צבא ומלחמה בראי סטארגייט - חלק א'
אסנת רוזנברג

לכל מי שעדיין לא שם לב, סטארגייט היא סדרה צבאית. יש שיקראו שורה זו, יגידו "ברור" ויגיעו למסקנה שמאמר זה לא הולך לחדש להם דבר (רגע, לא לברוח, זה משתפר!), ויש אנשים שיעצרו ויחשבו על זה כמה שניות. עצירה זו נובעת מהעובדה שבעוד שאכן מדובר בפרוייקט של הצבא ובחיילים לכל דבר שיוצאים למלחמה באויבים שמסכנים את כדור הארץ, נראה כי קל מאוד לשכוח זאת.
לכאורה, הצבא אמור לתפוס מקום מרכזי ביותר בסטארגייט. יש שיקומו ויגידו שזה אכן כך – הרי 95% מהאנשים שאנחנו רואים על המרקע בכל פרק הם אנשי צבא, החיים שאנחנו רואים הם חיי הצבא והנהלים שאנו רואים בסדרה הם של הצבא (השיער האומלל של סם קרטר ויחסיה עם ג'ק אוניל הם דוגמאות מושלמות לכך). אבל אחרי הכל, כאשר חושבים על סטארגייט, הדברים הראשונים אשר עולים לראש (מלבד כמובן ג'ק אוניל ושער הסטארגייט עצמו) הם מחקר, תרבויות חדשות וחייזרים אפורים וחמודים עם טכנולוגיות שיגור מגניבות. אז כן, נראה כי בעוד שהצבא הוא ללא ספק השלד עליו סטארגייט בנויה, הוא אינו המרכז של הסדרה. נשמע מבלבל? לא רק לכם. אבל אל תדאגו, המאמר שלפניכם בא להבהיר בדיוק כיצד דבר שכזה אפשרי.


אתה בצבא חבוב – תתמודד עם זה

עוד הרבה לפני שהייתה סדרת טלוויזיה מצליחה בכיכובו של מקגיוור הכל יכול, היה סרט קולנוע מצליח למדי אשר בו הונחו היסודות הראשונים של יקום סטארגייט. ובעוד שכולנו מאוהבים עד למעל לראש בקולונל אוניל של סדרת הטלוויזיה – סרט הקולנוע הציג לנו קולונל אחר לחלוטין...

אם יש דבר אחד אשר בלט בסרט הקולנוע יותר מכל (טוב, אולי לא יותר מכל, כי הרי איך אפשר להתחרות בבגדים המפוארים של רע), זוהי הגישה הצבאית אשר ליוותה את הסרט. בתחילה עוד לא היה ברור כל כך היכן הדברים עומדים – ד"ר ג'קסון הגיע לאיזה הר שמור היטב ע"י הצבא ומדענים במקום נתנו לו לפענח איזה כתב עתיק. הכל היה חסוי ומוסתר היטב, אפילו מהד"ר עצמו אשר בתחילה לא זכה לדעת את כל האמת על הדבר אשר אותו הוא הובא לתרגם. הצופה התמים יכול היה לחשוב כי מדובר בסודיות הגיונית, כי הרי ג'קסון הובא למקום מבחוץ, והמדענים אשר חקרו את הסוד הגדול הזה במשך כל כך הרבה זמן לא ידעו האם ניתן לסמוך עליו או לא. אולם מהר מאוד התברר שהסודיות הזו נכפתה ע"י הצבא, הגורם אשר באמת ניהל את העניינים במקום. מהרגע שבו קולונל אוניל נכנס למתחם פרוייקט הסטארגייט, היה לנו ברור כי זהו, נגמרו המשחקים – לד"ר ג'קסון לא נותרה ברירה אלא להבין שהוא נמצא במסגרת צבאית, ולהתמודד עם זה.

בניגוד לסדרת הטלוויזיה, בה ניתן לטעון כי ג'ק אוניל הוא הדמות המרכזית ושאר חברי הצוות, וביניהם דניאל ג'קסון, הם דמויות המשנה (עובדה אשר ללא ספק הוכתבה עקב העובדה כי ריצ'ארד דין אנדרסון נבחר לגלם את קולונל אוניל ולעומתו שאר השחקנים נראו אלמונים לחלוטין), בסרט הקולנוע קולונל אוניל ודניאל ג'קסון היו דמויות שוות לכל דבר – שניהם גולמו ע"י שחקנים "נחשבים", לשניהם היה זמן מסך שווה בכמותו, ושניהם הובילו את העלילה. עובדה זו חשובה לציון משום שלאורכו של הסרט שתי הדמויות סימלו למעשה את שני הניגודים שבו – המדען מול איש הצבא. כידוע, ועוד נגיע לכך בהמשך, סדרת הטלוויזיה מציגה לנו תמונה יחסית שווה של שני התפקידים, הגבולות די מטשטשים בה. אולם בסרט הקולנוע זה לא היה כך – הצופה בסרט הקולנוע ידע בדיוק עם מי יש לו עסק. בעוד שדניאל ג'קסון, אשר סימל את המדע החוקר, היה טיפוס מרחף שפעל בראש ובראשונה ע"פ ליבו והובל ע"י סקרנותו, קולונל אוניל, איש הצבא, היה בחור קשוח אשר הדבר היחיד שהוא היה מסוגל לראות היו סכנות שעלולות לארוב בסביבה, וטקטיקות מלחמה באויבים פוטנציאלים. דוגמה מושלמת לכך התרחשה בסרט כאשר, לאחר הגעת ג'ק אוניל וצוותו לעיר האבידונים, בני העיר סגרו את השער הגדול שבעיר. התנהגות פתאומית זו, בצירוף העובדה כי הוא לא הצליח להשיג את אנשיו שנשארו מאחור בקשר, גרמו לפיוזים של ג'ק אוניל לקפוץ והוא היה בטוח שהמקומיים מנסים לכלוא אותו ואת אנשיו - מיד נלקחו בני ערובה מקרב האבידונים וג'ק ירה בנשקו על הקרקע על מנת להרחיק ממנו את האנשים. אולם מהר מאוד התברר כי כל אשר התרחש היה שסופת חול ענקית עמדה להגיע למקום, ואנשי אבידוס סגרו את השער המרכזי על מנת להגן על העיר. ומי היה זה שניסה להרגיע את הרוחות ולמנוע טבח במקום, להקשיב לאנשי המקום ולנסות להבין מה בדיוק קרה... דניאל ג'קסון כמובן.

אולם אין לשים את כל אשמת הסטיגמטיות בקולונל אוניל המסכן, הגישה האבסולוטית של הצבא סומלה בסרט גם ע"י הממסד עצמו. כזכור, זמן יחסית קצר לאחר שהחבר'ה עברו דרך הסטארגייט, גילינו שהצבא שלח עם קולונל אוניל פצצה גרעינית. כאשר ד"ר ג'קסון התעמת עם אוניל על הנושא, הקולונל פשוט הודה שהצבא נתן לו את הפצצה ואמר לו להעריך האם קיים איום כלשהו בצידו השני של הסטארגייט, ובאם כן – להפעיל את הפצצה ולהרוס את השער. אז זהו הצבא, עוד לפני שהם ידעו מה יש בצד השני, הם כבר הניחו כי עלול להיות סיכון לכדור הארץ, ועוד סיכון ברמה כזו שתצדיק שימוש בפצצה גרעינית. תחשבו על זה לרגע - אם היו מבקשים מד"ר ג'קסון לשער את ההשערות הפרועות ביותר שלו על מה שהוא עומד למצוא בצידו השני של השער, הוא בטח היה שוקע בשעות של דיבור על תרבויות אחרות וממצאים ארכיאולוגיים. קולונל אוניל? הוא בטח היה מתחיל לתת רשימה ארוכה של אויבים וסיכונים אפשריים לכדור הארץ. האמת, כשחושבים על זה, מהבחינה הזאת סביר להניח שהשניים לא השתנו בהרבה במעבר מסרט הקולנוע לסדרה.

יש שבשלב זה ירימו קול צעקה ויעמדו לצידו של ג'ק אוניל בטענה שמסכת הג'אפה שהם מצאו מעוכה מתחת לשער (סצינות המופיעות בגרסת הבמאי בלבד) הייתה זו שהפחידה אותם כל כך. אבל כשמסתכלים על זה בצורה הגיונית ומיושבת – מה בדיוק בשרידים שהם מצאו גרם להם לחשוד שמדובר בגורם עוין? באותה מידה יכול היה להיות שמדובר באיזה מלך מקומי ושזהו הכתר שהוא לובש לראשו. פרוע? ייתכן, אבל עדיין, לא הייתה להם שום סיבה מיוחדת לחשוד שמדובר באיום אשר יצדיק פצצה גרעינית.

אולם, מאחר וזהו בכל זאת סרט אמריקאי, קולונל אוניל הבין במהלך הסרט כי המציאות היא לא רק שחור ולבן וכי חפים מפשע עומדים להיפגע מהפצצה. אז הקולונל הנחמד ארגן מרד עם תושבי המקום והביס את רע בדרך הישנה והטובה. אולם האם אלו הם באמת פני הדברים? בעוד שברור שג'ק אוניל עבר תהליך כלשהו באבידוס, במהלכו הוא למד לבטוח באנשים אחרים ולהיעזר בהם, נקודה אחת עומדת בסימן שאלה – האם הוא באמת לא היה משתמש בפצצה אילו היה זה באפשרותו? כזכור, ג'ק לא ממש היסס להגיע לפצצה ולהפעילה ברגע שהוא זיהה סיכון כלשהו, מבלי להתחשב בחפים מפשע אשר נכחו במקום וסביר להניח כי עלולים להיפגע מכך. הוא התכוון להשתמש בפצצה, אולם רע הקדימו ולקח אותה. כך שלמעשה האפשרות לא הייתה נתונה יותר בידיו של ג'ק, גם אם רצה בכך, הוא לא יכול היה להשתמש בפצצה. על כן צריכה להישאל השאלה – אם לקראת סוף הסרט הפצצה הייתה חוזרת לידיו והייתה ניצבת בפניו האפשרות להשתמש בה כנגד רע בעודו על אבידוס (כי הרי כאשר ג'ק השתמש בה לבסוף הוא ידע שהפיצוץ יתרחש בחלל ולא יפגע במקומיים), האם הוא עדיין היה עושה זאת למרות הסיכוי לפגיעה בחפים בפשע?

הסצנה האחרונה של הסרט היא הסצנה בה דניאל נפרד מג'ק, לפני שזה חוזר לכדור הארץ דרך השער. כאשר הם נפרדים דניאל שואל את ג'ק אם הוא יהיה בסדר, וזה עונה לו שכן, הוא יהיה בסדר. למעשה כאן מסתיים סרט הקולנוע, כל מה שקורה מרגע זה והלך שייך לסדרה עצמה, ולא לסרט. זוהי נקודה חשובה מאוד לציין בהתחשב במה שאנו למדים על מעשיו של ג'ק אוניל לאחר חזרתו דרך השער.

בעוד שאנו לא רואים זאת מפורשות בסדרת הטלוויזיה, משיחותיהם של קולונל אוניל וגנרל המונד בפרק הראשון, אנו למדים כי כאשר ג'ק אוניל חזר דרך השער, הוא סיפר לממונים עליו כי הוא הפעיל את הפצצה וכי האויב חוסל. קולונל ג'ק אוניל, החייל האולטימטיבי, שיקר לממונים עליו על מנת להגן על אנשי אבידוס. הבעייתיות עם פעולה זאת היא שהיא נעשתה בסדרת הטלוויזיה, שם כבר מדובר על ג'ק אוניל שונה. האם ג'ק אוניל של סרט הקולנוע באמת היה חוזר לכדור הארץ ומשקר לממונים עליו? מסית את חבריו לצוות לשקר לממונים עליהם? משום מה נראה כי קשה להאמין בכך. עד כמה שהיינו רוצים להאמין כי ג'ק אוניל למד דבר או שניים על אנושיות במהלך שהותו הראשונה באבידוס, קשה להאמין כי איש הצבא המיומן ילך כל כך רחוק. לכן, אנו נאלצים לזקוף התנהגות זו למעבר שבין סרט הקולנוע לסדרת הטלוויזיה, והשינוי הכללי אשר חל בג'ק אוניל במסגרת מעבר זה.


למי אתה קורא פרוייקט צבאי?

אז כאמור, סרט הקולנוע היה צבאי לכל דבר, גם מבחינת הדמויות וגם מבחינת המנטאליות הצבאית שהוצגה בו. אולם עם המעבר לסדרת הטלוויזיה, נראה כי משהו השתנה.

הפרק הראשון של הסדרה היה בעל אופי צבאי – קולונל ג'ק אוניל נקרא לחזור לתפקיד, גנרל המונד מתעמת איתו לגבי אופן פעולתו לאחר שחזר מאבידוס, כל הקצינים יושבים במדי הא' שלהם סביב שולחן ארוך ומפואר ומתכננים כיצד לפעול נגד האיום החדש, אנשי הצבא הולכים אחרי האויב החדש ונופלים בשבי, כמעט מוצאים להורג אבל ניצלים לבסוף. הפרק השני היווה סוג של מעבר בין הפן הצבאי לבין מה שציפה לנו הלאה – הפרק כולו התרחש בפיקוד הסטארגייט עצמו וסבב סביב הסיפור האנושי של השתלטות הגאולד על קוולסקי ושל הצטרפות טיאלק לצוות באופן רשמי. מצד אחד לא היה דגש צבאי כלשהו על אשר התרחש, אם כבר אז היה דגש פוליטי – מצד אחד הבירוקרטים שרוצים לקחת את טיאלק ולחקור אותו, ומאידך אנשי הצבא אשר מתנגדים לכך כי הם יודעים להעריך את מעשיו של טיאלק וההקרבה שלו. אולם בפרק זה עדיין לא זכינו לראות את המוטיב אשר יתפוס מעתה ואילך את מרכז הסדרה. הפרק השלישי של הסדרה כבר חשף בפנינו את הצד החדש של יקום סטארגייט – החקר התרבותי של תרבויות חדשות (חלקן אקזוטיות יותר וחלקן פחות) בעולמות אחרים. מרגע זה ואילך, פן זה יהיה המוביל בסדרה.

יש שיקומו בשלב זה ויגידו שאין זה נכון – בעוד שהחבר'ה עוברים דרך השער ופוגשים תרבויות אחרות, המטרה שלהם הוצגה מפורשות - חיפוש טכנולוגיות חדשות להגנה על כדור הארץ מפני האויבים החדשים, הגאולד. לכן לא ניתן לטעון כי המחקר התרבותי הוא המרכז של סטארגייט, הוא איננו הדבר אשר מוביל אותם במעבר דרך השער לעולמות חדשים. מעבר לזה, עדיין מדובר בפרוייקט צבאי לכל דבר אשר האנשים שפעילים בו הם אנשי צבא, ולא ממש ניתן להתעלם מהנשקים שהם סוחבים איתם. כל זה נכון, אולם המתבונן בעובדות אלו מחמיץ את התמונה הרחבה יותר – נכון, מדובר בפרוייקט צבאי אשר מטרתו הרשמית היא חיפוש אחר טכנולוגיות זרות, אולם אירועים רבים שבו והוכיחו שהמעבר בסטארגייט הפך מזמן למשהו הרבה מעבר לכך. בעוד שבתחילה המחקר התרבותי הוצג בעיקר דרך עיניו של דניאל ג'קסון, אשר לא משנה לאן הוא הגיע הוא תמיד מצא במקום משהו מרתק לחקור, עם השנים, החשיפה המועטה שהייתה לנו לפעולת הצוותים האחרים הראתה כי הם נוטים לפנות לכיוון מחקר הסביבה הרחבה יותר. שוב, יש שיטענו שזה אך מתבקש מבחינה הגיונית, כאשר מגיעים למקום חדש צריך לבדוק אותו לעומק על מנת להבין מה באמת ניתן להשיג ממנו מבחינה של הגנה. לפעמים הטכנולוגיה לא בהכרח גלויה לעין, ובמרבית המקרים צריך לבסס יחסי אמון עם תושבי המקום לפני שמצפים מהם לחלוק את הטכנולוגיה שלהם עם זרים. אולם שוב, אם נחזור להשוואה לסרט הקולנוע, אשר היווה את ההצגה הראשונה של יקום סטארגייט – האם אתם רואים את הצבא של הסרט פונה לאנשים בדרך דיפלומטית? מקים פרוייקט שישלח ארכיאולוגיים דרך השער על מנת לערוך חפירות ארכיאולוגיות בכוכבים זרים? אל תשכחו שמדובר כאן בצבא ששלח כבר עם המשלחת הראשונה פצצה גרעינית, עם כוונה מלאה להשתמש בה. האם הם באמת היו לוקחים את הסיכון של מחקר עולמות חדשים, פגישה עם אויבים חדשים?

אל נא תטעו, אנו לא טוענים כי סטארגייט הפכה לסדרה של מחקר תרבותי בלבד. אילו היה זה כך, דניאל ג'קסון ודומיו היו המרכז של העלילה, הדמויות המרכזיות, כאשר אנשי הצבא נמצאים שם רק על מנת ללוותם ולוודא שהכל הולך כשורה. כידוע לנו היטב, המציאות אינה כך. אולם המציאות היא גם לא לכיוון השני – כולנו חזינו בשינוי המדהים שעבר על דניאל ג'קסון לאורך השנים כאשר ממדען מפוזר אשר תמיד מסתבך בצרות בגלל ראיית העולם הערכית שלו, הוא הפך לשווה בין שווים – כיום הוא מחזיק בנשק ויורה בו באותה מיומנות כמו ג'ק וסם (טוב, כמעט). במקביל, ג'ק אוניל אינו עוד אותו איש צבא קשוח וצר אופקים אשר הוא היה בתחילת הסדרה. כיום ג'ק אוניל הוא דיפלומט, לטוב ולרע (ולרוב בעל כורחו), כאשר הקידום אותו קיבל לדרגת גנרל ותפקיד מנהל הבסיס החצינו אפילו יותר צד זה בדמותו.
בכך, ג'ק ודניאל מציגים בפנינו את התפיסה של שילוב הצבא בסטארגייט – מצד אחד, הצבא בהחלט נוכח שם ותופס מקום מרכזי, מהעובדה הפשוטה שמדובר בפרוייקט צבאי ושהדמויות המרכזיות הם אנשי הצבא. אולם, מהצד השני, אנו רואים כיצד הצבא עבר, די מהר, סוג של הטמעה עם הפן השני של סטארגייט – המחקר התרבותי. לא מדובר פה רק במלחמה באויב ובאנשי צבא אשר מגיעים לעולמות חדשים מצוידים במיטב הנשק האנושי - מדובר בחבורה של אנשים אשר מגיעה לכוכבים אחרים ומתמודדת עם התרבויות השונות אשר הם פוגשים במקומות אלו.


עזבו אתכם מחפירות ארכיאולוגיות, אנחנו במלחמת קיום כאן

כל הקוראים אשר בשלב זה מרימים גבה יכולים להוריד אותה - לא, אנחנו לא מנסים להתכחש למציאות, ברור לנו שקיימת מלחמת קיום בסטארגייט. כבר בפרק הראשון של סטארגייט SG1 המציאות עוצבה באופן ברור – המלחמה בגאולד היא המובילה את הפרוייקט, היא זאת אשר מצדיקה את הכסף הרב אשר מושקע בתוכנית הסודית. אבל כאמור, לאורך השנים נראה כי המלחמה תפסה קצת מקום שולי. בניגוד למלחמת הצללים ב'בבילון 5' או מלחמת הדומיניון ב'חלל עמוק 9', אשר עונות שלמות סבבו סביב מלחמות אלו ותיארו כל שלב במלחמה ואת כל המשתמע מכך, המלחמה בסטארגייט תמיד התקיימה, אולם נראה כי היא לא מרכז העלילה, אלא יותר גורם שמקדם את העלילות הרחבות יותר של הסדרה, אותן עלילות אשר תפסו מקום מרכזי לאורך השנים.
הדבר בולט בעיקר כאשר מסתכלים על העונות של סטארגייט במבט כולל – המאבק באפופיס התאפיין בעיקר במעורבות הנפשית של דניאל וג'ק עקב חטיפת שארי וסקארה; המאבק באנוביס עניין אותנו בעיקר עקב המעורבות של הקדמונים בעניין, החיפוש הבלתי פוסק של אנוביס אחרי טכנולוגיה של הקדמונים, והסקרנות שהעניין עורר בקרב אנשי פרוייקט הסטארגייט; העלייה של בעל לעמדת כוח ביקום סטארגייט סומנה ברגע המכריע בו הגאולד תפס את ג'ק והתעלל בו קשות – מרגע זה ואילך בעל היה "הגאולד שעינה את ג'ק". נכון, לאורך העונות האחרונות הוא בהחלט הוכיח את עצמו כאויב ראוי להערכה, אולם כבר זמן רב שהוא לא מהווה איום אמיתי, והעובדה שחברי צוות SG1 מעולם לא יצאו במלחמה של אחד על אחד נגדו מוכיחה זאת (בדרך כלל בעל היה שם כצד שלישי שקישר בין הפיקוד לגאולדים אחרים, יו ואנוביס בעיקר), שלא לדבר על הפעמים בהן הם עבדו לצדו של בעל על מנת להשיג מטרה משותפת.

אבל עדיין, באם נרצה או לא, המלחמה נמצאת ביקום סטארגייט, מלחמה על קיומו של כדור הארץ. אז מהי בעצם מלחמה ביקום זה? מהם החוקים שלה?

חוק ראשון – אצלנו לא תראו דם, רק יזע ודמעות.
בואו נהיה ריאליסטים, אנחנו מדברים כאן על מלחמה עם גזע אחר, מלחמה נגד כוחות שאולי לא עולים עלינו מבחינת הנשקים שלהם, אבל אין ספק שנשק המטה מסוגל לעשות את הנזק המספיק במלחמה של אחד על אחד. שלא לדבר על חיילי העל של אנוביס שבשלב מסוים השתמשו בחיילי הSGC המסכנים כברווזים במטווח. אבל עדיין, נראה כי המלחמה בסטארגייט היא מלחמה נקייה. אנחנו כמעט ולא רואים פצועים קשה בסטארגייט, לא רואים חיילים נפגעים ומתים. גם במקרים בהם אנו כן רואים חיילים נפגעים קשה או נהרגים (מצטערים, אבל לשבור רגל במשימה ולחזור צולע דרך השער לא נחשב לפגיעה קשה מספיק) זה קורה רק בגלל שזה מקדם עלילה חשובה ומרכזית יותר אשר מתרחשת בפרק – בפרק Heroes הפגיעה הקשה של החייל בשדה הקרב נמצאת שם רק על מנת להצדיק את היציאה לשטח של ד"ר פרייז'ר והמוות שלה כתוצאה מכך; בפרק A Matter of Time מייג'ור בויד ואנשי צוותו המסכנים מקפחים את חייהם רק על מנת לקדם את עלילת החור השחור אשר מאיים לבלוע את כדור הארץ דרך השער הפתוח; ואליוט הצעיר מסיים את חייו בפרק Last Stand על מנת לאפשר לטוקר'ה לנטאש להציל את המצב ולסיים את האיום על הטוקר'ה, ועל צוות SG1 כמובן, ששרדו את המתקפה על בסיס הטוקר'ה המרכזי.

אז בסדר, אל תראו לנו פצועים והרוגים, אבל מה עם דיווחים על צוותים שנהרגו, או מניין הרוגים? גם את זה אנחנו לא זוכים לראות. זה די אבסורדי כשחושבים על זה, פרוייקט הסטארגייט רץ במתכונת הנוכחית שלו כבר 8 שנים, עשרות צוותים נשלחו דרך הסטארגייט לאורך השנים, ועשרות קרבות נלחמו כנגד האויב אשר הם פגשו בצד השני. אף אחד לא עושה את המתמטיקה ומגלה לנו כמה אנשים מתו במהלך השנים הללו?
די ברור למה הם לא עושים את זה, הרי למה לדכא את הצופים. והאמת היא שלא בטוח שאנחנו רוצים בכלל לדעת את זה. הנקודה היא שבחירה שכזו מרחיקה את עניין המלחמה מהצופים של סטארגייט. כיצד הם אמורים להאמין שהמלחמה בגאולד היא מלחמה אמיתית אשר אנשי פיקוד הסטארגייט מסכנים במהלכה את חייהם, כאשר הדיווחים היחידים ששומעים במהלך 8 עונות הם של (אולי) 5 הרוגים.

על מנת להיות כנים לחלוטין, נודה כי המצב קצת השתנה במעבר לאטלנטיס - שם סובלים המדענים המסכנים מ"תסמונת החולצה האדומה" הידועה בקרב החיילים הזוטרים של "מסע בין כוכבים" לדורותיה, רק שהפעם מדובר בחולצה כחולה (לכל מי שלא מכיר, תסמונת זו אחראית לכך שכל איש צוות זוטר אשר לובש חולצה אדומה ומופיע בפרק, לא יחיה בסופו של אותו פרק). אז אם ראינו כי באטלנטיס אין להם בעיה להשתמש באנשים שלהם כמאכל לריית' וכשפני ניסוי בניסויים שיוצאים מכלל שליטה, למה ב- SG1 הם עדיין שומרים על טוהר שכזה?

חוק שני –קרבות מפוארים? מצטערים, אין לנו מספיק כסף. אנחנו הולכים בקטן.
אם תשאלו כל חובב מדע בדיוני מהם חמשת הדברים אשר הוא הכי אוהב בסדרת הטלוויזיה שלו, אין ספק שהוא ימנה בין אותם הדברים את הקרבות המפוארים אשר רואים בסדרות. ספינות חלל, בכמויות אדירות, משני צידי המתרס עומדות אלו מול אלה עד שמישהו נותן את הסימן והבלגאן מתחיל. בסטארגייט, הקרב המפואר הראשון שראינו היה הקרב על אנטרקטיקה – בסוף העונה השביעית (!). אז נכון, יש שיטענו שקרבות שכאלה לא ממש אפשריים ביקום סטארגייט, כי הרי מדובר בימינו אלו, ולא בעתיד שבו לכל הצדדים יש ספינות קרב מפוארות להלחם בהן בחלל. אין בעיה, אנחנו מוכנים לקבל הסבר זה, במיוחד מאחר וזה מחזק את הנקודה שלנו.

בסטארגייט המלחמה מתרחשת בעיקר בקטן – צוות של 4 אנשים (SG1 כמובן) מסתננים לספינת האויב, מחבלים בה, ומצילים את המצב. בזה בערך מסתכמת המלחמה בכל הקשור לסטארגייט. במשך כל השנים שבהם בני כדור הארץ לחמו בגאולד, תמיד הספיק צוות קטן של 4 אנשים להציל את המצב ע"י תחבולות אלו ואחרות. יש שיטענו שזה אומר שצוות SG1 ממש טובים, יש שיטענו שזה אומר שהגאולד די לא חכמים – אנחנו ניקח את שתי האפשרויות. בכל מקרה, תהיה הסיבה אשר תהיה, זה תמיד הספיק. דוגמה נוספת היא של הטוקר'ה – כוח ההתנגדות הכי גדול של הגאולד, שנלחם נגדו במשך מאות שנים, ותמיד עשה את זה בקטן. סוכנים שמסתננים לשורות האויב תחת מסווה, פגיעה בגאולד זה או אחר – אלו היו הטקטיקות של הטוקר'ה לאורך השנים. הם אפילו התלוננו על כך שמאז שאנשי כדור הארץ נכנסו למשחק יותר טוקר'ה נהרגו מאשר במשך כל שנות הלחימה שלהם נגד הגאולד. אז גם כאן, יש לנו דוגמה למלחמה שנעשית ברמה של האחד על אחד. ונראה כי זאת היא הטקטיקה שעובדת הכי טוב.

מעניין לציין שדווקא באטלנטיס הקרב הגדול הגיע כבר בסוף העונה הראשונה, בקרב על אטלנטיס כנגד הריית'. ככל הנראה היוצרים למדו דבר או שניים אחרי שנים בSG1-... או שהם פשוט קיבלו יותר כסף לאפקטים.

חוק שלישי – האויב שלנו מאוד מאוד חכם... או שלא.
תראו, אין מה להתווכח, האויבים ביקום סטארגייט התפתחו רבות לאורך השנים. מאפופיס שרץ לו בטייץ זהוב צמוד ברחבי היער הגשום (The Nox בעונה הראשונה של SG1), הגענו לבעל ואנוביס, גאולדים מתוחכמים אשר תמיד יצליחו לשלוף מתחת לשרוול משהו שחברי צוות SG1 לא חשבו עליו. בשנים האחרונות, כאשר נראה כי הגאולד מאבדים מכוחם וכבר לא מהווים אויב משכנע, התחילו לצוץ אויבים חדשים בדמות המשכפלים והריית' מאטלנטיס (שהם בכלל רמה אחרת של אויבים). שלא לדבר על האויבים החדשים שצצים להם בעונה התשיעית (עליהם באמת לא נדבר מפאת ספוילרים). אבל עדיין, לא משנה עד כמה צוות SG1 או הצוות של שאפרד באטלנטיס טובים, האם אנחנו באמת אמורים להאמין שהם טובים עד כדי כך ש- 4 אנשים הם כל מה שצריך על מנת להגן על כדור הארץ משעבוד והרס מוחלט? נו באמת. ההצדקה היחידה לכך שכדור הארץ לא שועבד מזמן, או שאטלנטיס עדיין לא הפכה למזנון פתוח לריית', היא שמה לעשות, אולי האויב שלנו לא עד כדי כך מתוחכם. אולי במקרה של הריית' זה קצת מסוכן להגיד דבר שכזה, אבל בכל הקשור לגאולד, די ברור שזהו המצב.

תחשבו על זה לרגע, כמה גאולד זכינו להכיר לאורך השנים? בסביבות העשרה? וכמה מהם באמת היוו איום ממשי על כדור הארץ? אחד? וגם האחד הזה הצליח לעשות את זה רק בזכות העובדה שהוא היה חצי קדמון ולכן היה לו ידע שלשאר הגאולדים לא היה. אז מה אנחנו בדיוק אמורים להסיק מכך?

לאורך השנים די התברר כי הגאולד הם לא האויב האכזרי והמאיים אשר היוצרים רצו לגרום לנו להאמין כאשר סטארגייט החלה את דרכה. גם אם נסתכל מעבר להתפתחות ההגיונית של הסדרה (כי הרי לא ניתן באמת להתייחס ברצינות לאפופיס, אשר המחשבה על כך שבעונה הראשונה הוא היה אמור להיות האויב הכי גדול שלנו... בואו נודה שזה די מגוחך. אבל שוב, מדובר בעונה הראשונה), הגאולד אומנם התפתחו לאורך השנים, אולם לא לגורם המאיים אשר הם היו אמורים להיות. האויב הגדול ביותר של כדור הארץ איבד מכוחו לאורך השנים, במקום גאולדים אכזריים למדנו להכיר גאולדים מתוחכמים.

אז הביאו לנו את המשכפלים כאויב הגדול של כדור הארץ, ועכשיו עם האויב של העונה התשיעית כל מה שקדם לכך בכלל נראה כמו משחק ילדים. חוקי המשחק משתנים, האויב הולך ונהיה מתוחכם יותר, אבל עדיין, אין להתעלם מ"כישלון" הגאולד כאויב המרכזי של יקום סטארגייט. יש שיגידו עייפות החומר, יש שיגידו שהכותבים פשוט לא ידעו לקדם נכונה את העלילה. כך או כך, עד לאמצע העונה השמינית, כאשר המשכפלים התחילו להשתלט על היקום, לא היה אויב אמיתי בסטארגייט SG1.

(הכתבה הופיעה לראשונה באתר סטארגייט ישראל)




לידיעה זו התפרסמו  11  תגובות
תגובות
1   עם כל הכבוד ויש כבוד מרוב אי דיוקים לא יודע מאיפה להתחיל
11:06:00  22/01/2006 עירן   
אז נתחיל מהקטן ביותר ..לא "בעל" אלא באאל.

דבר שני בסרט המקורי ג'ק אכן לא שיקר..הוא הפעיל את הפצצה והיא חיסלה את הגואולד של הסרט ככה שאיני מבין במה בדיוק הלך פה נגד הזרם ...

לפני שאמשיך לדבר השני כן אומר שמה לעשות כמו כל סדרת מדע בדיוני תקציב זה עסק חשוב ופעולה במסגרתו בעייתי..אך עם כל זאת לדעתי סטארגייט כיכבה בכבוד רב אף על פי כן ..חוץ מדבר אחד שתמיד מעצבן אני מניח..איך תמיד יש את אותם 3 סוגי עצים בכל היקום?!!! וואחאד זן..

טוב לדבר השני - לא ממש מתים בסטארגייט - זכרונך לקוי ידידי
כל כך הרבה פרקים צוותים שלמים פשוט נמחקו כאשר הלכו לתוך מלכודות ..כמה חברים הלכו פיפן כאשר פלשו למתקן ( בכל הפעמים ) הצוות שלנו לא שורד במקרה אלא כי הוא מכיל את המוכשרים ביותר ( אוניל שנבחר בהתחלה כי היה הכי טוב ...דניאל וסם שביחד מרכיבים את צמד המוחות הכי מומחים שיש במתקן אם בכלל מהטובים בעולם ..וכמובן טיאלק שהוא השוורצנגר של החבורה וגם מכיר את כל תרבויות האיזור - בל נשכח שמדובר בגנרל שפיקד על עשרות אלפי חיילים לפני שערק , לא סתם יש לו חותם זהב על המצב ששייך רק ליד ימינם של השליטים!!
ככה שזה שכמעט כל הזמן הצליח הצוות לצאת מהצרות לא ממש מקרית.

דבר שלישי - בנוגע למידת לקיחת ההתקדמויות - בבילון 5 אכן הראתה קרבות והייתה סדרה אגדית אך עם כל הכבוד בחלל עמוק 9 רוב הזמן לא ראו כלום וגם שכן זה היה לזמן קצר .רוב הזמן ביקום של מסע בין כוכבים יותר מתווכחים על תמרון דלתא רייקר 8 מאשר מגיבים לירי עליהם ..לעומת זאת למרות שאת טוען שלא היו קרבות כאלה ..אני זוכר בפירוש פשיטות שבהן עורבו לא מעט צוותים על אתרים של גואולד ..בסופו של דבר עד לעונות האחרונות לא היה לכדור הארץ כלום חוץ מיכולת גרילה של להפתיע בתקיפה ממוקדת ולברוח ..לא היו חלליות ונשקים טובים יותר מרובים.. כך שאיך בדיוק היו נלחמים ..

דבר רביעי - מידת הצבאיות של הסדרה - כמה פעמים התנהל ויכוח והיו נסיונות השתלטות בגלל הדרך שכל העניין נוהל ...כמה פעמים נטען שהם לא אכזריים מספיק לא מספקים את הסחורה מספיק ולא גונבים מספיק טכנולוגיה וכמה פעמים מאידך הוכיח להם הצוות הנערץ שלנו שלפעמים להשיג חבר חזק יותר שווה את הכל ובסופו של דבר הגענו לעונה 9 שמתארת כדור ארץ ברמת התפתחות שלנו עם 2 חלליות למעלה עם יכולות של מסע בין גאלאקטי!! ועוד רבות עם "רק" יכולת של מסע בין כוכבי ...אז אני לא יודע על שום סדרה שהלכה קדימה כמו הסדרה הזו...

דבר חמישי ולדעתי הכי חשוב - האם באמת כל היריבים טפשים ?
לא הם פשוט נהיו שאננים ושחצנים ובטוחים בכוחם שיגן עליהם ..
אתה שוכח שבגלקסיה שלפני הסדרה כל מי שהגואולד שלטו עליהם חוץ מבודדים שהאסגרד פרסו את חסותם עליהם ( כמה עולמות שגם התגלו אחרי כן כבעלי יכולת טכנולוגית לא מעטה ) ..היו מאוד צייתניים , מפוחדים , לא מאוחדים ( ג'אפות נגד ג'אפות)...ובעלי ההשקפה הכוללת שמי ששולט בהם הם חבורת אלים ..
השאננות הזו שהיא תוצר של שחצנות יכולה להדבק בכל בן אדם .וזה מה שגרם להצלחות הרבות שהיו לצוותים ..כמו גם שפרק שלם הוקדש לנושא שנשק המטה של הגואולד הוא חזק ומרשים ומעורר פחד אבל זה לרוב מה שהוא עושה כי רק לשם הרושם הוא נוצר ..ולכן בן אדם עם פי90 ( הרובה המגניב שלהם ) יהיה הרבה יותר יעיל בתכלס ...בהשוואה אלינו אבירים על סוסים זה דבר נפלא אבל נגד חבורת אנשים עם CROSSBOW הם נקטלו בלי מלח!!

טוב זה היה ארוך וכנראה יש עוד אבל זה מספיק לעכשיו

2   עם כל הכבוד לתגובה (ויש טיפה כבוד)
10:28:00  24/01/2006 Bajoran Priest   
מי שמדבר על "אי-דיוקים" ראוי לו שידייק בעצמו, ויבדוק קודם כל את מין האדם שאליו הוא פונה.

3   אכן טעות טעיתי
23:44:00  24/01/2006 עירן   
תקלה חמורה...סליחה לאסנת ..כל כך הייתי שקוע בתגובה ששכחתי שבחורה כתבה את זה...

אבל זה האי דיוק היחיד שלי .למיטב ידיעתי ...גדול ..אבל יחיד :)

4   לעירן
11:34:00  25/01/2006 kinspirit   
אז הנה תשובת הכותבת...

1. עם כל הכבוד, אני חושבת שכל אחד יכול להחליט איך הוא רוצה לכתוב את השם "בעל". אם אתה רוצה להראות לי הוכחה חותכת שהדרך שאתה מציע היא היחידה שניתן לכתוב אותה מבחנה לשונית, אני אקבל את זה. אבל נכון לעכשיו אני שומרת את זכותי לכתוב את השם כיצד שאני רואה זאת לנכון. ועד היום זה לא הפריע לאף אחד.

2. כפי שציינתי במאמר, כל מה שאנחנו יודעים לגבי מה שג'ק אמר כשהוא חזר לכדור הארץ, למדנו מהפרק הראשון של הסדרה. להלן שלושה חלקים מהשיחה של המונד וג'ק בפרק הראשון:

Hammond: So to the best of your knowledge, Daniel Jackson and everyone else you knew on Abydos is dead. Correct?

O'Neill: That's correct.

~~~

O'Neill: Well, we sent a robot probe through after we got back, sir. It was flattened on the other end. Obviously, the Abydos Stargate had been buried in the rubble.

~~~

O'Neill: I regret to inform you that my report was not entirely accurate.

Hammond: You didn't detonate the bomb.

O'Neill: Oh, I did detonate the bomb, sir. It was aboard Ra's spacecraft, so it did kill him and eliminate the risk to Earth.

Samuels: (coming up to them) However...

O'Neill: However, Ra's ship was in orbit above the planet at the time. Neither the Gate nor anything else on the planet was destroyed. Daniel Jackson is alive and living with the people on Abydos.


אם אתה רואה בדברים אלו שנאמרו דברים שונים ממה שאני ראיתי, כלומר שג'ק לא שיקר בדוח הרשמי שלו אחרי המשימה הראשונה וסיפר להם משהו אחר מזה שהוא פוצץ את הפצצה באבידוס ואבידוס עצמה נהרסה - בבקשה. תסביר כיצד אתה מפרש דברים אלו אחרת. אני מוכנה להקשיב.

4. בנוגע לצוותים שמתים. אני עומדת מאחורי דבריי. לעיתים רחוקות אנחנו רואים אנשי צוות שמתים, וגם כאשר כן, זה משרת את העלילה. אם אתה רוצה להתווכח איתי על זה - אתה מוזמן להעמיד אותי על טעותי, רק בבקשה תציין נקודות ספציפיות כדוגמה ולא לזרוק באוויר מילים. תן לי עובדות בשטח על מנת שאני אוכל לראות אם אני באמת לא זוכרת נכון. או לפחות להגן על עצמי ולהסביר למה למרות כל העובדות שאתה מביא אני עדיין רואה את המציאות כפי שאני רואה. ולא התווכחתי עם העובדה שצוות SG1 תמיד ניצל. אם זה לא היה קורה ככה אז לא היו לקוראים לסדרה SG1.

5. לא הבנתי את ההערתך על מידת הצבאיות של הסדרה. מה הקשר לדברים שאמרת ולמה שאני טענתי?

6. אתה קורא לזה שאננות, אני מסכימה. הם באמת שאננים. אבל שאננות לאורך 8 עונות, מה לעשות, גורמת לצופה לראות אותם כלא מי יודע מה חכמים. רוצה לטעון שאני טועה, זכותך.

5   לגבי השם 'בעל'
13:13:00  25/01/2006 מתן  matan811@hotmail.com 
בעוד שעירן, כמובן, משוכנע שהתרגון שלו הוא הנכון, 'בעל' נראה תרגום יותר הגיוני. ואם אני לא טועה, זו גם הצורה שמופיעה בתרגום של הסידרה עצמה.

6   תגובות לתגובות
18:17:00  25/01/2006 עירן    
וואללה ממש דו קרב חננות אנחנו עושים פה אחד עם השני :) אבל בכיף ...

1.באאל ולא בעל - אמנם ישנו הטיעון שזאת מילה באנגלית ולכן מבחינתי אפשר לכתוב אותה בשתי דרכים כמו שטורקיה לפעמים גם כותבים ב ת ..אבל
בעל זה מילרע ...יעני החוזק בסוף המילה בעוד השם באנגלית הינו מלעיל וכמו כן אין באנגלית שום היגוי של עין ככה ששום מילה מעוברתת לא צריכה להכיל ע ...או אם זה לא טוב מספיק אומרים קאל הכובש ולא קעל ..ובאאל הוגים כמילה עם מילעיל ממושך ...ול ב עם קמץ פתח ואז ע עם קמץ פתח ...אז זה לגבי השם ..
2. לגבי הפיצוץ ..וואלה..זכרתי שהוא אמר לו פשוט חצי אמת יעני שהוא פוצץ את הפצצה ורע מת ..אז עומד בתיקון
3. לגבי הצוותים שמתו - תשמעי אני לא אתחיל לעשות חיפוש כדי לראות איפה כל פעם נהרגו ורוב הסדרה התעסקה יותר בצוות שלנו ולא ביתר ..אבל דוגמאות להרג הן שאשתו ( אותה תפס גואולד ) של דניאל הרגה את דרגה בתור המתקן פעם אחת .. כמעט כל אחד שהצליח לפלוש מעבר לשעה הרג בדרך את הצוות ששומר עליו בתורנות ..כמה פרקים התחילו בזה שעקבות צוותים נעלמו כמו למשל אם אני לא טועה בקישור הפעם הראשונה או השניה שהם הצליחו לאתר את המתקן שמעביר ידע של הANCIENT ..יש עוד ..אבל אי אפשר לצפות שכל פעם ימות משהו ...כמו כן זה מסוג הדברים שהם לא מסקרים כמו שלא מזכירים לנו כל פרק ופרק כמה כאב ראש עושות יתר המדינות בנושא זה אבל כן משאירים אותנו בלולאה הכוללת שבראשה הרוסים שתמיד דוחפים לצוותים שלהם ועוד כהנה וכהנה.
4.העניין הצבאי - הסיבה היחידה שהגואולד לא מחקו את כדור הארץ מהמפה ברגע הראשון שהייתה להם הזדמנות זה כי עד שהם ייחסו לכדור הארץ כגורם איום מרכזי ורצו להשמידו ולא רק לנסות לשלוח פצצה דרך השער האסגרד כבר הכניסו אותם ככוכב חסות שלהם ורק מתי שהאסגרד כבר היו עסוקים עם המשכפלים באו הגואולד לכדור הארץ - הגואולד היו איום קיומי כמו שרוסים היו איום קיומי על ארצות מערביות בתקופת המלחמה הקרה..כי לולא עמידתה הסמלית רוב הזמן של ארצות הברית כאחת שפורסת חסות על הדמוקרטיות ..כבר ברה"מ של סטלין הייתה משתלטת על כל אירופה ולא רק מזרחה ..ורוסיה אכן הייתה איום קיומי למדינות ..וככה גם בסדרה..
אני חוזר ואומר ..מסע בין כוכבים על כל העונות שלהם חוץ מהסדרה האחרונה על האנטרפרייז הראשונה אף פעם לא התקדמו קדימה טכנולוגית ואפילו שכן הם נסוגו אחורה ( כמו למשל שמשהו המציא מתקן שמעלים ספינות מעין ופיקארד הטמבל מסר את הספינה עם הציוד לרומולנים כי זה היה ההסכם ) ...הכל תמיד נשאר אותו הדבר .. סטארגייט היא הראשונה שממש לא פחדה לתקל את כל הנושאים הכוללים ..מדינות שמתערבות פוליטיקה כללית ופלגים קיצוניים ( ה TRUST ) .
צבירת נשקים וטכנולוגיות חדשות ..( אלוהים יש להם שתי ספינות עם הנעה שלוקחת את על החלל של האנטרפרייז ודוחפת אותו למקום שהשמש לא זורחת בו ) וכן ..חיסול אויבים ישנים והגעת חדשים .זו הסדרה הראשונה הבדיונית שבה ממש חיסלו אוייב ראשי ולא משכו אותו עד הסוף שכל פעם משהו אחר מציל אותו ..והם עשו זאת פעמיים גם עם הגואולד וגם עם המשכפלים שהם אגב מה שמנע מהאסגרד להיות יותר מעורבים בגלקסיה..
5. כנראה עם יותר תקציב היינו רואים קרבות יותר ארוכים ויותר עומק לעלילה בנושאים כמו העצים הירוקים שנמצאים בכל כוכב..אבל יחסית לתקציב שלהם הם הסתדרו בזה יותר טוב מכל סדרה אחרת ..
6.כמה אסונות חברנו כמעט הביאו על כדור הארץ עם האסרטיביות שלהם ...הגואולד שמעו על קיומנו ..משכפלים היו קרובים מאוד להשתלט על העולם ..עכשיו כמעט כל כדור הארץ נמחק ממגיפה שנגרמה בגלל שהצוות הביש מזל שלנו יידע גזע רע של עתיקים שיש גלקסיה מלאת ( לא מאמינים ) ..דניאל ג'קסון מת פעמיים או שלוש ( כבר איבדתי ספירה) ..ויש עוד ועוד ..כלומר השאננות מבחינתי היא יחסית ..אין מה לעשות הם לא יכולים כל פרק להפציץ את כל העולם ואישתו אז יש דברים רגועים יותר ...
7.טענה אחרונה שלא צירפתי קודם..
עם אטלנטיס כמעט ויתרתי ..כי האויב שמה הוא באמת מטומטם נעל ..יותר מדי מטומטם ..איך יכול להיות שהם יצרו כזו טכנולוגיה ומבנה חברתי שמחזיק מעמד מספיק ועם זאת תמיד רצים קדימה לכל נשק ולא מתחבאים ...ותמיד נופלים כמעט בכל פח ורק כל הזמן אומרים אני אוכל אותך אני אההרוג אותך ..מה נסגר..אין להם שום אסטרטגיה או תכנון ...איפה שיש אוכל לשם הם נודדים ..
הם כל כך מפגרים שהיה אפשר למשוך את כולם לאותה מערכת שמש לעשות לה סופר נובה ושלום על ישראל ..רק לאחרונה סוף סוף התחילו קצת יותר להראות מעין שביבי חוכמה שלהם ..לדעתי האויב אמנם חזק יותר שהוא בא באטלנטיס אבל בחיית מה זה נעל ..

7   שאלה
19:35:00  25/01/2006 זיו קיטרו   
בעל...זה לא אמור להיות על שם האל האשורי? (אני חושב שהוא היה אשורי) או שזה לא קשור?
אם זה אמור להיות שם האל אז אין ספק שזה בעל, זו מילה מזרח תיכונית עם ע' ולא אמריקאית.

מעבר לזה, מאיזו שפה מגיע השם? אנגלית או שפה חייזרית?

בכל מקרה, אם זה אמור להיות האל אז זה בעל. אם זה יצור אחר אז זה תלוי בשפה.

8   צידוני, לא אשורי.
21:09:00  25/01/2006 ניר  telor1@walla.co.il 

9   שם האל האשורי
0:10:00  26/01/2006 עירן   
נקודה טובה זיו לא חשבתי על זה באמת ..הרי כל שמות הגואולד באמת לקוחים מאלים קדומים..
התייחסתי רק לאיך שבסדרה הוגים אותו ...
אבל אתה צודק ..המקור כנראה בדיוק כמו שאומרים את המילה בעל במילרע .
עשיתי הרגע חיפוש ומשהו עלה שמצלצל מוכר..מדובר על איזה אל בשם חדד יעני היחיד שאהב שקוראים לו בעל ..זה באנגלית אז אני לא יודע איך כותבים את זה בעברית ..אבל אני חושב שדניאל ג'קסון הזכיר את המילה הזו פעם ( זה כל כך מוזר שאמריקאים אומרים משהו עם ח שאי אפשר לפספס את זה )
אז נראה לי שאכן זה המצב וזה קשור.. בכל מקרה נקודה יפה

10   אני תמיד בעד דיון טוב על סטארגייט :)
0:45:00  26/01/2006 kinspirit   
1. עניין השם של בעל הוא בדיוק כמו שזיו אמר - מדובר באל הכנעני. אתה יכול לקרוא את המאמר שלי על הגאולד (אתה יכול להגיע אליו דרך לחיצה על השם שלי במאמר) ושם מרוכז הידע על הגאולדים השונים שראינו בסדרה לאורך השנים, כולל התייחסות לאלים האמיתיים מהמיתולוגיה.

2. לגבי הצוותים שמתו - תראה, ברור שפה ושם אומרים "הצוות הזה נעלם" וכדומה, אבל הכוונה שלי היתה שזה רחוק מאיתנו, הצופים. שני דברים מרחיקים את המוות מאיתנו - הראשון הוא שגם אם צוות נעלם או נהרג זה קורה פעם ב, וגם כשזה קורה, אנחנו במרבית המקרים לא רואים אותם. כשאתה רק שומע או רואה דמות שמופיעה בדיוק לחצי השנייה כדי שיירו בה, ואחר כך לא מדובר על זה יותר, זה מרחיק את זה ממך. אתה פשוט ממשיך הלאה ומתעלם מזה. זאת היתה הנקודה שלי במאמר, שהמוות בססטארגייט הוא לא משהו שאנחנו חיים איתו. הרי ברור לנו שהצוות האהוב שלנו תמיד ינצח ויצא מכל צרה (דניאל לא נחשב ;)), ואנחנו לא רואים חיילים אחרים שנהרגים. וכשאנחנו כבר כן רואים (הפרק 'גיבורים' לדוגמה) זה שם בגלל שזה משרת את העלילה. זה מה שטענתי ואני מאמינה בזה. אם אתה רואה את הדברים אחרת, זאת היא זכותך המלאה.

3. אני מצטערת, אבל עדיין לא הבנתי מה הקשר של הטיעונים שאתה מעלה לטענה הכללית שלי על השתקפות הצבא בסטארגייט. מה שאתה אומר נכון, אז? מה הקשר? במה זה נוגד את מה שאני אומרת במאמר?

4. האויב באטלנטיס - אתה צריך לזכור שבמשך אלפי שנים, עשרות אלפי שנים, אף אחד לא ממש התנגד לריית'. הם רגילים לבוא לאן שהם רוצים ולקחת את מה שהם רוצים. פתאום הגיעו האנשים מכדור הארץ, והריית' לא יודעים איך להתנהג, כי הם לא רגילים לזה. אז ברור שיקח להם זמן לקלוט שהם צריכים להלחם באופן שונה בבני האדם החדשים שהופיעו. וכן, בעונה השנייה מפתחים אותם, זה יאמר לטובת הכותבים.

11   בעל
13:31:00  26/01/2006 כרוניק   
אל הגשם והסערה, כמו שניר אמר זה אל צידוני ומווה כמו הקבלה לתור אל הרעם והסערה הנורדי. מי שבמין מעט בחקלאות יכול לשים לב לכך שישנם שני סוגי גידולים גידולי שלחין (עם השקיה) וגידולי -בעל- (ללא השקיה כלומר נתונים לחסדי שמיים) ואכן מבטאים את השם עם "ע".


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר סטארגייט ישראל


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב