מהי אימה?
מיכאל דרגאצקי

הראשונה בסדרת כתבות המתעמקות בסוגת האימה על שלל גווניה.

"I can't believe it I'm encouraging people to get in touch with their feelings, but sappy as it sounds, it works.
That really is the best way to scare the hell out of people"
- Greg Stolze , The new Inquisition



נשאלת השאלה "מהי אימה?" האם מדובר במצב נפשי בלבד, רגש אותו לא ניתן להגדיר כמו אהבה ושנאה? או שמדובר במצב פיסיולוגי בו הדופק מוגבר, קיימת התרכבות אישונים כלי דם. תגובה רפלקסיבית ואינסטינקטיבית של הגוף לסכנה ותו לא. שתי התשובות הן נכונות, שתי הגישות משלימות זו את זו. אם כך הוא הדבר, מדוע ההבדל בתחושות כאשר אנו רואים סרטים כגון "האלווין" בו אנו מתחברים לדמות ברמה הרגשית, וחווים את הפחד בגוף ראשון, כמו הדמות על המסך, לעומת סרטים כמו "הנוסע השמיני" בו יש מספר דמויות, ואין ממש חיבור רגשי לאחת הדמויות במהלך כל הסרט, ולמרות זאת הרגשת האימה שמשהו הולך לקרות היא שונה.
נראה שעל מנת לענות על השאלה של מהי אימה, יש לנתח ולהבין דבר אחר, עלינו לענות על שאלה נוספת והיא "האם יש סוגים שונים של אימה?" וכאשר אנו מוצאים שהתשובה לשאלה זו היא "כן", עלינו לחקור ולהבין מהם הסוגים האלו.

יש שתי דרכים לסווג את האימה.
דרך ראשונה היא לסווגה על פי התוכן כלומר: אם העלילה סובבת סביב סיפור של רוצח סידרתי, לעומת סיפור של בית רדוף, הרגשת האימה והתגובה שלנו אליה תהיה שונה.
הדרך השנייה היא לסווג את האימה על פי כוונת המספר, שם אנו נתקלים בשלושה סוגי אימה עיקריים: פחד, טרור, וזוועה כאשר כל אחת מהם תגרום לנו להרגיש ולהגיב בצורה שונה.
כמו כן עלינו להבחין בעניין נוסף. האם התוכן של הסיפור הוא בר הגבלה? כלומר, האם הסיפורים שאנו רואים בכל מדיום הם יציר דמיונו של היוצר, או מושפעות מסיפורים קודמים? האם ניתן לומר שיש גבולות לדמיון ואין אנו יכולים להמציא דברים מקוריים? התשובה לשאלה זאת היא כן ולא,ישנם נושאים מסוימים שיגרמו לנו פחד, ויוצרי הסיפורים ידבקו תמיד באותם התבניות כדי להפחיד אותנו. אולם בהתפתחות הסיפור מחוץ לתבנית שם מגיע מקומה של המקוריות והחידוש.

אז מהן בעצם אותן תבניות?
התבניות הן הסיפורים עליהם גדלנו, הדברים שכל אחד ואחד מאיתנו פוחד מהם, וכאשר העלילה כוללת אלמנטים מתוך הסיפורים הללו, הרגש מתחיל לגאות בנו באופן אוטומטי, מתעורר זיכרון חושי אשר משרת את המספר, ומכניס אותנו, הצופים, להלך הרוח המתאים.

במבט רחב על סיפורים וסרטי אימה ניתן להבחין במספר תבניות עיקריות שחוזרות על עצמן.

המקום: מיקום גיאוגרפי שמרכז בתוכו אימה ורוע.
בדרך כלל דברים במקומות אלו נוטים להתנהג בצורה לא נורמאלית ובלתי צפויה.דלתות שנטרקות ללא סיבה, עצים זזים כאשר אין רוח, אורות מסתוריים בזווית העין, וקולות מוזרים הנשמעים מעבר לפינות אפלות.
הדוגמה הבולטת ביותר למקום רע היא בית רדוף, כמו בסדרת "בית הרוחות", או "מוות אכזרי", אך ההגדרה של גבולות גיאוגרפים גורמת לנו להתמקד בנקודה אחת למרות שההגדרה של מקום רע יכולה להיות אפילו עיר (סאנידייל, באפי) או חבל ארץ (טרנסלווניה, דרקולה) או אפילו כוכבים שלמים (מאדים,"הרוחות ממאדים" או הכוכב בו אנו פוגשים לראשונה את הנוסע השמיני).
בדרך כלל המקום נוטל חלק מרכזי בעלילה והופך את ה"רע" בסיפור למפחיד יותר על ידי ניצול המרחב והדברים הקיימים בו. חשוב לשים לב, שיש סיפורים בהם המקום עצמו אינו משרת את הרוע, או מאפשר למקם אותו אלא הוא-הוא הרוע עצמו (הניצוץ ).

הכישוף האפל : בסיפורי אימה בדרך כלל נראה את הכישוף האפל בתור גורם משחית הלוקח דמויות טהורות ומשחית אותן. הכישוף האפל יכול לשמש כנשק, או אפקט כתגובה לפעולה שאסור היה לעשותה, או כרוע עצמו שהוא מרכז הסיפור.
בדרך כלל צמוד לכישוף האפל נגלה גם את מקורו, וגם שם יש העצמה של הסיפור על ידי כך שהכישוף גוזל את כוח החיות של מטיל הכישוף, או גורם לשיגעון וההשחתה שלו, או שהכישוף הוא מתנה מאל אפל או ישות מרושעת.

רוחות רפאים: רוחות הם נשמות המתים, שנשארו קשורות לאדמה במקום להמשיך הלאה, אל עולם שכולו טוב.בדרך כלל בסיפורי האימה, הרוח תישאר קשורה למקום בגלל אירוע אלים או קסום. נוכחות של רוח היא לרוב הזהרה מפני האימה, או שהיא מקור האימה בעצמה. בדרך כלל הרוח תהיה קשורה למקום ואז מקום זה הופך להיות "המקום רע" (פולטרגייסט), כלומר חיבור בין מקום גיאוגראפי לבין פעילות או גורם חיצוני.
רוחות יופיעו לעיתים כגוף ערטילאי נטול גשמיות ממשית, או בתחושות פיזיולוגיות כגון משב רוח קר שחולף בקרבת הקורבן המיועד, או גניחות ויללות מקפיאות דם.

גרוטסקיות : התלת מומים, מוטציות ועיוותים הם הסממן החיצוני המובהק להימצאותה של האימה בקרבינו. כשם שהיופי והמושלמות מסמלים את הטוב, כך הגרוטסקיות מסמלת את הרוע והאימה (סיוט ברחוב הלם ,יום שישי ה13 ) אין הגבלה לגודל הגרוטסקיות, היא יכולה לבוא לידי ביטוי בפרצוף מעוות וחסר צורה מחד, או ככתם לידה (666 בסדרת אות משמיים OMEN) מאידך. עיוותים אלו לא חייבים להיות רק בבני אדם אלה גם בסביבה, כגון עצים או חיות (האויב שבפנים RESIDENT EVIL).

האות OMEN : אימה לעולם לא תגיע ללא הזהרה.
עורב קורא מעל ראשנו, נבואה של זקנה צוענייה, ואפילו יללות של זאבים הנשמעות למרחוק.
האות משמש לא רק את העלילה אלא גם את המספר. האות מאפשר להכין את הצופה/קורא, ולהכניס אותו למצב בו הוא מוכן לחוות את האימה שעתידה לבוא, ע"י זיהוי המאורע ותחילת תחושה מבשרת רעות לגורל הדמויות המשתתפות.. לפעמים אותו האות יכול להוביל את הסיפור (OMEN אות משמיים).

הרוצח הסדרתי : האלמנט המודרני ביותר בכל סיפורי האימה.
הרוצח הסדרתי הורג ורוצח ללא סיבה נראה לעין ובדרך כלל גם לא ניתן לעצירה. שתי תכונות מרכזיות יוצרות רוצח סדרתי וגורמות לו להיות מפחיד, והן ניידות ואנונימיות. בעוד שיצירי אימה אחרים הם גלויים לעין, הרוצח יכול להיות כל אחד מאיתנו, הוא אנושי בדיוק כמונו אך חוסר אנושיותו הוא בלתי נראה ומשם מקור כוחו כמקור לאימה ופחד.

היצורים שמעבר : עכשיו כשבני האדם יצאו מהמערות והיערות בהם חיו בעבר, וחקרו וגילו את פני הכוכב והכול גלוי ופתוח לעין, היצורים שמעבר יגיעו ממקומות אליהם לא הגענו: העבר (היצור מהלגונה השחורה), העתיד (שליחות קטלנית TERMINATOR), מהחלל (הנוסע השמיני), או ממימדים אחרים (קט'ולו HP Lovecraft,מעוררי הגהנום HELLRAISER) היצורים בדרך כלל מונעים על ידי רצון אחד, והוא הרג כאשר קורבנותיהם אינם יודעים את חולשותיו של היצור או אם בכלל יש לו כאלה.

הגזע : הגזע הנסתר החיי בנינו, היצורים שמעבר שנראים בדיוק כמונו, אנשי זאב ועוד הם דוגמא ל"שונה" ל"נגוע" ל"זר", שאנו רוצים להוציא מקרבינו. בדרך כלל "הגזע" יהיה בעל תכונות שיקנו לו עליונות על בני האדם.
בז'אנרים שהם לא אימה אנשים או יצורים אלו יכולים לחיות בינינו, בעולם הפתוח, אולם מסיפורי האימה יצורים אלו חיים בצללים, ואורבים בפינות חשוכות, הרחק מקו הראיה של בני האדם.


בכתבה הבאה נעסוק ביצורים הקלאסיים, ברעיונות הפסיכולוגיים שהם מייצגים ונמשיך לחקור את המבנה של סוגות האימה וההשפעות שלהם על מבנה הסיפור ועל קוראים.




לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   כמה הערות
16:17:00  10/02/2006 Sabre Runner  sabrerunner@gmail.com 
דבר ראשון, מאוד אהבתי את הסיווג לסוגי אימה. אחד הדברים היותר... טובים הגדרתית שנעשו בז'אנר בזמן האחרון.

דבר שני, לפי דעתי המאפיין של האות הוא אחד מהקלישאות היותר גרועות שיש באימה. אני חושב שאות שהוא יותר מ-Something Scewey Goin' On Awound Hewe או I've got a bad feeling about this הוא אות רע. אני לא אומר שצריך להגביל לשני המשפטים האלה כי אפשר להעביר את ההרגשה בהרבה צורות אחרות, אבל האות בסגנון של נבואה או סיפור שמישהו מספר או אפקטים קוליים או חזותיים זה ממש עלוב.
אם יש סיפור שמתגלה לאט לאט (הניצוץ, The Amityville Horror, הטינה) זה טוב אבל הרגשת ה-WTF?! (כמו ב-Phantoms) כשמפגישים את הקורא/צופה עם האימה היא, לפי דעתי הכי טובה.

הרוצח הסדרתי הוא גם משהו שנוצל עד תום והופך סרטי אימה לאחד משני הסוגים: או מותחן (כמו צעקה, Cursed או Cry_Wolf) שזה יכול לצאת טוב אבל כבר לא ממש נותן את האימה, או Slasher (כמו סרטי Jason או Texas Chainsaw Massacre) שלמרות היותו נשאר באזור האימה, עושה את זה גרוע ויבש בדרך כלל. בשביל לעשות רוצח סדרתי טוב, צריך בדרך כלל טוויסט חזק עליו (תראו את Cry_Wolf. הוא לא הגיע לארץ, קנו את ה-DVD).

גרוטסקיות היא גם משהו שנעשה כל כך הרבה שקשה לחדש אותו. רוב הצופים הקבועים בסרטי אימה כבר דיי מחוסנים לזוועה ולכן צריך לעשות את זה טוב. דוגמאות טובות לזה הם Ringu (אני מדבר על היפני, לא האמריקני. ביפני לא השתמשו באיפור) והסדרה החדשה Threshold.

יצורים שמעבר, לפי דעתי, תמיד יהיה מאפיין טוב. מה שהכי מפחיד אנשים הוא דברים לא ידועים וזה מה שעשה את האפקט ה-WTF של Phantoms לכל כך טוב.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב