מנחה בלאי
זיו קיטרו

לכל אדם יש נקודת שחיקה. רגע בו הוא מגלה שהוא לא מסוגל להמשיך לעשות את שעשה עד כה. שנים של הנחיה, פגישה אחרי פגישה, הוצאת אנרגיה בלתי פוסקת, התמודדות עם שחקנים, שילוב רעיונות, הרמת המשחק לשלב הבא, עוד משחקים, עוד פגישות, עוד רעיונות ואז יום אחד כל הכיף נעלם.


מנחה בלאי הוא משהו שאיש לא רוצה לראות, לא המנחה עצמו ולא השחקנים שלו. מנחה בלאי הוא מצב ממנו קשה מאוד לצאת, והוא מביא בסופו של דבר לקריסה מוחלטת של קבוצת המשחק. אלא אם מישהו לפתע מזנק ולוקח את השרביט מידיה של הגופה החרוכה שלמרגלות שולחן המשחק.
אבל אם יש רק מנחה אחד, מה עושים אז? או יותר נכון, איך דואגים שלא ליפול למלכודת השחיקה?
למרות שאין תשובה חד משמעית לשאלה הזו, אין נוסחת קסם שיכולה לפתור את כל הבעיות , ניתן למצוא מספר נקודות שחשוב להבחין בהן, שיטות שכדאי שנכיר ודרכים בהן כדאי לפעול.


הרעיון הראשוני
ובכן הדבר הראשון שיש בכל מערכה, קצרה או ארוכה, הוא רעיון אותו רוצה המנחה לחקור. כמו מגלה ארצות, הוא בוחר את המטרה, מרכיב את הצוות ובונה את הכלי הנכון ביותר למסע. לעיתים קרובות קורה שמנחה בוחר לעצמו מטרה שמעניינת אותו, אבל עושה שגיאה בבחירת הצוות או הכלי.
אם, לדוגמה, בחר המנחה להריץ משחק תיאולוגי חובק עולמות, שנע בין הפילוסופי לרב מעללים, כדאי מאוד שהשחקנים בקבוצה יתעניינו ברעיון גם כן. אולי אחד מהם יתלהב יותר מהמעללים והאחר מהדיונים הפילוסופיים האפשריים, והשלישי ייהנה מאותן הצצות לעולמות אחרים, אבל בסופו של דבר כל הקבוצה מתעניינת בכל אחד ממרכיבי המשחק. שחקן חולה אקשן יתגלה מהר מאוד כצמח, כאשר הדמויות יגיעו למפגש עם אלים אחרים וידונו על שאלות קיומיות. בחירת צוות נכון, מאוזן, שיאהב את אותם דברים אבל יתעניין בכיוונים שונים הוא הצעד הראשון להבטיח שהמסע לא יגמר יומיים אחרי ההפלגה.

כמובן שמייד לאחר שנמצא הצוות הנבחר, אותו צוות ששמע את הרעיון ואמר "וואלה, את זה אני רוצה. קפטן קח אותי איתך, אני מבטיח לעשות כל מה שצריך", הגיע הזמן לבחור את הכלי המתאים ביותר.
כן, לא רק הצוות יכול להפיל את המסע. בחרו בכלי הלא נכון וברגע הכי קריטי תגלו סדק שיהפוך אתכם על פניכם וישלח אתכם למצולות.
כמו שהצוות נבחר בקפידה וסונן מכל אלו שעלולים לפגום במשחק, כך גם את הכלי חייב להיבחן בקפידה מכיוונים שונים.
לאותו משחק תיאולוגי שנבחר להריץ יש כמה נקודות שדורשות מענה ראוי. מדובר במשחק חובק עולמות, וזה אומר שהשיטה צריכה להיות גמישה מספיק, כדי לתמוך במסע בין עולמות ובחוקיות משתנה בין עולמות אלו, הרי ברור שכל עולם יהיה אחר (אחרת מה הטעם) ועולם אחד יצבע בגווני הפנטזיה ואחר טעמו יהיה טעם המדע הבדיוני. נאמר גם שבמשחק יהיו מעללים רבים וזה אומר קטעי פעולה. קטעי פעולה דורשים מערכה חזקה מספיק, וגמישה מספיק, כדי שתאפשר כל סוג פעולה שהשחקנים עלולים להעלות על הדעת, וגם אלו שדמויות המנחה ירצו לבצע. בפעולה אנחנו גם מדברים על קרבות ולכן חשוב לבחור שיטת קרב ראויה לסוג כזה של משחק (על פי מה קובעים אם השיטה ראויה או לא? הדבר תלוי בהעדפה שלכם ושל השחקנים). גם השחקן הפילוסופי ביותר שימעט בפעולות, ישב מתוסכל אם השיטה לא תאפשר לו לעשות את התמרון המחושב והמבריק שלו, אז שימו לב.
מאחר שנרמז שהשחקנים משחקים דמויות אלוהיות למחצה, כדאי שהשיטה תתמוך בהפגנת כוח שכזה.
נוביליס הוא סוג משחק המעניק את כל מה שנכתב מעלה. רבים יעדיפו למשחק מסוג זה דווקא את החופשיטה המפורסמת שלמעשה תולה את כל חוקיות המשחק והעולם בדמיונו ובשיפוטו של המנחה.

אז יש מטרה, יש צוות נלהב וכלי שיוביל למחוזות רחוקים במהירות, בבטחה ובשלום. הימים הראשונים של המסע יהיו מלאים בחיוניות, יתאפיינו בברק בעיניו של הצוות כולו ובהפלגה חלקה ונעימה. הזמן הזה הוא הזמן הקריטי והחשוב ביותר שכן מכאן מתחילים באגירת הכוח לאותן נקודות במסע בהן הכול יראה אבוד. זה הזמן לנהוג בחכמה ולא להישחק.
רוב המנחים מלאי רעיונות כרימון ובהתלהבותם הם משליכים כל רעיון טוב שעולה לראשם ומקשרים אותו לעלילה כמה שיותר מהר, לרוע המזל ברגע שהרעיונות האלו מתגשמים והשחקנים מתעמתים מול הסצנות שברא עבורם המנחה, הדברים מתחילים להתדרדר, שכן ימת הרעיונות מתחילה להתייבש כמו באר בלב מדבר.
לפיכך מומלץ שלא לתת דרור לכל הרעיונות, ולשמור דווקא את הדברים החמים ביותר שבידיכם לזמנים מאוחרים יותר. ככל שהרעיון חם יותר תגלו שאתם משתדלים להגיע אליו מהר יותר, והדבר ייתן לכם אנרגיה להמשיך. בזמן שייקח לכם להגיע לאותה "נקודה חמה", אם תפעלו בצורה הנכונה, יהיו לכם רעיונות נוספים ומטרות חדשות אותן תניחו אף רחוק יותר. מסע שכזה הוא מסע שתמיד מהנה לעשותו. הפנינים והאוצרות שימצאו לאורך הדרך רק יגבירו את תעוזתכם, יחזקו את חבריכם ויהפכו את המשחק למעניין יותר.

רישום רעיונות חדשים
רישום הוא דבר חשוב. לכל מערכה כדאי לפתוח ספרייה במחשב ובה לפתוח קבצים מפורטים על נקודות שונות במערכה: "הדמויות", "רעיונות כללים", "העולם" ואפילו "מוסיקה ורעיונות". הקבצים האלו מתמלאים, כל אחד לפי הנושא שלו, בכל רגע שעולה רעיון. כדאי לדאוג גם לכתוב מייד לאחר כל משחק סיכום דברים תוך כדי הדגשה של רעיונות חדשים, פיתולי עלילה לא צפויים שהתעוררו בגלל פעולות הדמויות, ודבריהם (כולל שינויים ודברים המתרחשים מאחורי הקלעים). כדאי גם לכתוב, שוב בין המפגשים, את הדברים החדשים שקפצו לראשו של המנחה ולסדר אותם מול הסיפור המקורי, והרעיונות הרשומים בקובץ הכללי.

במהלך המשחק קורים המון דברים, רובם לא מתכוננים. כל אירוע כזה יוצר בסופו של דבר תגובת שרשרת שהשפעתה ניכרת לעיתים בעתיד המשחק, ולעיתים רק בראשו של המנחה שמכיל את עולם המשחק. אירועים אלו הם המזון העיקרי של המנחה, הם מאתגרים אותו, מבשלים את מיץ היצירתיות, והופכים אותו לקיטור המניע את מכונת המשחק הלאה, שוב ושוב.
מנחה טוב ירשום לעצמו את הדברים כדי שיוכל לשוב אליהם, לשאוב מהם עוד כוח וכדי לנסות ולהביט ברעיונות קיימים מזוויות חדשות.
במשחק שהורץ בעבר נכנס אחד מהנוביליס (אותם יצורים דמויי אלים המגלמים את גיבורי המשחק, נוביליס) לעולם אחר, רחוק מזה בו שהו ידידיו. עולם זה שידר לו חזיונות ללא הרף, חזיונות שכיוונתי לנקודה מסוימת. השחקן הבין משהו אחר לחלוטין ופעל לאיחוד בין מספר כוחות שביניהם נפלה מריבה. ההתערבות הזו שלו גרמה לשינויים לא מתוכננים במערכה אבל שינויים מעניינים שאת השפעתם אפילו המנחה לא יכול לחזות במאה אחוז ולכן הוא נותר סקרן להמשיך עוד ועוד, כדי לראות כיצד העניין משפיע על התוכנית הכוללת שלו ואילו דברים יצמחו מכאן.
לא רק השחקנים יוצרים את המצבים האלו, הרי בסופו של דבר המנחים ממציאים המון פעמים דמויות פתע ("אני רוצה לדבר עם הנפח של העיר" אומר השחקן. "שיט" חושב המנחה ומייד אומר בקול גדול ובמבטא אירי כבד "היי, שמי גרייסמנד, הנפח". אם הדמות תעניין את המנחה היא יכולה לתרום הלאה), מקומות אליהם לא פיללו שהשחקנים יחשבו אפילו להגיע ובאופן כללי מחדשים שוב ושוב את העולם בגלל שהמוח האנושי, עובד דרך קונוטציות.

הרישום הוא גם כלי עזר חשוב מאוד לא רק לבלילת הרעיונות שהופכת לסיפור, אלא גם דרך בה המנחה יכול להחליט מה עובד ומה לא.
מה זאת אומרת?
פשוט מאוד.
אחרי כל פגישה רשמו לעצמכם שניים שלושה דברים שהיו לטובה ועוד שניים שלושה דברים שהיו לרעה. זה יכול להיות המוסיקה שנעשתה בה שימוש, הזמן שהוקדש לאכילה, דמות מסוימת שניסיתם להכניס, סגנון משחק חדשני שקראתם עליו וניסיתם להכניסו למשחק. כל דבר כזה אתם יכולים לרשום. בצורה כזו, ככל שיעבור הזמן תוכלו לבנות לכם רשימה ארוכה של דברים שפשוט עובדים ובאותו זמן להימנע ולטפל באותן נקודות שגורמות למשחק לחרוק, ולא לזרום כמו שהוא צריך לזרום.
אתם יכולים גם לבקש משחקנים ליצור רשימה כזו, ולראות ממה הם נהנו וממה לא. חלק מהנקודות שלהם אולי אפילו יהיו רלוונטיות לדברים שאתם כמנחים עשיתם והדו שיח שיתפתח ביניכם לשחקנים רק יגביר את ההנאה.

המשכיות
מדובר כאן בנקודה קצרה אך חשובה מאוד.
פגישת משחק יוצרת גל של אנרגיה ששוטף אותנו ועוזר לנו לבוא למשחק הבא עם כוחות מחודשים ורצון לגלות עוד. לנסות דברים חדשים ולהתעמת מול רעיונותיו של המנחה. אפילו כשהפגישה לא זורמת יש את הרצון הזה לעשות את הדברים טוב יותר בפעם הבאה, לתקן את הטעויות שהיו או להשלים את החוסר בזמנים שנוצר בגלל שלא כולם היו במצב רוח משחקי באותו שבוע.
כאשר מסיבה כלשהי אין מפגש בשבוע שאחרי, גל האנרגיה עובר את השיא ומתחיל לצלול. יום או יומיים שיעברו מהתאריך המיועד עוד יזכו לחסד הגל המופלא אבל דחייה של יותר מכך תגרום לאנרגיה להעלם. חמור עוד יותר המצב בו נוצרת קטיעה של יותר משבוע. במצב הזה חוסר השקט והאכזבה שנוצרו מתחזקים.
הפתרון הטוב ביותר הוא למצוא מייד יום חדש במקום זה שהפך בעייתי, אם לשבוע אחד ואם באופן קבוע. העיקר שהמשחק ימשיך. מפגש בן שעתיים עדיף על ביטול מוחלט של המשחק ואף יוצר לעיתים מתח גבוה יותר אצל השחקנים, מתח שתמורתו תתגלה בשבוע שאחרי.
זכרו, מדובר פה באנרגיה של פעלתנות, של יצירה, אל תתנו לה להתנדף.

התחדשות
כל דבר שאינו מתפתח, שדורך במקום נחשב למת. בעסקים כך גם במשחק, דבר שאינו צועד קדימה כאילו הוא צועד אחורה וזה לעולם לא טוב.
מסיבה זו חשוב להזין את הנפש כל הזמן. מנחה טוב קורא ספרים וקומיקסים וצופה בסרטים ושואב מכולם רעיונות. הוא שואב רעיונות משיחות עם אנשים ומחצאי משפטים שנקלטים באוזניו במהלך הלימודים או בישיבה בעבודה. רעיונות אלו הם רעיונות של חידוש, זוויות ראייה שונות, השראה מחודשת.
נכון שישנו רעיון מרכזי עליו נבנה המשחק, אבל אף אחד לא אמר שאי אפשר לשנות אותו. משחק, כמו החיים, הוא דבר דינמי ומיוחד. אז המשחק התחיל כרעיון פילוסופי תיאולוגי אבל פתאום מתגלה שהמשתתפים כולם ראו את שר הטבעות החדש, וכל מה שהם רוצים זה סיפור עלילתי רווי קרבות. אין בכך רע ולהלחם בזה ולנסות להישאר על המסלול רק יגרום לנזק. כמובן שחשוב להשאיר את כיוון העלילה הכללי בטווח העין אבל סטייה קלה מהמסלול רק תרענן את הצוות כולו, ואולי תפתח אפשרויות חדשות שלא עלו קודם לכן.
זכרו להיות פתוחים לשינויים לברך עליהם, אפילו להודות עליהם בכל פעם שיבואו לבקר.


משוב שחקן-מנחה
אנחנו לא נמצאים בוואקום. המנחה לא יושב לבדו בחדר ומספר לעצמו סיפורים, הוא עומד (או יושב) מול קבוצת שחקנים חיים ובעלי דעות.
אחת לתקופה ניתן בהחלט לשבת ולבקש משוב מהשחקנים ואף לתת להם אחד. הדו שיח שיתפתח כאן יגלה דברים רבים לשני הצדדים. אולי היו דברים נפלאים שקרו והשחקנים פשוט לא אמרו למנחה, או משהו קטן שעשה שחקן גרם למנחה לאושר והוא שכח להזכיר זאת בזמן האירוע כי לא רצה להפסיק את רצף המשחק.
יכול להיות שקרו גם דברים רעים, סיפורים שהכיוון שלהם לא מוצא חן בעיני השחקנים (או אפילו שחקן אחד) או משהו שעשה שחקן שהרגיז את המנחה. יכול להיות שסביבת המשחק לא מתאימה לכולם או שמישהו היה מעדיף לאכול לפני המשחק ולא תוך כדי.
שיחות שכאלו פותרות בעיות שלפעמים לא רואים אותן אך הן שם, והן עלולות לגרום לשחיקה אצל המנחה ואצל השחקנים, שחיקה שסיבתה לא תהייה ברורה ולכן תיוותר ללא פיתרון. תקשורת בין אישית היא הא-ב של כל קשר נורמאלי, ולא משנה מה טיבו.

לילה בכסא הנוסע
ולפעמים המנחה חייב לקחת חופש. הרבה לפני שהבלאי מתחיל. בתקופות שהכול נע על מי מנוחות, בזמנים שהוא דווקא ממש רוצה להריץ. לפעמים אלו הזמנים הטובים ביותר לתת למישהו אחר את השרביט ולהריץ משחק חד פעמי ,בו המנחה הקבוע יהיה שחקן. החידוש הזה במיקוד יעזור לכולם.
זוהי חוויה שיכולה להיות מהנה כי מדובר במשחק בו ניתן להשתולל, ולא משהו אליו נקשרו כולם בצורה רגשית (ואין מה לעשות, למערכות וסיפורים ארוכים וטובים כולם נקשרים רגשית). ניתן ליצור סבב כזה כך שכל עשרה מפגשים, אחד השחקנים מתיישב בכסא הטייס ומנסה את כוחו. לא פעם לשחקנים יש רעיון שהם רוצים לנסות וזו ההזדמנות. בנוסף, שחקנים רבים יגלו שכעת, כמנחים, עליהם לתאר יותר והרגל זה ישפר את המשחק שלהם.
מנחים יחושו כיצד זה להיות בצד השני של השולחן והחוויה תהפוך אותם לקשובים יותר לשחקנים.

בסופו של דבר, מדובר בתחביב שמטרתו הנאה, לכן חשוב לשים לב לדברים הקטנים שיעזרו לשפר את ההנאה ולמנוע חיכוכים, מריבות ולבסוף, שחיקה.




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב