סמוראים של חצות – ביקורת סדרה
רז גרינברג

לא יצירת המופת שכולם חיכו לה, ועדיין, Samurai Champloo, סדרת האנימה החדשה מבית היוצר של שינצ'ירו ווטאנבה, בהחלט מספקת את הסחורה.


אם להאמין לשמועות, הקריירה של שינצ'ירו ווטאנבה הלכה במסלול מאוד דומה לזה שעוברות הדמויות בסדרות שלו: טיפוס מתבודד, קצת תימהוני, שהסתובב במשך שנים בשוליים של תעשיית האנימה עם כל מני רעיונות מוזרים. ההבדל הוא, שבניגוד לגיבורים שלו, וואטנבה נשלף בשלב מסוים מהשוליים ועבר (או אולי נדחף?) למרכז הבמה. עד היום, עושה רושם, הוא לא ממש מבין איך הוא הגיע לשם, או מה הוא אמור לעשות שם, אבל יצירת מופת אחת הוא כבר הספיק להביא לעולם האנימה – סדרת הטלוויזיה Cowboy Bebop. השילוב בין רוח המערבונים של סם פקינפה, סרטי הגנגסטרים של ג'ון וו, ספרי הבלש של ריימונד צ'נדלר, והכל על רקע עתידני עם הרבה מאוד לוזריות-קיומית, הפך את הסדרה לא רק לאחת מאבני-הדרך המשמעותיות של עולם האנימה, אלא גם לאחת מסדרות המד"ב הטובות ביותר בכל הזמנים, בתוך יפאן או מחוץ לה.
מאז השלמת העבודה על הסדרה, ועל סרט הקולנוע (המוצלח הרבה פחות) שבא בעקבותיה, זכו הצופים במערב להיכרות קרובה עוד יותר עם עבודותיו של ווטאנבה, בסרטים הקצרים "סיפור בלשי" ו-"סיפורו של ילד" אותם הוא ביים עבור פרויקט ה-"אנימטריקס". הסגנון הייחודי שלו בהחלט ניכר בסרטים ההם, אבל מעט מאוד מהתוכן עבר אליהם. הסדרה החדשה של ווטאנבה, Samurai Champloo, המופצת כעת בארה"ב, מזכירה לאותם צופים את האיכויות שלו מתקופת Bebop – למרות שהיא עדיין לא ממש מצליחה לשחזר את הישגי הסדרה ההיא.

התפאורה התקופתית בה מתרחשת הסדרה כבר מוכרת לעייפה לחובבי אנימה ותיקים – יפאן תחת שלטונה של משפחת טוקוגוואה, שושלת השוגונים האחרונה שניהלה את המדינה בין המאה ה-16 למאה ה-19. יפאן, הנתונה בהסגר מוחלט מהעולם החיצוני (מלבד ביקורים נדירים של סוחרים הולנדים), נתונה לכאורה, בלפיתת-הברזל של נאמני השוגון, מבכיר האצילים עד אחרון הסמוראים. אך מתחת לפני השטח, שליטים מקומיים תאבי-בצע, אנשי "יאקוזה" (פשע מאורגן) ערמומיים וסמוראים שנפלטו מהמערכת ("רונין"), בוחשים בקלחת.
לאותה קלחת נזרקים, שלא בטובתם, שלושת גיבורי הסדרה. אחד מהם הוא ג'ין – סמוראי נודד, ממושקף (!), אומן-לחימה בחסד, שפשוט בלתי-אפשרי להוציא אותו משלוותו, גם כשנראה כי הוא ניצב סנטימטרים ספורים ממותו (סיטואציה נפוצה מאוד בסדרה). הגיבור השני, מוגן, הוא ההיפך הגמור – פסיכופאת אמיתי, עם פתיל קצר, שפשוט לא יכול לבלות חמש דקות בלי ללכת מכות עם מישהו. גם הוא מתהדר בסגנון לחימה ייחודי. בפרק הראשון של הסדרה, מצליחה הצלע הנשית בחבורה – פו, מארחת קשת-יום בבית-תה, לגייס את השניים לשירותיה, כדי לאתר דמות מסתורית, "הסמוראי המדיף ריח חמניות".

כצפוי מסדרה של ווטנאבה, החבריה העליזה מבלה את מרבית המסע שלה על בטן ריקה, בלי גרוש על הנשמה, ועם תיעוב הדדי עמוק (פו מבלה חלק נכבד מזמנה בניסיון למנוע מג'ין ומוגן להרוג זה את זה). במהלך אותו מסע, הם מצליחים להיתקל פחות-או-יותר בכל קן-צרעות מקומי הנקרה בדרכם: כל קנוניה אפלה, מזימה שפלה, או סתם שחיתות מקומית, נוטה להיחשף בכל מקום בו דורכת רגלם של גיבורי הסדרה. לרוב, לגמרי במקרה.
כל סימני ההיכר של וואטנבה מ-Bebop מופיעים גם כאן: קטעי פעולה מרשימים (עם סגנון הבימוי וההנפשה הלא-שגרתיים שלו), עיצוב מוקפד, דמויות מרתקות ובלתי נשכחות, תסריטים שמצליחים להיות כל-כך אבסורדיים וכל-כך אמינים בו-זמנית, ומוסיקת ראפ.

רגע, מוסיקת ראפ?
כן, מוסיקת ראפ. ווטנאבה כבר הוכיח את אהבתו הגדולה למוסיקה שחורה בפסקול של Bebop, ואת נעימות הג'אז מהסדרה ההיא מחליפות כאן נעימות ראפ קצביות. למרבה הצער, להלחנה וביצוע של הנעימות האלה לא התייצבה יוקו קאנו (הפסקולנית שאחראית לחלק נכבד מההצלחה של Bebop), אך גם אם המוסיקאים שנקראו להחליף את מקומה לא ממש עומדים בסטנדרטים הגבוהים שהיא הציבה, הם עדיין מעניקים לסדרה אווירה הולמת. הפסקול שלהם הופך את Samurai Champloo לגרסה תקופתית-היסטורית של סרטי הפעולה השחורים (Blacksploitation) משנות ה-70. ואם השילוב בין הסרטים האלה לסיפורי סמוראים נשמע לכם מופרך, אל תשכחו שגם קורוסוואה התחיל מעיבוד סיפורי בלשים מערביים לתפאורה יפאנית-תקופתית.

ועדיין, למרות שהיא סדרה מבדרת, מלהיבה, משעשעת ובסך הכול מאוד מהנה, Samurai Champloo עדיין יוצאת נפסדת מההשוואה עם Bebop. אולי בגלל שחלק מהשטיקים כבר מוכרים וחוזרים על עצמם. אולי בגלל שהנופים ההיסטוריים של יפאן לא ממש מצליחים להתחרות בגלקסיה הצבעונית שסיפקה הסדרה הקודמת של ווטנאבה.
אבל אל תתנו לזה להרתיע אתכם: Samurai Champloo היא בהחלט רכישה ראויה לכל חובב אנימה – בין אם הוא מכיר את עבודתו הקודמת של הבמאי הניצב מאחוריה, ובין אם הוא פוגש בה בראשונה.






לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   הכל בדמויות
13:58:00  10/06/2005 יואב   
אמנם הגעתי עד כה רק לפרק 15, אבל נדמה לי שאחת הסיבות העיקריות לכך ש CHAMPLOO טובה פחות מ BEBOP היא הטיפול בדמויות. ב BEBOP הצליח ווטאנבה לגרום לנו להתאהב בדמויות. עם כל הפאנקיות של הסדרה, סיפורי הרקע של ספייק וחבריו היו תמיד טראגיים ומרגשים, ונחשפו אט אט ככל שהתקדמה הסדרה. ב CHAMPLOO אמנם ישנם הצצות אל עברם של הגיבורים, אך אלו מעטות מדי ואינם זוכות לפיתוח מספק.

2   מסכים לחלוטין עם תגובה מס' 1
0:15:00  27/06/2005 ורדי   
כמו כן יש לציין שהסרט של BEBOP הוא יצירת מופת ולא פחות טוב מהסדרה.
הכותב טועה בקטע הזה.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של הסדרה (אנגלית)


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב