|
|
|
|
|
|
הצצה לחלון אחורי - ביקורת סרט
ליעד הרמן
|
|
מבין הבמאים המפורסמים בנבכי ההיסטוריה, ישנו אחד אשר בלט ביכולתו המדהימה להביע סיפור מותח ומפחיד בצורה שאינה בוטה וסיטואציות שלא צריכות שפיכות דמים ואברים מפוזרים בשביל להפחיד, שמו היה אלפרד היצ'קוק. אחד מיצירותיו המפורסמות והטובות ביותר היא כמובן "חלון אחורי".
|
חלון אחורי 1954 במאי: אלפרד היצ'קוק שחקנים: ג'יימס סטיוארט, גרייס קלי, תלמה ריטר, וונדל קורי.
"חלון אחורי" מספר על צלם בשם אל. בי. ג'פריס (L. B. Jefferies), המגולם ע"י ג'יימס סטיוארט, אשר שבר את רגליו שישה שבועות לפני תחילת הסיפור ונשאר לו רק שבוע אחד להישאר בבית עד שישוחרר. ג'פריס מוצא לעצמו תחביב במהלך המתנתו, צפייה בשכניו דרך חלונו האחורי. אך יום אחד בתוך אחד הבתים קורה משהו מוזר. משהו לא ברור המוביל את גיבורנו לשרשרת מסקנות וניסיון להוכיח את פרשת הרצח שהוא כל כך בטוח שקרה. כדי לפתור פרשה מתוך דירת החדר האחד שלו ג'פריס נעזר בחברתו ליסה (גרייס קלי) באחות הרחמניה שלו סטלה (תלמה ריטר) ובחברו בלש המשטרה.
גאונות הסרט נובעת מהעובדה שכל הסרט (באורך מלא) מתרחש בלוקיישן אחד, זאת אומרת שכל הסרט מתרחש באותו המקום! דבר זה גורם לקהל הצופה להרגיש מוגבל כמו גיבורינו אשר מוגבל לכיסאו ולדירתו. חלונו האחורי של ג'פריס משקיף על מספר דירות לא מבוטל אשר מחוברים כולם לחצר האחורית של הבלוק. זאת גינה ניו יורקית ממוצאת אך עם מסתכלים טוב אפשר למצוא סיפור חיים שלם בתוך כל אחד מן החלונות הללו. וכך הצליח היצ'קוק להשאיר סרט שלם באותו לוקיישן. חלק מהדמויות הנחשפות לעיננו כוללות את "גברת חלק גוף עליון" (mis. torso) אשר מפתה גברים על ימין ועל שמאל ובעצם נשארת בודדה. ישנו את המלחין המוזיקאי שנתקל בקשיים להגיע לרמת פרסום גבוהה. ישנם את הזוג הטרי שכל היום בחדר המיטות. ישנה הפסלית ואת הזוג שישן במרפסת. ישנה את "גברת לב שבור" אשר כל יום עושה לעצמה ארוחה רומנטית לבדה ונרדמת בשתייה. כל אלא הינם מוטיבים ורגשות אשר מופיעים בדרך כלל בדמויות ראשיות בסרטים רגילים, אך כאן היצ'קוק ניסה להעביר אותן כל פעם בנפרד ולהראות זאת בגיבורינו בתור איזה דמות ראשית מזדהה אם איזה חלון. וכמובן ישנו את הסיפור הראשי חלון של בעל מפחיד ואשה חולה כאשר יום אחד האישה נעלמת. מעבר לכל החלונות ישנו משהוא נוסף באותו הנוף, משהוא קטן וכמעט שלא נראה לעין, אך המשמעות שלו רבה וגדולה. דבר זה הוא המרחק, בן המטר האחד, שבין הבניינים המשקיף על הרחוב. אותו מטר רוחב מסמל את התקווה לחופש, לחירות ולעולם הרגיל, שלו ג'פריס כל כך משתוקק לחזור. זה מסמל את המקום בו כל אחד מאותם שכנים שג'פריס אוהב כל כך יכול ללכת אבל הוא עצמו תקועה באותה דירה שבגלל עבודתו הוא לא מכיר כל כך טוב למרות שזו דירתו שלו כבר שנים. זהו מקום גם של תקווה וגם של ציפייה אך גם מקום של תסכול, תסכול ממצבו.
היצ'קוק בתקופתו לקח את הקולנוע צעד אחד קדימה ועשה דברים שעד היום אנשים מנסים לעשות. אנשים אשר חקרו את עבודותיו של היצ'קוק מצאו כמה מוטיבים חוזרים בסרטים שלו שדרכם נוהג להעביר את תחושת המתח בסרטיו. אחת מהשיטות היותר שימושיות אצלו היא שיטת ה א' ב', שיטה זאת עובדת בצורה הבא: בשוט אחד רואים את הגיבור מסתכל על משהו לזה קוראים א'. אחר כך, בשוט השני, רואים על מה הגיבור מסתכל, לזה קוראים ב'. אז חוזרים ועוברים בין צילום לצילום, בין א' לב' וחוזר חלילה עד שמשהו קורה משהו מפתיע או מוזר ובאותו רגע שובר היצ'קוק את הרצף ומביא נקודת מבט שלישית, נקודה ג'. זה דבר קטן ולא מורגש אשר עושה נפלאות לתת מודע של הצופה אשר נמתח ככל שהרצף ממשיך ומופתע ברגע השבירה. היצ'קוק גם יודע להתאים את המוסיקה הנכונה במקומות הנכונים ויכול להקפיץ אותך ממקומך גם כאשר הוא משתמש במוזיקה שקטה. מבחינת עבודה קולנועית היצ'קוק הוא אחד הקולנוענים הדגולים והדבר מוכח בסרטיו בכלל ובסרט זה בפרט.
בסרט עולות שאלות מוסריות על מגוון נושאים: נישואים, אהבה, מציצנות ופרטיות. השאלות הללו חוזרות ועולות בכל מיני מקומות בסרט גם עם בצורה ישירה (אחת מהדמויות שואלת את השנייה על אחת מהנושאים) או דרך מעשים, הן של הדמויות הראשיות והן של השכנים.
יפה לראות את הדרך שבה ג'פריס סוחף אחד אחד את חבריו לתוך המזימה שמאמין שקרתה, למרות שכל אחד ואחד מהם מזלזל בו בהתחלה. שיטות החשיבה המעניינות שלו לגבי פשעים וההסתכלות החיצונית על הדברים עד הרגע המכריע בו הוא מחליט להתערב. גם יפה לראות את השקיקה שלו ושל חבריו לגלות דברים חדשים ולראות איך הם, כמו כל בני האדם, מציתים את סקרנותו, זה של זה, לגבי סיטואציה ומחכים שהיא תמשיך. כאילו הם נהנים מזה שיש רצח שהם רוצים להוכיח. מה זה אומר עלינו בני האדם? האם נסכים לדבר נוראי כל עוד הדבר מספק לנו הנאה? האם נחפוץ בזה שדבר כמו רצח קרה ולא הייתה בדייה בשביל שלנו יהיה אם מה להעביר את הזמן? אלו שאלות שכל אדם צריך לשאול את עצמו ולהסתכל על עצמו מהצד, אולי מהחלון האחורי לעצמו ולהסתכל מאילו דברים, הגורמים לאחרים צער, הוא נהנה?
היפה בסרט זה שמעבר לסיפור המתח שבשיטה ההיצ'קוקית מצליח להביא אותך לקצה הכסא עד לסצנה המופלא בסוף הסרט אשר נהייתה אחת מן המפורסמות ביותר בהיסטוריית הקולנוע, ולרמזים שמחלקים גם לצופה לפיתרון הפשע. הוא מעלה שאלות מוסריות בדרך אחרת, מיוחדת ומעניינת. ההבעה הקולנועית אשר פונה לכוון חדש ומרענן, והגדולה שמצליחה לחבר את כל אלא ביחד להרמוניה נפלא של שעה וחצי מהסרטים.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 8 תגובות
|
תגובות
|
1 לא הבנתי
|
|
15:24:00 25/02/2006
|
לירז
|
|
זה מד"ב? אם כן אין התייחסות לזה בכתבה. אם לא מה זה עושה כאן? כתבות על סרטים של היצקוק יש המון בכל מקום.
|
|
2 לא, אבל האתר לא עוסק רק במד"ב
|
|
22:16:00 25/02/2006
|
זיו קיטרו
|
|
האתר עוסק במד"ב, אימה ופטזיה. חלון אחורי הוא אימה ומהסוג המשובח. אלא שהביקורת נגעה בנקודות קולנועיות ולכן היא נמצאת במדור זה.
|
|
3 האמת
|
|
22:48:00 25/02/2006
|
ליעד
|
|
שהחלון האחורי עומד על הגבול שבין אימה למתח. הוא סרט מתח שמגיע לרגעי אימה ופחד משובחים והרבה יותר מעניינים מאשר עוד חתיכת איברים (כמו שנאמר בכתבה).
|
|
4 גם אני לא הבנתי
|
|
20:35:00 27/02/2006
|
אלון
|
|
סרט נפלא,במאי ענק,שחקנים נהדרים,כתבה מעניינת אבל זה סרט אימה?? נו אם סרט כזה מטיל עליכם אימה אז אל תלכו למגרש השדים :)
|
|
5 שאלה
|
|
23:38:00 27/02/2006
|
זיו קיטרו
|
|
האם הסרט הראשון של דרקולה מטיל עליכם אימה? קרוב לוודאי שלא
האם אדם זאב בפאריס גורם לכם צמרמורת? קרוב לוודאי שלא
האם פרנקנשטיין מבהיל אותכם? קרוב לוודאי שלא
האם הסיוט הרחוב אלם הראשון עושה לכם סיוטים? קרוב לוודאי שלא
יחד עם זאת כל אלו הם סרטי אימה. חלון אחורי הוא סרט אימה, זה הסוגה שלו. זו אימה פסיכולוגית ואחת מהטובות. אפשר להתווכח אם זה מפחיד או לא אבל זה סרט אימה
|
|
6 איזה סרט אימה
|
|
21:11:00 29/04/2006
|
שלמה
|
|
מה פתאום זה סרט אימה.. תעשו לי טובה, לפי דעתי מדובר פה בסרט מתח טיפוסי לא יותר מזה..
|
|
7 על הסרט
|
|
21:53:00 15/11/2006
|
שחר
|
|
לפני בערך חודש הוקרן הסרן "חלון אחורי" באחד מעורצי הסרטים של YES לשמחתי יצא לי לראות אותו ופשוט נדבקתי למסך ! זה אחד הסרטים הטובים ביותר שיצא לי לראות ! ממליץ ביותר !
|
|
8 ליעד !
|
|
12:08:00 11/08/2009
|
רוני
|
ronnni17@walla,com
|
נהדר ! עזרת לי מאד. הכל כתוב בצורה ברורה, מאמר ביקורת למופת ! תודה רבה
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|