הכישרוניים – אנשים כמעט רגילים במצבים בלתי אפשריים
זיו קיטרו

הם חיים בעולם בו אנחנו חיים, עובדים באותן העבודות. הם חוזרים הביתה לדירות הרווקים או לחיק משפחה, קטנה או מורחבת. הם משלמים מיסים' מתלוננים על הממשל ובימי שבת יוצאים לטייל ולנוח קצת.

הם דומים לנו, בכל צורה שהיא, הם אנושיים וסובלים מאותם הפגמים השותפים לכל הגזע האנושי. אבל יש בהם דבר אחד שונה, לעיתים ניתן לראות זאת בעיניים, לעיתים אנחנו חולפים על פניהם ולא מזהים זאת כלל. אבל לא משנה אם מוסתר או אם לאו, לאנשים אלו יש משהו אחד שהופך אותם לשונים מהשאר, לשונים מאיתנו.

הם הכישרוניים, המבורכים או אולי המקוללים. הם הצעד הבא בהתפתחות האנושית או אולי רק ניסוי של בורא מבולבל. מה שבטוח הוא שהם כאן והם נשארים בין אם נרצה זאת ובין אם לא.

גיבורי על הוא שם כולל ורחב לתת-ז'אנרים רבים.

אם בעבר ניתן היה להבחין בקלות בהבדלים (גלימה, מסיכה ואידיאלים משונים) היום הגבולות מטשטשים והדברים אינם כפי שהיו.

גיבורי שנות החמישים שהיו מקריבים עצמם על מזבח הצדק (רק כדי לגלות שהם לא באמת מתים כי החברות לא הורגות את הגיבורים שלהם בקלות רבה כל כך), החלו לפנות מקום לגיבורים מסוג אחר. גיבורים החושבים קצת יותר על עצמם. אלו הרוצים להשיג צדק אבל מגלים שקל יותר להקריב אחרים. היום ניתן למצוא המון נישות בתוך הז'אנר הענק והמדהים הזה, נישות היכולות להתאים קצת יותר לאנשים המחפשים את המופלא אבל מאסו ברעיונות שמתו יחד עם המלחמה הקרה. גיבורים מעניינים יותר החלו להופיע. חלקם אומנם מניפים כוחות אדירים ובלתי נתפסים אבל עדיין אנושיים, עדיין אמיתיים ועדיין מתמודדים עם בעיות קוסמיות אבל גם עם הצרות היומיומית ועם האנשים הסובבים אותם ולכן הם כה מעניינים.

שינויים אלו מאפשרים לפתוח גם דף חדש בכל הקשור למשחקי תפקידים העוסקים בגיבורי על. משחקים חדשים אלו, נכון יותר לומר מערכות המשחק, יעסקו יותר ב"כישרוניים" ופחות באלי-אדם מניפי הרים. משחקים שניתן לקחת להמון מקומות, לחקור דמויות שונות ולעשות זאת בצורה שונה מהרגיל.

מי הם הכישרוניים? מה מבדיל אותם משאר גיבורי העל? מדוע בכל זאת הם נחשבים לגיבורים יוצאים מן הכלל?

הבא ונבחן את הנקודות השונות בסוגה זו.

מי הם הכישרוניים? ובכן, אלו אנשים שמסיבה כלשהי זכו ביכולת מיוחדת ההופכת אותם לשונים מאוד מבני אדם רגילים. הכוחות שלהם לרוב אינם כאלו שניתן להבחין בהם בקלות (למרות שיש יוצאים מן הכלל) אך בכל זאת הם משפיעים על האדם עצמו, על חבריו ומשפחתו. אלו כוחות שלעיתים נראים חסרי שימוש אבל עושים משהו לאדם, משהו שמניע חלק משמעותי בנפשו.

לפני מספר שנים הריץ כותב שורות אלה מערכה ובה 4 כישרוניים כאלו. כל אחד מהם עבר חיים מעניינים מאוד וכולם, בסופו של דבר, מצאו עצמם בכלא או במוסד לחולי נפש בגלל הכוח שניתן להם. הקבוצה כללה נערה צעירה המשדרת את רגשותיה החוצה. אנשים מסביב אינם מרגישים מה שהיא מרגישה אלא יודעים מה היא מרגישה. כוח כזה יכול להיות מסוכן מאוד למי ש"זכה" בו.

אבל הכוח הזה הוא חרב פיפיות מצד אחד אנשים יכולים לדעת מה בדיוק עובר על הנערה החמודה ואולי לנצל את הדבר, אבל מהצד השני הכוח הזה מעניק לה יתרון עצום כאשר הדבר נוגע ליחסי אנוש. אם ניקח לדוגמה אשת מכירות - כיצד היא מבצעת את העבודה? היא יודעת לדבר, היא משכנעת את הלקוח, היא משתמש בשפת גוף, בטון דיבור ובעוד מספר כישרונות. הנערה שלנו משתמשת בעוד דבר אחד. היא יכולה לשדר את הרגשות אותם היא מכירה על מנת לחזק דברים שהיא אומרת.

אם שפת הגוף של אשת המכירות אומרת "תקנה, זה טוב לך", דמיינו לעצמכם עד כמה ההשפעה מתחזקת כאשר הוא מלווה בשילוב של רגשות "אמינות, תום, כנות ולהט". רגשות אלו, אותם מרגיש הלקוח, יגרמו לו לאמין לה שכן הוא חש בבטנו שהאישה לפניו לא מסוגלת לרמות (היא תמימה). אותה אישה היא רצינית ולא משחקת משחקים (אמינות). היא לא מנסה לשקר ומאמינה במוצר (כנות) וכנראה חושבת על הלקוח ועל העסקה רק טוב שכן היא מלאת אנרגיה (להט).

הנערה שלנו יודעת כיצד לשדר רגשות גם כשהיא לא מרגישה אותם. כך היא יוצרת ערבוב של תחושות היכולות לעזור לה להוציא מידע, לפתות, למשוך אליה אנשים, להנהיג, להעביר רעיונות וכל זאת ללא שליטה או מוחית או כוח גס אחר. היפה הוא שהכוח לבדו ללא מילים ופעולה לא יעשה כלום ולכן הוא מיוחד כל כך.

דוגמה נוספת ומעניינת היא של דמות אחרת שפשוט מבינה כיצד דברים פועלים. היא תביט במנוע של רכב ותדע לפרק אותו ולהרכיבו. תביט ביהלום ותדע כיצד לחתוך אותו. תתעמק בהרכבי חומרים ותבין מה גורם להם לעבוד. תביט באדם ותדע בדיוק היכן ללחוץ בכדי לשתק אותו, להכאיב לו או להרוג אותו בלי מאמץ...

מאחר והיא יודעת כיצד דברים פועלים היא מבינה גם מה קורה בדיוק בזמן משיכה בין שני אנשים, בזמן סקס ובכל תהליך אחר של הגוף. ההבנה הזו דוחה אותה מקרבה אנושית, הופכת אותה לא-מינית, קרירה ומעט לא אנושית ברמות מסוימות.

דמות המחזיקה בכוח רב עוצמה שגובה מחיר יקר ממנה.

שתי דוגמאות אלו מספיקות בכדי להבהיר את הנקודה. כישרוניים אלו זכו ביכולת על אנושית מיוחדת במינה, יכולת המביאה כוח רב וכאב רב או סכנה.

אלו גיבורי על שמעניין לשחק ולחקור אותם. גיבורי על שכיף לקחת להרפתקאות שונות ברחבי העולם.

השאלה באמת היא: למה שהם יעשו משהו אחר פרט לעבודה כמכונאים או אנשי עסקים?

כאן אנו נכנסים לשלב הבא של העניין והיא אישיותו של האדם, עברו והאינטראקציה שלו מול העולם.

כאשר אדם בעל כישרון מיוחד כזה נתקל במצבים מסוימים חריגים (וזה מה שיקרה במשחקי תפקידים. אף אחד לא משחק במשחקים של "יום בחיי..." זה לא מעניין. בשביל חיים רגילים יש לנו את החיים שלנו. לרוב לא נרצה לשחק אותם גם במשחקי תפקידים), הוא מיד מגיב אליהם. מאחר ויש לו את הכישרון הזה, רוב הסיכויים שהוא יעשה בו שימוש על מנת לצאת מהסיטואציה עם מינימום של פגיעות.

אבל מה היה קורה עם המקרה היה חוזר על עצמו? אם יום אחרי יום היו נטפלים לדמות אנשים שהוא לא מכיר, מטרידים אותו, עוקבים אחריו, מצוטטים לטלפון שלו? מה היה קורה אם הבלתי אפשרי היה דופק על דלתו ומתפרץ אל ביתו ללא אזהרה?

במקרים כאלו דברים מתחילים להשתנות וגם הפסיבי שבאנשים היה מתחיל לקחת את הדברים בידיים. אם לא ל"מען העולם" אז למען עצמו.

זה מה שקרה לדמות אחרת במערכה. הוא היה ילד של סנאטור מפורסם ואשת פרסום שגילה יום אחד שהוא יכול לשנות את המציאות בטווח כף היד שלו. מטבע היה משנה את צבעו או הופך למקק. בלוט היה משתנה לפרח. טבעת כסף פשוטה הייתה נבראת מחדש כטבעת יהלום. ליבו של תוקף היה נעלם מחזהו ומופיע בידו של הילד...

המום ממצבו, שפיותו של הבחור קרסה והוא מצא עצמו במוסד סגור, לא מבין כיצד בנגיעה קלה בחזהו של התוקף הוא התיר אותו ללב לב.

הבלתי אפשרי קרה כאן גם בגלל כוחו של הילד אך גם הגלל המצב אליו נקלע. התוקף היה גבר בחליפה שעקב אחריו זמן רב ולבסוף ניסה לעוצרו ולקחת אותו עמו. בניסיון להגן על עצמו הנער הצעיר שלח יד לחזהו של התוקף ושלף את ליבו - שינה את המציאות בטווח גודל כף ידו. אם אי פעם הוא ייצא מהמוסד חייו לא ישובו להיות רגילים, לעולם.

גם אם ינסה, יהיו אחרים שעודכנו לגביו ולגבי יכולותיו והם יעשו הכל בכדי לגרום לו לעבוד עבורם...

הסיבות להפיכתו של גיבור כזה מפסיבי לאקטיבי יכולות להיות שונות אבל לא קשה במיוחד לחשוב על כאלו. כשגיבור כזה מתחיל לפעול הוא מגלה עולם שונה לחלוטין מזה שחשב שהוא מכיר.

כוחם של הכישרוניים, כפי שצוין בתחילה, אינו ראוותני. הם אינם עפים או יורים לייזר מהעניים, הם לא יכולים לרוץ מהר יותר מכדור או לירות כדורי אש.

לחלק מהם יש כוח רב מאוד והם מסוגלים לכופף מוטות פלדה. אחרים מגלים שאי אפשר לפגוע בהם ועצמותיהם לא נשברות. יש כישרוניים שמגלים שיש להם יכולת לשלוט בעזרת מחשבתם בדברים אבל רק אם הם לא עולים על גודל סיכה. אלו הופכים להיות מסוכנים ביותר כפי שניתן לראות בקומיקס "כוכבים עולים" (Rising Stas) של ג'יי מייקל סטרזינסקי. אחת מהנערות בחוברת זכתה בדיוק בכוח הזה, שליטה בחפצים ממש קטנים. הכוח הזה זיכה אותה בבוז משאר חבריה האחרים שגם הם כישרוניים וחלקם בעלי כוחות של אלים.

יום אחד הגיעו אנשים שלבשו חליפות וחבשו משקפיים כהות וביקשו לשוחח איתה. היא עזבה את המקום יחד איתם. היא עניינה אותם, כי בין השאר, העורק הראשי אינו עבה כל כך ולצבוט אותו ולחסום אותו אינו קשה יותר מלהניע סיכה...

היא הפכה למתנקשת הטובה ביותר שאי פעם חיה. היא לא הייתה צרכיה להתאמץ, לא לסחוב כלי נשק גדולים או להתאמן יותר מידי במלאכת השימוש ברובי מתנקשים או רעלים. כל מה שהייתה צריכה לעשות הוא להביט באדם שרצתה לחסל ולתת לעורק במוח פקודה להתכווץ. מספר שניות בלי מעבר של דם והמטרה חוסלה.

עם כישרון כמו זה הפכה הנערה הקטנה לכוח ממנו חוששים אפילו המהירים והחזקים שבגיבורים שכן לא חשוב כמה הם טובים ומהירים וכמה עורם חסין. בלי חמצן במוח הם מהר מאוד מקבלים את התוספת ז"ל לשמם.

זה מה שמושך כל כך בלשחק דווקא את המוכשרים. להיות דווקא זה שכוחו, לכאורה, אינו משתווה כלל לכוחם של אלו המסוגלים להקיף את העולם בפחות מאורך נשימה. הכישרוניים הם הגיבורים האמיתיים והסיבה היא פשוטה - הם קרובים יותר לבני אדם ובאותו זמן שונים לחלוטין.

משחק תפקידים בו השחקנים משחקים את הכישרוניים האלו הוא מגוון מאוד. ניתן ליצור עולמות שונים ומיוחדים, לשלב (כמו בכל משחק אחר) את הז'אנר הזה עם מדע בדיוני, אימה, מערב פרוע או כל דבר אחר. במשחקים האלו יבחרו, מסיבה כזו או אחרת, קבוצת הדמויות לעשות דברים שאחרים לא יכולים לעשות.

מכאן דברים יכולים להתפתח בצורות שונות. אולי הם יבחרו ע"י קבוצה ממשלתית המעוניינת בהם כ"משליטי סדר". אולי כסוכנים למשימות מיוחדות. אולי יתאגדו יחד בגלל רדיפה בעולם חסר רחמים. יתכן אפילו שזר יראה להם שהעולם שנראה רגיל כל כך הוא למעשה מעטפת השומרת על סודות נוראיים והחבורה תצא לגלות את האמת ולנסות להגן על היקר להם. קבוצות יכולות להיווצר כי לדמויות יש מוסר גבוה והן מאמינות שדרכם נכונה. כך תקום תנועה שמטרתה מיגור הפושעים המכנים את עצמם שליטי מדינות. הם יצעדו אל תוך מדינות עולם שלישי, מקומות בהם הרעב שולט, בהם יש פחד ברחובות.

האפשרויות הם אדירות והמשחק הופך מהנה ביותר. אלו הן, אומנם, דמויות השולטות בכוח ההופך אותן מיוחדות ושונות אבל הוא לא מקל עליהן יותר מידי. כל משחק ששיחקתם עד עכשיו הופך להיות מעניין ושונה. משחקי ריגול, אימה, חקירה.

חשבו על הסדרה "מילניום" או "פרופיילר", שם חוקרי משטרה מסוגלים לחוש ואפילו לראות את הפושעים הנוראיים וכך לדעת יותר עליהם ולנסות ולעצור אותם. דמויות אלו הן בדיוק אותם כישרוניים עליהם מדובר.

קבוצת סוכני ממשלה שאחד מהם יכול לתקשר עם מחשבים בעזרת מוחו. אחר יכול לחוש במעבר של אנרגיה. שלישי מסוגל להרגיש אנשים סביבו ולכן יכול להלחם גם בחושך מוחלט. אדם נוסף בעל יכולת של שליטה מוחית והנה יש לכם קבוצה מסוכנת ביותר של אנשים שיהיו מושלמים לכל משימה.

משחק מסוג זה יכול להטעות ולגרום לאנשים לחשוב שרק משחקים "אפלוליים" ניתנים למשחק בו אבל אין זה כך. אם אנחנו לא רוצים לשחק משחק "עמוק" ולהתעסק יותר מידי בהשפעות שיש לכישרונות האלו על אותם אנשים אין שום מניעה במשחק הרפתקה מסעיר ומשלהב.

קבוצה של חוקרי ארצות שניחנו בכישרונות שונים ומגלים סודות מופלאים על העולם, איים מסתוריים, תרבויות עתיקות, אוצרות חבויים. מדוע שלא יהיה דבר כזה?

קבוצת אקדוחנים במערב הפרוע שכל אחד מהם זכה בכישרון אחר יכולים לכבוש את המערב, לצוד פושעים, להגן על עיירות ולהציל עלמות צעירות. משחק קליל ומרגש ההופך להיות שונה ממשחקי המערב הפרוע הרגילים רק בשל תוספת קטנה ומרתקת זו.

אבל כיצד נשמור על המשחק שיוותר בתחום המטושטש הזה של כישרוניים ולא סתם עוד משחק של "טלפתיים" או גיבורי-על רגילים?

ובכן... הדבר פשוט. בקשו מהשחקנים שלכן לחשוב על כוחות מיוחדים ושונים מהרגיל. יכולות כמו: החלפת זיכרון מהעבר בזיכרון מהעתיד (כוחה של הדמות הרביעית המערכה שהוזכרה קודם לכן) או היכולת לדעת כיצד כל קרב יתבצע ויסתיים (היכולת של ה"מידנייטר" מהקומיקס "הסמכות") או לקרר את האוויר באזור מסוים (מתוך הקומיקס "פלאנטרי|). ככל שהכוחות הופכים להיות מעודנים ומשונים יותר כך הם באמת יוצרים תחושה של "כישרוניים" ולא סתם עוד גיבור-על משונה.

החשוב הוא להתנסות במשהו חדש. גיבורי על אינם דווקא אותם לבושי טייץ המקפצים בין בניינים. גיבורי על הם אנשים רגילים המתמודדים עם מצבים בלתי אפשריים כשהם חמושים במתנה קטנה בלבד שחנן אותם הבורא.

לשחק גיבורי על מהסוג הזה הוא דבר מאתגר ומהנה שפתוח להמון סוגים של שחקנים ומנחים. כל אחד יכול להביא את הזווית שלו על דברים וליצור יחד משהו מרתק.

לא ניתן לסכם את האפשרויות האדירות שבמשחקים כאלו בכתבה אחת אבל זהו פתח אל העולם המופלא הזה של גיבורים קצת שונים ומאוד מאוד מעניינים.




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   באופן מפתיע
9:56:00  08/12/2005 הצייד   
בפורום משחקי התפקידים בתפוז מישהו כתב על משחק כזה שהוא רוצה להריץ הרבה לפני שפורסמה הכתבה הזו.

השראה או העתקה?

2   הכתבה נכתבה במקור במאי 2002
14:50:00  08/12/2005 זיו קיטרו   
תגיד לי אתה.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב