כששייקספיר פגש את הקוטלת
אור ביאליק

המועמדים הסופיים לפרס גפן 2005 משלבים בתוכם את המיטב של יצירות הפנטזיה והמדע הבדיוני שיצאו לאחרונה לאור, גם בתחום ספרות המקור, וגם בתחום הספרות המתורגמת. אז מי הם, המתחרים הנרגשים? אור ביאליק, עורך המדור המקומי ב-ISF, סוקר ומהמר.
פרס גפן מוענק זאת השנה השמינית לקטגורית ספרים מתורגמים בתחומי המדע הבדיוני והפנטסיה, וזאת השנה הרביעית לקטגוריות המקור. המועמדים הסופיים לפרס נבחרים ע"י חברי האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה (המעניקה את הפרס), כאשר ההצבעה בשלב הסופי פתוחה לקהל באי פסטיבל אייקון. כל ספר השייך לסוגה הספקולטיבית שראה אור בעברית, גם אם לא סווג כך, וכל סיפור קצר בעברית שפורסם במגזין מוכר או במסגרת אנתולוגיה, זכאי למועמדות לפרס.
הסקירה שלהלן מבוססת על חומר וביקורת אודות היצירות שנאסף מהרשת, וכן מהיכרות אישית שלי עם היצירות. הדעות והביקורות מייצגות, כמובן, אך ורק את טעמי וניסיוני האישי.

אוטיסט בדילמה, שבט אינדיאני בסכנה, ואיך אפשר בלי חייזרים

ספר המדע הבדיוני המתורגם:
"הכרונוליתים" מאת רוברט צ'רלס וילסון (תרגום: דוד חנוך, 319 עמודים, הוצאת גרף)
ספר הביכורים של הוצאת גרף הצעירה, הוא מספר את תולדות ההשפעה של מצבות סלע ענקיות המופיעות מהעתיד ומספרות על ניצחונות צבאיים שעתידים להתרחש, בו בזמן זהו סיפור על אדם המנסה בתוך המציאות המשתנה למצוא ולבנות לעצמו חיים.

"מהירות החושך" מאת אליזבת מון (תרגום: יעל סלע-שפירו, 446 עמודים, הוצאת גרף)
בעתיד שבו אוטיזים ניתן לריפוי בשלב עוברי, לו ארונדייל שייך לדור האחרון של אוטיסטים שנולדו לפני פיתוח התהליך, אך לאחר שפותחו הטכניקות לאפשר לו לנהל חיים עצמאיים. כעת מוצאת לו האפשרות לטיפול שיכול להפוך אוטיסט מבוגר לאדם רגיל, והוא ניצב בפני השאלה האם לשמור על יחודו או להיות כאחד האדם. זהו ספר עם נימה אישית במיוחד מכיוון שבנה של המחברת הוא אוטיסט בעצמו. הספר זכה בפרס נבולה לשנת 2004.

"צלילת אש" מאת קארין לוואצ'י (תרגום: ענבל שגיב, 352 עמודים, הוצאת אופוס)
ספר ההמשך ל-"ילד מלחמה" שזכה בפרס גפן שנה שעברה. הספר ממשיך את הסיפור שנפתח בספר הקודם, ובאותו העולם, הפעם מנקודת מבטה של דמות אחרת: ריאן אזרקון המיוחס, המהווה במידה רבה גרסת מראה של גיבור הספר הקודם. למרות שהוא כתוב ומתורגם טוב, "צלילת אש" חלש יותר מקודמו בהרבה מובנים ולא מצליח לשחזר את מלוא הצלחתו.

"קויוט השמים" מאת קייג' בייקר (תרגום: דוד חנוך, 296 עמודים, הוצאת מודן)
הספר השני בסדרת "החברה" של קייג בייקר, המתארת את מעלליהם של בני אלמוות המשרתים תאגיד מהעתיד בשם "ד"ר זאוס". הספר מתאר את המשך עלילותיהם של ג'וזף ומנדוזה (גיבורי הספר הקודם בסדרה שראה אור בעברית, "בגן אידן"), כאשר הם מנסים להציל שבט אינדיאני מהכחדה ע"י האדם הלבן. הספר תואר ע"י המבקרים כמהנה, אך לא מעבר לכך.

"קץ הילדות" מאת ארתור סי. קלארק (תרגום: דוד חנוך, 240 עמודים, הוצאת ינשוף)
זוהי הוצאה מחודשת בעברית של ספר מד"ב קלאסי שכבר ראה אור במסגרת הסדרה הלבנה של עם עובד, שיצא כעת בתרגום מחודש ע"י הוצאת ינשוף. מדובר ביצירה המתארת את קצו של המין האנושי כפי שאנחנו מכירים אותו, על רקע נטילת האחריות על ניהול כדה"א והאנושות ע"י גזע חייזרי.

בולט מאוד השנה אובדן הבכורה של הוצאת אופוס, שבמשך תקופה ארוכה מאוד הייתה קטגוריה זאת כמעט תחת שליטתה המוחלטת: כמחצית מהזוכים בקטגוריה, ורובם המוחלט של המועמדים הסופיים, היו ספרים של אופוס. לעומת זאת, בולטת גם העלייה של ההוצאות החדשות, גרף וינשוף, בקטגוריה זאת.
בהתחשב בניסיון העבר, לקהל הקוראים הישראלי יש נטייה לספרות מד"ב של תור הזהב מה שמציב את "קץ הילדות" כמועמד מוביל, אך למרות זאת, מצפה לו תחרות קשה.

עבדים, קוסמים וקוטלות ערפדים

ספר הפנטסיה המתורגם:
"אריות אל-ראסאן" מאת גאי גבריאל קיי (תרגום: יעל אכמון, הוצאת אופוס)
יצא לכבוד הגעתו של קיי לארץ לפסטיבל אייקון 2004, ונחשב לספרו הטוב ביותר. כמו "טיגאנה" ו-"הפסיפס הסרנטיני", גם כאן מלביש קיי קרע פנטסטי על מקומות וארועים היסטוריים, הפעם, ספרד של ימה"ב בתחילת הרקונקוויסטה- הכיבוש מחדש של ספרד מידי המוסלמים.

"השתנות" מאת קרול ברג (תרגום: דוד חנוך, 450 עמודים, הוצאת גרף)
סיפורם של העבד סיאון והנסיך אלקסנדר, החל מהעימות של המפגש הראשוני שלהם וכלה במאמציהם להציל את האימפריה של הנסיך מהשדים שפלשו אליה. הביקורות חלוקות בנוגע לספר הזה, אך רובן מעידות שלמרות שמדובר בפנטסיה אפית, היא שונה מהסמכה המקובלת ומעניקה זווית יותר נשית על תת-הסוגה הזאת.

"משקפת הענבר" מאת פיליפ פולמן (תרגום: יעל סלע-שפירו, הוצאת כתר ואופוס)
הספר הסוגר את טרילוגית "חומריו האפלים" ומביא את הקרב האחרון בין כוחותיו של לורד עזריאל לכוחות ה"סמכות" והכנסיה. בכך מסכם את יצירת המופת השנויה במחלוקת של פיליפ פולמן, שדורגה לאחרונה כספר השלישי האהוב ביותר באנגליה ע"י ה-BBC (אחרי "שר הטבעות" ו-"גאווה ודעה קדומה"), ספר השנה של וויטברד לשנת 2002.

"קוסם היונים" מאת מייגן לינדהולם (תרגום: אהוד מימון, 233 עמוד, הוצאת אופוס)
סיפורו של קוסם החי ברחובות העיר סיאטל, כאשר השדים הפנימיים שרודפים אותו מעמידים את כוחו ואת סביבתו בסכנה. ספר פנטסיה אורבנית שקדם לגיין ובארקר ורואה אור רק כעת בעברית.

"תענוגות אסורים" מאת לורל ק. המילטון (תרגום: דוד חנוך, 338 עמודים, הוצאת מודן)
סיפורה של אניטה בלייק, קוטלת ערפדים בלתי חוקית, שעיסוקה ביום הוא החייאת מתים והפיכתם לזומבים, הנשכרת לאיתור קוטל ערפדים בלתי חוקי אחר בעולם אלטרנטיבי שבו ערפדים חיים בקרב בני אדם בגלוי ובעלי זכויות אזרח ככול אדם אחר. ספר על ערפדים, קוטלות והיחסים שבניהם שנכתב כאשר "באפי" היה עוד שם של פודל.

המועמדים בקטגורית הפנטסיה מציגים לנו את המגוון הרחב של יצירות פנטסיה שהקהל הישראלי החל להיחשף אליהם בשנים האחרונות. חלקם ספרי פנטסיה אפית, אך גם אלו חורגים מהתבנית המוכרת של הפנטסיה הנוסחתית, כמו גם ספרי פנטסיה אורבנית וספר אחד שהוא הרבה מעבר לספר פנטסיה רגיל. "משקפת הענבר" הוא ללא ספק החזק מבין המועמדים בקטגוריה זאת, אך אולי המורכבות הרבה שלו תמנע ממנו קולות, כפי שקודמיו לא הצליחו לזכות בפרס, למרות שגם הם עלו לרשימת המועמדים הסופיים. מצד שני, אולי עובדת היותו האחרון בטרילוגיה תשחק לטובתו. שאר הספרים מייצגים בכבוד את הסוגה שלהם, וקשה באמת להצביע על מועמד בולט בקטגוריה זאת.

מוח של נערה מתה, מחשב ספינה שחוזר בתשובה וקסם של פיות

סיפור המקור הקצר:
"הנערה המושלמת" מאת גיא חסון (חלומות באספמיה #12) – בעולם שבו חיים טלפתים, גיא חסון מביא לנו את סיפורה של אחת הנאבקת במסלול ההכשרה המפרך תוך גלישה למוחה של נערה מתה.
"טבע דומם" מאת רותם ברוכין (חלומות באספמיה #13) – סיפורו של אומן המפליא בציור של טבע דומם שפס לו כבר מהעולם וביחסים שנרקמים בינו לבין אישה המגלה את מקור השראתו.
"סיפור פיות" מאת גיא וינר (חלומות באספמיה #13) – סיפורן של פיות אורבניות, קסמיהן וכיצד מנסה אדם אחד להשתמש באלו למטרותיו שלו.
"סיפורה של בתולה" מאת יולי גנטמן (בלי פאניקה) – בעולם ללא שמש או כוכבים, תלאותיה של נערה יחידה מייצגות את מלוא הקושי של המציאות בה היא נולדת, מתבגרת, חיה ומביא לעולם את הדור הבא לו מצפים אותם החיים.
"שכנים רחוקים" מאת יולי גנטמן (בלי פאניקה) - סיפורם של זוג שכנים, המתוודעים זה לזה מבעד לחייהם הסודיים אליהם הם מעופפים מדי לילה.
"תינוקות שנשבו" מאת חגי אברבוך (אתר האגודה הישראלית למדע בדיוני ולפנטסיה) – סיפורו של צוות חללית המסתבך כאשר המחשב של ספינה מחליט לחזור בתשובה.

השנה עלו שישה מועמדים לגמר, בגלל שוויון בתוצאות במקום החמישי, אך למרות המבחר הגדול יותר, קשה לי להאמין שמישהו יוכל למנוע מגיא חסון את הפרס בקטגוריה זאת השנה, חוץ מאולי יולי גנטמן, שמראה נוכחות די מרשימה ברשימת המועמדים הסופיים. בסך הכל, השנה המועמדים חזקים בהרבה מאלו שהיו שנה שעברה ולפני שנתיים, מעמידים לנו לפחות שני סיפורים שעתידים להתפרסם בחו"ל בשנה הקרובה ("סיפורה של בתולה" של גנטמן ו"הנערה המושלמת" של חסון) ומהווים את המועמדים המובילים בקטגוריה זאת.

משחק מציאות חייזרי, מרילין מונרו ועיתונאי ערבי

ספר המקור:
"ויהי בוקר" מאת סייד קשוע (234 עמודים, הוצאת כתר)
ספרו השני של קושוע המתאר את קורותיו של עיתונאי ערבי חסר שם, הנאלץ לעקור עם משפחתו לכפר מולדתו שבוקר אחד הופך לנצור ע"י הצבא, מנותק מהעולם הכפר גולש למיקרו-מציאות פוסט אפוקליפטית.

"לילי לה טיגרס" מאת אלונה קמחי (305 עמודים, הוצאת כתר)
ספרה הרביעי של אלונה קימחי מתאר את הטרנספורמציה של שיננית עבת בשר לנמרה אימתנית, על רקע המציאות במלוא אכזריותה. זה אולי אחד הספרים הבעייתיים ברשימה בהתחשב במחאות העבר של קמחי כנגד תיוג הספר כ"יצירה פנטסטית".

"מציאות- המשחק" מאת גיא חסון (231 עמודים, הוצאת ביתן)
ספרו השלישי בעברית של גיא חסון והשני בדפוס, מגולל את סיפור ההתבגרות שכופה משחק מציאות חייזרי על נער צעיר. בהשוואה לספריו הקודמים ("הצל של אלוהים" ו-"הצד האפל"), מדובר בספר קליל יותר, אם כי הוא עדיין שומר על הסגנון הייחודי של חסון ועל ההדגשים הפסיכולוגיים שכה אהובים עליו.

"עירושלם" מאת אפרת רומן-אשר (231 עמודים, הוצאת בבל)
רומן דיסאוטופי המתאר את סיפורה של אמנית אוונגרד על רקע הכאוס השוטף לאיטו את ישראל העתידית, הנובע ממשבר הזהות של ישראל העכשווית. סיפור על הכאן-ועכשיו באמצעות האפשרויות שנובעות מהם, כפי שרבות מהדיסאוטופית הגדולות של המאה העשרים עשו.

"עולם הסוף" מאת אופיר טושה גפלה (429 עמודים, הוצאת כתר)
לאחר התאבדות של הסופ-ר, מתחיל מסעו שמעבר למוות בחיפוש אחר אישתו, האבודה בעולם האחר אליו מגיעים כל האנשים לאחר מותם. סיפור מפוקח מדת, העוסק במסע אורפאי על פני עולם אין סופי בו משוטטים להם אנשים כשייקספיר ומרלין מונרו.

יותר מהכל מייצגת הרשימה השנה את עבודתו של עורך סדרת המקור של הוצאת כתר- שמעון אדף, שחתום על כמה מספרי המקור הטובים ביותר שיצאו השנה בסוגה הספקולטיבית. שני המועמדים המובילים השנה הם "עולם הסוף" של אופיר טושה גלפה ו"מציאות - המשחק" של גיא חסון. למרות שבשניהם לא חסרים פגמים, הם זכו להיענות מכובדת למדי בקרב הקהל שצפוי להצביע לפרס. אך אף על פי המבחר המשובח, בקטגוריות המקור יש משקל רב יותר לפופולריות של הכותב, שלעיתים אף עולה על האיכות של הסיפור, מה שמעמיד את "מציאות- המשחק" של חסון, כמועמד המוביל.





לצורך הגילוי הנאות: אלי הרשטיין, עורך האתר, הוא גם העורך הראשי ושותף בהוצאת הספרים ינשוף שספרה "קץ הילדות" מועמד השנה לפרס גפן בקטגוריית המדע הבדיוני המתורגם.




לידיעה זו התפרסמו  16  תגובות
תגובות
1   קצת בלגן
18:16:00  12/09/2005 מיכאל   
הייתי אומר שיש קצת בלגן בנוגע לפרס גפן (אפשר לבדוק באתר האגודה) סביב השאלה אם הבחירה של המועמדים הסופיים הייתה עניינית או חברית\ביצתית.
לי יש אי אלו השגות.

למען הגילוי הנאות אני מציין ש סיפורים שלי היו מועמדים לפרס גפן מטעם ISF.

2   סקירה מעניינת אך הניתוח לוקה בחסר.
2:01:00  13/09/2005 ליהי   
בקטגורית המדע הבדיוני יש שני מועמדים חזקים ולא אחד:

"הכרונוליתים" בהוצאת גרף שבעיני רבים ששוחחתי אתם נחשב למועמד המוביל והטוב ביותר.

"קץ הילדות" בהוצאת "ינשוף" ששייכת לעורך האתר הזה (והיה רצוי לציין זאת כגילוי נאות, במיוחד כשההמלצה של הכתבה נוטה לכיוון קץ הילדות) שאכן נחשב לקלאסיקה. לדעתי מקומן של קלאסיקות לא בפרס גפן, זה לא הוגן כלפי המועמדים החדשים ולהן זכיה לא תועיל, הן כבר עכשיו קלאסיקות.

במסגרת קטגורית הפנטסיה אני חושבת ש"השתנות" הוא המועמד המוביל. לא ראיתי ביקורות חלוקות בדעתן על הספר, רובן היה מאד אוהד.

3   אכן כתבה מעוררת תמיהה וחוסר אובייקטיוויות
5:42:00  13/09/2005 א. כל   
שרק מדגיש את דיון הביצה שהיה באתר האגודה. הכתבה לא מציינת כלל שקץ הילדות יצא בהוצאת ינשוף ששייכת לעורך ומקים האתר הזה אבל לא שוכחת לציין שזהו המועמד המוביל. גם אם נתעלם מהעובדה שרבים מחשיבים את הכרונוליתים כמועמד מוביל באותה מידה היה לפחות ראוי לציין את האינטרס המופגן שיש לאתר זה ועורכיו בתוצאות הפרס. זו לא כתבה אינפורמטיבית זה מדור פרסום שהמילה - מודעה - היתה צריכה להתנוסס מעליו. המילים - גילוי נאות - לא מוכרות לעורכי האתר שמעדיפים לא לתת לקוראים את כל המידע הרלוונטי כדי שיוכלו לתת להם את המשקל הראוי על פי ראות עיניהם.

4   היה רצוי להוסיף לכתבה גילוי נאות
6:50:00  13/09/2005 רותם   
גם אם לאור ביאליק אין אינטרס לעורך האתר יש ויש ויש פסקה בכתבה שמעוררת תמיהות. גילוי נאות היה מעניק לקוראים את האפשרות להעניק לדברים את המשקל הראוי.

5   מה אתם רוצים כולכם?
8:15:00  13/09/2005 אורי   
הם רוצים שכולם יבחרו בספר שלהם ויש להם אתר אז הם משתמשים בו בתעמולה. מי שלא רוצה שלא יבחר.

6   הרושם שאני קיבלתי הוא
13:26:00  13/09/2005 מיכאל   
שחברי האגודה די דאגו לשלהם, אני אמנם חבר אגודה אבל חדש ולא מעורה כ"כ. כשראיתי שהשלב הראשון בבחירה הוא של חברי האגודה בלבד הבנתי שאין לי סיכוי.
הצעתי באתר האגודה שיוסיפו לינק לכל סיפורי המקור אבל נעניתי בשלילה.
באחד מן הפתילים שראיתי באתר האגודה כותבת ורד טוכטרמן כי היא לא יודעת אם זכתה בפרס גפן בגלל הסיפורים שכתבה או בגלל מי שהיא מכירה, מההכרות שלי עם הסיפורים של ורד אני בטוח שקיבלה את הפרס בזכות ולא בחסד. אבל ההרגשה (שלי לפחות) שבהחלט היתה איפה ואיפה בבחירת הסיפורים והשאלה היא כיצד ניתן לפתור זאת.
ההצעות שלי הן ע"י
1. פתיחת התחרות לכל מצביע באשר הוא
2. בחירת צוות שופטים המכיל נציגים מכל הגופים שהשתתפו בתחרות

אני מקווה שזה יעזור
מיכאל


7   גילוי נאות
13:41:00  13/09/2005 אלי הרשטיין   
גילוי נאות נוסף בסיום הכתבה.

לכל המלעיזים - את הכתבה כתב אור ביאליק והיא משקפת את דעתו האישית. אין ולא היה ניסיון לעשות בכתבה זו פרסום סמוי או גלוי להוצאה זו או אחרת - כולל ההוצאה של עורך האתר - היינו אני.

הניסיון לרמוז כאילו אור ביאליק מנסה לעשות שימוש בדעתו וביושרו העיתונאי ככלי לקידום מטרות הוצאת ינשוף הוא מגוחך במקרה הטוב ומקומם במקרה הפחות.

החוסר בגילוי נאות הוא פשוט חוסר תשומת לב שלי וכאמור תוקן.

8   למספר 6
16:01:00  13/09/2005 גל   
לגבי הצעתך להוספת קישור: נתנו לך את הסיבה מדוע לא נוספו קישורים - כדי שלא תהיה אפליה בין סיפורים שפורסמו באינטרנט לבין סיפורים שפורסמו בכתב עת מודפס.
והגישה לסיפורים למי שרצה לקרוא (כמוני למשל) לא היתה מסובכת במיוחד, בייחוד לאחר שרמי ואלי הכינו עמוד קישורים מיוחד לכל הסיפורים המועמדים במגזין שלהם.

לא הבנתי למה חשבת שאין לך סיכוי. הנה, בדיוק הבאת את הדוגמה של ורד, אשר למרות שהיא "תמיד זוכה" לא עלתה אפילו לגמר. גם ניר יניב או שלמקו, או רז גרינברג לא עלו לגמר, למרות שהם חברי אגודה ותיקים ויש להם הרבה חברים באגודה. לעומת זאת, כמה אנשים מכירים אישית את חגי אברבוך שכן עלה לגמר? אני לא, ואני מכיר הרבה אנשים באגודה ובקהילה רבתי. (אני אפילו לא יודע אם הוא חבר אגודה).

אני מבין את תסכולך שלא עלית לגמר, אבל חשבת שאולי הסיפורים שלך פשוט לא טובים מספיק לדעתם של המצביעים?
אני מודה, אני לא הצבעתי לאף סיפור שלך, ולא כי לא קראתי אותם. פשוט חשבתי שיש טובים יותר. כמו שלא הצבעתי להרבה אחרים,כי יש לי רק חמישה לבחור מתוך כל הרשימה.


ולכל הקונספירטורים: גילוי נאות - אני חבר בועד האגודה, אני לא חבר בועדת הפרס ואין אף סיפור שלי או של מקורב לי אשר מועמד בין אם לשלב א או לשלב ב.


9   והמשך:
16:24:00  13/09/2005 גל   
לגבי ההצעות שלך.
ההצבעה פתוחה לכולם בשלב ב'.
בשלב א' היא מוגבלת לחברי האגודה בלבד, כיוון שזה פרס שניתן מטעם האגודה. סיבה נוספת, אם כי משנית, היא כי זה נועד למנוע הצבעות כפולות וכולי, ולכן חברי האגודה נדרשים לציין את מספר החבר שלהם בעת ההצבעה.

צוות שופטים - ראשית, פרס גפן הוא פרס המוגדר כפרס בחירת הקהל. זה חלק גדול מאפיונו ולא נשנה זאת.
שנית, גם אם הבחירה תהיה של צוות שופטים הוא לא יהיה מורכב מאנשי ההוצאות ועורכי המגזינים, כי אז זה לא יהיה פרס מטעם האגודה אלא מטעם ההוצאות והמגזינים.
כך שאנחנו נצטרך למצוא חבר שופטים נקי מכל אנשי ההוצאות וכו. מספיק קשה לנו למצוא שלושה אנשי ועדת פרס גפן שיהיו נקיים מכל ההוצאות וגו' ואתה עוד רוצה שופטים? ונניח שיש לך כמה מתנדבים לשפוט, שהם לא עורכים, מו"לים, כותבים, מתרגמים, עובדים באחת מההוצאות/מגזינים או חברים של הנ"ל. האם אז תסמוך על טעמם הספרותי? אם כן, למה אתה לא סומך על דעתם של כלל חברי האגודה שהצביעו, שמכילים תערובת של גם כאלה וגם כאלה?

10   לא עלה על דעתי
12:38:00  14/09/2005 מיכאל    
גל ודאי שעלה בדעתי שישנם סיפורים טובים משלי בתחרות ולמען הגילוי הנאות (שוב) אציין כי לא קראתי אף אחד מהסיפורים ולכן גם לא הצבעתי. לא לעצמי ולא לאף סיפור אחר. עם זאת קיימת אצלי תחושה ( וגם אצל אנשים אחרים כפי שמשתקף מהדיון באתר האגודה) שאנשים לא הצביעו מן השיקולים הנכונים, האם מישהו שלא קרא את כל הסיפורים יכול לבחור אחד מהם, אני חושב שלא. הדבר דומה לשופט בתחרות התעמלות שלא רואה את כל המועמדים. עם זאת, אין דרך לבדוק עניינים כאלה. פתרון טוב בעיניי הוא להציג קישור לכל הסיפורים באותו מקום בו נמצאים פרטי התחרות, יש לעשות מאמץ ולהוסיף גם את הסיפורים שלא הופיעו במדיה דיגיטלית. אני סבור שיש בכך מעין שיוויון הזדמנויות, השוואת נקודת פתיחה.
גל, עצם העובדה שמתקיים דיון כזה בפורום האגודה, עצם העובדה שוורד אמרה שם מה שאמרה היא בעייתית.
ולסיום לעניין הסיפורים שלי, ייתכן בהחלט שהם לא מספיק טובים. אני לא הגשתי אותם לתחרות וייתכן שהייתי משנה מעט או מלטש אותם לפני שהייתי שולח אותם. לא בטוח שהייתי שולח את כולם. אך משעה שנשלחו הייתי רוצה להאמין שהם זכו לשיפוט לא מוטה.

11   והמשך
12:45:00  14/09/2005 מיכאל   
גל, אשמח מאוד לשמוע ביקורת על הסיפורים אם יש לך רצון ופנאי

12   ראשית, מכיוון שזה פרס בחירת קהל
13:43:00  14/09/2005 גל   
אין חובה על אף אחד מן המצביעים לקרוא את כל הספרים והסיפורים. אף אחד לא מצפה לזה בשלוש קטגוריות הספרים.
לגבי הקצרים - אני חשתי מחוייבלקרוא את כולם כדי שאוכל להצביע בלב שקט, אבל מצידי אם קראת סיפור יחיד השנה, ואהבת אותו, למה שלא תצביע בשבילו?

לגבי העלאת הסיפורים לרשת - זה נעשה בשנת 2002 כאשר היו מעט סיפורים שפורסמו במימד העשירי, וזה נעשה ב-2003 בשלב א (לאחר שלב המוקדמות שכלל כ-100 סיפורים שלא הועלו לרשת).

אם תחשוב קצת, תראה שזה לא ריאלי עבור כתב עת שרוצה למכור גליונות, לפרסם את כל הסיפורים שיצאו באותה השנה ברשת.

וב"לעשות מאמץ" אתה מתכוון שאתה מתנדב לערוך את עשרות הסיפורים (ולפני שנה ושנתיים היו יותר ממאה) כך שיתאימו לפרסום באינטרנט?

ומה לגבי שיוויון הזדמנויות לחברי אגודה שאין להם אינטרנט - האם אתה רוצה להדפיס להם את כל הסיפורים שפורסמו ברשת כדי שיוכלו לקרוא את כל מה שלא פורסם במימד/אספמיה?

ההשוואה שלך היא לא נכונה - זה לא דומה לשופט בתחרות התעמלותכי אין כאן שופט אלא קהל, בדיוק כמו (וסליחה על ההשוואה) בכוכב נולד. חלק מהאנשים מצביעים לפי איכות השירים, חלק לפי כמה הזמר חתיך. יש כאלה שעקבו אחר כל העונה וכל שיר של כל אחד מן המתמודדים, יש כאלה שפספסו תוכנית או שיר. ועדיין הם מצביעים.

אה, ופרס גפן הוא לא תחרות. אתה לא מגיש סיפורים לפרס, כי ההשתתפות פתוחה ומוגבלת לכל הסיפורים שפורסמו בכתב עת כלשהו, ורק כאלה (כלומר שעברו עריכה). אתה יכול להסיר מועמדות, אבל אתה לא יכול להוסיף מועמדות אם סיפורך לא התפרסם בעיתון מקוון או נייר כלשהו במהלך השנה.

את שלב הליטוש היית צריך לעשות לפני הפרסום במגזין.
ולגבי ביקורת - רצון תמיד יש, אך פנאי - אני אשתדל.

13   הבחירות שלי
11:39:00  15/09/2005 שחר   
מד"ב מתורגם: התלבטות בין הכרונוליתים לקץ הילדות, אבל הכרונוליתים לוקח. גם כי הוא כתוב יותר וגם כי צריך לעודד ספרים חדשים. לספר קלאסי כבר יש את המעמד והזכיה לא תעזור לו בכלום.

פנטסיה מתורגם: אין התלבטות בכלל. השתנות הוא ספר הפנטסיה הכי טוב של השנים האחרונות והוא יקח את הקול שלי.

ספר מקור ישראלי: עולם הסוף של אופיר טושה גפלה הוא הכי טוב בקטגוריה, למרות שגם עירושלם מצוין.

סיפור קצר: כולם מצוינים ואני עדיין לא יודע במי אבחר.

14   אני בוחר בסעדו
15:24:00  16/09/2005 מיכאל  michaelg@towersemi.com 
שחר, גל
האם תוכלו להתייחס לסיפורים עצמם

15   הכרונוליתים הוא הספר הכי טוב השנה.
6:40:00  18/09/2005 לירן   
בשאר הקטגוריות עוד לא החלטתי.

16   למיכאל - תגובה 10
9:16:00  19/09/2005 רון   
א. העובדה שורד אמרה באתר האגודה את מה שאמרה - לא הופכת אותה לצודקת. ורד רשאית לחשוד / לחשוב / לחשוש כי הצביעו עבורה כי מכירים אותה ולא כי הסיפורים שלה טובים. אתה רשאי לחשוב אחרת. אני אישית חושב אחרת.

ב. ואם ההצבעה תפתח לכלל הקהל ולא רק לחברי אגודה - האם אז כלל הקהל יצביע מן השיקולים הנכונים? ומהם השיקולים הנכונים? האם עלינו להוסיף הוראות הדרכה מפורטות כיצד יש לשקלל ולהעריך סיפור כך שהתוצאות יהיו נכונות?

ג. מה זאת אומרת שיוויון הזדמנויות? לתת גישה לאינטרנט למי שאין לו גישה, כדי שיקרא סיפורים שפורסמו ברשת? לתת לכולם זמן כדי לקרוא את כל הסיפורים? או שאולי לא להעמיד סיפור קצרצר בתחרות עם נובלה? או שמא לתת רק לעורך אחד לערוך את כל הסיפורים, כדי ששיקולי עריכה לא ייפגעו בסיפור אחד או יתנו יתרון לסיפור אחר? ולמה בכלל צריך שיוויון הזדמנויות בקטגוריה של הקצרים ולא בקטגוריה של הספרים?

ד. זו לא תחרות התעמלות. זה פרס על איכות. גם אם לא ראית את כל המתעמלים, אני בטוח שאתה יודע לזהות איכות כשאתה רואה אתה ולזהות נפילה מהקורה כשאתה רואה אותה. קראת רק סיפור אחד כל השנה? סבבה. היה טוב - תצביע עבורו. לא היה טוב - אל תצביע עבורו.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
פרס גפן

האגודה הישראלית מדע בדיוני ולפנטסיה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב