ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות – על מקור המדע הבדיוני
גיא חסון

מהם מקורותיה של ספרות המדע הבדיוני? מדוע רבים מאיתנו מוצאים בה עניין? ויותר מכך, מדוע רבים כל כך שכחו את דבר קיומה של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות?
סיפורים הם חלק בלתי נפרד מאיתנו. וסיפורים טובים הם סיפורים שנוגעים במשהו שכבר קיים בנו. אם סיפור לא מזכיר לנו אירוע מהעבר, אם הוא לא משחק על רגש שהיה לנו, אם הוא לא נוגס בעצב רגיש, אם הוא לא חושף משהו שלא ידענו על עצמנו, אם הוא לא מחזק משהו שאנחנו מאמינים בו, אם הוא לא מעצים תחושה חסרת שם שקיימת בתוכנו או אם הוא לא נוגע במכנה משותף בלתי נראה של החברָה, אז הוא לא עובד.
אם הסיפור לא נוגע במשהו שכבר קיים בתוכנו, הוא לא מספק את הקהל ונעלם בתהומות הנשיה.
אנחנו יודעים על מה דרמה משחקת. אנחנו מבינים במה נוגעת המלודרמה. גרעיני הטרגדיה ברורים. קומדיה חייבת לגעת במשהו אמיתי כדי להצחיק. אבל... מדע בדיוני? זה ז'אנר חדש. הוא בקושי קיים מאתיים שנה. איך זה שז'אנר ספרותי שלם עובד בלי שביקרנו בעולמות אחרים? האם הוא בכלל משחק על משהו שקיים בתוכנו? ואם כן, אם הוא אכן נוגע במשהו שקיים בתוכנו, איך זה שז'אנר ספרותי שלם צץ פתאום, משום מקום, כאשר במשך אלפי שנות ספרות אנושית איש לא הרגיש בחסרונו?
האם יש בתוכנו משהו שלא ידענו? האם מדע בדיוני משחק על משהו אנושי עמוק? ואם הוא משחק על משהו אנושי עמוק, איך יתכן שאחוז מסוים של האוכלוסיה אוהב מדע בדיוני בעוד שאחוז אחר, ולא מבוטל של האוכלוסיה, סולד ממנו ולא מבין את הז'אנר כלל? האם הסיפורים משחקים על משהו אנושי או לא?
קיימת טענה האומרת שמדע בדיוני הופיע והפך לתופעה רק כאשר אנשים החלו לחוש בשינויים טכנולוגיים – וכתוצאה מכך בשינויים בעולם סביבם – בתקופת חיים של אדם אחד. אנשים החלו להבין שטכנולוגיה משנה את העולם. ספרים כמו 'פרנקנשטיין' של מרי שלי התחילו להופיע, ספרים שמדברים על השלכות הטכנולוגיה על החברה ועל שינוי הסדר העולמי. עם הזמן התפתחה הטכנולוגיה והבטיחה עולם טוב יותר, עולם קל יותר. ובמדע הבדיוני התחילו להופיע סיפורים על אוטופיות. כשהגיעו פצצת האטום, פיצוץ האוכלוסין והתחממות כדור הארץ, במדע הבדיוני הופיעו סיפורים דיסטופיים, על ההשלכות מרחיקות הלכת של מעשי האדם. בעשרים השנים האחרונות הטכנולוגיה התחילה להתקדם כל כך מהר שאנשים הרגישו את העולם משתנה לחלוטין לא אחת לכמה עשורים אלא אחת לכמה שנים. ואז המדע בדיוני שעט לכל הכיוונים: מי יודע מה יהיה עכשיו? מה יקרה בעולם שבו הכל אפשרי, שבו אפשר לשנות אנשים גנטית או להכניס את המוחות שלהם למחשבים? מה יקרה לאנושות כשכמעט הכל יהיה אפשרי?
אבל משהו בהסבר הרגיל לא בסדר. האם באמת זה הכל? האם מדע בדיוני קיים רק בגלל שהעולם החיצוני משתנה? או אולי מדע בדיוני בכל זאת משקף משהו בתוכנו, משהו שהיה שם תמיד? אולי מתחבא. משהו שאנחנו מסרבים להכיר בו?

הרשו לי לנסות לשכנע אתכם שמדע בדיוני מגיע מבפנים ולא מבחוץ, שבתוך כל אחד ואחד מאיתנו קיים משהו בסיסי, עתיק, ושסיפורי המדע הבדיוני משקפים אותו. משהו שהוא חלק בלתי נפרד מאיתנו ומהטבע שלנו.
בואו איתי למסע אל העבר, לזמן שהייתם ילדים קטנים, בני שבע או שש או חמש או ארבע. לכו אל הגיל הכי צעיר שאתם זוכרים.

בגיל כזה, כל דבר שלישי שאנחנו רואים מהווה עולם חדש, מופלא ומוזר. כל דבר שמסתתר מאחורי הפינה הבאה יכול להכיל עולם ומלואו. חנות שטרם ראיתם יכולה להיות חנות עם הדברים הכי קסומים בעולם. כל דלת יכולה להוביל לדברים חדשים שכמותם מעולם לא ראיתם. האדם הבא שתפגשו יכול להיות השטן בעצמו או אלוהים או כל דבר אחר שאתם מסוגלים לדמיין. המשפט הבא שתשמעו, ההסבר הבא, יכול להפוך את הכל, להראות לכם שכל מה שחשבתם עד כה היה מוטעה ושהעולם כולו שונה לחלוטין ממה שחוויתם עד כה.
כשאנחנו כה צעירים, העולם מלא אפשרויות ענקיות שכל אחת מהן יכולה להפוך את היקום על פיו.
אחרי הכל, בגיל הזה, אנחנו עדיין עסוקים בסיווג העולם ובהכנסתו לתבניות ברורות והגיוניות. כיוון שאנחנו עדיין לא מבינים את העולם, כל דבר עדיין יתכן. כל דבר.
העולם נסתר. אין בו שיווי משקל. הכל תלוי על בלימה. עם כל דקה שעוברת, הכל יכול להתמוטט. עם כל צעד לקראת מקום חדש, הכל יכול להשתנות.
מתי היתה הפעם האחרונה שהרגשתם תחושות כאלה?
מה תצטרכו לעשות היום כדי לשחזר קמצוץ מהחוויה שהיתה לכם כשהייתם בגיל ארבע ועשיתם דבר פשוט אבל חדש, כמו ללכת לשירותים בבית זר? כדי להרגיש היום את ההרגשות שחוויתם פעם מדי שעה, כדי לחוות שוב את כמות האפשרויות הכמעט אינסופית, תצטרכו להכנס לחללית ולנחות על עולם זר לחלוטין.
עכשיו בואו נלך אל העבר הרחוק יותר. אתם בוודאי לא זוכרים, אבל כשהייתם תינוקות, העולם הוגדר מחדש כל יום, כל שעה, כל דקה ואולי אפילו כל שניה.
בנוסף, כל דבר שקרה לכם, קרה ליקום כולו. כל דבר שאיים עליכם, איים על היקום כולו. אם אמא עזבה בפעם הראשונה, היא עזבה לנצח. אם משהו היה רע, כל העולם היה רע והעתיד כולו הפך לשחור. כשהרגשתם טוב, הכל היה טוב. הכל!
האם אנחנו מסוגלים לדמיין היום תחושה כל כך גדולה?
מתי היתה הפעם האחרונה שהרגשתם שמשהו בתוככם משנה את היקום?
בעבר, אתם באמת הייתם מרכז היקום (מבחינת המוח שלכם, כמובן). היקום כולו השתנה עם כל תמורה שאתם עברתם. חשתם את היקום משתנה. חשתם את הקשר ביניכם לבין היקום.
מתי היתה הפעם האחרונה שחשתם דבר שכזה?
כדי להרגיש היום את אותה תחושה שהיתה לנו פעם מדי דקה, אלוהים בכבודו ובעצמו צריך להופיע מולכם, להוכיח שהוא אלוהים, ולמנות אתכם למשיח שלו.
היום אנחנו מבוגרים. אנחנו בוגרים מדי. והעולם כולו, בתפיסתנו, נכנס לתבניות ברורות והגיוניות. אולי יש לנו הבנה מסוימת של עקרונות מדעיים, והמדע מבהיר לנו את התבניות של העולם. אבל אולי אין לנו הבנה כזו. העולם שאנחנו חיים בו עדיין נכנס לתבניות ברורות, עדיין ברור לנו. גם אם אנחנו טיפשים, העולם שבו אנחנו חיים נכנס לתבניות ברורות ומובנות. גם אם אנחנו לא מאמינים במדע, אלא מאמינים אמונה שלמה בדת כלשהי, תמונת העולם שלנו עדיין מסודרת, סדורה וברורה. למבוגרים יש תפיסה ברורה של העולם.
אבל למרות זאת אנחנו עדיין מודעים לכך שבעולם המוכר שלנו יש חורים. מעולם לא חשנו איך זה לרדת אל מעמקי השמש. לא התוודענו לבלגן שמתרחש ברמה הקוואנטית. לא נסענו למרכז הגלקסיה ולא ראינו שמשות מתנגשות. לא ראינו מה צופן העתיד. אם יש אלים או אלוהים, לא פגשנו אותם. איננו יודעים למה, אם בכלל, יש יקום. לא חווינו מוות או את מה שקורה אחרי החיים (אם אנחנו מאמינים בכך). לא היינו מפורסמים כמו מדונה. לא טיפסנו על האוורסט.
יש דברים שאנחנו יודעים שלעולם לא נעשה ולעולם לא נחווה. הדברים האלה מהווים חורים ביקום שלנו, משום שיש להם את הפוטנציאל להפוך על פיו את עולמנו המוכר, כפי שהוא התהפך פעם, כשהיינו קטנים.
כן, יש חורים ביקום.
אבל איזו דרך ארוכה נצטרך לעבור כדי לחוות אותם שוב? איזה מאמץ נצטרך להשקיע וכמה שנים יעברו עד שנחווה פעם אחת את מה שבעבר חווינו עשרות פעמים ביום? נצטרך לראות מכונית רובוטית קטנה נוחתת על מאדים ושולחת לנו לראשונה תמונות מהקרקע של כוכב הלכת המסתורי. אלה מאיתנו שחיו בשנות השישים וזוכרים אותן, זוכרים את מה שהרגישו כשבני האדם נחתו סוף סוף על הירח. את אותה חווייה חוו אלה שחזו בטיסות הראשונות, שראו את האדם, לראשונה בהיסטוריה, פורש כנפיים ועף. כדי לחוות את מה שחווינו פעם, נצטרך לגלות שוב את אמריקה.
כמה אירועים היסטוריים כאלה צפויים במשך החיים שלנו? היום, נצטרך לרדת אל מעמקי צדק. נצטרך לפגוש חייזרים לראשונה בהיסטוריה. נצטרך לראות את מוחם של אנשים מועבר למחשבים.
אנחנו עייפים. אנחנו מנוסים. את כל מה שמסביבנו ראינו כבר. והוא הפך להיות ישן.
פעם העולם היה חדש. פעם היינו מגלים את אמריקה כל יום מחדש.
פעם הכל היה מסתורי, לא ידוע. החיים היו גילוי על גבי גילוי. היום החיים הם תבנית מוכרת על גבי תבנית מוכרת.
חלק מאיתנו נטשו את התחושות שהיו לנו כילדים. חלק מאיתנו מצאו בטחון בכך שהעולם הוא כזה, שהעולם מוכר, והשלימו איתו. מצד שני, חלק מאיתנו זוכרים את התחושות הישנות, גם אם אנחנו לא מודעים לכך. חלק מאיתנו אפילו מקווים בסתר שהעולם שבו אנחנו חיים עוד ישתנה, שיש כפתור שישנה את הכל. חלק מאיתנו מוצא במדע דלת אל אותן תחושות שהיו לנו אז. וחלק מאיתנו מוצא את הדלת הזאת – את כמות האפשרויות האינסופית, את העולמות החדשים – במדע בדיוני, בפנטזיה ובמשחקי מחשב (כן, גם שם: כי כל משחק הוא עולם בפני עצמו). האנשים שהשלימו עם העולם, שהשלימו איתו לחלוטין ונטשו את התחושות הילדותיות שהיו לנו אז, לא מבינים מדע בדיוני.
סיפורי מדע בדיוני מגיעים מתוך מקום עמוק בתוכנו, ממקום ישן, בסיסי, חשוב לקיומנו ולהתפתחות שלנו. כשאנחנו בוגרים, כמעט ולא נשאר שריד מהמקום ההוא.

נשארה עוד שאלה אחת. מדוע המדע הבדיוני הפך לתופעה רק כאשר הטכנולוגיה התפתחה מספיק מהר כדי לראות את השינוי בתקופת חיים של אדם אחד?
משום שעד לאחרונה העולם היה שטוח, אלוהים העניק את סמכותו למלכים ולכל דבר היה הסבר. טיבו של העולם היה חקוק בסלע והאנשים נאלצו לחיות בו ולשרוד בו ותו לא. עולמות חדשים לא היו בנמצא, לא ממש. ואם חשבת אחרת, היו שורפים אותך, מענים אותך או כולאים אותך. אמנם היו רוחות, היו שדים וחרון אפו של אל כזה או אחר איים פה ושם על הסדר הטוב – ובמשך ההיסטוריה היו סיפורים על תופעות כאלו – אבל טיבו של העולם היה סגור וברור לכל.
ואז הגיע המדע ואיתו הטכנולוגיה. אלה העניקו לגיטימציה לתחושות הבסיסיות שלנו, לרגשות הילדות, משום שהם אמרו שהתמונה שלנו של העולם לא מושלמת, ששינוי אכן קיים מעבר לפינה, שנותרו עוד עולמות שלמים שאפשר לגלות – ראו ספריו של ז'ול וורן כשהכל היה עוד בתולי: הירח, מרכז כדור הארץ, תחתית האוקינוסים וכו' – עולמות חדשים קרצו לנו. התחושות מן הילדות חזרו אלינו, ויכולנו לחוות אותן שוב ושוב ושוב.
הטכנולוגיה החזירה לאנושות את תחושות הפלא ונתנה להן לגיטימציה.
וזה הביא איתו את המדע הבדיוני.
אז מה מקור המדע הבדיוני? את התשובה כל ילד יודע וכל מבוגר הספיק לשכוח.




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   למדתי פעם אצל מרצה שאמר:
21:11:00  27/07/2005 צמרון צף  tsamron@mail.com 
"לכל תופעה יש הסבר פשוט, הגיוני, ברור ושגוי לחלוטין".

אינני שולל את האפשרות שההסבר שלך נכון לגבי חלק מהאנשים, אך בוודאי שאינו נכון לכולם - ואני ביניהם. חלק גדול מהילדות (עד כמה שאני זוכר) ביליתי לא בפליאה אלא בתחושת ביטחון עצמי - חסר ביסוס כמובן - לגבי הידע שלי על העולם. נכון שבתקופה זו מופיעות תגובות רגשיות שקשה מאד לשחזרן בגיל מאוחר יותר, אך לאו דווקא כתוצאה מפגישה עם דברים חדשים, אלא לעתים קרובות דווקא מסיטואציות שעד היום איננו מצליחים להבין מה היה מיוחד בהן. וגרוע מכל, האהבה שלי למדע הבדיוני והפנטזיה התחילה דווקא בילדות המוקדמת...

ואם יורשה לי לשלוף מהשרוול תיאוריה קטנה משלי, הרי שהמשיכה לפלאי ולמיתולוגי היא ההפך הגמור מרצון לשחזר רגש עז - היא דווקא הרצון לברוח למקום שבו הרגש העז של החיים האמיתיים (שנוטים לא להתנהל על פי רצוננו) לא יהיה, בסיכומו של דבר, חשוב כל כך.

בכל אופן, מאמר מענין ומעורר מחשבה. תודה!

2   אכן, יש הסברים כאלה
22:22:00  27/07/2005 איציק   
אבל יש גם הסברים אינטליגנטיים ומעוררי מחשבה שאין צורך בהכרח לפסול אותם על הסף.

המאמר הזה גרם לי לחשוב על התחום באופן שונה ולגעתי יש בו הרבה מן האמת. אין ספק כי ככל שאדם מתבגר ומחשבתו מתקבעת קך קשה לו יותר לקבל רעיונות חדשים שעלולים לערער את תפיסת המציאות שלו.
מה שלפני כמה שנים נחשב כפתיחות ורוחב אופקים נתפש לפתע כמסוכן ומערער את הערכים עליהם גדלנו.

בקיצור מאמר מעורר מחשבה ומעניין.

3   אהבתי את רעיון/תזה
19:37:00  28/07/2005 השמ   
שוב, כאלו שהגיבו לפניי, אני לא משייך את ההסברים הללו אליי ואל זיקתי למד"ב, אבל מצד שני בהחלט יכול להיות שאני לא מודע לכל הסיבות למשיכתי לתחום.
סיבה אחת שאני בטוח שהיא חלק ניכר מאהבתי למד"ב היא הפתיחות שקיימת בז'אנר.
היכולת להעביר ולדון במסרים ורעיונות שבצורה ישירה סביר להניח שלא הייתי קוב להם, האתגר האינטלקטואלי שהסיטואציות הללו מציבות מולי הן בעיניי החלק הטוב של המד"ב.

4   ואני מסביר משהו קטן משלי...
20:22:00  31/07/2005 powell   
science fiction מתורגם בטעות כנראה מאז קום המדינה כ- "מדע בדיוני" אבל זהו תרגום שגוי מיסודו.
התרגום הנכון הוא : "בדיה מדעית" אני מאמין שאם התרגום היה נשאר "בדיה מדעית" היינו רואים קטלוג אחר לגמרי של הסוגה (ז'אנר) באוכלוסיה הכללית וכך הרבה מאוד קוראים פוטנציאלים היו מצטרפים לשורותינו חובבי המד"ב אך עקב הטבעת הטיגמה של "מדע בדיוני" קודם כל מדע ורק אחר כך בדייתו לעומת סיפור הנכתב בצורה מדעית (לרוב פסאודו מדעית אגב) נותרו חובבי המד"ב בארץ מיעוט לא גדול כלל וכלל לעומת צרכני הפנטזיה (ע"ע הארי פוטר ודומיו) וכמובן ביחס לשאר קוראי הרומנים,נובלות,בלשים,אימה וכיו"ב.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב