|
|
|
|
|
|
דרקולה של פרנסיס פורד קופולה נגד דרקולה עם בלה לוגאסי
ליעד הרמן
|
|
בשנת 1931 יצא לעולם הקולנוע האדפטציה הראשונה לספר "דרקולה" של בראם סטוקר. אדפטציה מודרנית יותר יצאה ב 1992, עליה היה אחראי הבמאי פרנסיס פורד קופולה. במאמר זה נשווה בין שני הסרטים וננסה להחליט, מי משתי הגרסאות היא המוצלחת ביותר?
|
דרקולה הוא ספר שנכתב על ידי בראם סטוקר בשנת 1897 ומספר על הרוזן דרקולה, אציל קרפטי שאנושיותו אבדה לו לפני שנים כאשר השתנה והפך לערפד. הספר מתאר את הרפתקאותיהם מסמרות השיער של קבוצת אנשים הנרדפים על ידי הרוזן – החל מהאיש שחשף אותו לעולם הגדול - ג'ונת'ן הארקר - ועד לצייד שמוביל את המלחמה כנגדו, ד"ר ואן הלסינג. מבנה הספר מעניין, שכן כל פרק כתוב כאילו הוא פרק מיומנה של אחת הדמויות וכך רוב הספר הוא בגוף ראשון המתאר את האירועים מזוויות שונות. בתקופה בה יצא, הספר היה הצלחה מסחררת אשר הציג לעולם ערפדים כפי שלא נראו קודם. את דמותו של הרוזן דרקולה ביסס סטוקר על דמותו האמיתית של ולאד "דרקול" טפש, שהיה ידוע בכינויו – המשפד. טפש נודע כאציל אכזר שעינה ורצח אלפים, כדי לנקות את עירו מעניים הריץ אותם לצוק ובתחתית התהום היו עומדים שיפודי ענק, אשר שיפדו את קורבנותיו. באותם שיפודים השתמש על מנת להעניש את הצבא התורכי – הוא הושיב את החיילים שלכד על ראש השיפוד ונתן למשקלם לגרור אותם מטה, במוות מלא ייסורים. ציורים מהתקופה מתארים את טפש סועד מול המחזה המזוויעה, חיוך על שפתיו. ישנה אגדה המספרת שאותו דרקולה היה שותה את דמם של קורבנותיו, כחלק מטקס שעל פי האמונה היה אמור להגביר את כוחו ולשמור על צעירותו. דרקולה כמו אביו לפניו, היה חבר במסדר הדרקון. אביו אשר היה איש חשוב במסדר נקרא בכינוי "דרקול" (דרקון) ולכן בנו נקרא דרקולה (בנו של הדרקון).
דרקולה במאי: טוד ברואנינג שחקנים: בלה לוגאסי, הלן צ'נדלר, אדוארד ואן סלואן, דיוויד מאנרס 1931
הסרט דרקולה הוא אחד מסרטי האימה הראשונים בעולם הקולנוע האמריקאי. הוא היה תחילתו של ז'אנר והיה בין הסרטים הבולטים בתקופתו. הסרט משנה טיפה את העלילה אך מצליח לשמר בצורה כזאת או אחרת את האווירה. לתקופתו הסרט היה מפחיד מעוד אך כיום הוא נראה מגוחך ומי שחושב שהסרט מאיים גם כיום, כנראה נשען על נוסטלגיה ונדמה שהזיכרונות עולים על המציאות. יחד עם זאת, חשוב לנתח את הסרט תוך התחשבות בזמן בו הוא נוצר. עלות הצילום של אותה התקופה והעובדה שסרטים אז לא עברו את תחום 90 הדקות כמעט, גרמה לכך שהתסריטאים נאלצו לפשט את העלילה, לכן רוב הקטעים המעניינים בספר פשוט מתוארים על ידי דמות שמספרת את המקרה לשאר הדמויות. גורם נוסף איתו היו צריכים יוצרי הסרט להתמודד, היא העובדה שרק ערוץ קול אחד קיים, דבר שלא מאפשר למוסיקה להתנגן ברקע בזמן שהדמויות מדברות.
מבחינה קולנועית, הסרט לא היה פריצת דרך, גם לא בתקופתו; צילומי חצובה פשוטים ולא יותר, המעבר בין סצנות גס ובנוי בצורה לא אסטטית , המשחק יחסית טוב לאותה תקופה אבל לא מדהים, האפקטים פשוטים, ביניהם עטלף על חוט וצרעות הבוקעות מארונות קבורה זעירים. יחד עם זאת יש רגעים של חסד: בלה לוגאסי, אשר החזיר את שמו לראשי שחקני התקופה בזכות המשחק של דרקולה, מצליח ליצור דמות של אציל שהוא מפלצת, לעומת רעיון הערפד המקורי שהיה פשוט מפלצת חסרת תבונה. ישנו משחק משעשע של תזמון המרמז לקהל מה קורה, כאשר דוקטור ואן הלסינג מסתכל על נשיכות הערפד ושואל: "מי יכל לעשות זאת?" מודיע המשרתת: "הרוזן דרקולה, הגיע". על מנת לתת ללוגסי תחושה של יצור שלא מן העולם הזה, מאירים את עיניו בפנס בכל פעם שדרקולה מהפנט מישהו והטריק הפשוט הזה מוסיף חן לסרט. לחיוב יש לציין את התפאורה בסרט שהיא אחת מן הטובות לאותה תקופה וכוללת מיקומי צילום רבים מאוד. חסרונו של הסרט נגרם גם בשל היותו סרט ישן החסר את האיכות ההופכת אותו לאלמותי, וגם בגלל עבודה קולנועית ממוצעת בלבד, שני גורמים אלו מקנים לסרט את איכותו הנמוכה. כיום הסרט מתאים במיוחד לחובבי הסוגה ולקולנוענים לעתיד המתעניינים במקור של סרטי הערפדים. את הסרט אפשר להשיג בגרסת DVD יחד עם שני סרטי ההמשך שלו.
דרקולה של בראם סטוקר במאי: פרנסיס פורד קופולה שחקנים: וינונה ריידר, קיאנו ריבס, גרי אולדמן. 1992
הסרט הינו אדפטציה טובה מאוד לספר המוצלח. בסרט מופיעים כמה שמות מוכרים כמו קיאנו ריבס (שלרבות ההפתעה מצליח לשחק כמו שצריך), וינונה ריידר, אנתוני הופקינס (הידוע בתור חניבעל לקטר משתיקת הכבשים) וגרי אולדמן בתפקיד הרוזן דרקולה. הסרט כתוב נפלא התסריט זורם ומעביר בצורה מאוד ייחודית את הרעיון של גוף ראשון בסרט בעזרת שילוב קטעי יומן של הדמויות כטכניקת מעבר בין סצנות בסרט. העריכה מיוחדת במינה ומשתמשת בלא מאט "התמוססויות" מיוחדות אשר מקנות לסרט אווירה מיוחדת ושונה. הצילום יפיפה ונראה נהדר, הטכניקות המיוחדות של קופולה חוזרות פה שוב והעבודה הכללית מעניקה תחושה קולנועית אמיתית, החסרה כל כך בסרט המקורי. לטובה יש לציין את עבודתם של השחקים אשר מאפיינים את הדמויות ומפיחים בהם חיים, קל להבין מדוע נחשבים רבים מהצוות לשחקי אופי מוכשרים כאשר צופים בסרט הזה המשלב בין עדינות ויקטוריאנית טיפוסית לאפלה האדירה העוטפת את הסיפור ויוצרת טון קשה, גם ברגעיו ה"עולצים" של הסרט. קופולה משתמש בטריקים קולנועיים שמוסיפים המון לאווירה, לדוגמא: כאשר דמות כותבת מכתב לדמות אחרת שומעים את הכותב מקריא את המכתב ורואים את המכתב הכתוב ולבסוף שומעים יללה קטנה ודמעה נופלת על המכתב. הסרט מלא בעשרות סוגי טריקיים קולנועיים מכל הסוגים ומכל המינים. אלו טכניקות אשר מאפשרות למדיום הקולועי לפרוח ולהוכיח את כוחו.
קופולה (בעקבות סטוקר) מציג את הערפד במלוא תפארתו ולא חושש לגעת באחד התחומים החשובים הנוגעים בנושא הערפדים וזו המיניות – החל ממתח מיני ההולך ונבנה בין הרוזן לסובבים אותו ועד לאקט מיני בוטה בין הרוזן באחת מדמויותיו המזוויעות יותר לבין אחת מקורבנותיו. במהלך הסיפור קופולה מסביר את תהליך היווצרות הנוספרטו (שמם של הערפדים במזרח אירופה מקום מגוריו של דרקולה), את מהות היצור ואת כוונותיו. הוא מציג את הערפדים מפן גופני, כטפילים שלא נותנים לגוף למות אבל לא שוכח את הפן הרוחני ומבחין בכך שגם נשמת המת לא תוכל לנוח עד שאותו יצור ימות. קופולה מתרכז בשתי דמויות מובילות, האויבים הראשיים של העלילה. הראשונה, דמותו של ד"ר ואן הלסניג המבוגר אשר כל חייו הבוגרים רדף אחר אותו יצור מתועב בשם דרקולה. הוא מראה חוזקה, המון ציניות וטיפה של חוסר אנושיות מסוימת שכנראה איבד במהלך עבודתו.
ולאומתו ישנו את דרקולה, המפלץ המרושע והמזוויעה, אשר בניגוד לואן הלסינג שמאבד מאנושיותו על מנת להתמודד עם האימה, הופך לאנושי יותר וחושף פחדים, געגועים שבריריות. דרקולה, למרות מתת האלמוות חושש מהזקנה. באופן מוזר אפשר להתחבר יותר לדרקולה מאשר להלסניג ולהרגיש את תחושותיו ואת מחשבותיו על מצבו. בעקבות כל העבודה הנפלא בכל סעיף וסעיף, בזכות הבימוי והעריכה הנפלאים של קופולה, הסרט יוצא דופן בעולם הקולנוע. הוא מספק חוויה אשר יכולה לעבור רק דרך הקולנוע והיא עבודה יוצאת מן הכלל, מרגשת, סוחפת, מפתיעה. פשוט תענוג לצופה ולקולנוען המתחיל (ואף התקדם) הבא ללמוד מן יצירת מופת זו.הסרט מומלץ בחום לכל אוהבי קולנוע מכל סוג.
לסיכום בהחלט אפשר לאמור שהסרט של קופולה מנצח מכמה בחינות: קולנועית הסרט עשוי יותר טוב, למרות האמצעים הדלים של הסרט משנת 1931 אפשר היה לעשות עבודה יותר טובה עם שבירת הסצנות, בימוי שחקנים טוב יותר, תזמון צילומים וכדומה. סרטים רבים מהתקופה ההיא הפכו לפנינים קולנועיים וחבל שדרקולה לא ביניהם. המבט על דמותו של דרקולה רחב יותר, קופולה מוסיף סקירה היסטורית ומאפשר התפתחות דמות אמיתית. לוגסי יצר אומנם ערפד אצילי יותר ומפלצתי פחות אך אן ספק שגרי אולדמן הפך את האציל לאנושי ושבה את ליבם של הצופים. יתרה מכך, סרטו של קופולה אמין למרות הדברים הבלתי אפשריים המתקיימים בו והאמינות הזו, המצמררת לעיתים, שולחת את הצופה חרה לעולם עם תחושה שאולי, רק אולי, יש דברים שלא נראים על פני השטח.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 7 תגובות
|
תגובות
|
1 עוד נקודה מעניינת אצל קופולה
|
|
9:54:00 12/02/2006
|
אסף רזון
|
assaf-tve@razon-family.com
|
הוא מנסה ליצור איזשהו קשר בין המיתוס של דראקולה לבין המצאת הקולנוע, שקרו בערך באותו זמן.
ובכך לרמוז לתפקיד החשוב של הקולנוע ביצירת המיתוס של דמות זו, למרות שהורתה בספרות.
|
|
2 האמת
|
|
14:47:00 12/02/2006
|
ליעד הרמן
|
|
שהמיתוס על ולאד הומצא הרבה לפני אבל כן הספר יצא בארך בזמן המצאת הקולנוע והקולנוע מוצג שם בצורה מעניינת
|
|
3 הכול טוב ויפה אבל
|
|
0:43:00 18/02/2006
|
TV_Eye
|
TVEye79@gmail.com
|
הכול טוב ויפה אבל ההשואה האמיתית צריכה להיות בין נוספרטו של מורנו לסרטו של קופלה בסירטו של מורנו שהיה הרבה יותר נאמן לספר מסרטו של בראוניג והרבה יותר חדשני ומענין מכול הבחינות שם צריכה להיות ההשוואה האמיתית
בין סרט דרקולה הראשון (זה שקראו לו אורליך ולא דרקולה זה סיפור אחר) לבין הסרט שמתימר להיות הסרט הנאמן ביותר למקור
|
|
4 אולי
|
|
21:42:00 18/02/2006
|
ליעד הרמן
|
|
לאלא שלא יודעים נוספארטו הינו סרט גרמני משנת 1929 אשר גם כן מספר על ערפדים.
לנוספארטו לא היו את הזכויות של דרקולה ולכן השוותי את דרקולה לדרקולה. אך ישנן הרבה דברים שנוספו בנוספארטו שלא היו בספר המקורי לדוגמא המיתוס שאומר שערפדים נשרפים באור יום יצא לראשונה בסרט נוספארטו.
אולי יום אחד העשה כתבה על נוספארטו, אולי יום אחד.
|
|
5 אני מאוד אוהב את הגרסה של קופולה
|
|
20:56:00 22/02/2006
|
ליאור
|
|
אבל אי אפשר שלא להזכיר את העיבוד שהבמאי טרנס פישר עשה עבור אולפני האמר הבריטים ב-1959, Horror of dracula עם כריסטופר לי בתפקיד הרוזן ופיטר קושינג בתפקיד ואן הלסינג, סרט מעולה מלא באווירה גותית שפתח סדרה ארוכה של סרטי דרקולה בכיכוב השניים.
|
|
6 ישנן
|
|
21:34:00 23/02/2006
|
ליעד
|
|
הרבה גרסאות מוצלחות ופחות מוצלחות לדרקולה. לא יכולתי להזכיר את כולן ולכן לקחתי שניים שנראו לי חשובות, האחת הגרסה הראשונה בעלת הזכויות לדרקולה, והשנייה הגרסה שמתיימרת להיות האמינה ביותר למקור (כשמה דרקולה של בראם סטוקר). אבל עקב התגובות פה כנראה שתכתב כתבת המשך שתשווה בין נוספארטו לדרקולה של פישר.
|
|
7 תיקון קל
|
|
13:46:00 10/10/2009
|
ערפד
|
|
סטוקר ביסס (חשוב לומר - ככל הנראה) את הדמות של דרקולה, על הנסיך ולאד דרקולה צפש ולא על הנסיך ולאך דרקול. יש הבדל - ולאד דרקול היה שליט של ולאכיה, שנקרה "דרקול" (דרקון) משום שהצטרף למסדר אבירים בשם זה. ולד דרקולה צפש היה הבן שלו, שנקרא "בנו של דרקון" (=דרקולה: תוספת ה' בסוף המילה משמעותה בנו של ברומנית) לגבי הכינוי צפש, הוא אמנם נכתב באותיות שאנחנו מתרגמים בדרך כלל לט או ת אבל נהגה כמו צ. מי שראה את הסרט ואן הלסינג אולי שם לב שהנזיר שנכנס עם ואן הלסינג לטירת דרקולה נבהל כשהוא רואה שלדים משופדים.
אני מתבסס בעיקר על העבודה שמוצגת בכתובת הבאה: http://www.notes.co.il/eshed/42423.asp אבל אם מישהו יודע אחרת אולי הוא צודק. :)
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|