קרבן - צייד (Hunter/Victim)
רוברט שאקלי      עברית   יעל ברנדיס

חלק ראשון

הכשרתו של צייד

1

פרנק בלאקוול ואשתו, קלייר, בזבזו את היום האחרון של טיולם בפריס בחדר המלון, באחת מאותן מריבות שבסופן איש מהצדדים אינו זוכר את סיבת הוויכוח, אולם משוכנע שהשני טועה, ואמור להבין זאת.
הוויכוח הגיע לשלב השתיקה המעיקה, כשבלאקוול נד תכופות בראשו מצד לצד, כאילו הוא מדבר אל קהל בלתי נראה על עקשנותן המוזרה של הנשים. קלייר, מצדה, בהתה הרחק באוויר, כדרכן של גיבורות בנות כל הזמנים והגילים.
מעבר לחלונות עטויי הווילונות התבשלה פריס באדים הרעילים ובארומת הסולר.
''ומה בקשר לאתמול, במטרו?'' שאלה קלייר, כשנזכרה לפתע מדוע כעסה על פרנק.
''המטרו? מה עם המטרו?'' שאל בלאקוול.
''הנערה שנתת לה את מושבך. אותה זונה עם הגרביונים השחורים והשדיים הגדולים, שלא יכולת להסיר את מבטך מהם. הנערה הזו.''
''אה, זו,'' ענה בלאקוול. ''מה כל כך נורא בכך שפיניתי לה מקום?''
''לא היה צפוף בקרון!'' צעקה קלייר. ''היא יכלה לשבת בכל מקום אחר, לעזאזל!''
''היא לא הבינה את זה,'' השיב בלאקוול. ''היא נראתה לי מאוד תמימה.''
''תמימה! אה, ממזר שכמוך!'' אמרה קלייר.
היא נעצה בו מבט של תיעוב.
הוא הביט בה בחוסר הבנה מוחלט.
המשעשע בכל זה היה, שאף אחד מהם לא אהב לריב. כל אחד מהם חש שאחד הדברים הגרועים ביחסיהם היתה הדרך בה התעקש השני לריב.
כדרכם של זוגות רבים, היתה להם רשימה קבועה של נושאים לא נעימים, ונושא לא נעים אחד הוביל לאחר בעת ויכוח.
ואף על פי כן, הם אהבו עד מאוד.
בלאקוול היה ממוצע קומה וחש לעיתים גבה-קומה. אדם ישר, עם שער בגוון חום-אפור וקו שער נסוג. הוא הרכיב משקפיים בעלי מסגרת מתכתית, מאחוריהם בהקו עיניים בצבע אגוז, שיצרו הבעה של קוצר-ראייה אינטליגנטי.
קלייר היתה בלונדינית גוצה וטובת מראה, ממיטב המלצריות בגריניץ' וילג', עם חיבה לתמונות צבעי מים של טרנר ולסרטים זרים, כל עוד אינם מדובבים. היא היתה אשה מלאת אהבה ואיפוק, והוכיחה זאת באמרה, בניגוד לציפיות, ''או, פרנק, זה ממש טיפשי, נכון? מה דעתך שנניח לוויכוח ונרד למטה לאכול צהריים?''
הטיול שלהם בפריס לא הוכתר כולו כהצלחה.
קודם כל, בשלושת הימים הראשונים ירד גשם ללא הפסקה.
שנית, קלייר לקתה בקיבתה מהמזון העשיר והבלתי מוכר. זה הרס את הימים הרביעי והחמישי.
ואז נגנבו המחאות הנוסעים של פרנק מכיס מקטורנו, ככל הנראה בזמן שפילסו את דרכם בתוך ההמון בין מונפארנס לסן ז'רמן. למזלו, רשם את מספרי ההמחאות. אבל עדיין, חלקו הגדול של היום בוזבז בביטולן. כעת נשאה קלייר את הכסף והדרכונים בתיק כתף מעור, ממנו לא הרפתה.
המלון שלהם, לה-סיין, היה מקום קטן ומשונה, במרחק כמה רחובות מהנוטר-דאם. הוא היה מקסים, בדרך העלובה ושורצת העכברים שהצרפתים מתמחים בה. הלובי היה מואר במנורות של חמישה עשר וואט. השוערת, אשה עבת-בשר לבושה בשמלה שחורה, שמגוריה מאחורי הלובי, שמרה על דלתה פתוחה תמיד, על מנת לראות את הנכנסים והיוצאים ולרכל עליהם עם השכנים או המשטרה. אחרי שזיהתה אותך, היא נתנה בידך את המפתח, שהיה צמוד לכדור גומי גדול בטבעת פליז, כך שלא תוכל לתקוע אותו בכיסך ולהסתלק. כשהמפתח בידך, פנית שמאלה ועלית במעלה מדרגות מתפתל, משופע בזווית מסוכנת, אל חדרך, כנראה בקומה החמישית. בחדר יכולת לחצות רצפה עלובה, לפתוח חלון צרפתי מכוסה וילון ולצפות בגגות הרעפים של פריס. ואותו רגע, שלא ניתן לחיקוי בשום מקום אחר בעולם, עשה את הכל כדאי.
פרנק וקלייר ירדו במדרגות הרעועות והחזירו לגברת את מפתח החדר. פרנק כבר שילם את החשבון. המזוודות שלהם נשמרו במחסן נעול, עד לרגע שבו יוטענו על המונית בדרך לשדה התעופה. נותר רק זמן מספיק לארוחת צהריים וכוסית אחרונה, בבית הקפה החביב עליהם מעבר לפינה.
בית הקפה החביב עליהם, לֶה סֶלֶאקט, תפס צד אחד של כיכר מרוצפת בחלוקי אבן, מוקפת בבניינים בני חמש ושש קומות. היה זה נווה מדבר של שלווה, חבוי היטב מן הרעש וההמולה של העיר. כתריסר שולחנות ניצבו שם, רובם תפוסים על ידי תיירים ששמעו של המקום הנסתר, החינני והקטן הזה, הגיע לאוזנם. המלצר הראשי, בטוקסידו שחור ושפם קטן ומטופח, יכול היה להושיבם מיד ליד שולחן. אחרי שנהנו מיין לבן צנוע, הזמינו את ארוחת הצהריים שבתפריט היום: סלט, סטייק, צ'יפס ופאטה, הארוחה המסורתית של אנשי גאליה. וכדי להפוך את הארוחה למושלמת, ניגן אקורדיוניסט בחולצת פסים שפסע לאיטו מנגינות נכאים במי-מינור, מהסוג שהפך את המוסיקה הצרפתית הפופולרית לתופעה מקומית שאין דומה לה.
פרנק בלאקוול חש ששלווה ממלאת את נשמתו. הוא חווה הרגשה נפלאה, של קשר עם עולם עתיק ורחום.
הוא לקח את ידה של קלייר. ''יקירתי,'' אמר. ''אני מצטער. אני לא בטוח לגמרי במה טעיתי, אבל אני ממש מצטער שפגעתי בך.''
חיוכה של קלייר נגע ללבו. ''גם אני מצטערת,'' אמרה. ''לפעמים אני לא יודעת מה נכנס בי.''
מוסיקה עמומה הגיעה מהרחוב שמאחורי הכיכר המרוצפת חלוקי אבן. צלילי גיטרה, מנדולינה וקולות שירה, שהלכו וגברו. אז הגיעו הנגנים אל חצר המסעדה. ארבעה נגנים, לבושים בתלבושות בסגנון ימי הביניים, עם גרביים ומכנסיים תפוחים וגלימות ארוכות. הם שרו שיר שבלאקוול הניח כי הוא בלדה עתיקה. הם היו צעירים, מזוקנים, חיוורי עור, לא מוסיקאים מקצועיים.
''מי הבחורים האלה?'' שאלה קלייר.
''סטודנטים, כנראה,'' השיב בלאקוול, חדור ידע מביקוריו הקודמים בעיר האורות. ''הם שרים בבתי קפה ואוספים כסף מאנשים.''
''באיזו שפה הם שרים?''
בלאקוול לא זיהה. זו לא היתה אנגלית, צרפתית או גרמנית. הוא ידע שבפריס שוהים הרבה מאוד סטודנטים מדרום-אמריקה, אבל השירים גם לא היו בספרדית.
הם סיימו את השיר ופרנק שלח את ידו לכיסו כדי למצוא מטבעות. באותו רגע הטיל אחד הסטודנטים את גלימתו לאחור, וחשף נשק אוטומטי קטן רתום לרוחב חזהו.
בלאקוול הספיק רק להעיר לקלייר, ''לברנש הזה יש נשק!'' ואז הסיטו הסטודנטים את גלימותיהם לאחור, שחררו את נשקם והחלו לירות לתוך בית הקפה.
פרנק תפס בידה של קלייר ומשך אותה אל מתחת לשולחן. קליעים שרקו בחצר המסעדה, נתזים מחלוקי האבן השחורים-אפורים וחלקי טיח צהוב מקירות הבתים שמסביב עפו באוויר. קריאות זעזוע וחרדה נשמעו מכיוון הסועדים, בעודם מסתופפים ומנסים למצוא מחסה. גופות החלו ליפול, כמו עלי שלכת ברוח סתיו. האקורדיוניסט צלל לפתח בית הקפה, והצליח בקושי לחמוק מעדה של כדורים שעקבה אחריו, כמו צרעות מצופות מתכת שנולדו במפעל תחמושת. האקורדיון, שנותר מאחור, שיחרר צליל צורמני גבוה כאשר ננעצו בו הקליעים.
בלאקוול, שתפס מחסה מאחורי שולחן הפוך, חש שידה של קלייר נמשכת בגסות מאחיזתו. הוא הביט סביבו, רועד מפחד וכעס, וראה אותה שוכבת במרחק של כמטר וחצי ממנו. היא נראתה מפורקת. חלקה התחתון, עם חצאית הצמר, נפרד מחלקה הלבוש במקטורן הנחמד הקטן שנקנה בבלומינגדייל. הוא בהה בה. לזמן קצר עוד יכול היה להבחין בחמש שלוליות דם נפרדות, במקומות בהם נפגעה, כנראה. אבל אז התרחבו השלוליות והתמזגו זו בזו.
חצר המסעדה היתה כחולה מענני חומר נפץ. עוד שמונה אנשים נראו מתים. הסטודנטים, או מי שהיו, עזבו.היתה זו קבוצת טרוריסטים מהבלקן, שמחו למען שחרור מונטנגרו. הם בחרו ב-'לה-סאלקט' משום שחשבו, (בטעות), ששגריר יוגוסלביה ורעיתו סועדים את ארוחת הצהריים שלהם במקום. הם התגלו יומיים לאחר מכן בידי המשטרה הצרפתית, בעיר קאן שלחופי הים התיכון, שם ניסו לתפוס ספינה לאפריקה. בקרב יריות שהתפתח, נהרגו כל הארבעה.
כל זה נודע לבלאקוול רק לאחר זמן. כעת עמד שם, מסביבו טבח, תיק הכתף של קלייר בחיקו, ואילו הוא, באופן מפתיע, ללא פגע.
המשטרה הגיעה וגבתה עדויות. צלמים הגיעו וצילמו. עיתונאים הגיעו ותיעדו את זעמם הנדוש של הניצולים עבור הדורות הבאים. חוקר המוות אסף למכוניותיו את המתים, לאחר שתייג ורכס כל אחד מהם בשק גופות. גופתה של קלייר נלקחה גם היא.
נציג השגרירות האמריקנית הגיע, הביע את צערו, ונתן לפרנק כרטיס ביקור. הוא אמר שיניח לפרנק לעשות את כל הפעולות הנדרשות, כדי להחזיר את גופתה של קלייר. בלאקוול הודה לו.
לבסוף נעלמו כולם. כולם, חוץ מבלאקוול, שלא היה לו לאן ללכת.
המלצר, שניצל גם הוא, שאל את פרנק אם ירצה משקה.
פרנק רצה, אך לא ידע מה להזמין. המלצר הציע לו שמפניה, הטובה ביותר. אחרי הכל, לא בכל יום מתנפצים חייך, אשתך נהרגת ועתידך משתנה לנצח.
כאשר הלך המלצר להביא את המשקה, ניסה פרנק לפתוח את תיקה של קלייר. הדרכון והמחאות הנוסעים היו בתיק, יחד עם כרטיסי הטיסה.
התיק לא נפתח. פרנק הבחין ששתים מאצבעותיה הכרותות של קלייר היו הדוקות עדיין על הסגר.
הוא העיף מבט מסביב, אף אחד לא הסתכל.
הוא משך את האצבעות, תחילה בעדינות, ואחר כך בכוח. האצבעות נפתחו ונפלו על הרצפה.
המלצר חזר עם המשקה.
פרנק מצא ממחטה, עטף את האצבעות והכניסן לכיסו. אז החל לבכות.
המלצר הניח את ידו בעדינות על כתפו של בלאקוול.
''אומץ,'' אמר.
''מישהו ישלם עבור זה,'' אמר פרנק למלצר וקולו נשתנק.
זה מה שקרבנות אומרים תמיד.


2


פרנק בלאקוול עזב את פריס עם אפרה של אשתו בתוך מְכָל מתכת פשוט.
בשדה התעופה דה-גול לא הניחו לו אנשי הביטחון להעביר את המכל, עד שהציג בפניהם אישור מלשכת ראש המשטרה, שזהו מכל עם שאריותיו של קרבן ולא אמצעי להרוג קרבנות נוספים.
בלאקוול טס לשדה התעופה הבינלאומי בניוארק, ניו-יורק, והמתין שם שלוש שעות לאוטובוס לסאות' לייק, ניו ג'רזי. הנסיעה לסאות' לייק ארכה עוד שלוש שעות. במשך כל הנסיעה בהה בלאקוול החוצה מן החלון, מביט אל שום-דבר, כלומר על ניו ג’רזי.
הוריה של קלייר המתינו לו בחנות כלי בית וגן, ששימשה גם כתחנת האוטובוס של העיר. מר ניאסטרום היה אדם נמוך קומה ומסודר, ונשא עמו תמיד מקל במבוק. זו היתה הפעם הראשונה שפרנק ראה אותו בחליפה. עיניו של מר ניאסטרום היו אדומות. גברת ניאסטרום היתה אשה רחבה, עם צל שפם. היא החלה לבכות מיד כשהבחינה בפרנק.
''מי עשה את זה, פרנק?'' שאל מר ניאסטרום מיד כשנכנסו למכונית.
''ארבעה גברים צעירים. הם היו מחבלים ממונטנגרו.''
''זה מה שאמרו בחדשות,'' אמר מר ניאסטרום. ''אבל פספסתי את ההסבר שנתנו על מה זו בכלל מונטנגרו הארורה.''
''זו מדינה,'' ענה בלאקוול. ''או היתה פעם מדינה. אני לא כל כך בטוח.''
''אחת מאותן ארצות של כושים?''
''לא, זה בבלקנים. בין אלבניה ויוגוסלביה. או היתה, אם היא היתה אי פעם מדינה עצמאית, אני מתכוון.''
''רק חשבתי, שעם שם שכזה הם בטח אפריקאים.''
''ובכן, זו טעות טבעית,'' השיב בלאקוול. היה לו קשה להתמודד עם הצירוף של אבל עמוק ואי-סובלנות עמוקה שהפגין אביה של קלייר. אבל, כמו שקלייר אמרה לו פעם, אתה יכול לבחור את אשתך אבל לא את משפחתה.
''בכל זאת, הם הרגו את הבני-זונות,'' אמר מר ניאסטרום. ''נכון, פרנק?''
''כן, זה נכון.''
''בדרך מסוימת, אני מצטער שהם עשו זאת. אתה יודע למה, פרנק?''
''לא, מר ניאסטרום. ספר לי למה,'' אמר פרנק, מקווה שזו תהיה הפעם האחרונה בחייו.
''מפני שהייתי רוצה להרוג אותם בעצמי.''
קלייר סיפרה לו איך נהג הזקן לחבוט בה כשהיתה ילדה. גברת ניאסטרום היתה אוחזת בה, והזקן היה מצליף בה ברצועה. בגלל שהיתה רעה. תהיה המשמעות של זה אשר תהיה. ''לא היית מאמין כמה האיש הקטן והצנום הזה חזק.'' היתה צוחקת.
''היא היתה התינוקת שלי,'' אמרה גברת ניאסטרום ופרצה בבכי.
ארוחת הערב היתה שקטה ומדכאת.
פרנק שהה במוטל שבקצה העיר, כדי שיוכל היה להשתתף בטקס לזכר קלייר בכנסייה הלותרנית, אליה כבר לא השתייכה.
הוא לא יכול היה שלא להתרעם מעט על כך שהיתה זו קלייר שנהרגה והניחה לו לקבור אותה, להסתדר עם הוריה ולנסות לנחש מה יעשה בשארית ימיו ולא להפך.
לא שלא שמח שנותר בחיים.
ביסודו של דבר.

קרבן - צייד (Hunter/Victim)
(הספר השלישי בסדרת הצייד)
מאת רוברט שקלי (Robert Sheckley)
הוצאת אודיסיאה, 2002





לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר המוקדש לשקלי


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב