זיונים בדרך לאבדון - הוסטל, ביקורת סרט
זיו קיטרו

אחרי קדחת הבקתה, מנסה הבמאי היהודי הצעיר, אלי רות', ליצור עומק בסרטי הסלשר המודרניים והוא עושה זאת בעזרת פנטזיה אפלה ומטורפת הצוללת למקום ספק בדיוני ספק מציאותי ומספק דימויים חזותיים מצמררים שלא מאפשרים לצופה להשאר אדיש.


הוסטל
2005
במאי: אלי רות'
שחקנים: ג'י הרננדז, דרק ריצ'רדסון, אית'ור גודג'ונסון, ברברה נלייקובה, ז'ן ולסק, יאנה קדרבקובה.
מפיק: קוונטין טרנטינו

הוסטל הוא סיפורם של שלושה צעירים במהלך טיול תרמילאים באירופה. מטרת הטיול, מעל לכל דבר אחר, להשיג מקסימום של זיונים ואם אפשר לתפוס ראש בין לבין, מה טוב. החבורה מורכבת משני חברים אמריקאים אליהם מצטרף בחור איסלנדי אותו פגשו בפריס.
לאחר שהם מגיעים להוסטל שלהם לאחר שעות העוצר, והמקום נעול, הם מווצאים מחסה בחדרו של אלכס המכוון אותם אל עיירה בסלובקיה שם ימצאו הוסטל לצעירים כמותו לא ראו בשום מקום אחר.
הפיתוי הגדול המוצע להם לא עובר ללא היענות וביום המחרת השלושה יוצאים ברכבת אל העיירה, שם, כך נדמה, כל משאלות ליבם מתגשמות.

אלי רות' לוקח את הזמן ביצירת הפתיחה, וממקד את הצופים באחד מהחברים בתור דמות הגיבור, השימוש שהוא עומד לעשות באותה דמות בהמשך מצליח ליצור חדשנות ועניין בסרט שאת סוגו כבר ראינו וטעמנו, אכלנו והקאנו עשרות פעמים.
המתח מתחיל עם העלמותו של החבר האיסלנדי והחשיפה, בפני הצופים בלבד, לגבי גורלו הנורא. מאותו רגע הדברים מתחילים להתדרדר עבור החברים כאשר גם אחד האמריקאים נחטף ועובר מסכת עינויים קצרה, ברוטלית, גראפית מאוד שלא משאירה מקום לדמיון. כך אנו נותרים עם הגיבור האחרון שלנו שבזמן החיפושים אחר חבריו מגלה את המקום בו מצאו את מותם.
מרגע זה מתחיל העניין האמיתי בסרט כאשר לב העניין הוא הטבע האנושי. רעיון עליו מצביע רות' בשיחה המתנהלת בין הגיבורים לבין נוסע, אקראי למראה, לגבי הטבע האנושי והאינסטיקנטים הקיימים בנו.

בניגוד לסרטי הסלשר המקוריים, בהם הרעים הם מפלצות נוראיות המייצגות פן דתי-נוצרי כזה או אחר, הרוע בעולמו של רות' הוא האדם. מפלצתי יותר מכל כלי עינוי ורצח שניתן למצוא בתוך בית המטבחיים אליהם מתגלגלת החבורה, הוא האדם המפעיל את המקום, המניע את המתקנים, הגורם לנזק.
בניית הסצנות נעשית בצורה עניינית, עם אווירה נכונה המשקפת את הלך רוחם של המענים השונים ומאפשרת לקהל לחדור אל תוך עולמם האפל ולבחון את הסיטואציה. קשה לומר שיש אפשרות להבין את מה שמתחולל במוחם של האנשים הללו שכל רצונם, כך נראה, הוא מוות, אבל הצילום ומבנה הסיפור אינו שופט אלא רק מציג על הבמה את האירועים.
לאחר צפייה בסרט, קשה שלא לחשוד באם לא קיים סחר כזה בתרמילאים שנעלמו.

רות' יצר מבנה קלאסי, כפי שציינו. הוא מתחיל במערכה ראשונה המתארת לנו את הגיבורים ואת העולם בו הם חיים. משם אנו נכנסים אל המערכה השנייה המציגה לפנינו את הסיבות לאירועים שיגיעו במערכה השלישית. כמויות העירום והסקס המופיעים על המסך קורצים לאחד החוקים הראשונים בסרטי סלשר – אלו שעוסקים במין ולא שומרים את עצמם לנישואים יאבדו את חייהם ואילו הבתולים, להם מובטחת הגאולה. בניגוד לסרטים הקלאסיים )יום שישי ה 13( מי ששורד אינו הבתול, אך הוא בהחלט מייצג פן אחר של מוסריות ומאפשר לרות' לבחון את הטבע האנושי.
המערכה השלישית מהירה יותר משתי המערכות שקדמו לה, ויזואלית יותר וקשה לעיכול. למרות הצצות אל הזוועה הממתינה להם בסוף מופיעות במהלך תחילת ואמצע הסרט, דבר לא יכול להכין את הצופים למה שממתין להם ברכבת ההרים המסחררת של המערכה השלישית.

מעבר לשימוש קלאסי במבנה עלילה, רות' עושה שימוש יפה בדמויות אחרות מתוך סוגת הסלשרים – המפתה )או במקרה זה מפתות( עושה את עבודה נאמנה, הבחור המוזר שמתגלה להיות בחור טוב למעשה ועוד.
שימוש מצויין עושה רות' בקבוצת ילדים המאפשרים לא רק לחשוף עד כמה קשה המצב בסלובקיה שאחרי המלחמה, אלא מציגים גם את האדם בצורה הפשוטה ביותר והבסיסית שלו, מצב רחוק מאוד תמימות בה אנו אמורים לראות ילדים. כאן ממשיך רות' במסורת הולכת ומתפתחת המציגה ילדים כיצורים של רוע.

הוסטל הוא לא הסרט הקשה ביותר לצפייה שנראה, הרעש שנעשה סביב האלימות והזוועה שהסרט מציג מוגזמים. "בלתי הפיך”, שאינו סרט אימה אך בהחלט סרט גראפי וקשה, מציג חוויות הרבה יותר קשות לעיכול ומעמיד את הקהל בסיטאציות מאוד לא נעימות בגלל שהאירועים המתוארים בו הרבה יותר קלים לתפיסה, הרבה יותר מוכרים לקהל. הוסטל, לעומת בלתי הפיך, מוגדר כסרט אימה וככזה הוא הוא אלים מאוד ומציג מספר תמונות שגרמו לאנשים בקהל להצטמרר ולנסות ולכסות את עיניהם, אך תמונות אלו הן ספורות )ואולי זו הסיבה שהן אפקטיביות כל כך( ובסופו של דבר מה שמזעזע יותר מכל דבר אחר היא הסיבה לכלל האירועים ומעל לאלו, התוצאה הסופית של החוויה וההשפעה שלה על הגיבור האחרון ששורד בסרט.

מבחינת מבנה, הוסטל בנוי פשוט טוב. המשחק של חבורת הצעירים משכנע והאווירה שנוצרת – אווירה של ניכור, של זרות ההולכת ומתפתחת מהניכור של אדם בארץ אחרת ועד לאדם הנתקל באדם שאנושיות אינה התכונה החזקה ביותר שלו – היא מושלמת ומשכנעת. פס הקול המלווה את הסרט מוסיף לו ומאפשר חוויה רגשית מפותחת יותר אבל לא מדובר ביצירת מופת ששווה ללכת ולרכוש בחנויות המוסיקה.
חובבי הסוגה יהנו מהסרט, אנשים שמחפשים חדשנות בקולנוע יהנו גם כן, אלו שמתעניינים ברעיון מקורי העומד בלב הסרט ימצאו גם הם סיבה לצפות בסרט אך יחד עם זאת, קשה להאמין שבעוד חמש שנים הסרט ישאר בזכרונם של אנשים.

כדאי לראות, עדיף בקולנוע.





לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   הוסטל
14:33:00  13/03/2006 רחלי דרור  cocola@walla.com 
אמנם כשקוראים את מה שנכתב כאן כביקורת, לאחר שרואים את הסרט, מבינים כי אכן מדובר באותו הסרט אבל ...
החלק הראשון של הסרט מרוח מידי ... יותר מידי זמן לוקחת הפתיחה של הסרט (כעשרים דקות) .. ומשם מובלים לחלק השני שרק בסופו בעצם מתחיל הסרט לקבל תמונה בהירה ומובנת.

המשחק, הסיפור, המלל, התוכן ובכלל.... הכל מעולה .... אבל כל מי שרגיש לסצינות קשות במיוחד, עדיף שלא יראה את הסרט ... אין צנזורה בסרט הזה, מה שאומר שרואים ביטור של חלקי גוף, ניסורים, קידוחים וכל מה שרק עולה בדמיון המעוות שלכם.

נשארתי כמה ימים עם תחושת מועקה בבטן ....

זה הכל

2   עפ"י דעתי על שתי הסרטים והמשחקים ועוד בנוגע לסרט שהשפיע עלי
5:52:00  17/09/2009 ניסן זקהיים  nis_an0@walla.com 
לפי דעתי הסרט מעוצב טוב הגיבור פעל יפה ובסרט השני יש באמת אשליה בכך שהוא מת דבר המרמז עפ"י דעתי על ההמשך הרוע אני מחכה לסרט השלישי כי זה ישאיר אותי בטעם של עוד שלבחורה נחרת הראש בנוגע לשתי המשחיק רשת שמבוססים על הוסטל הוסטל הראשון המטרה לחלץ את כולם ולשרוד כמובן מבלי שיהרגו אותך ואז להגיע למעלית במחשק השני מסובך יותר ומלחיץ יותר ולוקח כמה פעמים לעבור אותו יש יותר אנשים יותר בחורות ובשוני מהראשון אפשר להרוג את הלקוחות רק צריך להיזהר שלא יהרגו אותך טיפ חכם למי שמחשק בזה לתת מכה ללכת אחורה 3 פעמים ככה והסרט שממש השפיע עלי על זומבים (כי אני חובב זומבים נורא) זה הסרט שטח סגור\מקליט באמת סרט שאני דיי מפחד לצפות בו וסרטי זומבים ממש לא מרגשים אותי וזהו מומלץ לראות תסרט וגם לשחק במשחק


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר הסרט בחברת ליום גייטס פילם


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב