|
|
|
|
|
|
זיונים בדרך לאבדון - הוסטל, ביקורת סרט
זיו קיטרו
|
|
אחרי קדחת הבקתה, מנסה הבמאי היהודי הצעיר, אלי רות', ליצור עומק בסרטי הסלשר המודרניים והוא עושה זאת בעזרת פנטזיה אפלה ומטורפת הצוללת למקום ספק בדיוני ספק מציאותי ומספק דימויים חזותיים מצמררים שלא מאפשרים לצופה להשאר אדיש.
|
הוסטל 2005 במאי: אלי רות' שחקנים: ג'י הרננדז, דרק ריצ'רדסון, אית'ור גודג'ונסון, ברברה נלייקובה, ז'ן ולסק, יאנה קדרבקובה. מפיק: קוונטין טרנטינו
הוסטל הוא סיפורם של שלושה צעירים במהלך טיול תרמילאים באירופה. מטרת הטיול, מעל לכל דבר אחר, להשיג מקסימום של זיונים ואם אפשר לתפוס ראש בין לבין, מה טוב. החבורה מורכבת משני חברים אמריקאים אליהם מצטרף בחור איסלנדי אותו פגשו בפריס. לאחר שהם מגיעים להוסטל שלהם לאחר שעות העוצר, והמקום נעול, הם מווצאים מחסה בחדרו של אלכס המכוון אותם אל עיירה בסלובקיה שם ימצאו הוסטל לצעירים כמותו לא ראו בשום מקום אחר. הפיתוי הגדול המוצע להם לא עובר ללא היענות וביום המחרת השלושה יוצאים ברכבת אל העיירה, שם, כך נדמה, כל משאלות ליבם מתגשמות.
אלי רות' לוקח את הזמן ביצירת הפתיחה, וממקד את הצופים באחד מהחברים בתור דמות הגיבור, השימוש שהוא עומד לעשות באותה דמות בהמשך מצליח ליצור חדשנות ועניין בסרט שאת סוגו כבר ראינו וטעמנו, אכלנו והקאנו עשרות פעמים. המתח מתחיל עם העלמותו של החבר האיסלנדי והחשיפה, בפני הצופים בלבד, לגבי גורלו הנורא. מאותו רגע הדברים מתחילים להתדרדר עבור החברים כאשר גם אחד האמריקאים נחטף ועובר מסכת עינויים קצרה, ברוטלית, גראפית מאוד שלא משאירה מקום לדמיון. כך אנו נותרים עם הגיבור האחרון שלנו שבזמן החיפושים אחר חבריו מגלה את המקום בו מצאו את מותם. מרגע זה מתחיל העניין האמיתי בסרט כאשר לב העניין הוא הטבע האנושי. רעיון עליו מצביע רות' בשיחה המתנהלת בין הגיבורים לבין נוסע, אקראי למראה, לגבי הטבע האנושי והאינסטיקנטים הקיימים בנו.
בניגוד לסרטי הסלשר המקוריים, בהם הרעים הם מפלצות נוראיות המייצגות פן דתי-נוצרי כזה או אחר, הרוע בעולמו של רות' הוא האדם. מפלצתי יותר מכל כלי עינוי ורצח שניתן למצוא בתוך בית המטבחיים אליהם מתגלגלת החבורה, הוא האדם המפעיל את המקום, המניע את המתקנים, הגורם לנזק. בניית הסצנות נעשית בצורה עניינית, עם אווירה נכונה המשקפת את הלך רוחם של המענים השונים ומאפשרת לקהל לחדור אל תוך עולמם האפל ולבחון את הסיטואציה. קשה לומר שיש אפשרות להבין את מה שמתחולל במוחם של האנשים הללו שכל רצונם, כך נראה, הוא מוות, אבל הצילום ומבנה הסיפור אינו שופט אלא רק מציג על הבמה את האירועים. לאחר צפייה בסרט, קשה שלא לחשוד באם לא קיים סחר כזה בתרמילאים שנעלמו.
רות' יצר מבנה קלאסי, כפי שציינו. הוא מתחיל במערכה ראשונה המתארת לנו את הגיבורים ואת העולם בו הם חיים. משם אנו נכנסים אל המערכה השנייה המציגה לפנינו את הסיבות לאירועים שיגיעו במערכה השלישית. כמויות העירום והסקס המופיעים על המסך קורצים לאחד החוקים הראשונים בסרטי סלשר – אלו שעוסקים במין ולא שומרים את עצמם לנישואים יאבדו את חייהם ואילו הבתולים, להם מובטחת הגאולה. בניגוד לסרטים הקלאסיים )יום שישי ה 13( מי ששורד אינו הבתול, אך הוא בהחלט מייצג פן אחר של מוסריות ומאפשר לרות' לבחון את הטבע האנושי. המערכה השלישית מהירה יותר משתי המערכות שקדמו לה, ויזואלית יותר וקשה לעיכול. למרות הצצות אל הזוועה הממתינה להם בסוף מופיעות במהלך תחילת ואמצע הסרט, דבר לא יכול להכין את הצופים למה שממתין להם ברכבת ההרים המסחררת של המערכה השלישית.
מעבר לשימוש קלאסי במבנה עלילה, רות' עושה שימוש יפה בדמויות אחרות מתוך סוגת הסלשרים – המפתה )או במקרה זה מפתות( עושה את עבודה נאמנה, הבחור המוזר שמתגלה להיות בחור טוב למעשה ועוד. שימוש מצויין עושה רות' בקבוצת ילדים המאפשרים לא רק לחשוף עד כמה קשה המצב בסלובקיה שאחרי המלחמה, אלא מציגים גם את האדם בצורה הפשוטה ביותר והבסיסית שלו, מצב רחוק מאוד תמימות בה אנו אמורים לראות ילדים. כאן ממשיך רות' במסורת הולכת ומתפתחת המציגה ילדים כיצורים של רוע.
הוסטל הוא לא הסרט הקשה ביותר לצפייה שנראה, הרעש שנעשה סביב האלימות והזוועה שהסרט מציג מוגזמים. "בלתי הפיך”, שאינו סרט אימה אך בהחלט סרט גראפי וקשה, מציג חוויות הרבה יותר קשות לעיכול ומעמיד את הקהל בסיטאציות מאוד לא נעימות בגלל שהאירועים המתוארים בו הרבה יותר קלים לתפיסה, הרבה יותר מוכרים לקהל. הוסטל, לעומת בלתי הפיך, מוגדר כסרט אימה וככזה הוא הוא אלים מאוד ומציג מספר תמונות שגרמו לאנשים בקהל להצטמרר ולנסות ולכסות את עיניהם, אך תמונות אלו הן ספורות )ואולי זו הסיבה שהן אפקטיביות כל כך( ובסופו של דבר מה שמזעזע יותר מכל דבר אחר היא הסיבה לכלל האירועים ומעל לאלו, התוצאה הסופית של החוויה וההשפעה שלה על הגיבור האחרון ששורד בסרט.
מבחינת מבנה, הוסטל בנוי פשוט טוב. המשחק של חבורת הצעירים משכנע והאווירה שנוצרת – אווירה של ניכור, של זרות ההולכת ומתפתחת מהניכור של אדם בארץ אחרת ועד לאדם הנתקל באדם שאנושיות אינה התכונה החזקה ביותר שלו – היא מושלמת ומשכנעת. פס הקול המלווה את הסרט מוסיף לו ומאפשר חוויה רגשית מפותחת יותר אבל לא מדובר ביצירת מופת ששווה ללכת ולרכוש בחנויות המוסיקה. חובבי הסוגה יהנו מהסרט, אנשים שמחפשים חדשנות בקולנוע יהנו גם כן, אלו שמתעניינים ברעיון מקורי העומד בלב הסרט ימצאו גם הם סיבה לצפות בסרט אך יחד עם זאת, קשה להאמין שבעוד חמש שנים הסרט ישאר בזכרונם של אנשים.
כדאי לראות, עדיף בקולנוע.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 2 תגובות
|
תגובות
|
1 הוסטל
|
|
14:33:00 13/03/2006
|
רחלי דרור
|
cocola@walla.com
|
אמנם כשקוראים את מה שנכתב כאן כביקורת, לאחר שרואים את הסרט, מבינים כי אכן מדובר באותו הסרט אבל ... החלק הראשון של הסרט מרוח מידי ... יותר מידי זמן לוקחת הפתיחה של הסרט (כעשרים דקות) .. ומשם מובלים לחלק השני שרק בסופו בעצם מתחיל הסרט לקבל תמונה בהירה ומובנת.
המשחק, הסיפור, המלל, התוכן ובכלל.... הכל מעולה .... אבל כל מי שרגיש לסצינות קשות במיוחד, עדיף שלא יראה את הסרט ... אין צנזורה בסרט הזה, מה שאומר שרואים ביטור של חלקי גוף, ניסורים, קידוחים וכל מה שרק עולה בדמיון המעוות שלכם.
נשארתי כמה ימים עם תחושת מועקה בבטן ....
זה הכל
|
|
2 עפ"י דעתי על שתי הסרטים והמשחקים ועוד בנוגע לסרט שהשפיע עלי
|
|
5:52:00 17/09/2009
|
ניסן זקהיים
|
nis_an0@walla.com
|
לפי דעתי הסרט מעוצב טוב הגיבור פעל יפה ובסרט השני יש באמת אשליה בכך שהוא מת דבר המרמז עפ"י דעתי על ההמשך הרוע אני מחכה לסרט השלישי כי זה ישאיר אותי בטעם של עוד שלבחורה נחרת הראש בנוגע לשתי המשחיק רשת שמבוססים על הוסטל הוסטל הראשון המטרה לחלץ את כולם ולשרוד כמובן מבלי שיהרגו אותך ואז להגיע למעלית במחשק השני מסובך יותר ומלחיץ יותר ולוקח כמה פעמים לעבור אותו יש יותר אנשים יותר בחורות ובשוני מהראשון אפשר להרוג את הלקוחות רק צריך להיזהר שלא יהרגו אותך טיפ חכם למי שמחשק בזה לתת מכה ללכת אחורה 3 פעמים ככה והסרט שממש השפיע עלי על זומבים (כי אני חובב זומבים נורא) זה הסרט שטח סגור\מקליט באמת סרט שאני דיי מפחד לצפות בו וסרטי זומבים ממש לא מרגשים אותי וזהו מומלץ לראות תסרט וגם לשחק במשחק
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|