכשיר הפשע, הפוגע והקורבן ומשלימות את תמונת ההתרחשות.

זמן המוות
קביעה זו חיונית להמשך החקירה ומאפשרת, בין היתר, למקם את החשודים בזירת הפשע בזמן האירוע. לאחר המוות הגופה עוברת מספר שינויים בעזרתם ניתן לקבוע את משך הזמן שעבר בין המוות למציאת הגופה. הסימנים הראשונים שמופעים הם כתמי המוות הנוצרים עקב התנקזות דם בחלקים הנמוכים של הגופה כתוצאה מכוח המשיכה. כתמים אלה מתחילים כשעתיים לאחר המוות ומשנים את עוצמת צבעם לאורך הזמן. בחינה של העוצמת צבע הכתמים היא האמצעי הראשון לקביעת זמן המוות.
תופעה נוספת היא צפידת המוות (rigor mortis), התקשות השרירים לאחר המוות. שיטה זו הינה פחות מהימנה מבדיקת כתמי המוות אך היא מאפשר להעריך בגסות את משך הזמן שעבר. טמפרטורת הגוף החי היא כידוע °37 עם המוות מתחיל תהליך הדרגתי של השוואת טמפרטורה עם הסביבה. קצב ההתקררות הוא קבוע ועומד על מעלה בשעה למשך שש השעות הראשונות וחצי מעלה מעבר להן. מובן שגורמים חיצונים כגון חום הסביבה, חשיפה לרוח וכו' משפעים על קצב ההתקררות אך למרות זאת זו הדרך היעילה ביותר לקביעת שעת המוות.

מקום המוות
אין שום הכרח שהמקום בו מצאנו את הגופה הוא אכן המקום בו בוצע הרצח. לכן יש חשיבות רבה לבדיקה שתבחן את הנושא. כתמי המוות שכאמור נוצרים משקיעת דם בחלקים הנמוכים של הגופה יכולים להעיד גם על התנוחה בה הגופה נחה. בשלב מאוחר יותר, אחרי היווצרות הכתמים והפיכתם לקבועים (כ-8 שמונה שעות) הגופה הוזזה והושמה בתנוחה אחרת יוצרו כתמים נוספים בהתאם לתנוחה החדשה.

פצעי ירי
במקרים המערבים כלי ירי נרצה למקם את היורה כלומר לקבוע את הטווח והזווית בה הוא עמד כשירה. כדי לעשות זאת ראשית חשוב להבחין בין שני סוגים של כלי ירי: כלי ירי בעלי קנה חלק, דוגמת רובי הצייד וכלי ירי בעלי קנה מחורץ, קבוצה אליה משתייכים שאר האקדחים והרובים. רובי הצייד יורים תרמיל ובו קליעים קטנים הקליעים עטופים בעטיפת קרטון, מתכת או פלסטיק. כאשר הקליעים יוצאים מהקנה הם מתפזרים בצורת קונוס. לכן ע"פ קוטר הקונוס ניתן להעריך את טווח הירי.
קליעים של כלי ירי מחורץ חודרים לעור ויוצרים את פצע הכניסה, אותו ניתן לזהות בשל צורתו העגולה, סימני שפשוף וחוסר של עור שנגרף פנימה עד הקליע. זיהוי פצע הכניסה האבחנה בינו לבין פצע היציאה היא כמובן קרדינלית. לא כל קליט החודר לגוף יוצא ממנו, קליעים שנורו מרחוק או קליעים בקליבר נמוך עשויים להישאר בגוף. כמו כן כדור בודד עשוי לגרום לכמה פצעי כניסה ויציאה אם לדוגמה עבר דרך יד בדרכו אל החזה או כאשר הנפגע היה מכופף. חור היציאה (של כדור רגיל) מתאפיין בצורת סדק, ללא חוסר של עור וללא סימני שפשוף.
פצעי החדירה מאפשרים הערכה עקרונית של טווח הירי וקביעה אם הירי נעשה בטווח מגע (מגע בין קנה נשק לגוף), טווח קצר (עד מטר) או טווח ארוך (מעבר למטר). הירי יוצר רשף (להבה), פולט גזים, פיח וגרגרי אבק שריפה. בטווח מגע הרשף חורך את הבשר, אך בטווח גדול יותר אין לו השפעה. הגזים הנפלטים מתפשטים בקוטר הולך וגדל כך שהשוואה בין הקוטר שהתגלה לבין תוצאות שהתקבלו בבדיקות בליסטיות יאפשרו הערכה של הטווח המדויק (עד למרחק בו אין שארי גז בכלל- כ 10 ס"מ). בירי בטוח מגע מלא על אזורים בהם ישנה עצם הקרובה לעור במידה שמונעת את תנועת הגזים פנימה ייווצר פצע גדול הרבה יותר כתוצאה מקריעת העור ויתאפיין בצורת כוכב.
מאפיין נוסף היא טבעת הפיח המקיפה את פצע החדירה המעידה על טווח של עד 15 ס"מ, מלבד מצבים בהם הירי בוצע במגע מלא ובהם הפיח ימצא בתוך הגופה. מעבר למרחק זה ועד למטר מהגופה תישאר רק נוכחות גרגרי אבק השריפה שגם קוטר הפיזור שלהם ייתן אינדיקציה מדויקת יותר על טווח הירי. קביעת טווח ירי מעבר למטר הראשון דורשת אמצעים נוספים שלא יתארו מפאת קוצר היריעה.
את כיוון הירי ניתן היה לקבוע בראש ובראשונה ע"פ צורת פצע הכניסה. ירי בזווית חדה יצור פצע כניסה אליפטי עם נטייה קלה לכיוון ממנו נורה הקליעה. המשך דרכו של הקליע תיצור בגוף תעלה שאם במסלול לא פגעה בעצם תייצג את הקו הדמיוני ממקום הירי ועד לפצע החדירה. במידה ועצמות כן נפגעו השבר הנוצר בעצם ישמש עדות מדויקת לכיוון הפגיעה של הקליעה.

פצעי מכשירים חדים
פגיעות מסוג זה מתאפיינות בחתכים ישרים בעומקים שונים. כאשר הפצע קטן יחסית לעומקו מדובר בדקירה, כאשר בפצע ארוך אך יחסית שטוח מדובר בחתך וכאשר הפצע ארוך, עמוק ופתוח במיוחד מדובר בפצע קציצה הנגרם מגרזן או כלי דומה. פצעי חתך קשים מאד לניתוח ולא אם נעשה שימוש בכלי משונן או שבור קשה לאפיין את כלי הפגיעה. לעיתים בהמשך לחתך ישנה שריטה המעידה על כיוון החתך ומפשר הבנה של התנועה שגרמה לו.
פצעי דקירה מספקים מידע רב יותר, צורת הפצע מאפשר הערכה לגבי צורת כלי נשק. כאשר סכין מוכנסת בכוח עד קצה הלהב עשויים להשאיר סימנים מאפיינים סביב הפצע שנוצרו ע"י הניצב. אורך הפצע מעיד בד"כ על רוחבו המקסימלי של הנשק, כיוון תעלת הפצע מאפשר קביעה של מיקום התוקף, השערה לגבי צורת התקיפה ובאיזו יד נעשתה. עומק חדירת המכשיר או העובדה שעבר דרך עצם או רקמות קשות אחרות יכולה, להעיד על הכוח שנדרש לביצוע הפגיעה ולאפשר הסקת מסקנות לגבי מאפייני התוקף. כך ניתן להעריך אם מדובר באדם חזק או חלש, גבר או אישה וכו'.
ריבוי פצעים מעיד בדרך כל כלל על כך שהתוקף פעל מתוך התקף של כעס וזעם ועשוי לספק רמזים על אופי המקרה. את הפצעים שנמצאו יש להשוות לבגדי הנפגע במטרה למצוא התאמות או אי התאמות שיסייעו לקבוע את מצב הנפגע בעת הדקירה, מידע שעשוי להיות שימושי בחלק מהמקרים. ישנם סוגי פציעה המסייעים להסקת מסקנות על המקרה: פגיעות בידיים בשילוב פצע נוסף קטלני מעדים כך שהקורבן התגונן ולכן סביר שמדובר רצח או ניסיון לרצח. חתכים רבים ומקבילים על האמות הן סימן לניסיון התאבדות ופגיעות באזור אליו הקורבן לא יכל להגיע הם עדות נוספת לרצח.

פגיעות ממכשירים קהים
פגיעות אלה יוצרות קרעים בעור ולא חתכים, שולי הפצע יהיו משוננים ולא ישרים וחדים כפצעי חתך. חלק מהרקמות באזור הפצע יהיו עדיין שלמות ומחוברות לשפת הפצע ובמקרים רבים ייווצרו שטפי דם תת עוריים, בחינה של צבע העור תאפשר הערכה של זמן הפגיעה. קרעים נגרמים בד"כ באזורים בהם מתחת לעור ישנה עצם, צורת הקרע יכולה לרמז על צורת הכלי (קרע בצורת חצי סהר יגרם מכלי בעל שטח פני עגול כמו פטיש). במידה ונגרם שבר בעצם, בדיקה מקרוסקופית של הרקמה בנקודת האיחוי תאפשר קביעה די מדויקת של גיל הצלקת.

חניקה
למוות מתשניק (חנק) יש מספר סימנים האופניים לכל צורת החנק. העור מתאפיין בכחלון באזורים בהם מתרכז דם רב, ימצאו שפכי דם קטנים וסימנים להתפוצצויות נימים בעור המצח ובלחמיות העניים וכן הורידים יהיו גדושים בדם כהה. המחנק יכול להיגרם ע"י חסימת האף והפה ישירות בידי הרוצח או באמצעות חפץ כלשהו. עדות לצורת רצח זו יהיו מציאת החפצים החוסמים, שימני שריטה או דימום בשפתיים כתוצאה מלחץ שהופעל עליהם או דימום מאף.
דרך נוספת היא חסימת דרכי הנשימה בגרון בעזרת הידיים, לולאה המתהדקת בידיים או תליה. המקרים שלא נגרמו מתליה הם הודאות מקרי רצח ויתאפיינו בסימנים כחולים סביב הצוואר וחיוורון פנים מחור דם. חבלים, חגורות או בדים ששמשו לחניקה מותרים סימנים אופייניים ושריטות קטנות בצורת חצאי עיגול הנגרמות ע"י הציפורניים מעידות על חניקה בידיים. במקרה של חניה בידים סימני הלחץ לא יכסו את הצוואר כלו בניגוד למצב בו נעשה שימוש בלולאה.
במקרי תליה הפנים יהיו גדושות, נפחות ובעלות גוון כחלחל מריכוז דם. סביב הצוואר תיווצר תעלת לחץ אופיינית ושונה מרצח בלולאה ללא תליה. עוצמת הסימן תרמז על משך הזמן שהגופה הייתה תלויה, עומקה ורוחבה יגדל ככל שהלולאה היתה הדוקה יותר ועשויה מחומר גמיש פחות. עומק התעלה לא יהיה אחיד, היא תהיה עמוקה יותר באזור הצוואר ופחות בעורף שם בד"כ נקשר החבל.

בדיקה טוקסיקולוגית
בדיקה מעבדתית של דם הנפגע יכולה לספק מידע רב ערך על המקרה. הבדיקה בוחנת
נוכחות של רעלים או חומרים זרים אחרים בדם. הבדיקה תגלה שארי אלכוהול, סמים אותם תוכל לזהות ולסווג, תאפשר איתור עקבות שימוש בתרופות וזיהוי שלהן, אתפשר ניתוח של סימנים ביולוגיים המעידים על מצב גופני או מחלה כלשהי, תזהה שימוש ברעלים ותנתח את סוגם.

סימני מאבק ואלימות
כאמור, הקביעה אם מדובר במוות טבעי או בלתי טבעי היא קריטית בחשיבותה. נוסף לכל העדויות שתוארו, סימני מאבק המעידים על התנגדות של הקורבן לתהליכים שהביא למותו יכולה להסיר ספק במקרים בהם היה קיים או להעלות ספק המקרים שנראו לפני כן כהתאבדות אופיינית. סימני מכות, שטפי דם ושריטות יכולים להעיד על תהליך הכנעת הקורבן לפני ביצוע הפשע עצמו (רצח או אונס). ציפורניים שבורות או שיירי עור מתחת לציפורני הקורבן מעידים על ניסיון להתגונן ולסלק את התוקף ויכולים לסייע לזהות אותו.
סימני שפשוף או שטפי דם על פרקי הידיים או הקרסוליים יכולים להעיד על קשירה הקורבן.

סיכום
עולם הרפואה המשפטית, הפתולוגיה והזיהוי הפלילי הוא רחב והעמקה בו מעורר בך פחד ורתיעה מצד אחד בגלל החשיפה לדברים הנוראיים אנשים מסוגלים לעשות זה לזה אך במידת מה גם מרגיע בגלל ההתקדמות הטכנולוגית המרשימה המאפשרת ללמוד כ"כ הרבה מכ"כ מעט ראיות. ישנם נושאים רבים אליהם לא נכנסתי מפני שהם רפואיים מידי (כמו נושא נתיחת הגופה), טכניים מידי (התהליכים הכימיים בבדיקה טוקסיקולגית) או איזוטריים (כמו קביעת שעת המוות ע"פ נוכחות החרקים באזור הגופה).

הכתבה נועדה לתת בסיס ידע שימושי כדי לאפשר למנחים ושחקנים להכניס רמה חדשה של מציאותיות למשחקים שלהם ולתרום לאמינות ועושר המשחק. הידע מתאים בעיקר למערכות בלשיות אך למעשה גם לכל מערכה בה נרצה משחק אמיתי וכואב. תחומים שונים של הידע שתואר יכול להימצא בידיה של כל דמות בעלת הכשרה משטרתית, ידע בקרימנולגיה, רפואה מעבדתית, רפואה כלשהי וכמובן פתולוגיה. שימוש נכון במידה יבטיח יצירת אוירה אפלה וקודרת, יאפשר לזעזע את דמויות מבלי לאבד מהרצינות ע"י שימוש בתיאורים מגעילים ללא הקשר מתאים ויסייע לשחקנים לבצע משחק עמוק של דמויותיהם.

בהצלחה ותיזהרו שם בחוץ…



לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   סתם
15:59:00  29/04/2008 הילה הנשמה  נשמה 
אתם לא יודעים שום דבר מהחיים שלכם!!!!!!אז לכו תיקפצו לי

2   שאלה למחקר
11:45:00  01/06/2010 עזרא   bekyl@kavnaki.net 
האם ניתן לבצע בדיקה פתלוגית
לאחר שנה, במקרה של מוות טבעי.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב