''ג'ורסיקונג-ספיידרנינג'ה נגד גודזילה-טאניק וחרקי הענק'' VS ''האריה המכשפה וארון הבגדים''
אלי הרשטיין

שני סרטים, שני עולמות, ושני במאים שיעשו לכם את החורף – או אולי לא.


בחודש דצמבר עולים על מסכינו שני סרטי ראווה גדולים, שניהם מבוססים על אושיות הז'אנר. הראשון, "סיפורי נרניה", המבוסס על ספרו הקלאסי של ק"ס לואיס - "האריה, המכשפה וארון הבגדים", והשני "קינג קונג" - המבוסס על הקלאסיקה הקולנועית משנת 1933 באותו השם.
שני הסרטים ממשיכים מסורת עשירה של הפקות יוקרה נוצצות, הזורמות אל המסכים מדי שנה מבית היוצר ההוליוודי. רובן הגדול, הפקות עתירות תקציב ודלות תסריט העושות שימוש ציני באותו חלק ילדותי שלנו, שאינו מאפשר לנו לפספס את השמות הגדולים על המסך הגדול.
חלקם המינורי הוא סרטים בעלי תסריט ומשמעות כאשר אין ספק שאליהם משתייכת טרילוגיית "שר הטבעות", שחלקה האחרון ראה מסך בדצמבר שעבר.

לא תמה אם כן, ששני הסרטים מעוררים ציפיות רבות בקרב חובבי המד"ב והפנטסיה.
מצד אחד, עומד "קינג קונג"; אותו ביים הגאון ההוליוודי התורן, ומי שהיה אחראי להצלחה הגדולה של "שר הטבעות" - הבמאי פיטר ג'קסון, ומצד שני "סיפורי נרניה"; סרטו של הבמאי אנדרו אדמסון (שרק 1+2) שצולם כולו במחוזות הארץ התיכונה – ניו זילנד, שם צולמה טרילוגיית "שר הטבעות". מאחר ו"סיפורי נרניה" מבוסס על אחד מנכסי צאן הברזל של הסיפורת הפנטסטית, כ"שר הטבעות" לפניו, ומאחר וג'קסון ביים את "שר הטבעות", דומה כי נוצרה תחרות ישירה בין שני הסרטים, היוצאים לאקרנים כמעט במקביל.

מתבקשת, איפה, השוואה בין התוצאות השונות (עד מאוד) של הפקות הענק של החורף (כאשר כבודו של הארי פוטר במקומו מונח...). בשורה התחתונה, מדובר בשני קצוות מנוגדים - כישלון מפואר ומהדהד, אל מול עונג צרוף של חגיגה קולנועית.


"קינג קונג" – שפוך חמתך על הגויים

במשפט אחד: לג'יימס קמרון לקח שלוש שעות להטביע ספינה, לג'קסון לוקח את אותו הזמן כדי לחסל קוף.

הכל מוגזם בסרט הזה רבותי, החל בתקציב ההפקה המנופח, דרך המשחק המוגזם עד כדי גיחוך, וכלה באפקטים שיצאו מכל פרופורציה – בקיצור: כפי הנראה הסרט הרווחי בכל הזמנים.
שיכור מניצחונו המרשים בקופות, ומהביקורות הנפלאות שקיבל על סדרת סרטי "שר הטבעות", יצא פיטר ג'קסון להגשים חלום ילדות. מאז גיל 12, כך מספר הבמאי, חלם לביים את "קינג קונג" במהדורה מחודשת. אף אחד כנראה לא סיפר לג'קסון שחלום ילדות מתוק, עלול להפוך לסיוט בלהות.
"קינג קונג" הוא הפרזה נפוחה. גוזמא מופרכת על גבול הקריקטורה לסרט המופת משנות השלושים שהיה אלגוריה חברתית מרתקת.
בסרט המקורי, נעשה שימוש בסיפור המוגזם במקורו כדי לומר אמירה חברתית נוקבת, על אנושיותם של בני האדם דרך עיניו של קוף אחד ענק. דווקא המחסור באמצעים, וחוסר היכולת הטכנית באותם זמנים, עזרה ליוצרי הסרט לבסס את הסיפור כאגדה אורבנית, כמשל על החיים ולא דימוי של החיים עצמם. הניתוק המאולץ הזה, הוא שאפשר לקהל לקבל את סיפורו של קונג כאלגורי, מרתק, ובסופו של דבר נוגע ללב.
ג'קסון לעומת זאת, טרם יצא מהארץ התיכונה. בכל עוצמתה של תעשיית התלת מימד האמריקנית, בחר ג'קסון להכות בקהל המסכן בכל חושיו. המטרה: לספר את סיפורו של קונג באפקטים המדהימים ביותר, עם האקשן המהמם ביותר, ובגודל ואורך שיעלו על זה של הטיטאניק. ובכן, המטרה הושגה.

ג'קסון מהתל בצופיו מן הרגע הראשון, מעשה ידי אומן. הוא משליך אותם מרגע לרגע בין ז'אנרים שונים ורגשות שונים. רגע אחד אנו על פיסגת האמפייר-סטייט, ונדמה כאילו שבנו אל סיפונה של ה"טיטאניק" (של קמרון – כבר הזכרנו?) המסרבת לטבוע, רגע אחר אנו בעמק אפלולי מוקפים בעשרות דינוזאורים הרומסים את גיבורי הסרט, בסצנת אקשן מדהימה הלקוחה היישר "מפארק היורה 4". מייד לאחר מכן אנו צופים בסצנת החרקים מתוך אינדיאנה ג'ונס (כמובן מוגדלת כראוי), ואז בקומדיה רומנטית "כשקונג פגש את אן", משם לסרט של טים ברטון, עם סצנה נפלאה על הקרח באגם - ואז עוברים לרחובות ניו יורק ב"B Movie" משנות השלושים. זהו לא סדר הדברים כמובן - אך מה חשוב הסדר?
הבעיה העיקרית בסרט היא הקצב. המעבר המהיר מדי בין רגש לרגש בין ז'אנר למשנהו, בין אקשן לבין מנוחה. הסרט מורכב מרצף של סצנות נפלאות, שחלק מהן תהפוכנה לבטח נכס צאן ברזל של האומנות השביעית, אך בסיומו מתעוררות מספר שאלות.

למשל: מה בדיוק היה הדבר שחסר לג'קסון בחייו, ושגרם לו להכניס את פליטי "פארק היורה" לתוך "קינג קונג"? יכול להיות ששפילברג קשישא סירב להגשים לו חלום נוסף ולתת לו לביים את "פארק היורה 4"? כלומר, סצנות הדינוזאורים מרהיבות ביופיין, שעטת הדינוזאורים בעמק הצר היא מסצנות האקשן הטובות שבוימו אי פעם, אבל מה לכל הרוחות הקשר ל"קינג קונג"?
או שאלה אחרת: איך קשורה סצנת ההחלקה על הקרח, המרהיבה ביופיה (זו בסגנון ברטון) להמשך המבויים היטב של "מת לחיות 6"? (ואגב לאן נעלם ברוס וויליס?).

חוסר הקוהרנטיות הפנימי, בשילוב עם ההיפר-ריאליזם שג'קסון מתמחה בשכמותו, הופכים את "קינג קונג" ממשל חברתי לסרט אימה חסר עניין, בו נהרגים על ימין ועל שמאל "גיבורים" שכלל אינך מכיר, ועל אחת כמה וכמה ממש לא אכפת לך אם ימותו. גם הקריקטורה של "הצורחת" אינה מוסיפה מאום לבלגאן הכללי. השפעתן של הטלטלות אותן מעביר ג'קסון את הצופים בסרט, היא תחושת סחרחורת קשה שהופכת בסצנות ההפלגה למחלת ים של ממש. כדאי היה שמישהו יסביר למר ג'קסון שההיפר ריאליזם הקולנועי מיצה את עצמו בז'אנר הבום-טראח-ושכח.

התעקשותו של ג'קסון על סרט בן למעלה משלוש שעות (ואפשר להבין אותו – תנסו להכניס את "קינג קונג" ו"פארק היורה 4" לסרט אחד...) בעל סצנות ענק וריאליזם בוטה, מורה על חוסר הבנתו של ג'קסון את הטקסט המקורי, אותו הגה הסופר המנוח הנפלא אדגר וולאס (סיפורי סנדרס איש הנהר) לפני שנים כה רבות.

בשורה התחתונה – לפעמים חבל שחלומות מתגשמים.



"סיפורי נרניה" – מה שג'קסון שכח

במילה אחת - נפלא!

"נרניה" לעומת "קונג" הוא סרט הפנטסיה האולטימטיבי. את כל מה ששכח ג'קסון בחודשים שחלפו מאז ביים את "שר הטבעות", טרח ולמד ממנו אנדרו אדמסון שמשכיל לשלב תמימות נעורים, סיפור יוצא דופן, ומשחק מצוין לכדי סרט שובה נפש.

ההשוואה בין שני הסרטים היא מהותו של ההבדל בין תמימות העבר, והציניות המרירה של ההווה, כפי שהיא משתקפת בתרבות אמריקנית, פוסט-מודרנית, של ראשית שנות האלפיים - ובאופן העמוק ביותר בהוליווד של אותה תקופה.

הקולנוע המודרני מחפש, יותר מכל דבר אחר, סיפורים. לא לשווא חוזרים המפיקים שוב ושוב לאפוסים הגדולים של המאה העשרים, שכן דומה כי הוליווד במיוחד, ואמנות הסיפור בכלל, סובלים משפל חסר תקדים בואך האלף השלישי לתרבות המערב.
סיפור הוא בדיוק מה שחיפש הבמאי אנדרו אדמסון ב"סיפורי נרניה", סיפור אותו הוא מצליח לספר בכישרון ובחן יוצאים מגדר הרגיל.
מן הרגע הראשון, באמצעות חבורה של שחקנים מוכשרים, בימוי נכון, ושילוב של אפקטים במקומות הנכונים ובעיקר במינון הנכון, לוכדת ממלכת נרניה את הצופה וסוחפת אותו לאורך שעתיים וחצי של ספקטקל ענק, המורכב בעיקר מסיפור מקסים, תמימות נעורים, ובעיקר, כבר אמרנו, מינון נכון של אפקטים.

האנימציה של הדמויות בנרניה מופלאה. עם זאת לא היה ברור לכותב שורות אלו, היכן בדיוק מצאו במאי הסרט וצוות ההפקה אריה, בונה, נמר, סוס, ואפילו צב – כולם מדברים? (טוב נו, צב לא היה שם...). הסרט עוקב באופן מדויק אחר עלילת הספר "האריה המכשפה וארון הבגדים" ועושה זאת באופן מעורר השתאות. זהו ללא ספק אחד העיבודים הקולנועיים המרשימים בדיוקם ובנאמנותם למקור הספרותי, שנעשו מעולם. היכולת הקולנועית של אדמסון, אשר הוכחה כבר בשני סרטי "שרק", מוצאת כעת ביטוי בסרטו הראשון עם שחקנים חיים, בו הוא מוכיח כי ההצלחה לא היתה מקרית. בניגוד לג'קסון, שההצלחה הגדולה של "שר הטבעות" הצליחה לשבש את דעתו, הרי שאדמסון לא נותן להצלחה של "שרק" לסחרר אותו.
האפקטים ב"נרניה" רתומים למאמץ המרוכז של סיפור העלילה. הדמויות התלת ממדיות מצליחות לשדר איכויות משחק ששחקניו האמיתיים של ג'קסון יכולים רק לייחל להן. השילוב של הדמויות האנימטיביות כה מושלם, עד שלעיתים באמת קשה להאמין שאסלן אינו בשר ודם. יצוריה של ארץ נרניה קורמים עור וגידים בדיוק בדרך שבה עשו זאת יצורי הארץ התיכונה בשלוש השנים שקדמו.

מה שעולה יותר מכל מתוך "נרניה" הוא ניחוח אנושי של תמימות נעורים אמיתית, נאיביות אם תרצו, שכל כך חסרה לדמויות הפנטסיה המודרנית דוגמת הארי פוטר וחבר מרעיו. התמימות הזו שכל כך מאפיינת את סדרת נרניה ואת התקופה בה נכתבה, היא החותם המובהק של אנדרו אדמסון על הסרט, והיא שמובילה לתחושה כאילו המדובר בסרט ילדים. זה, והעובדה שהסיפור מבוסס על סדרת ספרי נוער.

זהו סרט שיעורר את הילד שבכם ויחזיר אתכם למחוזות רחוקים של דייסת הסולת החמה בערב שישי ליד האח, לתנור הלבנים האדומות עליו מונחת קדירת תפוחי האדמה והבשר, לזמנים תמימים ומאושרים בהם גיבור היה גיבור, זמנים בהם די היה בה באמונה לבדה כדי לשמור על טינקרבל מכל רע, ואהבת נצח – בכוחה היה לקיים את העולם.

בשורה התחתונה – קסם של סרט, מתי מגיע ההמשך?




לידיעה זו התפרסמו  6  תגובות
תגובות
1   מר הרשטיין, אם מישהו פה הגזים זה לחלוטין אתה
20:44:00  19/12/2005 KK   
בביקורת שלך על קינג קונג הגזמת הגזמה פרועה ביותר. שום מעברים מהירים, שום הרס של קלאסיקה אמיתית - הסרט הוא סרט מצויין. בסרט המקורי, אם לא אכפת לך, אנשים ראו כמה שלקונג אכפת מאן דארו (השחקנית שבה הוא מתאהב), אבל לא יכלו באמת להתחבר לכך מכיוון שלא היו ביניהם יחסים מלבד צווחותיה הבלתי פוסקות של פיי ריי (שעשתה את התפקיד מצויין). לעומת זאת, כאן לא רק שניתן לראות רגשות אמיתיים בפניו של קונג, אלא ינה מערכת יחסים בינו לבין דארו.
ומה קשורים דינוזאורים לקינג קונג? הממ.. שאלה טובה.. באי הגולגלות, אם לא אכפת לך, חיים דינוזאורים! ואיזו הפתעה - גם בסרט המקורי משנת 33' הם מופיעים! הפתעה מוחלטת ובלתי צפויה, לא כך? אולי כדאי שתרענן את זיכרונך במעט ותצפה שוב בסרט מ-33'.
אגב, השילוב עם פארק היורה 4 כביכול - לא מצחיק.

2   דינוזאור
21:59:00  19/12/2005 זיו קיטרו   
לא 3.
ונשמר מינימליזם, חלקו מתוך חוסר ברירה טכנולוגי, חלקו אומנותי.

3   מר KK הנכבד, אני מתנצל על זכרוני הלקוי - הנה מגיע האבל
10:30:00  20/12/2005 אלי הרשטיין   
אבל.....

אולי אני נרדמתי בסרט המקורי בקטעים בהם קונג נלחם חצי שעה בשלשה טירקסים ועושה ג'אגלינג עם הגיבורה הראשית תוך כדי כך. אולי גם ישנתי בקטע בו דוהרים 30 דינוזאורים במורד עמק ומשמידים כל מה שזז בדרך - ואולי זו בכלל לא גוזמא - הרי זה לא שבין הרגליים שלהם מתרוצצים כמה בני אדם שמצליחים לגמרי במקרה לשרוד את המהומה שלא פסחה על שום גרגר חול (חוץ מהם כמובן).

שמא - כנראה שאלו קטעים שהזיתי בדמיוני הקודח בסרט הנוכחי או כאמור פסחתי עליהם בסרט הקודם.

ולסיום, אגב, אם זה כזה סרט מצויין - וההגזמה שלי על פארק היורה 4 כל כך מופרכת, אולי אתה יכול להסביר לי מה היה כל כך דחוף לו לג'קסון - בסרט המתיימר להיות נאמן לתסריט מ-1933, להכניס את מרדף הדינוזאורים שלקונג אין בו יד או זרת לסרט ושמשתלט על האי?

למה לא להתמקד בסיפור?

ולצורך העניין - למה הם בכלל לוקחים את קונג אבל לא איזה טי רקס?

4   ובכן, מר הרשטיין הנכבד..
19:48:00  20/12/2005 KK   
בנוגע לקטע בו נלחם קונג שלושה טי רקסים - אני שוב שואל, מה רע בכך? להדגיש את העובדה שהוא ייגן על אהובת ליבו אפילו מול שלושה מהם, בבת אחת? אני חושב שזה אך ורק מדגיש את העובדה שהוא מוכן להגן עליה בכל מחיר.
את הקטע של דהרת הדינוזאורים.. באמת איני יכול להסביר, מלבד כך שמר ג'קסון רצה להדגיש את הסכנה שנשקפה לאנשים על האי מלבד קונג. אחרת, מדוע לו לשחזר את סצינת החרקים שצונזרה במקור משנת 33'?
ולשלתך האחרונה - מדוע לקחו את קונג ולא איזה טי רקס? גם אני חשבתי על השאלה הזו.. את זה איני יכול לדעת, ולא אף אחד מאיתנו מלבד כותבי הסיפור המקורי, מכיוון שמר ג'קסון הוא לא זה אשר המציא את העובדה שקונג נלקח ולא טי רקס. לדעתי העובדה שקונג נלקח היא אך ורק מכיוון שהיתה להם אפשרות לתפוס אותו באותו הרגע, וכמובן כדי שהסיפור יוכל להתפתח - הרי קונג מאוהב באן נואשות, ואם הם יעזבו את האי.. הרי הלכו להן כמעט 25 דקות מהסרט המקורי.

5   בייקורת מצויינת
14:35:00  26/12/2005 מושמוש   
ניחא הדינוזאורים שהם חלק מהסקס אפיל של ה- B-Movie אבל שעה שלמה של דרמה ורומנטיקה? אכן יפה כתבת: שקינג פגש את אן... :)

6   ומה רע בשעה שלמה של דרמה ורומנטיקה?
9:35:00  27/12/2005 ליאור   
אי אפשר לרצות את כולם. ככה זה היה, וככה זה יהיה.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר הסרט קינג קונג

אתר הסרט נרניה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב