'אושוויץ' - דרך הסמלים או הקלישאות – ביקורת קומיקס
עופר ברנשטיין

כשמדברים על החיבור הנדיר בין שואה וקומיקס עולה בהקשר מיידי שמה של יצירת הקומיקס 'מאוס' (MAUS) או שמו של ארט שפיגלמן, יוצרה. שפיגלמן היה אומנם מחלוצי הנצחת השואה בתעשיית הקומיקס ,אך הוא לא היה היחיד. אחד הניסיונות המעניינים ביותר בתחום היה ספרו של פסקל קרוצ'י (Pascal Croci) הצרפתי' –'אושוויץ'.

'אושוויץ' AUSCHWITZ
בהוצאת ABRAMS האמריקאית
72 ע' ו – 12 עמודי תוספות
שחור-לבן בכריכה קשה ובגודל 31X24 ס"מ
מחיר מוטבע על הכריכה – 16.95 דולר
הנצחת השואה הינו תחום מאוד בעייתי והפכפך ביצירה העכשווית. השנים שעברו מאז ביססו מספר עובדות שקשה להתווכח עמן. מצד אחד נוצרו סמלים ומוטיבים מקובלים המקלים את תהליך היצירה ובניית העלילה. מהצד השני הפכו סמלים אלה לרוויה מסוימת אצל הקהל המכיר את הנושא. אותו קהל המצפה להתחדשות והתפתחות התחום בדיוק כבכל תחום אחר.

בכל הנוגע לניסיון לחדש, קרוצ’י אינו שונה משאר היוצרים שניסו את מזלם בתחום. 'אושוויץ', על פי קרוצ’י, נע בין קלישאות וסמלים מקובלים לבין אירועים במעמד של 'אירוע מכונן' המנסה לחדש אך לא לחדש יותר מידי. התוצאה – סיפור גדוש מוטיבים מוכרים ונדושים, הפכפכות בבניית דמויות וקו עלילתי שהוא ספק ריאליסטי ספק סוריאליסטי. לטובתו של המחבר יאמר שהסיפור בדיוני במהותו, אם כי מבוסס על ראיונות שטח רבים שקיים עם ניצולים. לכן מצליח קרוצ'י דווקא לחדש במקומות הבלתי צפויים של תיעוד החיים במחנה ויחסי הכוחות בין האוכלוסיות השונות בו.

גיבורי הסיפור הם קאזיק וססיה (KAZIK & CECYA) זוג יהודים מזדקנים החיים ביוגוסלביה. השנה 1993, אמצע מלחמת האזרחים וטיהורי הגזע בבלקן. השניים נסים על נפשם מפחד המילציה המקומית בבוסניה המבקשת להרוג אותם בחשד ששיתפו פעולה עם אויביהם. במהלך מנוסתם משוחחים השניים לראשונה על חוויותיהם מהתקופה בה היו אסורים באושוויץ ומגלים דברים חדשים על עצמם ועל משפחתם. לשניים הייתה בת, אנה, אשר מתה במחנה ממחלת הטיפוס, יומיים בלבד לפני השחרור הרוסי. קאזיק כלל לא היה מודע לכך שבתו שרדה זמן כה רב. כפועל כפיה בזונדרקומנדו הוא היה משוכנע שקצין אס.אס. הרג אותה לאחר שניצלה בדרך נס ממוות.

סיפור הישרדותה של ססיה מתואר בצמצום רב ביחס לסיפורו של קאזיק או לסיפור הישרדותה של אנה. זהו מאפיין סטריאוטיפי מעניין במיוחד לאור העובדה שנשים רבות שניצלו מהמחנות היו מוכנות לספר על כך לדורות הבאים ללא כל חשש. בשונה מרוב הגברים ששתקו שנים רבות לאחר מכך.

גם שפיגלמן בספרו 'מאוס' מעניק משקל רב משמעותית לסיפורו של אביו על פני סיפורה של אמו, אולם לשפיגלמן ניתנת 'הנחה'. אחרי הכל - אמו התאבדה ואביו עדיין לא מתמודד עם אובדן זה.

קרוצ’י לעומת שפיגלמן לא נזקק לדיוקים היסטוריים או אישיים. עלילת ספרו מתבססת על ראיונות עם ניצולים רבים ומכל אחד מהם הוא מעיד ש: 'לקח פרט אחר למזכרת'. מהניצול היהודי צרפתי ששרד את עבודת הזונדרקומנדו, הוא שאל את תיאורי עבודת הפינוי וכמו גם את 'סודו האישי לחיים' - לאייר את מכתבי הקצינים הגרמנים. מניצולה אחרת למד קרוצ’י על 'נערה מטראנסילווניה ששרדה את תאי הגזים בזכות צירוף מקרים יוצא דופן'. בזכות סרטו של קלוד לנצמן 'שואה' הוא התוודע לקורותיהם של יהודיי טרזינשטאדט ומנהיגם הירש באושוויץ. בקיצור – תערובת זהירה ומדויקת של זיכרונות ניצולים.

זונדרקומנדו, עבודות כפייה, חלוקת מזון, מסדרים, אקציות, סלקציות ושאר מונחים מובאים כולם באופן ויזואלי ובהיר, בפשטות רבה וללא התחכמות. הצגתם הברורה היא תוצאה של שימוש במוטיבים וסמלים שגובשו בעבר על ידי המוני העוסקים בתחום ההנצחה - בין אם בספרות ובין אם באומנות הצילום והאיור. מבחינה זו קרוצ’י ממחזר חומרים קיימים עד כי לעיתים נדמה שהוא שאל 'תמונות רפרנס' מעבודות קודמות לאיוריו הנוכחיים. לאחר החלק העלילתי של הסיפור, מובא בהוצאה האנגלית של הספר ראיון ארוך ומקיף עם היוצר. בראיון מתאר קרוצ'י את המקורות מהם שאב את השראתו וכן מציין מספר מקורות ויזואלים שהנחו אותו בעבודתו.

הפשטות בה מגיש קרוצ’י את האירועים והנסיבות לקורא הם סוד קסמה האמיתי של העלילה. אלמלא הם, היו הופכים הסמלים לקלישאות והעלילה הייתה הופכת למסטיק לעוס יתר על המידה. קשה לדמיין מצב בו השואה הופכת לקלישאה. גדולי מבקרינו בעולם מטיפים לאור טענות אלו ואוי לנו אם כך יהיה.

סוריאליסטיות של השואה אינה דבר חדש. הסופר ק. צטניק הפך, בסגנונו הייחודי, את הפנטסיה הסוריאליסטית למקובלת בקרב יוצרים המתעדים את השואה, אך דווקא יסודות אלו הם הבעייתיים בספר זה. מדוע דווקא היסוד הפנטסטי של העלילה עלול לבלבל את הקוראים ולגרום לאובדן חוט העלילה? הסיבה לכך הינה פשוטה ביותר - חוסר עקביות של המחבר בשימוש בה.

כאשר קוראים טקסט של ק.צטניק הסוריאליסטיות אינה נעלמת לרגע מעיני הקורא. העולם אינו כדור הארץ, היקום – יקום אחר, האנושות אינה אותה אנושות והערכים שלה – אינם ערכינו.

כשקוראים טקסט של כותבים תיעודיים או ביוגרפיים – הריאליסטיות היא הקו המוביל. הכל מתועד לפרטי פרטים. לכל דבר הסבר, לכל פרט הקשר כללי למלחמה, להתקדמות 'הפתרון הסופי' או להישרדותו של גיבור הסיפור. המקרים קשים, אך אין ספק שהם מתרחשים כאן, בכדור הארץ שלנו, עם האנושות שאנו אנו חלק ממנה וערכיה המוסריים הם ערכינו שלנו.
קרוצ’י הולך בשביל הביניים ומאבד את דרכו בסבך. העלילה ריאליסטית ברובה, אך מכילה סצנות של חלומות, הזיות ותקוות מדומות בהקיץ. לעומת זאת, הסגנון האומנותי אינו מבדיל בין המצבים השונים של התודעה וחוט העלילה אובד לקורא במהלך הקריאה.

שפיגלמן התבטא בעבר ש'קשה לעשות קומיקס על השואה שלא יוביל לזילות המשמעות ההיסטורית והאנושית שלה'. גם קרוצ’י נדרש לנושא ובראיון עמו מסכים שאלמלא היה ספרו מבוסס על אמת היסטורית היה מואשם כבר מזמן בוולגריות, חוסר טעם ופרובוקטיביות. שפיגלמן בחר להתמודד עם הקושי הוויזואלי על ידי 'האנשת' חיות. קרוצ’י התמודד עם הנושא חזיתית ובחר סגנון ריאליסטי, קשה ומדוייק להעברת סיפורו. הדמויות בספר זוויתיות ומגורמות. האומנות כולה בשחור, לבן ואפור. הצבעים צבעי עיפרון ודיו בשילוב אבן דיו וצבעי מים עדינים. הפנלים הגדולים והמרווחים, התעמקות בפרטי הרקע, האפיונים הויזואליים של הדמויות והעדר האופק - כמעט כולם משמשים כעדות למורשתו האירופית של היוצר ומבססות את היצירה בתחום הקשה לעיכול אך האמין (יחסית) היסטורית.

המו"ל האמריקאי של הגרסה האנגלית, HARRY N. ABRAMS, השתדל לשמר את המקור הצרפתי ככל האפשר אך עדיין נפלו מספר בעיות טכניות שהעיבו על הקריאה.

קומיקס הוא מדיום קשה לתרגום ויעיד על כך ניסיונה הבעייתי של הוצאת 'ידיעות אחרונות' לתרגם את סדרת המנגה 'סאקורה'. גם ספר זה אינו בין הנפקדים. כבר בעמוד 5, עמוד האומנות השני בספר, הקורא מגלה מדבקה על הנייר המכסה שגיאת בלון טקסט שלא תורגם. בהמשך נספרו מספר בלוני טקסט שלא תורגמו, אפקטיי קול בצרפתית או כיסויים גסים שלהם מצד הגרפיקאים האמריקאים. גם תופעת 'הבלונים הריקים' אינה נפקדת כאשר היא בעצם תוצאה של תרגום טקסט בין שפות. בשפה אחת שתי מילים מעבירות את המסר בשניה נדרשים מספר משפטים. בסיפור זה בולטת התופעה במיוחד משם שדווקא בסצנות מלאות דרמה ומשמעות, הבלונים תופסים שטח פנים גדול ומפריעים לשטף הקריאה הטבע.

יחד עם זאת יש לזקוף לזכותו של המוציא לאור את התוספות בהוצאה האמריקאי. הראיון עם קרוצ’י מקיף ומרתק כאשר תוספות הסקיצות ודפי ההכנה מאלפות. נוסף על הכל – נראה כי כל איש רציני יוקיר תודה לעורך שבחר להוסיף בסוף הספר ביבליוגרפיה קצרה של מקורות אקדמיים, הפניות לאיורים ורשימת עדים שרואיינו.

אם קסמו של 'מאוס' היה באופן הקליל והנגיש שהוא מציע לקורא המעורה בפרטים ההיסטוריים של השואה, אזי 'אושוויץ' הינו ההפך הגמור. ספר זה משמש כמבוא לחיים במחנה. תיעוד היסטורי של הקווים הכללים להישרדות בו וממנו ומהווה קריאה קשה וכואבת של סיפור על נושא בעל חשיבות היסטורית רבה.




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   קומיקס
17:31:00  05/05/2005 דנה   
יש פה את הכתבה... אבל איפה הקומיקס?!?! שימו ת'קומיקס יכנסו אנשים!!!

2   שים לב ללינקים מימין למעלה...
22:41:00  05/05/2005 חיליק  hilik@walla.co.il 
זהו ספר קומיקס שיש לרכוש. דוגמאות לאומנות ניתן למצוא בלינקים המופיעים מצד ימין למעלה.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
על פסקל קרוצ'י

על ספר הקומיקס כולל דוגמאות אומנות

ביקורת אחת על הספר

ביקורת שנייה על הספר


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב