דרקולה של פרנסיס פורד קופולה נגד דרקולה עם בלה לוגאסי
ליעד הרמן

בשנת 1931 יצא לעולם הקולנוע האדפטציה הראשונה לספר "דרקולה" של בראם סטוקר.
אדפטציה מודרנית יותר יצאה ב 1992, עליה היה אחראי הבמאי פרנסיס פורד קופולה. במאמר זה נשווה בין שני הסרטים וננסה להחליט, מי משתי הגרסאות היא המוצלחת ביותר?

דרקולה הוא ספר שנכתב על ידי בראם סטוקר בשנת 1897 ומספר על הרוזן דרקולה, אציל קרפטי שאנושיותו אבדה לו לפני שנים כאשר השתנה והפך לערפד. הספר מתאר את הרפתקאותיהם מסמרות השיער של קבוצת אנשים הנרדפים על ידי הרוזן – החל מהאיש שחשף אותו לעולם הגדול - ג'ונת'ן הארקר - ועד לצייד שמוביל את המלחמה כנגדו, ד"ר ואן הלסינג. מבנה הספר מעניין, שכן כל פרק כתוב כאילו הוא פרק מיומנה של אחת הדמויות וכך רוב הספר הוא בגוף ראשון המתאר את האירועים מזוויות שונות. בתקופה בה יצא, הספר היה הצלחה מסחררת אשר הציג לעולם ערפדים כפי שלא נראו קודם.
את דמותו של הרוזן דרקולה ביסס סטוקר על דמותו האמיתית של ולאד "דרקול" טפש, שהיה ידוע בכינויו – המשפד. טפש נודע כאציל אכזר שעינה ורצח אלפים, כדי לנקות את עירו מעניים הריץ אותם לצוק ובתחתית התהום היו עומדים שיפודי ענק, אשר שיפדו את קורבנותיו. באותם שיפודים השתמש על מנת להעניש את הצבא התורכי – הוא הושיב את החיילים שלכד על ראש השיפוד ונתן למשקלם לגרור אותם מטה, במוות מלא ייסורים. ציורים מהתקופה מתארים את טפש סועד מול המחזה המזוויעה, חיוך על שפתיו. ישנה אגדה המספרת שאותו דרקולה היה שותה את דמם של קורבנותיו, כחלק מטקס שעל פי האמונה היה אמור להגביר את כוחו ולשמור על צעירותו. דרקולה כמו אביו לפניו, היה חבר במסדר הדרקון. אביו אשר היה איש חשוב במסדר נקרא בכינוי "דרקול" (דרקון) ולכן בנו נקרא דרקולה (בנו של הדרקון).

דרקולה
במאי: טוד ברואנינג
שחקנים: בלה לוגאסי, הלן צ'נדלר, אדוארד ואן סלואן, דיוויד מאנרס
1931

הסרט דרקולה הוא אחד מסרטי האימה הראשונים בעולם הקולנוע האמריקאי. הוא היה תחילתו של ז'אנר והיה בין הסרטים הבולטים בתקופתו. הסרט משנה טיפה את העלילה אך מצליח לשמר בצורה כזאת או אחרת את האווירה. לתקופתו הסרט היה מפחיד מעוד אך כיום הוא נראה מגוחך ומי שחושב שהסרט מאיים גם כיום, כנראה נשען על נוסטלגיה ונדמה שהזיכרונות עולים על המציאות. יחד עם זאת, חשוב לנתח את הסרט תוך התחשבות בזמן בו הוא נוצר.
עלות הצילום של אותה התקופה והעובדה שסרטים אז לא עברו את תחום 90 הדקות כמעט, גרמה לכך שהתסריטאים נאלצו לפשט את העלילה, לכן רוב הקטעים המעניינים בספר פשוט מתוארים על ידי דמות שמספרת את המקרה לשאר הדמויות. גורם נוסף איתו היו צריכים יוצרי הסרט להתמודד, היא העובדה שרק ערוץ קול אחד קיים, דבר שלא מאפשר למוסיקה להתנגן ברקע בזמן שהדמויות מדברות.

מבחינה קולנועית, הסרט לא היה פריצת דרך, גם לא בתקופתו; צילומי חצובה פשוטים ולא יותר, המעבר בין סצנות גס ובנוי בצורה לא אסטטית , המשחק יחסית טוב לאותה תקופה אבל לא מדהים, האפקטים פשוטים, ביניהם עטלף על חוט וצרעות הבוקעות מארונות קבורה זעירים. יחד עם זאת יש רגעים של חסד: בלה לוגאסי, אשר החזיר את שמו לראשי שחקני התקופה בזכות המשחק של דרקולה, מצליח ליצור דמות של אציל שהוא מפלצת, לעומת רעיון הערפד המקורי שהיה פשוט מפלצת חסרת תבונה. ישנו משחק משעשע של תזמון המרמז לקהל מה קורה, כאשר דוקטור ואן הלסינג מסתכל על נשיכות הערפד ושואל: "מי יכל לעשות זאת?" מודיע המשרתת: "הרוזן דרקולה, הגיע". על מנת לתת ללוגסי תחושה של יצור שלא מן העולם הזה, מאירים את עיניו בפנס בכל פעם שדרקולה מהפנט מישהו והטריק הפשוט הזה מוסיף חן לסרט. לחיוב יש לציין את התפאורה בסרט שהיא אחת מן הטובות לאותה תקופה וכוללת מיקומי צילום רבים מאוד.
חסרונו של הסרט נגרם גם בשל היותו סרט ישן החסר את האיכות ההופכת אותו לאלמותי, וגם בגלל עבודה קולנועית ממוצעת בלבד, שני גורמים אלו מקנים לסרט את איכותו הנמוכה. כיום הסרט מתאים במיוחד לחובבי הסוגה ולקולנוענים לעתיד המתעניינים במקור של סרטי הערפדים. את הסרט אפשר להשיג בגרסת DVD יחד עם שני סרטי ההמשך שלו.

דרקולה של בראם סטוקר
במאי: פרנסיס פורד קופולה
שחקנים: וינונה ריידר, קיאנו ריבס, גרי אולדמן.
1992

הסרט הינו אדפטציה טובה מאוד לספר המוצלח. בסרט מופיעים כמה שמות מוכרים כמו קיאנו ריבס (שלרבות ההפתעה מצליח לשחק כמו שצריך), וינונה ריידר, אנתוני הופקינס (הידוע בתור חניבעל לקטר משתיקת הכבשים) וגרי אולדמן בתפקיד הרוזן דרקולה. הסרט כתוב נפלא התסריט זורם ומעביר בצורה מאוד ייחודית את הרעיון של גוף ראשון בסרט בעזרת שילוב קטעי יומן של הדמויות כטכניקת מעבר בין סצנות בסרט. העריכה מיוחדת במינה ומשתמשת בלא מאט "התמוססויות" מיוחדות אשר מקנות לסרט אווירה מיוחדת ושונה.
הצילום יפיפה ונראה נהדר, הטכניקות המיוחדות של קופולה חוזרות פה שוב והעבודה הכללית מעניקה תחושה קולנועית אמיתית, החסרה כל כך בסרט המקורי. לטובה יש לציין את עבודתם של השחקים אשר מאפיינים את הדמויות ומפיחים בהם חיים, קל להבין מדוע נחשבים רבים מהצוות לשחקי אופי מוכשרים כאשר צופים בסרט הזה המשלב בין עדינות ויקטוריאנית טיפוסית לאפלה האדירה העוטפת את הסיפור ויוצרת טון קשה, גם ברגעיו ה"עולצים" של הסרט.
קופולה משתמש בטריקים קולנועיים שמוסיפים המון לאווירה, לדוגמא: כאשר דמות כותבת מכתב לדמות אחרת שומעים את הכותב מקריא את המכתב ורואים את המכתב הכתוב ולבסוף שומעים יללה קטנה ודמעה נופלת על המכתב. הסרט מלא בעשרות סוגי טריקיים קולנועיים מכל הסוגים ומכל המינים. אלו טכניקות אשר מאפשרות למדיום הקולועי לפרוח ולהוכיח את כוחו.

קופולה (בעקבות סטוקר) מציג את הערפד במלוא תפארתו ולא חושש לגעת באחד התחומים החשובים הנוגעים בנושא הערפדים וזו המיניות – החל ממתח מיני ההולך ונבנה בין הרוזן לסובבים אותו ועד לאקט מיני בוטה בין הרוזן באחת מדמויותיו המזוויעות יותר לבין אחת מקורבנותיו. במהלך הסיפור קופולה מסביר את תהליך היווצרות הנוספרטו (שמם של הערפדים במזרח אירופה מקום מגוריו של דרקולה), את מהות היצור ואת כוונותיו. הוא מציג את הערפדים מפן גופני, כטפילים שלא נותנים לגוף למות אבל לא שוכח את הפן הרוחני ומבחין בכך שגם נשמת המת לא תוכל לנוח עד שאותו יצור ימות.
קופולה מתרכז בשתי דמויות מובילות, האויבים הראשיים של העלילה.
הראשונה, דמותו של ד"ר ואן הלסניג המבוגר אשר כל חייו הבוגרים רדף אחר אותו יצור מתועב בשם דרקולה. הוא מראה חוזקה, המון ציניות וטיפה של חוסר אנושיות מסוימת שכנראה איבד במהלך עבודתו.


ולאומתו ישנו את דרקולה, המפלץ המרושע והמזוויעה, אשר בניגוד לואן הלסינג שמאבד מאנושיותו על מנת להתמודד עם האימה, הופך לאנושי יותר וחושף פחדים, געגועים שבריריות. דרקולה, למרות מתת האלמוות חושש מהזקנה. באופן מוזר אפשר להתחבר יותר לדרקולה מאשר להלסניג ולהרגיש את תחושותיו ואת מחשבותיו על מצבו.
בעקבות כל העבודה הנפלא בכל סעיף וסעיף, בזכות הבימוי והעריכה הנפלאים של קופולה, הסרט יוצא דופן בעולם הקולנוע. הוא מספק חוויה אשר יכולה לעבור רק דרך הקולנוע והיא עבודה יוצאת מן הכלל, מרגשת, סוחפת, מפתיעה. פשוט תענוג לצופה ולקולנוען המתחיל (ואף התקדם) הבא ללמוד מן יצירת מופת זו.הסרט מומלץ בחום לכל אוהבי קולנוע מכל סוג.

לסיכום בהחלט אפשר לאמור שהסרט של קופולה מנצח מכמה בחינות:
קולנועית הסרט עשוי יותר טוב, למרות האמצעים הדלים של הסרט משנת 1931 אפשר היה לעשות עבודה יותר טובה עם שבירת הסצנות, בימוי שחקנים טוב יותר, תזמון צילומים וכדומה. סרטים רבים מהתקופה ההיא הפכו לפנינים קולנועיים וחבל שדרקולה לא ביניהם.
המבט על דמותו של דרקולה רחב יותר, קופולה מוסיף סקירה היסטורית ומאפשר התפתחות דמות אמיתית. לוגסי יצר אומנם ערפד אצילי יותר ומפלצתי פחות אך אן ספק שגרי אולדמן הפך את האציל לאנושי ושבה את ליבם של הצופים. יתרה מכך, סרטו של קופולה אמין למרות הדברים הבלתי אפשריים המתקיימים בו והאמינות הזו, המצמררת לעיתים, שולחת את הצופה חרה לעולם עם תחושה שאולי, רק אולי, יש דברים שלא נראים על פני השטח.




לידיעה זו התפרסמו  7  תגובות
תגובות
1   עוד נקודה מעניינת אצל קופולה
9:54:00  12/02/2006 אסף רזון  assaf-tve@razon-family.com 
הוא מנסה ליצור איזשהו קשר בין המיתוס של דראקולה לבין המצאת הקולנוע, שקרו בערך באותו זמן.

ובכך לרמוז לתפקיד החשוב של הקולנוע ביצירת המיתוס של דמות זו, למרות שהורתה בספרות.

2   האמת
14:47:00  12/02/2006 ליעד הרמן   
שהמיתוס על ולאד הומצא הרבה לפני אבל כן הספר יצא בארך בזמן המצאת הקולנוע והקולנוע מוצג שם בצורה מעניינת

3   הכול טוב ויפה אבל
0:43:00  18/02/2006 TV_Eye  TVEye79@gmail.com 
הכול טוב ויפה אבל ההשואה האמיתית צריכה להיות בין נוספרטו של מורנו לסרטו של קופלה
בסירטו של מורנו שהיה הרבה יותר נאמן לספר מסרטו של בראוניג
והרבה יותר חדשני ומענין מכול הבחינות
שם צריכה להיות ההשוואה האמיתית

בין סרט דרקולה הראשון (זה שקראו לו אורליך ולא דרקולה זה סיפור אחר)
לבין הסרט שמתימר להיות הסרט הנאמן ביותר למקור

4   אולי
21:42:00  18/02/2006 ליעד הרמן   
לאלא שלא יודעים נוספארטו הינו סרט גרמני משנת 1929 אשר גם כן מספר על ערפדים.

לנוספארטו לא היו את הזכויות של דרקולה ולכן השוותי את דרקולה לדרקולה. אך ישנן הרבה דברים שנוספו בנוספארטו שלא היו בספר המקורי לדוגמא המיתוס שאומר שערפדים נשרפים באור יום יצא לראשונה בסרט נוספארטו.

אולי יום אחד העשה כתבה על נוספארטו, אולי יום אחד.

5   אני מאוד אוהב את הגרסה של קופולה
20:56:00  22/02/2006 ליאור   
אבל אי אפשר שלא להזכיר את העיבוד שהבמאי טרנס פישר עשה עבור אולפני האמר הבריטים ב-1959, Horror of dracula עם כריסטופר לי בתפקיד הרוזן ופיטר קושינג בתפקיד ואן הלסינג, סרט מעולה מלא באווירה גותית שפתח סדרה ארוכה של סרטי דרקולה בכיכוב השניים.

6   ישנן
21:34:00  23/02/2006 ליעד   
הרבה גרסאות מוצלחות ופחות מוצלחות לדרקולה. לא יכולתי להזכיר את כולן ולכן לקחתי שניים שנראו לי חשובות, האחת הגרסה הראשונה בעלת הזכויות לדרקולה, והשנייה הגרסה שמתיימרת להיות האמינה ביותר למקור (כשמה דרקולה של בראם סטוקר). אבל עקב התגובות פה כנראה שתכתב כתבת המשך שתשווה בין נוספארטו לדרקולה של פישר.

7   תיקון קל
13:46:00  10/10/2009 ערפד   
סטוקר ביסס (חשוב לומר - ככל הנראה) את הדמות של דרקולה, על הנסיך ולאד דרקולה צפש ולא על הנסיך ולאך דרקול. יש הבדל - ולאד דרקול היה שליט של ולאכיה, שנקרה "דרקול" (דרקון) משום שהצטרף למסדר אבירים בשם זה. ולד דרקולה צפש היה הבן שלו, שנקרא "בנו של דרקון" (=דרקולה: תוספת ה' בסוף המילה משמעותה בנו של ברומנית)
לגבי הכינוי צפש, הוא אמנם נכתב באותיות שאנחנו מתרגמים בדרך כלל לט או ת אבל נהגה כמו צ.
מי שראה את הסרט ואן הלסינג אולי שם לב שהנזיר שנכנס עם ואן הלסינג לטירת דרקולה נבהל כשהוא רואה שלדים משופדים.

אני מתבסס בעיקר על העבודה שמוצגת בכתובת הבאה:
http://www.notes.co.il/eshed/42423.asp
אבל אם מישהו יודע אחרת אולי הוא צודק. :)


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב